***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Poppeliini toivotaan ettei tytön kaatuminen saa synnytystä käyntiin :hug: Minunkin ongelma on ollut nuo aamusokerit. Rasituksessa minulla oli se paastoarvo juuri rajalla (5,3) ja siitä sitten tämä rd-diagnoosi ja sokereita joudun mittaamaan koko raskauden ajan. Oletko huomannut nostaako sinulla pidempi väli ilta- ja aamupalan välillä tuota aamusokeria? Minulla se tekee sen että sokerit lähtee nousuun, muutenkin minulla tuo verensokeri käyttäytyy ihan omituisesti eli toisinaan saan sokerit laskemaan kun syön :whistle: Muuten arvot on pysyneet annettujen rajojen sisällä, mutta nyt viime aikoina on näyttänyt siltä ettei tuo verensokeri käyttäydy todellakaan niinkuin olettaisi. Mutta neuvolassa ovat tyytyväisiä kun arvot pysyvät rajojen sisällä, eikä tuo terkka osaa sanoa oikein juuta eikä jaata tuohon vaikka hoitaa myös diabeteshoitajan hommaa...

 
Tulin vain pikaisesti piipahtamaan, mutta Kerttulia pitää tietenkin onnitella pienen pienestä vauvasta! :flower: Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja vauva kasvaa hyvin! :hug:

Niin lähinnä tulin teidän mielipidettä kysymään, että olisko tällainen lämpöpussi kevätvauvalle hyvä?
http://www.perhepuoti.fi/epages/GPL.sf/AU_en/?ObjectPath=/Shops/05022008-34103/Products/11362
Munkin on sellainen nyt pakko saada, kun siitä on täällä niin paljon kirjoiteltu :D
 
Donu, tsemppiä sinulle! Toivottavasti saisit kunnon yöunia nukuttua, niin ehkä tilanne näyttäisi hiukan valoisammalta. Tiedän omasta kokemuksesta, miten valvominen saa entisestään tunteet pintaan. :hug:

Buam, toivottavasti siellä on kaikki sinulla sekä vauvalla hyvin, eikä kyseessä olisi raskausmyrkytys!

Sokerirasituksessa ns. kiinnijääneitä taisi muutama olla, oliko Bliss ja nasumasunen? Minulla paastoarvo oli 5,2 eli lähellä raja-arvoa, muut lukemat olivat reilusti alle raja-arvojen. Neuvolan täti antoi kuitenkin kirjasen raskausdiabeteksen ruokavaliosta, käski noudattaa sitä ja käydä uudelleen verikokeessa mittauttamassa paastoarvon. Torstaina kävin verikokeessa, mutta perjantaina en saanut terkkaria kiinni, joten ensi viikolla vasta selviää, millainen lukema nyt tuli. Voiko tuohon paastoarvoon siis vaikuttaa esim. edellisen päivän herkuttelut ennen paaston aloittamista? Silloin ensimmäisen tuloksen aikaan tuli nimittäin mässäiltyä joulusuklaita ja -torttuja, heti joulun jälkeen kun sokerirasitus oli. :ashamed:

Rosahdus ja Myyrä 29+2
 
MaMa74 mulla oli siis ihan sama tilanne kuin sulla eli se paastoarvo 5,3 ja muut arvot kunnossa. Todennäköisesti mullakin näyttäis nousevan sokerit jos on pitkä tauko ruokien välillä (mun mielestä tää ei oo loogista). Iltaisin on ollut kaikkein parhaat arvot ennen ja jälkeen iltapalan, vaikka syön välillä tosi paljonkin (varsinkon jos ollut esim 4,4 ennen iltapalaa). Oon koittanut syödä erilailla ennen nukkumaan menoa (monipuolisesti, paljon hiilihydraatteja, paljon proteiineja) ja katsoa mitkä vaikuttaa. Tänään ois tuo proteiinipainotteinen vielä vuorossa eli rahkaa+vähän marjoja sekä raejuustoa B) . Katsotaan miten käy.

Rosahdus jos sokeriarvot on kunnossa niin herkuttelulla ei pitäis olla kovinkaan vaikutusta (periaattessa ei ollenkaan), mutta jos jotain häikkää on niin herkuttelut voi saada arvot koholle.

Mulla on supistellut aika paljon nyt viimeiset 2h, levossa helpottaa mutta jos vähänkin jotain teen niin pahimmillaan tuli ihan 2 min välein. En laske näitä kuitenkaan kipeiksi, "tuntuva" on ehkä parempi sana. No, josko sitä kohta pääsis nukkumaankin niin varmasti helpottuu. Aamuvuoroon pitäis jaksaa nousta :| . Parasta töissäkäymisessä tällä hetkellä on ehdottomasti se, että jos töissä jotain tulee, siis vauvaan/raskauteen liittyvää, niin apua on lähellä. Hissillä vain 0-kerrokseen svo:lle =)
 
Hei kaikille ja KIITOS onnitteluista :) Pieni on nyt 5 vrk ikäinen ja hyvältä näyttää :) Suurin murhe on väistymässä kun pää ja sydän ultrattiin, molemmat olivat normaaleja. Olen saanut pienen syliini nyt kolmena päivänä peräkkäin ja se on jotain aivan uskomatonta :heart: :heart: :heart: Maitoa menee nyt 16 ml kerrallaan parin tunnin välein, eli kestää sen todella hyvin. Joka päivä on uusi ja ihmeellinen ja onnea täynnä kun kaikki näyttää menevän hyvin :heart: :heart: :heart:
Ennenaikaisuudelle ei ole löytynyt mitään syytä ja tuskin sitä löytyy. Ja viikkoja oli siis 30+4 pojan syntyessä.
Nyt näin omasta kokemuksesta neuvoisin teitä pakkaamaan sinne kassiin edes hammasharjan- ja tahnan, shamppoo ja jotku sisäkengät. Dödö kans olis aika piristävä. Sairaalassa toki oli harja, tahna ja shamppoo, mutta ihan kunnolliset ja omat olis ollu huomattavasti mukavemmat. Kenkiä sairaalassa ei ollut ollenkaan, niinpä tallustelin sitten ihan sukkasillaan sen mitä sain liikkua. Dödö muuten vaan olis ollu kiva piristys... =) Laittakaa myös puhelimen laturi sellaiseen paikkaan, mistä osaatte sen ottaa jos tulee nopea lähtö. Mulla kun se jäi kotiin, sattumalta joku oli jättänyt omansa osastolle niin sain sitä lainata. Edes nämä siis on hyvä olla kassissa, muut voi varmasti sitten tuoda perästä. Tai näitä itse olisin kaivannu niiden neljän päivän aikana, kun olin täysin vuodelevossa eikä puoliso päässyt tulemaan.

Jaksamisia kaikille ja pitäkää hyvää huolta itsestänne ja masuista :heart:
 
Buam toivottavasti kaikki on hyvin eikä ole/tule myrkytystä! :hug:

Poppeliini älä nyt ainakaan runsashiilihydraattista iltapalaa vetäise, niin kuin ei muutenkaan pitäisi hiilareita kamalasti nauttia :wave: Mulla on kaikki arvot olleet tosi hyviä onneksi, mutta huomaan, että aamupalan jälkeinen arvo reagoi mulla esim. herkutteluun. On siis pysynyt aina rajan alle hyvin, mutta aamupala on melkeinpä aina ihan sama, joten eri päivien eri arvot eivät selity itse aamiaisella. Toivottavasti sulla ei sokerit ala hirveästi heitellä :wave:

Turvakaukalopussista on ollut puhetta.. Mä ostin siskon vauvalle Tintun turvelon

http://www.tinttu.com/verkkokauppa/product_catalog.php?c=13

ja saan sen varmaan sitten meidän vauvalle :D Kyllä varmasti on huhtikuussa jo ihan riittävä, ei tarvitse varsinaista lämpöpussia kevättä vasten. Sinne voi alle sitten pukea tarpeen mukaan. Mä muutenkin tykkään noista Tintuista, kaikilla lapsilla on hatut ja pienimmällä on myös lohikäärmehaalari ja tytöllä kukkaishuppari :D Niin ja itellänikin on hattu :D

Kerttuli kiva kuulla että poika voi ihan hyvin jo! Pitkä matka teillä kuitenkin edessä kotiutumiseen, joten voimia teille! :hug:

stoppis ja Oiva 29+4
 
Buam Paljon voimia ja toivotaan ettei olisi kyse raskausmyrkytyksestä, ja jos on niin että tilanne pysyy suht hyvänä vielä aikankin ne neljäviikkoa :hug:

Omena-81 tervetuloa vaan mukaan, aina mahtuu!

Raskausarvista Eräs ystäväni kerran harmitteli omia arpiaan ja moitti niitä rumaksi. Kovasti hänen mielensä ilahtui kun sanoin että täytyyhän sitä jotain taistelu arpiakin jäädä näkyviin vauvasta.
Tykkäsi siitä kovasti ja mielikin piristyi. Onhan noita mullakin jonkin verran, mutta kannan ne "ylpeydellä".. ei mua siis haittaa tosin ovat kyllä aika vaaleita.

Poppeliini toivotaan että masussa rauhottuu tilanne ja supistukset laantuisi. Ei varmasti tuntunut hyvältä kun ei tunnu edes tuo 9kg "hyppelyt" masulle. Niistä tosin ei vielä supistuksia tule, onneksi.

Niiskuneiti82 vaikuttaisi tuo neljänvuoden ajan lämpöpussi sopivalta, kun kerran lupaavat että on hyvä ympäri vuoden, voisi siis kuvitella ettei olisi kesälläkään kuuma vaan toimisi vähän samalla tavalla kuin lampaantalja, eli kuumalla viileä (vaikkei meillä lampaantaljaa kesällä käytetä )

En saanut otettua sitä masukuvaa.. no ehkä jokupäivä sitten.

Tänään kävin vähän hiihtämässä, siis todella vähän. Sukset lipsui joten jokainen lipsahdus aiheutti kipua alapäässä. Kädet oli ihan hapoilla heti alkuun. Joten tyydyin odottelemaan kun isäntä kävi lenkin isompien lasten kanssa.

Katsoin kans nuo vuoden rumin maha kuvat nyt, onhan siellä aika järkkyjä masuja. Täytyy olla tyytyväinen ettei niin pahalta läheskään näytä.

Mutta nyt röhnöttään sohvalle.

KiiajaVille
 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
Poppeliini älä nyt ainakaan runsashiilihydraattista iltapalaa vetäise, niin kuin ei muutenkaan pitäisi hiilareita kamalasti nauttia :wave: Mulla on kaikki arvot olleet tosi hyviä onneksi, mutta huomaan, että aamupalan jälkeinen arvo reagoi mulla esim. herkutteluun. On siis pysynyt aina rajan alle hyvin, mutta aamupala on melkeinpä aina ihan sama, joten eri päivien eri arvot eivät selity itse aamiaisella. Toivottavasti sulla ei sokerit ala hirveästi heitellä :wave:
Ihan kokeilumielessä eilen tein tuon, että on selkeesti sitten mihin verrata. Iltapalana ei näytä sopivan, mutta kerran päivässä tuntuu kroppa tarvitsevan enemmän hiilihydraatteja (päivällinen tai myöhäinen välipala), muuten tuntuu arvot nousevan :eek:. Ei siis mitenkään loogiseesti oo mennyt mun tietämyksen mukaan. Ja se mikä mun mielestä on ollut oudointa niin kun söin aamupalalla vain yhden ruisleivän normaalin 2 sijaan, niin verensokeri nousi yli 1,0 yksikköä enemmän kuin muina aamuina :whistle: Mutta esim tänään sämpylä, appelsiini ja 1cm siivu kakkua välipalana ja ennen päivällistä oli vihdoinkin alle raja-arvon (5,2). Koita nyt sitten pysyä perillä mikä on paras vaihtoehto :LOL:
 
Nopeesti merkkailen että luettu on mut en jaksa kummempia kirjotella.


Kerttulille tietenkin suuret onnittelut! Kyllä kokemuksesi pisti hiljaiseksi.. Mutta hienoa että nyt vaikuttaa pikkumiehen alkumetrit lupaavilta!

Donu :hug: Toivottavasti aurinko alkaa paistaa sinulle.


buam täällä on peukut pystyssä vuoksesi. Tulisitpa pian kertomaan jouduitko osastolle. Toivottavasti et..

Tervetuloa uudet!!

Oli toissapäivänä ihottava kauppareissu joka jäi lyhyeksi, koska kaupassa vaan supisteli kipeähkösti. Sen jälkeen masussa on ollut outoa kipua, paitsi ei onneksi enää tänään. Piksu potkii ja liikkuu hyvin joten ei niin huoleta.

Tein muuten juuri listan mitä otan sairaalakassiin :)

Heihei
Greddy ja Piksu 29+3
 
Täällä taasen. Pitkä päivä tien päällä tänään, käytiin nimittäin katselemassa vähän uutta autoa meille Lahdessa saakka. Ja periaatteessa reissu oli aika turha koska potentiaalinen auto löytyi jo matkalla ja Lahdessa liikkeissä ei saatu minkäänlaista palvelua. Kahdessa paikassa myyjät nyhräsi vaan omissa kopeissaan ja kolmannessa sanoi vaivalloisesti vain päivää meille. Ilmeisesti ei oltu tarpeeksi rahakkaan näköisiä. :D Sitten ajateltiin käydä Lastentarvikkeessa samalla reissulla katselemassa vaunuja, no eihän sekään tietenkään onnistunut. Oli mennyt kiinni henkilökunnan koulutustilaisuuden vuoksi jo klo 13. :D Että sellainen reissu sitten. :D

Buam
tsempit sinne ja toivotaan ettei olisi raskausmyrkytys!

Kiitti muuten tuosta lämpöpussi vinkistä, pitänee tutustua siihen ja pistää asia korvan taakse. :)

Kamala kun mulle iskee ihan paniikki noissa hankinnoissa, tai lähinnä vaatteissa, teillä kaikillahan on ihan hirveät määrät valmiina vaatteita. :eek: Mulla ei tosiaan ole äitiyspakkauksen lisäksi kun ihan muutamat vaatteet. :eek: :eek:

Kerttuli Kiva kuulla, että poika voi hyvin. :heart:

Uusiakin oli tainnut tulla, kaikille tervetuloa ja poksujille onnea!

Mulla tuli tänään muuten autossa istuessa ykskaks ihan hirveä kipu alapäähän. En tiedä mitä tuo pieni oikein touhusi, mutta vihloi aivan järkyttävästi ihan tuolta jostain häpyluiden(?) alueelta. Mun oli pakko pistää käsi jalkoväliin ja painaa sieltä niin se helpotti sitä kipua. :LOL: Tuntui sille että pissat voi tulla hetkellä millä hyvänsä housuun, onneksi ei kuitenkaan tullut. :D

Mutta nyt tää siirtyy saunaan ja sitten unille.

- Hapsiainen ja Herne 30+3
 
Hemmi ja Niiskuneiti82 Ite kattelin kans tuon merkkistä pussia kun googletin. Sen takia just kun luki, että käy ympäri vuoden ja kehuttu muutenkin. Sit päätinki vielä täältä kysyä mielipidettä mikä ketäki miellyttää. Katotaan nyt jos iteki sit tilais ton merkkisen, vaikutti nii hyvältä.

Mutta nyt nukkumaan, kotiuduin tunti sitten kaverin kynttiläkutsuilta. Vois jopa herätä aamulla pirteenä JOS saa nukuttua kunnolla.

JääKyynel ja Tuittu 29+4
 
Stellanella
Kuka on se ahkera, joka päivittelee tuota ekan sivun listaa?
...Voisiko minulle päivittää oikean lasketun ajan eli 1.4.?
Ja synnäri tulee olemaan joko Tays tai Satks. Kiitos tuhannesti!

Stellanella 30+2
 
Rosahdus - käsittääkseni sokerirasituksen tulokseen ei voi vaikuttaa omalla syömisellään paitsi jos on jo jotain häikkää sokeriarvoissa.

Ja ihmettelen kun täällä toiset saa mittarit käteen ja mulle sanottiin vain että no, noudata sitä dieettiä. Mun kaveri joka on diabetespotilas ihmetteli että yhden arvon pienestä ylityksestä saa jo mittarit käteen kun kyse voi olla ihan mittausvirheestäkin vain. Täällä Suomessa ollaan kyllä aika hysteerisiä tuon rd:n kanssa. Huolimatta siitä että naiset ja vauvat pulskistuu niin jo pelkkä alueellinen erilaisuus tuloksien arvioinnin ja hoidon määräämisen suhteen saa mut ainakin hieman varovaiseksi ja epäileväksi.

Eilen taas oli kamala paine takapuolessa. Kumma juttu kun näitä nyt tulee jo tässä vaiheessa. Toivottavasti eivät ole supistuksia.

Poppeliini - hiilihydraatit on kanssa sokeria eli ei kannata ihan hirveästi niitä syödä jos on rd. Ainakin valitsee hitaita hiilareita nopeiden sijaan. Vähähiilarinen ruokavaliohan kehitettiin aikoinaan diabetespotilaille ja monet diabetespotilaat on saaneet siitä apua.

Meillä huhtikuun esikoinen on tuotu synnäriltä kotiin kaukalossa jossa on H&M:sta ostettu fleece-pussi. Paksut toppapuvut tai -pussit on huhtikuussa aika käyttökelvottomia minusta.

Sairaalakassi ei kiinnosta tällä hetkellä yhtään ja uskon että jos lähtö tulee pian niin mies voi hakea kotoota kamaa sitten kun Jorvi on tuossa 15km päässä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Poppeliini - hiilihydraatit on kanssa sokeria eli ei kannata ihan hirveästi niitä syödä jos on rd. Ainakin valitsee hitaita hiilareita nopeiden sijaan. Vähähiilarinen ruokavaliohan kehitettiin aikoinaan diabetespotilaille ja monet diabetespotilaat on saaneet siitä apua.
Kaikilla diabetes potilailla ei kaikki ruoka-aineet vaikuta samalla tavalla. Jotkut voi syödä puuroa aamiaisella, joillakin taas saa arvot ihan pilviin (itse en ole vielä testannut vaan jättänyt suosilla pois). Esim. edellisenä iltana söin banaanin, appelsiinin ja jogurtin (eli niitä hiilareita reilusti), eilen taas rahkaa, vähän mansikoita ja vielä raejuustoa (eli vain muutama gramma hiilareita): silti aamun sokerit oli aika lailla samat.

Noista mittaustuloksista olen samaa mieltä kanssasi. Mulla on voinut heittää melkein 2,0-yksikköä arvot eri sormista mitattuna (ja väitän että molemmat on otettu ihan samalla tekniikalla, töissä kuitenkin melkein päivittäin mittailen potilaitten sokereita..). Eli mikä on luotettava tulos, niin on välillä kyllä epävarmaa. Oma terkkari sanoi että pitäis ottaa vain 1 tulos, mutta miten voit olla pistämättä toista kertaa jos saa sellaisen tuloksen (esim ruuan jälkeen yli 8) mitä ei ole koskaan aiemmin saanut, ja heti perään arvo onkin vain 7 tai alle :|
 
Poppeliini toi on ihan totta että jokaisen vs reagoi hieman eritavalla eri ruoka-aineisiin.
Itselläni olen huomannut sellaisen ihmeellisyyden että kaurapuurolla saa laskettua verensokeria eli kotimittausten alkuaikoina tahtoi olla paasto hieman koholla (5,7) ja ihan kokeilumielessä halusin nähdä miten korkealle se aamupalan jälkeen nousee (täällä on annettu ohjeeksi mitata paasto, ennen lounasta, 1h lounaasta, ennen päivällistä, 1h päivällisestä ja ennen iltapalaa) No siinä kokeilussa kävi niin että mukillinen kahvia, voileipä ja kaurapuuroannos (voisilmällä) ja tunti tästä vs oli 4,8 ja tosiaan mittasin pari kertaa kun en meinannut uskoa moista (niin ja saanhan minä verensokeria laskettua myös syömällä appelsiinin).. Ja tuosta mittaamisesta, tulokset saattaa heittää aika paljonkin riippuen sormesta vaikka olisikin käynyt pesemässä kädet huolellisesti ennen mittaamista. Ja luulisin ettei varsinaiset"mittausvirheet" ole kovin todennäköisiä kun kuitenkin on tuota kokemusta alalta :D Ja noita "tarkistusmittauksia" minäkin harrastan vain jos ensimmäinen tulos on mielestäni jotenkin "outo", viimeaikoina tuntuu että on saanut mittailla useammin kun ihan ihmeellisiä tuloksia tulee...... Tuntuu tuo neuvolaterkka olevan ihmeissään tämän minun vs:n käyttäytymisen kanssa (toimii täällä myös diabeteshoitajana). Ja täällä tosiaan se että paasto oli raja-arvo rasituksessa riittää siihen että mittailen koko raskauden sokereita 6krt/pv 2pv/vk ja minulla kun tuo rasitus tehtiin jo rv 13 eli saahan noita mittailla :whistle:
 
Täytyypä tulla taas tuolta "maaliskuun puolelta" jututtamaan kun on itseä koskettavaa aihetta :) ..eli tuo rd. Todettiin sokerirasituksessa paastoarvon perusteella (5,7) just ennen joulua. Noh, mittaillut olen ja mittausohjeet muuttuneet mulla jo kolmesti... eri terkat antoi hieman toisistaan poikkeavat ja sit äpolin lääkäri viimeisimmän, 6 mittausta/pvä, 2-3krt/vko.
Tähän saakka arvot pysytelleet alle rajojen, tälle aamulle tosin hiukan pastoarvo korkeampi, just rajalla eli 5,5-tosin eilen illalla tuli syötyä makeaa hiukan normia enemmän.. :snotty: Olen kuitenkin aika perso makealle ja syön lähes päivittäin jotain pientä makeaa, yleensä ruokailun jälkeen, jotta se menis siihen samaan "verensokerin nousupiikkiin". Mutta koska arvot on olleet ihan ookoo, en ole jaksanut kieltäytyäkään kaikesta herkusta. Kovin tarkkaa en esim. hiilareita ole laskenut, mutta vähän katsonut ruokavaliosuosituksesta vihjeitä. Painoa ei ole raskausaikana tullut kuin n.6kg tähän mennessä. Mittaustulokset kuitenkin hämmästyttävät kun olen tehnyt testimittauksia myöskin, eri sormista, mielestäni ihan oikein mittaillut ja silti heittoa oikesti välillä tosi paljonkin, eli epäilyttää kyllä noi mittauslaitteet.. Mutta loppuun asti kai mittailtava ja onneksi ei enää niin montaa viikkoa jäljellä.. :)

Raskausarvista
oli myös puhetta, itse en oikein jaksa ressailla niistä, tulee jos tulee,toistaiseksi ei mitenkään huomattavasti ole, mutta kun tuo mun maha on niin mustelmilla muutenkin verenohennuslääkkeen piikityksestä, en jaksa miettiä raskausarpia |O rasvailen toki päivittäin masunahkan.

Kerttulille :flower: , eipä tässä voi tosiaankaan tietää, milloin tulee jakautumisen aika..

Jii82 30+6
 
Vähän mä olen nyt ylpeä itsestäni, kun kävin tunnin kävelylenkillä. Vauhti ei varsinkaan loppua kohti päätä huimannut, mutta se ei ole pääasia. ;) Ihan täydellinen ulkoiluilma, vielä kun olisi aurinko paistanut. Pakkasta ei ole täällä kuin -17, aamulla oli -22. Niin peräpäässä kuin alapäässäkin oli sellainen paineen tunne, välillä alamaha tuntui kovalta ja kaikkea muuta kivaa...Nyt jos menisi suihkuun. :)

Niin yks juttu vielä, nimittäin turvotus vaivaa! |O Hyvä että lenkkarit mahtui jalkaan, kun noi mun räpylät on niin paksut. Sormet on myös ihan nakit ja jalat kamalat tunkit. :kieh: Pitää kysäistä tiistaina neuvolassa, että onko ihan normaalia turvotusta.

rv27+4
 
Täällä olisi vielä yksi uusi, jos tälle listalle vielä sopii. LA on 14.4., pikkukakkosta odottelemme Tampereella.

Olen joskus käynyt kurkkimassa näitä keskusteluja, mutta en ole saanut aikaiseksi rekisteröityä :) Nyt sitten täällä on näköjään ollut niin paljon juttua tuosta raskausdiabeteksesta, että ajattelin tulla yhden kommentin heti heittämään, ellei haittaa, että heti ryntään keskusteluun mukaan.

Mulla on ollut rd-diagnoosi jo alkuraskaudesta, ja sormenpäät reikiä täynnä mittauksista... Paastosokerissa pahiten vikaa myös, tai no, kokeneen neuvolalääkärin mukaan arvot ovat hyviä, mutta rajat tiukkoja... paastosokeri testissä 5,8 (raja taisi olla 5,6 tai jotakin), muut arvot ok, omissa mittauksissa vaihtelee välillä 4,4-6, yleensä 5,3 eli alle raja-arvon, joka on 5,5 diagnosoiduilla. Ja ruokailun jälkeistä arvoa en ole vielä koskaan saanut yli kahdeksasta, yleensä se on 5,6-7,2, raja on 7,8.

Käyn säännöllisesti TAYSin äitipolilla kontrollissa, kokoa ja rakenteitahan ne siellä lähinnä seuraavat. Paastosokerin olen saanut kuriin sillä, että yleisesti ottaen syön järkevästi ja vastoin kaikki pullukan aiempia ruokavalioita syön joka ilta iltapalan klo 20 jälkeen. Kuitupitoista leipää, juustoa ja kinkkua ja tuorekurkkua, jugurtti ja leseitä ja kuppi teetä ja aamulla on paastosokeri hienossa kunnossa. Ihan ei kyllä aina usko riitä ruokavalion noudattamiseen, kun eilenkin söin illalla nachoja juuston ja salsan kera sekä suklaata ja pähkinöitä, ja silti oli aamulla loistava paastosokeri... Mutta sisätautilääkäri sanoi, että monipuolinen ja terveellinen iltapala käynnistää elimistön oman insuliinin tuotannon sopivan tasaisesti niin, että sitten yön aikana verensokeri nousee tasaisesti ja lähtee jossain vaiheessa laskemaan tasaisesti, jollon maksa ei reagoi laskevaan verensokeriin aloittamalla sokerintuotantoa. Jos maksa sitä sokeria alkaa tuottaa, sitten on aamulla korkeat sokerit.

Kaipa se noin on. Mittarin olen itse jo kerran vaihtanut, kun lukemat peräkkäisillä mittauksilla oli ihan mitä sattuu... mutta eipä ole vaikuttanut. Edelleen olen tehnyt testejä, ja samasta sormesta (samasta prickistä) mitattuna voi heittää yhdellä yksiköllä, eli ensin voi olla 5 ja sitten 6 tai päinvastoin. Sama voi käydä myös jos mittaa eri sormesta. Ja heitto voi olla kumpaankin suuntaan... TOOOOsi luottavainen olo tulee... Kylmällä mittarilla ei kannata mitata, vaikka ei tulisi virhettä, tulos on tosi matala usein.

Ehkä vähän liikaa Suomessa tästä rd:stä stressataan, koska liian matalilla arvoilla diagnosoidut eivät ota asiaa tosissaan, jolloin varmasti jää monelta tajuamatta, että kunnon korkeat verensokerit ovat oikeasti paha juttu. Itse ainakin otan tosissani asian vain noin 50 % ajasta... ja mitäs sitten, jos nyt vauvalla onkin jokin vika tämän ja mun herkuttelujen takia?

Plopp rv 28+4
 
Järkytyin kun huomasin, että ensimmäinen vauva on jo syntynyt.. Ja huudahdinkin miehelle, että "MITÄH??!"
Mutta onnittelut Kerttulille pienestä pojasta! :heart: :flower:
Onneksi pieni voi hyvin!

Feles Mukava kuulla että tulokset oli normaalit. =)

Sairaalakassi taitaa jäädä pakattavaks sit kun lähtö tulee, näin oli myös pojan kohdalla.. :D

Uusille, tervetuloa joukkoon! =)

Mun mies pitää isyysloman sillain, että ensin pitää kaks viikkoa sit kun ollaan kotiuduttu sairaalasta ja sit yhden viikon säästää sille viikolle kun on ristiäiset. Näin siks, että kun ei tiedä jos joutuukin oleen sairaalassa vaikka viikon, niin sit se isyysloma menee vähän niinkun turhaan, ja sit saa autella ristiäisviikolla hommissa :D

Raskausarvilta oon säästynyt tässäkin raskaudessa! *huh*

Donulle ja Buamille jaksamisia! :hug:

Toivottavasti ei jäänyt mitää tärkeitä kommentoimatta!

Katyana & Nanna <3 26+3
 
Katayana oli kirjotellu tosta isyysloman pidosta...niin eiks nyt oo muuttunu isyysloma kolmesta viikosta 5 viikkoon vai oonko ymmärtäny väärin?
mun mielestä sen piti muuttua silleen vuoden 2010 alusta ...

maha reistailee edelleen...plaah :/
maha siis ihan "kovalla" ja sattuu kun kakkosella käy ihan törkeenä....hermotki menee kohta kun "pelkää" vessaan menoa..
:| kaikenmoista oon koittanu...vettäki kittaan paljon...

nyt taas hanan kautta sohvalle.

nasum ja napero 27+0 :heart: POKS!!!
 
Täällä onkin ollut nyt aika paljon juttua tuosta sokerirasituksesta ja rd:stä. Mulla olisi huomenaamulla se.. Kahdeksalta pitää lopettaa syöminen. :) Oon aika perso makealle mutta oon yrittäny myös säänöllisesti lenkkeillä ja jumpata ja korvata karkkia hedelmillä. Vielä joulukuussa kävin myös salilla. Mitenkähän nyt sitten illalla ennen kaheksaa kannattais syödä..? Ruisleipää ja teetä ilman sokeria ja maitoa.. oisko hyvä? Aina kyllä juonkin teen ilman sokeria ja maitoa.

Täällä tais ollakin joitakin joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Itse syön thyroksiiniä ja noin 16. viikolla oli huonoin t4 v-arvo 10,2 (va 11-23). Nyt se on taas jonkin veran parantunut, viimeksi oli 14, olo kuitenkin vaihtelee ajoittain ja luulinkin aluksi että kasien puutuminen yöllä johtuu vajaatoiminnasta, mutta ehkä ei kuitenkaan kun kerran muillakin on sitä.

Unico niinpä onkin sama lasketta aika :)

Plopp tervetuloa! sulla ei oo paljon nuo arvot heittänyt, mutta ilmeisesti on aika tarkkaa..
 
Tervetuloa uudet! Kyllä joukkoon mahtuu. :flower:

Tulin vaan nopeasti tuosta isyyslomasta kommentoimaan. Eikös se ollut se isyyskuukausi(?) joka pidentyi nyt vuoden alusta, ei se isyysloma? Jos nyt termit on hallussa vielä.. Isyysloma olisi siis se 3 viikkoa ja sitten se "isyyskuukausi" tai mikälie se nyt oikealta nimeltä onkaan olisi pidempi? Se kuitenkin mikä voidaan pitää joskus myöhemmin ja lyhentää sitä vanhempainvapaata, jonka yleensä taitaa käyttää äiti?

Me käytiin viikolla Kelassa kyselemästä näistä mutta en vieläkään osaa näitä. :LOL: Kuitenkin sen verran tajusin, että jos meillä isä aikoo pitää esim. siellä vanhempainrahakauden lopussa tuota vapaata, niin se käytännössä tarkoittaa sitä että mun kannattaa pitää kesälomat silloin pois, niin saadaan olla yhdessä vapailla. Tosin meinattiin että mies olisi kesällä tuolla vapaalla ja mä pitäisin silloin kesälomat pois, niin saatais olla kesällä yhdessä pidempään lomalla.

Isyyslomaa mies pitää todennäköisesti sen kaksi viikkoa sitten kun kotiudutaan sairaalasta ja sen yhden viikon sitten myöhemmin, joko alkukesästä tai sitten tarpeen vaatiessa. Ja tietysti se vaikuttaa asiaan miten synnytys sujuu ja kuinka pieni voi.

Varmaan näillä mun sepostuksilla sotken vaan omaa päätäni enemmän ja teidän toistenkin päät. :LOL:

- Hapsiainen ja Herne 30+4
 
Moi!

Olin eilen baarissa ja mua ärsyttää ku tullaan kysymään et mitä mä siellä teen et eiks mun pitäis olla himassa :(

Empuuu
Mä tunnen vaan möykkyjä mahassa. Luulin löytäväni pää, mut ei se sit olekaan pää.
Tiedän miten päin vauvat olivat viime ultrauksessa, en osaa niitä vatsan päältä erottaa.
 

Yhteistyössä