¤¤HUHTIKUISET¤¤ elokuussa

Marylene Mullaki oli tuulimunassa neuvola vasta viikolla 8+6. Sillon kyllä tuntu odotus pitkältä päästä sinne neuvolaan. Sit alkoki tapahtua ku oli verikoetta ja np-ultran varausta yms...ja taas sitä odottelua :)

Nyt tosiaan en varaa neuvolaan aikaa ennen kuin olen 24.8 käyny varhaisultrassa. Sillon pitäs olla viikkoja 7+5 ja jos siellä jotain on, nii soitan vasta sit neuvolaan. Sain sit ajan hyvin tai en. En vaa haluais taas mennä "turhaan" sinne.

Omaan napaan ei sen kummempia. Edelleen sitä äklöö oloo. Mulla on jatkuvasti nälkä ja se on vähän ärsyttävää. Kaikenmaailman menkkajomutuksista toisenlaisiin kipuihin on tuolla alavatsan seutuvilla ja välillä selänki puolella. Taidan sittenki olla kiitollinen, ettei näitä oireita ole sen kummemmin :) Tää melkei jatkuva äklö oloki on tosi ärsyttävää. Repäisykipuja täällä ei ole taas ollu, muutaman kerran vaan. Vaikka haluan olla varovainen, niin kyllä nää tuntemukset on ihan toista luokkaa kuin tuulimunassa. Mutta pidän jalat maassa edelleen. Onneks ei oo sitä turvotusta vieläkää kamalasti tullu muuta ku mahaan.

Jotain muutaki piti sanoo, mutten enää muista :LOL:

 
Hei vaan!

Uskaltaisikohan sitä tulla mukaan? Tänään plussasin, viikkoja on ehkä 4+2. :)

Mä sain keskenmenon viime syyskuussa, joten yritystä meillä oli vuosi ja nyt vähän pelottaa, pysyykö tämä matkassa.

Laskettu aika on laskurin mukaan 23.4.2010, mutta varmasti muuttuu vielä. Ikää minulla on 23 vuotta ja esikoinen siis tulossa, synnärinä luultavasti Kätilöopisto. :heart:

Tutustun tässä pinoon paremmin, niin enköhän pääse mukaan juttuihin.

Emilia 4+2
 
Ihanaa Empuu! Oli kyllä jo sunkin aika päästä tälle puollelle :heart:

(.) Ei oo ollu enää muutamaan päivään sellasia oksennushyökyjä tai kakomista, kun laittaa hammasharjan suuhun. Toisaalta ihan kiva, kun olin jo niin väsyny siihen huonoon oloon, mutta toisaalta ei toi huono olo sais vielä kadota. Onneksi on ultra keskiviikkona, niin näkee sitte, onko pikkuinen vielä hengissä.

Happis 7+2
 
Tervetuloa uusille!

Ja osanotot menetyksen kohdanneille :hug:

ON:
Mä olen ollut tiistaista asti kipeä :( Kauhea flunssa päällänsä. Torstaina äitini otti töistä vapaatua puolen päivää ja tuli hoitamaan poikaa kun olin niin huonossa kunnossa. Edelleen tulee huono olo jos yrittää vähän aikaa touhuilla ahkerammin. Ja ihan tukossa oon edelleenkin.
Onneksi poika ei ole tullut yhtä kipeäksi kuin minä =) Flunssaa silläkin on ja yhtenä päivänä oli lämpöäkin, muttei onneksi ole pahemmin sairas. 5 kk neuvola jouduttiin perumaan ja täytyy ens viikolla varata uus aika.

Nyt on vähän vaikea erottaa että mikä johtuu mega-flunssasta ja mikä raskaudesta, mutta pahoinvointia on alkanut tulla, samoin vatsakivut ja ilmavaivat alkaneet.
Myös heikotusta on, mutta se saattaa liittyä tähän tautiin.

muoks

Varhaisultra 24.8 eli 7+5 ja eka neuvola 26.8 eli 8+0

rv kait 6+4
 
Empuuu, ihanaa!!! Voi että oon onnellinen sun puolesta! Oli todellakin jo sun aika, sori kun kiilasin edelle :saint:
Tarrasukkia ja vauvaliimaa ja paljon paljon onnea ja iloa odotukseen :heart: :flower:

(.) Itellä nipistelee vatsaa ja selkää jomottaa, siinäpä ne oireet onkin. Mutta kyllä niitä hulluna kuulosteleekin. Heti huolestuu, kun oireet puuttuu. Vessassa automaattisesti katson jääkö paperiin verta. Kireää aikaa. Mieskään ei uskalla täysin innostua, mutta ei me haluta pelossakaan elää, joten oon nyt raskaana ja sillä siisti!

Aurinko ja Säde 5+1
 
Sun Rise No mä tulin ihan sun perässä kiinni tänne, joten en kanna kaunaa. B) Mulla kans masussa pieniä tuntemuksia ja selästä pistää välillä, tissit arat, suoli toimii hyvin, siinäpä ne oireet. Ehtii niitä kai vielä tulla ihan tarpeeksi. :heart:
 
Empuuu isot onnittelut teille! :hug: Tuntuu aina erityisen ihanalta, kun joku km-pinosta tulee odotuspuolelle, kun siinä porukassa itsekin olin edellisen raskauden (ja sen odotuksen) aikana :wave:

Kun nyt olen päässyt sanomasta että olo on oireeton, niin eilen ja tänään on ollut jo aika huono olo välillä. Ja hajut ottaa nenään ihan tosissaan. Mieskin jo sanoi, että ootko aikaisemmissa muka ollut noin herkkänenäinen?! Alkaa kohta pelottaa että onko siellä enemmän kuin yksi :eek: Noh, odotellaan miksi tämä tästä muuttuu... mutta varhaisultra kyllä kiinnostaisi jo senkin takia, että näkisi montako siellä majailee :whistle:

stoppis 6+
 
Onko kaikki täällä varanneet jo ajan neuvolaan? Mulla oli viimeksi eka neuvola rv8+3, joten ei kai tässä vielä mitään kiirettä, mutta olisi ainakin päivämäärä, mitä odottaa. :heart:

En ole koko keskustelua jaksanut lukea, en tiedä oletteko puhuneet varhaisultrasta. Onko joku käynyt, aikooko moni mennä? Me ajateltiin käydä. On kiva tietää, onko siellä joku elossa ja onko oikeassa paikassa. Viimeksi tosiaan kannoin kuollutta alkiota lähes kuukauden, np-ultraan asti.
 
Olen ollut viikon lomalla, mökillä ilman nettia. Ei millään kerki koko ketjua lukemaan, yritin kyllä. Mutta tervetuloa uusille ainakin, listalla on runsaasti uusia.

Itselläni tuli yhtenä päivänä pikkasen vaaleanpunaista tuhrua, nyt tietysti pelottaa. Nyt kuitenkin usempi päivä taas ok sitlä osin.

Pahoinvointi koko ajal lisääntyy, eikä millään rajoittuu vaan aamupäivään. Viimeiset päivät välillä myös yökkäilen ja oksentan vähän. Huomenna alkaa taas työt, eikä lomaa ole enää tiedossa, miten siellä pärjää...

Heti alkuviikosta pitää hakeutua ultraan, jos siellä näkyy elämää, sitten pakko varata neuvolaaika äkkiä.
Neuvolan kanssa muutenkin vaiketa, työaika itselläni klo.8-16, eivät varmasti huoli minua neuvolassa klo.16 jälkeen. Meillä on erittäin vaiketa olla työaikana pois, ja pitäisi perusteellisesti selittää ja vaatii ihan isompia järjestelyjä muiltakin (jotta saataisi jokaiseen työpisteeseen työntekijä), enkä millään haluaisi vielä kertoa... Neuvoloissa voisi joku päivä olla myös iltavastaanotto!

Mirabel rv.7+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marylene:
Mä oon aina luullu ettei ultraa saa ennenkuin vasta neuvolan kautta.
Pitääkö olla jotain erityisiä syitä jotta sellasen saa?
Luulen, että aika moni menee varhaisultraan yksityisen lääkäriaseman kautta. Silloin ei tietenkään tarvitse mitään lähetettä, eikä tarvitse olla mitään "erityistä". Hinnat vaihtelee, minulla ne on maksaneet 90-110e.

Jos taustalla on esim. keskenmenoja, voi olla, että lähetteen saa neuvolan kautta äitiyspoliklinikalle.

Edellisessä raskaudessa pääsin joka kuukausi vauvaa katselemaan ultralla äitiyspoliklinikalle. Koska taustalla on kohtukuolema, auttoi tuo tiheä seuranta sitä henkistä puolta. Uskoisin, että niin tulee tapahtumaan myös tämän raskauden aikana. Mutta ensin minun pitäisi ilmoittautua "neuvolan kirjoille". Sitä en tee, ennen kuin olen käynyt raskauden varmistamassa ihan omalla kustannuksella.

Niin höppänä olen, että muutaman vaatteen olen jemmaan jo hommannut. Näin olen tehnyt jokaisen lapsen kohdalla, enkä tehnyt poikkeusta nytkään. Kun on yhden lapsen viime metreillä menettänyt, niin on huomannut, että niillä vaatteilla ei ole siinä tilanteessa juurikaan väliä.

Ja se valmistautuminen ja tavaroiden haaliminen on osa sitä raskausajan ihanuutta. En olisi uskonut, että sitä voi taas, jo kahdeksannen kerran, hurahtaa. Tällä hetkellä vaikeinta on yrittää piilotella noita ostoksia vanhemmilta lapsilta. Meillä ei ole tapana ollut kertoa raskaudesta kuin vasta rakenneultran tietämillä.

Minusta ei siis huomaa tuota raskautta vielä pitkään aikaa. Olinkin yllättynyt, miten iso maha voi olla jo tässä vaiheessa. En nyt muista kenen kuvaa katselin tässä ketjussa. Viime raskaudessa jäin töistä pois niin, että moni työkaveri ei edes tiennyt minun olevan raskaana. Leveä lantio ja taaksepäin kallistunut kohtu = raskaus näkyy minulla n. rv 26 eteenpäin.

Sateista sunnuntaipäivää kaikille huhtikuun odottajille!

Scala rv 5+5
 
Moi :wave:

Minä ajattelin uskaltautua nyt myös tänne. Neljättä odotellaan La.20.4.2010 :heart: ja lultavasti kättärille mennään sitten kun aika koittaa :D ja ihan paniikissa.

Kovasti olen miettinyt myös tuota ultraa ja sitä millon neuvolaan soittelisin.Viimmeksi ne meidän neuvolasta sanoi kun joskus viikolla kasi soittelin et miksi vasta sillon...
Ja ultrasta.. en edes tiedä missä niitä tehdään ja paljon noi yksityiset maksaa.Voi olla et tähän väliin ei oo edes rahaa siihen :ashamed:
 
Mä soitin neuvolaan heti ku olin lomalta tullu himaan. Ku eiks sinne voi soittaa jo heti kun haluaa. Viimeksi meni melko myöhäiseksi kun en ees ollu kiinnostunu tekemään raskaustestiä ja sitten monet alkoivat puhumaan abortin puolesta. Oma lääkärini oli kaikista pahin ku sanoi monta kertaa et mä tosissani pilaan elämäni jos aion lapsen pitää. Tänä päivänäkin oon eri mieltä :D
Nyt on ikää tullu 10v. lisää niin ihmisten pitäis suhtautuu asiaan positiivisesti :)

Kiitos kun kerroitte tuosta varhaisultrasta... Täytyy vaan malttaa odotella et aika kuluu nopeasti.

Marylene 7+5, 26v.
 
Esikoinen on nukkumassa, joten jospa muutaman rivin ehtisin kirjoitella.

Osaanotto surun kohdanneille! :hug:

Mukavaa kun uusia odottajia on ilmaantunut!

Varhaisultraan en ole menossa. Esikoista odottaessa kävin kun vuotoa alkoi tulla (muistaakseni joskus viikolla 6) ja epäiltiin km, mutta nyt ajattelin odotella np-ultraa. Minullakin on takana pari km, joten edellinen raskaus meni pelätessä, varsinkin kun vielä sain "kaveriksi" tosi aikaisin supistelut, joita riitti melkein loppumetreille asti.

Ruokahalu on vähentynyt, tai oikeastaan sitä samaa valikoivuutta on ilmaantunut kuin viimeksikin. Se mikä on eilen maistunut, ei välttämättä uppoa tänään ja jotkut sapuskat, jotka kuuluvat herkkuihin saavat nyt pahan olon aikaan. Paino on pudonnut 2kg, mutta eiköhän se sieltä takaisin tule ryminällä kun ruoka alkaa maistua tavalliseen tapaan!!! Viimeksi tuli yhteensä vaatimattomat 20kg... :whistle:

Neuvolaan sain soitettua, joten aika on varattu. Se on ensikuun eka päivä ja silloin menossa rv 7-9. Katsotaan miten pian np-ultraan saa aikoja eli millä viikoilla mahdan silloin olla.

Jaahas, lapsonen heräsi! Palailen paremmalla ajalla. Mukavaa sunnuntaita kaikille, sateesta huolimatta!
 
Sammuikin vielä hetkeksi, joten pakko vielä kommentoida vähän tuota uskomatonta lausahdusta, jonka Marylenen omalääkäri on aikoinaan suustaan päästänyt. Jotkut ihmiset eivät ymmärrä mitä puhuvat ja kuinka voivat toista sanoillaan loukata. Minusta tuntui uskomattomalta, kun 23-vuotiaana jouduin kuuntelemaan nl-tädin saarnaa "Ymmärräthän ettet voi vaan antaa lasta pois jos alkaa väsyttää?!?". Lasta toivoneena tuo lausahdus ja muutama muukin saman sarjan tokaisu, sekä painon kyttääminen (oli niin liian laiha terkkarin mielestä) ja yleinen pirujen seinille maalailu sai kyllä neuvolareissut tuntumaan melkoiselta myrkyltä! Toivottavasti nykyisen terkkarin kanssa sujuu mukavammissa merkeissä!
 
Donu Ajatteliko se neukkatäti, että et jaksa, koska olet niin "nuori" vai? Typerästi sanottu joka tapauksessa. :eek:

Mulla oli viimeksi ihana neuvolatäti, sen mielestä oli kiva, kun olin niin nuorena (22) saamassa esikoisen. Nyt asutaan eri paikkakunnalla, mutta luulen, että täälläkin on kiva neuvolätäti. Sen näkee sitten viikkojen kuluttua. :)
 
(.) :LOL: Oireet palas. Kävin just yökkimässä vessassa. Olin muka menossa pissalle, vaan niin tuli ykä ihan puskan takaa. Pitäis vaan olla iloinen, jos ei okseta.

Mää kävin polilla varhaisultrassa, kun viimeksi kohdunulkoisen aikaan mulle sellaisen lupasivat ja nyt tosiaan pääsen vielä ens viikolla uudestaankin sen tuhruttelun takia.

Happis 7+2
 
Ilmeisesti olin hänen mielestään kovin nuori ja muutenkin kokematon mitä lasten hoitoon ja kasvatukseen tulee. Ammatiltani olen koulunkäyntiavustaja ja perhepäivähoitajan paperitkin on. Päiväkodit siis tuttu paikka, nuorempia sisaruksia olen saanut hoidella jne, mutta tällä ko. nl-tädillä on ollut tapana muutenkin puhella melko kummallisia juttuja. Vuosien varrella on monen äidin mielenrauha saanut hänen toimestaan kyytiä. Koska asumme pienellä paikkakunnalla samainen työntekijä vastasi koko neuvolan toiminnasta, eli sain kuunnella näitä epämääräisiä juttuja synnytyksen jälkeenkin. Hän kysyi kerran minulta, että annammeko me lapselle ollenkaan ruokaa!!! :eek: Miehen ollessa mukana oli aivan toinen ääni kellossa, ei ilmeisesti uskaltanut päästellä ihan mitä tahansa suustaan. Eräs äiti (poika nyt jo aikuinen) kertoi saman tädin mm. väittäneen että pojalta menee näkö ennen aikuisikää kokonaan, eikä hän myöskään pysty koskaan kävelemään kunnolla... Kuten arvata saattaa nämä ovat olleet aivan hatusta vedettyjä juttuja... Onneksi tällaisia tapauksia on harvassa ja pääasiassa neuvoloiden henkilökunta on tosi mukavaa!!!
 
Varovasti mukaan, hei kaikille. Lapsia on entuudestaan kolme, pettymyksiä monta monituista - viimeisimpänä rajulla tavalla päättynyt tuulimuna viime keväältä. En odota oikeastaan mitään. Kuun lopulla olisi aika yksityiselle ja siellä toivottavasti selviää jotain. Oireita on rajusti, onneksi. Nyt pitäisi olla about 7+0 kasassa. Jännittää ja huokailututtaa...
 
Tänään ei ole enää ollut sitä ihmeellistä pyörryttävää oloakaan niinkuin eilen.. eilinen oli aivan hirveetä.
Eilisen ja tänään olen ollut niin pahalla päällä.. :mad: :( välillä oon ihan ilonen ja ok ja sit taas hetken päästä tiuskii vaan puolisollekin.. :(
Mulla on pikkuhiljaa hellittänyt se menkkamainen mahakipu.. Housut kiristää, liekö turvotusta vai muuten vaan lihomista! :D Neuvolaan soittelen huomenna.. Jänskättää vähän ihan jo sekin että kuinka naispariin suhtautuvat.. mut mut nyt tää lähtee karkkikauppaan ja kultansa kans leffaan! :)

Jastu 5+1
 
päivää kaikille..
Tulipa oltua pienellä kävelylenkillä ja alko vatsassa tuntua loppumatkasta tosi ikävältä ettei meinnnut enään jaksaa kävellä yhtään.. kaupan jälkeen kun tulin kotiin niin ei voi muuta kun levätä..
Pitäsi saada ruokaa syötyä mutta ei ei vaan pysty.. mikään ei maistu paitsi mehujäät,vanukkaat.. +hedelmät.. niitä mä oikeestaan vaan syön.. toivottavasti pieni saa tarpeeks ravintoa nyt.. ehdin sitten syömään kunnolla kun tää oksetus olo helpottaa..

tiitu ja nasu rv8+2
 
Tervetuloa uudet! :flower:

Mulla on pikkuisen eilistä parempi päivä, mutta mulla taitaa olla virtsatietulehdus. Epäilin aiemmin sitä hiivatulehdusta, mutta nyt tuntuu että oireet on aika selkeät pissatulehduksen oireet. :( Tekis mieli istua koko ajan pissalla, eikä tuu kun tippa. :( Mietin että soittaisinko päivystykseen vai pystyiskö tässä odottamaan aamuun asti että pääsis omalle lääkärille.

En taida kyllä enää tervettä päivää nähdä. :D

Hapsiainen 7+4
 

Yhteistyössä