***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Kerttuli, ONNEA!!! :flower: :flower: :flower:

Pähkynä: mullakin on noita yöllisiä suonenvetokohtauksia toisessa pohkeessa ja nilkassa. Samoin elohiiri vaivaa toisessa silmässä lähes jatkuvasti. Otan nykyisin raskausmultitabsien lisäksi päivittäin magnesiumia. Eivät nuo vaivat ole tosin poistuneet, mutta eivät onneksi pahentuneetkaan.

Omaa napaa (konkreettisesti napaa) :LOL: :
Vaihdoin jokin aika sitten napakorun sellaiseen raskausajan koruun, joka on pitkähkö silikoninen (?) taipuisa tappi palloilla. No tässä raskauden myötä mun napa on jotenkin hävinnyt eikä siinä ole enää kuin pieni kolo. Esikoisesta mulla kävi toisinpäin: napa oli iso ammottava aukko. No, napakorukin on siis tällä hetkellä ennemminkin mahakoru siinä navan yläpuolella. Aika oudon näköistä... :kieh:

Piipa rv 28+5
 
Kerttuli Suuret onnittelut pienokaisesta!! :heart:

On se kyllä aika outoa juu että ensimmäinen huhtikuisista on jo synnyttänyt.. huih, ihan alkaa hirvittämään kuinka lähellä se synnytys onkaan..
Vauvan vaatteista on ollut juttua.. Meillä niitä on aika kivasti jo tuolla kaapeissa tai lähinnä laatikoissa kun odotellaan hoitopöytää :) Mikä sitten ens kuussa ikeasta haetaan..
Yhtäkään 50 senttistä ei olla ostettu enkä kyllä meinannutkaan, jos vauva on niin pieni että niitä tarvitsee niin käyköön puoliso sitten ostoksilla kun vauva on syntynyt :) Mutta ei viitsitä niitä etukäteen hankkia..
Se on kyllä ollut huvittava huomata miten eri kokoisia vaatteet voivat todella olla eri liikkeistä ostettuna vaikka samaa kokoa olisivatkin! :D Esim. H&M:n 62cm bodyt on ihan järkyttävän pieniä verrattuna samaan kokoon vaikka lindexiltä tms. ostettuna..
Mä olen tässä viime päivinä huomannut tällaisen että tuntuu kun mussa olisi sellanen "vauvan tuoksu" :D Sellainen miltä nyt vauvat tuoksuu.. Olen sitten miettinyt että tuleeko sitä maitoa jo niin että se tuoksuu vai mikä on.. En sitä välttämättä sillai huomaa ihan vain kotona ollessa mutta tänäänkin kävin kaverin kanssa kahvilla ja sitten kaupassa, kotiin tultuani sama tuoksu oli taas.. rintsikoita kun haistin niin ne tuoksu ainakin hyvin vahvasti tälle "ihme" tuoksulle mikä nenässäni on ollut jo muutaman päivän :D

Luoja kuinka epäselvää sepustusta taas tulikaan :D noh koittakaa kestää..


jastu ja vilperi 27+6
 
Mama74:lle iso kiitos neuvoista!! :flower: Nyt sit vaan kokeilemaan et onnistusinko nyt. :D

Eli tässä olis mun masuni. Ja taidampa samalla iskeä vähän kyselyä et kumpi olis masun perusteel tulos..? :) (tämä kuva tosiaan uusin eli rv 28+4 tais olla kun napsasin kuvan)



Ihana nähä miten se tuosta viel kasvaa :heart:

Nyt ollaan taas korvessa mutsilla ja koht ite mutsinkin pitäs töistä kotia tulla ni sit sen kans talleille siivoamaan ja sit taidan leipoa pizzasarvia kun vanhin pikkuveikkakin tulee kotona käymään :) Tos äsken sain mansikka-tuorejuustokakun jääkaappiin hyytymään, huomen sen näkee millast siit sit tuli :whistle:

Tänään tajusin et nyt vois vähän alkaa rauhottamaan tätä touhuilun tahtia kun tuo masuasukki rupeaa liian kovasta tahdista ilmottelemaan, eli nyt sit koitan muistaa et otan loppuajan rauhallisemmin, jospa se helpottas noihin supisteluihinkin... Ja nythän se on hyvä alottaa kun tuo vanhin veikkapoika (tuleva kummi) on vähän isosiskoa rajottamas :D (mihin sitä siis joutuiskaan ilman ihania pikkuveljiä ja tomeraa pikkusiskoa ja tietää missä mikäkin on ja tuurailee välillä kahden pienemmän veikan vahtimises :) )

Täällä oli aiemmin ollut jossain välissä puhetta käsien puutumisesta (jos oikein muistan).
Itellä huomasin viime yönä et oikeen käden sormet puutu mut helpotti sit ravistelun jälkeen... Hetkeksi. Inhottavaa jos meinaa tuo puutuminen jatkua tai pahentua, ei ollut yhtään kiva herätä yöllä ravistelemaan kättä kun oli ihan puudusissa... Mistähän lie johtuu? Kai se on nyt laitettava mies hieromaan "hyvällä syyllä" iltaisin hartioita vielä hetken pitempään kun normaalisti :D Jos vaikka hyväl tuuril johtuis vaan siitä et mulla taas niskat ihan jäykkänä ja kipeenä...

Mut nyt taidan käydä tekemäs leivän ennenkun sinne talleille mutsin kans suunnistetaan...

Cataliina ja masuasukki (katotaas nyt näkyykö kuva, mun tuurilla tein jonkun pienen mokan ja ei näy, mut sit kokeillaan uusiks... mut katotaas nyt)
 
Stellanella
No voihan, nyt jo vauvauutisia ja laskettu aika lähes sama kuin itsellä...kyllä pysäytti ja olen samalla onnellinen, että lääkäri passitti minut eilen loppuajaksi kotiin. Iskias on niin pahana tai oikeastaan mun alaselkä on niin viallinen muutenkin, ettei se enää kestä tätä tilannetta.
Mutta joo, Onnea pienokaisesta!!

Jalkakrampeista... Magnesium on todellakin aine, jonka pitäisi auttaa suonenvetoihin. Mulla oli jalkojen kanssa onglmia myös tuossa joulun aikoihin. Itsellä auttoi se kaikista parhaiten, että nukuin sukat jaloissa. En tiedä mikä siinä oli, mutta vaiva ainakin hävisi.

Vaatteista... ostin eilen yhden 56cm potkarin...oli ihan pakko, kun edellispäivänä tuli hätä, ettei uudelle tulokkaalle oli mitään uutta ja omaa...kaikki siis tulevan isosiskon vanhoja ;) Jotain muutakin pientä ajattelin ostaa vielä. Me tultiin esikoisen kanssa sairaalasta kotiin sellaisella fleecehaalarilla, jonka ostin muistaakseni kappahlista, kokoa 56cm. Esikoinen on siis syntynyt 3. huhtikuuta. Musta ainakin tuntui, että äippäpaukkauksen puvut olivat ihan liian suuria silloin, vaikka neiti oli kuitenkin nelikiloinen.

Sairaalakassia en ole edes miettinyt...mutta ehkä pitäisi tai no, ajatukset on niin toiveikkaat asunnonvaihdon suhteen, että kaikki muu tällainen ei kiireellinen toiminta meinaa unohtua. Muutenkin koko tämä odotus on sujunut ihan huomaamatta. Pientä hermostumista oli tuossa ennen puolta väliä, mutta nyt lähes joka päivä tulee sellainen olo, että apua, kohtahan se on menoa... Esikoisen kohdalla sitä tiesi joka päivä missä mennään viikoissa ja kehityksessä ym, kun nyt pitää aina kalenterista tarkistaa viikot ym :)

Stellanella 30+1
 
Täällä yksi sairaslomalainen lisää. Selkävaivojen takia jouduin jäämään töistä pois, joten loppuaika täytyy ottaa iisisti. Ajatuksena on kyllä suorittaa hieman avoimen opintoja, jotka ovat viime aikoina jääneet hieman vähälle huomiolle..
Onko keltään otettu kilpirauhasen toimintaan liittyviä verikokeita? Mulla ei ole aiemmin ollut mitään ongelmaa kilpirauhasen kanssa ja nyt jouduin kokeeseen johtuen ilmeisesti kärsimästäni unettomuudesta. Verikoe oli lähinnä varmistus ettei mitään olisikaan. Nyt kuitenkin sain tiedon, että T14v?? oli normaalia alhaisempi. Lääkäri ei ollut tänään tavoitettavissa joten mietiskelin täällä vaan, että mitä tarkoittaa.
Ihanaa kun ahkerat ovat kirjoitelleet, mukavaa lueskella muiden kuulumisia. Aika tuntuu menevän kovin nopeasti. Sairaalakassia ei ole täälläkään vielä pakattu vaikka mies jo vähän vihjasi, että syytä olisi :)
Mites muuten isyyslomat pidetään kelläkin? Meillä hyödynnetään kaikki mahdollinen saatava isyysloma eli muutama viikko syntymän jälkeen ja vanhempain vapaan lopussa vielä isäkuukausi. Uskon, että isyyslomat tekevät erittäin hyvää isän ja lapsen kehittyvälle suhteelle ja kun kerran meillä mahdollisuus on ne pitää niin kaikki vaan irti.
Olen viime viikkoina intoutunut hankkimaan vauvalle vaatteita. Olen ostanut 2 vaatekertaa kokoa 50cm, 3 x 56cm, 60cm vähän enemmän. Vielä listoilla on muutamia vaatteita. Lisäksi myssyjä, sukkia, sukkahousuja ym. vielä kaivataan. Uskon kuitenkin ettei ihan kauheasti kannata hankkia, kaikki tuttavani ovat sanoneet, että loppujen lopuksi vaatteita oli liikaa. Lahjaksi kuitenkin tulee varmasti jonkin verran ja kasvu on niin nopeaa. Vauvan ajattelin tuoda sairaalasta päällään body, housut, paita, myssy, tumput ja sukat (+sukkahousut jos keli siltä vaikuttaa). Lisäksi vauvaa lämmittää kaukalopussi, jonka joulupukki meille toi.

Niin ja onnea + tsemppiä Kerttulin perheelle ja rauhaisaa odottelua meille muille. Hyvät viikonloput!
 
Aluksikkin Kerttuli,suuren suuret onnittelut pienen pienestä nyytistä :heart: :flower:
Ja uusia tullut taas joukkoomme,tervetuloa kaikille tasapuolisesti,ja Rosahdus,meillä näyttää olevan sama LA =)
Yeb,äippäpakkaus haettu,KIITOS vielä sulle siitä :D :heart:
Tässä jotain viikko sitte muistaakseni täällä hehkutin että närästys on kadonnut,no,se löysi mut taas :( huoh,miten ikävä vaiva....
Raskausarvista olitte jutelleet.Itsehän odotan esikoista,eli noita arpia ei ole ennestään ja ainakin toistaiseksi olen niiltä säästynyt vielä tässä raskaudessa *kop,kop*.Missä vaiheessa teille on niitä tullut?Tuolla Mitäs nyt-puolella oli ketju jossa kilpailtiin kenellä on rumin maha,ja voi :x niitä arpisia mahoja.... pelottaa että kohta itse näytän samalta.Ja siis tiedän ettei sille mitään voi ja ihan luonnollistakin tuollaiset ihon repeämiset,mutta siltikin,uhh...apua....
Sairaalakassista,miettinyt olen mitä siihen pakkaisin,mutta ajatuksen tasolle vain jäänyt.... Minulla sairaalaan on maanteitse matkaa n.250km ja täältä synnyttämään lähdetään ambulanssilentokoneella =) jännittää jo etukäteen tuo matkustus tapa ja itse synnytys ja vielä se että mahtaako mies olla maissa synnytyksen käynnistyttyä,vai jossain avomerellä puhelimella tavoittamattomissa.... toivottavasti pieni tajuaisi haluta maailmaan pääsiäisen aikaan kun miehelläö silloin lomaa =) no,turha sitä on kai etukäteen pelätä ja miettiä noita asioita,tulee sitten mitä on tullakseen....
Mukavaa viikonloppua mammat ja masuasukit :heart:

Hemmi ja Masu-Ukko 29+3
 
Kerttuli onnea koko perheelle! Toivottavasti pienokainen voi hyvin ja kasvaa reipasta vauhtia. :hug:

Kipuilijoille, sairaslomalaisille ja kaikille tarvitseville :hug:

Ihania masukuvia on monet laittaneet. Mun mielestä raskausmaha on kaunis, oli se minkänäköinen tahansa. :)

Täällä supistelee ja närästää, mutta ei nyt onneksi ihan koko ajan. Eilen poksuikin, 30+1 nyt! :heart: Huh, tuntuu että aika on menny tosi nopeaa. Esikoinen syntyi rv 37, ja vaikkei se tarkoita että tämäkin syntyisi etukäteen niin väkisellä sitä ajattelee jo synnytystä..

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
eepekka, tällä seurataan kilpirauhasarvoja kun lääkkeet on olemassa. Tiiätkö mitä se sun arvo oli?

isyyslomasta, juu kaikki saa pitää ;) ja isäkuukaudenkin perään :) tosin kela soitteli mulle et meinaatteko pitää sen heti perään kun hain tietty rahat suoraan siihen aikaan et isä saa sit jatkaa ja sano et se on heille hankalaa et haetaan sulle kaikki ja siten isä hakeomansa niin se korvaantuu. Miksiköhän ne sit tekee sen mahdollisuuden jos se on sit niin hankala aettei sitä pysty tekemään huoh. Toivottavasti menee sit kans niin. mut mulle se on lisää hommaa kun töihin ilmoitella et kela nyt tekee näin mut älkää välittäkö siitä mitä päiviä ne antaa.
 
Eepekka, kertoo ;) Mikä sun olotilas on? noi on nostettu noi alarajat ainakin täällä olisko vuoden sisään ja sillon kun mulla todettiin niin 9,5 (9 oli alaraja sillon) oli hyvä vaiks oireet oli kovat päällä. Otettiinko sulta sit tsh:ta?
p.s. laitoin sulle yksityiskohtaisemman viestin
 
nasumasunen ja MaMa74 kyllä se on mahdollista. SA8 -esipesusuihke on varmaankin se mitä tarkoitette, se on ainakin suihkeena. Jauheenakin on tahranpoistoainetta ja sen nimi on SA8 Tri-Zyme.

Hemmi johan on tosiaan matkaa synnytyssairaalaan! Ja voin uskoa että lentokin siinä vaihessa jännittää todella paljon.
Lennetäänkö siellä suunnitellusti etukäteen vai ihan spontaanisti silloin kun on synnytys jo käynnissä?

Olen kyllä miettinyt miten ihan Suomessakin tuolla pohjoisessa lähetään synnyttämään kun sairaalaan matkaa on satoja kilometrejä. Siinä tosiaan täytyy tuntea kroppansa hyvin että tietää lähteä ajoissa, ettei tuudittaudu siihen että supistukset loppuisi kuitenkin kesken.

On se vaan siis kiva että tuo sairaala on n. 4km päässä. Ehkä senkään vuoksi en pidä kovinkaan kiireellisenä sitä että sairaalakassi pitää olla hyvissä ajoin valmiina, kunhan muistaa ottaa ittensä ;) ja neuvolakortin mukaan niin pärjää jo pitkälle. Loput voi mies sitten hakea vaikka myöhemminkin.

Kipuilijoille, sairaslomalaisille ja kaikille tarvitseville myös täältä :hug:

Sain tänään portin keittiön ovelle. Nuorimmainen ei pääse enää keittiöön. Isommat kyllä jo keksi miten "kiertää" portti. Pieni jakkara portin molemmin puolin ja kipuavat yli.
Mä kun jo ajattelin, että keskimmäisen napostelut saan samalla kuriin kun ei itse saanut porttia auki, mutta se nyt romuttui sitten saman tien.
Sinänsä jännä, syötiin tuossa viiden maissa ja jätkä veti varmaan 10 pinaattilättyä ja nyt valittaa kun on nälkä.
Neiti samaten, toki söi ehkä vaan 8 mutta nyt on vetänyt jo paksun siivun lihahyytelöä ja kiwin, koska on nälkä.

Tuli tehtyä nuokin lätyt nyt itse ja pahoin pelkään että kaupan pinaattilättyihin ei enää palata, oli aika herkullisia vaikka itse sanonkin
tuohon tuli
0,5l maitoa
2 munaa
3dl jauhoja
1rlk öljyä
1tl suolaa
150g sulatettua pakastepinaattia

Nyt ne tummat gluteenittomat jauhot sopi oikein hyvin.

Täytyy katsoa jos tuossa illemmalla sais aikaiseksi otaa mun pallerosta kuvaa myöskin. Samalla ehkä saa mielipiteitä siitä onko se alhaalla vai kuvittelenko vaan (kuten yleensä)

Mutta, suunnittelemaan siis iltapalaa noille nälkäisille lapsille

KiiajaVille


 
Emppuuu, nimimerkkini tulee meidän koiran lempinimestä... mistä päästääkin aiheeseen lemmikit, kun olette niistä keskustelleet. Meillä perheeseen kuuluu kaksi koiraa, joista toinen on jo 11-vuotias. Pahoin pelkään, että nyt eletään koiraneidin viimeistä vuotta, sillä ison rodun edustaja kun on, niin 12 vuotta tuntuu olevan yleensä se maksimi-ikä. :(

Hemmi, mukava, että samaa päivää odotetaan! :) Tosin jos tämä viihtyy mahassa yhtä pitkään kuin isoveljensä, niin ennätät tositoimiin hyvissä ajoin ennen minua. Esikoinen siis syntyi viikoilla 41+6.

Suonenvedosta olen kärsinyt ajoittain minäkin. Öisin saatan herätä siihen, että nukun selälläni jalat suorina ja haluaisin nostaa ne koukkuun, mutta silloin iskee hillitön kramppi pohkeisiin. Helpottaa, kun suoristan taas jalat ja painan patjaa vasten. Magnesiumia olen Raskausmultitabsien ja rautatablettien lisäksi syönyt, mutta jostain syystä ei tunnu nyt auttavan. Ennen raskauttakin minulla oli kausittain suonenvetoa ja silloin parin viikon magnesiumlisä auttoi tilannetta, mutta nyt raskausaikana jostain syystä ei.

Raskausarpia minulle tuli esikoista odottaessa sekä mahaan että rintoihin, tosin vasta ihan viimeisen raskauskuukauden aikana. Rinnat etenkin olivat varsinaisessa seepra-kuosissa! :LOL: Nyt rintoihin näkyy ilmestyneen muutama arpi lisää, mutta maha on vielä toistaiseksi säästynyt uusilta arvilta. Jotenkin en osaa arpiasiaa juuri edes harmitella, sillä kuten joku muukin totesi, niin eipä tuo kroppa ole muutenkaan missään bikinikunnossa.

Cataliina, vaikea heittää arvausta masusi perusteella tuosta kuvakulmasta, mutta jos tyttömaha kuitenkin? :)

Pojan oli tarkoitus mennä tänään yökylään mummolaan, niin olisin minäkin saanut nukkua huomisaamuna niin pitkään kuin väsyttää, mutta äsken tuli soitto, että poika tahtookin ehdottomasti yöksi kotiin. Ennennäkemätöntä, yleensä kun häntä saa houkutella kotiutumaan isovanhempien luota ihan urakalla. No, mies läksi poikaa hakemaan, joten onkin sitten ihan tavallinen perjantai-ilta siltä osin tiedossa.
 
Kerttulille onnittelut :flower:
Ja uusille tervetuloa.
Minä kävin tiistaina nevolassa +lääkärissä. Muuten oli kaikki ok paitsi painoa oli tullu joulun jälkeen hirmusti. Eli 1,3kg / viikko. Ja yhteensä 13,5kg. Että kyllä te ootte täällä hyvin vähän muut lihonu :D Ei se täti kyllä mitään sanonu, mutta nyt täytyy kyllä syödä vähempi, vaikka oon nytki karkki- ja sipsilakossa.
Sokerirasituksesta se täti ei sanonu mitään siis varmaan unohti. No jos se sit ens kerralla muistaa tai sitten ei :D ite en kyllä vapaaehtoisesti muistuta.
 
Cataliina hyvä että neuvoista oli hyötyä :D Minä olen niin huono arvailemaan mahan muodosta mitään että parempi etten edes yritä :ashamed: Mutta ihana vauvamasu sinullakin on =)
KiiajaVille juuri tuota ainetta kaipailin :D sitä tahranpoistojauhetta minulta löytyy, mutta tuota suihketta ennen kaikkea kaipailin. Laitatko vaikka yksärinä hintaa niin aletaan hieromaan kauppoja..

MaMa ja kuutonen 28+2 :heart:
 
Kerttulin pienelle pojalle paljon enkeleitä ja varjelusta elämän ensihetkiin. Laskinko oikein että rv 29+4 syntyi? Hyvän kokoinen ainakin oli jo syntyessään. Kovasti jaksamista teidän arkeen :hug: .

Uusille tervetuloa mukaan :flower: . Lisäilen teitä kyllä listalle, helpointa kyllä on laittaa mulle kaikista muutoksista/lisäyksista yv:nä tiedot kun tätä tekstiä välillä tulee niin paljon ettei ehdi lukea niin tarkkaan. Ja vielä kun mies on suurimman osan päivästä tässä koneella (vääntää gradua vihdoinkin loppuun =) ), niin mun kirjoittelut jää vähemmälle. Lukemassa tosin käyn kännykän kautta, mutta muokkailut vaikeampaa.

Raskausarpia ei esikoisesta tullut, etikä ole vielä tässäkään raskaudessa niitä tullut. Nuoruudessa oon saanut kyllä ihan kiitettävästi niitä reisiin ja rintoihin, mutta ovat ajan kanssa vaalenneet. En mitenkään jaksa rasvailla, tai oikeastaan unohdan sen :whistle:

Eilen oli lääkärineuvola. Paino muutaman sata grammaa ekasta neuvolasta, lähtöpainosta ennen raskautta vielä pari kiloa. Vauvan asento: viisto :whistle: . Kohdunkaula ja -suu: ennallaan, eli sen 3cm ja kiinni, ihan vähän pehmentynyt. Eli mun useat supistelut (osa niitä tuntuviakin) ei saa aikaiseksi mulla mitään. Niin mä vähän pelkäsinkin, ja pahasti alkaa tuntumaan siltä, ettei tämäkään aio tulla itsekseen pois :| . Saikulle oisin jo päässyt (supistelut, selkäkipu), mutta sanoin että vielä koitan olla töissä ja soitan heti kun tuntuu etten voi/jaksa olla enää töissä. Pelkopolille ja synnytystapa-arvioon/kokoarvioon laittoi kans lähetteen, nyt vain odotellaan koska kirje tulee Taysin äippäpolilta.

Poppeliini ja poju 27+1
 
Kerttuli onnittelut pojasta! :flower: Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Magnesiumin imeytymiseen vaikuttaa varmasti monta asiaa. Valmisteella itsellään on kuitenkin myös paljon merkitystä. Itse jokusia merkkejä kokeilleena toimivin on ollut Diasporal. Nyt käytössä Diasporal direkt (300mg), jonka pitäisi olla erityisen hyvin imeytyvää. Kannattaa kokeilla, jos käytössä olevasta magnesiumvalmisteesta ei ole sanottavaa hyötyä.

(.) Mieli on vähän maassa, surullisia uutisia on ollut paljon viimeisen kuukauden aikana, ja jotenkin kun vielä nämä raskaushormonit jylläävät, kaikki tuntuu niin paljon suuremmalta. Vähän on alkanut mietityttää miten selviän kahden alle 3v kanssa "yksin" kaiken kaikkiaan aika hankalasssa tilanteessa. Asiat eivät tosiaan ole menneet kuten oli suunniteltu, edes sinne päin ja jotenkin kaikki tuntuu kaatuvan minun niskaan. Vähitellen tämä mamma alkaa olla oman ajan tarpeessa/loman tarpeessa, mutta kun siihen ei ole mahdollisuuksia on vain jaksettava. Väsyneenä kaikki tuntuu paljon pahemalta kuin totuus on joten jospa tämä muutaman kunnollisen yön jälkeen... :ashamed:

Donu ja Pikkuinen mellastaja 27+3
 
Iltoja!

Onnittelut Kerttulille pikkuisesta! Ja toivotaan kaikkea hyvää pienen ensitaipaleelle! :)
Näin ne huhtikuiset vaan alkavat tulla maailmaan, vaikkei ole edes helmikuu vielä!

Nasumasunen oli tainnut jäädä kiinni sokerirasituksessa, minä myös... Mulla oli se eka, paastoarvo raja-arvona, eli just se 5,3 minkä alle piti olla. Toiset 2 arvoa olivat kunnossa kyllä. Piti sitten mennä edellisenä iltana herkuttelemaan juuri ennen paaston alkua, mutta kun oli vieraita ja laskiaispullia... :ashamed: :D No, en siis kauheasti säikähtänyt tulosta, hyvähän se vaan on vähän funtsia tuota syömistäkin, vaikka aika terveellisesti pyrin syömäänkin, ja kasviksia kuluu (lakto-ovo-vege kun olen). Herkkuja syön aika niukasti, mutta täytyy myöntää että varsinkin iltaisin on tässä raskausaikana tullut sellainen napostelumeininki päälle, jotain tekis aina mieli, nyt koitan tsempata ja jättää kaiken tuollaisen pois... Painoon tuo napostelu ei kuitenkaan ole kauheasti vaikuttanut, tai ainakaan edellisen neuvolan jälkeen ei ollut tullut grammaakaan lisää, 5 viikkoa sitten oli edellinen neuvola. Ei haittaa, muutama ylimääräinen kilo kun mullekin jäi edellisen raskauden päätteeksi kuitenkin, ei kauheasti, mutta ärsytti sekin. Kaikki muu oli siis neuvolassa ok; verenpaine 119/70, kohdunpohjankorkeus 25, hemoglobiini 127 ja pikkuisen sydän löi 135, oli nukkumassa, ja heräsi toimintaan, jolloin syke nousi 150 saakka. Paastoarvon vuoksi kannoin tänään sitten kotiin sokerimittarin ja huomenna mittailen ensimmäiset arvot heti aamulla...

Piipa oli kysellyt magnesiumin määristä, ja joku muukin kaipasi apua suonenvetoon. Mä otin muutaman päivän Emgesan 250mg 2 kpl ennen nukkumaanmenoa, ja jätin siksi aikaa multitabsit pois. Nyt otan 2 multitabs raskaus-vitamiinia aamulla ja illalla ennen nukkumaanmenoa yhden Emgesanin. Mulla on auttanut aika hyvin nuo magnesiumlisät ja suonenveto on aika pitkälti poissa, mulla oli myös jonkin verran tuota elohiirtä silmänurkassa sekä poskipäässä, mutta nekin ovat nyt ainakin pysyneet poissa. (*koputtaa puuta...*)

Raskausarvista Tässä raskaudessa vain yksi pieni sentin pituinen vanha arpi on alkanut punoittaa, muita ei ole vielä näkynyt. Vaan eipä niitä edellisellä kerrallakaan tullut kuin vasta viimeisellä kuukaudella... Ensimmäisessä raskaudessa sen sijaan nahka ratkeili jo paljon aiemmin. Huh sentään. Nyt olen ollut kyllä aika laiskana rasvauksen suhteen, sentään suihkun jälkeen koitan muistaa Aqualan-öljysuihketta käyttää... Ensimmäisessä raskaudessa rasvailin ahkerasti, mutta silti arpia tuli, varsinkin lantiolle ja alavatsalle, syvimmät lantiolle. Onneksi ovat aikalailla vaalentuneet sittemmin, ihan bikinikuntoon eivät taida tulla, mutta viis siitä, bikineitä käytin silti viime kesänäkin, hah! B)

Mitäs vielä... supistuksia tosiaan on mullakin riesana, ja välillä ihan paineentunnettakin, saa nähdä onko mitään tapahtunut kohdunsuulla. Reilu viikko olisi vielä lääkäriaikaan, tosin jos pahasti vielä tästä lisääntyy, pitää mennä jo aiemmin. Niin, ja joulun aikoihin kadoksiin taiotut lonkkakipuni ovat palanneet! :| Tänään shoppailureissu jäi pahasti kesken kun liikkuminen oli hetkessä niin tuskaa, etten meinannut kotiin enää kyetä. Tuossa sitten lattialla alaselkää pyörittelin ja rusauttelin ja mies koitti hieroa lukkiutumaa auki, ehkä vähän olikin apua, mutta kipeä on kovasti edelleen. Huomenna otan aamulla särkylääkettä ellei muuten lähde, tänä iltana (siis yöhän nyt jo on...) koitan turvautua vain jyväpussin lämpöön ja mies saa hieroa vielä lisää. Rauhallisesti siis on täällä otettava, muu ei auta enää. Esikoisen kerhoreissutkin ovat nyt taittuneet autolla, enää minusta ei ole kävelemään tuota vajaa pari kilometriä suuntaansa olevaa matkaa, ei voi mitään. Onneksi miehellä on joustavat työajat, mulla kun ei päivisin ole autoa käytössäni.

Ja taas tuli kirjoitettua megapitkää sepustusta, pahoittelen...

Uusille tosiaan tervetuloa mukaan, kyllä tänne mahtuu! =)

Nyt koitan lähteä nukkumaan ja aamulla jännityksellä sitten verensokeria mittaamaan. Onneksi se pisto ei tunnu missään, sen sain tänään jo testata.

Bliss ja pikkuinen 27+3
 
Tervetuloa uusille!

ONNEA :flower: Kerttuli, jaksamista vauvalle ja koko perheelle! Vähän samantapainen tarina kuin meidän toisen lapsen synytmä, vaikka meillä tapahtuikin 4 raskausviikkoa myöhemmin. Tässä raskaudessa olenkin sitten ollut ylivarovainen, otin opiksi.

Ja Feles onnea kromosomivastauksista! Hyvälle näyttää, toivottavasti ja todennäköisesti vaan geneettisesti pieni vauva, mutta pakkohan niitä on tarkistaa, jos joku epäily herää.

KiiajaVille, toivottavasti jatkuu yhtä hyvin MVV:n ja vauvan jaksaminen!

Donu :hug: :hug: :hug:

Hapsiainen olin suosittelemassa samaa kuin jotkut edellä, eli lämpöpussi kaukaloon. Äitiyspakkauksen haalari on todella iso, 7kk ikäiselle keskikokoiselle kaverin lapselle hetkellä sopiva, ja 4,5kk ikäiselle kolleegan lapselle kuulemma vielä iso. Ja liioin isossa toppahaalarissa ei ole lapsi kaukalossakaan turvallisesti kiinni, voi lipsahta väärään asentoon vyöt, luin joskus. Jos meillä ei olisi mitään vauvan tarvikkeita (meillähän on aivan liikaa...) hommaisin hyvän, paksun ja lämpimän ja laadukkaan lämpöpussin, joka olisi hyvä kaukalossa ja ensi talvena rattaissa, semmoisen suht isomman, menisi pitkään (niiten pituudessa on n.10cm eroja). Ja sen kaveriksi joku kevyt toppahaalari, ohut ja taipuisa, tai fleecesta.

Muuten piti vielä vaatteista sanoa, että jos pukee 50cm pitkälle vastasyntyneelle 62cm vaatteet, se on sama kuin esim. 170cm pitkä äiti laittaisi päälle 205cm pitkän koripalloilijan vaatteet. Eli vaikka lyhyt hetki, mutta kyllä ne ekat viikot on oleellisia. Ainakin 56 cm vaatteita käytettiin norm.painoisella suht pitkällä (nyt jo yli +2SD, vauvana ei ollut ihan niin pitkä, mutta +1 pituuskäyrällä jo melko heti) täysaikaisella tytöllä toista kuukautta, mielestäni ei ollut mitenkään huono hankinta. Ja jos lapsi suht pieni, sitten niitä 50cm voisi olla myös jokunen.

Neuloin tänään vauvalle hatun! Se on nyt ensimmäinen juttu, minkä olen tälle vauvalle hankkinut/tehnyt. Ihan pienen, ajatuksena juuri se eka kuukausi, kun kotiin tulee ja on vielä kylmä. 100% alpakasta, unelman pehmoinen, ihana kun on varma, että ei pistele vaikka laittaisi ihoa vasten! Ja silti lämmin! Samasta lankasta tulevat myös sukat.

Mirabel 31+0 POKS :heart: (tai kello on jo yli keskiyön, nyt jo 31+1)
 
Kiia ja Ville,ihan sitte vasta lennetään kun h-hetki koittaa....vähän vaan mietityttää et miten tämmönen ekakertalainen tietää millon se hetki sitten on kun täytyy lähteä...no,ensin pitää kuiten mennä täällä lääkärille näytille,eli kai se sitten lääkäri tietää milloin lähettää lennolle ja milloin takaisin kotiin,toivottavasti ;)
Vauvan vaatteista.Tässä yks päivä tein inventaariota niistä ja aikamoinen kasa niitä oli....Bodyja löytyy 5kpl 50cm,15(!!!)kpl 56cm,60-62cm 6kpl,68cm 2kpl.Potkuhousuja:50cm 4kpl,60cm 3kpl,62cm 1kpl,68cm 1kpl,70cm 1kpl.Sukkahousuja:50cm 1kpl ja 60cm 2kpl.Puolipotkareita:50cm 1kpl,62cm 2kpl.Potkupukuja:56cm 1kpl,60cm 1kpl,62cm 1kpl.Housuja:56cm 6kpl,62cm 3kpl.Ja yöpukuosastolta löytyy 1 unihaalari ja 4"nukkupussia"(siis niitä mekon mallisia joissa narut)Sitten löytyy pari vauvanhaalaria:H&M:n nallehaalari 56cm ja 2fleecehaalaria myös.Sitten muutama lakki ja vinopino tossuja ja sukkia.Ja plus tietenkin se äitiyspakkaus.Luulis riittävän näin alkuun :LOL: ja siis tosiaan vielä pari pakettia vaatteita tulossa postissa.... huh,vähän tainnut tällä äipällä karata mopo käsistä noiden vauvanvaatteiden haalimisten kanssa,mutta ne vaan on niin ihania,että ei voi vastustaa :D ja siis mainittakoon etten suinkaan ole noita ihan kaikkia ostanut,vaan osa tullut siskolta "perintönä" ja osan on sukulaiset ostanut.
NÄRÄSTÄÄ!!!Nappaan rennien nassuun ja kokeilen painua petiin jos tulis uni...
 
Huomenta!

Bliss pitääkö sun mitata kauan sokereita? mä saan koneen maanantaina ja sit mittaan 2vkoa niitä. toivottavasti ei tarvis pidempään. aion kyllä ottaa tarkasti ton 2 vkoa josko sitä sit sais lopun aikaa hengähtää hiukan ja herkutellakin :p
Mullakin siis vaan yksi arvo heitti ja sen takia vain tuo 2 vkoa ainakin alkuun..

kiiajaVille soittelin äiteelle siitä nimestä niin se olikin kerenny tilata sen suihkeen mulle jo joltain tutultaan. mutta hyvä tietää että sulta saa myös niitä että jos joskus tulee tarvis niin :) Äiti on kehunu sen aineen maasta taivaisiin ja on ollu puhetta että mun pitäs saada sitä niin oli sit tilannu :)

krampit olipahan kiva aamuherätys :/ oikean jalan pohje kramppas törkeenä ja nyt on ihan hellänä ja saa nilkuttaa...magnesium kuuria pukkaa siis.

oon huomannu tosta närästyksestä et mulle sitä aiheuttaa meetvursti, omenat ja paprika...rennie on kyllä oiva jelppi :D

vaatteista mä oon muutamia vaatteita ostanu mut suurin osa on vanhempien lasten vaatteita. enkä mittään suurempia aio haaliakkaan enää...ainoa mitä oon harkinnu on joku ohuempi haalari..kappAhlissa näin ihanaisen puvun ja sitä pikkusen hipuilen edelleen...

50cm vaatteita ei ainakaan meillä oo kauaa pystyny käyttään ja lapset on ollu 3400g ja 3800g syntyessään. 56cm kin menee tooosi vähän aikaa... mut sehän tietty riippuu paljon siitä minkäkokoinen toukka on syntyessään :)

nyt aamukaffelle :p

nasum napero 26+6 :heart:
 
Huomenta!

Täällä vähän hiljaiseloa vietellään. Torstain äitipoli käynti muuten ihan ok, mut verenpaineet on alkanee heitteleen. Eilen oli melkosta huimausta ja RR ekalla mittauksella 159/98...Laski kuitenkin onneksi, mut soitin synnärille ja ei tarvinnu mennä sinne yötä vasten kun laskivat kuitenkin, mut tänää pitää lähtee siellä käymään mutkan...
Eli kassi on pakattu, mut mitään vauvan juttuja en ota mukaan, koska jos sinne jään ja vauva tulee, ei niitä tavaroita tarvita vielä piiiiitkään aikaan...
Eli raskausmyrkytystä epäilevät kovin....

Kerttulille paljon onnea ensimmäisestä "huhtikuun" vauvasta!!! :heart:

buam 26+3
 

Yhteistyössä