**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Hyvää päivää ja alkanutta viikkoa kaikille!

Meillä tällä viikolla ristiäiset ja olis vielä juhlavaatteet itelle hakusessa. En vaan viitti tän kokoisena kallista ostaa ja kun se pitäis vielä olla jotain millä helppo imettää.. Voi vaikeaa. Hameita mulla olis vanhastaan mut paita..? En haluaisi mitää kauluspaitaakaan laittaa ku ei se ole yhtää mun tyylistä. Kai mun pitää joku ylisuuri toppi ettiä et on helppo nostaa "helmaa" niin et vauvan saa rinnalle.

Meillä poju kakkaa edelleen paljon, ainaki 5 kertaa päivällä ja yölläkin usein tulee aamuyön tunteina yksi kakka, mutta en mä enää niitä ala yöllä vaihtamaan ku ei tuo valita eikä ne valu yli. Ihokaan ei ole ollut punainen ja itseasiassa ku esikoista haettiin TAYSsista niin kätilö sanoi kotiin lähtiessä että älä rasita itseäsi vaihtamalla yöllä turhaa vaippoja, maitokakka kun hyvin hyvin harvoin polttaa ihoa. Ei siis väliä vaikka se siellä vaipassa odottais aamuun saakka.

ja sit taas vaipanvaihtoon!

Anu
 
Mä täällä joka päivä luen moneen kertaan, mut en vaan saa mitään kirjotettua :whistle:

Lilja mulla vähän samoja mietteitä, en usko että masentaa, mutta siis kamalan vaikealta tuntuu kaikki, en käy vaunulenkillä juuri ollenkaan, paitsi sitten viikoloppuna käydään yhdessä miehen kanssa. Meillä kun ei viel oikein ole tuota rytmiä, että en tiedä mihin aikaan poika nukkuu pitkä päikkärit, niin useasti kävi niin, että nukkui, tai oli hiljaa ainakin vaunuissa lenkin ajan, mut kun vaunut pysähtyi niin jätkä heräs. Sit olin ite vähän kuitti lenkistä ja piti heti alkaa jätkää viihdyttää. Joten parempi kun oon sisällä ja saan ite huilata kun poika nukkuu. Meillä on yöt alkanut sujua vähän paremmin **kop kop** ens yö on sitten tietty hirvee.

Ehkäisystä mä sain jälkitarkastuksessa viimeviikolla minipilleri reseptin, mut en oikein uskalla luottaa siihen. Mies ei tunnu ymmärtävän että ne tosiaan pitäis ottaa samaan aikaa joka päivä, ja että mä en muista kuitenkaan |O Ja mies on vähän nihkee noihin kumeihin...tosin ei kyllä olla edes aloitettu vielä mitään seksielämää, jotenkin ei vaan uskalla ja lisäks on aika väsykin. Ja poika valvoo iltaisin tuonne 23 asti, ja mies on sitten jo nukkumassa, pitäiskö se sieltä herättää :D

Känkkis meillä on nyt viimepäivinä loppunut se joka vaippaan kakkaaminen. Ensin olin paniikissa, et mitä ihmettä, mut kai se näin vaan menee, eikö? Sit poika vähän kitisee mahaansa ja sen jälkeen rusauttaa kunnon niskakakka turauksen. Mies sanoikin, että pitäis ostaa jotain jätti vaippoja, ettei aina p***kan jälkeen tarvii koko poikaa pestä ja kaikkia vaatteita vaihtaa :LOL: Yön jäljiltäkin on ollut vain pissivaippoja, ja aamulla sitten niskakakan vuoro....

Jaaha, jospa sitä hiukan surffais netissä, kun poika viel nukkuu :wave:
 
:LOL: :LOL: Tuolle niskakakalle täällä nauran, kun meillä on vasta päästy puoliselkäkakkaan (eilen mummolassa). Seuraavaksi odotellaan kainalokakkaa ja sitten vasta ajateltiin siirtyä niskakakkaan. Voikohan se vielä siitä korkeammalle nousta. :eek:

Meillä on muuten sellaiset ruskovillan ihanat villahousut ja nuo vaipan ulkopuolelle ulottuvat kakat tuntuvat tulevan aina, kun kyseiset housut on jalassa. Niissähän on se kiva juttu, että pitää käsin pestä. Ja arvatkaa kuka ei ole muistanut ostaa sappisaippuaa. Nyt niitä housuja koristaa kauniit keltaiset tahrat. Saakohan niitä vielä myöhemmin pois? On muuten ihanat pöksyt!

Ai niin, oltiin toissayö yötä mummolassa ja olin arvioinut väärin vaippamenekin. Aamulla virittelin vaippahässäkän harsosta, tena-ladysta =) ja noista villahousuista. Ja hyvin piti. =) Kakat kyllä tulivatkin vasta sitten, kun oltiin kaupasta saatu kertavaippoja.
 
Huomenta jälleen =)

Känkkis ja Lilja;
Kaunis kiitos vinkeistä. Taidan koittaa tuota pumppaamista, koitan kyllä vielä imetystä, en millään haluaisi siirtyä pelkkään pulloonkaan, toivotaan, että lähtee vielä sujumaan. Väliin kun syö tissiäkin ihan nätisti, väliin ei sitten millään :/

Känkkis kyseli kakkaamisista. Meillä tahti on se,että joka toinen päivä ja silloin oikein aimo pamaus; yleensä menee sitten kaikki vaatteet vaihtoon samoin tein :LOL:

Mahan kärvistelytkin hieman vähentyneet, tänään (vasta) aloitin d-vitamiinit, toivottavasti ei nyt sitten ala uudelleen... :whistle:

Lilja ja hysteerinen; :hug: jaksamishalit teille :hug: Meilläkään ei päivisin ole mitään rytmiä, lenkit ollaan kävelty lähinnäkin mielenterveyden takia, lenkkien ajan kun poika on ollut huutamatta, ja koiruuskin ollut tyytyväinen :whistle:

Kaivoin kanssa painonvartijoiden oppaat esiin, vieläkin 7 kiloa painoon ennen raskautta matkaa, ja enempikin olisi varaa pudottaa... Kiva kun edelleenkään ei mitään vaatteita, jotka mahtuisivat päälle :kieh:

Ihanaa aurinkoista päivää kaikille, toivotaan, että tämä päivä olisi kiva ja helpompi kaikille meistä :hug:

Dooris ja Väinö
 
Meillä oli niskakakat lauantai aamuna. Tyttö huuteli sängystänsä aina välillä ja mä kävin laittamassa tuttia vaan suuhun, et nyt nukutaan vielä hetki (kello oli kuus). No sit sanoin miehelle et mee sä välillä. no sehän meni ja nosti tytön sängystä pois ja totes et ei mikään ihme et huutelet. Sitä tavaraa oli joka paikassa :LOL: Ja sattui olemaan päällä vielä sellainen body joka piti ottaa pään yli pois! No eilen oltiin kyläilemässä kavereilla ja syötön jälkeen likka töräytteli mun olkapäällä. Mentiin sitten vaihtamaan vaippaa ja sitä kakkaa oli navassa asti!!! Mä en ymmärrä kuin se siihen pystyi :LOL:
 
ne kakkatahrat saa auringolla pois jos ei muuten meinaa lähteä. mulla on ollut yks Miskan body varmaan viikon partsilla ottamassa aurinkoa kun se oli tosiaan niskaan asti kakassa :snotty:

hei muuten, tänään tuli jätkälle se lotto-potkari :D

ja sitä mun piti kysyä että onko kenenkään lapsella, vauvalla tai isommalla, ollut ns. haikaranpuremia? mihin ikään asti ne on kestäneet? pojalla on silmäluomessa haikaranpurema ja terkka sanoi että ekan vuoden aikana häviää. tyttärellä taasen on masussa pieni mansikkaluomi joka on kyllä aika hyvin hävinnyt (ikää reilu 2v).
 
Känkkis meillä on haikaranjälkiä, mut en pahemmin osaa vastata kun tää on esikoinen.... :LOL: mut niskasta löytyy ja silmäluomista myös. Ainakin silmistä olis kiva jos häviäis, tuo niska nyt on ihan sama...ja taitaa se olla osittain päässäkin, et hiukset sitten peittää, jahka niitä joskus kasvaa :D
 
Haikaranpuremista - esikoisella oli silmässä ja niskassa (tällä uudella vauvalla vain niskassa), molemmat on hävinnyt aikapäiviä sitten. Muistaakseni silmässä ei ainakaa enää puolen vuoden iässä ollut, eli nopeampaa lähtee ku esim se mansikkaluomi mistä känkkis mainitsi.

Onnea känkkis lottopotkarista, on kyl keräilykamaa, olis tahtonut kans...

Niskakakasta, te ketä käytätte kertakäyttövaippoja niin koittakaas siirtyä kokoa isompaan. Yleensä paras koko on se mikä on niin et vauvan paino on painorajan alapäässä. Eli esim ku meidän herra oli tossa 4 viikkoisena 5 kiloinen niin aika pian siirryttiin Liberon 5-8kg vaippoihin ja täytyy sanoa että pyykkiä on tullut paljon vähemmän ku pienempiä vaippoja ja pampersia käyttäessä. Toki vauvat on eri mallisia, mut ainaki meidän kookkaalla herralla libero istuu hyvin.

Meil olis tänään 6 viikkois-neuvola, pelkkä pikainen punnistusneuvola kuulemma. Ei siis mitään pitkällisiä keskusteluja.. Tosin en niitä kyllä kaipaakaan vaikka toi on kyllä ihana toi meidän lastenneuvolan terkka. Meillä nimittäin äitiys-ja lastenneuvola on ihan erillään toisistaan. No, mut tuun sit kertoon mittoja, aika klo 15.00 ja meen autolla et pääsen äkkiä.. Mies saa siis tulla esikoisen seuraksi kotiin ajoissa.
 
Vai että niskakakka! :LOL: :LOL: meilläkään ei vielä olla ihan niskaan saakka päästy, mutta lähelle kainaloita ainakin... :LOL: Meillä oli eilen vieraita, lapseton pariskunta ja heppu päästi oikein kunnon pamauksen ja turauksen kanssa "melkein-kainalokakan" ja pariskunta hymyili vaivautuneesti, taisivat ensin luulla, että turauksen ja pamauksen päästin minä eikä vaavi!! :LOL: :LOL: Me sitten kovasti selitettiin heille, että tämmöistä tämä vauvaperheen elämä on, yhtä kakkaamista ja vaippojen ja vaatteiden vaihtoa...Taisi olla tälle pariskunnalle aikamoinen shokki!! :LOL:

Nytkin on ihana sää, mutta en yksinkertaisesti jaksa mennä vaunulenkille... :ashamed: Kunnon rytmiä kun ei vielä ole muotoutunut ja yöt menevät vaihtelevalla menestyksellä. Viime yö oli ihan surkea, heppu parkui koko illan ja puoli yötä perään, nyt onneksi parvekkella vetelee sikeitä. Mutta tämä mamma on väsynyt....itkua minäkin tihrustin eilen illalla, kun poika ei rauhoittunut millään! Varsinkin nuo ilta- ja yöitkut on niin vaikeita kestää, kun itse ei ole saanut kunnon yöunia miesmuistiin ja sitten iltaisin on ihan poikki, tietty. Ja sitten alkaa poika parkumaan kuin syötävä....Voi että olo voi olla epätoivoinen niinä hetkinä!!!

Kiitti Känkkäränkkä tuosta aurinkovinkistä! Tulee tarpeeseen tähänkin kainalokakkaperheeseen....

Nyt menen sohvalle, kun heppu vielä nukkuu....
 
juu
Jospa kerkeis kirjottaa jotain, esikoinen hoidossa ja Pikkis nukkuu...

Meillä kans kakkarytmi muuttunut joka vaipallisesta ehkä kerta päivään, eilen ei ole tullu ollenkaan joten tänään voi täälläkin olla odotettavissa niskakakka... Pari kertaa ollu riisipaperi täynnä ja villavaipan lahkeesta ja kauluksesta pursunnu yli. Meillä siis käytössä harsot ja villahousut, ja pari teollista kestovaippaa (Totsbots sisävaippa + Imsevimse kuori), öisin on käytetty kaupan vaippaa mutta ne loppuu nyt joten kokeilen öisinkin kestoa. Iho ollu kyllä loistokunnossa, tosi se on että ne villahousut hengittää hyvin!

Meilläkin liinaillaan, mulla Girasol rengasliina joka on kyllä näppärän nopea pukea ja Pikkis rauhottuu sinne hetkessä, itestä vaan tuntuu että ihmeen mutkalla se vauva siellä kehtoasennossa on... Mutta ei kai se nukahtais heti jos se asento olis epämukava. Paljonkos Känkkis pyydät siitä sun Huggiksesta, olisko se hyvä kakkosliina...

Haikarapuremia oli meillä esikoisella otsassa ja niskassa, otsasta hävinneet lähes kokonaan mutta niskassa näkyy selvästi edelleen, ikää nyt 2v2kk. Pikkiksellä on lähes samassa paikassa niskassa, ja kyljessä lisäks mansikkaluomi.

Päivärytmi on meillä vielä vähän hakusessa, ulkona Pikkis nukkuis vaikka koko päivän, eilenkin vetas 4 tunnin unet päivällä vaunuissa, yöllä nukkuu max. 3 tuntia putkeen ja sit pitää saada tissiä... Pikkis nukkuu mun vieressä ja joka ilta päätän että tissittelyn jälkeen siirrän pinnikseen mikä sängyn vieressä mutta sitä on niin katkipoikkiväsy että nukahdan aina siihen tissittelyyn. Meillä esikko nukkuu isin kanssa toisessa huoneessa kun se on välillä vähän levoton nukkuja ja monta kertaa yössä punkee viereen, ja lisäks vielä yleensä herää jo kuudelta aamulla pirteenä ku peipponen. Ja kun taas Pikkis käy yleensä vast puoliltaöin jonkinnäkösille yöunille, on ihanaa et isi ottanu päävastuun esikon kans touhuumisesta. Jossa onkin hommaa, uhma ihan täysillä päällä, eilen puras Pikkistä varpaasta!!! Ja mä kun kiellän tai käsken jäähylle omaan huoneeseen, niin villiintyy vaan ja yrittää purra muakin... Näitä keksii aina sillon kun imetän Pikkistä, voi huoh, toivottavasti tää vaihe ei kestä kovin kauaa, mulla on hermo aika piukassa välillä!

Jahans, pappi tulee kohta sopimaan ristiäisjärjestelyistä, meillä ne on 8.6.

juu ja Pikkis kohta 7vkoa
 
Heippa!

Ihan ekaksi täytyy tyhmänä kysyä et mikä on haikaranpurema??En oo ikinään kuullutkaan :ashamed:
Sitten on ollut mielessä et annatteko te vauvoillenne vettä ollenkaan?Joo meillä neuvolan täti sanoi ettei nykyään suositella sitä annettavan!Vielä viisi vuotta sitten sitä sai antaa!Ja miksi sitä ei suositella?Välillä kun pojulla on kova hikka menossa niin olis helpompi (jos osaa pullosta juoda)antaa vesihuikka pullosta kuin tissiä kaivella suuhun :whistle: Ja kyllä toisinaan hikka häviää itekseenkin mut kun se on niin tuskallisen näköistä niin täytyy helpottaa oloa maidolla!!
Entäs noi hormooninäpyt...onko teidän vauvoilla niitä muuallakin kuin naamassa?
Pojulla niitä on koko päässä ihan vähäisten hiusten seassakin ja niskassa ja kaulan alapuolella/rinnassa ja käsivarsissa!En muista et edellisillä olisi ollut muualla kuin naamassa!Liekö normaalia tuommoinen?
Mitäs mieltä ootte kun mulla tulee kovin helposti rintatulehdus.Tosin nyt ei ole vielä ollut kuin yksi *kopkop*.Siis ei tarvii ees kylmettää rintoja kun jo voi tulla.Niin olen miettinyt että josko alkaisin opettamaan jo pullolle pikkuhiljaa ja jättäisin imetyksen kokonaan :eek: Siis iha sen takia ettei koko kesää tarvii takki päällä kulkea :whistle: Kun haluaisin kuitenkin imettää mahdollisimman pitkään mutta toisaalta se koko kesän varominen ja vahtaaminen et onhan tarpeeksi tissit suojattu kun nokkansa ulos pistää.Tuntuu että kovin itsekästä ajatella että itsensä takia lopettais imetyksen mutta jos niitä tulehduksia tulee niin usein kuitenkin sen lääkekuurin joutuu syömään niin ei se vauvalle ole mukavaa sellanen :headwall: En tiedä mitä tekis :/
Tämmöisiä täällä pähkäilty

aippa3 ja poju 1kk
 
Aippa3 mä oon ruvennut nyt antamaan pojalle vettä joka syötön jälkeen pikkusen. Syynä ihan se, et sillä oli kieli koko ajan ihan valkoisena. Sanoivat neuvolassa, että ei kuitenkaan ollut sammasta. Nyt kun rupesin antamaan vettä ei kieli ole enää valkoinen, eikä varmaan niin herkäst sammakseks rupee muuttumaankaan. Ennen suositeltiin just antamaan vettä syötön jälkeen, et suu vähän huuhtoutuu. Nyt kun suositus on poistunut, ei se kuitenkin tarkoita sitä, etteikö sitä sais antaa. Ne vaan meinaa, et vauva ei sitä välttämättä tarvitse. Ja noi suositukset tuntuu muuttuvan vähän väliä, joten en mä niistä muutenkaan aina niin perusta. Eiköhän ihan maalaisjärjellä pitkälle pötki.

Tost imetyksen lopettamisesta: Kannattaisko sun kuitenkin vielä jatkaa sitä imetystä? Jos tekisit niin, et jos tosiaan alkaa taas näyttää siltä, et tulehduksia tulee koko ajan, niin sit vasta harkitsisit lopetusta. Ajatuksia vaan, itse tietysti päätät.

Hormooninäpyistä: Meidän pojulla niitä oli naamassa ja rintamuksessa. Mut nyt ne ovat jo kaikonneet. Kyllä kai se ihan normaalia on, että niitä on muuallakin kuin naamassa. Mitään hoitoa normaalin pesun lisäksi ei tarvittu, vaan näpyt lähti itsekseen.

Lilja + pikku-ukko (keskiviikkona 7vk)
 
kiitos kaikille kannustavista viesteistä :flower:

kyllä mä jatkan imetystä varojeni mukaan. pulloa olen iltaisin antanut että saan tytön nukkumaan paremmin.
eka tissillä häärää, sitten pulloa hetken päästä ja sitten röyhkyn jälkeen tissille ja sammuu siihen ja saan sänkyyn laitettua. yöllä tissillä mennään vaan ja maitoa tursuu joka välistä :D
aamupäivällä selvästi tankkaa itseään ennen päiväuniaan ulkona, silloin olen joskus saattanut toisen kerran n. 40ml antaa korviketta ku nukkuu sitten paremmin (tai sitten musta vaan tuntuu).
eli korviketta menee päivän aikana max. 80ml eli ei kauhean paha määrä musta.

meillä ke 6 viikkois neuvola ja lääkäri. saas nähdä miten on tyttö kasvanut. tuntuu että se on pullistunut aika paljon ja painaa ihan hirmuisesti.
kävin la katsomassa veljen 2,6kg ja 46cm tyttöä niin kyllä tuo tuntui jätiltä serkkunsa rinnalla
:whistle: ;)

minkälaisia on rintaraivarit?
tai mistä ne tunnistaa jos sellaisia tulee. :whistle:

onko haikaranpuremat sellaisia punertavia epämääärisiä "ihottuman" näköisiä alueita?
tytöllä otsassa, silmien välissä sellaista. samoin toisessa luomessa.
onkohan se sitä, pojilla en ole ikänä nähnyt.. :whistle:

vedestä mä en ole antanut. parempi että juo maitoa vaan niin kasvaakin ;) vettä ehtii vielä myöhemminkin antamaan.

känkkikselle onnea lotto potkareista. :flower: :flower: B)
 
Känkkis onks sulla ennen ollut sitä ehkäisyrengasta? Onks se vaikee laittaa paikalleen? Tiedätkö mitä hormoonia siinä on? Mulle ei taida käydä kuin keltarauhashormooni (meniköhän oikein?), kun on ollut verenpainetaustaa aiemmin.

Lilja vielä kerran....
 
Pulttis meillä esikon kanssa ainakin rintaraivarit oli sellaisia, et jos tyttöä yritti laittaa rinnalle, rupes huutamaan ihan hulluna, eikä suostunu imemään. Veti itteänsä ihan kaarelle, et ei vaan rinnalle joutuis. Jotkut vauvat kai tekee niin, et saattaa vähän imeäkin, mut sit yhtäkkiä rupeevat huutamaan ja haluavat pois rinnalta, eivätkä suostu imemään. Must tuntuu, et ne esikon rintaraivarit johtu siitä, et nopeasti tottu siihen, et pullosta oli niin helppo imeä, eikä sit enää rinta kelvannut.

En mäkään sitä vettä juottamalla juota, vaan just sen verran, et suu kostuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilja-76:
Pulttis meillä esikon kanssa ainakin ne oli sellaisia, et jos tyttöä yritti laittaa rinnalle, rupes huutamaan ihan hulluna, eikä suostunu imemään. Veti itteänsä ihan kaarelle, et ei vaan rinnalle joutuis. Jotkut vauvat kai tekee niin, et saattaa vähän imeäkin, mut sit yhtäkkiä rupeevat huutamaan ja haluavat pois rinnalta, eivätkä suostu imemään. Must tuntuu, et ne esikon rintaraivarit johtu siitä, et nopeasti tottu siihen, et pullosta oli niin helppo imeä, eikä sit enää rinta kelvannut.
ok.
meillä tyttö välillä tässä parin päivän aikana ruvennut rinnalla yht´äkkiä itkemään. sitten ihan raivolla yrittää koko tissin saada suuhunsa ja riuhtoo sitä edes takaisin.
olisikohan tuo sitä kun olen miettinyt että mikä sekokohtaus sille välillä tulee.. :saint: :eek:

 
Pulttis Meilläkin pojulla ollu välillä just tollasii välillä, mitä kuvailit. Mun kätilökaveri sano, et vois johtuu siitä, et ois maidontilaus menossa eli maitoa tilapäisesti vähemmän ja vauva vähän tyytymätön tilanteeseen ja siksi temppuaa. Vois kai noitakin rintaraivareiks sanoo.
 
Juuri meilläkin varmaan johtuu samasta syystä kuin teillä, koska rinnat on koko ajan ollu täydet. Poju on sellanen nautiskelijatyyppi, ois kiva vähän väliä imutella. Mut mahahan sillä ratkee sellasesta määrästä maitoa :saint:
 
Neuvolakuulumisia! Pojalla ikää 6 viikkoa ja mitat 5715g (3705g) 56,5cm (50) ja pää 40 (35,5). Oli nopea mittakäynti joten paljo ei joristu turhia mutta voi jesus ku on poika saanut painoa, kuudessa viikossa yli 2 kiloa!
 
Mä oon kade teille, meillä taas maitoa ei tule riittävästi.. Pitäisiköhän hakea sitä mammateetä tai jotain, olisikohan apua? Juotteko miten paljon? Itsellä kun tuo juominenkin meinaa jäädä melko vähiin , ei vain muista :ashamed:
 
Dooris-71 pakko juoda, kun koko ajan tuntuu, että janottaa. Olen monena aamuna luullut, että olen unohtanut piilarit silmiin, kun silmät on niin kuivat, mutta taitaa nekin vain kuivua tuosta nestevajauksesta johtuen. Ja ihokin kuivuu. Huh! Nyt pitää yöllä nousta juomaan, kun vielä kuukausi sitten piti yöllä ravata vessassa. ;) Niin se tilanne muuttuu. (tuntuu muuten virtsarakko älyttömän tilavalta nykyään, pari vessakäyntiä/päivä riittää ).
 

Yhteistyössä