***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Buam Paljon voimia!! :hug:

Täällä poksutaan 28+0 :heart:
Alkaa pikku hiljaa rassaan nämä huonosti nukutut yöt.. viime yönäkin oon nukahtanut varmaan kahdentoista aikoihin ja herännyt olen kolmelta, kuudelta ja yhdeksältä eli kolmen tunnin välein.. Kuuden aikoihin heräs myös vilperi joka mölysi masussa puolisen tuntia aivan taukoomatta joten mun piti odottaa että se nukahtaa ensin ennen kun itse ajattelinkaan nukahtavani uudestaan :D
Eli väsymystä on ilmassa todella.. Muutenkin alkaa olla nukkuessa vaikea löytää enää asentoa mikä tuntuu hyvältä..
Tänään olisi ohjelmassa ruoan laittoa, leipomista ja kyläilyä.. :) Huomaatteko mussa alkaa herätä sisäinen kotiäiti! :LOL:
Noh eipä tänne tosiaan muuten ihmeitä :)


jastu ja vilperi 28+0
 
buam Toivottavasti ei ole sitä raskausmyrkytystä. Jaksamista :hug:

Uusia oli tullu. Tervetuloa :flower:

Onnittelut myös poksuville :flower:

Te ootte puhunu tosta lämpöpussista. Kertokaas sitten kokemuksia minkä merkkinen kullaki on ollu hyvä? Nimenomaan sellanen missä on ne paikat 5-piste vyölle, että saa sen pussin tosiaan siihen turvakaukaloon. Vai onko olemassakaa sellasia missä ei noita reikiä ole? Netistä oon selaillu noita, mutt vaikee sit sanoo millanen ois hyvä. Joten kokeneemmat saapi nyt avautua tällaselle kokemattomalle siitä. :)

|.) Täällä tuli nukuttua viime yö hyvin. Kerran vessassa ja takas nukkumaan. Sain nukuttua sen normaalin 10 tuntia minkä tunnun nykyään nukkuvan, että jaksaa ilman väsymystä.

Verenpaine edelleen normaali. Taidan viedä ton mittarin takas avokin äidille, kun mennään tänään sinne syömään. Turhaa mittailen sitä. Kyllä se varmaa torstaina neuvolassaki on taas normaalilukemissa. Stressasin vaan sinä aamuna varmaan enemmän, joten paineetki heitti sit härän pyllyä.

Eipä tähän napaan sen kummempia. Tuittu ollu taas aktiivinen aamusta lähtien, ihanaa! Että voi iloita jostain pienestä asiasta :D

JääKyynel ja yliaktiivinen Tuittu 29+4
 
Hei kaikille! Ajattelin rekisteröityä jonkin aikaa lueskeltuani. La on 30.4 ja esikoista odottelen. Tämä onkin aika vilkas keskustelupalsta että saa nähdä mahtuuko mukaan :) Jännityksellä jo ajattelen synnytystä.. Raskaus on mennyt suhteellisen hyvin ainakin tähän asti! Jatkuvaa pahoinvointia oli aluksi vaikka en oksentanut kuin pari kertaa, muuten ei ole juuri vaivoja ollut. Paitsi joinakin öinä ihmeeliistä käsien/varsinkin sormien puutumista mitä ilmeisesti muillakin on..?

Linea negra on aika selkeä ja tumma, tulikin aika aikasessa vaiheessa.. Sukupuolta ei tiedetä, koska sitä ei meille kerrottu ja ollaan oltu vain np-ultrassa ja tavallisessa rakenneultrassa..

Neuvolakäynneistä: Verenpaine on ollut hyvä, viimeksi 68/126. Hb oli laskenut: 112. Nyt olenkin parina päivänä ottanut jotain nestemäistä rautavalmistetta mitä ostin apteekista (en muista nimeä nyt). Painoa on tullut lähtöpainoon noin 6,5 kg. Eli nyt noin 61 kg painan. Sf-mitta on aika keskikäyrillä. Mutta taidan jatkaa tässä töitä. :)

Omena ja Möykkynen 26+1
 
Moikka!

En mä tienny et mun maha on jännän muotoinen. Eilen piirrettiin miten vauvat on siellä ja otettiin kuva. Ilmankos sattuu kylkiluihin :(

Hemmi
ja muut jotka eivät halua nähdä arpista ihoa, niin kannattaa jättää klikkaamatta

Vain viisi uutta arpea, kolme edellisten jatkoksi. Kirvelee ja kutisee koko ajan. Tietty kerkiihän niitä tulemaan vielä, koska vauvat ovat pieniä tässä vaiheessa.

http://i1.aijaa.com/b/00589/5617358.jpg

marylene ja kaks ikiliikkujaa 30+4
 
Voi että,harmittaa nyt jos te luulette että olen jotenki "arpivastainen" tms.,siis sehän on aivan luonnollista että niitä tulee jne.,mutta jos joku seuras sen ketjun kuvia,niin luulen et ois teitäki hirvittäny,et miten oikeesti joillain voi olla sellaiset seepran raidat/kurtut/lörpäkkeet.... Ja nyt varmaan mulle kostoksi tällaisista ajatuksista tulle kahta kauheammat :LOL: ja Marylene,IHANA masu :heart: =)
 
Marylene Tunnetko sä mahan päältä, missä asennossa vauvat on, vai liikkeiden perusteella? Mulla ei nimittäin ole hajuakaan, en osaa tunnustella missä mikin kohta on, eikä mulla mun mielestä edes tunnu. :ashamed: Hyvän asennon ovat kuitenkin vauvat löytäneet. :D

Raskausarvista vielä...Kyllä mua ainakin pelottaa, että mahasta tulee aivan raidallinen. Mulla on jo valmiiksi noita arpia muualla, vaaleita kylläkin mutta ei ne tunnu minnekään katoavan. Kun tämä maha venyy, niin aivan varmasti tulee massuunkin. En mä silti kenenkään arpia pidä vastenmielisinä, vaikka ne hurjilta saattaa näyttääkin. En halua loukata ketään tällä mielipiteelläni. :)
 
buam :hug: toivotaan ettei raskausmyrkytystä kehittäisi vaan muuten olisi nuo paineet olleet koholla.
Marylene ihana maha ja siellähän nuo vauvat sopuisasti oleilevat :D
Raskausarvista hyvin tutuilta näytti nuo kuvat tuossa ketjussa :whistle: Minullakin on nuo arvet reilusti navan yläpuolelle ja tuollainen "kukkaro" löytyy alavatsalta.. mutta isot vauvat ja etenkin kaksoset ovat tehneet tehtävänsä :D uusia arpia ei varmasti ole luvassa, mutta hienosti nuo vanhat arvet alkavat punoittaa sitä mukaan kun maha kasvaa.
 
Nasumasunen Mä kuuntelin vähän aamukorvalla terveydenhoitajan sepustusta perjantaina, ja jäi vähän epämääräinen kuva kuinka kauan mun pitäisi noita arvoja mittailla. Heh. No, sen verran on kuitenkin tietoa, että vähintään 4 päivänä viikossa ja 4x päivässä. Eli ennen aamupalaa, tunti sen jälkeen, ja ainakin toiset 2 jossain vaiheessa päivää. Tänä aamuna sitten aloitin mittauksen, ja ainakaan nyt ei paastoarvo aamulla ollut todellakaan koholla päinkään, suorastaan päinvastoin, arvo oli vain 4,4. Tunti aamupalan jälkeen arvo oli 6,8 ja söin ihan normaalin aamiaiseni, teehen laitoin normaalin ½tl sokeria, wetabixia jogurtin kera ja pilttiä hillona. Lounasaika pääsi vähän venähtämään tänään, ja tuossa ennen ruokailua oli sokeriarvo ehtinyt laskea taas samaan 4,4:n, vielä en ole mitannut seuraavaa arvoa, mutta söin kyllä reippaasti... ;) Alle 7,8 olisi siis hyvä arvo, toivottavasti jää sen alle. Luulen todellakin näiden arvojen perusteella, että se sokerirasitusaamun arvo oli kohollaan juuri niiden illalla syömieni laskiaispullien vuoksi. Olisi pitänyt hillitä itsensä... :D
Ehkäpä testaan jonain iltana niitä pullia uudestaan, ja katson mitä mittari sitten näyttää... :p

JääKyynel kyseli turvaistuinpussista, meillä oli kuopuksella käytössä Lumikidsin fleecevuorattu pussukka, sopii 5-piste turvavöihin kaukaloon ja myös vaunuihin/rattaisiin, joskin vaunussa ollessa täytyy tsekata ettei muotoiltu alapinta jää ruttuun. Lämmin ja ihana pussi, ja tulee käyttöön tulokkaallekin. Kesäksi suunnittelen ompelevani itse samanlaisen tai Suuri Käsityö -lehden kaavoilla haalarimaisen pussukan kevyemmistä materiaaleista, olisi kuitenkin kiva saada kesälläkin tarvittaessa jotain kevyttä peitettä pienen päälle, ja pussukka on tosi paljon kätevämpi kuin irtopeitto. Edellisillä lapsilla mulla on ollut käytössä kesäisin omatekoinen ohuesta puuvillatikkikankaasta ommeltu olkaimellinen unipussi, johon olin ommellut aukot turvavöille, mutta sen olen ehtinyt jo myymään eteenpäin.

Linea negrasta, tällä kertaa ei ole vielä ilmestynyt mitään, edellisilläkin kerroilla viiva taisi tulla aika loppuvaiheessa, ei ollut kauhean tumma ja ylettyi hieman navan yläpuolelle. Ja edelliset kaksi lasta meillä siis tyttöjä.

Hemmi mä katselin myös tuota "rumin vatsa"-keskustelua silloin kun se oli aktiivisimmillaan, aika hurjannäköistä jälkeä tosiaan voi tulla... Mullakin on arpia aika paljonkin, mutta keskittyvät tosiaan alavatsalle ja lantiolle, eivätkä onneksi ole ihan kammottavan kamalan syviä. Synnytyksen jälkeen vatsanahan ollessa vielä löysä ja "tyhjä", arvet kyllä poimuttavat vatsan ällöttäväksi, mutta onneksi se on vain ohimenevää, suurimmaksi osaksi ainakin. ;) Ja nyt kyllä aion tsempata ja katsoa mitä kiinteytysjumppa saisi aikaan vatsanahalle, edellisen raskauden jälkeen kun jäi vähän liikaa rasvakudosta, nyt aion päästä siitä eroon! Tosin, kolme alle kouluikäistä lasta saattaa hieman estää oman kropan huoltotoimia, ainakin jos aion imettää tätä tulokasta samalla lailla ilman pulloja ja yli vuoden ikäiseksi saakka... :whistle: Ja aion kyllä. Mutta josko sitä ehtisi jossain välissä itseäänkin ajattelemaan. :D

Itsensä ajattelemisesta tulikin mieleen, että nyt on iskenyt taas sama fiilis kuin edellisten raskauksienkin loppupuolella, tekee mieli tehdä jotain omalle ulkonäölle, ja varsinkin hiuksille! Ja katsotaanpa josko tässä ensi viikolla vaikka ehtisi kampaajalla käymään! Saattaa olla että pitkät hiukseni lyhenevät alle olkapää-mittaan, ehkä jopa pitkähköksi polkaksi! =) Jos uskallan... :whistle:

Nyt kuitenkin toisen sekopäisen intopuuskan kanssa kodin sisustuksen kimppuun ja ompelukone laulamaan. Ostimme juuri uuden keittiönpöydän, ja se vaatii nyt ehdottomasti uusia ruokailualustoja! Eikä mistään, tietenkään, löytynyt valmiina juuri sopivan näköisiä, joten ompeluhommiksi meni! Sitten onkin laitettava vielä olohuoneen järjestys uusiksi, sekä raivattava makuuhuoneeseen tila vauvalle, työpisteeni saa kyytiä ja ompeleminen siirtyy keittiönpöytään... Uutta asuntoa siis mietitään todella, tila loppuu!

Uusille tervetuloa! ja Buamille tsemppiä ja peukkuja, ettei kyseessä kuitenkaan olisi raskausmyrkytys.

Bliss ja pikkuinen 27+4
 
Hemmi mä nauroin kuset housussa äsken noille mahoille...en tiiä sitte mistä mun reaktioni johtui...mä siis ihan höröttelin täällä ääneen että lapsetkin tuli kattomaan et mikäs mammalla on :D :LOL: :LOL:

Bliss niin just. Mulle sano puhelimessa perjantaina et tuu ma hakemaan ja saat ohjeet miten mittailla sitten et en tiiä kans tarkemmin miten tarvii..mä toivon kyllä kovasti että tarvis vaan ton 2 vkoa.

siivoilua näyttää olevan tän päivän ohjelmistossa muillakin. mekin miehen kans siivottiin koko kämppä (paitsi saunaa ja kylppäriä) yhdessä ja petivaatteetkin tuuletettiin ulkona :) ihanaa saa mennä raikkaaseen sänkyyn illalla :D

nyt onkin sitten jäykkis olo siivoilujen ja ruokailun jälkeen...olkkarissa vaihdettiin järjestystäkin.

nyt jos menis hetkeks sohvalle röhnöttämään :)

nasum ja napero 26+6 :heart:
 
buamin kuulumisia odottelen myös. onkohan joutunut osastolle jäädä lepäämään?! :|
toivottavasti nyt ei ois sitä raskausmyrkytystä, mutta verenpaineiden kohalta näyttäs sille... jaksamista sinnepäin!

muillekin kipuilijoille :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
 
buamille kovasti lepoja ja jaksuja :hug:
Täällä taas päinvastainen tilanne, verenpaine oli neuvolassa 99/60. Ei paljon naurata vaikka tuossahan ei kai lapsella hätää ole, minulla vaan huimaaaaa.

Chiq rv 27+1
 
Moi!

Kerttulille onnea pikkupojasta! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Selvisikö mitään selvää syytä ennenaikaiselle synnytykselle, esim. tulehdus tmv?

Feles ihanaa, että punktiosta tuli hyviä uutisia :hug:

Uusille tervetuloa munkin puolesta :flower: Aktiivisesti vaan kirjoittelemaan ja kommentoimaan, niin pääsee mukaan =)

Vauvanvaatteita saatiin kummipojalta lainaan unisex-vaatteita 3 muovikassillista, kokoja 50-62cm, eli eipä tarvi niitä enää nyt etukäteen hankkia. Vauvan synnyttyä tulee varmaan sukupuolen mukaan sitten kyllä jotain hankittua =) Kaukalopussia aloin nyt miettimään, kun siitä olette kirjoitelleet. Ja meillä on kyllä molemmilla lapsilla jonkin aikaakin käytössä menneet 50cm ja 56cm vaatteet, syntyessään esikoinen painoi 3.2kg ja kuopus 3.4kg. Että samaa mieltä olen kuin mirabel, että hyvä niitä on olla, jos ei nyt yli 4kg arvioida vauvan syntymäpainoksi.

Raskausarvista mulle ei ole niitä kahdessa edellisessä raskaudessa tullut, katsotaan miten nyt käy =) mahaa olen rasvaillut, mutta kuivan ihon takia.

Marylene jännän mallinen maha :heart: tietysti, kun siellä kaksi pientä asustaa ja vielä poikittain molemmat =) onneksi eivät vielä lähteneet syntymään.

Sairaalakassia en ole vielä miettinyt, hyg.tarvikkeet saan nopsaan pakattua ja omat kotiintulovaatteet (ainakin mol. edell. kerroilla olen tarvinnut itsellekin eri vaatteet kuin mennessä; esikoisesta menin lapsivedenmenon takia ja toisesta äitiyshousut olis pudonnut päältä kotiinlähtiessä :D ), siis varmuuden vuoksi pakkaan itsellekin toiset vaatteet mukaan. Ja vauvalle tietysti kotiintulovaatteet, mitkä mies saa sitten tuoda kaukalon kanssa, kun hakee kotiin. Sinne Lapin matkalle meinaan ottaa kaukalon mukaan sekä vauvaa varten pari vaatekertaa pienimmistä vaatteista, jos nyt sattuis käymään niin, että vauva siellä päättää syntyä, toivottavasti ei.

buam onko sulla mitään muita oireita kuin koholla oleva verenpaine? Lepoa ja runsaasti juomista ja jos tulee jotain erikoisia oireita, niin uudelleen synnärille yhteyttä. Toivottavasti ei kuitenkaan raskausmyrkytystä tulis!

Mulla oli tänään taas äitiysjooga. On kyllä mukavaa, suosittelen =)

Nyt jatkamaan ruoan valmistusta.

siru 27+1
 
Kuittaan vaan tähän väliin taas niin on helpompi jatkaa lukemista seuraavan kerran ;) Mulla menee ihan totaalisesti hermo tohon esikoiseen ja mies on harrastuksissaan ja mä luulen et se tulee sieltä aika myöhään (tai no myöhään ja myöhään, mutta sitten vasta kun lapsi on nukkumassa) :kieh: |O

Mutta jos sitä koittais mennä päästämään sen lapsen tuolta arestista pois.
 
buam jaksuja ja tsemppiä, toivotaan parasta!

omena, tervetuloa, sama laskettu ;)

Täällä väysttää ja rankkaa oli olla töissä taas. Vaikka onneksi hiljaista. Selkää alko särkemään ja alamahalla paineen tunnetta ja mahaa kiristeli. No joo olis helpottanut jos olis pitkälleen päässy, mut ei töissä voi. huoh. No katsellaan mitä seuraavat tuo tullessaan.

Unico ja Toukka 26+1
 
Kerttulille paljon onnea ensimmäisestä "huhtivauvasta"! :flower: Toivottavasti pieni vankistuu pian ja suurin huoli väistyisi. :hug:

Buam toivottavasti ei olisi raskausmyrkytys ja vauva saisi rauhassa jatkaa kasvua masun suojissa. :hug:

Feles ihanaa, että tuloksissa ei ollut mitään huolen aihetta! :flower:

Raskausarvista eihän ne varsinaisia kaunistuksia usein ole, mutta minkäs teet. Ja vaaleneehan ne sitten siitä. Mulla on lantiolla teini-iän kasvusta tulleita. Nyt odottelen vatsaankin kun se kasvaa niin että rutisee.

Linea negrasta mulle ilmestyi tällä kertaa haalean vaalea viiva yli koko vatsan jo ennen ekan kolmanneksen päättymistä, mutta ei ole alkanut tummentua ennen kuin nyt. Ekassa raskaudessa se tummui lopuksi aika karsean näköiseksi "likaviiruksi", mutta hävisi sitten kai aika nopeasti kun en tarkempaa muista. =)

Hemmi jännittävä tulee sun sairaalareissusta lentokoneella, ainakin jotain erilaista. =)

Ja uusille tervetuloa! :flower:

Filuuri 30+6
 
Hilipatuinen asun siis Norjassa.
Buamille :hug: ja täällä myös odotellaan kuulumisia,toivottavasti kaikki hyvin.
Jääkyynel,minä tilasin netistä Eisbärchen-kaukalopussin,kovasti löysin netistä kehuja kyseisestä pussista.
 
Linea negraa ei ole vielä tullut. Tytöstä oli tosi vaalea viiva, joka ulottui aika lailla napaa, en muista menikö yli sen.

Vauvanvaatteista meillä esikoinen oli iso syntyessään (4580g, 56cm), mutta kyllä meillä käytettiin 56cm:n vaatteita noin 2kk (tutan 56 meni vieläkin pidempään). Muutamat 50cm housut meni pidempään, mutta bodeissa tuli selän pituus vastaan heti. Eikä ollut kyllä mitenkään kireitä/pieniä vaatteita noi 56:set, vaan sopivia. Mutta jotku tykkää pukea löysiin vaatteisiin ja kääriä hihoja, kukin siis tyylillään :wave:

Empuuu vauvan asennon kyllä voi hyvinkin tuntea masun päältä. Esikoisesta tiesin melko tarkkaan mikä osa oli missäkin, vaikka ylimääräistäkin mulla on/oli. Tätä toista en niin hyvin olekaan tuntenut, mistä "syytän" tuota edessä olevaa istukkaa. Potkujen perusteella siis lähinnä nyt tiedän miten päin on (paitsi silloin kun iskuja tulee ylös ja alas yhtäaikaa :D )

Itsellä on noi aamun sokeriarvot olleet vähän koholla (5,6-6,1). En oikein tiedä miten pitäis illalla syödä ettei ne nousis. Luulen että tän mun seurantajakson jälkeen taitaa lähteä lähete äippäpolille. Oma terkka ei osaa antaa kunnon neuvontaa, tai ainakaan sellaista mitä en jo itse tietäis. Samalla tavalla olen syönyt aamupalaa jo pidemmän aikaa ja nyt yhtäkkiä on alkanut heittelemään, esim. yhtenä päivänä nousee enemmän ja seuraavana taas paljon vähemmän. Ota nyt sitten selvää :| .

Tyttö istahti/kaatui kunnolla koko painollaan (reilu 12kg) hetki sitten mun masun päälle kun makasin sohvalla. Sen jälkeen tullut supistuksia jonkin verran, jotka vähän tuntuu. Jos verta alkaa näkymään, sitten kai on pakko lähteä näytille. Onneksi vaavi kuitenkin liikkunut vähän sen jälkeen.

Poppeliini ja poju 27+2
 
Poppeliini Mulla on tosiaan istukka edessä (ja sitä ylimääräistä ). Joskus tuntuu isompi möykky jossain kohtaa, mutta en mä silti tiedä, miten päin vauva on. :) Kysyin siltä työkaveriltani kans, että osaako sanoa vauvan asennon, eikö kuulemma hänkään osannut (hällä rv35). Ehkä sitten myöhemmillä viikoilla tai en vaan osaa tunnustella..? Pitää neuvolassa kysyä lekurilta, osaako hän sanoa vauvan asennon. :D
 

Yhteistyössä