***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Mirabel maksoivat yhteensä 603euroa, pingpongissa oli muistaaksenii 31.1. asti 5% alennus ja sitten tuli maksutavasta 2% alennus. Tuolla muistaakseni yli 300 tai 400 ostokset ilman postikuluja. Katoin Gessleinin ilmeisesti samaa tai ainakin hyvin samannäköistä Vision Fin mallia suomalaisesta liikkeestä, niin hinta oli n. 630 euroa, eli aikalailla halvemmaksi tuli tuota kautta. Rattaat oli jossain pienessä alessa myös.

Nyt hyvää yötä, huomenna pitää ennen kuutta herätä :$
 
Nyt on pakkaus annettu vauvan toiselle tulevalle äidille :heart: =) Itkuhan siinä pääsi kun toinen oli niin yllättynyt ja mielissään..

Vitsit mua on kovasti vihlonut jo muutaman päivän alavatsaan,häpyluun ja tuonne muutenkin alapään seudulle.. :/
Noh mutta nyt nukkumaan, huomenna kiva päivä tiedossa! :) <3
 
Huomenta kaikki :wave: :D

Täällä pompitaan näin aikaisin pystyssä sen takia kun pieni masuasukki ei antanut nukkua vaan potki minua kuin hullu :LOL:

Täällä huimat 26 astetta pakkasta ja hyvin kylmä :/ Toivottavasti tulee sellainen päivä kun eilen (täälä oli kaunis aurinkoinen päivä) niin voisi mennä pitkälle lenkille =)

Ihania masukuvia teillä =) ja onnea poksujille.... =)

Pitikin kysyä... Mistä johtuvat toistuvat unet ja painajaiset? En muista että koska olisin nukkunut ilman unia :eek: :( Näen unta siitä että mies pettää tai jättää minut yksin vauvan kanssa. Näen myös unia kuolleista vauvoista ja synnytyksistä missä syntyy kuolleita vauvoja tai sitten jotain aivan muuta.... :( Tietääkö joku mistä ne voisivat johtua? Olisi kiva herätä joskus pirteenä ja iloisena uuteenpäivään ilman että muistaa jonkun unen ensimäiseksi kun silmät avaa.... Olen alkanut tekemään niin että roikun väkisin mahdollisimman kauan hereillä jotta olisin väsynyt, mutta silti niitä unia tulee... Kohta varmaan pelkään jo nukumaan menoa....?!

Tämä tuleva äitiliini lähtee nyt keittämään kahvia ja syömään aamupalaa :D
 
Huomenta!
Eilen en jaksanu kirjottaa ollenkaa, kävin vaa lukemassa jutut.

jennuskaliini, raskausaikana noita unia tulee kuulemma herkemmin ja yleensä juuri noita painajaisia. Eipä niitä taida voida mitenkään estää...
Ja ehkä noi miehestä näkemäsi unet johtuu varmaan tästä ajasta mitä olet muutenkin hänen kanssa elänyt?

napakorusta oli tuolla aiemmin joku jutellut, mulla vielä ihan normi koru käytössä, eikä tee tiukkaa ollenkaan, että pidän tätä niin pitkään kun voin. Esikoiselta meni loppuun asti samalla korulla, että varmaan nytkin hyvällä tuurilla menee.

päivähoidosta taas sen verran, että muutin pojan nyt osapäiväseksi päiväkotiin, eli ens maanantaista lähtien jatkaa osapäiväisenä päiväkodissa kesään asti. Keväällä sit arvioidaan tuo eskari-paikka. Mutta jatkaa siis vauvan synnyttyäkin päiväkodissa, josta minä en todellakaaan ole innoissani. Siis jos ei olisi kuntoutuksellisista syistä hoidossa, niin ei jatkais vaan jäis jo nyt mun kanssa kotiin. Me ollaan nii viihytty nytkin kun ollaan lomalla oltu tässä ihan hyvin.

Täältäkin löytyy yksi talipallon omistaja :LOL:
Eli Jääkyyneleen massu muistutti tosi paljon omaani =) Taidan vasta viikon päästä ottaa seuraavan kuvan. Mutta korkealla maha jo on, liikkeetkin tuntuu reilusti navan yläpuolella ja alkaa olemaan muutenkin korkealla. Huomaa jo siis olemuksessa sen. Samoin muutamat ystävät on siitä huomautelleet. Jopa paras ystäväni siitä sanoi, vaikka nähdäänkin useasti viikossa ni muutaman päivän jälkeen sanoi että se on noussu paljon parissa päivässä.
Eilen mulla oli tosi paha mieli, heti oikeastaan aamusta kun heräsin. Oli jotenki itku herkässä koko ajan ja huusin ja ärjyin miehellekin turhaan. Mut onneksi hän sitten huomasi että nyt vaivaa joku muukin kun paha tuuli (ku eihän sitä voi sanoa nyt toiselle suoraan että on paha mieli) ja tuli ja halasi sitten, ni siitäkö se vasta sitten ylty. Vollottaminen siis....
Tuli siinä miehen sylissä itkettyä varmaan se tunti. Mut helpottipas! Jotenki tuo oli sit se mitä tarvittinki.

Täällä kärvistellään pakkasessa, varmaan muuallakin. Mittari näytti -32 ja ilma kirkas, että liekö tuo tuosta vielä nouseekin. Siellä on KYLMÄ! Meinas happi loppua kun koirat käytin pihalla, kyllä saavat nyt tänään tyytyä pihapissaukseen, minen tuonne lähe paleltumaan...Ku ei henkikään kulje noin kylmällä...Tosin, eipä noita koiriakaan huvittanu paljoa naamaansa pihalla näyttää.
Nyt lukemaan muutkin jutut ja sit syömään!

buam ja myy 24+1 (eilen tosiaan poksuttiin)
 
-27,5 eipä tullutkaan aamupäiväksi ulkoilusäätä, tai ehkä se tuosta vielä lauhtuu sen verran.. toiveajattelua.

Neuvolalääkäri on tänään, sinne pitää kyllä ulkoistaa itsensä. Onneksi matka ei ole pitkä, vaivaiset 500m.
Täytyy katsoa millaisia lukemia on silloin, menenkö autolla vai kävellen. Siellä kun saattaa mennä tunteroinenkin, jos lääkäri ei ole ihan aikataulussa, kuten yleensä ei ole.
Niin auto kyllä hytyy pihaan, joten kävellen.. Ehkäpä menen kävellen jokatapauksessa.

Täytyy vaan keksiä miten tuon kuopuksen saa päikkäreille, sisällä kun ei nuku. Ja kyllä tuo -27 alkaa olemaan jo liikaa ulkona nukuttamiseen.
Eilen oli -22 ja siinä vielä meni hyvin, tarpeeksi vaan päällä posket oli vähän viileät muuten lämpöinen tyttö vähän yli tunnin unienkin jälkeen.

Mutta neuvolan jälkeen sitten lisää.

KiiajaVille 27+6
 
Mä haluan kans pakkasta, täällä on vaivaiset -9. |O

Vauva myllersi illalla mahassa ja jatkoi aamulla aika kauan, on se ihanaa. :heart: Ärsytää vaan, kun liikkeet loppuu yleensä siihen, kun mies haluaa niitä tunnustella. :kieh:

rv25+1
 
Moi pitkästä aikaa! :)

Joulu on mennyt välissä ja vuosikin vaihtunut. Oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Neuvolassa kävin joulun alla, ja kaikki ok siellä. Seuraava neuvola onkin jo vajaan kahden viikon päästä, ja lääkärineuvolakin on samalla viikolla.

Vauvavakuutus varattiin tapiolasta, saa nähdä milloin siitä päätös tulee.

Päivähoidosta Esikoinen jää pois maaliskuun alussa, eli silloin kun minun äippäloma alkaa. On tähän asti ollut yksityisellä pph:lla kokopäivähoidossa. Kysyin hoitajalta osapäiväisyyttä/lyhyemmän hoitoviikon mahdollisuutta ja hoitaja ehdotti 14 päivän hoitosopimusta jatkossa, mutta mun mielestä hoitopäiviä tulisi liikaa. Enkä halua ennestään tuntemattomaan paikkaankaan laittaa muutamaksi päiväksi viikossa, joten poika jää sitten kokonaan kotiin. Neuvolassa tuli puhetta asiasta, ja kunta järjestää virikekerhoja kotihoidossa oleville, joten pitää semmoista miettiä sitten varmaan seuraavana syksynä.

Pakkanen paukkuu, aamulla -32 astetta!! |O Eilen ei ollut iltapäivällä kuin vaivaiset 20 astetta, ja päästiin lumitöihin pihalle.

Kipuja riittää täälläkin. Selkä, pakarat ja häpyluun seutu on iltaisin tulessa. Eilen päätin lumityöt jättää loppuraskauden ajaksi miehelle, kun en päässyt sohvalta ylös ilman apua. :ashamed: Lämpötyyny muuten auttaa mulla selkäkipuun, vinkkinä muille. :wave:

Sairaalassa olosta Minäkään en viihdy sairaalassa. Esikoisesta olin muistaakseni neljä päivää, tämän tulevan vauvan kanssa lähden heti kun lupa saadaan. Perhehuonetta ei viimeksi ollut, kun mies kulki koulussa päivät. Ja täällä perhehuoneet annetaan ensisijaisesti pitkän matkalaisille. (Kauimmat tulee varmaan parin-kolmen sadan kilsan päästä synnyttämään.) Meillä sairaalaan on matkaa pari kilometriä.

Hikkaa en ole tuntenut, enkä muista tunteneeni esikoisestakaan. Esikoisella ei ole hikkaa kyllä montaa kertaa ollutkaan. Eikä minullekaan tule, mies kuuli ekan kerran mun hikottelevan pari kuukautta sitten, ja ollaan seurusteltu yli seitsemän vuotta. :)

Loppuun vielä :hug: muillekin kipuilijoille, ja halausta tarvitseville! Pitää ruveta varaamaan aika sokerirasitukseen, kiva kun olitte siitä keskustelleet, niin ei päässyt itseltäkään unohtumaan. :D

Santi ja poju
 
Huomenta. Täälläkin aika kirpakka pakkaskeli. Mittarissa -27,2 ja todennäköisesti valehtelee. Oikeesti ois varmaan vielä enemmän, mutt toi mittari on edellisen asukkaan jäljiltä eikä mitenkään loistavassa paikassa se anturi ole. Jännittää lähteekö auto käyntiin, kun akku ei parhaimmassa kuosissaan ole (menny tyhjäks pari kertaa yhen vian takia toissa talvena, mikä on jo korjattu). Töihin kävelyä en edes harkitse, kun ei mulla ole niitä toppahousuja.

Mirabel ja buam Ihanaa että muillaki on tällanen talipallo ku mulla. Oon luullu jo melkei olevani ainoo, kun on katellu täällä noita masukuvia. Voisko nyt sanoo, ett kivi vierähti sydämeltä :LOL:

Onneks ite en oo pahemmin painajaisia nähny. Pari kertaa ja muutenkaa en uniani muista. Voi olla, ett näen niitä tavallista enemmän, mutt en kyllä sit aamulla muista yhtää. Ja noi painajaiset on liittyny mullaki jotenkin raskauteen ja vauvaan. No onneks tiesin, ett se on "normaalia", kun tuota vau- kirjaa tulee kuitenki luettua ja sielläkin sanottu noista painajaisista.

|.) Huomenna pitäs yrittää muistaa soittaa neuvolaan ja ennen kaikkea herätä, ett ehtii soittoajalla soittaan. Jospa vihdosta viimein sais sen lääkärineuvola ajan viikolle 3. Ihmettelen vaa, ett mulle neuvolassa se nuori tyttö sano, ett viikosta 28 eteenpäin on lääkärineuvola ja teistä moni on kuitenkin jo käyny aikasemmin. Miks mullaki ei ois se voinu ihan hyvin olla tällä viikolla? Kun en ymmärrä, nii en ymmärrä :LOL: Kai joka paikassa on omat käytäntönsä. Vois jopa yrittää muistaa kysyä niitä sokerirasituksen tuloksia. En muistanu labrasta kysyä millon ovat valmiita enkä oo neuvolaankaa erikseen sen takia viittiny soittaa. Elän siinä toivossa, ett tulokset on normaalit :) Ei-raskaanakin ollessa mulla on ollu tulokset yleensä hyviä, mutt niitä nyt ei varmaa voi tähän tilaan verratakaan :)

Tuliki mieleen, ett kokeilin doppleria pitkästä aikaa. On se Tuittu jonku verran kasvanu, ku nyt ei tarttenu edes sydänääniä ettiä, kun se hevosenlaukka löyty. Tais vaa nukkua sillä hetkellä, kun jonkun aikaa pysty kuuntelee eikä karannu alta pois tai liikkunu muuten. Tuitulla on nyt muutenki taas ollu parin päivän hiljasempi kausi menossa, ei möyryä siis koko aikaa, mutt aina joskus tuntuu, kun liikahtaa tai potkasee. Nyt on huomannu, ett ne liikkeet on vähän "laajentunu" saattaa tuntua joka tuolla kyljessä tai potkasu navan yläpuolella tai mitä nyt sit tekeekään :) Mutt elossa siellä joka tapauksessa ollaan :heart:

Juuh, nyt hakeen toinen kuppi kahvia ja ihmettelemään mitä tekis vai tekiskö mitään ennen töihin lähtöä.

JääKyynel ja Tuittu



 
heipsan miulla tänään neuvola klo 12. jänskättää mitäs siel sanotaan.
sokerirasitus aika on jo varattu se ois 18.1 et seki mua hirvittää. en ole ylipainoinen tms mut menenpä sinne kuitenki ni nähään mitä tuloksia tuo.

Kohtapa saa syyä riisipuuroa ja valmistautua sitten neuvolaan. täällä -30 pakkasta et ei puhettakaa ulkoilemiseen. onneks pihalla 2 autoa että jommalla kummalla lähtee neukkuun.

töitäkään ei oo tiedossa ku sijaisuuksia mut nyt näyttää siltä et vapaata vietän koko loppuviikon. yritän ainaki saada 5viikkoa täyteen jotta saa liitolta päivärahan ku se on noin vähästä kii enää et voin hakee päivärahaa. supistuksia vähän tullut töissä sekä täällä kotona mut ei usein kuitenkaan.

mutta tulenpa kertomaan sitten neuvolakuulumiset :D

arska äippä + tyty 24+6
 
Mä liityn kans talipalloihin. Bmi ennen raskautta lähes 27 ja nyt muutaman lisäkilon myötä ties mitä. :x Tavoitteena pudottaa painoa sitten raskauden jälkeen ihan reilusti, ei haittaa vaikka pääsisin eroon 20 kilosta.
 
Yritän taas pikaisesti kommentoida edes jotain. Tekstiä tulee niin paljon etten muista puoliakaan enää. :D Dementia dementia...

Eilen poksui täällä 28. :heart: Nyt jotenkin odotan että poksuu taas täydet kympit, saa nähdä mateleeko siis taas seuraavat pari viikkoa.

Vauvavakuutuksesta on ollut taas juttua. Meillä muuten näkyi vihdoinkin Tapiolan verkkopalvelussa tuosta vakuutuksesta maininta. Vielä ei ole kuitenkaan mitään kirjettä tullut kotiin, mutta luulisin että se on mennyt lävitse.

Täällä on muuten lääkärineuvola sitten vasta joskus viikon 32 jälkeen jos oikein muistan. Alkuraskaudessa oli kyllä ensimmäinen, mutta seuraava vasta tuolloin. Missä vaiheessa neuvolakäyntien pitäis tihentyä? Vai tihentyykö ne ollenkaan? Jostain vaan olen ymmärtänyt että loppuraskaudessa käyntejä on useammin.

Unet Mä oon aina nähnyt paljon unia, mutta jotenkin nyt näen niitä vielä entistä enemmän ja mitä hölmömpiä. :D

Kivuista Mulla tullut nivuset ja pakarat tosi aroiksi. Ihan kun olisin tehnyt kunnon jalkatreenin salilla, mutta kun en ole edes kävellyt kunnolla moneen päivään. :LOL:

Pakkanen paukkuu täälläkin. Viime yönä oli -26 ja edelleen -20 näyttää mittari. Ei taida tarvita tänäänkään lähteä hiihtämään. :(

Mutta nyt toimintaa tähän päivään. Pitänee lähteä ettimään sellaista paksumpaa toppatakkia jostain, vein untuvatakin pesulaan ja nyt näillä pakkasilla en tarkene tuossa mun villakangastakissa. Jospa jostain löytyis suht edullinen perustalvitakki.

Hyviä vointeja kaikille!

- Hapsiainen ja Herne 28+1
 
käääkk!! autot ei käynnistyneet et laturiin piti laittaa toinen et jos sit käynnistyy. ja neukku aika siirrettiin 13.30 et jos sillo jo pääsis liikenteeseen jos ei nii siirretään sit varmaan ens maanantaille ku on lauhempaa. ainaki on luvattu lauhtua. mut ens yöksi luvattu -35!!!!!!
huhuh...

tuun myöhemmin kertomaan miten kävi...
 
Jipii, täällä lähti auto käyntiin. Pakko oli käydä kokeilee, ett ties tartteeko laittaa akku laturiin. Seissy kuitenkin pari päivää ja toi akku ei oo priima näin pakkasilla. Tiukkaa teki, mutt käynnisty. Varmaa huomenna ei ois inahtanukkaa enää :/ :whistle:

Minuaki kiinnostaa hapsiaisen tavoin, ett millon ne neuvolakäynnit tihenee. Eikös niiden kohta pitäs alkaa olla tiheempää?

Niin ja dementia vaivaa, unohtanu vallan kysyä. Mistä sen tietää, ett tolla masuasukilla on hikka? :)

JääKyynel ja Tuittu 27+2
 
Kertokaas kelasta tietävät:
Kuinka aikaisin voi isä hakea päätöksen isyysvapaisiin? Haetaanko se vasta kun synnytys on tapahtunut vai voiko sen päätöksen hakea aiemmin? Kun kela tarvii työnantajalta lomakkeen ainakin.. Ajateltiin ettei tarvisi sitten kuin vaan ilmottaa että nyt isä pitää vapaata. Netissä hakemusta tehdessä pitää päivät olla tiedossa.
 
No niin, kävihän se sitten pahemmin kuin odotin. Eli sokerirasituksen arvoissa yksi oli päin peetä:
paasto 4,7 (5,3)
1h 10,4 (10,0)
2h 7,6 (8,7)

Terkka oli kuitenkin ihan rela ja sanoi ettei huolta. Itse olen luullut että tähän kiinnitetään tarkasti huomiota ja sitä pidetään suht vakavana juttuna. Sanoi että hoidetaan nyt ruokavaliolla ja otetaan ennen synnytystä pari paastoverensokeria. En saanut mitään verensokerin mittauslaitetta kotiin tms.
Eli tämä ei siis ole paha juttu? Vauvasta ei tule jättikokoista tai mulle diabetestä synnytyksen jälkeen helposti?

Jospa itsekin ottaisi selvää netistä nyt mutta mielelläni kuulisin kokemuksianne tai mitä tahansa tietoa tästä, on nimittäin ihan uusi juttu mulle.

 
JääKyynel Hikka ilmenee vauvan tasaisina liikkeinä, nytkähdyksinä. Mulle ainakin terkka sanoi, että erottaa normaaleista liikkeistä, koska tulee niin tasaisesti. :) En tarkemmin osaa sanoa, koska ei ole kokemusta.

Sapfo Ikävä homma, että yhden arvon takia tuli diagnoosi. Jospa kuitenkin pärjäisit ruokavalionmuutoksella. Kokemusta ei itselläni ole, joten tämä taisi olla turha kommentti. :D Oma sokerirasitus on 18. päivä, ja jonkun muun tavoin mietin, että jos on rd niin pitäisikö sen tuntua mun olossa jotenkin? Ilmeisesti ei välttämättä.

Mitä paksumpaa vaatetta vauvalle päälle sitten huhtikuussa? :attn: Pitää varmaan hommata ihan toppapuku? Kertokaa, miten itse aiotte pukea vauvan maalis/huhtikuussa. Mä en taas tiedä mitään. :( En osaa edes kesäksi vaatteita ostaa, koska en tiedä mitä vauvalle laitetaan lämpimällä päälle. :kieh:
 
Päivähoidosta ensi viikolla 2 vuotta täyttävä esikoinen jää maaliskuun alussa kotihoitoon, kun itse jään äippälomalle. On tällä hetkellä yksityisellä pph:lla ja siellä ei osapäivähoito ole mahdollista, enkä viitsi täyttä hintaa maksaa. Syksyksi sitten haemme osapäivähoitopaikkaa päiväkodista. Keväällä voidaan käydä srk:n ja päiväkodin järjestämissä avoimissa perhekerhoissa tapaamassa muita lapsia pari kertaa viikossa.

Itkuhälytin on meilläkin ostoslistalla. Esikoisella käytössä ollut Philips on jo neljän lapsen käytössä ollut, eikä enää ehkä ihan täysin toimintavarma. Sen voipi sitten viedä mummilaan. Uusi sitteri hankittiin, kun tuo esikoisella käytössä ollut on jo melko kulahtanut. Sekin päätyy mummilaan kesän ajaksi. Muuta "isompaa" ei sitten hankitakkaan, kun kaikki on vielä esikoiselta niin hyvässä kunnossa. Muutaman oman vaatteen toki aion pienelle ostaa.

l.) vointi on tosi hyvä, oon säästynyt pahemmilta kivuilta ja kolotuksilta. Masu on kyllä selkeesti isompi kuin esikoisesta, painoa on ehkä kilon verran enemmän kuin näillä viikoilla ekaa odottaessa. Ens keskiviikkona olis sitten lääkärineuvola, mutta eipä tuolla kait mitään ihmeellistä ole tiedossa.

Muistaakseni 30 viikon jälkeen neuvolakäynnit on 2 viikon välein ja 36 viikolta joka viikko. Näin taisi olla ekaa odottaessani...

manteli ja Sulo 27+0 *POKS*

 
Greddy isän tarvitsee vain ilmoittaa nyt työnantajalle, että aikoo pitää isyysvapaata. Tarkkaa ajankohtaa ei vielä tarvitse ilmoittaa. Hän voi ilmoittaa, että pitää lapsen synnyttyä x päivää ja loput myöhemmin tai miten sitten päätättekin tehdä. Isyyspäivärahan voi hakea jälkikäteen.

Empuuu Luulisin, että huhtikuussa pärjäilee jollain kevytvanupuvulla. Laittaa sitten alle vaikka villahaalarin, jos on kylmä ja toki koko pötkylä sitten makuupusiin. En oikein usko, että mitään kovia pakkasia enää huhtikuussa on. Pariin viikkoonhan vauvaa ei saisi viedä ulos lainkaan ja sitten aloitellaan pikku pyrähdyksillä. Toki kesävauvat on sitten eri juttu.
 
Greddy ei kai isyysvapaita voi hakea etukäteen, kun isähän voi jäädä aikaisintaan siitä päivästä, kun vauva syntyy? Työnantajalle pitää ilmoittaa kai pari kuukautta ennen oletettua lomaa ja kelalle hakemus sitten kun vauva syntyy tai takautuvasti (taisi olla puolikin vuotta kun sen voi hakea takautuvasti).

Sapfo mulla on yksi lievästi koholla ollut arvo myös riittänyt RD-diagnoosiin ja olen "joutunut" kotona mittailemaan arvoja. Näköjään vaihtelee paikkakunnittain tämäkin, miten "vakavasti" suhtaudutaan. Ja itse olen hoikka eikä mitään sukutaustoja tms riskiä diabetekseen. Edellisessä raskaudessa mulla oli kai yksi äitipolikäynti ylimääräistä ja kokoarvio-ultra (yleensä vaan ensisynnyttäjille). Kaikki arvot mittauksissa olleet hyviä jne. Nyt vaan kohennat vähän ruokavaliota, jos kohentamista - sokerit ja hiilihydraatit vähäisemmiksi (runsaskuituista ja täysjyvää mieluusti), jos on ylipainoa, niin rasvoja vähän myös. Jos on todettu RD, niin riski sairastua myöhemmin diabetekseen on isompi, mutta omilla elintavoillahan sen voi estää.

Empuu itse en meinannut kyllä huhtikuulle vauvalle hankkia toppapukua. Jos sulla on kunnolliset vaunut ja laitat sinne vielä makuupussin/lämpöpussin, niin vauva tarkenee kyllä oikein hyvin siellä vaikka fleecepuvussa/kevytvanupuvussa vaikka olisi pakkasta. Edellisellekin hankin toppapuvun vasta kun möyri maassa 8-9 kuisena, koko talven meni fleecepuvulla lämpöpussissa ja nukkui kaikki unet ulkona ihan paleltumatta =) Pikkuiselle nuo pehmoisemmat puvut on muutenkin mukavampia kuin jäykät toppikset. Niin ja kesällä nää meidän vauvelit on jo sen verran isompia, että lämmönsäätely jo pelaa ja voi käyttää ihan hellevaatetta helteellä ja lyhythihaisia ja shortseja jne :)

Täälläkin pakkanen paukkuu, ei lähetty ulos aamupäivällä :/ Kyllähän tuota voisi vähän vähemmän olla että voisi kivasti ulkoilla!

stoppis ja Oiva 27+2
 
Empuuu ja Stoppis kiitos kommenteista. Mitä itse nyt lukaisin netistä niin käsittääkseni yksi kohonnut arvo riittää diagnoosiin vaikka toisin jossain mainittiin. Tämä tieto siis HUS:n sivuilta myös. Ja pääosin hoidetaan ruokavaliolla, insuliinihoitoa vasta jos 2 tai 3 arvoa koholla. Itse olen karpannut joskus ja mietinkin nyt että voisikohan tällä ruokavaliolla estää tämän rd:n kehittymistä pahempaan suuntaan? Kokemuksia, tietoa kellään? Karppaus.infon sivuilla suitsutetaan tietenkin tätä mutta muiltakin kuulisin kommentteja.
 
Kiitoksia isyysvapaatietäjille!
Ei vaan muista miten se tehtiin esikoisella. Kai ne päätökset sit tulee nopeesti, olishan se kiva saada rahaa kun isi on kotonakin =)

Huhtikuussa tuskin tarvii toppapukua. Ehtiihän sitä sit ostaa jos tarvetta tuleekin..

Painajaiset on mun käsittääkseni normaaleja raskausaikana. Ja kaikki oudot unet muutenkin =)
Tietty parisuhteen ongelmat tulee uniinkin ja stressaa öisinkin..

Kokeilen nyt saada kuvan näkyviin



Ja onnistuin ihan ekalla! jeee

Greddy ja Piksu 27+1
 
Sheivailusta Itse oon pystyny vielä hyvin sheivaileen niin alapään kuin jalatkin. Viime raskaudessa pystyin loppuun asti sheivaileen ite. Mut kanssa tossa yks päivä sanoin miekkoselle, että varmaankin, ehkä, jossain vaiheessa saa luvan alkaa hoitaa tätä hommaa. Eipä kuulunut valituksia :D

Puutumista oon minäkin huomannut. Tai siis että paikat puutuu nopeemmin kuin normaalisti. Yöllä en oo huomannut, mut päivällä kylläkin..

Päivähoidosta Mähän sitä jossain vaiheessa mietiskelin, että jos veis ton esikon johonkin päiväkotiin muutamaks päiväks viikossa nyt alkuvuodesta, että tottuu oleen siellä ennen vauvan tuloo, mutta nyt oon päättänyt pitää hänet ihan vaan kotona. Saishan hän siellä leikkiä muiden lasten kanssa yms, mut saapahan joku sellanen sit sen paikan joka oikeesti sen tarvii. (meidän kylässä kun on koko ajan pulaa hoitopaikoista) Ja säästyypähän se muutama kymppi mikä hoitomaksuun menis.

KiiajaVille Kyllä teitä nyt juu koetellaan.. Toivottavasti edes tämä toinen pikkuinen pysyis vielä mahassa pitkään! :heart:

Jennuskaliini Eiköhän ne unet ihan jostain alitajunnasta tuu. (sulla liittyy niihin varmaan jokin pelko miehen/vauvan menettämisestä)
Ite oon molemmissa raskauksissa nähnyt kaikenmaailman ihmeellisiä vauvaunia; joskus vauva on saattanut osata jo puhua ja kävellä syntyessään, joskus on ollut tosi pieni, ja mitä milloinkin.. Kyllä se on mun mielestä ihan normaalia nähdä kaikenlaisia unia, varsinkin odotusaikana :D

Vauvan pukemisesta Itse ajattelin hommata ihan vaan jonkun kevyen haalarin, en siis toppahaalaria. Huhtikuussa kun saattaa olla jo aika lämmin. Mut haalarin hommaan sit lähempänä kun näkee millasia ilmoja on.. Ja sit mulla on sairaalasta tulo vaatteiks sellaset paita ja housut ja sinne sit viel varmaan body ja potkarit alle, ja tietty pipo ja tumput. Meidän poika on kesävauva ja sillon tuskailin kanssa, et mitähän hälle pitää laittaa päälle kauheilla helteillä, ja kyllä sit kun oli oikeesti tosi helle, niin poika oli ihan vaan pelkällä lyhkähihasella bodylla. Tosin kesällä täytyy muistaa suojata vauva hyvin ulkona ollessa.

Greddy onpa sulla pieni ja söpö maha =)

Katyana & Nanna 24+0 POKS!
 
Sapfo: Mulla oli esikon aikaan sokerirasituksessa aikalailla samat arvot ku sulla, eli tunnin arvosta "kärysin". Noin vähäinen kärähdys ei yleensä aiheuta sen kummempia toimenpiteitä ja tärkeintä on että 2h arvo on palautunut raja-arvon alle, eli sulla ei oo jatkuvasti korkeet arvot, jotka nimenomaan sit kasvattais vauvaa "turhaan". Mulla esikoinen painoi 3200g eli suht pienikin vielä. Mä sain kuitenki pyynnöstäni mittarin kotiin ja mittailinki satunnaisesti paastoarvoa ja ruoan jälkeisiä 1h ja 2h arvoja, jotka kotioloissa kuitenki oli ihan raja-arvoissa. Tuo sokerirasituksessa juotava hiilarimäärä on ihan hillitön. Normaaliaterialla sellaista määrää tuskin kukaan saa, joten voit olla huoleti. Voithan pyytää neuvolasta seuraavalla kerralla mittarin kotiin jos tuntuu että arvoja haluat seurata, mutta tuskin on tarpeellista..

).)

Paukkupakkasia täällä sisätiloissa pidellään.. Mittari huitelee n.33 astetta miinuksella.. :eek: Onneksi ei tarvii väkipakollakaan vääntäytyä mihinkää ku nuo työtki tulee kotiin.. :LOL: Vaan jospa tuo pian lauhtuis että pääsis välillä ihan ulkoilemaankin..

Eilen siirrettiin esikko isompaan huoneeseen ja mööbleerattiin muutenki vähän. Mulla on tullu hurja sisustus/vauvatavarahimo.. :ashamed: :whistle:
Vastoin alkuperäisiä suunnitelmia ostaa päräytin vauskille käytetyt, mutta täysin pakasta vedettyjä vastaavat -07 Gessleinin kevytyhdistelmät edullisesti, kun en uusistakaan niitä "täydellisiä" menopelejä löytänyt. En tiedä mitä kummaa noilla on tehty, kun minkäänlaisia käytön jälkiä hillittömästä syynäämisestä huolimatta niistä en löytänyt! :D Saa nyt nähdä mitä noista käytössä sitten tykkään, mutta niin edullisesti sain että omani niistä saan pois jos päätänkin laittaa takaisin kiertoon.
Väri on vähän tylsä graniitti/beige, mutta olen jo sormet syyhyten selaillut nettisivuilta kaikenlaista istuinpehmusteesta Lodgereihin ja vaunuleluihin, joilla saan mukavasti eloa ja väriä noihin kieseihin.. :)

Kovasti tekis mieli jo alkaa pesemään varastosta pikkuvaatteita ja -kestoja kaappeihin ja laatikoihin odottamaan, mutta jospa malttaisin vielä mieleni. :) Ehkä käyn jostain alesta vielä haalimassa muutamia vauvanvaatteita, vaikka tarkoitus olikin etten osta mitään kun esikolta on kaikki tallessa ja samaa sukupuoltakin veikkailivat.. :whistle:
 

Yhteistyössä