***HUHTIKUISET Joulukuussa***

Huomenta kaikille =)
Tänään meikäläinen vanheni ja tuleva pienokainen huomenna :heart:

Ihana talvinen keli.... Toivottavasti lumi pysyy maassa =)

Seksistä Luin netistä että seksiä saa raskauden aikana harrastaa normaalisti, mutta jos tulevalle äidille tulee epämukavaolo tai alkaa sattua niin sitten kannattaa lopettaa. Samoin jos alkaa tulemaan verta paljon tai jotain. Normaalia on kuitenkin se että verta voi tulla vähän... Kyllä me kihlatun kanssa harrastamme seksiä, mutta hyvin varovasti ja aika harvoin...

Missäs te aijotte jouluaaton viettää?
Me käymme turussa minun äidin luona sekä hautausmaalla ja sitten kihlattuni vanhenpien luona.... Sitten olemme vain kotona ja olemme kahdestaan... :heart: =) ´

23+6 :heart:

 
Onnea jennuli! :flower:

Jouluaaton vietosta Ei oikein vieläkään tiedetä. Tänä vuonna nimittäin vielä reissataan sekä mun vanhempien että anoppikokelaan välillä, vuoden päästä saavat isovanhemmat tulla sitten meille. ;) Mutta ehkä aatoksi mennään etelä-Suomeen anoppilaan ja sitten joulupäiväiltana takaisin keski-Suomeen mun vanhemmille ja sitten siitä ajetaan illaksi kotiin ja keskitytään omaan jouluun.

Harrastuksista Mulla on nyt liikunta jäänyt vesijuoksuun ja lenkkeilyyn. Vesijuoksemassa/uimassa pyrin käymään kerta viikkoon ja lenkkeilemässä sitten useampana iltana. Välillä vaan selkä ja pakarat ärtyy tuosta kävelystä joten sitäkin pitää sitten rajoittaa. Kuntosalin jätin jo ajat päivät sitten, tosin lähinnä sen takia kun otin enemmänkin stressiä siitä kun en ehdi/jaksa käydä siellä ja maksan koko ajan jäsenyyttä. Parempi oli pistää se katkolle jottei tarvitse stressailla asiasta.
Hiihtämään mä haluaisin mutta voi olla ettei tänä talvena pahemmin tarvitse. Täällä on niin mäkiset maastot että saattaa olla vähän turhan vaarallista touhua, en mä pysy pystyssä kuitenkaan. Ja siinä vaiheessa kun pääsisi jäille hiihtämään niin voi olla että olen sen verran tuhdissa kunnossa että pystynkö enää suksiani liikuttamaan... :LOL:

Täällä taas kovat pakkaset. Aamulla mittari näytti -23,7!!! Arvatkaa vaan olisko mieli tehnyt jäädä lämpimän peiton alle! No, vielä ei hätää kun mahdun paksuimpaan talvitakkiini, tosin en kovin kauaa, joten toivottavasti enää tammi-maaliskuussa ei tule näitä paukkupakkasia. :D

Nyt aamupuuron hakuun ja sitten keskittyminen töihin - ainakin hetkeksi. Tänään on onneksi ihan ok palaveri tiedossa, sen takia ok, koska siihen kuuluu joululounas hienossa ravintolassa. :whistle:

- Hapsiainen ja Herne 24+6
 
Huomenta!

Tuosta seksistä niin mä siitä juttelinkin eilen sen lääkärin kanssa. Tää on siis myös meidän neuvolan lääkäri. Ja se sano, että voi harrastaa, kun ei ole se tähänkään asti tuottanu mitään suppareita tms. Vaan enemmänkin väsymys ja valvominen on se joka mulla niitä suppareita aiheuttaa. Mut siis juteltiin tuosta ja se sano nimenomaan sitä, et jos sattuu ja vuotaa, ni sit ei. Mutta tietenkin sano että olla varovainen sen suhteen kuitenkin. Eilen tosiaan oltiin, mut edellisestä kerrasta onkin jo aikaa...
Mut siis lopetetaan kyllä heti, jos tuntuu vähänkään aiheuttavan suppareita tai tuntuu muuten epämiellyttävältä JA jos tulee totaali kielto. =)

Jennulille Synttärionnittelut!

Sitä relaxbirthiä minäkin mietin, et mikä se on...? En oo kuullukkaan ja en oo vielä jaksanu googlettaa...Ja kun kerta vielä oysissa on saatavilla... mhhh...

Mut nyt kahvin ääreen, Rauhallista pakkaspäivää!!!

buam ja myy 20+6
 
Huomentapäivää

Onnittelut jennulille synttärien johdosta! =)

Toinen neuvola oli sitten viimein tänään, kaikki ok sen mukaan, mitään kantaa ei oikein ottanut noihin lonkka-/selkä-/liitoskipuihin, vaan mitäpä se terveydenhoitaja oikein niille voisikaan. Sokerirasitukseen pitäisi minunkin nyt aikaa varailla, enpä ole moiseen vielä aiemmin joutunutkaan. Saa nähdä kuinka kykenen sen juoman juomaan, muutenkin hankaluuksia syömisen suhteen... Painoa oli tullut lisää vajaat 200g/viikko, eli ihan jees. Jospa ei nousisikaan koko aikana kovin kauheasti. Joitain kiloja on mullekin kuopuksen raskaudesta jäänyt (onneksi ei kuitenkaan kauheasti), ja ihan kiva olisi jos ei tällä kertaa lisää jäisi. Verenpaine oli ok (111/74), vaikka olin ihan varma että viimeisten öiden vähäiset ja katkonaiset yöunet olisivat vaikuttaneet siihen jo melkoisesti. Kuopus siis on yskinyt öisin tosi pahasti, ja itse olen tietenkin valvonut ja kuunnellut hengitystään uskaltamatta kunnolla silmiä ummistaa. :/

Joulukorttiprojekti saatiin lopulta kunnialla loppuun, vaikka viikonloppuun jäikin kuvaus lopulta. Viikko sitten oli kuvat jo tarkoitus ottaa, mutta lapset ja mies olivat silloin sairaana. Mulla on tosiaan perinteeksi jo muodostunut tehdä mahdollisimman kunnianhimoiset kuvat ipanoista korttiin, ei mitään perus tonttu-kamaa tosiaankaan. Siitä sitten saa kärsiä ihan itse kun lavasteita ja muuta rekvisiittaa vääntää päivätolkulla etukäteen, ja sitten yrittää saada lapset kuvaan edes jotakuinkin niin kuin meinasi... :xmas: :whistle: No, tulipahan taas tehtyä, ja aika kiva enkeli-aiheinen kortti tällä kertaa sukulaisille ja ystäville lähti. Olen tuossa lueskellut "Mitäs nyt"-palstaa ja siellä toiset ovat näemmä suorastaan ahdistuneet toisten lapsiaiheisista korteista. No, toivotaan, ettei kukaan oma tuttu näin ajattele meidän korteista... Ihmetystä kyllä herättää miten yksi kortti voi niin paljon elämää häiritä.

Jahasta. Nyt voitaisiin tyttöjen kanssa syödä lounasta ja sitten lähteä yhdistetylle ulkoilu- ja shoppailureissulle. Huomasin nimittäin eilen, että lasten valkoiset sukkahousut ovat kadonneet teille tietymättömille (eli luultavasti unohtuneet mummolaan viime reissulla...) ja tänään olisi esikoisen kerhon joulujuhla, johon sellaisia nyt kaivattaisiin. Onneksi asumme ihan ostoshoukutusten äärellä, eikä tarvitse tuskaisena lähteä mihinkään kauas sukkiksia etsimään.

Nyt siis ruokaa!
Bliss ja pikkuinen 22+0 POKS!

 
Kohta menee sadan päivän raja rikki :attn: =)

Seksistä - mun yhdellä kaverilla oli kohdunkaulan herkkyyttä, joutui vuodelepoon loppuraskaudeksi ja seksi oli kiellettyä. Mulla seksi aiheuttaa jälkeenpäin kivuttomia supistuksia, ei muuta.

Onnea ultratuille :flower:


 
Alkuperäinen kirjoittaja Bassets:
Te joilla on pieniä lapsia: Miten olette pärjänneet odotusajan? Entä uuden tulokkaan vauva-ajan alkuajan? Mitä ongelmia on ollut ja osaatteko antaa vinkkejä ;)
Meillä esikoinen oli 4kk kun tulin raskaaksi ja lapsille tuli ikäeroa 1v1kk. Lisäksi kuopus syntyi sektiolla joten oli nostokielto olemassa. Raskausaika oli hyvin raskasta koska emme olleet ihan suunnitelleet noin pientä ikäeroa lapsille. Itse asiassa emme olleet edes puhuneet toisesta lapsesta :ashamed: Kuopuksen syntyessä sektion puolelta kaikki meni loistavasti ja huolimatta nostokiellosta oli pakko toimia kotona yksivuotiaan kanssa ihan normaalisti. Mustasukkaisuutta ei ollut mutta esikoinen ei ymmärtänyt miksi äiti ei voinut aina ottaa syliin, varsinkin imetyksen aikana oli välillä vaikeaa kun esikko roikkui jalassa kiinni. Kaiken kaikkiaan koko kuopuksen vauvavuosi oli todella raskas sekä minulle että parisuhteelle. Kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta myös. Eipä tuohon oikein voi ohjeistaa muuta kuin että huolehtikaa tukiverkon olemassaolosta. Meillä sitä ei ollut koska mummit asuu kaukana eli jouduimme selviytymään miehen kanssa kahdestaan. Lisäksi ei kannata kauheasti ladata onnistumisen odotuksia tuohon vuoteen. Se menee omalla painollaan ja mikä kivaa, aika nopeasti. Paljon on kiinni vauvan nukkumisesta, nukkuuko yöt ok, onko vaikea, vaativa, koliikkia jne. Ja jos käy ylivoimaiseksi niin voi harkita esikoisen hoitoonlaittamista myös. Sillä jos öitä ei saa nukuttua ja pitää päivisin viihdyttää myös yksivuotiasta niin siinä ei pitkälle jaksa.
 
jennulille onnittelut :flower:

mulla on ollu nyt sellanen p*ska päivä nyt. :/ tympäsee... :(

Neito potkii tosi kovaa ja paljon kokoajan ...ihanaa taas tuntea nää potkut.
alamaha on kipee ja liikkelle on hankala lähtee...selkä onneks on ollu parempi nyt kun kotosalla oon ollu. torstaina pitäs töihin taas mennä. kassellaan...
kävelen siis kuin ankka :/

Luntakin näkyy satelevan...se hiukan kohentaa mieltä, onneks.
laitetaan lasten kanssa kohta takkaa tulet ja paistetaan makkaraa.. :p

Jokos ootte jouluruokia laittanu tai edes miettiny?
mitä teillä kuuluu joulupöytään? ekaa kertaa laitan meille oman joulun oikein kunnolla niin ois kiva saada vinkkejä :)

mies tuolla kuulemma paketoi juuri mulle joululahjan :p mitähän se taas on keksiny...
pitääköhän käydä kurkkimassa :p :LOL:

jees, nyt lasten tykö leikkimään...

iloista pakkaspäivää,

nasum. ja neito 21+2 :heart:
 
Huutelemaan tulin vielä...

Onko kukaan ostanut H&M:lta äitiyssukkahousuja? Ostin nimittäin sellaisen tuplapakkauksen, jossa kahdet sukkikset, harmaat ja mustat. Ei mitään, ihan sopivat ovat jne, mutta miksi ihmeessä niissä on ihan tolkuttoman voimakas hajuste? Sellainen intialaisbasaarin tyylinen. Olen nyt pessyt sukkikset kerran koneessa, haju ei lähtenyt mihinkään. :/ Ja mä olen todella herkkä saamaan migreeniä hajusteista, joten tämä on aika ärsyttävä juttu. Pöh, ja kun noi sukkikset olisi muuten tosi hyvät, oikean kokoiset, sopivan paksut jne. Stockalta löysin vaan tuplahintaan (vai oliko vielä kalliimpiakin) Mamaliciousin sukkahousuja, jotka olivat vähän ohuehkojakin. Täytynee lähteä vielä jostain metsästämään...
 
Bliss - mulla on samat sukkahousut. Mutta ei hajua :/ Mulla on myös toiset Henkan äitiyssukkikset. Näissä kummassakin on sellainen ongelma että ekan käyttökerran jälkeen rullautuvat mahan päältä pois käytössä :headwall: Todella ikävää kävellä ja tuntea että sukkahousut valuu.
 
Buam Toivottavasti pikkuinen ei kauheen aikasin halua pihalle tulla! Kun pysyisi mahd pitkään vielä siel omassa yksiössään =) Peukkuja pidän sulle!
Ja tohon sun kysymykseen, ei oo mies huomauttanu, eikä niin oo varmaan käynytkään.. :D

Feles Sulla on joo myöhäsillä viikoilla rakenneuä, mut oot sen varmaan itse vasta silloin halunnut? Mäkin halusin alkuun myöhäsemmillä viikoilla, mut sillonkin olis ollut jo rv 24.. Mut sit vaihdoinkin aikasempaan. Mutta näkyypähän sulla sitten kaikki rakenteet paremmin =)

Arska äippä Sulla kävi siis samoin, kuin mulla, että oli ihan varma poikaolo, mutta tyttöö sieltä sitten lupailtiin :D Onneks sun pienellä oli kaikki hyvin! =)
Täytyy kyllä kysyä, että olitko sitten kauheen pettynyt tohon tyttölupaukseen? Sen käsityksen mä ainakin sain tosta sun tekstista.. :ashamed:

Empuuu Mullakin on päiviä (viimeks eilen), että vauvan liikkeet ei tunnu "normaalisti". Meinaan siis että ei tunnu niin monia liikkeitä ja niin selvästi kuin useimmiten.. Säikähdän minäkin kyllä aina!

Jennulille synttärionnittelut! =) :flower:

Jouluruoista Mä ajattelin tänä vuonna tehdä itse perunalaatikon ja rosollin, mitkä sitten vien porukoilleni. Muut laatikot meidän äiti ostaa varmaan kaupasta, paitsi punajuurilaatikon. Miehen äiti puhu tekevänsä kaikki itse. Kotiin en ala ruokia tekeen, koska käydään joka päivä syömässä joko mun tai miehen porukoilla.
Kotiin leivon ainoastaan jotain kahvin kanssa, ehkä glögitorttua ja joulukarkkeja ainakin, kun pukki tulee niin on sitten vieraille tarjottavaa :p

Meillä tuli sunnuntaina pojalle vesirokko. Lauantai-iltana sillä oli vähän lämpöö, muuten on ollut oireeton, lukuunottamatta näppylöitä. Onneks oon sen itse pienenä sairastanut. Kuulin että jos odottava äiti ei oo sitä sairastanut, niin sikiö saattaa vaurioitua siitä jotenkin.. :eek:

Täällä on aikas kiprakat pakkaset, n. -14'c, hyrrr! Meidän koirakaan ei suostu meneen ulos tälläsillä pakkasilla :LOL:

Katyana & Nanna <3 20+5
 
Jennulille synttärionnitelut!

Joulu lapset lähtee mummilaan lauantaina, koska mummin ja paapan mielestä lapset tahtoo hakea joulukuusen paapan kanssa mettästä. No sehän sopii. Itse mennnään perästä tod.näk. 23. pv. Aattopäivällä anopille jouluruokaa ja miehen siskon 30v juhlintaa.
Illalla takaisin mun vanhemmille odottamaan pukkia. En ole ihan varma tuleeko anopillekin pukki vai ei.
Muista päivistä en vielä tiedä, ehkä anopilla käydään toistamiseenkin jos kaikki miehen sisaruksista (eli siis veli) ei pääse sinne aattona. Tai sitten kaikki vielä kääntyy päälaelleen, sitähän ei koskaan tiedä.

Joulupöytään kuuluu meillä perinteiset laatikot, lanttu-, porkkana-, imellettyperuna- sekä mun vanhemmilla maksalaatikko. Kinkku luonnollisesti, keitetyt perunat, rosolli, sienisalaatti, italiansalaatti, punajuurisalaatti.. riisipuuro ja luumukiisseli. Nämä nyt tuli ekana mieleen.. saattaa olla muutakin mutta nyt ei pää toimi niin ei toimi..

Harrastuksista rajoittuu tällä hetkellä lasten kanssa puistoiluun. Olen kyllä ajatellut juurikin uimista tai kuntosalia. Mutta mutta.. sattuu kohtalaisen rivakka kävely alamahalle joten pitää vähän tarkemmin miettiä tuota liikkumista. Nyt olisi vielä hyvä liikkua kun ei kovin pahasti supistele. Ehkä se uinti sitten olisi tarpeeksi lempeä.

Relaxbirth, en ollut kuullutkaan aikaisemmin ja äkkiseltään olisin liittänyt sen hypnosynnytykseen muta näyttäisi olevan joku kummallinen "laite"
http://www.relaxbirth.info/pdf/esite_synnyttajille.pdf tämän mukaan.

Lunta satelee hiljalleen, takassa tuli ja lapset katsoo pikku einstainia. Illalla esikoisen tanssiesitys.
Keskimmäinen täyttää tänään 4v ja oltiin neuvolassa, pitkä poika 113cm hyppää käyrällä ja neuvolantäti näyttää käyrää neuvolalääkärille joka sitten päättää hyppääkö liikaa ja tarvitaanko lisätutkimuksia esim verikokeet. Hienosti teki kaiken mitä pyydettiin, huippuhyvä näkö ja hyvä kuulo.
Lisäksi saatiin lähete puheterapiaan herralta puuttuu V, J, R ja S puheesta joten hieman epäselvää on. Puhuu kyllä ja paljon, ehkäpä tuo aika puheterapeutille tulee n.6kk kuluttua.
Noiden puuttuvien kirjainten löytämiseen saattaa kerta tai kaksi riittää, mutta odotellaan..
 
Heips vaan taas =)

Mulla ei ole kyllä tule mitään tisseseistä seksin aikana/jälkeen. Seksiä kyllä harrastetaan, vaikka haluja ei mulla juuri ole enkä anna miehen pahemmin koskea alapäähäni. Tuntuu niin aralta ja tulee harkkasupistuksia. :ashamed: Sen yhden päivän aikana oli tullut pari minitippaa tisseistä jotain nestettä, mutta muuten ei mitään.

Häpyluu (vai mikä onkaan) on ollut kipeä. Kävely on vähän kankeaa ja nousemiset sun muut myös. :kieh: Hyvin pystyy liikkumaan vielä, vaikka vähän sattuukin.

Jouluruokia ollaan nyt mietitty miehen kanssa. Kinkkua ei varmaankaan hommata tällä kertaa, ostetaan vaikka jotain hyvää kalaa. Porkkanalaatikkoa paaaljon, ehkä pari muutakin laatikkoa. Sen jouluhalon ajattelin tehdä, käydään ilmeisesti miehen porukoilla aattona ja syödään sielläkin jouluruokia. Suklaatahan sitä tulee vedettyä. :ashamed: Toivottavasti torstaiset vaa'an lukemat järkyttää niin, että en uskalla liikaa ahmia. :D

Mitähän tässä muuta...Poksujille :flower:

Huomenna itekiin poksun taas. Jälleen yksi etappi saavutettu - 22 viikon jälkeen puhutaan jo synnytyksestä, ei keskenmenosta. Pari viikkoa vielä, niin vauva saa tehohoitoa, jos sattuu syntymään. Toivon sydämeni pohjasta, että pysyy masussa lähelle laskettua aikaa. :heart:

rv21+6 :wave:
 
Jennulille synttärionnittelut! :flower: :flower:

Bliss mulla on kanssa henkasta sukkahousut enkä ole niissä mitään hajua huomannut. Ne on musta vaan vähän karkeat ja jää ikävästi hameisiin kiinni. Tai hame ehkä enemmän niihin. Mä haluaisin jotkut kunnolla sileät, mutta esim. Bebesin sukkikset tuntuu vähän kalliilta... :/

Me oltiin äsken työporukan kanssa joulupöydässä ja nyt on niiiiin turvonnut olo kun olla ja voi. Mutta täytyy kehua, että kyllä nää äitiyshousut on sitten loistavat tollasessa noutopöydässä - ei nappi kiristä vaikka miten ahtaisi. :D

Liikkeistä mulla on myös sellasia hiljasempia päiviä jolloin täytyy oikein erikseen jäädä kuuntelemaan tuntuuko liikkeitä. Nyt oli just sellainen 3-4 päivän putki, että rupsin jo välillä oikein laskemaan tuleeko niitä ollenkaan. Mutta onneksi eilen käynnistyi taas tavanomainen jytä ja nyt ei ole epäselvää tuleeko liikkeitä tarpeeksi. :heart: Esikoisen kanssa oli sama homma, että välillä oli pari päivää hiljaisempaa ja sitten taas alkoi möyrintä. Mitein olisko hiljasemmat päivät sellaisia jolloin pieni kääntää selän mun masu kohti ja siksi en tunne niin selvästi, vai onko muuten vaan välillä "lepotaukoja".

Filuuri 25+
 
Bliss Mulla on myös H&M:n mammasukkikset, juuri nuo missä harmaat ja mustat, eikä niissä mitään hajua. Ja Sapfo mulla ei myöskään rullaudu ne mahan päältä pois vaikka olen pessyt jo useamman kerran. Taitaa olla vähän kappale-eroja noissa.

Filuuri Mä kiittelen tässä kans mammahousuja. Vaikka äsken söikin itsensä ähkyksi kahden tunnin lounaalla niin on hienoa kun on joustovaraa housuissa. :D

Jouluruoat
Meille laitetaan taas pieni kinkku ja laatikot itsellekin vaikkei varmasti kamalasti ehditä edes olla kotona. :D Tänä vuonna aion tehdä laatikot valmiista soseista, paitsi tietysti perunalaatikon teen sitten perunoista. :D Ja sitten jos luumusopan keittäis ja leipois torttuja ja pipareita. Eiköhän niillä selviäis. Rosollia mies varmaan ostaa kaupasta, se kun ei kuulu mun lautaselle.
Yleisesti me ollaan molemmat totuttu että joulupöydässä on suht samoja ruokia, molempien vanhempien joulupöydästä löytyy nuo peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot, kinkku, karjalanpaisti, rosolli, ehkä perunasalaatti ja vihersalaatti ja sitten luumukiisseliä. Niin ja kalaa, savulohta ja graavilohta. Onkohan meillä vielä jotain muuta, ei nyt äkkiseltää tule ainakaan mieleen..

Liikkeistä
Täällä on myös noita hiljaisia päiviä välillä. Tänään varsinkin on ollut hiljaisempaa mutta äsken ruokaillessa sitten pieni ilmoitti olemassaolostaan joten kyllä siellä ainakin hengissä ollaan. :)

Nyt tässä alkais oleen työpäivä pulkassa, olipas se raskas päivä, melkein koko päivä meni syödessä. :LOL:

- Hapsiainen ja Herne 24+6
 
Onnea jenuli :flower:

Feles,
täällä on rakenne ultra vasta tammikuussa, kutsua odotellessa, et varmaan samoihin rv menee kun sullakin.

jouluaatosta Tää viettää sen töissä ;) Ruuista Ajateltiin hommata 2 noin 4-6 kilon kinkkua, toinen pakkaseen et saa paistaa uudeksi vuodeksi jos mun napa vetää tarpeeksi eikä jää :) joulusta, laatikot ostetaan kaupasta porkkanaa, maksaa, peruna ja lanttu kans. Sitten löytyy lihahyytelöä ja maksapateeta. Taitaa mulla jäädä tosin pieneen tilkkaan maksalaatikkoa. Unniperunat ja katkarapukastike tulee kanssa ) piparit on leivottu ja torttuja tulee vielä lisää :) Riisipuuro keitellään itse ja kiisseli siihen kanssa. Mitäs muuta kuivakakku pitäs tehä jossain välissä vielä :) ja suklaat hommata :) siinä alkaa oleen aika hyvä kasa ruokaa ;)

Täällä lonkat kipeänä ja huilimass akotona niidnen kanssa, ilmeisesti joku tulehdus, joten lepoa ja kylmää...
Sain kuitenkin kortiti tehtyä ja postin, eikä jäänyt ees viimetippaan se postitus :)
väsyttää kyllä ,kun ei paljon saa puuhailla. Mut josko tulis sit nopeammin kuntoon kun jaksaa huilia ja hautoa kylmällä.
Liikkeistä, täällä on tuntunut siitä asti kun aloin oleen varma niin joka päivä joten seuraillaan ja kattellaan mitä toi pikkunen meinaa...

Unico ja Toukka 20+4
 
Relaxbirth-synnytystuesta olen lukenut/kuullut hyviä kokemuksia ja siksi se niin kovasti kiinnostaakin. Puoli-istuva ponnistusasento ei ollut minulle hyvä ja varsinkin lonkkien+alaselän alueen vaivojen takia en haluaisi samassa asennossa uudestaan ponnistaa, mikäli mahdollista. Synnytysjakkaran parhaat puolet on käsittääkseni saatu hyödynnettyä tuossa laitteessa ja lantio pääsee avautumaan paremmin kuin esim puoli-istuvassa asennossa.

Tuli muuten mieleen, että joku jossain vaiheessa kyseli kokemuksia pinnasängyistä, joissa laskettava reuna. Meillä sellainen on (merkkiä en muista) ja on kyllä ollut huippuhyvä ostos. Ja tukeva myös.

Hemmi muistaakseni puhui äitinsä antamasta vinkistä rintojen karaisemiseksi imetystä varten. Minua neuvottiin esikoista odottaessa aina pesun jälkeen hieromaan rintoja karkealla pyyhkeellä, mutta koska se ei kovin miellyttävältä tuntunut, jäi tekemättä ja rinnat olivat aivan hajalla melkein heti imetyksen aloittamisesta. Siinä vaiheessa laiskuus ja mukavuuden haluisuus kyllä kadutti kun rinnoista veri lensi. :( Jospa tällä kertaa pääsisin ilman pahoja haavoja kun neuvot on käytössä...

Maha on kasvanut taas selvästi. Esikoisen pukeminen talvikamppeisiin alkaa aiheuttaa puhinaa kun ei oikein taivu kunnolla. Sitten kun on se uhmiskin päällä tuolla lapsella, ei mikään suju helposti... Voi kun menisi uhma ohi huhtikuuhun mennessä ja nukkumisiinkin tulisi joku tolkku! Nukahtaminen on ollut jo pitkään vaikeaa + heräilee öisin. Välillä kun itseä väsyttää ei kyllä ole kovinkaan mieltä ylentävää kuunnella toisen jatkuvaa eieiei-vastauksia, kiukutteluja ja haluaa-huutokuoroja. Onneksi tämä vaihe menee joskus ohi ja sillä on todella tärkeä tehtävä lapsen kehityksessä!

Sukulaisten joulukortit pääsivät postiin tänään. Niihin otin kuvan lapsista, lapset askartelivat kannen ja minä väsäsin tekstit. Muutaman kortin laitan vielä tällä viikolla postiin kavereille ja osa viedään viikonloppuna henk.koht. Ensi maanantaina puolet porukasta lähtee tekemään jouluvalmisteluja mummolaani ja loppuporukka tulee aatoksi perässä. Tapaninpäivänä palaillaan ilmeisesti kotiin.

Donu ja Pikkuinen 22+0
 
Jennulille synttärionnittelut! :flower:

Feles mullakin on rakenneuä vielä edessä, mutta onneksi pääsen perjantaiaamuna vihdoin näkemään pikkuisen. Silloin on viikkoja kasassa 24+1.

Ihanaa kun tuli talvi! Takkatulen ääressä on ihana köllötellä, ainakin sen muutaman minuutin, minkä vauhtihirmu esikoinen antaa äiskän levähtää töiden jälkeen.

manteli ja Sulo 23+5
 
:wave:

Viimeset liimaukset joulukorteille tein tänään. Nyt ne on jo postissa. Postissa oli pikkanen ruuhka, joten olin viksu ja menin viereiseen kauppaan hakemaan ne merkit (ja samalla linnuille siemeniä ) niin sain bonuksetki kaupan päälle.

Edelleen kiva pakkassää. Tykkään :) :heart: ("pohjosen" likkoja kun oikeasti olen ;) )

Onneksi olkoon jennuli87 :flower:

Mulla tuli kans sama mieleen niiku monella muullaki toi paikkojen pehmeneminen ja seksi. Näin ensikertalaisenaki jopa älysin tajuta ja miettiä, ett onko seksi hyväksi sillon ;)

Jouluaatto Vietetään "appivanhempien" luona. Sit joko joulu- tai tapaninpäivänä lähetään ajeleen minun vanhempien luo ja ollaan siellä muutama päivä. Avokki tässä yks päivä just kyseli, ett millon aletaan viettämään jouluja kotona. No katsellaan miten käy kunhan Tuittu on tullu maailmaan.

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja poksujille :flower:

Täällä kuuluu joulupöytään iha sitä mitä tarjotaan. Mutt perinteiset kinkku, laaatikot, rosolli, kaloja (lohta ja sillejä ). Tietty ensin päivällä riisipuuro.

Liikkeistä Täälläki säikähdin kun oli 1-2 päivää ettei oikein tuntunu liikkeet saatika potkut. Nyt on taas pari päivää jyllänny ja tänään varsinkin ollu taas todella aktiivinen päivä. Tais päivällä jopa potkia tonne virtsarakon suuntaan, kun tuntu niin inhalta ja hetken päästä oliki mentävä vessaan. Ylipäätään tonne alaspäin ne potkut ei tunnu kivalta niiku joku jo täällä aikasemmin sanoki.

Ja vielä noista liikkeistä omaan napaan liittyen. Eilen mentiin avokin kans nukkumaan, ihme kyllä yhtäaikaa, nii vähän säikähdin just ku olin nukahtamassa. Avokki piti meinaa kättään minun mahan päällä (olin kyljellään) ja yht'äkkiä nykäs kätensä pois. Oli kuulemma iteki just nukahtamassa ja säikähti sitä, kun käden alla tuntu kunnon muljahdus. Hetkeen ei "uskaltanu" laittaa kättään takas mahan päälle, mutt sit ku oli laittanu nii kuulemma liikku taas (olin nukahtanu siinä vaiheessa). Vähän minua alko huvittaa toi koko juttu :D

Enää kolme aamua ja sit alkaa joululoma. Päivätki vaan töissä vähenee, kun meillä on lomautuksia tiedossa jo heti tammikuulta, joten ei enää montaa työpäivää.

Joo, puolet jutuista iha takuulla unohtu, mutt sainpahan edes jotain kirjotettua. Nyt jääkaapille...

JääKyynel ja Tuittu

*POKS*



 
katyana: sinä taisit kysyy et olinks pettynyt.. no voisin sanooo et ehkä hieman senki takia ku mies halus kovasti sitä poikaa ja sanoi nyt et vauvateko loppuu tähän et 2 tyttöö sit piisaa :( oishan se poikaki kiva. valmiiks on paha mieli että lapsia en saa.. :'(

täällä pakkanen on yhä paukkunut ja mä sain tunti sitten vietyä kortit postiin huh,, tulihan ne sit lopulta lähetettyä ihan kaikille en pistänyt lähimmäisille kuitenkin jne. meillä nii iso suku et huhheijjaa..

seksistä olette puhuneet , meillä seksiä ollut aika vähässä nyt :/ tiettyssä asennossa voi tehdä kipeet ja lopetetaa ja vaihdetaa asentoa mikä ei tee kipeää mut suppareita ei mielestäni oo tullut mut seuraavana päivänä oon koko ruumiiltani iha jäykkä ja jumissa.

nyt kauhee väsy et oiskohan pikku levähdys paikallaan..

arska äippä + vaavi 21+4
 
Neuvolassa käyty.. Minulla kivut jatkuvat kävellessä edelleen.. matka neuvolaan on muutama sata metriä ja jo puolessa välin matkaa sattui niin että suurinpiirtein hammasta purren vedet silmissä kävelin eteenpäin ja välillä oli pakko pysähtyäkin :(
Eli en ole menossa töihin ensi viikollakaan.. Nyt siis jo neljättä viikkoo sairaslomalla..
Ensi tiistaina menen taas neuvolan lääkärille että katsotaan nyt mitä siellä sitten sanotaan.
Nyt tuli sitten töistäkin tekstiviestiä että enää seuraavalle listalle mulle ei edes vuoroja laiteta eli olen vissiin sitten vain kotona äitiyslomaan asti! :headwall:
Neuvolassa kaikki ok, pissa puhdas tosin vien labraan pissanäytteen että pois suljetaan bakteeri peräinen tulehdus, jos mun kivut siitä johtuisivat.
Nyt en oikein tiedä mitä ajatella tästä että kotona pitää olla äippälomaan asti ja siitäkin vielä pari kuukautta ennen kuin on laskettuaika.. huoh.. eniten varmaan tuo taloudellinen tilanne huolestuttaa mutta ehkä se tästä, ei muuta voi sanoa.

jastu ja vilperi 22+3
 
jastu, onko sulla työsopimus voimassa? millanen? jos sulla pitäs olla töitä ja sairasloma loppuu ja oot työkuntoinen niin kyllä ne vuorot tarvii sulle antaa. Tää oli tossa aikaisemmin pitkällä sairaslomalla muutama vuos sitten ja juu alkuun sain vuorot ja sitten ei enää tippunut ennen kun oikeasti menin takas töihin.
 
Jastu kuulostaa niin kurjalta :( :hug:

Mullakin neuvola oli siis tänään ja painoa tullut 3 kiloo viidessä viikossa, auts :/ Vieläkin on tosin viisi kiloa miinuksella lähtöpainosta, mutta silti...

Paino +650g/vk
verenpaine 93/63
hemog. 99 :(
sf 19,5 (napaan asti kohtu)
syke 145
liikkeet ++

Tosiaan toi hemoglobiini turhan matala... Sokerirasituksen yhteydessä otetaan sitten myös tarkempi verikoe. Nyt rupean heti juomaan Kreuterblutsaftia ja toivon, ettei anemiaa ole. Nimittäin siinä tapauksessa lennän Haikaranpesästä ulos :'(

Joulu ollaan vietetty vähän rinnakkain molempien vanhemmilla, kun asuvat 3-4 km:n päässä toisistaan. Äiti täyttää vuosia 23. päivä, jolloin mies tulee kahville ja aattona käväisen yleensä hänen vanhemmillaan päivällä ja vietän aattoillan kotosalla. Asutaan siis miehen kanssa erillään ja treffaillaan aina kun ollaan kotona käymässä. Molempien vanhemmilla aika pienet kodit ja toisaalta on tuntunut hölmöltä olla aina liimautuneina toisiinsa kiinni =) Joskus ollaan käväisty baarissa vielä loppuillasta, mutta yleensä se on kuulunut joulupäivän ohjelmaan vasta. Se on jokavuotuinen pikkukaupunkilaisten kokoontuminen, kun kaikki lähteneet sieltä maailmalle. Ihan siis jouluperinne :xmas: Tämähän tietysti kaikki muuttuu tulevaisuudessa.

Jouluruokia äitini pöydässä on ollut kinkku, keitetyt perunat, valkokastike, herneet, rosolli, porkkana- ja lanttulaatikko, lihapullat, lihahyytelö, maksapatee, itsetehdyt joulumakkarat, lipeäkala, silli, joululimppu ja joulujuusto + siivu limppua jota kuuluu liottaa kinkun paistinliemessä ihan viimeisenä. Jälkkärinä Ris a la Malta eli aamuiseen kylmään riisipuuroon sekoitetaan mansikoita tai ananasta ja kermavaahtoa ja sotketaan jälkkäriksi. Tulee ihan joulufiilis :xmas: Meillä siis puoliksi ruotsalainen joulupöytä. Itse olen tosin kasvissyöjä, joten jää paljon syömättä. Mun lisä on sitten kasvispullat =)
 

Yhteistyössä