**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Vihlomista esiintyy täälläkin ja sitten painaa kävellessä aika helposti tonne alas tai virtsarakkoon mikä on tosi inhottavan tuntusta... :$

Lisään vielä, että ainakin hyvinkään sairaalan nettisivuilla on kerrottu hyvin eri kivunlievitys mahdollisuuksista mitä sairaalassa tarjolla, eli kannattaa varmaan käydä oman sairaalan sivut katsastamassa jos löytyy jotain =) Nuo bebesin-sivut näyttivät tosi kivoilta ja selkeiltä muutens :) Kiitti kuka olikaan linkittänyt en enää muista =)

Tulin toivottamaan hyvää ystävänpäivää!

Vihlomista on täälläkin jossain tuolla alhaalla ja just niin että ei oikeen pysty hahmottaan että missä kohtaa tarkalleen.
Ja tänään muutenkin särkenyt lähes jokapaikkaa :/
Huomenna neuvola ja tänään taas tullut kivasti herkuteltua että paino on huomenna pilvissä :D

Nekkunen ja Iita 31+4

Valmistelut Kun lukee toisten viestejä tuntuu, että olen ihan myöhässä kaikkien valmistelujen kanssa. Vikkoja jo yli 34 (ja edelliset synnytykset 38vko ja 34 vko!) eikä olla vielä mitään oikeastaan tehty. Nyt tänään olen ne ihan pienimmät vauvanvaatteet pessyt ja peitot-petarit myös. Pinnasänky on aivan pölyisenä kellarissa, mutta sen mies kerkii kokoamaan kun lapsi maailmassa. Mutta en ole keksinyt, mihin laitetaan vauvan vaatteet, mihin hoitopöytä... En edes muista, missä hoitopöytä on, kai sekin jossain kellarissa. Siis kummassa kerroksessa ruvetaan vaippoja vaihtamaan, joko alakerrassa (jossa enemmän oleskellaan) tai meidän makuhuoneessa (joka tavallaan myös perusteltu, alkuvaiheen öisiä vaipanvaihtoja huomioon ottaen).
Muistelin tänään kun niitä vaatteita koneeseen heitin, miten pesin esikoiselle vauvan vaatteita, ihaillin niitä narulla, kutsuin miehenkin ihmettelemaan narullista pienia suloisuuskia... Ei sitä enää smalla tavalla jaksaa innostua, vaikka onhan ne söpöjä edelleen.

Tänään sai lopuksi tilattua Ping-Pongista turvakaukalon ja rattaat. Eihän ne tule ennen, kuin vauva syntynyt, mutta onneksi on vanha (ja oikeasti edelleen hyvä) kaukalo vielä olemassa. Nyt tilasin Britaxin kaukalon isofix alustalla (sen isofixin takia ennen kaikkea menee vaihtoon, kun pitäisi ne kolme lasta saata sinne takapenkille turvatuoleineen) ja Gesselin Vision rattaat. Eli kuten Siru2006, vaikka usempi vaihtoehto oli, ja myös MaxiCosista tykkään. Toivottavasti nuo rattaat ovat myös matkarattaiski sopivat, sen verran kuin niitä nyt johonkin tarvi. Jokapäiväiseen käyttöön onkin meillä vanhat EMmaljungat, jonka mies oli näköjään raahannut tänään lapsille saunaan pestäväksi. Varmaankin innolla pesevät pikkuveljelle vaunuja!

Supisteluja tulee aina herkemmin ja herkemmin. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan lähipäivinä vielä käynnisty. Ainakin reilun viikon, mielummin kaksi haluaisin vielä pysyä kasassa.

Mirabel 34+2

Ystävänpäivää kaíkille minunkin puolestani! :)

Huomenna kauan odotettu Ikean reissu!! <3 :) Ostellaan mm. vauvalle pinnasänky,hoitopöytä/lipasto ym...
Saas nähdä kuinka rättiväsynyt sitä on illalla kotiin saapuessaan.. n.12tunnin reissu tiedossa..
Tänään käytiin puolen tunnin kävelyllä ja kyllä se siltä taas tuntuikin :( koko lantio niin kipeä että voi luoja.. Kovasti mietityttää senkin puolesta kuinka huomenna jaksaa päivän kävellä kun ei se niin kovin kivuttomasti suju :(
Tänään on ollut kipeitä supistuksiakin ihan kiitettävästi :/ Tosi ikäviä ovat kyllä.. Tiedän että parempi vain kun ei supistukset vielä mitään aikaan saakaan, mutta kyllä mua silti turhauttaa,ärsyttää niin se ettei enää voi tehdä mitään ilman supistuksia, edes maata paikallaan..
Mutta juu ehkä se tästä taasen :)
Tänään vaihdeltiin multia kukkiin ja olin kyykyssä aina hetken välillä niin kyllä taas muisti sen kivun mistä täälläkin joskus kyselin että kun kyykyssä ollessa mua sattuu emättimeen ihan pirusti! Mietinkin että voisin neuvolassa seuraavan kerran kysästä että onko terkka mahdollisesti ennen kuullut moisesta.. et mistä vois johtua..

jastu ja vilperi 31+1

Hapsiainen Mulla on ollut myös noita samoja vihlaisuja/tuikkaisuja kuin sulla.. luulisin ainakin.. Ja niin oli edellisessäkin raskaudessa näin loppua kohden mennessä. Ja luulisin, että ne johtuu siitä että vauva potkii/lyö suoraan tonne kohdunsuulle tai johonkin sinne..? Mut välillä tuntuu kyllä joo tosi ilkeeltä.. :/

Vitsit kun osa on jo pitkällä, melkeinpä oon ihan kade teille.. :D :ashamed:
Kohta alkaa jo vauvoja tuleen tähänkin pinoon, ihanaa! :heart:

Katyana & NaNNa ? 29+3

Vihlomista täälläkin, mutta tuntuu tuolla virtsarakon suunnalla, taitaa vauva painaa sinne. Eipä tuo muuten juuri tunnu, paitsi kävellessä.

Harkkasuppareita edelleen silloin tällöin, ei kipua eikä mitään muutakaan.

Monilla jo 34 viikkoa täynnä, pikkuhiljaa niitä vauvoja alkaa syntymään. :)

rv30+4(?)

Tytön norovirus tarttui sitten meikäläiseenkin ja viime yö meni oksentaessa. Paino tippui 3 kg yön aikana, että siihen malliin. Tänään en oo saanut muuta kuin kaurapuuroa, jugurttia ja banaanin alas. On ollu ihan hirveä päivä kun mies oli iltavuorossa ja esikoista piti jotenkin viihdyttää. Onneksi nukahti ysin pintaan vaikka päikkärit nukkuikin.

Mä sain 2 annosta epiduraalia tytön synnytyksessä ja varmaan samalla puudutteella mennään nytkin, jos vaan mahdollista. Oli sen verran taivaallinen kokemus, kun tuskat hävisi, että en voi valittaa.

Mä olen kans tulkinnut nuo alapään vihlaisut virtsarakkoon osuviksi potkuiksi/nyrkkeilyiksi. Muutenkin pieni pitää kyllä tällä hetkellä semmosta myllerrystä masussa, että oksat pois. Molempiin kupeisiin tulee yhtäaikaa osumia ja vatsanahka huutaa hoosiannaa.

HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE! :flower:

manteli ja Sulo 32+3

Moi!

lääkitys
Viikkoja kun on 34 niin ei ole enää syytä lääkkeiden avulla estää synnytystä.

Toivottavasti vielä pari viikkoa viihtyvät. Siihen mennessä olen menettänyt tuntoni lopullisesti mahasta, iho revennyt ja raapinut kutinasta rikki :(

Marylene ja kaks ikiliikkujaa 33+5

Olipas tullut paljon tekstiä sitten viime lukeman jälkeen! Kaikkea en ennättänyt nytkään lukea läpi, mutta pakko kommentoida pikaiseen tuota puudutusta synnytyksessä:

Esikoisen syntyessä sain epiduraalipuudutuksen ja jälkikäteen olen ajatellut, että suostuin siihen kätilön ehdotuksesta liian heppoisin perustein. Eipähän sitä tiedä, että johtuiko osittain tuosta puudutuksesta, mutta omat supistukset olivat sitten todella heikkoja ja avautuminen hidasta. Kipujakaan ei tosin ollut, mutta uskon, että olisin pystynyt synnyttämään lievemmälläkin kivunlievityksellä / ottamaan epiduraalin huomattavasti myöhemmin, mutta jotenkin olin (ensisynnyttäjänä) niin "kätilön vietävissä". Joten tässä tulevassa synnytyksessä aion pohtia muitakin vaihtoehtoja epiduraalille.

Oletteko muut olleet avautumisvaiheessa ammeessa? Itse lilluin siellä lehtiä lueskellen muutaman tunnin avautumisvaiheen alussa muutaman tunnin ajan, ja se oli todella rentouttavaa. Jos mahdollista, niin ammeeseen tahtoisin tässä tulevassakin synnytyksessä.

Rosahdus ja Myyrä 32 + 4

Nopee merkkaus :)

Tämäkin lähtee tänään vähän shoppailemaan. Hoitopöydän pehmuste ja itkuhälyttimet olisi hankinta listalla, tosin itkarit saa myös paikallisesta robin hoodista (Philipsin aventit) mitä oon ajatellut... Jätän ehkä vielä ens kuun puolelle. Mä inhoon kun tulee kaikki isot laskut aina samassa kuussa :kieh:

Ammeessa En ollut avautumisvaiheessa, mutta suihkussa kylläkin, mikä oli kanssa hyvä kokemus... vesi ilmeisesti ylipäätään :) Suihku oli hyvä kun välillä supparit tuntui selässä ja sitte mahassa, sai tähdättyä suihkulla siihen kipeimpäään paikkaan :D

Mutta tää lähtee kohti ainakin jumboa ja ehkä kenties nopea pyörähdys ikeassakin :wave:

Hilipatuinen rv 33+3

ikea, sello, kamppi...käyty taas testaamassa :D :LOL: :LOL: kivoja löytöjä tein vähän jokapuolelta, mutta oloani kyllä vaikeutti turvotus :ashamed: kädet ja jalat on ihan kauheat...
soittelin neuvolaan just ja kerroin oireeni (tähtiä näkyy, turvotus, huimaus...) niin sano et nyt pakkolevolla tää päivä ja jos pahenee niin sitten tulla näytille heti ja jos huomen aamuna vielä turvottelee jnjne niin pitää mennä pissanäytteen vientiin ja verenpaineen mittaukseen... hohhoijaa...toivottavasti se nyt ei myrkytystä lyö päälle :'(

kaupoilla aion käydä iltapäivästä ruokaostoksilla mutta muutenpa taitaa mennä sisällä makoiluun ...

Hurjan pitkällä alkaa porukka jo olla kateellisena ittekin luen ja kattelen ...
kohta alkaa vauveleita syntymään tosiaan...

en muista mitä piti kommenteerata :ashamed: sekotti tuo soitto taas niin...

nasum ja napero 30+1 :heart: :heart:

Epiduraali oli taivas mulle helvetin keskellä. Ei ollut mahiksia oikeastaan miettiä sitä vaikuttaako haitallisesti vai ei synnytyksen kulkuun kun kivut oli sitä luokkaa että tajunta lähti melkein. Mutta ei vaikuttanut hidastavasti ainakaan.

:hug: sairastelijoille!

Kaukaloista vielä ;) Onko kellaan ollut oran kaukaloa? Onkohan ne millasia? ajateltiin vaan kun sieltä muissa asioissa tuli niin hyvää palvelua että jos jatkais sitten samasta puljusta hankintoja.

Vähänkö se äitiyspakkauksen peitto tuli pehmoseksi kun se kävi koneessa, aivan erituntunen kun sinne laitettaessa :) eka kone pesty vauvan vaatepyykkiä :D Sit löytyi kaikista jemmoista ihan hirveä määrä pikkusia kietaisupaitoja et niitä nyt ainakin sitten on :D

Unico ja Toukka 29+3

Mirabel ja Marylene kun teidän juttuja lukee, tajuaa miten pitkällä tässä todella aletaan jo olla. Teillä on kummallakin viikkoja enemmän kuin minulla, mutta jo sekin, että toisille huhtikuisille alkaa ehken lähiviikkoina vauvoja syntyä, tuntuu tosi ihanalta! Omakin odotus loppuu todella jossain vaiheessa ja pääsee tapaamaan naamatusten tuon mahassa mullaavan lapsen.

Mirabel toivottavasti pikkuinen pysyy vielä muutaman viikon yksiössään ja pääsisitte yhdessä kotiin!

Uupuneille, kolotusten vaivaamille ja kipeille iso :hug: !

Valmistelut ovat odotustilassa. Hoitopöytä saadaan kotiin ehkä tällä tai ensiviikolla ja sitten pääsen katselemaan vaatteita paikoilleen. Pieniä kokoja on yllättävän vähän jemmassa, mutta niitä saa sitten lisää, jos tulokas osoittautuu kovasti sotkevaksi tapaukseksi. Esikoisen kanssa vaatepyykkiä tuli yllättävän vähän. Myös pikkuisia kestoja pitäisi kaivella varastoista ja miettiä mitä tarvitaan vielä lisää. Pitäisi ainakin laittaa bambukangas koneeseen kutistumaan ja leikata sopivan kokoisia imuja pikkuista ajatellen kunhan nyt ensin olen selvitellyt mitä on jo olemassa. Meillä on ollut hamppuimuja esikoisella käytössä, mutta kun ei ole kuivausrumpua, alkavat muuttua koviksi/karkeiksi. Bambuimut ovat pysyneet ihanan pehmeinä!

Donu ja Pikkuinen 30+6

Maanantaita....pitää kahlata taas tota tekstiä läpi tässä päivän mittaan kun ehtii =)

Miehen siskolle syntyi aamulla poika, mukavaa kun meidän beibillä on 2 serkkua pienellä ikäerolla ( siskoni synnytti ennen joulua). Onpahan leikkikavereita sit isompana :heart:

Johan pukkasi taas vaivan...viikonloppuna "diagnosoin" itselläni hiivatulehduksen ( taas jälleen...), oli kutinaa ja haavaumia...tänäaamua hain Canestenin apteekista, ja sit ihan sattumalta päätin että katon peilillä alapäätäni kun oli niin hillitön kutina ja kirvely. No siellä näkyi joitain valkoisia rakkuloita, siis tossa häppäreissä.... :ashamed: :ashamed: :eek: Mä oli ihan että mitä helv...soitin terkkarille niin passitti labraan fluorinäytteeseen että onko edes hiivaa vai jotain muuta.
Googlen ihmeellisestä maailmasta löysin vastaavia tapauksia ja ne ovat olleet herpestä. Mistähän ihmeestä mä olisin sellaisen voinu saada..??!!! |O On nuo sekstailut ollu vähän vähemmällä viimeviikkoina kun mies on tehny ilta/yövuoroa..... :kieh:
Mut nyt niitä tuloksia odottelemaan....#%#%&#

:heart: Lanfear 31+5 :heart:

Tuosta ammeesta olette keskustelleet. Mä olisin ollut ehkä halukas testaamaan ammetta synnytyksessä, mutta eihän täällä ole moista mahdollisuutta. :(

Lanfear Voi ei, toivotaan että tulokset tulee pian ja selviää mistä on kyse. Mä en ole varma mutta muistelen jotain että herpes voisi olla jotenkin elimistössä pidempään ja sitten puhjeta jossain vaiheessa rakkuloihin...? Äh, en tiedä siitä, niin en viitsi enempää tässä pohtia. :D

Vihlomiset "Kiva" kuulla etten ole ainoa noiden vihlaisujen kanssa. Kuuluvat asiaan, niin terkkarikin sanoi aamulla kun kävin neuvolassa.

Hankinnoista Meiltä puuttuisi oikeastaan enää vain vanna, ehkä joku vaipparoskis ja sitten mahdollisesti sitteri. Ja sitten varmaankin joudutaan hommaamaan vielä joku lipasto että saadaan kamoja mahtumaan. Pienet tilat niin joutuu vähän soveltamaan.
Sitten varmastikin tullaan hankkimaan korvakuumemittari, joka on ollut jo muutenkin hankintalistalla. Pinnasänky on edelleen porukoilla säilössä, ehkä se tässä lähiviikkoina kiikutetaan kotia ja kasataankin se sitten jo valmiiksi niin saadaan katsottua miten tavarat lähtevät mahtumaan.

Sitten vielä omaa napaa aamun neuvolakäynnin osalta. Kopsaan tekstin suoraan tuolta toisesta keskustelusta, laiskana kun en jaksa naputella uudestaan samoja juttuja.

Olipahan melkoinen neuvolakäynti. Voin sanoa että jäi kyllä niin TURHA olo siitä!! :eek: No keskusteltiin eka vähän synnytyksestä, tai no mä kerroin etten pelkää enkä jännitä että oikeastaan vaan odotan sitä. Sitten terkkari kertoi imetyksestä ja antoi jotain opuksia imetykseen liittyen.
Sitten tajusin kysyä sitä sairaalan esitietolomaketta ja totta tosiaan, sehän oli vaan unohtanut antaa mulle moisen. En olisi siis koskaan saanut sitä jos en olisi itse kysynyt. Tuli vaan tuo asia esille siellä synnytysvalmennuksessa.
No sitten katottiin verenpaineet, paino, sydänäänet ja sf-mitta. Näitä en nyt ulkoa muista kun tulin pyörähtämään juuri porukoilla.
Kuitenkaan hemoglobiinia ei mitattu nyt kun se on mitattu kolme viikkoa sitten. Musta vähän jännä... Sitten loppuraskauden lääkärineuvolaa ei ole mulla ollenkaan, kerta olen käynyt pari viikkoa sitten ylimääräisellä lääkärikäynnillä ja kaikki on ollut ok.
No sitten vielä kun raskaus kuitenkin edennyt ihan suht ok, niin ei neuvolakäyntejä tartte olla kun noin parin viikon välein loppuun asti. Eli nyt seuraava käynti maaliskuun alussa ja sitten vielä pari käyntiä ennen laskettua aikaa.

No painosta sain vähän sanomista tai ei vielä sanomista vaan huomautti, että pitäis syödä enempi. Käyrä ei ole noussut tasaisesti nyt, tai noussut on mutta ilmeisesti vähän liian vähän. Pitäis siis syödä enempi. Sf-mitta oli muistaakseni 30,5. Painoa tullut lähtöpainosta pikkaisen reilu 5 kiloa, tosin lähtöpainostahan multa tipahti 6 kiloa alkuraskaudessa, että oon mä raskauden aikana kerryttänyt 11 kiloa painoa.

Sitten terkkari suositteli liikkumaan enemmän. Kuulemma pienet kivut kävelyssä ei haittaa. :eek: Ja uimassakin voin käydä niin kauan kuin lapsivedet menee. Aiemmin mulle sanottiin että viikolle 36 asti saa uida. :eek:

Jäi siis jotenkin outo olo koko käynnistä...

- Hapsiainen ja Herne 33+5

Eihän se hiivaa ollut, turhaan hain aamulla puikon siihen...Emätintulehdus kuulemma, siihen lääkäri kirjoittaa jonkin reseptivoiteen. Kaikenlaisia vaivoja sitä voi ihmisellä ollakkin |O |O
Jospa pian alkais lääke purra, aika ikävä olotila kun pakottaa samanlailla kuin menkkajomotukset, plus päälle kutina ja kirvely :kieh:

Ammeesta, mä olin tokassa synnytyksessä ammeessa monta, monta tuntia avautumisvaiheessa. Oli kyllä aivan ihana, mutta aika salakavalasti siinä paikat sitte avautu enkä ehtiny enää kunnon puudutuksia saada. Nyt aion vaatia spinaalin, mikäli se vain ehditään laittaa!! Ekassa sain epiduraalin ja se oli aivan huippujuttu!!! Sitä kyllä suosittelen ensisynnyttäjille, tai jos synnytys pitkittyy. Se vei kaiken kivun pois, mutta pystyin kuitenkin tuntemaan ponnistamisen tarpeen.

Ja edelleen ne vauvan kamat on meillä kaikki laittamatta....... :whistle:

manteli76 voi kurjuus! 3kg yhdessä yössä kuulostaa kyllä todella hurjalta. Toivottavasti selätät taudin mahdollisimman pian!

Tämä päivä ollut taas kipujen suhteen pahempi. Aamusta lähtien kävely sattunut ei ihan mielettömästi, mutta sattunut kumminkin.
Köpöttelen ku vanha mummo täällä sisällä. Ei lähdetty sitten lasten kanssa puistoon.
Se oli kyllä mielessä aamulla mietin jopa jos poika olisi ollut puistolapsena, mutta idea kaatui siihen kun mies ei olisi päässyt ajoissa lounaalle ja häntä puistosta hakemaan.
Vaikkakin on naurettavan lyhyt 500m matka puistoon niin jotenkin tässätilassa sitä ei viitsi kahteen kertaan köpötellä (niin ja työntää niitä vaunuja). Huomenna sitten kun on laskiasiriehaa ja poitsukin lounaalla sanoi että haluaa sitten olla puistolapsi.
Täytyy vaan laittaa miehellekin viestiä että järjestää huomisen päivänsä siten että onnistuu se pois hakeminen.

Uiminen kiinnostaisi, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä yksin uimahallille.
Toisaalta tuntuu siltä että saattais provosoida liikaa noita supistuksia.

Ensviikolla taas neuvola ja 3 vkon päästä äitipolille, tuli siis se aikakin jo. Sinänsä taas jännittää miten sen jälkeen raskausetenee, sovitaanko silloin taas kontrollia jollekin viikolle ja vauveli syntyy ennen sitä?
Näinhän on meinaan kahden edellisen kohdalla käynyt. Keskimmäisen kohdalla yliaikakontrolli ja kuopuksen kohdalla kokokontrolli.

Mielessä pyörii sekin että tästä nyt menee 4-9 vkoa niin meillä on vauva, voi apua!

Keskiviikkona pitäisi lähteä vanhemmille, viedä lapset mummilaan hoitoon. Toisaalta mielessä on pyörinyt myös se että lapset menis sinne ilman mua ja saisin sinä aikana katseltua ne vauvan vaatteet ja järjestettyä ne valmiiksi.
Sitten olisi enää sänkyä vaille valmistelut valmiiina.
Tosin pitäisi tarkistaa myös tuplarattaiden kunto, ne on ollut ulkovarastossa säilytyksessä joten.. pientä vaaraa että jotain kasvustoa niistä löytyy.

Ensviikolla alkaa myös virallisesti äitiysloma!

KiiajaVille 33+3

Päiviä :wave:

Pikapikaa kirjottelen. Iltaviikko, viimenen sellanen pitkään pitkäään aikaan, outoo :/ Sit alkaaki talviloma ja heti perään äippäloma.

Täälläki on noi valmistelut edelleen puolitiessä. Kaikki isommat hankittuna. Vaunut, kaukalo, sänky, mutta ne pienemmät vielä puuttuu. Eli amme, rasvoja, vaippoja yms. Vaatepuolen luulisin olevan kunnossa, paitsi kotiintulovaatteet! Kirpparilta tehtiin lauantaina tosi hyvä löytö. Todella siistissä kunnossa oleva sitteri, josta oli vaan pieni pala muoviosasta lähteny jalasta. Senkin saa korjattua jos näyttää siltä ettei se kestä. Vain 5? maksoi ja kangas oli sellasta ett sitä voi huoletta märällä pyyhkiä. Oli samanolosta kuin vaunuissa oleva. sit löyty haalarit 2? kokoo 65. Näytti käyttämättömiltä (lassie- merkkiset muistaakseni). Aattelin, ett kyllä siinä huhtikuussa ja toukokuussa on sen vertas viileetä ettei se oo liikaa pienelle sit kun kasvaa tohon kokoon.

Tää lastenhuone (tuleva) vieläki laittamatta. Viikonloppuna oli tarkotus tyhjentää ja repiä tapetit pois, mutt tuliki niitä yllätysvieraita.

Eipä tänne muuta kuulukaan kuin perjantaita odotellessa :)

JääKyynel ja Tuittu 32+6

Greddy Meillä esikon korvat putkitettiin ekan kerran kun oli 11kk, tokan kerran kun oli 1v 4kk ja sittemmin oikeasta korvasta on lähtenyt putki kun ikää oli 1v 10kk. Nyt siis ikää 2v 3kk ja toivottavasti ei enää tarvitsisikaan...

Heissan !

YEB et ole ainoa suppareiden kanssa, täällä kanssa niitä tulee useita tunnissa, iltaisin enemmänkin. Vaikka ne ei ole "oikeita" niin olo on juurikin tukala kuten sanoit.

stoppis minä hommasin kaksostenrattaat, haluan kuiten vähän nopeampaa kävellä välillä entä mitä meidän kuopus joka vauvan syntymähetkellä on 1v11kk. Lisäksi meillä on nukkumavaunut pienelle erikseen.

buam oletko vielä sairaalassa?

Empuuu meillä kaikki lapset kuin isä pienenä, hassua. Neiti 6v on kuiten nyt juuri kuin minä samassa iässä :D

hapsiainen80 suosittelen minäkin kantoliinaa, kaikkihan ei siinä viihdy mutta jälleenmyyntiarvokin on hyvä. Itse sain apua tuolta
http://www.nunnukka.net/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=41
Meillä tuo kolmas asui liinassa ja oi kun oli helppoa se kunhan opetteli tosiaan tuota sidontaa, sitä tuskin oppii ekalla tai tokalla kerralla ;)

Epiduraali ei kiitos tänne. Esikoisen kohdalla kun synnytys oli pitkä, oli helpottava, kakkosen kohdalla en ehtinyt saada, kolmannen kohdalla sain spinaalin, neljäs tuli ilokaasun voimalla. Oma asenne ja hengitys on mielestäni tärkeämmät kuin lääkkeet. (Näin puhuu hän, jokaa menossa pelkopolille :LOL: )

Torstaina oli lekuri neuvola, paikat jo hieman pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt, eli kyllä ne supparit jotain tekee... Seuraava nvla 3.3. ja lähete tosiaan tuonne pelkopolille...

Välipalalle...

Chiq ja Taneli rv 30+3

ps. ja kyllä se maito nousee ilman poppakonsteja, joillain aikaisemmin entä toisilla. Samase mitä juo, kunhan juo -ja paljon. Minulla nousee vasta kotona, eli vauva joutunut tyytymään korvikkeisiin sairaalassa ja imetys opeteltu kotona. Imetysongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin, tukiryhmiä on jo paljon suomessa :heart:

Iltapäivää!

Oltiin tuossa keskiviikosta sunnuntaihin mummiloissa pyörähtämässä. Melkoista tuskaa alkaa olla matkustelu jo, eikä varmaan ennen vauvan syntymää mihinkään pidemmälle enää lähdetä. Turku-Mikkeli -väliä siis ajeltiin tällä kertaa.

Kivuista; Täällä ei tosiaan enää kivutonta hetkeä ole. :/ Nivusten seutu, alavatsa ja alaselkä ovat ihan jatkuvassa kiputilassa, edes levossa eivät kivut enää asetu. Ihan kamalaa. Panadolista ei ole mitään apua, eli turha sitäkään syödä. Luulen etten kykene huomenna äitiysjoogaankaan, sali kun sijaitsee jossain 4.-5. kerroksessa, eikä sinne mene mitään hissiäkään! :eek: Pitänee joogailla varmaan kotosalla. Edellisissäkin raskauksissa on ollut vaikeaa liikkua ja kipuja on ollut, muttei mitään näin kamalaa. Turvotuskin alkaa olla jo ihan kunnolla päällä, vielä ei ihan niin paha kuin kakkoselta viimeisen kuun aikana, mutta sinne päin liikutaan. :/ Kohta siis on jalat kuin ratapölkyt, ja sitten särkee vielä enemmän.

Neuvola on seuraavan kerran vasta parin viikon päästä, väliä viimeisille käynneille tulee siis reilut 3vkoa, ja edellinen oli siis lääkärineuvola ja 4. neuvolakäyntini. Ei ihan hirmu usein ole tarvinnut käydä... Vaan kyllähän tässä loppuun mennessä hieman useammin pitää käydä taas, varsinkin jos tämä tulokas edelleen vaan viihtyy perätilassa.

Tuosta perätilasta vielä, luulin tänä aamuna, että vauva olisi jo kääntynyt, sillä ylävatsalla oli ihan tyhjää. Taisi pikkuinen kuitenkin vain käväistä hetkellisesti poikkitilassa, sillä nyt on taas tuttu pallukka (pää) tuossa rintalastan alapuolella. Tuttu tunne jo esikoisen ajalta, esikoinen tosin ei koskaan ollut edes poikkitilassa. Olisi se kyllä niin hyvä juttu, jos pieni ymmärtäisi vielä kääntyä itse. Vaikka sektio aikanaan oli ihan "helppo" sekin, on se haava kuitenkin sitten pitkään kipeä ja kaikenlaisia tuntohäiriöitä alavatsalla pitkään synnytyksen jälkeen. Itseasiassa arven kohdalla tuntoaisti ei ole mulla koskaan palautunut kokonaan. Olen koittanut olla joogan suosittelemassa asennossa, jossa vauva saattaisi lähteä itsekseen kääntymään (pää alhaalla, peppu ylhäällä), mutta ainakaan vielä ei ole tullut tulosta.

Vielä mieliteoista, argh, viimeeksi jo taisin mainita, että alkaa tehdä kakkosen odotusajan mukaisesti mieli xylitolpurkkaa (ja nimenomaan sitä jenkin fruitmixiä ), ja nyt se purkkahimo on sitten tosiaan päällä. :ashamed: Tuntuu, että pitäisi koko ajan olla purkkaa suussa... Huhhei, kohta on leuat jumissa ja poskilihakset mittavat. :whistle:

Jahas, jospas ottaisi lepoasennon hetkeksi, ja katsoisi mitä sen jälkeen jaksaisi tehdä. Matkatavarat ovat vielä osin purkamatta ja pyykkiäkin pitäisi koneellinen laittaa pyörimään. Nyt just ei kuitenkaan jaksa eikä kykene. Jalat kohti kattoa siis!

Bliss ja pikkuinen 30+6

Yeb
Pitkästä aikaa ehtii tänne vähän kirjottamaan, tohon lukemiseen menee aina niin paljon aikaa :whistle: Sitten ku käy pienissä pätkissä lukemassa niin unohtaa jo suurimman osan jutuista!

Chiq ja muut joilla myös paljon noita harkkasuppareita, kiitos kokemuksistanne :) Hyvä myös ettei sulla ainakaan hapsiainen ollut aiheuttaneet vielä muutoksia. Minkäs niille supistuksille itse voit.. Vielä kun on kotona lapsen kanssa niin ei se sairaslomailukaan ole ihan sitä pelkkää lepoa :LOL: En kyllä kauheesti pysty enää tytön kanssa lattialla päivän mittaan olemaan, muuten en pääse enää ylös siitä ja illat on yhtä tuskaa. Pientä helpostusta oon saanut Doomoo-tyynystä jalkojen välissä öisin.

Oletkos muuten Unico jo miettinyt sitä sairaslomalle jäämistä tai jo jäänyt? Onhan siitä jo aikaa kun siitä kyselit mutta mun mielestä on aiheellista hakea sairaslomaa jos itsestä vähääkään tuntuu siltä :hug:

Puudutteita synnytyksessä en aio tälläkään kertaa miettiä etukäteen, mennään sitten tilanteen mukaan. Esikoisesta sain epiduraalin, olin jo hyvin auki siinä vaiheessa. Ponnistusvaihe kesti 1h 43min, mutta sitähän en tiedä johtuiko epiduraalista vai siitä että tyttö oli iso, tulossa avonaisessa lakitarjonnassa ja muutenkin ihan mutkalla.. Sainpas vielä sen epiduraalin jälkeisen päänsäryn/halvauksenkin mutta silti uskaltaisin ottaa epiduraalin uudestaan, nyt ainakin tietäisin mistä tuo oma olo sitten johtuisi! Viimeksi sen selvittämiseen kun meni sairaalassa se 4 päivää |O

Yeb 33+2

Yhteistyössä