Kiitos kaikille imetykseen liittyvistä kommenteista ja vinkeistä. Kaikki otan ilolla vastaan. Tarkennan kuitenkin omia fiiliksiäni sen verran, että en ole "jo valmiiksi luovuttanut" asian suhteen, vaikka lähisuku onkin täynnä epäonnistuneita imetyksiä. Haluan saada homman onnistumaan ja aion kovasti yrittää. En tee siitä kuitenkaan mittaria hyvällä äitiydelle tai muutoinkaan liiallista "painekattilaa". Näin kun ensimmäistä odottaa, niin hommassa riittää ihmettelemistä, keskittymistä, opettelua ja paineita ilmankin tätä. Joten jos onnistuu, niin hienoa. Mutta itseäni en aio extrana rääkätä tämän takia.
Mun lähipiiriin kuuluu kaikenlaisia imettäjiä, onneksi. On kunnon fanaatikkoja, sitten niitä ihan tavallisia ja pullolapsiakin löytyy. Ja kaikki lapset ovat mielestäni yhtä ihania ja yhtä hyvin hoidettuja. Olen siis iloinen, että kävi mulle tän asian kanssa miten hyvänsä, niin vertaistukea on tarjolla. (Joskin niitä konkreettisia vinkkejä siitä kuinka homma onnistuu ei hirveästi ole tullut.)
Onks kellään muulla esikoistaan odottavalla sellaista oloa, että oikein osaa vielä ajatella itseään äidiksi? Tai siis puhun kyllä sujuvasti itsestäni jo äitinä ja tajuan toki, että musta sellainen tulee... Mutta jotenkin se sellainen konkreettinen ymmärrys "mä olen äiti", antaa odotuttaa. Johtuuko se siitä, että tää on eka lapsi? Ja miten pian sitä tunnetta joutuu odottamaan syntymän jälkeen?
Syyslaulu Mulla on nyt muuten viime viikot menneet supistusten kanssa samalla lailla. Supistuksia on, mulla kyllä oikeastaan joka päivä, mutta ne on lähinnä "nippailuja". Siis sitä luokkaa, että ei näillä mitään lasta ulos saada. Kun ei tarvii edes miettiä sitä, sattuuko vai ei. Ei satu. Enemmän sattuu, kun iskee varpaansa sängynjalkaan.
On tää raskauden viimeinen viikko/viikot oikea psykologinen kestävyyskoe. Sanoisin, että lähentelee kidutuksen määritelmää... Kestääkö pää vai eikö kestä?
Santtu ja katkarapupoika 39+2