**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

Hello :)

Synttärit 1/2 tänään takana ja olo on jo nyt ihan puhkinainen...

Puudutuksesta synnytyksestä Tai lähinnä epiduraalista ootte jutelleet... Mähän en saanut esikoisen synnytyksessä epiduraalia vaan spinaalin, mikä ei kyllä mulle sopinut, koska vei kivut, mutta myös ponnistuksen tarpeen ja vähän sen takia epäilen että meni imukuppi synnytykseksi... Selvisin siis pelkällä ilokaasulla ja petidin puudutteella 8cm asti ja olisin saattanut selvitä loppuun astikkin... No nyt haluan tuon petidin puudutuksen ja sitten kokeilla vaikkapa kohdunkaulan puudutusta tai jotain tuollaista...

Marylene Sulla on jännittävät ajat tiedossa :) Miksi supistusten estolääkitys täytyy lopettaa juuri 34 viikolla? Onko vaan sen takia että muutenkaan ei esteltäisi jos vauva noilla viikoilla alkaisi syntymään? Vauvat ovat kuitenkin kivan kokoisia jo nytten ainakin arviolta :)

Ainiin Synnytyksestä vielä että mä haluaisin kokeilla jakkaralta ponnistamista... Ehkä se sänkykin kelpaa, jos tuntee jotain :whistle:

Hilipatuinen rv 33+1
 
Puudutukset synnytyksessä on koettu sekä epiduraali ekassa että spinaali toisessa. Pitäisi otta hyllystä se aktiivisen synnytyksen kirja joka on siellä ollut kai 10-15v enkä ole edes aukaissut... Minäkin haluaisin tän viimeisen synnyttä ilman puudutuksia, että voisin olla mukana jutussa. Molemmat olivat suht pitkiä synnytyksiä ja kyllä se kipua helpotti, enkä poissulje sitäkään mahdollisuutta, että haluan kuitenkin jotain (ja miten kaikki menee, sen näkee), mutta olisi niin kivaa synnyttä vähän luonnollisemmin. Siihen pitäisi taas vähän valmsitautua, henkisesti ennenkaikkea.

Mirabel 34+1
 
Heips! Me vietettiin päivä miehen vanhempien ja sisarusten kanssa heidän mummollaan. Oli kyllä kivaa, mietittiin koko porukalla nimeä pojalle, taidettiin EHKÄ löytää kiva nimi. ;) Hassua sinänsä, miehen perhe on puhunut meidän tietämättä pojasta Elmerinä, minähän halusin tästä Elmerin. :D Tuo nimi ei kelpaa miehelle missään nimessä, joten pitää unohtaa.

Lauantainjatkot kaikille! :wave:

rv30+3
 
Esikoinen on ollut tänään useita tunteja hoidossa mummun luona, ihanaa omaa aikaa mulle ja miehelle! Tosin ollaan koottu pinnasänkyä, hoitopöytää jne., joten siihen on tämäkin aika mennyt. :)

Minua kiinnostaa, miten spinaali- ja puudendaalipuudutus eroavat epiduraalista? Esikoisesta sinnittelin ilokaasulla muistaakseni 6cm asti, jonka jälkeen sain "yhden annoksen" epiduraalia, mikä muuten olikin ihana kokemus! Kaikki kivut katosivat tyystin! Mutta sitten olinkin loppuajan (4h) ilman mitään puudutusta, joista suuri osa oli ponnistusvaihetta, jota vauhditettiin oksitosiinilla ihan kunnolla. Ei kiva.

Homeopatiasta yms. Ystäväni joi aikoinaan yhden raskaudensa viimeisinä päivinä paljon "persiljateetä" eli keitettyä persiljalientä. Sen pitäisi auttaa vanhan kansan mukaan synnytyksen käynnistyksessä. Ystävälläni oli mennyt jo lähes 2vk lasketun ajan yli ja hän ei halunnut käynnistykseen. Persiljateen vaikutuksesta (kai) synnytys käynnistyikin sitten lopulta luonnollisesti.

Nyt tyttöä hakemaan.

Piipa rv 31+5
 
Heips piti tulla kertomaan että eilen poksuttiin :) Aivan ihanaa ollut ku aurinko paistanut eilen ja tänään et mahtavat ulkoilu kelit. Leivoin eilen laskiaispullia ja täytteet tänää laitettiin. Huomenna ois suunnitelmissa Lähtee yhteen paikkaan laskee mäkeä ja paistamaan makkaraa ja ihan koko perheen kans :)
Aurinkoa kun luvattu huomisellekki vielä nii tottakai ulkoillaan. ensviikolla taas harmaata ja pakkasia...Nii pitäähän mun leipoo ensviikon aikana synttäreitä varten jotain. Onneks kauheita määriä ei tarvii kun on ihan mummut, papat, kummit käymässä ja saattaa muutama mammakaveri lapsineen käydä jos pääsevät.

Joku mainitsi siitä manduca repusta niin kiinnostuin ja et meille pitää hommata. Vieläkään ei olla saatu tuotua sisälle tota hoitopöytää ja sänkyy et jospa huomenna saataisiin se homma tehtyä. Jotta voin ensviikon aikana pyykkäillä ja laitella valmiiksi vauvaa varten ja sit lopuksi sairaalakassiin hankkia tarvittavat. Ei tarvitse enää näistä sitten huolehtia.

mutta nyt lähtis iltapalaa tekemään ja piakkoin saunomaan :)

arska äippä+ tyty 30+1


p.s jotka käyttää tätä manduca reppua niin millaista mallia käytätte? olen netistä tutkinut sitä ja kattonut noita niin löyty kaks eri "malli" nimeä että toinen iha manduca kantoreppi ja toinen Manduca kantoreppu - limited edition. Onko eroja edes? Pähkäilen et minkähän värisen ostaisin hmm.
 
Tänne ehdottomasti ei epiduraalia :wave: En ole sitä ikinä halunnut, jotenkin liian invasiivinen toimenpide mulle... Kohdunkaulanpuudutus toimii mulle (ja ylipäänsä on hyvä puudutus, jos on osaava lääkäri - kaikki ei sitä osaa laittaa valitettavasti) ja sitä tälläkin kertaa kiitos :) Esikoinen tuli ilman puudutteita, kun oli tumpelo lääkäri, joka ei osannut 8 sentissä laittaa kohdunkaulanpuudutetta :kieh: Silloin koin helvetin tuskat, mutta kontrolli pysyi kuitenkin, joten tiedän että selviän "mistä tahansa" -> mutta kun tiedän miten helppoa voi synnytys olla kohdunkaulanpuudutteen kanssa (2 synnytystä), niin miksipä lähtisin itseäni rääkkäämään :whistle:

Arskan äippä Manduca reppu on ihan sama olipa se original tai limited edition - noi jälkimmäiset vaan on erikoisvärejä, joita tehdään vain rajoitettu erä, ja ne vaihtuu vissiin useamman kerran vuodessa.

Marylene sullahan alkaakin olla pian sitten jo jännät paikat, vauvatkin on jo hyvän kokoisia =) Ehkä he kuitenkin vielä pari viikkoa viihtyvät masussa?

Nyt lähen saunaan :wave:

Onnea kaikille uusia viikkolukuja saavuttaneille :wave:

stoppis 32+4
 
Hiljaiseloa olen pitänyt.. En vaan ole päivisin ehtinyt esikoisen lyhyiden päikkäreiden takia kirjottelemaan ja iltaisin olen vaan niin väsynyt..
Ja nyt sitten selvisi että ensi viikolla esikoiselle laitetaan toisen kerran putket korviin ja samalla kitarisan poisto. Poika oli 7kk kun putkitettiin ja nyt 1,5v kun putket lähti irti ja heti korvat tulehtui :( Pieni raukka. Otan jotenkin nyt niin rankasti tämän.. Raskauden piikkiin. Väsymys on tas suuri..

Harmittaa kun en ole kunnolla ehtinyt teidän kirjotuksia lukemaan. Olisi paljon mielenkiintoisia aiheitakin nopealla vilkaisulla..

Tasapuolisesti siis kaikille voimia ja onnitteluita :)

Poksuinkin keskiviikkona..

Greddy ja Piksu 32+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Minua kiinnostaa, miten spinaali- ja puudendaalipuudutus eroavat epiduraalista?
Spinaali laitetaan samalla tavalla kuin epiduraali, menee vain syvemmälle selkärankaan. Suositus spinaalin laiton jälkeen on ettei voi liikkua muistaakseni 2 tuntiin. Se laitetaan vain kerran (tai siis aina uusi pistos), kun taas epiduraalissa jätetään ohut katetri selkään josta kipulääkettä voidaan annostella.

"Pudendaalipuudutus on pistos, joka ruiskutetaan välilihan alueelle turruttamaan koko alapää. Puuduteaine ruiskutetaan emättimen seinien läpi hermoihin molemmin puolin emätintä. Tämä vie tunnon koko välilihan alueesta. Lääke alkaa vaikuttaa välittömästi. Alueen pitäisi säilyä tunnottomana tarpeeksi kauan, että tarpeelliset tikit saadaan ommeltua synnytyksen jälkeen." http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=196

Itse sain epiduraalipuudutusta yhteensä 2 annosta, tuon pudendaali puudutteen, kohdunkaulanpuudutteen sekä melko alussa petidin-piikin. Silloin kun vauva on tulossa väärässä asennossa/tarjontavirheessä ei meinaa kyllä mitkään puudutteet auttaa, koska vauva painaa "vääriä paikkoja". Mulle ainakin ponnistuvaihe oli vain helpotus, kun vihdoin ei tarvinnut enää pidätellä ja sai ponnistaa "kipua vastaan". Tosin imukuppiahan tarvittiin lopulta. En ollut tehnyt mitään päätöstä puudutteista (otan/en ota), koska etukäteen ei voi tietää miten synnytys menee ja kuinka sitä kipua itse kestää. Tällä kertaa toivon että vauva olis pienempi kuin esikoinen --> mahtuis tulemaan helpommin --> mahdollisesti vähemmän puudutteita. Mutta saa nähdä miten käy
:whistle:

Huomenna olis todennäköisesti viimeinen työpäivä. Maanantaina on neuvola ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että saikkulapun aion pyytää loppuajaksi. Supistukset, issiasvaiva, kipeä (ala)selkä ja huonosti nukutut yöt alkaa jo tuntumaan kropassa :|

Eilen muuten sain järjesteltyä lipastoon vaatteita. Pitää vielä pestä ne, mutta kyllä oli ihanaa hiplata niitä pienimpiä vaatteita =)

Poppeliini ja pieni mies 30+2
 
Mun maha piti ihan hassua ääntä tuossa sohvalla makoillessa. Taisi kuulua vatsalaukusta aina kun hengitin syvään ulos semmoista pörinää/kurnutusta. :LOL: Tuli syötyä aika monta voileipää tuossa illalla ja juotua reilusti, ruoat siellä varmaan pörisee. :whistle: Eipä tämän kummempaa asiaa ollut, mutta tulinpa kertomaan.

Ai niin, mies pitää ensi viikolla talvilomansa. Niillä on töissä tyypit varannut lomia niin, että hän ei oikein voi muulloin pitää. Olis nyt odottanut kaksi viikkoa, sitten jään itsekin lomalle. :kieh: Mies lähtee käymään kaveriporukalla Tukholman-risteilyllä ti-to. Ihan kivaa, että pääsee vielä ennen vauvaelämää tuollaiselle reissulle. ;)
 
Täälläkin tullut naureskeltua mahan pörinöille. :p
Itse olen miettinyt puudutusasioitakin, mutta ensikertalaisena olen ajatellut olla avoimin mielin mitä kipuihin ja ja eri lievityskeinoihin tulee. Epiduraali kuulostaa "hyvältä" jos niin voi sanoa, ja selkään pistäminen ei pelota, kun siihen on jo aiemmin pisteltykin. Mutta mistään en mitään ehdotonta sano, kun koskaan ei tiedä. Ja ties vaikka ei saisi edes alateitse synnyttää, kun sikiö tällä hetkellä melkoisella mutkalla perätilassa..

Jjjei, poksutaan täälläkin :p

Rapunen ja Paavo 31+0
 
Kiva kun kerrotte noista puudutteista yms omia kokemuskia.

Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Toukka möyryää ihan urakalla, hauska seurailla tuntemuksia mitä se siellä mahtaa puuhailla :D Muuten ok, mut jos liian kauan on jalaoillaan niin meinaa jalka lähteä alta tai selkä pettää. Saa nähdä miten sit taas töissä pärjää, kun pitäs kuitenkin olla liikkeellä paljon. No onneksi siihen on hetki vielä et saa toivoa et toi jalan ja selän kiukuttelu loppuis.

Unico ja Toukka 29+2
 
HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE!!! :flower:

Nopeasti vaan merkkailen ja sitten painun pihalle touhuilemaan jotain koirien kans, jos vaikka lenkille lähtis.

Masussa käy kova hulina, pikkunen muistaa jo nyt pitää tulevan äidin hereillä :)
Mut nyt sinne pihalle.

Cataliina ja masuasukki POKS 32+0!! :heart:
 
Hyvää ystävän päivää teille minun ihanille nettikavereille,jotka aina jaksaa tukea ja ymmärtää,samassa veneessä kun kerran ollaan =) :flower: :heart:
Ja täällä Norjassa on myös äitienpäivä,eli oiken ihanaa (norjalaista) äitienpäivää teille :D :flower: :heart:
(.) elefantin jalat...kamalaa turvotusta.siinäpä tärkeimmät.

hemmi ja Masu-Ukko 32+5 (kai...)
 
Piipa Tässä on tietoa tosta pudendaalipuudutuksesta. http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=196 (mulla ei ollut mitään noita haittavaikutuksia)
Mulla kävi siis synnytyksessä niin, että kun supparit kävivät sen verta ylivoimaisiks, etten enää ilokaasulla pärjännyt, niin pyysin sit epiduraalia (vaikka en sitä ensin halunnutkaan) ja sitten kätilö koitti kohdunsuun tilanteen ja se olikin jo kokonaan auki (avautuminen kävi tosi nopeeta), niin sitten mulle laitettiin toi, kun muut ei kai olleet enää mahdollisia..?
Toivoisin, että nytkin pystyn sinnitteleen tonne ponnistusvaiheeseen asti ilman sen kummempia kivunlievityksiä. =)

?? Hyvää ystävänpäivää kaikille! ??
 
*merkkaus*

Jutut taas luettu pikaseen. Vieraat lähteny, joten pitää alkaa kissan karvoja imuroimaan pois, niin ei ainakaa allergia pahene....ja käymäämn kaupassa. Väsyttääki tolkuttomasti, ollu sen verta menossa nyt viikonloppuna.

Joka tapauksessa hyvää laskiaista ja ystävänpäivää kaikille!

Palaan kommentoimaan taas, kun olen taas virkeämpi ja aikaa löytyy. Miten on voinukin olla nyt koko ajan matalaliitoa.

P.s. En ole edelleenkään sisäistäny synnytystä. Ehkä parempikin etten ole asiaa ajatellut ettei ala pelottaa. Voip olla, ett sitten kun mennään reilun viikon päästä synnytysvalmennukseen + tutustumaan sairaalaan voi tulla paljon todellisemmaks tääki asia.

JääKyynel ja Tuittu 32+5
 
Poppeliini ja Katyana, kiitti kommenteista. Pitääkin perehtyä noihin Bebesinfon puudutesivustoihin paremmin. Voisin ainakin kuvitella esikoisen synnytyksen perusteella, että jokin muu kuin epiduraali olisi minulle paras vaihtoehto, kun nimenomaan ponnistus oli se kauhein vaihe. Jos tässä siis alatiesynnytykseen päädytään.

Greddy, voimia! :hug: Meillä tytöllä on kans jatkuvasti korvatulehduksia, mutta vielä ei ole putkitukseen tarvinnut lähteä.

Me käytiin jo tuossa aamusta koko perheen voimin laskemassa pulkka- ja liukurimäkeä + tyttö pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan luistimia. Olihan se hieman vaikeaa, mutta isukki piti tyttöä pystyssä ja liutti pitkin jäätä. Suloista. :)

Piipa rv 31+6
 
Hyvää ystävänpäivää kaikille :heart: :flower:
Puudutteet Epiduraali oli mulla kans esikoisen synnytyksessä, osui nappiin siinämielessä että yksi annos riitti.
Ilmeisesti sopivasti koska ponnistusvaihe kesti vaivaiset 7min..

Spinaali oli toisessa synnytyksessä ja multa myös se vei kokonaan ponnistamisen tarpeen, mutta hyvä kätilö sanoi milloin pitää ponnistaa ja poika saatiin ulos 14min ponnistamisen tuloksena. Syntyi vielä käsi poskella.

Kolmannessa kohdunkaulanpuudute ja pisin ponnistamisvaihe n.24min.. Aluksi kyljellään eikä siitä tullut yhtään mitään, puolimakaava/istuva asento sitten toi tulostakin. Mutta silti tähän puudutteeseen varmasti päädyn tälläkin kertaa.
Vaikka se paineentunne oli jotain sanoinkuvaamatonta ja ilokaasua kului siinävaiheesa runsaasti ;)

Vadelmanlehtitee alkoi kyllä kiinnostamaan, täytyy varmaan ensviikolla sitä käydä etsimässä, jos ei täältä paikallisesti niin varmasti Helsingistä sitten löytyy viikonloppuna.

Mun on tehnyt paripäivää mieli subwayn patonkia.. mutta aina myöhästynyt ja putiikki ollut jo kiinni.. Josko tänään onnistuisi..

KiiajaVille 33+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Mun on tehnyt paripäivää mieli subwayn patonkia.. mutta aina myöhästynyt ja putiikki ollut jo kiinni.. Josko tänään onnistuisi..

KiiajaVille 33+2
Tänään ainakin Tampereella on subwayssa tarjous, että saa kaksi yhden hinnalla :wave:

Tänään supistellut ja sellainen kymmenkunta ihan kipeästikin :| . Huomenna on neuvola ja saikkulapun aion kyllä hyvillä mielin pyytää vihdoinkin. Oli vähän hölmö olo töissä tänään kun ei sitä halunnut vielä kertoa, että töihin en enää tule, vaan saikulle sitä jäädään :whistle: Mullahan ois vielä 4 viikkoa töitä. Mutta olotilasta ne siellä tietää, ettei kyllä tuo saikku tule yllärinä.

Nyt pullien paistoon että saadaan laskiaispullia vielä tänään :p

Poppeliini ja pieni mies 30+3
 
Merkkaus, ulkoiltu ollaan ahkerasti tänään :)

Puudutteista sen verran vielä että epiduraalia voi tarvittaessa lisätä, mutta spinaali on kertapuudute. Mä ainakin liikuin sen jälkeen kun mulle laitettiin spinaali, yritin ponnistaa sängyltä ja seisoa sängyn vieressä...

Hilipatuinen
 
Merkkailen että luettu on.

Koko päivä mennyt touhuillessa, ensin nauttien ihanasta auringonpaisteesta ja sen päälle piti paistella pullia. Nyt olis sitten laskiaispullatkin syöty joten enää vaan pieni siivous edessä ja sitte voisi hengähtää.

Mulla on alkanut tuleen supistuksia joka yö ja joka päivä. Ei säännöllisiä eikä kipeitä, mutta inhottavia. Onneksi kuitenkin on nyt tämä sairasloma niin ei ole sinällään väliä vaikka öisin valvookin välillä ja nythän on nuo olympialaisetkin niin on jotain tekemistä. :D

Yks mikä inhottava oire on tullut taas lisää on tuo alapään vihlonta. Siis tosi äkäisiä, mutta lyhyitä pieniä tuikkaisuja tulee ihan tuonne jonnekkin alas. Ehkä enemmänkin sanoisin että se kipu osuu johonkin tuohon virtsarakon suulle kuin muualle. En tiedä, on niin lyhytaikainen kipu kuitenkin että vaikea määritellä mihin se sattuu. Mutta taitanee olla ihan normaaleja näin loppua kohden. Vihlaisu on vaan sen verran terävä että tänäänkin tuntui välillä että olis sähköiskuja saanut, ihokarvat nous pystyyn kun sattui niin ikävästi.

Mutta nyt tartun vielä imuriin ja pistän pullia pakkaseen. Sen jälkeen saa vain olla. :)

Aamulla sitten joutuukin heräämään aikaisin kun on neuvola 8.15, aikaa ottaessa olen kuvitellut olevani vielä töissä niin sen takia tuollainen kellonaika, enhän mä pääse mitenkään enää tuohon aikaan ylös sängystä. :LOL:

Hyvää ystävänpäivän ja laskiaissunnuntain iltaa kaikille!

- Hapsiainen ja Herne 33+4
 
Vihdoin ja viimein oon saanu jotain vauvavalmisteluja aluille.. Pesin kaksi koneellista minipyykkiä ja ens viikolla ku uudet kaapit tulee tulevaan kodinhoitohuoneeseen saan järjestellä liinavaatteet ja pyyhkeet niihin ja sit vauvan vaatteet esikon vaatteitten kans samaan vaatehuoneeseen..
Pinnasänkykin pitäs varmaan varastosta kaivella ja koota lähiviikkoina..
Terkkakin puhui viime neuvolakerralla että kun esikkokin on syntynyt sen verran aikaisin (37+5) ja kun vauva kerran on jo niin alhaalla että voi hyvin alkaa valmistautumaan että tämäkin syntyy hyvissä ajoin..
Huomenna alkaa jo 34 raskausviikko! Huh! :D
 
Ai-jai-jai kun sattuu!!!! :( :eek: :$ |O :(
Siis tuo oikealla ylävatsassa oleva kipu on ollut taas koko päivän aivan sietämätöntä! Ja se siis säteilee tuonne selän puolellekin. Ihan kauhea olo! Toivottavasti tästä ei tarvitse kärsiä koko loppu raskautta. :'(

Piipa rv 31+6
 

Yhteistyössä