**HUHTIKUISET Maaliskuussa** (17 vauvaa syntynyt!)

Meillä talossa hiljainen hetki, poika miehen kanssa kylässä ja vauva nukkuu :) Mä tein suklaamuffinsseja tosin valmistaikinasta mutta tein kuitnekin :D Pyykkiä pitäis kaappiin saada viikattua varmaan joku 5 koneellista kun mies on sitä pessyt mutta tuo jälkihuolto ei pelaa... :)

Synnytyskertomusta voisin laittaa...

Mä heräsin 3 aikaan ti-ke yönä että on pissahätä, en jaksanut kuitenkaan nousta ja ehdin nukahtaa uudestaan ennenkun supisti uudestaan ja aattelin että täytyy sinne vessaan mennä ja nousin ylös. Vessassa istuessa vatsa tyhjeni ja maha tuntui muutenkin vähän oudolta, aloin aattelee että kyl täs täytyy nyt jotain muutakin olla kun pyyhkiessä jäi tosi pitkä vaalealima paperiin ja jotain vaaleanpunaista. En menny takaisin sänkyyn vaan jäin kedllottelee suppareita mitä tli 3-5 min välein, mutta ei mitää kamalan kipeitä ja seurailin että onko vaaleanpunainen lapsivettä vai mitä. 20 minuutin päästä täyty mennä herättelee miestä ja sen jälkeen soitin synnärille, mies soitti mun äidille. Äiti oli meillä neljältä ja me miehen kanssa sairaalassa puol viis. Automatkalla alko supparit kovenemaan. Sairaalassa kätilö tutki ja totes että oon 5cm auki ja vaaleanpunainen on lapsivettä, holahti kun teki sisätutkimusta. Päästiin saliin ja käyrille, sain onneks kävellä piuhoissa. mies paino jyvätyynyä selkään ains kun tuli tosi kipee supistus. Ilokaasunkin kätilö laittoi valmiiksi. Sanoin kätilölle että haluaisin suihkuun jossain vaiheessa ja että katotaa muuta kivunlievitystä sitte myöhemmin. Jossain vaiheessa alko tuntua että täytyy saada jotain vahvempaa troppia ja mies soitti kätilön paikalle, nopeen keskustelun jälkeen tultiin siihen tulokseen että laitetaan mulle spinaali vaikka olinkin ollut sitä mieltä sairaalaan tullessa että en sitä haluaisi. Kätilö päästi mut pihoista ja menin käymään vessassa, nyt alko supistukset olee kaikki sitä luokkaa että täyty vähän päästellä ääntäkin ulos kun sattu. Kätilö alko laittaa mulle tippaa, ensimmäinen yritys ei onnistunut, toisella sai sitten kanyylin mulle, tässä vaiheessa täyty ottaa se ilokaasu käyttöön ja kun alkoi laittaa scalppia vauvan päähän totes ettei tässä enää kannata spinaalia laittaa että täysin auki että ruvetaan vaan ponnistamaan... Aloitin ponnistamisen sängyltä selältään ja kyljeltään ja kokeilin myös jakkaraa, mutta palattiin sitten lopuksi sängylle ja selälleen. Alkuun en uskaltanut kyllä ponnistaa hirveen kovasti kun pelkäsin, mutta sitten oli pakko jossain vaiheessa kun huomasin että ei tästä muuten tule mitään :) ´Ääntä lähti ja miehellä varmaan vieläkin kynnen jäljet käsissä, mutta hengissä selvittiin. Ponnistusvaiheen kesto oli n. 40 min. (5.23 muistaakseni alko ja poika synty 0606) istukka irtos nopsasti (0615) ja sain pojan syliin ja silleen :) Mies lähti jo vähän ennen seitsemää kotiin kun meinas että vie pojan hoitoo ja menee töihin mutta ei ne olleet sitten malttaneet :) Söin ja kävin suihkussa salissa ja kahdeksan aikaan päästiin osastolle. Ihan positiivinen kokemus, kivun tuntemus muuttu heti sen jälkeen ihan erilaiseks kun tajusi ettei voi saada enää mitään ja alko ponnistamaan :)

Hilipatuinen ja Aapo 3 vrk :heart:
 
Tuosta synnytyskertomuksesta ja ihan yleensäkin..
Mä jotenkin eniten jännitän/pelkään juuri tota ettei ehdi saamaan kivunlievitystä ennen kun vain todetaan että joo sä olet täysin auki alahan ponnistaa..
Sit mua hämmästytti myös tuossa Hilipatuisen kertomuksessa se mikä toi supistusten väli oli jo heti kun ne alko?? :O No ehkä tässä on ero ensisynnyttäjän ja uudelleen synnyttäjän välillä? Koska jos ne heti tulisi 3-5minuutin välein niin eikö siinä todella sillon pitäisi jo mennä ja lujaa sinne sairaalaan..? :D
Jotenkin itse olen miettinyt myös sitä kun mulla on näitä supistuksia ollut yli puolet koko raskausajasta että kuinka sitä sitten tunnistaa ne todelliset supistukset kun synnytys on käynnistymässä mutta kai ne sit ainakin säännöllisiä on.. Ja varmasti myös kipeämpiä kuin nyt että ehkä nämä on vain näitä omia tyhmiä juttuja mitä jännittää etukäteen :)


 
Kai normaali ihminen oliskin lähtenyt sairaalaan heti, mutta kun musta ne ei ollu niin kamalan kipeitä ja se ite kipein piikki ei kestänyt niin kamalan kauaa :LOL: Ne siis oli aikalailla tuon 3-5 min välein alkaen viimeistään 15 min sen jälkeen ku heräsin ja aika tiheesti kun heräsin. onhan niitä voinut tulla säännöllisenä jo silloin kun oon nukkunut en oo vaan herännyt :)
 
Hilipatuinen kiitos synnytyskertomuksen jakamisesta. Täällä ihan väreet kulki pitkin kroppaa kun eläydyin niin :D .

jastu supistuksia voi tulla säännöllisesti, jopa 10min välein pari-kolme tuntia eikä synnytys silti ole käynnissä, ne voi olla myös napakoita. Kolmosen kohdalla laittelin pyykkiä suppareiden välillä ja kun supistus tuli puuskutin pöytää vasten. Onhan se ollut varmaan ihmetyksen aihe miehellekin.. (Onkohan tuo nyt kipee vai ei...)

Feles eikös se nyt ole täysaikainen kun viikkoja 37, näin minä olen käsittänyt. Onnea kuitenkin oli miten oli ! :flower:

Ihanaa kun maha laskeutunut ja kivut hävinny. Nyt vain nautin ja nautin paksuna olosta (tänään näin itsestä otetun kuva ja kyllä huusin että olen minä vain ISO ! :ashamed: ) Aikansa kutakin.

Kivaa lauantaita kaikille ja suppareita niitä kaipaaville !

-C ja T 35+1
 
Feles nyt on täysiaikainen :)

Hilipatuinen kiitos synnytystarinasta! Niitä on aina ihana lukea.

jastu Kyllä ne synnytyssupparit vaan on erilaisia. Tuntuu kyllä kipeämmiltä kuin muut kipeät supparit..

Olen nyt luopunut ajatuksesta että saisin nyyttini maaliskuussa. Asennoiduin yliaikaisuuteen ja käynnistykseen :|

Hyvät yöt!
Greddy ja Piksu 37+3
 
Onpas täällä ehtinyt tapahtua paljon sitten viimeisimmän lueskelun! :eek:

Suurensuuret onnittelut Hapsiainen, Hilipatuinen ja Marylene! Näin niitä pienokaisia siis alkaa jo tipahtelemaan! :)

Tervetuloa mukaan Bomppu minunkin puolestani!

Täällä olisi nyt tasan kuukausi laskettuun aikaan, katsotaan kuinka käy! Mä kuulun niihin, jotka toivovat ettei vauva kauhean paljon ennen laskettua vielä syntyisi, tosin, mielellään ei sitten kamalasti jälkeenkään... ;) Niin paljon olisi kaikenlaista puuhaa vielä ennen vauvan syntymää, että josko nyt ihan vähän aikaa vielä jaksaisi masussa pysyä... Mulla tosin on viimeisinä parina päivänä ehtinyt jo tulla muutamia niitä ihan kipeän kipeitä ja polttaviakin supistuksia, joten ei tuota taida tietää tosiaan vaikka jo piakkoin pitäisi jo lähteä. Viime yönä jopa heräsin polttavaan kipuun alavatsalla ja supisti tosiaan muutaman kerran peräkkäin oikein kunnolla. Toistaiseksi kuitenkin ovat supistukset lieventyneet, eivätkä ole ihan vielä olleet kestoltaan sitä luokkaa kuin kuopukselta. Esikoiseltahan synnytyssupistuksia en päässyt fiilistelemään lainkaan kun suunnitellulla sektiolla syntyi.

Olo on kyllä todella raihnainen ja kivulias ollut jo pitkään, että sen puoleen ei haittaisi vaikka kohta jo syntyisi, mutta jotenkin sitä silti toivoisi vielä hiukan lisäaikaa... :whistle: ;)

Bliss ja pikkuinen 35+4
 
Hilipatuinen Ihan kivalta kuulosti sinun synnytys, ainakin näin ulkopuolisen korvaan. :) Mä vähän toivon, että mullakin synnytyksessä tilanne olisi se, että ei voisi enää saada mitään epiduraaleja tai spinaaleja. Haluaisin kokeilla ilman. :snotty:

(.) Aamulla oli vähän flunssainen olo, otin panadol hotia, olo parani päivää kohden. Puuhailin aamusta monta tuntia akvaarion parissa, se haettiin meiltä pois. Vähemmän muutettavaa uuteen kotiin. B) Ala- ja yläselkä temppuilee vuoron perään, muuten ei kai valittamista olossa, hyvin tässä vielä kuukauden päivä odottelee ja kasvattaa mahaa. En todellakaan toivo vielä vauvaa syntyväksi, joku 39+ olisi jees. :)

En nyt osaa kommentoida mitään juttuja, vaivalla jaksoin tämänkin raportin laittaa. :D

rv35+3
 
huomenta, olen noussut ylös puol 7 jälkeen, ei uni tullu ja nälkäki tuli et pitihän aamupala tekasta mut esikkoki heräs 7.15 sit. Lienee nukuttava tänää ne päikkärit jossain välissä.

Eilen tuli tehtyä sit se piiitkä reissu eli käytiin mun porukoiden luona esikon kans. mut meno matka meni ihan ok. mut illalla paluu matkalla joka paikkaa vilho ja kipuili et alko tekee tuskaa se ajaminen :( nyt sit "jälkiseurauksia" saanen kärsiä et oikeaa jalkaa särkee aiva vietävästi. |O

nätti ilma tänään tulossa ku aurinko paistaa ja sininen taivas :heart: mut mieli tekis siivota tää koti kuntoon mut ei jaksa ja särkee, kolottaa paikkoja. :ashamed: enpä tiedä et viettääkö mies tänää kotona tätä sunnuntai päivää ni vois pyytää sen vähä siivoilemaan jos ei nii varmaa menee taas korjailemaan sitä autoo.. huoh... :headwall:

huomenna ois neukku et ei muuta oikee ensviikolle ohjelmassa :/

Rauhallista sunnuntaipäivää kaikille!

Arska äippä+ tyty 35+2
 
Poppeliini kyllähän ne nyt varmasti käynnistää hyvissä ajoin, ettei vauva pääse liian isoksi, jos kerran lääkärikin on sanonut, että saisi olla pienempi kuin esikoinen! :wave: Mutta varmasti se mietityttää, ymmärrän kyllä :hug:

Tiitulle onnea matkaan huomiselle, kohta taas on uusi vauva maailmassa tähänkin pinoon =) :wave:

mother4 sielläkin alkaa olla jännät paikat :D

AnnaBuu pikaista toipumista, toivottavasti vauveli nyt pysyy mahassa vielä vähän aikaa, että saat voimia!!! :hug:

Imetyspaidoista vielä sen verran, että kahdesta ekasta mulla ei ollut imetyspaitoja, oltiin opiskelijoita, niin tuli sitten säästettyä kaikesta. Kolmannen imetysaikana sitten hankin niitä ja on ne vaan käteviä ja mukavia - varsinkin tietty tuolla ihmisten ilmoilla, kun saa imetettyä huomaamattomasti eikä vatsamakkarat vilku :D Minä kun ainakin imetän just siellä missä vauva tarvii enkä mene minnekään haisevaan vessaan piiloon... H&Mltä saa ihan edullisesti ja mallikin on nykyään parempi kuin noissa edellisissä mitä sieltä olen hankkinut. BOOBiin olen nyt ihastunut, kun istuu hyvin ja on laadukas (mutta on toki hintaakin -> nyt tosiaan sain uusia paitoja huutiksesta edullisesti onneksi!).

Hilipatuinen mukavalta kuulosti teidän synnytys =)

Sapfo jaksuja kipuiluun, toivottavasti hellittää ennen synnytystä! :hug:

Eilen olin tehokas, siivottiin koko talo, ja sitten leivoin vähänkö herkullisia Daim-Marabou-muffinsseja :p Oli pakko itekin maistaa, mutta eipä nuo sokerit edes nousseet, joten taidanpa tänäänkin ottaa jälkiruuaksi :p Tänään meinasin leipoa pullaa, kun tuossa taannoin löysin hyvän ohjeen, tulee taikina jota on kiva leipoa =) Ompa jotain pakkaseenkin sitten.

Huomenna aamulla labraan (voipi olla ma-aamuna ryysis, mutta minkäs teet, kun käsky on käydä ma ja to seuraavat 2 viikkoa :kieh: ) Sitten on neuvola iltapäivällä - jääköhän se jo viimeiseksi :eek: :D

stoppis 37+5
 
Ekaksi, ONNEA KAIKKI VAUVAUTUNEET:)

Sitten omaan napaan. En jaksanut vielä viime viikolla kirjoitella.Eli mulla on tilanne nyt se, että rr kovasti noussut ja turvotuksia, ja päänsärky kovasti tiistain neuvolassa. Terkkari laittoi mut synnärille. Toksemiakokeissa lievää nousua maksa-arvoissa ja jotain muutakin. Lääkäri aloitti mulle Albetolin verenpaineeseen ja menen kontrolliin keskiviikkona, ellen ennen sitä sitten joudu sisään. Lääkäri puhui jo siihen malliin, että keskiviikkona sitten aletaan käynnistellä, vaikkei toksemiaa vielä ois kehittynyt. Viikkoja 37+6 silloin, mullahan on kaks aiempaa tosiaan käynnistetty toksemian ja korkeiden paineiden vuoksi. Vauva oli viime viikolla n. 3200 g, joten ihan mukavan kokoinen kuitenkin viikkoihin nähden.

Semmosta tänne...
 
:D




Hyvin nukuttu yö pitkästä aikaa takana,norokin alkaa helpottaa!Ihanaa!Nyt oottelen miestä kotiin töistä ja laitellaan sauna...nyt on olo taas niin hyvä että johan tässä vois vaikka synnyttämään lähteäkin.

Vain supistukset puuttuu. :LOL:

Napakoruista Onko muita korun omistavia?Mies mulle nauroi kun en suostu ottamaan tuota korua pois,tähän asti sen kanssa on menny hyvin mutta nyt viime päivinä meinaa ratketa lävistys kohta...


...Mie sitte näppäränä tyttönä vedin pari päivää sitten laastarin tohon navan/korun päälle että se ei osu mihinkään eikä repeis.On aika ööh...erikoisen näköinen. :xmas:
 
Paljon onnea kaikille pikkuisen saaneille :flower:

Odottelen täällä huomista. Soitan silloin terkkarille, että laittaako lähetteen äiti-polille mahdollista käynnistämisen arviota varten. Kaikki muuten OK, mutta jaloissa ei kierrä veri ja tuollainen 2-3 tuntia unta vuorokaudessa ei näin pidemmän päälle oikein käy :(
Jalat särkee ihan mielettömästi yöllä ja ihan reippaasti osan päivääkin.

Bassets 37+5
 
heippa hei:) Kiitos sempityksistä.. Mieli on aika hermostunut, stressaantunut ja jännittynyt sekä vähän pelokas.. mutta niiiin onnellinen vaikka viellä vähän epätodellinen. :)
Ihanaa saada pieni huomenna syliin mutta se tuntuu niin epätodelliselta. <3
Pitäkää peukut pystyssä että kaikki menis hyvin ja ei tarvis olla montaa päivää sairaalassa. :)

Tuun varmaa sit ti kertomaan lisää jos vain olo sen sallii. Miniläppäri on mukana laitoksella. :)
Mutta oikein oikein ihanaa alkuviikkoa kaikille teille!! <3

tiitu ja nella rv 39+2 <3
 
tiitulle onnea koetokseen myös täältä, uutisia tosiaan oodtellaan kun jaksat sitten kertoa :hug: Varmasti kaikki tunteet ehtii myllätä vielä useita kertoja tässä päivän mittaan, yöstä puhumattakaan mutta yritä ajatella kivoja ja nukkua myös.

mammamia jaksamista sinulle olotilaan, toivottavasti käynnistävätkin sitten pian kun oireita vaikka muille jakaa :/ .

Tänne ei erikoista (taaskaan)
-C ja T 35+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Greddy:
AnnaBuu Mulla on ollut raskausnapakoru käytössä. Eli sellanen pitkä ja taipuisa tappi.
Jos saan masukuvaa laitettua tänään, niin näet siitä..
Mäkin sitä harkitsin että ostan mutta sitten ajattelin että ääh,on menny tavallinen koru aikaisemminkin odotuksen loppuun asti mutta nyt taitaa masu olla vähän isompi kun viimeksi ja nyt sitte vetelee ihan viimesiään mun napani... :D
 
Huomenta...tai pikemminki aamupäivää :)

Tuli sitten tänään käytyä kirkossa. Ihan kyllä "anopin tekeleen" ansiosta siellä olin. ei viittiny kieltäytyäkkään, mutt nyt on tuleva äippä ja Tuittu sitten siunattu. Tänään oli odottavien äitien siunaus siellä.

tiitu87 Uskon kyllä, että jännittää. Tsemppiä nyt huomiseen :hug: Ja koita nukkua ens yönä ;)

Viime yö oli kyllä tosi huono. Mulla oli eilen muutenkin sellanen olo, että flunssa iskee tai jotain. Palelsi (outoo ku nykyään on kuuma koko ajan) ja oli muutenki kummallinen olo ja yön nukuin tosi huonosti. Nyt ei oo yhtää sellanen olo, ett mitää lentsua olis tulossakaan. Ruvennu kyllä toden teolla toi nukkuminen käymään mullaki työlääks. Jos ei kolota jotain paikkaa niin viimestään asentoa vaihtaessa vihloo ja koskee lähinnä tonne alaosastoon ja lonkkiin. No eipä tässä enää kauaa ole, vaikka menis lasketun ajan ylikin.

Hmm...eipä tähän sunnuntaihin taida oikein muuta kuuluakkaan... Synnytystä odotellessa tai lähinnä sitä hetkeä millon se alkaa. Vähän jänskättää täälläki, ett hokaako moista asiaa millo on tosi kyseessä :D Nyt pyörii joka päivä mielessä toi asia vaikkei kyllä millään tavalla pelota. Niin ja ihmiset on alkanu kyselee, vaikka pari viikkoa vielä viralliseen h-hetkeenkin on aikaa.

JääKyynel ja Tuittu 37+5
 
Onnea vauvansa saaneille!

Tiitu tsempit huomiselle!

Jaksut kaikille tarvitseville!

Omaan napaan ei ihmeempää, olo on turvonnut, iso ja kankea, mutta se kuuluu mun kohdalla kait asiaan. Näin oli siis esikoisenkin loppuodotuksessa.

Synnytystapa-arviossa kävin perjantaina, pienellä kaikki hyvin masussa, napanuoran virtaukset kunnossa, istukka näytti siistiltä, hengitysliikkeitä teki reilusti. Pää alaspäin kuten kuuluukin tässä vaiheessa olla, napanuora kuulemma näytti hurjan pitkältä (kunhan ei vain pikkuinen siihen sotkeentuisi!). Painoarvio tällä hetkellä 3350g. Mulla kuvataan nyt sitten huomenna tuo lantio kuten toivoinkin, lääkärin mielestä epäilykset ahtaudesta ihan perusteltuja, käsikopelolla sanoi, että lantion yläaukeama vaikuttaa ihan normaalilta, mutta ala-aukeama saattaa olla ahtaanpuoleinen. Mutta huomenna siis kuvaukseen ja lääkäri soittelee tuloksia tiistaina.

-Toivotaan 38+3
 
Olen monesti tässä raskausaikana miettinyt että kuinka raskaus/synnytys ym. vaikuttaa kuukautiskiertoon? Vai vaikuttaako mitenkään.. Mulla on ollut aina epäsäännöllinen kierto, paitsi raskautta yrittäessä kun lääkkeillä pidettiin kierto tietyn pituisena ym.. Niin olen miettinyt että olisikohan mitään toivoa että kierto olisi säännöllinen synnytyksen jälkeen sitten kun menkat taas alkavat..? Mahtaaks kenelläkään olla kokemuksia :)


jastu ja vilperi 36+1
 

Yhteistyössä