Huhtikuun helmet 2010 **syyskuussa (ja vähän elokuussakin)**

sinnlos esikoisesta mulla ultrattiin vuodon takia joku 5+2 (muistaakseni) ja näky vaan ruskuaispussi eikä mitään sykkeitä yms.. Ja lääkäri jo sanoikin että tuskin tuosta enää mitään rupeaa kasvamaan. Kumminkin antoi ajan kahden viikon päähän jolloin piti viikkoja siis olla 7+2.. Kaikkien yllätykseksi siellä olikin pieni alkio ja vastain viikkoja 7+5. Kaikki meni loppuun asti oikein hyvin :)
 
Ostin Sea Band rannekkeet kun olo oli kauhea. Aamulla kun herää renkulat ranteeseen makuu asennossa, odotan hetken ja sitten uskaltaa nousta. Uskoisin että niistä on ollut apua.

Alas menee parhaiten salaatti johon on pilkottu aivan pieniksi kurkkua, tomaattia, paprikaa ja juustoa. Ah, ihanan raikasta. Toinen mikä uppoaa on ruisleipä juustolla. Maito saa aikaan yököttävän tunteen kurkussa :x

Outoa mutta uutena oireena on tullut liitoskipu?? eipä ole ikinä aikaisemmin moista vaivaa ollut näillä viikoilla ( 7+0... arvio)

Onnea matkaan kaikille masuille :)
 
Pomm mulla myös nuo samaiset rannekkeet käytössä..nyt tosin ei enää niin paljoa tarvetta kun siitä pahimmasta pääsin eroon..

Sinnlos edelleen pidän peukkuja sulle täällä!Mulle ainakin on sanottu,että siellä näkyy sikiöpussi ja ruskuaispussi,mutta sikiöpussiin ei ala kasvamaan alkiota ollenkaan..joten jos sulla siellä sikiöpussissa näkyi jotakin niin en menettäis vielä toivoa :) typerää kuitenkin että keskenmeno tuomion sait pelkillä verikokeilla..turhaa pelottelua jos ei varmoja olleet kuitenkaan.

Anna-79 :hug:

Scala Minkä ikäisiä teidän lapset on?utelen...:) Itse olen aina halunnut suuren perheen mutta jos nyt tämän ensimmäisen saisi ensin..ja vaikkei taustani olekaan samanlainen kuin sinulla,niin tiedän että pettymykset ja huonot asiat jäävät kummittelemaan ja vaivaamaan seuraavaankin raskauteen.Ja kai kaikki tuntemukset on ihan normaaleja ja sallittuja..

Voikaa hyvin ja halauksia kaikille!!
 
Viimeksi muokattu:
OmaKääryle Meillä on sellainen tilanne, että miehen kanssa ollaan oltu yhdessä jo 17 vuotta. Koskaan ei suunniteltu, että meille näin iso perhe tulisi, mutta niin ne vaan vuodet ovat perhettä kasvattaneet.

Meiltä löytyy tytöt 2/95, 3/97 ja 6/01 ja pojat 8/98, 10/04, enkelipoika, joka kuoli kohtuun rv 40+1 4/07 ja sitten meidän kuopus 7/08.

Työelämässä olen ollut aika säännöllisesti, vaikka lapsia onkin siunaantunut. Meillä tuo mieskin on pitänyt hoitovapaita. Vaikka täällä kotonakin hommia riittäisi, mutta välillä on päästävä töihin viettämään "omaa aikaa".

Scala, joka ei pysty nukkumaan, kun huominen ultra jännittää.
 
Voi tuska.

Pistin miehen juuri päivystävään apteekkiin etsimään pahoinvointirannekkeita. Nyt otetaan kaikki keinot käyttöön. Myöhäisiltapäivän jälkeen en onneks ole oksentanut, pystynyt jopa syömään vähän jäätelöä (kaveri vinkkasi, että se on helppo oksentaa) ja yhden voileivän. Toistaiseksi kaikki on pysynyt sisällä, mutta vähän huono olo on silti.

Jos tää oksentelu on näin rajua joka päivä, mun on varmaan hakeuduttava tiputukseen. Toivon, ettei jatku tällaisena. Ystäväni kertoi, että vaikka hänellä oli rajuakin pahoinvointia, se ei onneksi joka päivä ollut yhtä pahaa. Toivon tätä nyt itsekin. Mutta aika näyttää. Nyt on lohduton olo, kun on sohvan vankina.
 
Nopeasti vain ilmoittelen että olen listassa tippunut väärään laskettuun, eli tiedot oli 30v. Tays, kuudes tulossa ja laskettu 12.4.

Voimia kaikille menetyksen kohdanneille:hug:!

anna79 ja PikkuKuu vk7+6
 
Suuri hali menetyksen kohdanneille :hug: sekä jaksamista surun keskellä!

Täällä aivan hirveä pahoinvointi, oksennan heti ensimmäiseksi aamulla, ja oksentelua riittää puoleen päivään saakka. Pari viikkoa sitten oksentelu ajoittui iltapäivään... Olisipa tämä raskaus yhtä helppo ja oireeton, kuin esikoista odottaessa. Poikani kanssa en voinut päivääkään pahoin! Minulla on kyllä alusta asti muutenkin ollut tyttöfiilis :) Saa nähdä, poikani kohdalla arvaukseni osui silloin oikeaan.

Sikiöiden koosta sanoi minulle Femedan lääkäri seuraavaa: Istukan paikka vaikuttaa alussa siihen onko sikiö pienempi vai isompi alkuraskaudessa, joten varhaisultrassa ei voi kovin hyvällä varmuudella sanoa lasketusta ajasta mitään, vaan vasta viikon 12 ultrassa voidaan määritellä sikiön koon perusteella laskettua aikaa. Hän sanoi että äideillä joilla istukka jää etuseinään, sikiöt ovat usein pienempiä alussa (syy tuntematon?) mutta ottavat kaverit kiinni viikkoon 12 mennessä... Tässä vaiheessa ei voi istukan sijainnista vielä mitään sanoa, mutta hän sanoi että tälläinen mahdollisuus on. :eek: Sikäli voisine pitää paikkaansa, koska esikoista odottaessani minulla oli eteisistukka ja alkuraskauden ultrassa sikiön koon perusteella viikkoja oli vähemmän kuin mitä itse olin laskeskellut. Mutta viikon 12 ultrassa laskettu heittkin yli viikolla siitä mitä varhaisultrassa oli lupailtu! Ilmeisesti tämä istukan paikka, (vaikka sitä ei alussa tiedetäkkään vielä missä se on) voi vaikuttaa sikiön kokoon alussa! En tosin tiedä mikä siinä vaikuttaa, mutta näin lääkäri sanoi, "he ottavat sitten kiinni kasvussa viikkoon 12 mennessä" :D
 
voi ei Anna-79 :hug:
Santtu82 toivottavasti sulla oliskin vaan vatsatautia ja raskauspahoinvointi oli huomattavasti lievempää. Mulla työkaveri oksensi koko ajan monta viikkoa ja eihän se voinu muuta kuin olla saikulla.
Mulla onneksi nää aamut on hyviä, mutta eilen illalla oli taas ihan hirvee olo. Viimeiset tunnit töissä ihan tuskaa. Kotona vaan äkkiä söin ja menin nukkumaan. Ja mulla tuo vatsa vaivaa myös. kauheesti kertyy ilmaaja, turvotusta ja maha on tosi kipeä. Ja se sitten osaltaan pahentaa pahoinvointia. En ymmärrä mikä mun suolistossa on vikana. Sekin vaiva alkaa päivällä ja pahenee iltaan. : /
 
Anna-79 :hug:

Doppleri saapui tänään. Ebayn kautta maksoi siis n. 28€ ja tulemisessa kesti 2vk. Ehjänä perillä, mutta ei käyttöä.. Ehkä joskus.. Kyllä tuli surkea olo, ku olin kokonaan unohtanut tonkin tilaamisen :'(
 
Anna-79 :hug:
Sinnilos: Minä olin ensimmäisessä ultrassa neuvolassa viikolla 5+4, jolloin näkyi sikiöpussi ja sen sisällä jotain, jota ei edes mitattu. Eli sykettä ei näkynyt. Sitten viikon päästä olin yksityisellä ultrassa jossa oli 8 mm kokoinen alkio, syke näkyi ja viikot olivat 6+5. Minulla kyllä lääkäri näki, että istukka on kohdun etuseinämässä. Ja tämän lääkärin mukaan varhaisraskauden ultra on tarkin lasketun ajan määrittäjä koska jo nt ultrassa mittaustulos voi heittää +/- 4 päivää suomalaisten pitkän selän takia. Eli aika paljon erilaisia mielipiteitä lääkäreilläkin ilmeisesti on..
 
mä oon hämmentyny; eilen tuli pieni määrä jotain ruskeetä valkovuodon seassa.. mut se loppu, ei kipuja, ei mitään.. :eek: soitin terkkariin, varaisin lääkäriajan.. sieltä tuli kaikkee hauki on kala vaihtoehtoja, et saattaa olla seksin harrastuksesta, tai että elimistö on sitä mieltä että pitäs olla menkat.. et nyt vaan ootellaan mitä tapahtuu, vuotaako ulos vai oliko vaaratonta?? mut ärsyttävintä on se että, mihinkään tutkimuksiin en pääsy; ku haluaisin tietää, että menikö kesken vai ei... PERK***!! :( nyt vaan mietin et pitäiskö yksityiselle mennä kuulee tuomio asiasta, tulis ainakin aikasemmin asioihin varmuus.. tietäs iloita, VAI EI??? :eek:
 
Muuten, te jotka ultrassa olette käyneet, millaisia mittoja alkiolla oli ja millä viikoilla?

Olisi kiinnostava tietää, miten muilla on ollut, kun itsellä oli 4,7 mm ja eikö sen pitäisi vastata jo viikolla 7. olevaa alkiota? Eikö silloin ultrasta olisi pitänyt selvitä enemmän, eli alkion olisi pitänyt jo näkyä kunnolla? Kun gynekologi sanoi että vastaa viikkoja 5 tai 6 jolloin kuulemma alkio on vain 1-3 mm pituinen?
eli kurkkaapa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01122
 
Voi miten paljon oli taas tullut suru-uutisia:( Hirveästi voimia menetyksen kokeneille:hug:

Sinnlos: Ihania uutisia! Toivottavasti sieltä pian se pienen sydämen pompotuskin näkyisi.

Täällä kanssa kärvistellään pahoinvoinnin kourissa. Onneksi ei oo tarvinnut oksentaa, mutta ruoka ei maistu, ainoastaan paahtoleipä menee joten kuten. Kaikesta muusta tulee heti oksettava olo. Nyt oon vielä ollut näiden lapsukaisten kanssa yksin kotona, kun miehen loma loppui ja heti alkoi painaa ylitöitä. Ei oo herkkua mulla, mutta ei varmaan miehelläkään.

Masu on turvoksissa ja ajattelin kaivaa mammavaatteet jo esiin. Kovasti tekis mieli tilata jotain uutta, vaikka vasta vuosi sitten nuo edelliset ostin :saint: Talvitakkiostoksille pitää mennä, kun nyt pitää masua kantaa koko talven. Typy syntyi tammikuun lopussa, eli en isommin tarvinnut takkia,varsinkin kun olin lähdes vuodelevossa koko raskauden- Jos nyt pääsis sitte liikkumaankin.

Typykin 7kk lähti ryömimään :heart: Ihana mittarimatotyyli ja yllättävän lujaa pääsee. Poika oli tosi laiska liikkumaan ja tais olla lähempänä vuotta, ennekuin teki mitään liikkumisen eteen. Muutenkaan ei kauaa sitte ryöminyt tai kontannut vaan lähti melkein suoraan sitte kävelemään. Puhui kyllä jo alle vuoden ikäisenä, tytöllä ei merkkejäkään sanoista, eli tämä neiti liikkuu sitte aiemmin ja puhuu myöhemmin.

Neuvolaan ois vielä viikko. Jotenki tuntuu siltä, että vois skipata tuon ekan neuvolan vallan, eihän vuodessa nyt asiat oo muuttunut, eikä veriryhmäkään. Hassua muuten, että joka kerta pitää noi samat testit tehä.

Nyt pitää valmistautua viemään poitsua kerhoon, toivottavasti ei paljoa sada, kun pitää kävellen mennä. Mukavaa viikkoa kaikille:wave:

J-t ja Möttönen 7+2
 
Neuvolalääkärillä käyty ja ultrattu. Hetken voi taas huokaista, pieni sydän jumpsutti niin vimmatusti. Nyt uskallan neuvola-aikaakin jo varailla.

Pituus oli 17mm, joka vastaa rv 8+1 eli sillä nyt mennään eteenpäin. Vastaa kyllä aika lähelle mun omaa arviota. Tunsin ovulaation 17.7., jonka mukaan nyt olisi 8+3.

Lasketunajan määrittämisestä oli juttua. Mulle lääkäri just tänään sanoi, että rv 8-12 pystytään laskettuaika määrittämään kaikista tarkimmin koon perusteella.

innoM Tiedän tuon tunteen. Itse tilasin aikoinaan HM:stä pikkuruisia vaatteita. Tilaus jotenkin unohtui, ja kun raskaus sitten meni kesken, niin saapui pakettikin... ja sen myötä iso itku.:hug:

äizikkä Kurja tilanne sinulla. Jos yhtään lohduttaa, niin minun kaikki kolme keskenmenoa on alkanut kirkkaalla vuodolla. Eikös ruskehtavan veren sanota olevan vanhaa. Voihan olla, että se on kiinnitymisen aikoihin tullutta, joka nyt vasta tulee pihalle.

Tosiasia kuitenkin on, että jos mielenrauhan haluaa, niin helpoiten sen saa, kun menee yksityiselle ja maksaa siitä sen n. 100e.

Foolihaposta Syökö teistä kukaan muu foolihappoa purkista. Minä aloitin foolihappopillereiden popsimisen heti edellisen keskenmenon jälkeen työterveyshoitajan suosituksesta. Minulle tehtiin vuosi sitten kilpirauhasleikkaus, jossa toinen puolisko poistettiin. Sen jälkeen tulivat nuo keskenmenot kuvioihin. Työterveydessä kävin sitten otattamassa kilppariarvot, ajatellen, että niissä on jotain häikkää. Vajaatoiminta on yksi keskenmenojen syy. No, arvot olivat kunnossa, mutta tth arveli, että tuo leikkaus on saattanut muuttaa minun jotain foolijuttua ja kehoitti syömään lisää purkista. Kuinkahan kauan sitä lisäfoolia tarvitsee, mahdollisesti vain alkuraskauden kun vauvan elimet kehittyvät vai? Foolihappoa tarvitaan ilmeisesti alkion hermostoputken sulkeutumiseen tjsp.

Scala ja Toivo Itunen rv 8+1, la 11.4.2011
 
Scala Mä syön Multivitan raskaus ja imetys-nappeja, alotin syömään jo maaliskuussa ku alettiin yrittämään. Noissa on foolihappoa ja D-vitamiinia ja kaikkea muutakin tarpeellista. :) Aattelin noita syödä niin kauan ku imetänkin vielä.

äizikkä Toivottavasti ihan harmitonta vuotoa, silti tilanteessasi ottasin ihan mielenrauhan vuoksi yhteyttä yksityiselle, en pystyis olemaan.

ON Jotenki omituista, pahoinvointi on lieventyny ja ruokahalu palannu, vähän liikaakin.. Jotenki semmonen olo et onko tuol ketään kuitenkaan? Kolme viikkoo sitte oli se varhaisultra ja kaikki hienosti, mut ois kiva taas nähdä tai kuulla mitä tuol tapahtuu. Viel pitäs odottaa muutama viikko nt-ultraan. Miten täs pystyy olemaan? Kauheeta jotenki tää alku ku ei tunne viel mitään ja kauhee epätietosuus.

Napis ja Elmo 8+6
 
Jaahans, moro taas! Sain sen neuvola-ajan, 15.9. Eikä ultrata silloin, vaan rv 11 vasta keskussairaalassa. Ollaan silloin tosin etelässä reissussa ja olisin tosi kovasti halunnut siihen mennessä tietää, mitä tuolla vatsassa on- vai onko mitään.
Ajattelinkin, että pitäiskö kuitenkin varata yksityiselle se varhaisraskauden ultra...onko se se 100€ pläjäys sitten? Saako siihen kelalta mitään?

Ja edelleenkään pientä rintojen nippailua tai "flunssan tunnetta" lukuunottamatta ei mitään raskausolojoa ole....

Eli NapaKissa, samoilla ajatuksilla mennään...

Muuten elämä ihan mallillaan; sain aamulla puuhauspuuskan, kasasin yhden kirjahyllyn, johon lähden kohta kaivelemaan vanhat palvelijat eli kirjat vintiltä :) Ja imuroin koko talon, ruokaa lapsille, ulkoilua ja lenkkiä....nyt hetken huokaisu, JOs olisi mahdollisuus kellistää sohvalle niin uni tulisi heti....mutta on senverran touhua ja säpinää lapsilla ja niiden kavereilla täällä kotona, että eipä se oikein ole mahdollista:rolleyes:

Joten välipalaa ja päiväruoan suunnittelua tähän väliin:wave:

Voikaa hyvin ja iso :hug: kaikille surua kohdanneille....
 
iso kiitos peukutteluista.. :D nooh, äsken kirjotin pitkät pätkät, ja error.. :kieh: niin mä oon kans lukenu et ruskee veri ois vanhaa.. :x mut tajusin et lauantai yönä makkarissakin "puuhailtiin", ja tuntu yhessä vaiheessa vähän häijyltä (on meinaan "kuiva"kausi mulla), tais vuoto siis johtua limakalvo vauriosta.. :ashamed: ei oo meinaan mitään tullu sen eileisen tujauksen jälkeen, ja sillonki tuli vaan ihan vähäsen, enemmälti valkkaria.. eikä oon kipuja... joten toivottavasti kaikki on hyvin..
yksityiselle menosta puhuin ukon kanssa, mut se oli sitä mieltä ettei mussa mitään vikaa oo (ihanan positiivinen ihminen :heart:) mut siihen se lisäs et mee vaan jos et saa ajatuksistas asiaa muuten.. :)

äizikkä ja "tapaus" 7+1
 
äizikkä ei ne kuule terkalla ota mitään kantaa tollasiin asioihin. mullahan kans sillon alussa tuhrus pari viikkoo yhteen kyytiin. sattumalta mulla oli kädestä kontrolli lääkäriin,sitä kautta sain ultraan lähetteen. viikkoja oli sillon 5+2 muistaakseni. oli siis jo toista viikkoo vuotanu.
mitään ei näkyny pussin lisäksi ->kontrolliaika kahen viikon päähän. siellä sitte näky pikkunen ja sydämmensykkeet. sen jälkeen vielä vuosi muutaman päivän ja sit se loppu ku seinään! eikä oo sen jälkeen vuotanu *koputtaa puuta*
tähän asti on menny ihan hyvin, viikkoja kasas 10+3 :)

diagnoosi: istukan kiinnittyminen ja kohdun kasvusta johtuen istukan siirtyminen aiheutti pientä tihkua.

jos huolettaa, ja et kunnalliseen pääse, varaa yksityiselle aika. kaikista pahinta on se epävarmuus. eikä se tee hyvää masuasukillekkaan!!!
 
Taitaa tuo mun ruokahaluttomuus sitte kuitenki sitä pahoinvoinnin alkua olla...ei kai muuten kolmatta aamua peräjälkeen olis vaikea syödä. Tosin riippuu siitäki mitä syön, kananmuna ja makkara ainaki tökkii ja pahasti. Väkisin pystyn syömään mutta ällöttää. Mitäköhän tuota alkais aamupalaksi syömään ku oon tottunu kananmunasta laittamaan..? Tänään söin ruismallaslimpun viipaleen voisiivun ja suolakurkun kans (eikä mitään ongelmaa) mutta sillä ei jaksa ja useampaa en viitsi syödä ku koitan suht vähähiilihydraattista linjaa vetää. Voi olla kyllä pakko antaa periksi jos ei muuta voi syödä. Pitää koittaa miettiä ja etsiä jotain sopivaa evästä.

Orion :heart: napero rv 6+3
 
Täältä vielä yksi kappale liittyisi seuraan.

Yllätysplussan lykkäsi hieman yli viiko sitten. Kaksikin gyneä aiemmin sanoneet että tarvitsisin vähintäänkin hormonihoidot ovulaation käynnistämiseen mikäli tahtoisin lapsia.. Siksi siis tuo yllätys siinä plussassa. Samoin siksi että realistisesti ajatellen on vain yksi mahdollinen kerta kun tämä kaikki on saattanut saada alkunsa, sen verran kiltisti kuitenkin käytimme miehemi kanssa ehkäisyä lääkärien vakuutteluista ja pco diagnooseista huolimatta. Ennen plussausta epäilinkin jo ameebaa, parasiitteja, sappitulehdusta tai pitkittynyttä ruokamyrkytystä mikä olisi voinut selittää nämä pahoinvoinnin ja kuvotuksen tunteet.. Rintojen kipuilun pistin väliaikaisen hormoniheittelyn tai vääränkokoisten rintaliivien piikkiin... :confused:

Nyt on kuitenkin ensishokeista selvitty ja jopa ensimmäisessä ultrassa käyty arvioimassa laskettua aikaa, mikä on 7.4, ja rv 8+2 siis tällä hetkellä meneillään, sydänkin tykytteli pienellä hurjaa tahtia, jopa 147 lyöntiä minuutissa. :heart: Tai no, kyllä tuo varmaan on melko normaali tahti mutta itselle se tuntui hurjalta niin kuin tämä koko ajatus uuden elämän aikaansaamisesta muutenkin.. Ällötyksen tunteet jatkuvat edelleen, mutta rinnat ovat jo vähemmän kipeät ja ällötyksessäkin on muutamia hyvinvoinnin saarekkeita näkyvillä aina silloin tällöin. 5 päivän lomamatkalle pitäisi lähteä ylihuomenna ja nyt vain toivon että jotenkin kummasti voisin paremmin siihen mennessä.. taitaa olla turha toivo.

Oman lisänsä tähän odotukseen tuo vielä sekin että asun ulkomailla, ja vieläpä maassa joka voidaan laskea kehitysmaaksi. harmittaa kun juurikin suomalainen ruoka olisi se ainoa jota tekisi mieli ja mitä voisi kuvitella syövänsä - piimää ja bulgarianjugurttia ja ruisleipää ja suomalaisia tuoreita vihanneksia.. nam.. Mutta ei voi mitään - pitää vain jotenkin saada alas näitä täkäläisiä geenimuunneltuja kurkkuja ja anella siskoa lähettämään edes yksi näkkäripaketti tänne suunnille... :p
 
Pupuvaimo: Kiitos linkistä, oli hyödyllinen! :)

Onko teillä muilla ollut menkkamaisia ja pistäviä alamahakipuja näin alkuraskaudesta? Mulla meinaa aina ajoittain olla, tuossa äsken kävi hetkeksi melko kipeitäkin menkkamaisia supistelukipuja mutta menivät ohi. Oikeastaan koko ajan on enempi tai vähempi satunnaisesti kipuillut..liekö normaalia :confused:
 

Yhteistyössä