HUHTIKUISET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 6.2.2006
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on omatekonen unipussi käytössä. Rauhoitti hiukan öitä, saa pyörittyä paremmin kun peitto ei oo tiellä ja herää siihen sitten.
Tein isin fleesepaidasta pussin. aattelin ostaa kunnollisen jos tämä toimii, tai ommella paremman.

Heippa!
Oon ilonen,ku meiän pojat on ollu nyt viikon ajan terveitä! Tuntuu itseasias pitemmältäkin ajalta.:) On se hyvä,että osaa iloita terveydestä,ku joskus pitää sitä niin itsestäänselvyytenä.
Daniel herättää sen pari kertaa yössä.Tosi helppoja yöt verrattuna aikasempiin.Välillä on kyl aamuyöstä vähän levoton,ei meinaa jatkaa unia.Toi levottomuus johtuu varmaan siitä,että oppii uutta.Ja tää 9-10 kk on just sellanen levoton ikä...
Mul on unipussi,mut ei oo toiminu meillä.Daniel ei osannu olla siinä,potkiskeli sitä pois vaan ja oli hädissään.
Danielilla alkaa olla kauhee puita vasten kävely vimma.Ei vaan osaa vielä pitää kiinni kunnolla ja kupsahtelee.Ei osaa viel ite nousta seisomaan tukea vasten.yrittää kyllä...

Eipä nyt muuta täl kertaa.

Oltiin aamusta siellä TAYS:ssa ja testituloksessa ei muuta näkynyt kuin allergisuus kissoille (ja myös muille elukoille)
mutta ollaan nyt kuitenkin maidottomalla ja ilman kotimaisia viljoja siihen saakka kunnes maaliskuussa mennään altistus testiin.
Maidoksi määräsi soija maidon.
Toisaalta toivon,että ei olisi allerginen maidolle/viljoille,mutta toisaalta siinä olisi selvä syy iho-ongelmaan,mutta taas jos on atooppinen,voi kestää 5-10-20 vuotta tai koko elämän.
Mutta hyvä,kun asiaa tutkitaan.
Onneksi -koputtaa puuta- tytöllä ei kuitenkaan niin pahana ole tuo iho,kuin voisi olla.
Esim nyt ei ole moneen kuukauteen ollut kasvoissa,se oli ärsyttävää,kun jotkut tuli töllisteleen ja kyseli miksi iho on tuollainen,että suututti :/
Joten toisaalta ""hyvä"",että vain jalat,maha ja selkä on ongelma.

mutta tää tästä,meen lämmittään tytölle jotain sapuskaa!

Heissuliveissuli

Ihanaa, että sain laittaa tytön nukkumaan eilen ja tänään ulos!!! Oli eilen illalla kuin eri tyttö kun oli nukkunut ulkona parin tunnen unet. Kun nukku sisällä niitä lyhkäsiä unia niin iltatoimet oli kyllä yhtä huutoa. Ei siis enää kovia pakkasia tälle talvelle kiitos! Nytkin ulkona nukkumassa ja nukkunut jo 2,5 h, meille siis pitkä aika, yleensä menee se 2 h. Ehkä ottaa nyt takaisin ""päiväunivelkoja"".

Nyt meillä uppoo myös 8 kk soseet ihan sellasenaan, ei tarvii enää haarukalla muussata. Tein tossa just viikoksi soseita, possu-peruna-porkkaka-kukkakaali ja tomaatti-sipuli-maissi-kesäkurpitsa-riisi-broileri. Tuo broilerisose maistu omaankin suuhun niin hyvältä, että aattelin tehä sitä joskus meillekin, vähän enemmän mausteita ja suolaa niin avot! Käytän myös valmiita soseita ihan senkin takia, että syö myös niitä, jos on johonkin meno, niin oispa kiva kun ei kelpaiskaan purkkiruoka.

Meillä ei koskaan pysy peitto päällä, joten tytöllä on sellainen haalari, siis sellainen pyjama, mutta jossa on ""integroidut"" sukat, koska tähän päivään mennessä en ole löytänyt sukkia jotka pysyis hänen jalassaan. Hyörii ja pyörii myös nukkuessaan tosi paljon, nukkuu usein mutkalla ihan sängyn päädyssä tai sitten pää on jalkopäässä.

Mä oon lähdössä maaliskuun lopulla Tukholmaan ja nyt jo jännittää.... Mun yks kaveri asuu siellä ja meen sitä moikkaamaan, kääk mun pieni vaavi jää isän kanssa kotiin. Nyyh.. No joo, älkää ottako niin vakavasti..

Piti tulla jo pari päivää sitten iltapäivällä kirjoittamaan lisää... no parempi myöhään kun ei milloinkaan. Nyt on vietetty parisuhdepäivä ja yö. Hyvin meni ja oli ihan mukavaa.

Meidän neitillä on uusi villitys, tanssi. Aina kun tulee vähänkin musiikkia jostain niin jo alkaa hytkytys ja käsien vispaaminen. Jotenkin ihanan näköistä. Välillä pitää pitää kainaloista kiinni että pääsee oikein kunnolla jammailemaan. On varmaan tytöllä rytmi veressä. Äitini sanoi että minäkin olin pienenä kova tanssimaan. Meillä mennään hirmuista vauhtia sohvia ja seiniä pitkin kävellen. Välillä päästää vahingossa irti ja seisoo muutaman sekunnin ilman tukea. Pari kertaa on noussut ylös seisomaan ilman tukea mutta sitten heti horjahtaa alas.

Meillä ei onneksi ole kamalaa eroahdistusta, hieman on minun perään mutta ei liikaa. Vähän myös vierastetaan, mutta sekin riippuu yleensä siitä kuinka väsynyt tyttö on. Toivottavasti ei tulekaan mitään ihmeempää kun vuoden ikäisenä pitäis mennä sinne hoitoon. Luulen että tykkää kun ympärillä on muita lapsia niin on muuta ajateltavaa kuin äiti.

Noista ruokahommista kun on niin paljon ollut puhetta niin osani kekoon kannan minäkin. Olen antanut tytölle pääasiassa kaupan soseita, mutta välillä teen omia ruokia satsin. Tuntuu vain etten oikein osaa tehdä mitään erikoista itse, aina jotain soppaa vaan ja maistuukin aina samalta. Toisaalta niinhän ne kaupan soseetkin maistuu aika samalta. Lempiherkku on - yllätys, yllätys - spagetti ja jauhelihakastike. Taidan tänään kokeilla tehdä jotain erilaista ruokaa itse, vaikka riisiä ja broileria ja kasviksia. Kyllä kaikki maistuu aika hyvin, omat murkinat menee tosin vain hedelmäsoseen kera.

Jahas, nyt neiti heräs päikkäreiltä, joten jatkan taas joskus myöhemmin.

mä nyt kerrankin päätin noudattaa terkan ja fysioterapeutin ohjeita.. ;)
oon seisottanu tyttöä melko paljon. tosi kiinnostava juttu on sohvapöydällä olevat tavarat. mutta kun ei pääse itse ylös (yrittää kyllä) niin ei tajua, että kiinni täytys pöydästä pitää.. hyvin se seisoo itse, mut sivusuunnassa pitää olla tukena. mut ei siis jaloissa sinänsä mitään vikaa oo, etteikö niissä esim. olis voimaa. kenkiä koitin ensin esikoisen vanhoja. haluun kyllä uudet kengät, varsinkin jos jalan asennon kans on jotain ongelmaa. mut siis yleensäkin testasin, mitä tykkää kengistä. juu ei tykänny... karmea huuto tuli jo laittaessa. sit huijaamalla sain sen pitään niitä vähän aikaa. sen suhteen ei siis näytä lupaavalta... mut eikös se riitä, jos edes osaa ohjeesta on toteutettu :)

pisti muuten silmään, että meidän vaaveissa ei taida olla yhtään aikaista kävelijää? eikös jotkut lähde jo 8-9 kk iässä omin nokkineen kävelemään (siis ilman tukeakin). ihan hyvä musta, ettei lähde noin aikaisin. vähemmän sattuu vahinkoja. mut jännä, ettei tänne oo osunu yhtäkään. tai nostakaa käsi pystyyn, jos jollakulla on aikainen kävelijä.. on mulla voinu mennä ohikin, vaikka täällä notkun harva se päivä.

Tuosta kävelystä,eikös jollakin ollut poika(?) joka oppi käveleen tosi aikasin,8-9kk:na?!En nyt muista kenen se oli...
Mutta joku joka vähän harvemmin käy kirjottelemassa (kun itse on täällä koko ajan,heh)
Meillä kävellään tukea vasten,mutta ei vielä osata seistä itekseen,vähän kyllä harjotusta tullu siihenkin,ehkä 5sekunttia pysyy ja sitten mennään mukkelis makkelis.
Mutta en pidä hirveetä kiirettä (tai en odota) tuon kävelyn suhteen,mutta toivottavasti ennen kesää (kesäkuu) osaisi,edes vähäsen.
Saa nähdä,jostain luin,että keskimäärin opitaan 15kk(varmaan heittelee eri lehdissä jne),mutta tuntuu aika isolta,monien tuttujen ja ystävien lapset on oppinut siinä 1v tietämillä,ennen ja jälkeen.

Kata,niin mitäs maitoa teillä juodaankaan nytten?
Meille pistettiin nyt se soija maito kuuri,ainakin siksi aikaa kunnes mennään siihen maito altistukseen,sinänsä p*ska juttu koska ei saada korvauksia tältä ajalta,kun ei ole todettu maitoallergiaa.

tyttö heräs,täytyy mennä...
Itse olen oppinut kävelemään 10½kk.

Terve vaan, kaikki huhtikuiset!

Olen sivusta seuraillut jo raskauskuukausistani lähtien juttujanne. Oikeastaan en muuta täältä enää luekaan, vaan tsekkaan vain huhtikuisten kuulumiset. Teillä on mukavan leppoisa meininki, kiitos vaan aktiivisille kirjoittajille! Myös minä kuulun huhtikuussa -05 synnyttäneisiin. Viville erityisesti tiedoksi, että meillä oli sama laskettu aika. No, meidän poitsumme syntyi TAYSissa 14.4. ja mitat näyttäisivät olevan Vivin pojan kanssa samat, paitsi meidän ukkelimme painoi kokonaista 10 gramaa enemmän. TAYSissa taidettiin siis olla samoihin aikoihin!

Minut aktivoi viimein tämä kävelykysymys... Meidän huhtikuinen poitsu lähti kävelemään ilman tukea viikko sitten. Ikää oli silloin reilut 9 ja puoli kuukautta. Poikamme on ollut alusta alkaen varsin tehokas pakkaus ja mennyt koko ajan ihan omaa vauhtiaan. Ja on niiiin totta, että varhainen omatoimisuus on HIEMAN rasittavaa, kun se järki ei vielä kovasti päätä pakota. Viime päivien villitys on kiivetä sohvalle ja nojatuolille. Sanokaapas kokeneemmat äidit, kuinka saada muksu tajuamaan, ettei sohvalta tulla pää vaan jalat edellä alas? Vai pitääkö sekin oppia kantapään kautta?:/ Jumpparina saan siis olla koko ajan. Aivan hurmaavahan poika kaikin puolin on, mutta vähempikin vauhti riittäisi. Lisäksi hampaita tuntuu pukkaavan kovaa vauhtia, nyt jo kahdeksas tulossa. Ja ne sitten vaivaavat perinteisin oirein... että semmoinen tapaus!:)

Onko muuten huhtikuisissa enää muita imettäjiä? Missä vaiheessa olette ajatelleet lopetella? Itse ajattelin hiljalleen vähentää pojan tissuttelua ja lopettaa imetyksen kokonaan 1-vuotissynttäreiden häämöttäessa. Kiinteä ruoka maistuu ihan hyvin, mutta juomapuoli on ollut kätevä hoitaa imettämällä. Vettä menee lisäksi nokkamukista. Enkä minä muuten mikään imetyskiihkoilija tosiaan ole, tutteliakin menee puuron kanssa. Myönnetään, että imettämisestä on tullut tapa josta on vähän vaikea (ja haikea) itsenikin luopua eikä siis vain pojan.

Tämäkin stoori saa tutun päätöksen: miehenalku heräsi päiväuniltaan ja kutsuu äitä...:D

Heips!

Tervetuloa vaan mukaan Katjuska! Lisää omat ja vauvan tietosi listaan. :)

Kati3: Kyllä täällä tosiaan jonkun vauva on lähteny 8 kk iässä kävelee.Mietin,et olisko ollu Mintun poika? No en muista...

Meillä esikoinen lähti kävelee ilman tukea 1v.2 kk iässä (eli 14 kk), joten samaa oottelen Danieliltaki tai vielä myöhemmin...Esikoinen ku käveli puita myöten 10 kk iästä lähtien.Varmuus tuesta irrottamiseen löytyi vasta 4 kk:n kuluttua. Sit mentiinkin heti pitkiä matkoja, eikä vain muutamaa askelta.

Ihana keväinen ja aurinkoinen päivä täällä, vain 6,5 astetta pakkasta(auringossa). Käytiin ulkona ja Daniel nukku päiväunet siellä.
Sit leivoin marjapiirakkaa. Saipahan taas hyvää tuoksua taloon. :)
Vielä jos paistas lättyjä ja tekis suolasen täytteen...

Huomenna lähetään taas ajelee(160km) miehen vanhempien luo ja kummitytön synttäreille.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

mulla siis on kuin onkin päässy jotain ohi... =)

tervetuloa Katjuska mukaan! kyselit siitä sohvalta alastulosta.. mun esikoiselle opetin hommaa aikoinaan niin, että joka kerta käänsin hänet liukumaan masullaan jalat edellä sohvalta tai sägyltä kun reunaa lähestyi. sanoin myös aina, että ""jalat edellä"". en tiedä oliko sanoilla mitään merkitystä.. mutta ei siinä muistaakseni kauaa mennyt kun oppi idean. tai sitten aika kultaa muistot.. ;)
mun esikoinen oppi kävelemään juuri vuoden täytettyään. että toisaalta silloin on jo pää taas pikkasen enemmän mukana touhuissa (vaikkei aina siltä vaikuttanu).

mä joskus kuvittelin, että toinen lapsi oppis nopeammin kaikki kävelyjutut ja muut. mut ei meillä ainakaan. paljon hitaammassa tahdissa mennään. on vissiin liikaa auttavia käsiä lähellä, joita passauttaa. mä joku aika sitten kuvittelin, että huhtikuussa meillä sitten jo kävellään. mutta tuskinpa.
no, mitä sitä arvailemaan. kävelee kun kävelee. eiköhän tuokin kouluikään mennessä =)

nyt tarttee lähteä viemään tenavat hampurilaisbaariin kun tuli luvattua.. isi on saunaillassa tänään. hyvä sille, ei käy juuri koskaan missään. millähän mä saan ton tytön nukkumaan illalla kun isi on hoitanu nukutuksen jo vaikka kuin kauan? ei vaan.. kait se sujuu sit sillä kuuluisalla äidinvaistolla =)

Taas täällä :)
Nukutaanko muilla vielä kahdet päiväunet?
Aattelin,kun meillä on kovien pakkasten jälkeen takunnut noi aamupäiväunet,tänäänkin kesti hurjat 30min.
Ja nyt äsken käytiin kävelyllä ja nukahti ja nukkuu vieläkin (nyt n.30min)
Koko viikko mennyt oikeestaan niin,että ekoilla päiväunilla (klo11maissa) nukuttu just joku maksimi 30min ja sitten iltapäivällä 15-16 maissa 1½-2½h ja seuraavat sitten yöunet.
Että pitäisköhän siirtyä yhtiin päiväuniin?
Ennen ei jaksanut aamulla valvoa kuin nippa nappa 3h,mutta nyt ollaan sillonkin suht virkeitä.
Tai sitten ne on ne HAMPAAT,taas,ollu meinaan kiukkunen likka ja kontannut mun housun lahkeessa.
Tässä on kyllä vielä tuo pieni nuhakin...
Että tiedä sitten taas...

Nyt mä häivyn.

Daniel nukkuu yleensä kahet päikkärit.Ei vielä selviä oikeen yhillä...
Eka just päivällä lyhyet ½h-1h ja sit iltapäivällä pitemmät...Ehkä 2h.
Yöunille alkaa myöhään...n.23 aikoihin.

Yks aamuvirkku täällä taas. Ajattelin kirjoittaa ennenkuin neiti herää, aika aamukukkuja sekin on. Rupesin miettimään tuota kävelyasiaa. Meillä on kaikki tapahtunut aika nopeasti eli ryömimään lähti ennen 6 kk, seisomaan nousi ennen 7 kk, konttaamaan lähti 8,5 kk. Ja pari viikkoa sen jäkeen kun oli noussut seisomaan tukea vasten niin lähti kulkemaan sohvia ja muita tukia pitkin. Mutta sen jäkeen ei ole tapahtunut kuin pientä edistystä, eli pari sekunttia pysyy joskus seisovassa asennossa mutta siinä kaikki. Onkohan ihan normaalia että noin pitkäksi aikaa kehitys pysähtyy. Ei sillä että olis kiire saada tyttö kävelemään (saa nimittäin juosta jo nyt koko ajan perässä) vaan olen vaan hieman huolissani. Muuten kyllä taiteillaan ja kiivetään portaita ym.

Meidän neiti oppi muuten kanssa sen jalat edellä alasmenon. Ihan vaan joka kerta käännettiin jalat edellä aina kun oli menossa jostain alas, ei mennut pitkään kun hoksas. Eilen kaverilla meni jo ihan alusta asti oma-aloitteisesti jalat edellä pari porrasta.

Kaksi uutta hammasta on aiheuttanut meille sananmukaisesti hammastenkiristystä öisin. Eli nyt on kuusi hammasta. Ne tuntuu vieläkin vaivaavan vaikka ovat jo puhjenneet.

Syöminen on ihan mahdotonta nykyisin. Kaikki temput pitää tehdä ja jos joku ei mene niinkuin neiti haluaa niin huuto on valmis eikä toivoakaan että sais ruokaa sisään. Tempperamenttia löytyy ihan urakalla. Viimeisin on läpsiminen, minkä olen kyllä alusta alkaen ""kieltänyt"" eli pistän lattialle istumaan yksin jos läpsii. Näkee että haluaa ihan vaan jonkin reaktion aikaiseksi mutta parempi ottaa nyt alusta lähtien ohjat omiin käsiin ettei myöhemmin tule ongelmia. Ja tietysti taas kamala huuto kun ei saa tahtoa läpi. Välillä oikein heittäytyy mahalleen maahan kun kiukuttaa. Joskus ihan huvittaa ja sitten välillä ei jaksais yhtään.
Kyllähän se mussukka välillä on ihanakin ja on ihan hauskaa, ei siinä mitä.

Nyt toukka heräs joten jatkan juttua myöhemmin.

Huomenta!

Meillä kanssa nukutaan kahdet unet, jossain vaiheessa mentiin yksillä, mutta se jäi kokeiluksi :) Yöt menee ehkä vähän paremmin, kun on nuha ohi ja uus hammas taas puhjennu. Hassua miten niitä hampaita sai odottaa yli 9kk:n ikään ja nyt niitä pukkaa ihan spedenä koko ajan!

Jenni: Meillä on ollu sieltä 6viikkosesta asti tuo Almiron Peptid. Eivät silloin antaneet Soija maitoa, kun sanoivat, että niin pieni voi helpommin allergisoitua sille. Mutta vanhemmille vauvoille tiedän oikein vaan monta tapausta, että on nimenomaan annettu tota Soija maitoa ekaks.

Joo, noi erikoiskorvikkeet on järkyttävän hintasia, nyt ku saadaan siitä Kela korvaus ei tosin kuukauden korvikkeiden hinnaksi jää ku n. 50€. Meillä oli yhes vaihees kokeilussa sellane erikoiskorvike, joka makso 35€/ päivä... Onneks kokeilua ei kestäny ku viikko...

Meillä kanssa toi liikkuminen on menny eteenpäin aika nopsasti, aina pari viikkoa ja sit on jo taas jotain uutta. Konttaamaan kun oppi ni kahden viikon päästä meni tukia pitkin. Mutta meillä kanssa sen jälkeen nyt tullu pidempi tauko tätä vaihetta.

Mä leikkasin pojan tukankin, ja voih kun siitä tuli ihan ison pojan näkönen :) Ja leikkaaminen onnistu hyvin, kun pistitn nakuna istuun lavuaariin, annoin sen oman hammasharjan järsittäväksi ja nips naps, ihan rauhassa sai leikata. Hanan piti tietty valua koko ajan, että herra sai tökkiä vettä harjallaan aina välillä :)

Onko muita joille tuo sormiruoka ei uppoa? Kun meidän poika ei syö mitään pientä naposteltavaa sormin ollenkaan, kurkkua, päärynää ja leipää ehkä vähän mälvää, mutta siihen jää. Ruokakin tosin pitää olla vielä aika sileetä, muuten kaotaan vedet silmissä. Ja ku mä perskule oon viä niin arka antaa mitää ruoan paloja...

Arvatkaas oonko ihan intsinä miettiny ja suunnitellu kaikkia 1-v. synttäri juttuja :) Tarjoilut sun muut, koristelut ja leikit jne. Ei taida poika kyllä niistä itse ymmärtää paljoa.

Mutta nyt me mennään syömään aamupuuro, hereillä tosin oltu jo 7.00, mutta pojalle ei aamianen maistu ennen kun tässä lähempänä ysiä. Kait ne persoonalliset piirteet näkyy jo, itekään en meinaan heti herättyäni saa alas aamiaista.

Huomenia!

Flunssa jatkuu edelleen,tytöllä jo paranemaan päin,mutta sitten v-loppuna iski muhun ja ukkokin valitti eilen illalla ennen töihin menoa,että on huono olo :(
No voidaan kölliä sohvalla koko porukka ja katsoa kisoja!

Tuosta kehityksestä,mä muistan kun odotin niiiiin paljon,että tyttö tekis jonkin eleen liikkumisen suhteen.Ehdin jo manata,että se ei koskaan lähde liikkumaan jne,mutta 7,5kk lähti ryömimään,pari päivää yli 8kk nousi seisomaan tukea vasten ja sitten konttaamaan 8,5kk,joten kaikki nuo tapahtu kuukauden sisällä.
Ja nyt ollaan pari viikkoa kävelty tukea vasten,mutta ei osaa itse vielä seistä kuin sen pari sekunttia.

Meillä on mennyt yöt tosi hyvin.
Eilen nukahti 21.30,tutin laitto kerran ja seuraava herätys vasta 5.35,maitoa tilkka,nukahdettiin uudestaan ja noustiin 8:lta.
vau,näitä lisää...

HAUSKAT PÄIVÄT!

moi

Tää äiti oli lauantaina bilettämässä!!!! Wau. Käytiin tytön kummitädin kanssa ulkona syömässä ja sit muutamalla tuopilla ja oli mukavaa. Kunnes sunnutaiaamuna neiti herätti klo 6 kun olin mennyt nukkumaan klo 1. Yritettiin sit nukuttaa vielä meidän välissä kun kummitäti nukku sohvalla, että olis se edes saanut nukkua, mutta hah hah. Niin vain oli koko talo hereillä klo 7... Me ollaan tehty nyt muutamina viikonloppunina miehen kans silleen, et toinen saa nukkua la pitempään ja toinen su eli toinen nousee tytön kanssa seurustelemaan.

Meillä siis nukutaan klo n. 19.30-06.00 öitä. Aattelin, että en nyt rupee rukkaamaan tuota unirytmiä vaikka aattelin ensin että siirtäsin sitä illasta vähän myöhmepään jos sit nukkuis aamulla pidempään. Mutta mutta. En viitsi koska nyt tuo rytmi toimii ettei vaan rupee menee sekasin, että vaikka heräilis sit yöllä tai jotain. Ja sitten siin on se, että illasta on vähän omaa aikaa kun saadaan ipana nukkumaan. Arkiaamuna miehen herätyskello soi kuitenkin 6.30. Ja sitten illalla tuo neiti on kyllä niin poikki jo 19.30 että en just kauempaa viitsis häntä pitää hereillä.. Olis sitten yhtä huutoo vaan. Joten äiti siis herää klo 6 aamulla. Tänä aamuna tosin herättiin vasta 6.35. Vau. Sitten meillä nukutaan näin aamupäivällä yhdet päikkärit, jotka on noin 45 min, maksimissaan tunti. Lauantai aamunakin olin tytön kanssa lenkillä ja vaikka vaunut oli liikkeessä niin 45 min unien jälkeen herättiin. Tokat unet on sitten n. klo 14-16 puolen tunnin heittoja suuntaan ja toiseen.

Mä sanoin tossa jossain vaiheessa, että 8 kk soseet uppoaa hyvin. Juu-u. Viikonloppuna tuli taas sellaiset kakistelut että ei oo tosikaan. Ja syötiin just 5 lusikallista ja ei enempää. Yök, kun oikeen puistatti kaikki klöntit. Täytyy vaan jatkaa harjotuksia. Omat soseet menee aika hyvin, vaikka ei oo mitenkään kauheen sileitä, mutta ne on kyllä eri tavalla rakeisia kun kaupan 8 kk soseet. Niitä kun ite soseuttaa niin kaikista palasista tulee suunnilleen yhtä hienoa, vaikka ei siis sileetä (vitsi mikä selitys, kukaan ei varmaan tajuu mitään) mutta kaupan soseissa taas ne porkkanat on sellasii kuutioita.

Kata, tosta sormiruuasta. Meillä tyttö ei oikeen osaa ottaa mitään palasia itse suuhun, jos laitan hänelle pöydälle pieniä paloja niin hän ajaa ne sormella alas lattialle (ja koira on tyytyväinen). Olen antanut hänelle käteen palan leipää tai vesirinkelin ja niitä hän sitten imeskelee ja saa pieniä paloja suuhun, mutta ei itse osaa laittaa sellaista pientä palaa suuhun. Olen kanssa vähän arka antamaan mitään isoja paloja, aina kun tytöllä on leipä kädessä niin vahdin haukkana, ettei vaan tunge puolta leipää suuhun.

Mun dietti on sujunut aika hyvin, tosin viikonloppuna toi ulkonasyöminen ja juominen hiukan hidastivat tätä laihdutusta, mutta nyt olen taas pisteillä. 70 raja jo häämöttää eli sinne 66 kiloonhan mä tässä tähtään. Joten eiköhän se kesään mennessä olisi mahdollista saavuttaa. Mulla on tosi hidas tahti ihan tietosesti, ettei sitten tulisi niitä repsahduksia niin helposti. Ja sit se voisi olla helpompi pitää siellä tavoitepainossa(????) tai sit ei ;-))

Nyt lopetan tän romaanin. heippa ja mukavaa maanantaita!

Ompas meillä hiljaista :)

Me käytiin pulkkailemassa ja poika tykkäs ihan hirveesti, varsinkin jos oli pienikin mäennyppylä, ni viuhto käsillään ja kirku. Ja kun lunta tuli hiljakselleen, niin koitti napsia kielellä koko ajan hiutaleita suuhunsa ja nauro niitä.

Nyt päikkäreille!

Moi!

Poju on ulkona päikkäreillä, joten ajattelin käyttää sen ajan hyödyksi ja surffailla netissä!! Katsotaan nyt kuinka kauan nukkuu ku nukkui aamupäivällä normaalia pidemmät unet!

Meillä on nyt liikkumisen kans sellanen vaihe et osaa kävellä tukea vasten, mut yleensä konttaa mielummin kun sillä tavalla pääsee nopeammin. Sama juttu oli sillon myös kun opetteli konttaamaan. Eli Paavo oppi ryömimään jotain 6-7 kk iässä, mut alkoi kontaamaan oikeastaan vasta sen jälkeen kun oli oppinut jo seisomaan tukea vasten eli joskus tuos joulun aikaan. Ja viime viikolla oppi itse menemään istualleen :), jotenkin kuulostaa erikoiselta tää oppimisjärjestys!! Jokainen siis tyylillään, kai se niin sit on!

Me ollaan käyty myös pulkkailemassa ja se on hurjan kivaa!!

Kai mun täytyis tehdä nyt myös jotain ""järkevää"", meen nyt laittaan pyykit kuivumaan!!

Ai niin sitähän mun piti hehkuttaa et paavo on nyt nukkunut aamuisin jopa seitsemään ja vähän ylikin!!!!
-minna-

Oksennustaudista selvittiin ja onpa ihana palata normaaliin arkeen.
Me oltiin kokoporukka vuoronperään viimeviikko kipeenä ja voin kyllä sanoa että en halua enää koskaan olla oksennustaudissa, se on niin hirveetä. Ke-to yön nukuin suurinpiirtein kokoajan vessassa koska aika usein se ykä sieltä tuli. Mulla oli kyllä pahin tauti meistä kaikista mikä on hyvä koska ois ollu ikävä jos lapset ois kokoajan oksentanu. No onneksi on ohi. Ainut että lapsilla on kauhea nuha ja yöt on tosi levottomia kun nokka on tukossa. Viimeyönä nukuin eliaksen kanssa sohvalla silleen että olin ite puoli-istuvassa asennossa ja poika mun rinnan päällä ni sai paremmin hengitettyä ja ees vähän nukutuksi. Toivottavasti ei mee korviin, se tästä vielä puutuisi.

Pikkuhiljaa meijän ruokailut alkaa parenemaan eikä enää jokakerta huudeta niin kamalasti. Tulee välillä niitä huonoja hetkiä vielä ja sillon ei kyllä ruoka maistu ollenkaan, vain maito kelpaa.
Nyt pojat on keksiny sellasen leikin ruokailessa että Elias päästää sellasen sihisevän äänen ja se on Joonan mielestä niin hauskaa että se nauraa vedet silmissä ja Eliasta taas naurattaa kun veikka hekottaa. Eli syöminen jää aika vähiin mutta parempi tuokin kun se huutaminen. Ehkä me jokupäivä pystytään syömään ihan rauhassa!

Paranemisia kaikille flunssasille!

Huomisiin.

Heippa!

Meillä on jäänyt aamuyön maito pois 4 kertaa ja ihan oma aloitteisesti poitsu on nukkunut maitoajan ohitse. Tuntuu liian helpolta.... Tosin neljän maissa on kieriskelty ja välillä oltu hereillä puol tuntiikin, mutta maitoa ei kerjää.

Kyläiltiin ja kävelin kotiin 9km!! (Mies jatkoi asioille) Oli hyvä keli ja kuluipa herkkukalorit :) Paino on nyt 79,6kg eli mukavasti on laskenut kilo/viikko. Tiukka puristus lauantaihin mennessä niin mahdun juhlamekkoon.

Tosta kehitys vauhdista: meillä alettiin konttaa 6kk, seisomaan 8kk, 8,5kk istumaan+tukia vasten kävelyä ja nyt yritetään seisoa ilman tukea lelu suussa. Saa nähdä kauan menee kävelyyn, luultavasti toi 2kk.

Nyt iltapuuron laittoon.

Moi!

Kiva kun täällä oli taas juttuja kovasti, pariin päivään en ole ehtinyt käydä lukemassa.

Meillä muutettiin poika myös omaan huoneeseen viikonloppuna. Sillä alkas olla uni niin herkässä, että kun me mentiin nukkumaan, niin heräs aina välittömästi jos vaikka yritti lukea kirjaa tai kattoa telkkaria. Siellä me sitten pimeässä sipistiin parina yönä ja päätettiin että nyt kannetaan sänky viereiseen huoneeseen. Saa nyt sitten pidemmän päälle nähdä että oliko siitä mitään hyötyä.

Meillä on myös jumiuduttu nyt tuohon kovaan menemiseen, ja pystyyn nousemiseen. Konttiminen ei onnistu vieläkään, eikä taida onnistuakkaan kun ryömimällä kerran pääsee.

Ruokailut sen sijaan alkaa käydä hankalaksi, tänään huomasin että oma lusikka kädessä auttoi asiaa huomattavasti. Ja puurot on melkein pannassa, mutta samalla kun saa napsia leipäpaloja, niin sen saa vielä jotenkin menemään. Mutta eipä se haittaa vaikka puuro jäiskin joskus välistä, samaa ainettahan tuo leipäkin on. Tänään meillä syötiin sitten pelkästään aikuisten ruokia, ja hyvin maistuu.

Joku tuolla mainitsikin että oli leikannut jo hiuksia, meillä ei niitä aivan niin paljon vielä ole että leikkaamaan tarvis ryhtyä, mutta paljon ne on kasvaneet tässä talven mittaan.

Mun laihdutus ei onnistu millään, jonkinasteista motivaation puutetta. Vaikka hikilenkillä käyn kyllä suunnilleen joka päivä tunnin verran, mutta eihän se mitään auta kun syö sitten taas reilusti. (Ostettiin sellainen pitsan teko kone Pizzapronto, ja arvatkaa mitä meillä on syöty, mutta maku on kyllä hyvä, ihan niinkuin jossain pitseeriassa)

Huomenna päättyy meidän perheessä yks aikakausi, minä menen katkaisemaan piuhat alapäästä, joten meidän lapsiluku on nyt sitten lopullisesti päätetty jättää tähän. Yhtään ei ole haikea olo, enkä usko että tuleekaan sellaista oloa enää. Tämän vauvan kanssa kun on saanut oikeasti viettää vauva-aikaakin, ja kun ikääkin alkaa olla, niin eläkkeellä en kyllä aio murkkujen kanssa tapella. (Meillä on meinaan nyt yks 13 vee, ja joskus on ""hieman"" hankalaa, eikä takuulla helpota vielä hetkeen)

Aurinkoisia päiviä kaikille, nauttikaahan olosta, palailen kun taas pääsen tolpilleni!

olipas tullu paljon asiaa tällä välin!

meillä nukutaan vielä kahdet päikkärit. nyt on ensimmäiset pidentyny 2,5-3 tuntiin, mutta ne nukutaan jo aamuysistä tai kympistä eteenpäin. eli eivät vielä riitä sitten ihan iltauniin saakka. meillä siis on yö 20.30-6.30. se on sinällään ihan hyvä, että kun syksyllä alkaa hoitoonlähtö, niin tyttö herää muutenkin jo oikeaan aikaan. ei tarvi sitten herätellä kamalan aikaisin. vaikka mamma vois kyl näin ""lomalla"" nukkua vähän pidempään...

mä ostin nyt kaupasta noita 1-3v soseita. kun ne 8 kk soseet tökkii, paitsi spagetti ja jauhelihakastike. mut sitä me on syöty joka päivä jo kohta 3 kk, että vähän vaihtelua vois olla paikallaan... kököthän meillä ei oo ongelma, syö sellasia paloja välillä että ihan hirvittää, mutta sinne ne uppoaa. joskus kun antaa mandarinin palan, niin sekin vain katoaa. toisinaan taas imee sen tyhjäksi ja antaa ""kuoren"" pois. mutta ei siis tukehdu sen kummemmin mihinkään ruokaan. mut noissa 8 kk soseissa on siis ihan selvästi liian vähän makua. oon aatellu, että josko seuraavaan hiutalepuuroyritykseen pistäis sitten ripauksen suolaa, niin saattais alkaa sekin upota.

muutenkin meidän päivärytmi on hoitoa ajatellen aika hyvä jo. ainoastaan noiden päiväunien paikka on vielä väärä. mut kunhan jaksaa aamusta valvoa vähän pidempään, niin sitten aletaan niitä siirtää. viimeistään kesällä.

marin piuhojen katkaisusta tuli mieleen... mun mies kävi siinä operaatiossa myös. ja 3 kk toimenpiteen jälkeen soittivat sairaalasta, että toinen puoli oli epäonnistunut ja sieltä oli siemenjohtimen sijasta katkaistu jotain muuta (hyvä kysymys on - mitä?). eli uusintaleikkaus on edessä... ennenkö tää homma on selvä, se prosessi on kestäny VUODEN ja meillä siis ei ole mitään muuta ehkäisykeinoa.. aikamoista venäläistä rulettia..

mä päätin 2 vkoa sitten lopettaa iltasyömisen klo 18 jälkeen (hedelmiä saan syödä). lisäks limppaa ja siideriä saan juoda vaan viikonloppuisin. nyt on lähteny 2 kg. eli jos sama tahti jatkuu.. kg/vko on ihan hyvä. ei siis varsinainen laihdutuskuuri, mutta vähän rajoituksia. mulla tuo liikunnan lisääminen ei oo onnistunu. oon vähän herkästi sellanen sohvaperuna. oottelen, että polkupyöräkelit tulee, niin voin sit pistää tytön pyörän perään ja lähteä vaikka kyläilemään fillarilla. josko se sitten olis houkuttelevampaa kuin lenkkeily..

meillä ei kans kontata. eikä varmaan ikinä opitakaan. seisottaminen (sen fysioterapeutin ohje) on nyt tehny sen, että seisominen ON kivaa.. siitä osaa hienosti mennä alas istumaan, mutta ylös ei pääse vielä itse. alle viikossa tasapaino on kyllä kehittyny hurjasti, että ehkäpä se ""kiipeäminenkin"" siitä sitten jonain päivänä.