***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Tänne on tullut ihan kamalasti tekstiä, sen siitä saa kun ei pääse työpäivän aikana palstailemaan!

Marylene, Tapiolalla on näköjään tuo käytäntö että pyytävät sairaalasta selvitystä käynneistä. Meillä siis myös vakuutukset Tapiolasta ja täällä olivat laittaneet Keskussairaalalle kyselyä siksi kun olin käynyt äitipolilla ultrissa. Nyt pitäisi maksaa tuo vakuutusvaraus niin sitten olisi asia kunnossa.

Buam, hienoa että olet päässyt kotiin ja paineet nyt kohdillaan. :)

Nukkuminen Nukun ihan tosi huonosti, oikeastaan koko raskauden olen nukkunut huonosti. Herään tosi herkästi ja sitten en saa uudestaan unta. Nyt olen nukkunut aika pitkään vain kyljellään, koska selällään ei enää pysty nukkumaan. Välillä saatan nukkua sillain puoliksi selällään pieniä hetkiä, tuen tyynyllä selkää vähän ylöspäin toiselta laidalta.

Kastemekko
Meillä ois tässä melkoiset vaihtoehdot. Ois mekkoa jossa minut on kastettu, sellainen jossa mies on kastettu, sitten miehen veljen vaimoke kysyi että tekisikö hän kastemekon ja sitten on äiti virkkaama kastemekko. No, minä olen päättänyt jo aikaisemmin että tuo äitini virkkaama kastemekko on se missä lapseni tullaan kastamaan. Siinä on kastettu sisarusteni lapset ja siinä tämäkin nyt kastetaan. Anoppi ei ehkä oikein tykännyt koska mulla oli vastaus ihan suoraan siihen kastemekkoasiaan, enkä edes harkinnut muita vaihtoehtoja..

Meille muutti tänään Emmaljungan upouudet yhdistelmät! :heart: Tarkoitus oli mennä Lastentarvikkeeseen vaan katsomaan hintaa ja millaisia kuoseja on, mutta nyt meillä sitten on Edget täällä. :D Mies totesi, että sano nyt jos nuo haluat, niin otetaan ne äkkiä ennenkuin hän alkaa katua. :D Rungoltaan valittiin kuitenkin se joku vähän edullisempi malli, ei siis Sport-malli, jossa olisi ollut heittoaisa. Tuo runkoinen näytti menevän aavistuksen verran pienempään tilaan, en muista vaan enää mikä tuo runko nyt oli nimeltään. Totesin vaan että noissa vaunuissa on enempi ominaisuuksia kun mun Nissanissa. :LOL:
Väriltään nuo on sellaiset musta/harmaanhopeat, aika ajattomat siis.

Mutta nyt taidan lähteä käymään pienellä kävelyllä ennen iltapesua. Tekee ehkä tuo raitis ilma ihan hyvää kun on aika ryytynyt olo. Uuden ihmisen perehdyttäminen on muuten aika väsyttävää, varsinkin noin neljän tunnin unien jälkeen. :|

- Hapsiainen ja Herne 30+5
 
Onnea ja kovasti tsemppiä jo pikkuisen saaneille :flower:

Linea negrasta: Mulla tuli pojasta leveä ja vahva viiva häpyluusta lähelle rintoja asti. Raita ei kadonnut kokonaan ennen uutta raskautta, mutta vaaleni kyllä. Nyt uuden raskauden aikana ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen. Poika nytkin tulossa.

Nukkumisesta: Mulla nukkuminen ihan älyttömän huonoa. Vessassa käyn kahden tunnun välein, herään joka ääneen ja kärsin issiaskivusta ja jalkasäryistä. Tyynyä pidän polvien välissä. Viime yönä ei edes tupla panadol vienyt jalkasärkyä pois :( Venhätyynyjen kanssa sitten sai vähän nukuttua.
Lisäks nään tosi paljon tosi outoja ja voimakkaita unia jotka myös valvottavat. Samoin heräilen usein 2:30-5.00 välillä ja en saa nukuttua. Seitsemän maissa poika heräilee ja sitten kyllä olisin ihan valmis nukkumaan.

Raskausarvista: Mulle tuli pojasta ihan hillittömästi raskausarpia. Arpia tulee muutenkin tosi herkästi. Rinnat, vatsan sivut, lonkat, peppu ja reidet ihan kirjavat. Myös toiseen pohkeeseen tuli arpia. Nyt toisessa raskaudessa vanhat arvet ovat taas kirkkaan punaiset ja varsinkin rintoihin, reisiin ja molempii pohkeisiin tullut lisää arpia. Pohkeiden arvet yltää lähelle nilkkoja :eek:
Ekassa raskaudessa rasvailin apteekin vichy raskausarpivoiteella. Nyt olen käyttänyt sitä apteekin öljyä, cheridal-tai jotain.

Supistuksista: Kärsin kanssa harjoitussupistuksista ja jos teen jotain edes ihan kevyttäkin niin myös niintä kivuliaista. Kohdun kaula kuitenkin kiinni, normaalin pituinen eikä merkittävästi pehmentynyt =)
Rauhallisesti otettava silti.

Muista vaivoista: Mulla on issaskipua aika voimakkaana, samoin keskiselän ja rintarangan kipua. Lepo auttaa. Sitten löytyy lonkkien löystymistä ja liitoskipua, närästystä, päänsärkyä ja hengenahdistusta :|
Oon lyhyt, 150 cm, ja vauva on jo niin korkealla, että tuntuu, ettei henki kulje yhtään poikaa (10 kk ja 11 kg) kantaessa. Äsken kannoin kaupasta poikaa ja kahta kauppakassia ja tuntui, etten pääse autolle asti :LOL:

Luomista: Onko muille tullut raskauden aikana luomia? Mulle tuli pojan odotusaikana tosi paljon sellaisia kapeita kohollaan olevia luomia erityisesti kaulaan, kainaloihin ja rintoihin. Synnytyksen jälkeen suurin osa luomista kuivui pois. Nyt tässä raskaudessa niitä ei ole juurikaan ollut.

Neuvolakuulumisia: Mulla oli lääkärineuvola vajaa pari viikkoa sitten. Siellä kaikki OK. Supistusten ja selkäkipujen takia käskettiin ottaa tosi rauhallisesti.
Verenpaine oli 102/66
Hb 118
Pissassa sokeri ++, mutta tikuilla kotona mitaten negatiivinen (olin sokerirasituksessa just 4 viikkoa sitten ja arvot OK)
Kohdunpohja 24 eli aika lähellä alakäyrää (samoin oli myös pojan kohdalla)
Painonnousu +800 g :(

Painoa tullut nyt jo 11,1 kg lisää. Pojasta tuli 26 kg joka on tosi paljon tämän kokoiselle...

Tulikohan siinä jo tärkeimmät? Ai niin hankinnoista taisin jo hehkuttaa, että nyt meillä on uus auto =)
 
POKS 29+0! Enää tasan 11vk jäljellä! =)

Buam, toivottavasti sinulle ei tule raskausmyrkytystä! Minulla oli se ekassa raskaudessani eikä todellakaan ole kiva seuralainen. :(
Donulle :hug: ja jaksamista!
Uusille tervetuloa! :wave:

Minun piti ottaa sitten tänään napakoru kokonaan pois loppu raskauden ajaksi. Lävistys oli jo siirtynyt kokonaan mahan päälle ja napa on jo pullahtamaisillaan ulos. Soitin lävistäjälle ja hän sanoi, että parempi ottaa pois ajoissa, kun lävistys on vielä ok eikä tulehtunut. Onpa outo olla, kun ei ole korua navassa, mut kaipa siihenkin tottuu.

Mulle sattui tänään "hassu" juttu. Olin "harrastellut yksinäni kivoja juttuja" ja sen jälkeen huomasin, että mun pikkuhousut ja olohousut olivat molemmat aivan litimärkiä! Siis eivät missään valkovuodossa, vaan ihan märkiä laajalta alueelta! Huolestuin kyllä todella, että nytkö lapsivedet menivät! En vieläkään tiedä, mitä tuossa tapahtui, mutta valkkaria se ei siis tosiaan ollut enkä tietääkseni pissannut housuunkaan samalla.. Noloa. :ashamed: Onko kellekään muulle käynyt koskaan näin? Nolottaa..

Muuttamisesta. Me muutettiin esikoisen syntymän aikoihin, tarkalleen ottaen tytön ollessa 4vk ikäinen. Muuttomatka ei ollut enempää eikä vähempää kuin 500km. En todellakaan suosittele muuttoa heti vauvan syntymän jälkeen: silloin pitäisi mielestäni rauhoittua (ekan lapsen kanssa se olisi ollut vielä ehkä mahdollistakin), mutta me vaan pakattiin ja pakattiin joka ainoa vapaahetki, jonka vauva nukkui. Mieluummin muutto ennen syntymää ja muut kantamaan ja siirtelemään tavaroita, se on minun mielipiteeni.

Unentarpeesta. Minä olen koko ajan väsynyt, kun tyttö nukkuu nykyisin meidän välissä. Hän ei suostu millään omaan sänkyynsä, joten ollaan toistaiseksi alistuttu tilanteeseen. Pitää kuitenkin tehdä muutos ajoissa ennen vauvan syntymää, ettei tilanne pääse ihan pahaksi. Tyttö näkee painajaisia, pyörii ja potkii, joten oma nukkuminen on tosi katkonaista. Samoin vauva masussa myllertää melkoisesti ja pitää hereillä. Pitäisi vain malttaa mennä aikaisemmin nukkumaan ja nukkua tytön päikkäriaika itsekin, mutta kun ei malta..

Heinekeeni: milloin olette lähdössä Tukholmaan? Me ollaan myös menossa siskoni ja hänen lastensa kanssa risteilylle, lähtö viikon päästä. Hieman jännittää..

Bassets: minulla on tullut juuri samanlaisia, kuvailemiasi luomia kaulalle. Samoin oli esikoisen raskausaikana, mutta synnytyksen jälkeen luomet vain vähitellen katosivat.

Huomenna sitten tarkemmin neuvolakuulumisia.

Piipa rv 29+0
 
Piipa me lähdetään Tukholmaan pe 5.2. Vikingillä Helsingistä. En ole millään lailla huolissani siitä että jos vauva alkaisi syntymään matkalle, toki olisi epäkäytännöllistä synnyttää keskonen Tukholmassa missä itsekin pitäisi sitten majailla pitkä tovi. Mutta turvallisuuden puolesta en ole huolissani: jos vauva meinaa syntyä etukäteen, niin hyvää hoitoa on varmasti tarjolla.

Luomista Bassets mainitsi luomien lisääntymisestä raskausaikana. Minulla tuli ensimmäisessä raskaudessa pieniä vaaleanruskeita kohollaan olevia luomia kaulaan ja yksi samanvärinen isompi kohollaan oleva luomirypäs rintaan. Heti synnytyksen jälkeen luomet kuihtuivat pois, mutta nyt taas kaulaan on tullut niitä ja rinnassa on samassa kohtaa se yksi (viime kertaa pienempänä). Viimeksi luomet häiritsivät todella paljon, nyt eivä't koska uskon niiden taas katoavan kun hormonit rauhoittuvat.
 
Tulin taas teitä kurkkaamaan, et mitä tänne kuuluu... ja yksi on jo syntynyt :eek: Siis me tosissaan ollaan jo kaikki viimesellä kolmanneksella menossa, niin onhan se joo mahdollista, mut kun en oo itse ajatellut synnyttää kuin vasta silloin huhtikuussa :LOL: Joo, no sitähän ei kukaan tiedä etukäteen, mut silti. Pitää siis yrittää täällä usemmin käymään, et jotakuinkin perässä pysyis.

Me muutettiin reilu viikko sitten. Matka ei ollut kuin n. 150m, mut ihan hirvee homma kuitenkin, niin kuin muutot yleensäkin. Mut kyl siitä muutosta astetta haasteellisemman tekee tommonne 1v 7kk-ikäinen pikku poika, joka pyöri koko ajan jaloissa, ja halus auttaa ja osallistua kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Seuraavan kerran kun tämä perhe muuttaa, niin meillä on sit muuttofirma sitä tekemässä. Mä voin kyl pakata ja purkaa (ilman lapsia), mut kantamisen ja kuljetuksen hoitakoot jotkut muut. Me ollaan muutettu aikas monta kertaa (viimeks vuos sitten), mut tää oli jotain ihan kamalaa. No onneks se on nyt ohi kuitenkin.

Kävin viime viikolla ekassa lääkärineuvolassa. Siellä kaikki ok. Painoa on tullut nyt 200g/vko, verenpaine oli 102/65, sf-mitta 23cm, poika pää alaspäin ja paikat kiinni =)
Seuraava äitiysneuvola on 12.2., eli sitä sit vaan odottelen, jos muistan ja ehdin. Tällä viikolla pitäis käydä labrassa otattamassa taas kilpirauhasverikokeet... jos vaik huomenna sais aikaiseksi ja MUISTAIS. Mun muisti on nykyään ihan onneton.
Masu-Antero on tosi akatiivinen tapaus edelleen. Viihtyy tosiaan pää alas päin ja potkii kohti kylkiluita minkä ehtii. Öisin on antanut nukkua ihan hyvin. Nyt oon vaan itse kärsiny jostain unettomuudesa + tällä hetkellä kauheesta flunssasta. Pissalla käyn yön aikana yleensä yhden kerran.

Kotiutumispuku, siis potkupuku, ollaan ostettu masukille. Nyt vaan pähkäilen, et mitä sen potkarin päälla pitäis sit viel olla. Oletteko keskustelleet noista kotiutumisvaatteista vauvalle? Mä oon meinaa ihan ihmetyksestä ymmyrkäisenä, et mitä sillä vauvalla pitää olla kaikkiaan päällä huhtikuussa. Esikoinen syntyi kesäkuussa, niin oli paljon helpompi miettiä, mitä kesävauvalle puetaan.

Rebel 28+3 (?), ei voi muistaa :ashamed:
 
Hello :)

Rebel Kotiutumisvaatteista ollaan keskusteltu ja mun mielestä nyt tammikuussa, eli selaa taaksepäin, jos vinkkiä löytyisi :)

Unentarve/nukkkuminen Mä pärjään, jos saan nukuttua 8-9 tuntia yössä yhtäjaksoisesti, eli jos poika ei herää yöllä niin mun ei tarvi ainakaan vielä (eikä muistaakseni tarvinnut poikaa oottaesssa) käydä vessassa, mutta jos herään niin iskee hillitön vessahätä. Viime yönä poika kömpi meidän väliin ja nukkui tosi levottamasti, eli taitaa olla paras tänää mennä päikkäreille, kun eilen sain jo miehelle sellaiset itkupotkuraivarit iihan yht äkkiä, että poikakin säikähti :ashamed: (liekö huono nukkuminen johtunut siitä...)

Piipa Onko vielä näkynyt mitään kummallista nestettä? Mulla meni vedet kun oltiin miehen kanssa petipuuhissa... Sitä tuli kyllä niin paljon ettei tarvinnut miettiä että mitä tää on :)

Muuttamisesta Tsemppiä niille joilla se on edessä, me ostettiin tää talo kun poika oli 3kk ikäinen ja siinä oli remppa ja muutto touhua kyllä ihan riittämiin, vaikka hyvin se sujui :)

Reissaaminen Mä olin vielä alkuraskaudessa sitä mieltä että mä en muuten liiku 50 kilometriä pidemmälle kotoolta kahta kuukautta ennen laskettua aikaa, niin lähellä oli se etten joutunut lähteä mökiltä poikaa synnyttämään :) Oltiin siis oltu 3 yötä mökillä ja mietittiin että jos jäätäis vielä yhdeks yöksi ja ajettais aamulla kotiin, että mies ehtii näytelmäharjoituksiin, mutta onneks lähdettiin jo illalla että oltiin aamulla kotona :) Nyt tosin oon lähdössä pe mikkeliin työväen näyttämöpäiville ja suunniteltiin vielä hiihtoloma reissua muumimaailmaan viikolle 8, milloin n. kk laskettuun.... Kai turustakin synnytyssairaala löytyy, jos tarve tulee :) Ja mitä tohon tulee, että joutuu olemaan sitten tukholmassa tai muualla pitkällä sairaalassa pitkään, niin eiköhän ne lähetä suomeen/kotikuntaan sieltä mahdollisimman pian :)

hilipatuinen joka menee ottamaan päikkärit rv 30+4 :wave:
 
Heipsan! Lääkärineuvola takana. Nyt jos joku urputtaa parinsadan gramman viikottaisesta painonnousustaan, niin :kieh: Mulla on lähtöpainosta tullut jo 10kg! Itseäni yököttää, koska painonnousu on noin suuri herkuttelun takia. Turvotustakin tuossa osa ja tietty vauva + muu vie jonkin verran. Terkka sanoi jälleen, että on ihan ok, vaikka mun BMI oli ylipainon puolella jo alussa.

Kuulumiset kaiken kaikkiaan:

Paino: +9,9 kg lähtöpainosta
RR: 135/78
Pissa: puhdas
Hb: 136, eli lähtölukemissa! Obsidan tehnyt tehtävänsä, hb oli kuusi viikkoa sitten 118.
Sf-mitta: 24, eli näköjään lähes keskikäyrällä mennään, viimeksi yläpuolella
Sykkeet: 150 niin kuin viime kerroillakin :heart:
Liikkeet: ++, sykettä piti etsiä koska vauva liikkui niin paljon, mä en kyllä tuntenut ainuttakaan liikettä.
Kohdunsuu: kiinni ja kiinteä, 3cm, ei siis muutoksia siellä päässä

Mies oli ekaa kertaa mukana, pääsi kuulemaan vauvan sydämen pumputuksen. Itselläni tulee aina tippa silmään, kun sen äänen kuulee. :heart: Hurjat 20 min meni koko reissussa. Terkka oli mukava, ei ole ennen ollut tuo, mutta se lääkäri oli tympeä. Noh, käytiin läpi ne asiat, mitkä pitääkin, sehän se on tarkoituskin. :) Sokerirasituksen tulokset oli muuten normaalit. En tiiä tarkkoja arvoja, koska lääkäri sanoi vaan, että näyttää olevan kunnossa. :kieh:

Tää menee kans päikkäreille miehen viekkuun.

rv27+6 :wave:
 
reissuun on moni lähdössä vielä loppumetreillä...niin mekin :D tosin me lähetään vaan Helsinkiin ja ollaan pari yötä hotellissa koko perhe.

oon mittaillu nyt sokereita eilistä saakka ja illalla napsin karkkia :ashamed: niin aamulla sokerit oli 5.7 eli hiukan kohollaan...nyt aamupalan jälkeen tosin onneks tasoittuneet :)
kävinkin heti hakemassa lisää piikkejä ja niitä liuskoja tuolta jakelupisteestä..ja kelaan vein taas papereita kotihoidontuen tarkistamisesta...kun lapset hoidetaan kotona. on se yhtä lapun kuskaamista sanon minä !!!

Piipa mullahan tuli olikohan viimevkolla ykskaks housut märäks. kerkesin istua netissä sellaset 5-10 min ja nousin lähteäkseni hakemaan jotain niin huomasin että legginsien etumus oli ihan märkä :/ mutta sitä ei sit tullu enempää eli todnäk oli vaan vetistä valkkaria. koska pissaa tuokaan ei ollut. haistoinkin oikein :ashamed: :snotty: :x
mutta jos sulla tulee uusiks niin voithan soittaa ja kysästä jos ottasivat sulta sen näytteen et onko lapsivettä...

sormukset jouduin ottamaan pois kun sormia turvottaa niin...

Olikohan se Bliss joka sanoi että tuohon pistelyyn jää koukkuun ;D mä oon huomannu saman :D alkuun suoraan sanoen v**utti kun koneen sai mutta nyt taas heti ODOTTAA että saa kahtoa sen arvon ja siiten odottaa tunnin ruokailusta ja taas tuikata ;D on meillä huvit ;D hyvähän tuo on että seurataan nyt kun kerran narahdin niissä ja mä oon päättäny nyt ottaa tarkasti nää hommat niinku viimekskin. eilinen karkin napsiminen vaan ottaa kupoliin :/

olipas sekavaa sepustusta taasen :headwall: :LOL:

noh, nyt hommiin..

nasum ja napero 27+2 :heart:
 
Hei vaan :wave:

Sain tänään tuloksen sokerirasituksesta ja se oli ihan ok. Lääkärineuvola on sitten 9.2. klo 9.20 :)
Mulla on niin että käyn aina joko heti kahen tai kolmen jälkeen kerran vessassa. Viime yönäkin heräsin ja ajattelin jo valmiiksi että kello on varmaan jotain kolme ja niinhän se olikin, 3:06. Onko kellään muulla tuota että herää aina samaan aikaan vessaan?

Onnistuin muuten eilen lyömään itteäni henkarin sillä metalliosalla suoraan mahaan, kun en muistanut että maha on ulkona.. Ravistin pestyä paitaa siinä henkarissa ja se osui suoraan oikealle puolella mahaan, toivottavasti ei sattunut pikkuiseen.. Nyt se kohta jotenkin vieläkin vähän sätii.

Luomista: Mulle ei oo tullut luomia lisää raskauden aikana, tai voihan se olla etten vaan oo huomannut jos on tullutkin. :)

Matkustelu: Luulen että maaliskuussa vielä käydään jossain, varmaankin noin 70 km päässä, mutta huhtikuussa ei varmaankaan lähdetä enää mihkään 40 km kauemmas..

kastemekosta: meillä on suvussa kastemekko missä moni mun serkuista on kastettu. Mutta en yhtään tiedä missä kunnossa se on. Ehkä tulee jostain hommattua jokin uusi, jota sitten voi käyttää jos saa lisää lapsia. Kastemaljaa käytetään meidän suvun puolelta.

Omena ja Möykkyliini 26+4
 
Olin just neuvolassa (yks.) ja taas on hieman positiivisempi fiilis. Väsymys johtui aavistuksen laskeneesta hemoglobiinista (ollut alusta lähtien 119 korkeimmillaan ja alimmillaan 115) nyt siis 113. Nyt sitten retaferia (obsidanista meni vatsa kovalle) nassuun 2 tbl joka toinen päivä.

Vauva on jo nyt matkalla alaspäin (iik) ja korttiin kirjattiin ensimmäistä kertaa asento (RT=raivotarjonta). 'Toiveet' sektiosta taitaa nyt haihtua ja pitää ruveta asennoitumaan siihen että synnytän normaalisti alakautta (vielä isompi IIIK). Onneksi yks. neuvolan kätilö osaa puhua synnytyksestä kannustavasti ja loppujen lopuksi tänäänkin jäi ihan hyvä mieli kaikesta keskustellusta.

Lisäksi sain kannustusta ilmoittautua heti mukaan raskausjoogaan. Siellä sitten oppii lisää kehonhallintaa ja hengitystekniikoita.

Vauva on kasvanut taas kovasti, joka selittää tuon Hb laskunkin, mennään edelleen käyrän yläkaarta (27+4 / 27) ja tänään minulle oikein kädestä pitäen opetettiin tunnustelemalla päättelemään miten päin vauva on kohdussa, se oli todella ihanaa :heart:

Painoa on tullut myös itselleni lisää; lähtöpainossa oli n. 3kg ylimääräistä normaalipainooni nähden (n.57kg) ja nyt painoa on kertynyt 66,7 kg eli raskauden alusta n. 7kg, mutta täytyy huomauttaa että lopetin karkit ja sipsit jne koska eivät maistuneet enää samalla tavoin raskauden alkuvaiheessa (nyt maistuu jo pienissä määrissä :D )

Huomenna yritän maijamyöhäisenä soittaa haikaranpesään ja katsotaan onko jo täynnä. Olen tätäkin pantannut ihan vaan synnytyspeloissani...

 
Pähkynä: mua ainakin kanssa jo jännittää tosi paljon synnytys ja oon alusta ajatellut, että haluan epiduraalin.. Synnytysvalmennuskin on vasta maaliskuun alussa, mitä jos ennen sitä sattuu jotain.. :/ Mutta eiköhän se tästä, jotenkin :)
 
Kastemekosta Mun äiti ompeli pojalle oman kastemekon, vaikka molempien suvuissa olisi mekot löytyneet :)

Painonnousu On muakin hirvittänyt, kymmenen kiloa on tullut tänne kanssa tässä vaiheessa jo ja esikoisesta taisi tulla se kymmenen yhteensä... :/

Nälkä alkaa tulla, täytyy varmaan mennä syömään :)
 
Hilipatuinen mulla kans lähentelee jo kymppiä painonnousu ja mulle tuli myös ekassa raskaudessa yhteensä painoa 10kg. Hiukan hirvittää, että millaisiin lukemiin tässä vielä päädytään. En kyllä mielestäni syö mitenkään normaalia enempää, mistä lie johtuu?

Hapsiaiselle onnittelut hyvästä vaunuvalinnasta! Meillä parin vuoden takaiset Emmaljungan Duo Edget (kylläkin Sport-rungolla) ja päivääkään ei olla kaduttu. Loistopelit! Väriltään myös musta/hopeanharmaat.

Mulla onneksi sijaisen perehdytys alkaa pikkuhiljaa olemaan loppusuoralla, laitoin typykän jo tekemään hommia itsenäisesti. Ei oo kyllä mitään herkkua toi perehdytys, suu vaahdossa saa selittää asioita.

Kastemekko jossa Sulo tullaan kastamaaan, on sama jossa meidän esikoinen kastettiin ja myös minut sekä mun sisarukset ja heidän lapsensa. Perintökalleus siis, johon vaan koristenauhoja on vaihdettu.

Uni on muuttunut selkeästi kevyemmäksi, heräilen helposti ja asentoa pitää vaihdella. Vessassa ei onneksi ole tarvinnut yöllä juosta. Mutta en jaksa tuosta unen vähenemisestä nyt enempää valittaa, kun oikein muita ongelmia/vaivoja ei ole ollut koko raskausaikana. Voimahalaus siis kipuilijoille ja sairauslomailijoille :hug: !

manteli ja Sulo 29+5
 
Kastemekkona meillä tulee oleen sama mekko missä poikakin kastettiin. Mekko on miehen suvun mekko, n. 40v. vanha ja siinä on kastettu lähes kaikki miehen serkut ja niiden lapset ja sitten jokaisen nimi on aina kirjailtu mekkoon, alkaa noita nimiä siinä jo hiukan olemaan :D

Tullaanko teidän lapset kastamaan kirkossa vai kotona?
Meillä kastetaan kotona. Mies ois halunnut että kirkossa, mutta mä halusin kotona, koska en nää mitään järkee siinä, että ensin vieraat ajelutetaan kirkkoon ja sieltä sit kotiin tai missä ikinä juhlat ovatkin.. Enkä oo kauheen uskonnollinen joten senkään takia en halunnut kirkossa!
 
Synnytyksestä Kyllä täällä kans jännittää ja ehkä pelottaakin se koko ajan enemmän mitä lähemmäksi tulee..

Tuli viime yönäkin valvottua sinne kolmisen tuntia!! :mad: ei vaan nukahtanut.. Olen myös ihmetellyt sitä kun tuntuu että vaikka minulla on supistuksia pitkin päivää niin kipeimpiä ne ovat makuuasennossa, eli joka ilta ja yö on niin tuskaista :( Mua on alkanut oikein ärsyttämään koko nukkumaan meno kun tietää kuinka vaikeeta se nykyään on!

Sitten vaippa asiaan, tiedän tämä on aikaista mutta liberolla olisi keräys menossa missä saisi pussilakanan vauvalle :) <3 Ja olen meinannut juuri tuollaisen pussilakanan ostaakin. Niin liberolla kun on vaippoja koko 1 2-4kg ja koko 2 3-6kg Niin ei noita koko 1:stä varmaan kovin montaa tarvitse? Kun miettii kuinka nopeasti vauva kuitenkin kasvaa.. Kun käsittääkseni noita pieniä paketteja täytyy ostaa 12 kpl. Mitä luulette onko liikaa ostaa 6 kpl kumpaakin kokoa..?! :D


jastu ja vilperi 28+3
 
Yeb
Viisi päivää mummulassa ja lukemista riittikin sitten sivulta 25 asti :D

Ja olipas Kerttulin pieni poikavauva yllätysuutinen! Paljon onnea ja jaksamista :hug: Ei varmasti ole kivaa kun ei toista saa kotiin vielä pitkään aikaan ja vierailuajat on varmasti rajalliset.

Uusiakin oli tullut vino pino, tervetuloa :flower: Tänne vaan mahtuu mukaan juttelemaan!

Hemmi, kivaa että sait pakkauksesi haettua :) Mä halusin sen peitemakuupussin siitä ja käytiin sitten esikoisen kanssa Finlaysonin tehtaanmyymälässä mummulamatkalla ostamassa se pussi. Sitten kun kävin lauantaina kirpparilla löysin vielä kaksi kivalla kuosilla olevaa ÄP:n makuupussia ja olihan ne pakko ostaa parilla eurolla :whistle: Nyt onkin sitten kaapit väärällään makuupusseja, neljä kun esikoisen pussikin vielä on. Niitä saa alkaa sitten mummuloihin kantamaan tai jotain.. Hurjalta kuullostaa päästä synnyttämään lentokoneella! Toivottavasti miehesi on maisemissa kun lapsi päättää syntyä :)

Sitten täällä oli keskustelua vatsanahoista. Aika hurjiakin vatsoja oli siinä Mitäs nytin ketjussa jossa kauheinta mahaa etsittiin. Mulle tuli paljon syviä arpia esikoisesta ihan loppumetreillä eikä ne oo mihinkään hävinneet.. Vaalentuneet toki mutta kun ovat niin syvällä kudoksessa niin eipä niille mitään mahda. Harmittaahan se ja on mielestäni epämiellyttävän näköistä mutta eipä se nyt elämää kaada :) Bikineitä en varmaankaan joihinkin vuosiin kyllä päälleni laita. Toivottavasti nyt ei tulisi siihen tahtiin! Mutta tosiaan, luulin viimeksikin jo selvinneeni ilman kunnes mies jonain päivänä sanoi että OHO! En ollut huomannut edes niitä kun en vatsani alle nähnyt. Myöhemmin niitä tuli sitten jo sivuillekin.

Sairaalakassia en ollut mietiskellyt vielä ollenkaan, mutta näistä keskusteluista sain kipinän hankkia ne ylimääräiset hammastahnat ja -harjat, shampoot ja muut pesuaineet ja laittaa johonkin pussukkaan :) Ne pienen kotiutumisvaatteetkin voisi laittaa jo, mies toi ne viimeksi sairaalaan ja toi ihan valtavan repertuaarin kun ei ollut osannut päättää :LOL:

Isyysvapaista mä oon vähän kujalla vaikka onkin lapsi numero kaksi tulossa. Sen kolme viikkoa tuo kyllä pitää mutta mä koin sen hirmu hankalaksi että oltais niitä vanhempainvapaan loppuja alettu jakamaan. Aion kuitenkin jäädä hoitovapaalle tästäkin niin miten se homma sitten toimii? Oonko mä työttömänä sitten ne muutamat viikot vai? Aion imettää tätä kakkostakin pitkään ilman pulloja niin enhän mä voi siinä vaiheessa olla päiviä poissa kun lapsi on noin 9kk.. Tämmösiä mä pohdin kun en ymmärrä miten se käytännössä menee tuon kannalta että missä mä sitten oon sen isiviikkojan aikana :eek: Tietääkö joku fiksu tai onko kokemusta?

Meillä on myös tommonen perheessä kiertänyt kastemekko kuin manteli76lla. Mammani on sen ommellut ja kirjonut mun kastejuhliin ja sitten se on ollut kahdella veljelläni. Heillä ei ole lapsia mutta meidän esikoinen on kastettu siinä, nauhoja vaan aina vaihdellaan :) Kaikkien nimet on kirjailtu mekkoon. Mä en edes tiennyt mekon tallessa olosta mitään enkä sitä ajatellut mutta joskus vuosituhannen alkupuolella oli näyttely mammani käsitöistä ja siellä kaikkien joukossa oli monta kastemekkoa, ihastelin sitten sitä "omaa" tietämättäni ja olipa yllätys kun takaa löytyi oma nimi :D

Kuinkas paljon te muut ootte muuten jo uhranneet aikaa nimen mietintään? Tuntuu tosi vaikeelta näin toisella kertaa vaikka sukupuolikin on tiedossa. Esikoisesta oli tytön nimi päätetty jo vuosia sitten :) On harvinainen, alle 50 nimeä. Tälle toisellekin tahtoisin jotain harvinaisempaa, itsellänikin oli silloin kun olin pieni, ei ole enää kovinkaan, kiitos erään taitoluistelijan ;) Yhtä nimeä miehelle jo heti alkuun ehdotinkin, mutta mies ei lämmennyt yhtään.. Tylsää. Vaan eipä ole itsekään ehdotellut mitään joten eikös se sitten mene niin että mä saan päättää :D Yksi nimi olisi semmonen jota mies on nyt jäänyt makustelemaan, enhän mä tietenkään halua semmosta nimeä antaa jota toinen ei kertakaikkiaan halua.

Kolmekymppiset viikotkin poksuili lauantaina, hui kun ollaan pitkällä!

Yeb 30+3
 
jastu jos ajattelee että vaippoja menee pienellä 6-10kpl/päivä niin voi hyvin laskeskella tuon pienemmän paketin tarvetta. Ehkä ostaisin niitä vain 2 pakettia ja kakkoskokoa vaikka 4 pakettia ja 6 pakettia sitten kokoa 3.

Me kans hamstrattiin vaippoja jo kuopuksen odotusaikana kun sopivia tarjouksia tuli kohdalle ;)

Kohta syödään kaurapuurorieskaa.. saas nähä mitä siitä tulee.
Meillä esikoinen yskässä joten on loppuviikon kotihoidossa. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Toisaalta jos on sama tauti kun isännällä niin ainakin se aika menee toipuessa. Kummallisa flunssaa, missä ei pahemmin nokka vuoda, ei lämpöilyä mutta yskityttää ja on muuten "nuhainen" olo.

MVV oli päässyt eilen kotiin. Vauva myöskin pois hengityskoneesta jo :heart:

Helmikuun lopussa lähdetään Helsinkiin, sain tänään varattua hotellin kolmeksi yöksi. Tuli sopivasti Scandickilta tarjous 86e/yö/huone. Ei paha. Tässä tuli säästöä reilu satanen, kun aikaisemmin meinasin varata huoneet sokos-hotellista ilman mitään tarjouksia. Onneksi odotettiin.

Mutta nyt syömään
 
Jastu voithan sä ostaa vaikka niitä isompia vaippoja (mitä tarvitaan vaan 6pkt) niin varastoon? :D
Mä tilasin heti ne lakanat kun näin et sellanen keräysjuttu on, ja onneks mulla oli vanhoja vaippapaketteja tallessa, ne on aivan mahtavan ihanat lakanat =)

Meillä on nimet jo mietittynä =)
Mutta sit täytyy miettiä uudestaan jos vauveli näyttääkin ihan joltain muun nimiseltä :D
 

Yhteistyössä