***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

toivotaan, kiitos vastauksesta. siksipä tilasin et kun muutenkin nännit ajoittain verillä jos sais suojattua ettei menis rikki ja toisen sit tarttis juoda veristä/ lopettaa imettämistä. alkun ajattelinkin kokeillailman ja jos näyttää pahalta niin sitten ottaa käyttöön, mut on sit ainakin kotona jo valmiiksi. sinnehän jää hirveä rako jos nännit on melko tasasesti rinnan mukaiset.

KiiajaVille, peukkuja sinne pikkuiselle!

Empuuu, hurjaa ;) pääset sit hypistelemää. Tuota samaa ilmoitusta odotellessa :)
 
Te jotka olette noita veroasioita miettineet mikä teillä on veroprosentti ollut siinä veroilmotuksessa mikä nyt on tälle vuodelle tullut? Mietin vain kun minulle on laskettu 10,5% että ei varmaankaan tarvitse tehdä yhtään mitään kun on muutenkin noin alhanen..?

Mä odotan päätöstä äitiyspäivärahasta.. Ja haluaisin tietää mikä mahtaa olla se keskiarvo mitä palkanlaskija on saanut mun tuloista viimesen 6kk:n tulojen mukaan..
Samojen tulojen mukaan haen sitten myös sairaspäivärahaa..
Luoja kyllä nämä päivät vaan niiiiin pirun pitkiltä sairaslomalla tuntuvat!! :( Juuri katsoin että mulla on ensimmäinen sairaslomapäivä ollut 23.11 ja siitä asti ollut vain.. :headwall:
No ei kai tässä muuta voi kun kestää..


 
Verokortti Mulla oli 18 prosentti tuossa mikä tuli, aika pieni prosentti toisaalta ollut. Mutta käyn tarkastuttamassa jo senkin takia että puuttuu tosiaan se kirkollisvero tuosta kortista kun vasta liityin kirkkoon. Tänään tulikin Kelan päätös noista rahoista niin osaan mennä nyt verotoimistoon.

KiiajaVille Tsempitykset täältäkin pikkuiselle!

Empuuu
Kyllä se pakkaus pian tulee, mulla kesti vajaa viikko siitä kun oli ilmoitus että ovat tehneet päätöksen. :)

Sukupuolen arvuuttelijoista
Tänään sitten kuulin kahdelta ihmiseltä että poikamaha mulla ois. :D Ensin sanoi työkaveri ja sitten kosmetologi. No sen näkee ennenpitkää mikä sieltä tulee. Toisaalta mun tyttöolo on alkanut horjumaan ja välillä jopa puhun pojan vesselistä. :eek:

Unico
Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Niin ja kyllä onnistui tuo ihonpuhdistus vaikka raskaana onkin, ei kuulemma haitannut mitään. Nyt on naama melkoisen nätin näköinen. :D

Tässä pitkästä aikaa kuvia täältä. Muutaman päivän takaa Vuokatin reissulta.
Sivusta: http://www.aijaa.com/v.php?i=5553399.jpg (Tuo arpi mikä näkyy on vajaan kymmenen vuoden takaisesta sappileikkauksesta)
Edestä: http://www.aijaa.com/v.php?i=5553420.jpg

- Hapsiainen ja Herne

 
jastu, varmaan kannattaa käydä verotoimistossa kumminkin, ku mun käsittääkseni noi etuisuudet verotetaan eritavalla. Lähinnä siks ettei tuu ikäviä ylläreitä mätkyjen muodossa. Tuttu tunne toi pitkän sairasloman tylsyys, ei muuta kun tsemppiä ja yritä jaksaa, sulle on kuitenkin tulossa siitä palkinto :)

hapsiainen, hyvä että sait nauttia hemmottelusta :) kivan kokoinen maha.

Mulla veroprosentti on joku 24 tienoilla, niillä main se on ollu jo monta vuotta, ja lasketutan sen mielummin hiukan yläkanttiin niin ei tuu varmasti mätkyjä.

Tosta mahan muodosta, mun käsittääkseni mull aolis poika maha siis edessä vain et takaa ei näkys. Mut silti sellanen olo et tyttö siellä on kumminkin niin et katsoo sitten miten toi maha vielä ehtii muuttua.
 
KiiajaVille :hug: oijoi, ompas kurja tilanne...toivotaan pienelle kuitenkin paljon enkeleitä matkaan jos nyt tulee synnytys kyseeseen lähipäivinä ja tietysti muutenkin :hug:

Hyviä ultrakuulumisia saaneille :flower: :flower:

huomenna tällä mammalla on vapaa päivä ja aah ku aion vaan olla :D no ei vaiskaan..aattelin leipasta ainakin jotain :)

tänään oli töissä jo parempi päivä mutta siltikin kipeenä oon. Kovasti auttavat ja "höösäävät" nostojen kanssa ettei mun tarvii tehä..ja hyvä niin. musta on niin kiva olla töissä kun on ihanat työkaverit ja sit onhan se omaa aikaa mulle tästä hälinästä...
Tänään on nyt iskias yrittäny kovasti iskeä oikeaan pakaraan ja jalkaan ...inhoa viiltelyä. :/

Mahantaputtelijoista mua on taputellu muutama työkaveri ja tänään yks tokas et sulla on ihan kauhean iso maha :D ja toinen sano et ompas maha kasvanu kovasti sinä aikana kun oon ollu pois..olinhan mää joulukuun 18. tänä maanantaihin saakka.
yhen kerran mua on ärsyttäny mut en sit siitä maininu sille...vaan vetäydyin hiukan kauemmaks.

turvotuksesta juu on tullu..sormet ja jalat. sukista jää rannut :/ sormukset mahtuu kyllä vielä..

taidan mennä laittaan mukelot unille niin saa hiukan vetää lonkkaa itekin...

ja niin joo, seksiä ei juurikaan mieli...ja kun tekee niin ilmotan sen :D :LOL: :LOL:
ja yleensä sit on pakarat ihan törkeen kipeenä ja kävely hankalaa muutaman päivän...niin ei houkuta ku muutenkin könkkää eteenpäin... :D :kieh: :whistle:

nasum ja napero 25+2 :heart:
 
Yeb
Täälläkin toivotaan kaikkea hyvää KiiajaVillen miehen veljen vaimolle, toivottavasti pikkuinen selviää ja voi hyvin jos joudutaan nyt jo leikkaamaan :hug: Kamala tilanne varmasti kaikille!

Onnitteluja poksujille ja ultrassa käyneille sekä jaksamista kaikille kipuilijoille :flower:

Tänään oli neuvolakäynti ja olinpas oikein ihmeissäni kaikista tuloksista, varsinkin näin joulu(kuu)n mässäilyjen jälkeen :D Tässäpä kuulumiset numeroina:

Sokerirasituksen
arvot oli ihan huippuluokkaa vaikka oikeesti todella pelkäsin jotain muuta, esikoinen kun oli syntyessään sen 4280g ja mulla on taipumusta kyllä herkutella ehkä vähän liiankin kanssa :ashamed: Silti tulokset oli paastoarvo 4,5, 1h 5,5 ja 2h 4,9.
RV 28+3
Paino 80kg (79,3kg), muutosta viikossa vain 140g, odotin jotain ihan muuta :saint:
RR 118/87 (128/88)
Pissa puhdas
HB 117
SF-mitta 26cm (21cm)
Syke 150 (143).

Unohdin vaan taas kysyä neuvolantätiltä että eikös ole enää ollenkaan sitä raskausajan hammastarkastusta? Olikohan se vaan ensikertalaisille vai onko täti vaan unohtanut koko asian? Ei vaan kohta oo enää kiva vatsan kanssa makoilla siinä penkissä..

Jaahas, semmoset pikaset tänään, mulla on jo kolmena päivänä jääny päikkärit välistä ja väsyttää nyt ihan kaameasti, osaiskohan mennä ajoissa nukkumaan :)



 
Hei!

Yeb


On olemassa edelleenkin raskausaikana hammastarkastus. Itse jouduin peruumaan paikkausaikani, koska päästin menemään sen näin myöhäiseksi.

Meijän matka
Turusta Tukholmaan laivalla ja sieltä autolla pari tuntia niin perillä ollaan ja kesto 4 pvää.

Seksi
On tehnyt pitkään niin kipeetä ja nyt lääkärikin jo kehoitti lopettamaan.

Marylene ja pikkuiset 29
 
Joko on kaikki käyneet rakenneultrassa? Onnittelut "mattimyöhäsille", kenellekään ei onneksi ole tainnut tulla mitään ikäviä uutisia. :flower:

Mulla olisi maanantaina sokerirasitus, onneksi sain koko päivän vapaaksi.

Poks poks!

rv26+0 :heart:
 
Hampaiden tarkistuksesta Täällä ei oo erikseen raskaana oleville tarkastusta, mut kävin hammaslääkärissä tuossa ennen joulua viimeks ja nyt on hampaat kunnossa, ens kesänä tarkistusaika. :)

Neuvolalääkäri ois mulla ens viikolla, mielenkiintosta tietää onko melko runsaat supistelut ja menkkajomotukset saanu mitään aikaan.. jospa ei nyt ihan vielä..
Lääkärineuvolassa meillä myöskin aina ultrataan, kiva nähdä pitkästä aikaa vauveli. :heart:

Kiiajaville Toivotaan et kaikki menee hyvin ja pieni selviää. Onneksi nykyään pystytään tehokkaasti hoitamaan keskosia, mut onhan toinen niin pieni vielä ja masussa pitäis pysyä vielä. Ei voi kuin toivoa parasta! :hug:

Mä sain äitiysavustuksen (otin sit kuitenki rahana) tuossa muutama päivä sitten, ja päätös lapsilisästä ja vanhempainrahasta tuli myös. Tuon jälkimmäisen saankin saman minkä esikoiselta, kiva. :) Tulot nousee kyllä huimasti, en valita! :D
Empuuu, niitä vaatteita on kyllä ihana katella sitte ku pakkaus saapuu.

Mulla on melko paljo supistellu nyt ja menkkajomotellu. Näyttäis menevän siis samaan malliin ku esikoista odottaessa. Näihin aikoihin just alko kovat supistelut ym. ja vauveli syntyki sit rv 37. Mut toki se ei sano vielä yhtään mitään siihen, millon tämä poika syntyy.
Eipä tuo nyt haittaa jos vähän tulis etukäteen, on nämä vaivat niin tympeitä. :(

syysmama rv 28+6
 
Moikka!

Hirvesti oli tullut taas tekstiä.. Jospa edes jotain muistaisin kommentoida..

Verokortista prosentti näkyi olevan 17 %. En aio muutella, menköön kelan rahatkin sitten sillä 20 %:lla (joka vissiin oli se minimi).

Kelan lappuja en ole kyllä vieläkään palauttanut, jospa ensi viikolla saisi aikaiseksi.

Supistelee täälläkin! Ensi viikolla lääkäri, jospa kaikki on kunnossa ja paikat pysyneet kiinni.

KiiajaVille Tsemppiä miehen veljen vaimolle, jospa pikkuinen saisi masussa vielä hetken kasvaa.

Sitten omaa napaa.. Mulla sitten todettiin raskausajan diabetes. Paastoarvo oli 5,5, ja raja-arvo 5,3. Muut arvot oli reilusti alle raja-arvojen. Tosi yllätyksenä tuli kyllä, esikoisen aikaankin tehtiin sokerirasitus, mutta silloin ei todettu mitään häikkää. Ja painoa on nyt vähemmän, kuin esikoisen aikaan. Täällä ainakin tuntuvat ottavan ihan tosissaan asian. Ensi viikon neuvola siirrettiin huomiselle, pitää kuulemma alkaa pitää ruokapäiväkirjaa, mittailla verensokereita, kätilö pitää parin tunnin "kurssin" oikeasta ruokavaliosta ja liikunnasta ja äitiyspkl:lla on viikolla 38 kontrolliultra, ettei vauva kasva liian isoksi. Jännä, kun täällä on neuvolalääkäri ja ultra viikolla 36, että katsotaan vielä kaksi viikkoa sen jälkeen uudelleen. Huomenna oon sitten pikkuisen viisaampi, kun oon siellä neuvolassa käynyt.

Santi
 
Neuvolalääkärissä käyty, kaikki hyvin. Kohdunsuu oli kiinni ja kaula oli 3 cm. Sykkeet 138. Omat arvot oli ihan hyviä. Painoa oli kyllä tullut 3kg viidessä viikossa, mutta ei terkka sanonut siitä mitään. Kolmen viikon päästä jo seuraava käynti. Silloin onkin kasassa jo 31 viikkoa. HURJAA! Lääkäri olisi kirjoittanut mulle jo saikkua, kun valitin iltapäivän/illan supisteluista ja alavatsan kipuilusta työpäivän aikana. Mutta ajattelin nyt kuitenkin vielä ainakin jonkun viikon sinnitellä, kun ei mielestäni niin kovasti kuitenkaan vaivaa. Katellaan nyt sitten, miten jatkossa.

manteli ja Sulo 27+6
 
eikääää!!!!!!!!!!!!!!

pitkä teksti oli ja katos johonki aargh. neukkussa kaikki ok. seuraava aika 12.2 se ois neuvolalääkäri.

mut oon nii väsynyt et 6.00 jo ylhäällä ku meil o nartukoiralla kiima ja pentu uros o kimpus siin ja yms.. et mulla o vahtimista et pitää leikata vanhempi uros luultavasti. syödään nyt sit painutaan ulos lenkille sit jos sais nukuttua päikyt mukavasti. ja iltapäivällä taas ulkoilemaan :) koittais päivän kuluttaa mukavasti ja toivottavasti ens yö sais nukuttua.

arska äippä+ tyty 25+5
 
Hei ja POKS 28+0!!!!! :D

Taas muutama päivä vierähtänyt niin ettei ole tänne ehtinyt kuin lukemaan.. Joten osa jää varmasti kommentoimatta.

Hammastarkistus on meidän kunnassa jätetty pois raskaanaolevien eduista.

Verokorttijutussa olen ihan pihalla. En viimeksi tajunnut että kelalle voisi antaa erillisen verokortin. Selvisipä syy ihan mukavaan palautusmäärään.

KiiajaVille :hug: Varmasti vaikeaa nauttia täysin omasta raskaudesta nyt..

Hurjaa kun jollekin (nimimerkki unohduksissa) on annettu jo kortisoniakin. Huiii..

(.) Esikoisen nostelu+ kantaminen ja kävely on nyt hankalaa. Tekee kipeetä alaselkään ja lonkkiin. Eilen nivusissa ja sisäreisissä tuntui uusi kipu :ashamed: Tätäkö tämä on loppuun asti??

Huomenna on neuvolalääkäri. Mies on sitä odottanut jo kauan supistelujeni takia.. En usko pehmentymiseen/lyhentymiseen, koska esikoisestakaan ei mitään tapahtunut.

Palaan taas kunhan muistan mitä jäi kommentoimatta.

Onnittelut muillekin poksujille :flower:

Greddy ja Piksu
 
Marylene - itse en myöskään uskaltaisi noilla viikoilla enää lähteä minnekään. Lähipiirissä on kaksosia synnytetty miltein poikkeuksetta muutama viikko aikaisemmin laskettua aikaa. Kannattaa varmistaa että sairaala ainakin on lähellä.

Viime yönä heräilin taas toistuvasti menkkakipuun joka säteili reisiin :/

Santi - harmi kun sinullakin meni arvot rikki rd:n suhteen. Ihmettelen suuresti tätä neuvolan reagoinnin vaihtelevuutta. En saanut mitään mittareita, vain suosituksen alkaa ruokavaliomuutokselle.

 
Marylene Tosiaan sulle piti matkastasi kommentoida. Me ei uskalleta enää maaliskuussa (la 7.4.) lähteä minnekään, koska esikoinen syntyi 36+3. En todellakaan kaksosraskaudessa lähtisi minnekään sinuna.
 
En oo lukenu juttujanne muutamaan päivää ja oon ihan pihalla kaikesta.

Äippäraha hakemukseeen tulin pyytää apuja...
saan ilmeisesti saman rahan ku edellisestä koska tyttö on vasta kaks vuotta kun vauva syntyy...
Tarviiko laittaa joku liite tai mihin se laitetaan et haen etuutta samoilla tuloilla kuin edellisestä?
Raivostuttavaa ku ei tajua!"#%R(/
 
Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
En oo lukenu juttujanne muutamaan päivää ja oon ihan pihalla kaikesta.

Äippäraha hakemukseeen tulin pyytää apuja...
saan ilmeisesti saman rahan ku edellisestä koska tyttö on vasta kaks vuotta kun vauva syntyy...
Tarviiko laittaa joku liite tai mihin se laitetaan et haen etuutta samoilla tuloilla kuin edellisestä?
Raivostuttavaa ku ei tajua!"#%R(/
Minä laitoin sen sinne lisätietoja kohtaan että haen samalla tulolla jolla edellinen äitiys- ja vanhempainraha oli laskettu.
 
Heipsan pitkästä aikaa.
Täällä kärsitään välillä kans noista harkkasupistuksista. Useampi saattaa tulla päivässä ja sit saattaa olla päivä ettei ollenkaan.
Huomenissa meinasin soitella neuvolaan ja varata lääkäriaikaa. Viime neuv käynnistä tuli maanantaina neljä viikkoa. Ja voi pläääh se sokerirasituskin ois eessä. Varmaan seki sit tulee ens viikolle.
Minä en oo edes vielä laittanu kelalle papereita kun oottelen liitolta kirjettä työttömyyspäivärahasta jolla sais sitte korotettua äippärahaa.
Yöt on ollu aikas ankeita kun kärsin tosissaan levottomista jaloista. Eilen hierojalla kysyin neuvoja, niin se käski pitää kylmässä vedessä jalkoja ennen nukkumaan menoa. Ja minä kun luulin että ennemmin täytyy pitää jalat lämpiminä. Eli nyt kokeillaan näillä neuvoilla
=)

mother4 rv 28+5
 
Onko se nyt niin, että vero-% noista etuuksista PITÄÄ olla 20% (toisesta pinosta käsitin niin). Mun oma veroprossa on nyt 15,5, etuuksia tulen saamaan vähemmän kuin palkkaa, pitääkö vero-% olla silti noin paljon isompi? Palautuksinahan ne saa (?) takaisin, mutta silti.

Nyt aloin toivomaan, että tulispa se äitiyspaketti jo tällä viikolla, B) koska ensi viikolla en todennäköisesti ehdi muina päivinä kuin maanantaina hakemaan sen. Oon töistä kotona vasta vähän ennen kuutta, ja posti menee kiinni kuudelta.
 
KiiajaVille toivottavasti saisi sukulais- pieni jatkaa kasvuaan masun suojissa, on niin kovin kovin pieni vielä. :hug:

Kelasta marisin tuossa joku viikko sitten kun olin laittanut äitiysavustushakemuksen marras-joulukuun taitteessa ja mitään ei ollut kuulunut. Laitoin sinne sitten postia ja kysyin onko hakemuksessa joku vika vai miksei päätöstä tule. Kas kummaa päätös tehtiin sitten heti seuraavana päivänä ja sain vastauksen, että vasta ovat menossa siinä ajankohdassa. Merkillistä kun kuitenkin täällä tuntuvat kaikki muut saavan päätöksen parissa viikossa eikä niiden pitäisi olla mitenkään konttorista riippuvaisia... No, samapa tuo kun ei mitään kiirettä ole kuin oma halu päästä hypistelemään vaatteita ja tavaroita. B)

Meillä ei ole vielä mitään hankittuna vauvalle kun luulisin aika hyvin kaikkea suunnilleen olevan esikoisen jäljiltä. Hoitoalusta pitää kyllä hankkia ja mietitään ihan vauvansänkyä laatikko/pinnis -yhdistelmän sijaan, mutta kaikki vasta mietinnän asteella. Lisäksi pitäisi jostain taikoa esiin vaunuihin kuuluva kantokassi, koska jos sitä ei löydy on meillä ongelma. Olen katsellut Emmaljungan uusien kassien hintoja eikä tosiaankaan huvittaisi panostaa siihen. :/

Mulla on myös sama ongelma kuin Greddyllä eli esikoisen nostelu ja kantaminen on tosi hankalaa ja tekee kipeää. Ja tuntuu, että mitä hankalampaa se on, sitä enemmän lapsi haluaa syliin ja kannettavaksi enkä mä haluaisi sanoa ei... Muutenkin lonkkia särkee öisin ja kävely on ruvennut supistamaan oikein urakalla. Aluksi ei sattunut, mutta nyt on ruvennnut koskemaankin. Aamun työmatkat päiväkotirundan kanssa on aika tuskaa. Nyt mies vielä lähti työmatkalle niin, että iltapäivän hautkin odottaa mua.

Hammastarkastuksesta neuvolassa suositeltiin heti ekalla käynnillä varaamaan aika tarkastukseen kun jonot on niin pitkiä. Mä kävin juuri vuosi sitten tarkastuksessa, joten päätin jättää sen omalta osaltani väliin tällä kertaa.

Onnea kaikille poksujille! :flower:

Filuuri 29+
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Onko se nyt niin, että vero-% noista etuuksista PITÄÄ olla 20% (toisesta pinosta käsitin niin). Mun oma veroprossa on nyt 15,5, etuuksia tulen saamaan vähemmän kuin palkkaa, pitääkö vero-% olla silti noin paljon isompi? Palautuksinahan ne saa (?) takaisin, mutta silti.
Tuota samaa mietin itsekin.. Ihan sekasisin olen mennyt. Mulla siis viimeksi oli se 20% vero ja palautuksia tuli kivasti.. :D
 
Heipähei

Täällä podetaan kipeää pohjetta, yöllä veti oikein kunnolla suonta jalasta, ja kipu jatkuu edelleen. Vielä ei onneksi sellaista kipua kuin kuopuksen raskausaikana, silloin suonenvedon jälkeinen kiputila kesti pahimmillaan 2 viikkoa. :x Pitäisi muistaa syödä magnesiumia nyt säänöllisesti, tuppaa vaan unohtumaan.

Eilen oli sitten ensimmäinen kertani mammajoogassa! =) Joogaa olen joskus ennenmuinoin harrastanut, mutta vuosia sitten. Ja nyt olisi sitten vuorossa ihan mamma-mallista rentoutusta. Mukavaa kyllä oli, ja tosiaan sai ainakin hetken omaa aikaa ilman lapsia... Minähän olen siis ollut kotiäitinä jo esikoisen raskausajasta saakka, kesällä tulee 7 vuotta kotona täyteen. Ainoa miinus tuossa mammajoogassa on salin sijainti; mitä ihmettä ovat mahtaneet ajatella kun raskaanaolevat laitetaan kiipeämään portaita pitkin, olisiko se ollut 4. kerrokseen? Meinasin tosiaan jäädä joogaamaan jo yksikseni 2. kerroksen kohdalla... :kieh: Mulla kun on tuo lantion löystyminen ja liitoskivut jokapäiväistä hupia, ja polvinivelissäkin on alkanut löystyminen tuntua jo kiitettävästi. Oli sitten reidet maitohapoilla ja supisteli kiitettävästi kiipeämisurakan päätteeksi. Huh hei. Koitan silti mennä sinne vielä, täytyy vaan varata siihen kiipeämiseen aikaa vähän enemmän... Saa nähdä kuinka moni synnyttää sinne portaikkoon... :whistle:

Oliko se Unico, joka ihmetteli rintakumien muotoa? Mä olen joutunut käyttämään jonkin verran rintakumia molempien edellisten vauvojen kanssa alkuaikoina, rinnanpääni tosiaan menivät hyvästä imuotteesta huolimatta rikki, ja rintakumin kanssa sai aikaa toipumiselle. Vauvan imuote vetää rinnanpään kyllä kumin muotoiseksi, ainakin lähestulkoon, ei siitä ilmaa jää vauvalle imettäväksi. :) Mulla on tosiaan aika matalat rinnanpäät, ja atooppinen iho, joka ennen karaistumistaan menee tosi herkästi rikki. Verillä ovat rintani siis olleet kunnolla, ja verisen maidon imeminenhän saa vauvan oksentamaan, joten jotain on asialle tehtävä. Mulle ei Lansinoh-voide käy ollenkaan, olen villa-allergikko, ja reagoin myös tuohon villarasvaan, mutta onneksi on Bepanthen (punainen, rasvaisempi versio)! Sitä ilman en todellakaan lähde sairaalaan, enkä muuallekaan... Rintakumeja saa onneksi sairaalasta, niitä ei tarvitse pakata sairaalakassiin mukaan. Kotona odottavat sitten steriloituna vanhat rintakumit, onneksi ne vielä ovat tallella, vaikka kuvittelinkin aiemmin lapsilukumme olevan täysi kuopuksen synnyttyä... ;)

Mulle ei vielä ole tullut päätöstä äitiysavustuksesta eikä äitiyspäivärahasta, hakemuksen jätin jo reilut pari viikkoa sitten, mutta kelan sivuilla lukee edelleen "käsiteltävänä". Eipä sillä sinänsä vielä kauhea kiire olekaan, pakkausta en tälläkään (vain esikoisesta sen olen ottanut) kertaa ottanut, vaan rahat käteen. Rahat tuhlataan sitten uuteen turvakaukaloon, esikoiselta meillä oli käytössä lainakaukalo, kuopukselle ostimme uuden, mutta veimme kaukalon sitten vaihdossa takaisin liikkeeseen, kun tarvitsimme turvaistuimen. Telakallista mallia meillä ei ole aiemmin ollut, mutta nyt kun lapsia on 3kpl, tekisi mieli sellainen ostaa, ahdasta on niitä vöitä takapenkille kaikille viritellä, joten jos edes yksi olisi helpompi kiinnittää... Hirveän hintaisia kyllä ovat, mutta ei mahda mitään. Meille ostetaan Maxi Cosin kaukalo, se sopii jo valmiina olemassaoleviin kärryihimme, eikä tarvitse sitten vaihdella enää niitä. Toivottavasti kyseinen kaukalo on hieman kevyempi kuin Britaxin Baby Safe Plus, siinä kuopusta kantaessa tuli tuskan hiki otsalle jopa miehelle... Silloin meillä ei edes ollut kaukaloon sopivia ratasosiakaan, joten kantaa piti.

Mulla on sokerirasitus myös edessä ensi viikolla, alkupainoni oli kyllä alle raja-arvon, mutta ensimmäisinä raskausviikkoina painoni nousi sen verran vauhdikkaasti (5-6kg!), että ensimmäisessä neuvolassa (rv 9) oli bm 25 jo melkein rikki. Nyttemmin painoa ei olekaan tullut kuin pari kiloa lisää, joten ihan kauhean paha tilanne ei taida olla. Ehkä. Tosin, mulla on ihan normaalitilassakin herkästi huono-olo, jos ruokailuväli venyy liian pitkäksi, joten mistä sitä tietää vaikka olisi raskausdiabetes tai vaikka ihan diabetes muutenkin. Ihan kiva siis sinänsä että se tsekataan. Tosin etukäteen jo hirvittää se neste jota täytyy juoda... :x

Vauvalla on muuten hikka päällä tälläkin hetkellä, joku taisi kysellä miltä se tuntuu. Jos itsellä on hikka joskus ollut, niin samantapainen tunne se on kun masuvauvakin hikkaa, mutta vauva hikkaa tiheämmässä tahdissa kuin itse. Sellaista hassua rytmikästä nytkähtelyä, kestää tällä vauvelilla muutamasta kymmenestä sekunnista minuuttiin tai vähän pidempäänkin. Ei kuitenkaan sen kauempaa. Meillä on siis molemmat aiemmatkin hikanneet jo mahassa.

Vauvanvaatteita pitäisi nyt alkaa pikkuhiljaa hankkimaan lisää. Olen aiemmilta säästänyt vain ihan muutamia vaatekappaleita, ja loput myynyt pois. Retrovaatteita omalta ja veljieni vauva-ajoilta on kasa odottamassa, mutta niistä moni on vähän isommalle kuin ihan vastasyntyneelle, enkä ihan pelkkiin retrovaatteisiin vauvaa edes halua pukea, vaikka suloisia ja hauskoja ovatkin. Harsotkin ovat kadonneet teille tietymättömille, annoinkohan ne pois joskus vai lienevätkö jossain varaston perukoilla kuitenkin... Ei mitään muistikuvaa... Kangaskauppaan siis käy pian tieni, ja ehkäpä ostankin jotain kivoja kuviollisia valmisharsoja tällä kertaa. Vanhat harsot olivat kyllä äärimmäisen hyviä imukykynsä puolesta, mutta jos pesisi uudet kankaat pari kertaa ennen käyttöä...

Kevätpuvuksi olisi se aikaisemmissa äitiyspakkauksissa ollut vanupuku ollut kyllä hyvä, mutta senkin olen ehtinyt laittaa jo eteenpäin. Kyllähän niitä kirppiksillä vastaan usein tulee, että ehkä sellainen jostain tulee hommattua. Ajattelin myös ostaa alkuun tuultapitävästä fleecestä tehdyn haalarin, Polarn O. Pyretillä sellainen taisi ainakin olla, jos oikein muistan. Tuulenpitävä haalari saisi tosiaan ainakin 1 olla, sillä liinassa on tarkoitus kantaa pikkuista aina tarpeentullen, eikä mulla ole kantotakkia. Suomen kesäkin saattaa olla kylmäkin, joten tuultapitävää vaatetta tarvitaan pienellekin, jos ulkona aikoo olla muualla kuin vaunuissa. Turvakaukaloon meillä onkin olemassa (nyt vielä kaverilla lainassa, mutta palautuu kyllä) kaukalopussi, jota voi käyttää myös vaunuissa/rattaissa, sopii vieläpä kuin räätälöitynä Bugaboo-ratasistuimeen! Ostin tuon Lumikids-kaukalopussin
http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/vauvankaukalot0-13kk/kaukalonlisaosat/lumiturvaistuinpussi/
kuopukselle samalla kuin rattaatkin, ja 1½ vuoden ikään saakka taisi siihen mahtua rattaissakin. Sitten siirryttiin suurempaan topattuun jalkapeittoon, jonka ompelin itse. Tuo turvakaukalopussi oli varasinkin talvivauvalle tosi kätevä kapine, ja eiköhän sillä ole käyttöä kylmimpinä kesäpäivinäkin. Ja menee taatusti vielä syksylläkin ja niin kauan kuin kaukalo nyt käytössä sitten onkaan.

Nyt lienee aika lähteä iltapäiväulkoilulle, vielä kun on päivänvaloa jäljellä... Jos vaikka kupin teetä vielä ennen sitä nappaisi ja lapsille vähän jotain välipalaa...

Bliss ja pikkuinen 26+1
 

Yhteistyössä