***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Äsken kirjoitin pitkät pätkät ja onnistuin hävittämään tekstit. Ei kun uutta yritystä...

Buam, hienoa, että pääsit kotiin, eikä kyseessä ollut ainakaan vielä raskausmyrkytys! Toivotaan, ettei sellaiseksi muodostukaan!

Marylene, jotkut kai ajattelevat todella kapeakatseisesti, että jos ole baarissa = olet ryyppäämässä. Ärsyttäviä tuollaiset huomauttelijat!

Kyllähän niitten sokerirasituksen raja-arvojen tosiaan pitäisi olla ihan valtakunnallisesti samat. Poppeliini ainakin mainitsi ne oikeat lukemat. Täälläkin raja-arvot ovat ennen olleet tiukemmat, sillä terveydenhoitaja sanoi 5,2 paastoarvostani, että "vuosi sitten olisit saanut nyt heti verensokerimittarin kotiin ja lähetteen ravitsemusterapeutille". Tänä aamuna soitin uudesta paastoarvon tuloksesta neuvolaan. Oma terkkari ei ollut paikalla, mutta mielestäni tuuraaja sanoi arvon olleen 5,4. Jatkoi siihen, että se on ihan hyvä arvo (?!!) ja luetteli jotain viitearvoja, jotka menivät minulta ohi korvien. Mutta jollen kuullut tuota lukemaa väärin, niin kyllähän tuosta rd-diagnoosi pitäisi tulla. No, pitää käydä asia läpi oman terveydenhoitajan kanssa ensi viikon neuvolakäynnillä. Harmittaa vaan, jos rd:sta kyse on, sillä mielestäni syön jo nyt arkisin melkoisen terveellisesti (vähän sokeria ja rasvaa). Sitten kai pitää puuttua niihin hiilihydraatteihin, joita minulle varmaan kertyykin yli suositusten ruisleivästä + hedelmäsokeria hedelmistä. Mutta vauvan parhaaksihan tämä on, joten otan kyllä asian vakavasti.

Viime yö oli taas tosi syvältä, mutta kummasti sitä aina työpäivän jaksaa. Illalla kotona saattaa kuitenkin olla veto pois. Mutta nyt takaisin töitten pariin.

Rosahdus ja Myyrä 29+4
 
Huomenta kaikille :)

Täällä yritetään jaksaa herätä työviikkoon ja arjen askareisiin. Tuntuu siltä että alkuraskauden väsymys on taas palannut ja pitäisi nukkua joka ilta pienet päikkärit niin jaksaisi valvoa johonkin klo 23 asti (jolloin saisin nukkua tuon normi 8h yössä). Millaista unentarvetta teillä muilla on?

Sokerirasitukseen minua ei ole ohjattu ollenkaan, en jonkun listan mukaan täytä 'vaatimuksia' - no eipä tuo haitanne, jos ei oireita ole tulossakaan.

Linea Negraa minulle ei ole ilmestynyt - rakenneultrassa nähtiin että tulossa on poika, en muista miten se oli, jos poikaa odottavalla sen oli tarkoitus näkyä selvemmin (jos näkyy). Mutta joka tapauksessa ainoa muutos on nännipihojen tummentuminen ja laajeneminen tässä vaiheessa (27+3).

Onko muuten joukossa haikaranpesäläisiä? Olen itse menossa kättärille synnyttämään, mutta vielä tällä hetkellä hieman auki kaikki synnytyssuunnitelmat ja vaihtoehdot ja mielihalut. Olen ensisynnyttäjä (ja yli 30v) ja hieman (enemmänkin kuin hieman) kauhuissani jo näin etukäteen... Jo synnyttäneet ystäväni ovat kaikki painottaneet yhtä sanaa - epiduraali.... :eek:

mutta nyt takaisin töiden pariin - mammaloma siintää vielä kovin kaukana ja olen jopa lupautunut tekemään kevyempiä töitä aina maaliskuun loppuun asti (LA siis vasta 23.4.).. saa nähdä miten ja jos jaksan...

Äitiyspakkausta kovasti odottelen saapuvaksi, vaikka hakemuksen pistämisestä nyt vasta viikko :D

oikein hyvää aurinkoista maanantaita kaikille!

pähkynä ja potkunyrkkeilijä (27+3)

 
Ei tuo linea negra kerro sukupuolesta sen enempää kuin mahan muotokaan ;)

Itse synnytin esikoisen Haikaranpesässä. Kokemus ei ollut miellyttävä mutta uskoakseni oma kroppani teki tenän, ei niinkään synnytyssairaala. Tosin Haikaranpesässä korostetaan luonnollisesti synnytystä, ainakin näin vuonna 2006, vaikka epiduraalin sain lopulta joskin myöhässä. Itsellä kipulääkitys oli minimaalista mikä oli minulle traumaattista. Mutta luulisin että kokemukset Haikaranpesästä ovat miltein poikkeuksetta positiivisia yleensä.

 
Poppeliini mulla on tosiaan ruokavalio vain hoitona raskausdiabetekseen, ja arvot ovat olleet kotiseurannassa pääsääntöisesti ok. Äitipolille jouduin, koska ihan ekassa kotiseurannassa en ollut vielä tajunnut, miten sen paastoarvon saa alas, ja mittasin niissä 5,6 tyyppisiä arvoja, ja pitäisi olla alle 5,5.

Sen jälkeen kotimittausarvoista olen saanut kehuja, kun satunnainen hiukan koholla oleva arvo ei ole ollenkaan paha asia. "Ruokavaliohoidon osaa" tuli epikriisiinkin =) , mutta kuulemma viikosta 27 eteenpäin on kaikkein suurin todennäköisyys sille, että ne insuliinit alkaa heittää häränpyllyä, ja siksi olen nyt kaksi viikkoa tehnyt kunnon seurantaa. Jos tässä pärjään, sitten ei tule insuliineja, mutta jos tämä menee huonosti, niin saattaapi joutua tämä mamma piikittämään muutakin kuin vain sormenpäätä. Toistaiseksi näyttää oikein hyvältä, mutta tiedä sitten montako arvoa saa heittää rajan yli.

Minähän jouduin jo esikoisestakin äitipolille raskausdiabeteksen takia (YKSI paastoarvo yhdessä mittauksessa oli 4,8), kai mä olen jotekin niin riskialttiin näköinen? Esikoinen syntyi melkein kaksi viikkoa yliaikaisena ja painoi 3,68 kg, joten en nyt tiedä, oliko niin kovin vakava rd kyseessä. Tällä kertaa saattaa olla eri juttu tietysti, vaikkakin kokoarvio on ollut koko ajan keskikäyrällä, samoin sf-mitta.

Kai täällä Tampereella vain määrätään helposti äitipolille? Vai olenko mä jotenkin niin riskialttiin näköinen??? Onhan tuota painoa, mutta en nyt mikään hirveän sairaalloisesti lihava ole kuitenkaan, eikä raskausaikana ole tullut kuin 3,6 kg toistaiseksi lisää. Hyvä tietty, että seuraavat...

Plopp rv 28+5
 
Unentarve on kasvanut taas. Viikonloppuna nukun helposti sen 10h yössä, tosin heräilen välillä. Arkena harvoin nukun yli 8h, taitaa 7h olla yleisin, eikä tuo riitä kyllä millään. Torkun työmatkoilla bussissa. Perjantaisin on tullut tavaksi nukahtaa sohvalle kesken elokuvan/ohjelman ja kömpiä siitä nukkumaan sänkyyn. Tämä mun työ ei ole mitenkään rasittavaa/väsyttävää, mutta kun tässä pitää olla skarppina ja muiden näkysällä koko ajan, niin kai se sitten väsyttää vielä lisää.

Sokerirasitustulokset toivon mukaan kuulen huomenna. Se paastoarvo oli 4,6, mutta kai niissä muissa voi silti olla häikkää.

Enpä ole muuten vieläkään saanut isompia työvaatteita, vaikka neljä viikkoa sitten ne tilasin ja kaksi viikkoa sitten niistä muistutin. Täytyy huomenna soitella niiden perään. On tämäkin firma. :kieh: Tosi kivaa hikoilla liian pienissä vaatteissa, tissit näkyy kohta nappien väleistä eikä takki mahdu kiinni.

rv27+5
 
Moi!

Vakuutuksesta

Tapiolasta otettiin vakuutus ja nyt on tullu lappu et he ovat lähettäneet kyselyn Tyksiin :eek:

Siru 2006
Se oli joku korkeintaan 20-v. nainen jolla ei ole omia lapsia. Hän on aivan varma et hän saa kaksospojat sitten joskus. Ensin vaan täytyy bilettää ennenkuin lapset tehdään.

Meni hiljaseks kun kerroin olevani toista kertaa raskaana, 10 vuoden tauon jälkeen. Enkä ole sitä aikaa istunu himassa. On siinä tuleva sairaanhoitaja.

Vauvan asento
Näyttää siltä etten tuu koskaan kokemaan tuota rt-asentoa. B- vauva on poikittain ja edellinen oli perätilassa. Ja tämähän on viimeinen raskauteni :)

Marylene ja kaks pikkuista 30+6
 
Neuvolassa käyty.
Painoa tullut +350g/vko nyt ei ole ollut turvotusta, viimeksi oli ja silloin viikkonousu olikin +605g/vko.
RR 120/69, sama kun ensimmäisellä lääkärineuvola käynnillä näköjään, muuten on ollut alempia tuloksia yläpaineessa, nyt alapaine oli vähän vähemmän.
HB 117 hieman noussut edellisestä.
SF 30 yläkäyrällä ja enskerralla sitten mietitäänkin lähettääkö mua äitipolille kokokontrolliin vai ei. Saattaa johtua siitäkin että vauvalla on tilaa liikkua ja on kohtalaisen korkealla tai ei ainakaan liian matalalla ;) (oli terkan mielipide)

Edellisessä raskaudessa olen näköjään käynyt just samana päivänä neuvolassa, silloin sf on ollut 28,5cm
Keskimmäisestä 31+3 sf oli 29cm
Ekassa 30+4 myös 29cm

Mutta nyt laittamaan kuopusta päikkäreille ja katsoa josko tuon keskimmäisenkin saisi huijattua sänkyyn, jos itsekin voisi vaikka puolisen tuntia torkkua.

 
Oottepa te innokkaita kirjoittelijoita, mahdoton lukeminen :D

Mullakin oli sokerirasitustesti tänä aamuna, tuloksia odotellessa siis....Hirmu väsy on koska piti jo seiskalta hypätä ylös sängystä, muksuilla myös. Piti lapsosetkin roudata mukana tk:ssa 3 kertaa koska mies oli jo aamulla töissä.

Kerttulille onnittelut pienestä ihmeestä :heart:

Minulla ei tuota linea negraa ole tullut kummassakaan raskaudessa, eikä tässäkään ainakaan vielä.

Närästys edelleen kiusana, voi kun olisi jo pääsiäinen niin alkais olla aika synnyttää ja päästä tästä ainaisesta närästyksestä eroon :kieh:

Mä jänskään vauvan kotiutuessa sitä, miten koirat ottaa tulokkaan vastaan. Toinen ( narttu, vanhempi koira), on edellisessä kodissaan tottunut pikkuvauvoihinkin ja osaa niitä varoa, tykkää paljon :heart: Mut tää uros ( reilu vuosi ikää), on arvoitus. Siis tykkää lapsista ihan mahdottomasti mutta ihan pikkuisten kanssa ei ole koskaan ollut paljoa tekemisissä eikä siten varmaan osaa heti varoa vauvaa. Ja meidän koirat kun eivät ole mistään pienimmästä päästä joten varovainen saa olla. Poitsun säkäkorkeus alkaa hipoa 85cm ja painoa voi vain arvailla, 60kg:n paremmalle puolelle menee kuitenki :whistle:
Mut eiköhän se siitä ajan kanssa....!

Lähtee nyt kirjoittelemaan kauppalistaa, me aina ostetaan 1x viikossa kaikki ruokatarpeet niin ei tuu tehtyä sitte kauppareissuilla turhia heräteostoksia ( = karkkia sun muuta mättöä) :D

:heart: Lanfear 28+5 :heart:
 
KiiajaVille hienoa että MVV:n pikkuinen tyttö jakselee hyvin :D toivotaan että MVV:n verenpaineet laskevat ja olo kohenee. Valitettavasti verenpaineiden kanssa voi olla ongelmia vaikka ei ylipainoa olisikaan, itselläni taas on ylipainoa mutta koskaan ei ole ollut ongelmia verenpaineen kanssa...
buam hyvä että verenpaineet pysyvät nyt kuosissaan ja toivotaan ettei kehittäisi raskausmyrkytystä ja jos myrkytys on tullakseen niin ei ainakaan vielä moneen viikkoon.
Turvotuksista ja puutumisesta tänä aamuna oli molemmat kädet puuduksissa ja sormet oli kuin nakkimakkarat |O ei näköjään pääse nesteet kiertämään yöaikaan kunnolla.. No pieni sormijumppa ja reilusti vettä juotuna niin turvotukset hävisi, mutta täytyy vissiin alkaa ottamaan sormukset pois yöajaksi jos alkaa tuohon malliin turvotella.
Nukkumisasennoista selällään tulee nukuttua ajoittain, mutta pitkiä aikoja ei kyllä pysty niin nukkumaan. Kylkiasennossakin alkaa helposti paikat puutua joten usein on muutettava asentoa. Puoliksi kyljellään ja puoliksi mahallaan ei juurikaan pysty olemaan kun masukki alkaa protestoida heti eli asentoa on vaihdettava usein ja siihen kyllä havahtuu joka kerta eli unet on aika katkonaisia..
Vauvavakuutusta ei meillä ole yhdelläkään lapsella ollut, eikä sellaista tällekään oteta. Täytyy toivoa että olisi yhtä terve kuin isommat sisaruksensa :D Suurin syy miksi vakuutusta ei oteta on se että kaikki yksityiset lääkärit ovat vähintään 50km päässä eli ihan liian kaukana. Julkinen terveydenhuolto on paljon lähempänä joten sitä tulee käytettyä jos tarvetta tulee...

Voi olla että meillä on muutto edessä vielä ennen synnytystä. Huomenna mennään katsomaan yhtä asuntoa ja jos se miellyttää niin yritetään saada asiat järjestymään niin että pääsisimme muuttamaan 1.3. Minä inhoan muuttamista yli kaiken ja muuttaminen raskausaikana voi olla yhtä tuskaa, mutta siitäkin huolimatta olisi ihanaa jos tämä homma onnistuisi. Niin ja isona plussana muutossa olisi sekin että sitten pääsisin synnytämään taas Kuopioon :whistle: Mutta nämä selviää huomenna tai viimeistään tällä viikolla..

MaMa ja väkkärä (siihen malliin myllää mahassa :D ) 28+5 :heart:
 
Buam kiva kun oot päässy kotiin :) ja verenpaineet laskenu...toivottavasti se ei nyt siihen myrkytykseen asti menis :/
käväsin tuossa neuvolassa ja sain sem himputin mittarin. nyt pitää mittailla 2-3 krt vkossa n.6 kertaa päivässä. sitten katsotaan miltä vaikuttaa :/
nyt mittasin jo lounaan jälkeisen arvon niin oli hyvä :)
nyt sitte jäi tän mamman herkut ja namit :(

hb:n mittas myös kun oli niin matalalla viimeks. nyt oli noussu 102 -> 110 :D jee! oli terkkakin ihan mielissään ja sano et no ompas hyvä :) kalpeaksi ja väsyneen näköiseksi sanoi kyllä kun en ollut häntä nähnyt nyt ööö...en ees muista millo viimeks. ihanaa kuitenkin et on oma tätsy taas kuvioissa :) sydän äänetkin kuunneltiin kun isi oli ekaa kertaa mukana vihdoin ja viimein kun pääsi :) ja toinenhan mylläs oikein kunnolla...160 jyskytti ja varmaan heitti kuperkeikkaa samalla :D

nyt meen pikkumiehen seuraks kattoo puuha peteä :) isukki meni jo duuniin ja neitokainen on yökylässä. ihan kiva hiukan rennompi ilta kun tuo alamaha meinas viimeyönä vihotella ja särky tuntu ihan sisäreisissäkin...tiiä sitte koittiko se jonkin näköstä supistelua päällensä...

nyt siis soffalle :)

nasum ja napero 27+1 :heart:
 
MaMa74 Muuttamien tosiaan on yhtä tuskaa, mutta ehkä siitä pääsee helpommalla kun on raskaana kun kukaan ei anna tehdä/kantaa mitään.
Me ollaan muutettu näiden kahden nuorimman raskausaikana, keskimmäinen syntyi joulukussa niin marraskuussa muutettiin. Kuopus syntyi syyskuussa ja kesä-heinäkuussa muutettiin.

Nyt ollaan välillä mietitty isompaa taloa, ja yksi olisi nyt kiikarissa. Hieman enemmän neliöitä, ja isompi piha ja ennenkaikkea kalliolämpö kiinnostaisi.
Mutta kun välittäjä puhuu ilmoituksessaan "sisustuksessa käytetty runsaasti puuta" ja kun kävin katsomassa kuvia niin tuokin lausahdus tuntuu omasta mielestä vähättelyltä.
Haluaisiko sitä oikeesti asua "puun sisällä" puu on kyllä kaunis sisustuksessa, mutta kun sitä mäntyä on tuossa kohteessa lattiat ja seinät sekä portaikko..

Vaikka jos tuosta kiinnostuisi niin ehdollisenahan se tarjous olisi tehtävä, siten että nykyinen saadaan myytyä ennen lopullista kauppakirjojen allekirjoittamista, joten saattaisi mennä että vauva on jo syntynyt.

 
Heips kaikille! :)
Vakuutuksista me otettiin tapiolasta vakuutus ja itseasiassa juuri tuli postissa vakuutuskirja.
Nukkumisesta myös ollut puhetta.. itselle ainakin se on jo todella vaikeaa :( Millään ei löydy sopivaa asentoa.. Tänään aamulla oli selkä niin jumankauta kipee että oli pakko nousta sängystä ylös ja venytellä hetki sitten sain jatkettua unta vielä pari tuntia..
Vessassa käyn 2-3 kertaa joka yö.

Itseäni ahdistaa oma painonnousu jälleen kerran.. :( Pari viikkoa olisi vielä neuvolaan.. Täytyy varmaan siellä ottaa asia puheeksi.. Noh mutta eipä tänne muuta, sitä samaa eloa kuin aiemminkin :)

jastu ja vilperi 28+2
 
Sokerirasituksessa käyty tänä aamuna. Jouduin juomaan kaksi täyttä mukia makeaa ja kirkasta runsashiilihydraattista lientä. oli aika pahaa.. :/ Ehkä ihan hyvä kuitenkin että tuli käytyä kun sukurasitetta kuitenkin on, vaikka painoindeksi oli 22,27 ennen raskautta. Tulokset saan huomenna. Nyt on kova väsy. Viime yön nukuin huonosti levottomien jalkojen takia. Ennenkin on ollut sitä vaivaa mutta nyt se tuntuu pahentuneen. Viikonloppuna nukuin myös vähän huonosti kun monet asiat vaivas ja pöyri mielessä. Ja täytyy sanoa, että synnytys jo jännittää aika tavalla.. :|

Buam: hyvä että asia selvisi ja pääsit kotiin.

Unico: sain lääkityksen vasta raskauden alettua, kun on ollut erinäisiä oireita. En oikein tiedä vielä mikä on oma optimiarvo mutta luulen, että en ole vielä päässyt siihen. Toivottavasti ei vauvalle ole ollut haittaa vaikka arvot ei oo olleet parhaat mahdolliset :ashamed: Tilanne ois kyllä varmaan huonompi ilman lääkitystä..
 
Huomentapäivää

Täällä on nyt sitten innolla mittailtu sokeriarvoja viikonloppu ja tämän päivääkin, ja kaikki on kyllä olleet tosi hyviä. Eilen illalla testasin mitä tapahtuu, jos syön iltapalaksi paistettuja perunoita, porkkanoita ja soijamince-kastiketta :D ja todella myöhään illalla, kello melkein 23... No, aamulla (klo 8) oli vs. 4,8. Eipä siis tainnut olla mitään merkitystä syöpöttelyllä. Ruoanjälkeisetkin sokerit ovat olleet aina reilusti alle 7, ja aamun paastoarvot alle 5. Hyvä juttu siis, ja ihan olen syönyt niin kuin tähänkin saakka. Tähän mittailuun muuten jää ihan koukkuun, hassua. :D Sormet ihan pilkullisena pistelystä, mutta onneksi eivät kipeydy, mua on siis käsketty mittaamaan 4x päivässä 4 päivää viikossa.

Muuttamisesta ennen laskettua aikaa; me muutimme tähän nykyiseen kolmisen viikkoa ennen kuin kuopus syntyi. Muuttaminen sinänsä ei ollut se kamalin juttu, toki siivoilu edellisessä asunnossa ja uudessa oli hieman raskaan oloista, mutta itse tavaroiden kantamisen hoitelivat ihan muut kuin minä. Me sitten vaan rempattiin siinä samalla myös, ja muuttaessamme meiltä puuttui keittiö lähes täysin... Mikroruoalla elettiin ja astiat pestiin vadissa kylppärissä. :D Oli ihanaa kun keittiö vihdoin, n. kk vauvan syntymän jälkeen valmistui, ja saimme astianpesukoneenkin kytkettyä. Niin, meillähän oli myös pyykinpesukone ensimmäiset 1½kk vauvan syntymästä pois käytöstä, kun odottelimme uutta. Taloyhtiössämme ei ole edes pesutupaa. Heh. No, kaikesta sitä ihminen selviää kuitenkin. B) Nyt meillä on taas uuden asunnon etsintä päällä, tosin aika vaiheessa vielä, nykyinen ei vieläkään myynnissä edes, stailausvaihe on kyllä päällä jo kovin! Välttämättä emme tällä kertaa ehdi ennen vauvan syntymää tästä pois muuttamaan, eikä se ihan välttämätöntä onneksi olekaan. Katsellaan kuitenkin kovasti jo isompia tiloja ja omaa pihaa...

Vauvan asennosta, olen melko varma että tämä tulokas viihtyy enimmäkseen perätilassa, toisinaan poikittain. Ja samalla lailla kuin 2 aiempaakin, on sijaintinsa vatsan oikeassa reunassa, liekö mulla sen mallinen kohtu, että sillä puolen on paremmin tilaa. Hirmuista mylläystä siellä pidetään ja potkut ovat napakoita ja teräviä ja niitä jaellaan äitiä säästelemättä... ;)

Liikkuminen vaikeutuu päivä päivältä, helppoa se ei olekaan ollut enää aikoihin. :/ Enää en edes uskalla ajatella käveleväni esikoisen kerhomatkaa (yhteen suuntaan n.1,5km), mies on päässyt taksikuskin tehtäviin täällä siis, mulla kun ei päivisin autoa käytössä ole. Onneksi miehen työ on joustavaa, ja pystyy ruokatunnillaan käymään tytön hakemassa. Nukun imetystyyny jalkojen välissä, muuten sattuu vieläkin kovemmin, ja nukkuminen jää vain haaveeksi. Nivus- ja sisäreisikipu on jatkuvaa, ja alaselkä ja vasen puoli lantiosta jumittaa, vihloo ja särkee lähes aina. Ja ne supistukset. Huoh. Viikko tosiaan olisi vielä lääkäriaikaan, toivottavasti ei tarvitse sitä ennen lääkäriin lähteä, varma en todellakaan voi olla. Vaikka mulla on ollut näitä kipuja edellisissäkin raskauksissa, niin vielä tässä vaiheessa ei ole näin pahassa jamassa oltu. Enemmänkin näin tuskainen olo on keskittynyt vasta siihen viimeiseen kuukauteen. Anteeksi purkautumiseni. :ashamed:

Bliss ja pikkuinen 27+6
 
Buam Hienoa kuulla sinusta! Ja ettei lopullista tuomiota ainakaan vielä tullut =)

Meidän vakuutukset on Pohjantähdessä. Esikoisella alkoi 7kk ikäisenä vakuutuksesta olla hyötyä korvien putkituksen takia. Toivottavasti ei olisi Piksulla käyttöä kovin aikaisin vakuutukselle. Otettiin ihan sellainen "koko hoito", joka kattaa kaikki synnynnäiset ja synnytyksessä aiheutuvat ongelmat ja vammat. Mun mielestä nuo vakuutukset on sitten niin vanhaksi asti voimassa kuin vain haluaa.. ei lopu tiettyyn ikään mennessä.

(.)
Väsymys täälläkin tekee comebackiä. Pissillä ei tarvi juosta öisin mut muuten sit on hankala nukkua. Tyyny jalkojen välissä jommalla kummalla kyljellä. Eli lonkka, alaselkä ja häpyluu kipeänä ympäri vuorokauden.
Viime yönä heräsin useamman kerran kauheaan mahakipuun. En siinä unen pöpperössä sitten tajunnut oliko supistuksia vai mitä??

Nyt pitääkin lopettaa..
Jatketaan myöhemmin..

Greddy ja Piksu 29+5
 
Päivää että pätkähtää ja hyvää maanantaita kaikille!

Viikko vaihtui taas perjantaina, nyt mennään 28+3 viikoilla :)
Viikonloppu menikin käsityöhommissa, sain ommeltua Pöntiselle lakanoita ja pussilakanoita sekä neulottua taas pikkuisen matkaa kastemekkoa (hullun projektin muuten otinkin tehtäväksi). Ehkä mekko joskus näyttää tältä http://www.pirkka.fi/vapaaaika/neuleohjeet/uusimmat?nid=3665

Pöntinen on pitänyt kunnon melskettä vatsassa päiväsaikaan. Pääsääntöisesti moukkuja on tähän mennessä tullut oikealle puolelle, nyt niitä satelee vasemmalle puolelle enemmän kuin laki sallii. Ei kuitenkaan mitään kipeitä moukkuja, ennemminkin mamma saa hymyn kasvoilleen kun vatsa muljuilee miten sattuu :D

Obsidanin annostuksen tuplasin viimeviikkoisen neuvolakäynnin myötä (hb 102), mutta ei tuo vatsa oikein tuppaa kestämään tuplasettiä :(
Maltofer ei neukkulääkärin mielestä ole hyvä vaihtoehto, joten mitä rautavalmisteita itse olette käyttäneet jos Obsidan ei ole sopinut?

Vakuutuksista: mä otin Pöntiselle raskausajanvakuutuksen If:istä, kun nuo muutkin vakuutukset ovat siellä.


Nukkuminen onnistuu pääsääntöisesti ihan hyvin, en ole kertaakaan - koko raskauden aikana - joutunut heräämään vessareissulle kesken yön, mutta unenlaadusta on tullut herkempää. Heräilen useita kertoja yössä vaihtaakseni asentoa kyljeltä selälleen ja taas kyljelleen. Ilmeisesti Pöntinen myös suorittaa jumppaliikkeitä yöllä pikkuhiljaa jo rutinoitunein ajankohdin; 04:00-05:00.

Onneksi pakkanen on hieman hellittänyt niin pääsee taas lenkkeilemään!

Pöntinen 28+3
 
Nukkumisesta ja unentarpeesta: yöt ovat minulla todella risaisia, sillä herään todella herkästi pieniinkin ääniin (pojan uneksiminen, koirien liikkumiset) korvatulpista huolimatta. Lisäksi herään kerran yössä vessaan ja sen jälkeen valvon 1-2 tuntia, kun uni ei tule. Ja sen myötä käyn syömässä ja kenties uudelleen vessassa jne.

Parhaiten nukun iltayöstä ja aamuisin on aina enemmän tai vähemmän väsynyt olo, vaikka klo 21.30 - 6.10 onkin unelle varattua aikaa. Viikonloppuisin poika antaa herätyksen klo 7 - 8 ja päiväunia tulee harrastettua porukalla lähes joka viikonloppu.

Linea negra oli minulla poikaa odottaessa alavatsalta rintoihin asti. Nyt ei ole moista näkynyt ja tyttö on tulossa.

Nyt kaffeelle, ja viimeisen työtunnin kimppuun! :)
 
Pöntinen mulle tuo obsidan eikä myöskään retafer sovi. Löysin edellisessä raskaudessa sitten apteekista valmisteen nimeltä duroferon ja se sopi minunkin vatsalle. Duroferon on vieläpä suht edullinen rautavalmiste ja tosiaan ainakin minä koin sen vatsaystävälliseksi :D Meidän apteekissa ei tuota duroferonia ollut joten nyt popsin obsidania ( ja sen huomaa..) |O
 
Hurjasti on tullut tekstiä parissa päivässä!

Ensin kiitos tuesta! :hug: Kyllähän se niin on, että väsyneenä mittasuhteet vääristyy ja kun on nukkunut yhdenkin yön kohtuullisesti, on jo paljon parempi mieli.

Uusille jälleen tervetuloa! Mukavaa kun "taustailijat" ovat innostuneet kirjoittamaan. :)

Kovasti on monella rintamalla ollut tapahtumia!!! Ihan alkaa hengästyttää kun lueskelee miten vauvoja on jo kaksi syntynyt (onneksi voivat hyvin molemmat, sekä MVV tyttö että Kerttulin poika!), buam on ollut tarkkailussa, Poppeliinilla supistellut kovasti, hankintoja olette tehneet useammatkin jne... Kunpa malttaisivat huhtikuiset vielä jonkin aikaa kasvaa masuissa kaikessa rauhassa! Ja toivottavasti mammoilla olo pysyy vähintään kohtuullisena. Liitoskipua, suonenvetoa yms tuntui olevan monella.

Vakuutuksista sen verran, että otimme Tapiolasta kun siellä kaikki muutkin vakuutukset ovat. Tarjouksia joskus kyselimme Pohjantähdestä, ja silloin tuli puheeksi lasten vakuutusasiat. Pohjantähdessä vakuutus ei katkea kuten käsittääkseni kaikissa (?) muissa vakuutusyhtiöissä tiettyyn ikään mennessä, jolloin ei tule sitten ongelmaa saada aikuisiällä vakuutusta jos jotain matkan varrella on tapahtunut. Eli Pohjantähdessä siis jatkuu vakuutus, kunnes toisin haluaa. Emme kuitenkaan monestakaan syystä lähteneet vaihtamaan yhtiötä ja jotenkin sitä kaiken viimeaikaisen hässäkän keskellä oli ihan automaattista kävellä Tapiolaan tulokkaan vakuutusasioissa.

Yöt ovat olleet katkonaisia "Pikkuisen" mullatessa. Tuntuu, että meillä on yöt pelkkää jumppaamista. Selällään en ole voinut nukkua pitkään aikaan, myös oikealla kyljellä tulee paha olo, eli vasemmalla kyljellä koitan köllötellä, tyyny jalkojen välissä. En uskalla edes muistella miten hankalaa esikoista odottaessa oli yöt viimemetreillä. Tyynyjä oli jos jonkin kokoista sängyssä ja niiden kanssa sitten veivasin yöt. Ja mies "tykkäsi" kun minä pihisin, puhisin ja ähisin sopivaa asentoa hakien. :whistle: Että sitä aikaa ootellessa! :LOL:

Ihana kastemekko Pöntisellä tekeillä! Minä olen miettinyt mitä tekisimme kastemekkoasian kanssa. Suvussa on yksi mekko, joka on kiertänyt useammankin lapsen päällä. En vain ole nähnyt sitä niin moneen vuoteen, että kunto on täysi arvoitus. Siksi olen pohtinut pitäisikö tehdä neutraali kastemekko omaan perheeseen. Toiveissa kun kuitenkin olisi monta lasta vielä tämän tulokkaan jälkeenkin... Esikoisella oli päällä miehen äidin tekemä kastemekko, mutta se on niin tytön mekko, että jos tulokas on poika, joudumme joka tapauksessa kastemekon metsätykseen. Onneksi ei ole asian kanssa kamala kiire vielä!!!

Muuttaminen ei valitettavasti näyttäisi olevan edessä tämän raskauden aikana. Olisin toivonut taloprojektimme etenevät ripeämmin, mutta vanhaa kun käytännössä rakennat uudestaan, yllätyksiä tulee väkisinkin matkalla... Esikoista odottaessa muutimme muistaakseni reilua kuukautta ennen kun poksahdin ja kyllähän se oli ihan tuskaa, varsinkin kun liitoskivut olivat hillittömät ja eihän sen mahan kanssa taipunut tekemään oikein mitään! Mutta tämänhetkisessä tilanteessa muutto viimemetreillä olisi pienempi paha kuin arki osa-aikaisesti kolmen lapsen kanssa liian pienissä neliöissä. En tiedä miten saamme pinnasängyn, jatkettavan sängyn ja parisängyn (varmaan pakko luopua parisängyn rungosta ja laittaa patjat lattialle) + yhden vaatekaapin runnottua alle 8m2 huoneeseen, mutta jotenkin ne on vaan survottava siihen tilaan. Organisointikyky kasvaa kun joutuu miettimään miten saada kaikki hyöty irti jokaisesta sentistä! ;)

Donu ja Pikkuinen 27+6
 
pähkynä :wave: Haikaranpesäläinen olen. Oletko käynyt lueskelemassa heidän vaatimukset? Eli pitää olla perusterve eikä raskauden aikana saa olla mitään häikkää äidillä eikä vauvalla. Lisäksi niillä on kaksi pakollista valmennusta ensisynnyttäjille ja heidän tukihenkilölleen. Eka niistä on mulla 24.2. ja viikot mulla nyt 28+2, eli kannattaa siihen mennessä ilmoittautua :)

Unico Mulla on Pohjolan vakuutus, ja se on voimassa 65-vuotiaaksi tai siihen asti kun 50 000 euroa on käytetty.
 
Tosta muuttamisesta oli moni kirjottanu :hug: Se tosiaan on mulle ajankohtasta ja olen hyvin kiitollinen kertomuksistanne:) Tänään taidettiin sit löytää kiva asunto.. Kauhee siivoaminen siellä vaan oli.. :/ Mut eiköhän tuosta jotenki selvitä!
Kastemekosta Suvussamme kulkee mekko mikä on ollut myös minun ja siskojeni päällä.. Vaan enpä ole minäkään aikoihin tuota nähnyt :kieh: Olisi kiva tietää missä kunnossa on.. Täytyykin tuolle mammalle vinkata ;)
Vapoista Meinaattekos kestoilla vai miten? Itse olen tosiaan meinanut ainankin alussa tuon kestoilun unohtaa.. Ei oikein innosta.. Suuri arvostus niille jotka meinaavat!
JOko aletaan veikkailla kenen vauva syntyy seuraavaksi?
Sellasta tänään.. Ihanaa kyllä että pääsee muuttamaan vaikka se rasittavaa hommaa onkin mutta saa sitten alkaa laittelemaan pikkuisenkin juttuja kuntoon:)
Zihihi ja Möngertäjä 30+5(toivottavasti en valehtele noista viikoista):D
 
Nasumasunen Mulla ollu myös ummetusta melkein koko raskauden ajan, ja aattelinkin että vitsit jos se viel pahenee kun alotan raudan syönnin, mut aika samanlaisena on pysyny. Mut mun tilanne ei kuulosta kyl noin pahalta kun sun ymmärsin tosta tekstistä. Itse koitan kans juoda tosi paljon vettä ym että maha toimis! Tsemppiä sulle! :hug:

Marylene Ärsyttäviä tollaset jotka tulee huomautteleen, pitäisivät huolen omista asioistaan! Ja miksei raskaana oleva sais käydä baarissa? :eek: :kieh:

Unico Meillä on sellainen vauvavakuutus, mikä on voimassa enintään sen vakuutuskauden loppuun, jonka aikana vakuutettu täyttää 20 vuotta. Ja vakuutus alkaa siis 3kk ennen laskettua-aikaa.
Kuinka pitkään sun mielestä sen vakuutuksen pitäis sit kestää? Ja meidän vakuutus on siis Fenniasta.

KiiajaVille Mukava kuulla, että MVV:lle ja pikku neidille kuuluu hyvää =)

Buam Mukava kuulla että sielläkin kaikki on hyvin =)

Hankinnoista Ostin siskoltani tuplikset ja vielä tarvis hommata uus kaukalo (tod. näk. Gracon Logico), uus pinnis on tulossa ja uus hoitopöytä. Joo-o, luulis ettei noita isompia hankintoja olis kakkosen kohdalla, mut minkäs itelleni voin kun haluan uutta? Ja mies kiittelee.. :LOL: Vaatteita en oo huomannut vielä ihan hirveesti. Pidän vielä toivoo yllä, että jos ens ultrassa selviäis viel paremmin toi sukupuoli. =)

Tänään käytiin pojan kans HopLopissa, ja suosittelen kyl kaikille sinne menoo, jos menee lasketun ajan yli, varmasti lähtee syntyyn kun siellä konttailee :LOL:
Ykskin nainen mulle siellä tokas, että "varmaan kiva mennä täällä mahan kanssa".. :D
Mutta kivaa oli! =)

Katyana & Nanna <3 26+4
 
Stellanella
Vakuutuksesta... meillä meni esikoisen kohdalla ohi kaikki päivämäärät, jolloin oltaisi ehditty ottaa vakuutus ennen syntymään. Otettiin kuitenkin Fenniasta vakuutus syntymän jälkeen, sen sai ihan muutaman päivän ikäiselle lapselle. Hyvin on toiminut, vaikkakin vasta kerran vai pari ollaan jouduttu hakemaan korvauksia jostain lääkärikäynneistä.

Muuttamisesta...Meidän tosiaan pitäisi muuttaa tässä ennen laskettua aikaa vielä 100km päähän. Palataan takaisin sinne mistä ollaan kotoisin. Sopivaa omakotitaloa ei ole vielä löytynyt, mutta mies aloittaa kk sisällä työt uudella paikkakunnalla, joten tiedossa on mitä ilmeisemmin muutto väliaikaiseen vuokraasuntoon. Ottaa päähän, sillä asutaan tälläkin hetkellä väliaikaisesti kaksiossa, kun myytiin kesällä oma asunto valmiiksi pois, sillä tiedettiin että paluu kotipaikkakunnalle on edessä ennen tai myöhemmin. Toisaalta tämän muuton pitäisi käydä melko kivuttomasti, koska viime muuton jäljiltä puolet tavaroista on jo valmiiksi pakattu..ollaan siis otettu käyttöön vain välttämättömät. Mutta tämä toinen väliaikainen kämppäkuvio ei kyllä ole kovin houkuttelevaa, mutta en halua sitäkään, että joku yö huomaan synnytyksen alkaneen ja olen esikoisen kanssa kaksi täällä ja mies toisella paikkakunnalla...sitten tulisi kyllä hätä!

Stellanella 30+4
 
Hei taas pitkästä aikaa!

On ollut kai puhetta nivelkivuista, lantion löystymisestä tms. Minulla alkoi lauantaina kuulua naksunaa lonkasta (lonkkamaljasta?) jokaisella askeleella ja pienen matkan jälkeen kävely on yhtä tuskaa. Lääkäri ei ollut yhtään kiinnostunut naksunasta ja kivuista vaan nähtyään minut (+ison vatsani) hän vain totesi että nivelkivut kuuluvat raskauteen ja kehoitti ottamaan särkylääkettä. Aikani voivoteltuani tajusin että sairaslomalappua ei ole tulossa jos en itse sitä pyydä, ja kun sitten pyysin niin lääkäri oli ihan ihmeissään että olen vielä töissä (oli kyllä jo aiemmin kysynyt ja kuullut että olen vasta 31. viikolla). Voisi kuvitella että hän olisi edes halunnut katsoa lantiotani / lonkkaani, outoa tehdä "diagnoosi" pelkän mielikuvan perusteella ja olisin mielelläni kuullut jos vaikka uiminen, venyttely tai vaikka kuviokellunta auttaisivat vaivaan.

Eipä auta valittaa, näin pitkälle pääsin jo toista raskautta ennen kuin ikävät kivut alkoivat. Ja tänään olin sairaslomalapusta huolimatta töissä, koska toimistotyössä se kipu ei vaivaa kovasti (paitsi kun joutuu nousemaan tuolista).

Matkailusta raskaanaollessa: Ollaan lähdössä parin viikon päästä päiväksi Tukholmaan. Silloin on vajaa 2 kk laskettuun aikaan (ja esikoinen syntyi hiukan vajaa 3 vkoa ennen la:a), mutta en ole kovin huolissani. Kyllä laivalla on varmasti hyvä terveydenhoito ja helikopterilla pääsee nopeasti Yliopistolliseen jos on tarve. Viime viikonloppuna oli kavereiden tuparit, kutsu saatiin tyyliin: "kyllä teidätkin on kutsuttu, mutta sä et varmaan halua tulla...". Mutta en usko että kutsujat ajattelivat etten saa tehdä mitään ollessani raskaana, ehkä he ajattelivat enemmän tyyliiin "ilo ilman viinaa on teeskentelyä..". Samapa tuo, me mentiin leffaan.
Hyviä vointeja!
Heinekeeni & poika
30+4 (kai)
 

Yhteistyössä