Huhtikuun helmet 2010 **syyskuussa (ja vähän elokuussakin)**

Cheetah: Suositukset d-vitamiinin saannista on aivan liian alhaiset! Suomessa d-vitamiinivajausta on liki kaikilla. Ite popsin 125µg päivässä, saatan nostaa talven/raskauden myötä korkeammallekin. On myös tutkittu, että riittävä d-vitamiinisaanti raskaudessa vähentää komplikaatioita raskaudessa (kuten raskausmyrkytys) ja synnytyksessä myös. Eräässä tutkimuksessa ryhmä sai muistaakseni 100µg päivässä. Jossain olen nähnyt suosituksen jopa olikohan n. 170µg kieppeillä, suosituksena raskaana oleville ja imettäville jotta lapsikin riittävän osansa. Yleinen suositus (d-vitamiinitutkijoiden antama suositus) saannista 20-25µg/11kg. Kannattaa pistää googleen jos kiinnostaa, paljo löytyy asiaa. :)

Mä luulen että mun kohalla runsaampi d-vitamiinisaanti auttoi raskautumaan. :) (Mulla on pcos ja ylipainoa ja kiertoja ei ollu melkeen ollenkaan.)

Tunnen itseni kummajaiseksi, koska mun olotila on niin normaali! :D Ruoka vaan ei maistu aina. Jännä tää ruokajuttu...tänään söin jauheliha-juureskeittoa hyvällä ruokahalulla. Pelkkää jauhelihaa en ois kuitenkaan saanu syödyksi. Aamullaki kyllä sain syötyä muutaman läskisiivun ja 1 kananmunan. Kananmuna meinas vähä tökkiä mutta hyvin silti sain alas. Kai se voi tietenki vaihellaki eri päivinä..?

Nyt eletään niitä päiviä kun viime kerralla meni kesken...rv 6+6. Mutta nyt ei mene kesken vaan tämä vauva saadaan syliin! =)
 
Viimeksi muokattu:
Heissan kaikille!

Enpä ole tänne paljon kirjoitellut, kun olen vielä jännännyt tuota laskettua aikaa, että muuttuuko se paljon ekassa ultrassa ja kyllähän se muuttui. Eli jos olisi ollut "normaali" kuukautiskierto eli 28 päivää niin la olisi ollut 23.3.2011, mutta tänään oltiin ekassa ultrassa, jonka piti olla np-ultra, mutta viikkoja vasta 9+4, joten uusi ultra kahden viikon päästä. Ja la 4.4.2011. Kaikki kuitenkin hyvin ja pikkuinen siellä köllötteli ja sydän löi vinhasti. :heart: Vähän kyllä harmittaa viikkojen väheneminen, mutta pääasia, että kaikki oli hyvin.

Kommentoin teidän tekstejä kunhan saan luettua aikaisemmat kirjoitukset.:)
 
Viimeksi muokattu:
mä sain eilen pikku kaverinkin sydänäänet kuulumaan.. :heart: ja epäiliöille, se ei voinu olla mun oma syke koska, sain sen aamullakin samoilta tienoilta.. ja jos oma syke ois noin nopee, mun ois pitäny juosta cuuper-testi tai vastaava.. (eikä edes riitäis) :rolleyes:

ja siis scala todennäkösesti mulla ulrassa menee ainakin viikon rv:t eteenpäin, jos ei enemmänkin; oli meinaan viime menkat "jännät".. (ja kun vielä imetän kuopusta, on ihan mahdollista että ovis on oppikirjasta paljonkin heittoa.) :D

tervesuomi sivulta sydänäänien kuuntelusta: Kuuntelukohdan määrää sikiön asento. Kuuluvuuteen vaikuttavat äidin vatsanpeitteiden paksuus, sikiön asento, lapsiveden määrä ja aivan raskauden alussa myös kohdun asento (eteen vai taaksepäin kallistunut).
elikkä onnea muillenkkin salamatkustajan metsästäjille..

ja mulla kaveri löyty karvaselta alueelta, hiukan oikealla.. ja siinä majailtiin aamullakin.. :heart: siis suunnilleen.. :) ensiviikolla neuvola, sillon saan vahvistuksen tohon.. :)

 
äizikkä ihanaa kun löysit ne sydänäänet :heart:

Mulla ei oo hajuakaan mitä meidän neuvolassa on ja mitä ei... Oon tainnu siellä kerran käydä kuopuksen kanssa. 5v tarkastuksessa ei paljoo ultrailla :p Viel ikuisuus ekaan neuvolaan... Vaikka osaahan sitä olla raskaana ilmanki mut jotenki sinne on aina mukava mennä. Tosin en tiiä ollenkaan millanen täti siel on...

Maha mullaki pömpöttää ja vaikka sen saa kul housuilla litistettyy vielä niin ei se hirveen kivalta tunnu,hieman puristaa :D täytyis jotkut mamma pöksyt varmaan ettii mut ne on kyllä yleenä liian löysiä vielä. Yhet kivat housut mulla on mut ne on ollu siskolla lainassa ja sen pitäis kaivaa ne kellarista...eli varmaan on helpointa ostaa uudet!

En mäkään nyt muista mitä piti kellekki sanoa... Pitää keskittyä sit jossain vaiheessa...oon nyt töissä ja kännykällä kirjottelen. Näin paljon mul on hommia :LOL:

NeliApina ja projekti 5+6 (huomenna poksuu =) )
 
Mä en jaksas yhtään oottaa ens torstaihin että pääsee neuvolaan... Siellä oli ainakin viis vuotta sitten ultralaite ja silloin katottiin pikkuista heti ekalla käynnillä :) Toivottavasti nyt myös!! Pääsen onneks varhaisultraankin äippäpolille. Onks kellään ollu häpyluussa vihlasuja? Siis siinä luussa, ei vatsassa.. Mulla eilen illalla kesti pari minsaa, aika ajoin sellasta lyhytkestoista viiltävää vihlomista: / Outoa...

eve & Mini 6+0 :heart:
 
Nyt on pakko valittaa :attn: mä en ite juo ollenkaan kahvia ja toi työkaveri juo monta kertaa päivässä murukahvia. Se haisee ihan hirveelle! Haisi jo ennen raskautta mut kumminki. Nyt se jätti taas sen kupin tohon lemuumaan ja häippäs johki :x eipä sit muuta!
 
ai niin tänään surffailin netissä ja googletin sydän äänistä kaikkea.. ja satuin löytää jenkki lääkäri julkaisun tutkimuksesta sikiön sydän äänistä;: tutkimuksessa oli selvinnyt että, jos sydänäänet on saatu todettua ultralla/doblerilla, niin keskenmenon riski on enää sillon vain 1 prosentin luokkaa.. ja oli siis laaja tutkimus.. elikkä onnea meille kaikille, keneltä on löydetty/löytynyt syke.. :flower::flower:
 
Ultra takana: yksi sykkivä sydän löytyi oikeasta paikasta..eli kaikki siis hyvin. huh. La:ta ei muutettu kun oli vaan muutaman päivän heitto.

Mulle lääkäri sano et on enää 3% mahollisuus et keskenmeno tulis :)

Yaden ja törppö 7+2
 
Neliapina; reilua jättää se haiseva kuppi siihen sun riesaksi! Mä varmaan mulkoilisin vuorotellen sitä tyyppiä ja kuppia:D
Mulla on tänään vtuttaa ja tympii kaikki päivä! Ihana olotila, eikä tuo kylmä tuuli ja sade yhtään tee oloa paremmaksi. Tehtiin eskarin ja parin vierailevan lapsen kanssa tiikerikakku juuri uuniin, ihana tuoksu leijuu sieltäpäin. 4v tuijottaa uunia epäuskoisena kun sanoin että sieltä kuuluu murinaa kun siellä on tiikerikakku....eskarirealistit kyllä murtaa tätä uskomusta parhaillaan.

Olen yleensä ihan positiivinen ja iloinen ihminen, mistähän se tämä voielämä olotila nyt tuli. Grrrrrrr.

Ja onnea pikkusyrämen löytäneille :wave: En edes muista miltä se norsunjuoksu ääni kuulostaa ;)
Nyt keittiön raivaus ja puuhiille.....hiljaa muristen ja räyhäten:ashamed:
 
Aspen no eihän se pöllöpää tiedä kylläkään et sen kahvi mun mielestä haisee :D ei se ees tiedä et oon raskaana,kai se sen joskus huomaa. Se ei puhu eikä ymmärrä kovin hyvin suomee joten ei tuu paljo keskusteltua... Ärsyttää sekin! 8 tuntii töissä tuppisuuna :stick:
 
äizikkä kyllähän se 3% helpottaa :) viimeksikin esikoisesta muistaakseni lääkäri sano varhaisultran jälkeen et on just joku alle 5% et enää mitää pahaa tapahtuis.. ja np_ultran jälkeen se edelleen pienenee..
 
Ihanaa kun täällä on muillakin pahaa oloa ja seksihaluttomuutta. Ei tunnu niin yksinäiseltä ja "epänormaalilta". Meilläkin mies kyllä haluaisi ja olenkin tässä miettinyt, että miten sitä saisi itsensä sille mielelle, että sekstailu onnistuisi..

Minä olin keskiviikkona taas neuvolalääkärillä ja hän ultrasi ja yritti määrittää laskettua aikaa. Sai tulokseksi, että olisi rv 7+5, mutta sanoi, että ruskuaispussi on ihan alkiossa kiinni, joten mittaus ei ole varma ja halusi vielä ottaa minut parin viikon päästä uudelleen ultraan. No kyllähän se minulle sopii. :whistle: Meillä on pienempi lapsista ollut kipeänä ja ollaan oltu vaan kotosalla. On kyllä aika rankkaa yrittää viihdyttää lapsia sisällä samalla kun itsellä on kamala olo. Kun yleensä aina aamuisin ulkoillaan. Mutta tänään ei ole ollut enää pojalla kuumetta, joten ehkä se tästä..

maarunen 8+0
 
Hei pitkästä aikaa!
Laittoivat kättäriltä (NP)-ultraan ajan viikolle 12+1. Sain sen siirrettyä 11+6 (tai 11+2 toisen laskelman mukaan). Neuvolasta sanoivat juuri että viikolla 11 olisi paras aika. Tarkoittaakohan viikko 11 siis kahdettatoista vai yhdettätoista viikkoa... :confused:
En olisi päässytkään tuohon alkperäiseen aikaan työn vuoksi, että onneksi aiempi onnistui.

Verenpaine oli neuvolakäynnillä alhainen 102/56, ja salmiakkia määrättiin hoidoksi huimaukseen:D. Saman ohjeen olen saanut jo teininä kun en pysynyt tunnilla hereillä. En ole kyllä muistanut ostaa.. Verikokeen otto oli ihan tuskaa, en ollut syönyt mitään, pyöräillyt pitkän matkan aamulla ja istunut tunnin neuvolatätin (voiko sano tätiksi itseään 10 vuotta nuorempaa..?) kanssa jaarittelemassa. Labrassa hoitaja parka joutui piikittään molemmat kädet ihan hirveä näköiseksi ennenkuin verta irtosi ja siinä vaiheessä olin jo makuulla, pökerryksissä ja ihan muissa maailmoissa.

Ja vaikka paino ei ole varsinaisesti noussut niin jo vain näkee mahasta että siellä tapahtuu kohta jotakin. Aina kun syö tai on pissahätä niin mahaan tulee sen näköinen pinkeä pallo kuin olisi synnytys lähellä! Vielä ei ole muut arvanneet kuin yksi kaveri, jolla lähes on sama la, näki jo kaukaa kuulema, mutta ei mahasta vaan yleisestä säteilystä--joopa!! Mutta puolestani arvasin myös hänen tilansa, oli niin muikea ilme!:rolleyes:

Ehkä sitä kohta uskaltais jo alkaa kertomaan vanhemmille ja muutamille kavereille. Nyt tietää vaan ihan pari ihmistä.

Ai niin, en yhtään tykkää tuosta "tykkää"-napista tuossa yllä. Pelkään että klikkaan vahingossa ja facebook-kaverini saavat sitten ihmetellä jotakin yksityiskohtaista vuotoselostusta ja miettiä että mistä on kysymys..

Tsemppiä kaikille!

Ginger 9+1 tai 9+5 tai jotain..
 
Mulla on noussut paino 2kg....apua :ashamed: siis joo, mulla on aina ekaan neuvolaan mennessä noussut paino jonkin verran mutta silti hirvittää mitä neuvolassa sanotaan... Johtunee tästä jatkuvasta syömisestä tietenkin, mutta ei vaan voi muuta jos ei halua kuikkia pyttyyn.
(ajatus meinaa katkeilla kun 6v uhmis tuossa vieressä kikuttelee) onneksi on viikonloppu. Työmotivaatio meinaa olla aika heikko, kun ajatukset on jossain ihan muualla ;)
Oi kun moni on jo kuullut sydänäänet ja käynyt ultrassa. Nyt jo itekin ihan tosissaan odotan että pääsis pian ultraan.
 
Aspen no eihän se pöllöpää tiedä kylläkään et sen kahvi mun mielestä haisee :D ei se ees tiedä et oon raskaana,kai se sen joskus huomaa. Se ei puhu eikä ymmärrä kovin hyvin suomee joten ei tuu paljo keskusteltua... Ärsyttää sekin! 8 tuntii töissä tuppisuuna :stick:
Tsih, sehän siinä onkin- kun kaikkien pitäisi tässä tilassa tajuta että se kahvi vaan nyt ärsyttää....että kun ollaan tässä tilassa, vaikkei ne tiedäkään, että olemme tässä tilassa. Varsin tyhmiä nuo muut ihmiset:D
 
Tervehdys taas! :wave:

Oksettavissa merkeissä mennään täällä edelleen.

Muutama juttu tässä askarruttaa mieltä - onko kellään täällä selvää mielipidettä hiusten värjäämisestä raskauden aikana?
Luin netistä artikkeleja aiheesta, ja mielipiteet ja faktat olivat melko ristiriitaisia, toiset tuntuvat värjäävän samaa tahtia kuin ennenkuin ja toiset eivät ollenkaan. Onko täällä millaisia mielipiteitä asiaan?
Itse värjäsin hiuksia siinä välissä kun luulin saaneeni keskenmenon, siihen asti olin vältellyt hiusten värjäämistä vaikka juurikasvu olikin kerennyt hieman venähtää. Nyt mietin että miten jatkon kanssa, onko värjäys turvallista vaiko ei? Tosin, ainakin itse tunnen monia naisia jotka kyllä ovat värjäilleet hiuksiaan raskaana :confused:

Toinen juttu; miten uiminen raskaana? Onko eroa uimisella luonnonvesissä tai kylpylässä? Monissa artikkeleissa suositellaan uintia liikuntamuodoksi raskaanaoleville naisille, mutta jostain olen kuullut että se saattaisi altistaa tulehduksille, siis että alapään kautta vedestä pääsisi kohtuun jotain bakteereja tjsp, vai olenkohan nyt ihan harhaluuloinen?

Tai sitten vain mietin liikaa :LOL:

Hirveästi tulee mieleen kaikenlaista että mitähän saa tehdä/harrastaa/syödä raskaana ja mitä ei...mies oli tuonut kaupasta jotain vuohen-/lampaanmaitojuustoa, ja mietin sitäkin että saankohan syödä sitä..tarkoittaako pästoroitu aina sitä, että se on turvallista syötäväksi..?
Hirveästi tekee mieli graavilohta, ja juuri se taitaa kiellettyjen listalla olla, ei ilmeisesti auta kuin odottaa vielä monen monta kuukautta :LOL:
 
Käsittääkseni histenvärjäämiselle ei ole mitään estettä.. Paitsi että väri ei välttämättä toimi niinkuin sen pitäis.. hormoonit kai sekaa?? Mutta tämä on aivan mutu tietoa.. Ei faktaa.. Itse värjäsin hiuksiani vähän ennen plussa testiä.... Mutta onneksi värjäyttelen hiuksia harvakseltaan joten ei tarvi hirveesti miettiä.. ;)

Uiminen raskaana on hyvä laji!!! Suosittelen minäkin!! Loppu raskaudessa voi esteeksi tulla kohdun suun aukeaminen jne.. Eli kun kohdunsuu auki niin sitä kautta voi bakteereja karata... Mutta ei tässä vaiheessa varmastikkaan ole mitään muuta kuin hyötyä uinnista! :)
 
Iltaa :)

Sinnlos, luulisin että uiminen on raskausaikana ihan turvallista. Emättimessä on aika paljon mikrobeja suojaamassa tulehduksilta, eikä kohtuun pitäisi päästä mitään. Korjatkaa jos olen väärässä. Hiusten värjäämisestä taas en osaa sanoa mitään, kun en ole 10 vuoteen värjännyt hiuksia.

Poika (5v) huomasi tänään pöydällä neuvolasta saadun Meille tulee vauva -kirjan. Kysyi onko se hänen vauvakirja. vastasin ettei ole, ja kysyikin mikä kirja se on. Kerroin mitä kannessa lukee, mutta ei kai vielä tajunnut asiaa. Haluaisin jo kovasti kertoa tulevalle isoveljelle, mutta päätin odottaa np-ultraan asti :) Ainoa lapsi kyseessä, joten reaktiota on vaikea ennustaa :whistle:

Huh miten mielialat heittelee. Äsken olin NIIN masentunut ja huonolla tuulella, nyt taas onneni kukkuloilla :D kaippa tämä tästä tasoittuu...

Ilmavaivat häiritsee edelleen, varsinkin töissä on välillä vaikeaa. Vatsa tuntuu toimivan liiankin hyvin, ja tietenkin aina puolenpäivän aikaan eli juuri töissä. Yritänkin käydä aina eri vessoissa, etten aina kävisi samassa... Meinasin jo yhtenä päivänä tukkia pöntön ja juuri työpaikalla, vesi nousi jo puoleen väliin pönttöä :LOL: ihanaa tämä alkuraskaus.

Huomenna pitäisi mennä kirppikselle myymään, toivottavasti pääsen romuista/vaatteista eroon. Loput vien vaikka uffin laatikkoon, meillä tota vaatetta on taas kertynyt liikaa.

Nyt iltapalalle. Cheetah ja Pikkutassu 9+5
 
Uiminen: Neuvolassa sanottiin tällä viikolla, et ainoastaan viimisenä kuukautena ei sais uida/käydä kylpylöissä tulehdusriskin vuoksi. Muutenkin sanoi, "ettei elämää pitäis kovin paljon muuttaa normaalista, raskaus kun ei ole sairaus..." Tätä sanoi, ku ilmasin pelkoni lentämisestä raskausaikana.

Ruokavalio: neuvolassa myös kysäisin näistä suomalaisista juustoista feta ja mozzarella yms. Sanoi, että pästoroituja voi syödä normaalisti, jopa aurajuustoa. Mainitsi myös, että maksamakkaraa vois silloin tälloin ottaa muutaman palasen ;) Itse ostin vanhasta tottumuksesta pari purkkia vitaminoituja mehuja ja kotona katoin, et A-vitamiinia sisältää, plaah! Nyt sit juon puol lasia vedellä laimennettuna päivässä :ashamed:huoh!

NP-ultra aika saapui tänään eli to 16.9, viikkoja silloin 11+2

Talitintti ja Toukka 9+3
 
Viimeksi muokattu:
Mullekkin tuli np-ultra aika tänään, mulla se olis 15.9:ttä.. Viikkoja silloin n.12.

Mutta kuulkaa tämän mamman tekee mieli tortilloja!!!! Aivan sairas himo iski... Tekis mieli melkein kengän pohjallisesta itselle sellainen vääntää.. Aivan hirveeeeetä.... :eek: Kaupatkin tietty kiinni.. Ei kyllä koskaan ole iskenyt näin vahvaa himoa.. Mutta kyllä nyt on!!!
 
Hei taas!

Miulla on hyviä ja huonoja uutisia. Aloitetaan niistä hyvistä..eli tehtiin tänään kaupat meidän asunnosta ja muutto uuteen olisi tän kuun loppuun mennessä :) Jippijaijee! Saadaan oma piha <3

Huonoa onkin sitten tämä vointi.. meinasin toissailtana melkein tukehtua omaan oksennukseen! En ollut juonut tarpeeksi ja sen vuoksi oksennus oli tosi paksua ja meinasi jäädä ruokatorveen kiinni. Tuli tunne, et tukehdun :( olin vielä suihkussa, kun aloin oksentamaan. Kamala tilanne ja nyt ainakin muistan juoda..

Väsymys on kamalaa ja päivisin tekisi mieli vain nukkua koko ajan. Ei oikein onnistu, kun on tuo 1,5v hoidettavana.. ihan pökkelö olo. Tänään lähti myös jalat alta, kun nousin sängystä..liian matala verenpaine kai syynä?

Tuntuu, että kirjoitan tänne vain negatiivisia asioita ja tilitystä omasta olosta, mutta alkaa vaan pikku hiljaa ahdistamaan tämä jatkuva kärsimys. Ristiriitaista, kun pitäisi jaksaa olla onnellinen tästä kaikesta, kun olen tätä niin toivonut ja nyt sitten tuntuu tältä, et voisin vaan itkeä.. :'( huolettaa oma jaksaminen ja miehen myös. Ei ole hänestäkään kivaa katsella vierestä, kun toinen vaan puklaa ja valittaa ja kaikesta huolehtiminen melkeimpä hänen niskoilla. No, vielä täältä noustaan ja paremmat ajat koittaa!

Jaksamista kaikille!

Dolores ja huima 9+3
 
Sinnlos: Mä olen värjännyt hiuksia ihan normaali tahtiin molemmissa raskauksissa eli varmaan noin 3 kk välein lähinnä tyviväri eikä mitään ongelmia tullu.
Myöskin olen syönyt kaikkea mahdollista enkä kauheasti miettinyt saakohan/voikohan jotakin syödä mm. graavilohta,fetaa,aurajuustoa etc. Mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee. :D

Voi että TORTILLOJA TAI KEBABBIA ku nyt sais niin :)
 
sinnlos mä ainakin oon värjänny päätäni ihan normaalista kerran kuussa kaupan väreillä molemmissa edellisissä raskauksissa, ja aion nytkin värjätä tarvittaessa.. :) ja siis ekaa ku odotin, ei siis oikeesti ketään ollu ees aatellu et vois olla haittaa.. :rolleyes: en kyllä usko että lisää km:-riskiä.. ja siis graavi lohihan on raakaa kalaa, eli siis "kielletyllä" listalla, ihan niin ku muukin raaka kala, ja liha..
mulle on tullu jänniä maku mieltymyksiä eilen yritin selittää ukolle miten hyvää ois jos paistais lihapullia pippurilla, leivänväliin ja lisäis vielä pikkelsiä.. :D

 
Apua. Kertokaapas mulle voiko ne raskausoireet vain loppua ja hälventyä entisestään? Edelleenkään ei mitään vuotoa tai muuta, ei menkkoja eikä mitään. Mutta ei kyllä yhtään mitään oireitakaan. Ei siis mitään?? Vähän mietityttää nyt:wave:

Rv 6 tai jotain siis menossa....
 

Yhteistyössä