***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Tervetuloa Plopp

Niin mäkin olen ymmärtänyt että isäkuukausi sai pidennystä. Isyyslomaa siis se 18 pv. Me ei tarkalleen tiedetä miten isyyslomat otetaan.. Riippuu niin siitäkin kuinka kauan olen sairaalassa ja onko sen aikaa joku hoitaja meillä koko ajan vai pitääkö miehen olla kotona jo silloin. Mutta kotona ollaan ainakin eka viikko kaikki.

Mulla alkoi sitten myös jalkojen puutuminen. Ei tarvitse kuin vaan istua niin jalkapohjia alkaa kihelmöimään. Nyt ei ole kädet puutuneet viikkoon.

Pohkeet kramppaa nykyään melkein joka yö.

Teitä raskausdiabeteslaisia onkin paljon.
Itse en edes mene sokerirasitukseen. Se tuntuu turhalta, koska ei ole mitään riskitekijöitä yms..

Onnittelut poksujille!

Nuha alkaa helpottaa, ulos ei vaan vieläkään päästä noihin pakkasiin.

Heipat!

Greddy ja Piksu 29+4

Ainiin.. vauvan asento masussa En tiedä niin hyvin kuin esikoisesta ja minäkin pistän syyksi etuseinämän istukan. Möykky vaan tuntuu, pepusta ja päästä ei ota selvää.
 
Mullakin on tuota puutumista, yöllä puutuu välillä käsikin??? ja toinen jalka., riippuen siitä kummalla kyljellä nukun. Selällään ei puudu mitään, mutta jotenkin vain sitä kuitenkin jo välttelee. Neuvolalääkäri sanoi selällään nukkumisesta, että ihan ok, mutta alaselkää rasittaa vielä lisää, vaikka veri vielä kulkisikin. Kohtu painaa selällään molemmat laskimot rynttyyn, kyljellään vain toisen :) , mutta vauvalla ei hätää pitäisi olla, jos ittelle ei tule paha olla.

Ja suonenvetoakin sain aikaiseksi parina yönä ja heti kävin ostamassa magnesium-lisää, kuulemma näin O-veriryhmäläisenä pitää olla gelatoitua magnesiumia eikä tavallista. Oisko näin vai meninkö vain luontaistuotekaupan myyjän ansaan? =) Ei ainakaan viime yönä vetänyt suonta...
 
Iltaa.

Tervetuloa Plopp joukkoon :flower:

Isäkuukausi on se mitä pidenettiin ja isyysvapaa on edelleen sen 18 päivää. Tosin meidän huushollissa ei ole varaa isän pitää tuota isäkuukautta, koska minun palkalla ei kyllä eletä millään ilveellä. Pitää nyt kattoo jos avokki nyt kuitenki haluis pitää siellä lopussa isäkuukauden, niin voisin tosiaan iteki olla kesälomalla. En tullu edes moista asiaa ajatelleeks :D Että kiitos vinkistä vaan hapsiainen80 :)

Juu, nyt ei oikein jaksa kirjotella enempää. Väsyttää tajuttomasti kun viime yö meni taas miten meni ja kädetkin oli koko ajan puuduksissa. Aina ku heräs niin se päällimmäinen käsi oli olkapäästä sormen päihin asti puuduksissa. Selällään nukun enää hyvin vähän, jotenkin epämukava asento mahan takia, joten nukun nykyään jommalla kummalla kyljellä. Torkahdin äsken hetkeksi sohvallekin toivottavasti saan unen illalla. Pitäs jaksaa taas aamuvuoroon herätä.

Lisäys: Tuittu päätti muutenkin nyt, että äiti ei nuku! Varmaan eka kertaa valvoin illalla kaks tuntia Tuittu tuivertajan myllerryksen ja potkimisen takia ennen ku älys ruveta nukkumaan ja sitten sai iteki unen päästä kiinni. Saapi nähä kui tänä iltana käy :)

Illan jatkoja...

JääKyynel ja Tuittu 29+5
 
Moi vaan!

Kerttulille onnittelut!!

Buam Tsemppiä! Ja toivottavasti ei ole raskausmyrkytys. Ilmoittelehan kuulumisia, kunhan jaksat/pystyt.

Raskausarpia ei ole tullut uusia. Esikoisen jäljiltä on pari isompaa viirua mahassa.

Vauvan asento pysyy täällä aika lailla samana. Pää on alaspäin ja välillä potkut tulee oikealle ylös ja välillä vasemmalle. Vauvan lempiasento tuntuu olevan asettaa pylly mun oikean kyljen tuntumaan, mahaan tulee oikein kumpu kun vauvan pyllyhän se siinä. :)

Täällä kans yksi rd-diagnoosin saanut! :wave: Reilun viikon päästä on sairaalalle meno, jossa sitten opetetaan tuo mittarin käyttö ja saan sen mittarin lainaan. Ja jotain ruokavalio keskustelua on varmaan kans tiedossa. Mulla pomppasi kans tuosta paastoarvosta. Sais olla 5,3 ja mulla oli 5,5. Suurella mielenkiinnolla olen lukenut tuota teidän keskustelua rd:stä, vaikka jotenkin itselle oman rd:n vakavasti ottaminen on hankalaa. :ashamed:

Hankinnat alkaa olla täällä kasassa. Pinnasänky vielä puuttuu. Ja sitten jotain pientä, niinkuin uudet kumiosat tuttipulloihin, tutti varmuuden vuoksi, harsoja yms.

Töitä olisi vielä 6 viikkoa! Sitten lomalle, ihanaa. =)

Santi, 28+1 (ehkä..)
 
No niin jos sitä jotain kommentoisi nopsaan :)

Uudelle tervetuloa täältäkin =)

Selällään nukkuminen Ei tuota vaikeuksia kun en normaalistikaan nuku selälläni, vaan puoliks kyljellä/mahalla ja samassa asennossa onnistuu nukkuminen nytkin :)

Raskausarpia Ei esikoisesta tullut mahaan yhtäkään, rintoihin tuli silleen että tuli aina semmoinen 2cm levee kaistale kerralla ja kiersi nännipihan ympäri niin että ilmeistyi johonkin, ja haalistui ja sitten tuli viereen :) Eivät olleet mitenkään syviä ja ei niit äenää oikeestaan edes huomaan, nyt on tullut ihan muutama pienen pieni viiru rintoihin, ja muuten ei mitään.

Hilipatuinen
 
Marylene: höh, en ymmärrä miksi pitäs kotona olla jos voi hyvin.. ja että vielä tuntemattomat tulee sanomaan :/ Ite oon käyny ainakin joulukuussa Turussa sukulaisten luona ja muutamassa muussakin paikassa on tullut käytyä. Kyllähän sitä ehtii vielä kotona olla vauvan kanssa.

On alkanut nyt tuntuun liikkeet enemmän, mieskin tuntee mahan päältä paljon paremmin :) Ja tuntuu että Möykkyliini reagoi ääneen nyt selkeämmin. Toivottavasti pysyy masussa ainakin vielä 3-4 viikkoa. mitä pidempään sen parempi, tietenkin.

Suonenvedoista: mulla on pari kertaa ollu raskauden aikana, mutta vain oikeassa pohkeessa. Mulla tuntuu magnesium auttavan ainakin vielä. Kerran on oikealla puolella ollu iskias ja sen jälkeen on vetänyt suonta vain oikeasta jalasta..

Linea negrasta: Useimmilla on tainnut tulla poika, jos on linea negra ollut varsinkin selkeä. Mulla on ollut kyllä poikaolo, vaikka ei tiedä sukupuolta. Mulla se menee melkein rintoihin asti ja jatkuu myös navan alle ja se tulikin 15.-16. viikolla muistaakseni.

Omena ja Möykkyliini 26+2
 
Sokerirasituksesta, mielenkiintoista kun eri paikoissa on eri viite arvot. Onkohan sit erimäärät tai erilaiset ne litkut. Mut se et täällä se paasto raja on 4,8.

kerttuli, ihanaa kun on noin hyvin asiat, ja syliin saa kanssa :)

voimia supistelijoille! :hug:

Omena, täällä kilppari vikanen, olossaan tuntee kun arvot laskee. Mä kun tarviin t4v:n sinne 15 yli et on hyvä olla.

Tää sai itkuhepulit tänään kun netti ei toiminut. Ja se vikailmoitustyyppi ei osannut sanoa millon korjataan mut sen sanoi et ei tänään. (no jostain kumman syystä se alko toimimaan kun oli ollut pois 3-4h) Ja täällä ei masiinoissa tapahtunut mitään.

Toukka ottanut taas rauhassa et saanut miettiä onko siellä eloa, no tää päivä mennyt töissä et kai se sit siellä on hissuksiin. Mut ton itkuhepulin aikana se potki mua, kai muistutti et on hän täällä ja kaikki hyvin :D

Unico ja Toukka 26+2
 
jatketaas nyt ennen X-factorin alkua :)

raskausarpia ei edellisestä tullut eikä vielä ole näkynyt.

Odottelen tässä Piksun potkuja. Esikoinen riehui ja syöksyi/kaatusi mun masun päälle. Vähän sattui ja suppaili puolikipeästi. Ei varmaan mitään käynyt, mutta silti mieli rauhoittuu vasta kun tunnen potkut.
 
Vauvavakuutuksesta, Eipä niissä hirveästi vaikuta olevan eroja. kaikki päättyy kun tulee tiettyyn ikään :( olis sellanen kiva mitä voi jatkaa sitten aikuis iälläkin.
Ja kaikissa kysytään onko äiti terve, no pitänee soitella läpi et onko nää mun taudit esteet.
ja se et jatkuuko se ennen syntymää vakuutus automaattisesti vai pitääköhän se sit hakea uudelleen 2kk iässä ja jos jotain on tullut ne rajataan pois?
Miten niin viimetipassa ja tuntuu edelleen yhtähankalalta kun sillon alkuun vilkuillessa.
Saa nähdä mitä tulee ennen ja jälkeen ottamisilla on puolensa.
Vinkkejä ja mistä tykkäätte omissa vakuutuksissanne?
ja juu jotain on ollut juttua mut ei enää muista.
 
Paastoarvon rajasta - teillä on nyt kyllä jossakin vielä väärät suositukset käytössä. Se paastoarvon raja on muuttunut jonnekin 5,5 paikkeille jo pari kolme vuotta sitten kun tuli uudet Käypä hoito-suositukset. Mullakin esikoisesta tuli rd-diagnoosi kun paastoarvoni oli 4,8, mutta se oli tosiaan vielä vanhoilla, nykyistäkin tiukemmilla rajoilla. Silloin sain vain passituksen diabetespäivään äitipolille, jolloin mitattiin arvot, ultrattiin ja annettiin ruokavalio-opastusta. Mitään kotimittauksia ei tehty.

Te, jotka olette diagnoosin saaneet 4.8 rajasta, kyllä aika rauhallisin mielin olisin. Ei ainakaan TAYS teitä hoitaisi raskausdiabeetikkoina ja luulisi niiden siellä kyllä tietävän äitipolin diabetesasiantuntijapuolella :) No, enpä ole lääkäri, mutta tuntuu hullulta, että raskausdiabeteksen riskit olisivat suurempia jossakin toisella puolella Suomea ja Tampereella korkeammat rajat... ehkä meillä syödään niin terveeellisesti mustaamakkaraa ja rievää... Hih...

 
Mäkin oon vähä huono tänne kirjottamaan vaikka tulee kyllä päivittäin luettua..
Hmm..raskaus arvista Mä en oo itestäni vielä moisia löytäny ja toiveenä ois ettei tuliskaan mut.. Aika näyttää..
sokerirasitusMulle ei oo moista teetätetty..
Omaa löpinää Huomenna meen yhtä asuntoa kattomaan.. On kyl aika pusikos mut ois kauppa ihan vieres ja aikas halpa vuokra.. Huomennahan sen sit näkee.. Kauheesti tekis jotain namia mieli mut eipä taijja olla tuol kaapin perukoilla mitään:/
 
Onpas taas tekstiä. Nopeasti lueskelin kaikki ja läpi ja vielä nopeammin yritän jotain kommentoidakin.

Hyvä Jääkyynel että mun vinkistä oli apua. :)
Mulla vähän nuo isyysvapaiden termit näköjään vielä hukassa mutta pääsääntöisesti olen ehkä jotain ymmärtänytkin jo niistä. :D

Raskausarvista on ollut puhetta, täällä ei ainakaan vielä ole moisia ilmaantunut. *Koputtaa puuta*.

Puutumista sekä käsien että jalkojen, täältä löytyy.
Ja suonenvetoa täällä on myös välillä. Ei mitään kamalan pahaa, mutta kuitenkin jos öisin yritän oikaista jalkojani niin samantien kramppaa. Magnesiumia syön epäsäännöllisen säännöllisesti. Ehkä pitäis oppia syömään säännöllisemmin.

Unico "ihana" tuo sun itkuhepuli, tai varsinkin se syy miksi tuli itku. :D Mutta näitä sattuu. :hug:

Täällä vähän väsynyt tunnelma. Takana vajaa neljä tuntia unta, uni vaan loppui aamuyöstä ja jaksoin pyöriä sängyssä sitten kuuteen asti kunnes luovutin ja lähdin töihin. Tänään on tarkoitus aloittaa mun sijaisen perehdytys. Taidan perehdyttää sen mun sijaisen tänne palstailuun ja facebookailuun ja ennenkaikkea päiväuniin. :D
Nyt lisää kahvia ja valmistautumista sen sijaisen saapumiseen. Mitenkähän mä saan tän viikon kulumaan kun en pääse töiden lomassa surffaileen netissä...? :eek:

Mukavaa viikkoa kaikille!

- Hapsiainen ja Herne 30+5
 
Isyysloma on säilynyt ennallaan eli sen 18 päivää. Isäkuukauteen tuli se lisäys eli jos äiti luopuu 12 viimeisestä vanhempainvapaapäivästä niin isä saa pitää 36 päivää (6 viikkoa). Isäkuukautta on mahdollista siirtää ½ vuotta mutta sinä aikana lasta pitää hoitaa kotona ts. ei saa olla kunnallisessa hoidossa.

Sokerirasituksen käypä hoito suosituksen rajat on paasto 5.3, 1h 10.0 ja 2h 8.6. Pitäis kyllä olla jo valtakunnallisia noi rajat :wave: . Vielä esikoisen aikaan ainakin noi paaston rajat vaihteli ihan paikkakunnittain (eli sairaalan resurssin mukaan :| ), ja muistaakseni silloin ainakin Vaasassa oli 4,8 rajana. Kotiseurannassa ainakin Taysin/neuvolan rajat on paasto 5,5 ja 1h 7,8.

Marylene juu, raskaana ollessahan ei saa käydä missään tuulettumassa välillä :headwall: . Kotona sohvalla maaten pitäis kai meidän kaikkien olla loppuaika B)

Plopp sulla on ilmeisesti ihan ruokavaliolla hoidettava rd? Miten oot päässyt äitiyspolin asiakkaaksi? Itsellä oli eka 6 päivän omaseuranta ok, ja neuvolasta sanoivat ettei periaatteessa tule rd:n puolesta sinne kontrolleja. Nyt tosin toinen 6 päivän omaseuranta päättyy tänään ja siellä on arvot olleet yli sallittujen, en tiedä pääsiskö nyt sitten sinne jatkokontrolliin. Terkalta en kyllä saa enää lisäneuvoja jotka oikeasti auttaisivat/en jo tietäis :|

Kerttuli ihana kuulla että pieni voi niin hyvin että syliinkin olet saanut =)

Itsellä muuten vointi ihan kohtuullinen. Ainostaan noi sokeriasiat stressaa :( . Itse kuitenkin ottanut aika tiukan linjan (kohtuudella voin ottaa pullaa/kakkua jos on tarjolla), koska mua oikeasti ahdistaa se että jos vauvalla sokeriarvot (pahasti) pielessä ja joutuu sen takia vastasyntyneitten osastolle/teholle. Hengitysvaikeuksiakin on myös enempi vastasyntyneillä sokerivauvaoilla ja tietenkin se koko myös stressaa. Esikoinen kun oli sen yli 4,5kg vaikkei mulla häikkää sokereissa ollutkaan. Supisteluja tulee päivittäin, nyt oon huomannut että työpäivän jälkeen tulee tosi paljon kun kotiin pääsee. Onneksi ei kuitenkkaan jatkunut ne tiheät supistelut sen jälkeen kun tyttö oli kaatunut/hypännyt mun masun päälle.

Mietteliäs Poppeliini ja poju 27+4
 
Unico ilmeisesti koko Suomessa ollaan siirytmässä noihin uusiin viitearhoivin. Meillä ne vaihtui kesällä 2008.
Silloin odotin kuopusta ja mulla kans pomppasi paastosta silloin, mutta kun uudet viitearvot otettiin käyttöön dg peruttiin.
Silloin kerkeksin mittailemaan yhden neuvolan välin, kahtena viikonloppuna yht. 4pv ja koko päivän. paasto, ennen ateriaa ja se 1-2t aterian jälkeen.
Ne arvot oli sitten ihan kohdallaan.

Mutta kyllä silti rv36 kun olin äitipolilla synnytystapa-arvioinnissa ja kun vauva arvioitiin silloin 3,5kg tuli kyselylä olenko herkutellut että onko kyseessä sokerivauva :headwall:

Vakuutuksista olikohan niin että Pohjola ei pahemmin udellut muuta kuin säännöllisistä lääkkeistä raskauden aikana?
Tapiola kysyy lääkärikäynnit ja tutkimukset ja sieltähän en vauvalle vakuutusta saa, mutta Pohjolasta kylläkin.
Unico ei siis kannata soitella läpi ja kertoa mitä sairauksia löytyy vaan vastata vain esitettyihin kysymyksiin vakuutushakemuksessa.
Tai sitten odottaa se että vauva on 2kk (mikä tietysti on riski) mutta silloin enää äidin sairaudet ei vaikuta vakuutukseen.
Uudelleen sitä vakuutusta ei tarvi hakea, kyllä se on voimassa heti syntymän jälkeen ja silloin juuri korvaa synnynnäiset (ja perinnölliset) sairaudet.


MVV vauva voi hyvin, se aortan reikäkin on jo mennyt umpeen, joka siis on jokaisella vauvalla mutta täysiaikaisella sulkeutuu vuorokauden iässä.
Keuhkot on kuivat, mutta hengityskoneessa tulee viettämän n.5vkoa.
Aivoja seurataan tarkkaan, ettei tulisi aivoverenvuotoa.
Seuraava riskipaikka on kun vauva pääsee kenguruhoitoon, silloin saattaa hyvin herkästi tulla bakteeri-infektioita. Mutta nyt tilanne on hyvä.
Saa ruokaakin 4ml kerralla 3t välein. Pienet on annokset mutta onhan hän pieni tyttökin.
Nyt taas ymmärtää niitä äitejä jotka purkaa oloaan tuolla Mitäs nyt puolella siitä kun vastasyntynyt on teholla. Harmittaa kun saavat kakkaa niskaan siitä kun ovat palstalla eivätkä sairaalassa, mutta ei sinne teholle pääsekkään kuin 2 kertaa päivässä parin tunnin ajan.
Ei siellä varmaan käytävillä aika niin hyvin kulu.
MVV:kin pääsee ehkä tällä viikolla kotiin, verenpaineet on vielä(kin) koholla mutta toivotaan että lääkityksellä saadaan nekin aisoihin.

Jotenin on niin vaikea ymmärtää tuota verenpainetta, miten niin pienellä naisella voi verenpaineet olla taivaissa. Jotenkin mieltänyt verenpaineongelmat (siis liian korkeat) ylipainoisten ongelmaksi suurimmaksi osaksi. Tämä rouva ei ole ylipainoinen ja tietääkseni myös ruokavalio on tervelliistä.
No, aina oppii uutta.

Neuvolaan suuntaan tänään. Reilun tunnin päästä. Onneksi ei ole tälläkertaa pakkasta kuin -7 niin ei ole mitään ongelmia kävellä sinne ja takaisin.

Mulle kävi eilen klassinen unohdus, tai huolimattomuus lähinnä.
Isommat lapset pääsi vesipeuhula -ryhmään ja ajattelin kun heidät sinne vien että uiskentelen siinä samassa.
Suihkuun kun pääsin niin huomasin että bikineiden yläosa on kotona ja mulla on mukana alaosa ja kuopuksen uikkarit en sitten mennyt uimaan vaan nökötin altaan reunalla pyyheympärillä seuraamassa miten lapset uiskentelee.
Samalla kyllä huomasin että eipä siellä olisi ollut tilaakaan uida, kaikki altaat hyppyallasta lukuunottamatta oli käytössä.
Tuo vesipeuhula on siis uimaseuran vuorolla ja halli on silloin jo tavan käyttäjiltä kiinni.

Mutta, pitäisköhän tuota keskimmäistä herätellä jo ;)
Taisi olla eilinen rankka päivä kun aluksi hiihtelivät hekten, sitten oli tunnin jalisharjoitukset ja illalla vielä tuo vesipeuhula 30min. Nukahtikin illalla suurinpiirtein siinä vaiheessa kun pää osui tyynyyn.

KiiajaVille 30+3
 
Hei kaikille,

pakko oli ihan rekisteröityä, kun toi rd aihe aiheutti pakonomaisen tarpeen osallistua :LOL: Itse kävin ekan kerran sokerirasituksessa viikolla 16 tai 17 (on tuota ikää ja BMI oli 25,1) ja silloin "narahdin" paastoarvosta, oli siis just siinä rajalla 5,3, muut arvot hyviä. Heti sain mittarit ja vermeet ja sokereita seurailinkin tähän toiseen rasitukseen saakka (ja siis ei mitään ongelmia). Vaikka terveydenhoitaja olikin rento ja sanoi, ettei sulla mitään rd:tä ole, kyllä siinä jonkinlaisen paniikin itselleen aiheutti. Lähinnä just tuo vauvan hyvinvointi huoletti+se että oma riski kakkostyypin diabetekseen kasvaa. Lisäksi vielä jostain syövereistä kumpusi syyllisyys siitä, että on jotenkin itse tämän aiheuttanut. Toisessa rasituksessa viikolla 27 tai jotain kaikki arvot oli ok eli tavallaan ihan turhaan stressanut siihen saakka. Toisaalta se on hyvä, että tarkasti seulotaan niitä rdeitä esiin, mut toisaalta tiukoilla rajoilla aiheutetaan turhia paineita.
Voimia teille, jotka oikeasti painitte niitten sokereiden kanssa!

Soppeli 30+5

 
Heipparallaa tyttäret!

Kiitosket huolenpidosta! :hug:

Osastolla olin 1,5 vuorokautta. Verenpaineet on koholla, mutta ei mitenkään paljoa. Ainoastaan oli tuon yhden illan alalpaine välillä yli sadan. Nyt mittarin kanssa pääsin kotiin ja mittauksia pitää tehdä 3xvrk ja tarvittaessa. Tosi herkästi yhteys synnäriin jos jotain tulee.
Kotiin pääsin, koska vielä ei todistettavasti ole myrkytyksestä kyse. Mutta kuulemma erittäin todennäköistä on, että se tulee. Samoin sain noita sticsejä, että katson pissan joka päivä.
En jaksanu nyt ihan kaikkea lukea, mut koitan sit vähän illemmalla tulla lukeen muutkin jutut. Vauva onneksi kasvaa ja voi hyvin, sekä istukka toimii moitteettomasti. Vauva alkaa lähenteleen kilon painoa ja varmaan parin päivän sisään sekin jo ylittyy.
Mut nyt on pakko mennä syömään aamupalaa, joten tsemppiä kaikille kipuilijoille ja sokereiden kanssa tuskailijoille!

buam ja myy 26+5
 
KiiajaVille Eipä tuo korkea verenpaine näköjään aina liikapainosta johdu. Lukioaikoina mun BMI oli noin 20 ja verenpaine silti korkea (lukemia en muista). Äitini taas on ollut ylipainoinen niin kauan kuin muistan, ja hänellä verenpaine todella alhainen. Hyvä, että MVV voi hyvin ja vauva kans. :)

Buam Tervetuloa takaisin! Hienoa, että pääsit vielä kotiin mahaa kasvattamaan. Toivotaan, että paineet pysyy kurissa. :hug:

Huomista neuvolaa ja vapaapäivää odotellessa. Ei ole viikonlopun jälkeen kyllä yhtään levänyt olo, puuuh.

rv27+5 :heart:
 
Heippa!

Uusille tervetuloa!

Buam hyvä, että paineet rauhoittui ja pääsit kotiin vielä, eikä ainakaan vielä tullut raskausmyrkytys-diagnoosia, toivottavasti ei tulekaan. Hyvä, että vauva kasvanut hyvin :)

KiiajaVille hienoa, että MVV:llä ja vauvalla kaikki sujunut hienosti, toivotaan, että jatkokin menee yhtä hyvin. Toivottavasti MVV:n verenpaineet normalisoituu, eikä jää mitään verenpainetautia hänelle.

Sokerirasituksen raja-arvoista ne tosiaan pitäisi olla koko Suomessa samat. Ja kai noita on nostettu vuosien myötä, kun on todettu, että mistä arvoista vauvalle vois olla haittaa. Muut arvothan on pysyneet ihan samoina, mitä silloin 10v. sitten, kun esikoista odotin ja mullakin oli patologinen sokerirasitus, toka arvo oli 10.4. Itse muistelin juuri, kun olitte noista arvoista puhuneet, että mulla nousi aina aamupalan jälkeen korkeaksi, piti syödä ihan miniaamupala, sitten käydä vaikka lenkillä ja sitten syödä lisää, niin arvot oli ok. Itse otin asian ehkä turhankin tarkasti silloin, kun pelkäsin vauvan kasvavan sitten isoksi tai että hänen sokerit heittelis kovasti synn. jälkeen. No hän ei kasvanut isoksi, 3.2kg syntymäpaino, eikä sokeritkaan heitellyt, vast.syntyneiden teholla oli seurannassa heng.vaikeuksien takia pari päivää.

Marylene ihme kommenttia olit saanut ja vielä tuntemattomalta naiselta :eek: ilmeisesti lapseton tai sitten itse ollut neljän seinän sisällä koko raskautensa ja katkeroitunut :D

Selällään nukkuminen en ole oikein alkuraskauden jälkeen pystynyt selällään makaamaan tai alkaa huimata. Jommalla kummalla kyljellä nukun. Äitiysjoogassa tehdään lyhyitä sarjoja selällään, ne olen pystynyt tekemään kyllä. Ne saisi siis tehdä kylkiasennossakin, jos ei yhtään pysty olemaan selällään. Voi olla, että kohta ei pystykään.

Unico me ollaan otettu ennen syntymää vauvavakuutukset kaikille sen takia, että ei voi rajata mitään pois sitten. On kalliimpi, mutta jos vauvalla oliskin syntyessään jotain ongelmia (ennenaikaisuutta tai siihen liittyviä juttuja, tai jotain muuta), niin vakuutus korvaa. 2kk syntymän jälkeen otettu vakuutus sulkee kaikki nämä varmaankin automaattisesti pois, eli voi esim. ennenaikaisella sulkea kaikki ne syyt, mitkä mahdollisesti voisi johtua ennenaikaisuudesta.

Kerttuli ihanaa, kun olet saanut pientä jo syliin :heart:

Vauvan asennosta potkuista päätellen on pää alaspäin, potkii kovasti oikealle kylkiluihin ja alempana tuntuu välillä nyrkkeilyä :) Mullakin etuseinämäistukka, ettei niin hyvin saa kokeiltua itse vauvan asentoa. Neuvolassa th sanoi, että seuraavalla käynnillä hän sitten tutkii vauvan asentoa, viimeksi ei vielä tutkinut 25+4 viikolla. Lääkärissä käyn ennen sitä, niin siellä se varmasti katotaan.

Järjestelin eilen lipastoon tilaa vauvan vaatteille ja kivasti niitä tosiaan on.

Nyt lenkille. Täällä on nyt ihana ilma, aamulla kun esikoista vein kouluun, oli vain 5.5.astetta pakkasta. Iltapäivällä olis hammashoitajalla käynti, on esikoisen koululla, niin pääsee sitten mun kyydissä kotiin.

Hyvää tammikuun viimeistä viikkoa kaikille, voikaa hyvin :hug:

siru 27+3
 
huomenta vaan :)

Buam kiva olet päässyt kotiin :)

Soppeli Tervetuloa =)

Kerttulin Olin unohtanut ihan kokonaan :ashamed: Todella mukava kuulla, että olet saanut pientä jo syliinkin :heart:

Mä nautin siitä että on maanantai ja esikoinen hoidossa niin saa hetken hengähtää :) Oli aika rankkaa kun mies oli poissa viikonloppuna tosi paljon ja kun tuo meidän pieni mies ei aina ole ihan helpoin tapaus... No eilen sentään oli rauhallisempi päivä hällä :)
Mies kertoi että oli nukkunut viime yönä tosi huonosti ja nähnyt sellaista unta että vauva oli kuollut, että oltiin oltu hautajaisissa :( toivottavasti ei oo enneuni :) Taitaa olla vaan tuo vauvan tulo iskenyt hänenkin tajuntaan :heart:

Nyt täytyisi kyllä keksiä jotain tekemistä, kun on noin nätti ilmakin ja siedettävästi pakkasta :)

hilipatuinen rv 30+3
 
buam, peukkuja sinne. Ja mukava kun pääsit kuitenkin kotiin

Täytyy yrittää nyt skarpata ja laittaa hakemukset menemään siitä vakuutuksesta. Miettii jos laittaa muutamaan vakuutusyhtiöön niin jos jostain sais sen sitten. Kai sen voi peruuttaa jos useammasta myönnetään?

Täällä alkaa unet vähenemään, mut katsellaan miten jaksetaan.
Toukkis onneksi myllää aamulla ja illalla niin tietää et se on siellä kunnossa :)

Unico ja Toukka 26+3
 

Yhteistyössä