***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Tyhmä kysymys, mutta kannattaako neidille antaa Tutteli Plus 1:stä (vastike) vai 2:stä (vieroitusvalmiste), kun meillä aletaan nyt ainakin sekoittamaan aamu- ja iltapuuron sekaan lisämaitoa, kun olen päivät poissa.. Ikäsuosituksethan noissa on 0-6kk ja 6-12kk, mutta mitä muuta eroa niissä mahtaa olla? Kakkosta on nyt kaapissa, mutta pitää kai käydä kaupassa huomenna kattelee mitä se ykkönen mahtaa sisältää...
 
hieno peitto Faerie :flower: mäkin otin härkää sarvista ja opettelin virkkaamaan. mulla on joku puikkokammo ollut iäisyyden, nyt oon väkertänyt jätkälle isoäidinneliöistä torkkupeittoa rattaisiin.

niin ja meillä esikoinen ei juonut nokkamukista eikä tuttipullosta, tuossa 10kk kieppeillä alkoi hörppiä lasista suoraan. Miska juo vähän nokkamukista ja tänään joi vähän vettä tuttipullosta, lasinreunastakin hörppii vettä.
mulla ois kuukauden päästä tiedossa tyttöjen ilta, saas kattoa miten nuo kotona pärjää. idea oli lähteä syömään ja tulla nukuttamaan sitten poika ja sitten lähteä baariin. suoraan sanoen tällä hetkellä ihan sama vaikka päällään seisoisivat sen yön, sen verran kypsä olen.
ja ensi sunnuntaina oon poissa 4-5h kun meen vaippakirppikselle. tosin jätkä syö nyt tosi hienosti kiinteitä, puuroakin vetelee isomman annoksen kuin siskonsa :LOL:
 
Iltaa kaikille!

Apua, kuin paljon juttua oli tullu, kun on muutaman päivän jossain muualla. Ihana, et on paljon luettavaa mutta en kyllä muista kaikkea mitä pitäis kommentoida. Tässäpä nyt myöhempänä muutamia mutta ekaks omia juttuja.

Meillä jätettiin se tutti pois ja se on herättäny mussa monenlaisia ajatuksia ja fiiliksiä. Samalla jäi todennäköisesti se yks yösyöttökin ja komannet päiväunet. Tyttö nukkuu nyt paljon paremmin kun tutin kanssa, joten siinä mielessä olen tyytyväinen mutta sit päiväunille nukahtaminen on vaikeempaa. Nukkuu tosin nyt yhden pitkän ja yhden lyhyen pätkän. Kertoilen lisää kun saadaan jonkun lainen rytmi taas päälle. Tutin jääminen ei ollu vaikeeta, sillä sitä ei enää tarvittu yhden 2h yöitkun jälken. Tosin sitä itkua oli tosi kurjaa kuunnella mutta kun oli jotain päättäny ( vaikkakin vähän hövelisti ) niin piti se loppuun saakka viedä. Mahtavaa, että aamukasteella oli mennyt unikoulut läpi! Se antaa toivoa tännekin. :) Niin ja vaikka ne yhdet päikkärit nyt onkin jääny pois, niin tyttö on ihan yhtä hyväntuulinen kuin ennenkin!

Meillä tyttö osaa sit sanoa ( todistajien läsnäollessa ) äiti. Luonnollisestikin se on "hieman" irti kontekstista mutta kun se suruissaan sitä hokee, niin kyllä kirpaisee. Tosin saattaa se hokea sitä äitiäitiäitiä ihan iloisenakin, jolloin voi tukea hienon sanan oppimista!

Marika75, olipas ikävää, että teidän ensimmäinen ilta yhdessä ulkona loppui lyhyeen ja muutenkin. Ihan järjissäni olin, kun ehdotin hoitovaihtareita. Ihan varmaan hyvä, että meidän typykkä voi rauhassa tutustua sulhasehdokkaisiin, ennen lopullista valintaa :D
Niin ja MB ja Marika, ennen kun perustetaan hoitorinkiä, niin voitais vaikka tavata kahvilla tms.? Tästä aasinsiltana, MB:lle hyvää työpäivää huomenna! *hymistelee onnellisena, ettei tarvi/halua mennä töihin*

Sit hoitoavusta: mulla asuu perhe eli äiti ja sisarukset n. 5km säteellä, joten ihan hyvin tarvittaessa olen/ollaan saatu apua. Miehen perhe ei asu Suomessa, joten sillä suunnalla on vähän hiljasta, kunnes tyttö on isompi. Kahdestaan ollaan oltu muutamia kertoja ulkona mutta molemmat erikseen lähes yhtä usein kuin aikaisemminkin. Tosin mun illat kyllä loppuu aikaisemmin, eli oon ollu himassa viimeistään puolen yön jälkeen. Vaikka tyttö nukkuu hyvin, niin puoleen vuoteen ei ole kokonaista yötä tullut nukuttua ja se tietty verottaa, kuten te kaikki tietysti tiedätte.

Sitten vielä: Joanna, hienoa, että miehesi operaatio meni hyvin. Dooris, toivottavasti oli hauska ilta tyttöjen kanssa. Ja oli kiva kuulla uusista/vanhoista hippusista! Nyt ei muista enempiä.

KMaria ja Sentti 6+

 
Huomenta täältäkin;-)

Lauantai-ilta meni tosi kivasti, oli ihanaa päästä vähän tuulettumaan =) Eilen oli vähän vähemmän kiva olo, mutta kun mies pääsääntöisesti katsoi Väinöä eilisenkin ja hemmotteli minua, nyt on olo ihan kuin eri ihmisellä :LOL: Mies oli pärjännyt Väinön kanssa loistavasti, mitään kiukuttelua tms. ei ollut. Nukkumaan mennessä herra oli näyttänyt vähän siltä, että kaikki ei ole kuten pitäisi, mutta oli nukahtanut kuitenkin nätisti =) Ihana tietää, että voin ehkä joskus toistekin jättää herrat kahden kesken, tosin viihteelle en taas hetkeen aikaan menekään :LOL:

Herra taisi heräillä, josko menisi kurkistamaan ja antamaan aamuhalit pikkuiselle kullanmurulle =)

Dooris ja Väinö
 
MB siinä 2:ssa on enemmän rautaa, muuta eroa ei ole - ota sitä mikä vastaa lapsen ikää.

Kiva kuulla että Dooriksella oli kiva lauantai. Mulla olis kans 1.11. mahis baariin.. Meillä on taas puistoäitien illanvietto, tällä kertaa yhdellä kerhohuoneella ja ja.. Mä aion mennä. Unikoulu alkaa torstaina ja eilen testattiin juoko Arttu pullosta pe-po-velliä niin mun sylistä ei juonut mutta sitterissä istuen meni 50milliä. Maitoa se ei suostu pullosta juomaan mutta näköjään ruualta maistuva velli menee ees vähäsen. Hyvä juttu. Nyt mun ei siis tarvi tulla illanvietosta kesken kotiin imettään Arttua ennen sen yöunia. Siihen luotan että yöllä se ei enää sillon maitoa saa, vaikka heräiskin.

mutta nyt syöttään Artulle puuroa.

Anu ja Arttu 6kk+ ja isoveli 2,5v.
 
Huomenta =)
Pinja nukkua posotti 12h putkeen, kerran laitoin tutin!!! Vähäks siistii :D Toivottavasti tää on pysyvä ilmiö. Näitä hyviä öitä on takana jo viikon verran. Päiväunetkin on parantuneet huomattavasti ja ruoka maistuu paremin kuin koskaan. Täytyy vaan ihmetellä, et on meitin neidillä vähän oudot hampaidenteko oireet :LOL: Toivottavasti loputkin tulee yhtä helposti =)
Mies on toipunut leikkauksesta loistavasti, saattaa huomenna jo päästä sairaalasta kotiin. Olo on kuulemma parempi kuin aikoihin vaikka leikkaushaava on tietysti kipeä. Se kasvain ja lääkitys siihen vaikutti kuitenkin todella paljon miehen oloon ja kuntoon, et ihmekkös tuo että tuntuu jo paremmalta kun molemmat on poissa. Tuntuu ihan uskomattomalta, et jos tää vuosien sairastelu oli nyt sitten tässä... että se kaikki olis nyt takanapäin ja mies voi aloittaa "uuden paremman" elämän... se on kuitenkin niin monta vuotta sairastanut, syönyt vääriä lääkkeitä vääriin diagnoosiarvailuihin jne. Tuntuu niin hienolta miehen puolesta se että kun se tosta saa itsensä kuntoon, niin voi tehdä ja touhuta mitä haluaa, eikä sitä mitä pystyy ja jaksaa... niinkuin tähän asti on ollut.

Jaahas... ihan kuin tosta vierestä leijalisi kakan haju... siis vaipan vaihtoon!!

Joanna ja Pinja 6,5kk
 
Hyi kamala!! Luitteko taas vaihteeksi iltalehteä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810208448734_uu.shtml

Anuuu:
Kiitos;-) Kyllä tuo pieni irtiotto on väliin nähtävästi ihan paikallaan, olo on kuin uudella ihmisellä =)

Joanna:
Kyllä tuollainen vuosien sairastelu syö koko perheen voimavaroja, ihanaa, että se on nyt takana päin :hug:

Ihanaa aurinkoista aamupäivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö
 
vielä yksi seurailija ilmoittautuu, jos vielä huolitte mukaan ja kun kerran käskykin kävi.. kuinkahan paljon meitä onkaan?

Olen seuraillut palstaa jo koko odotusajan aktiivisesti ja saanutkin kullanarvoisia vinkkejä erinäisiin mieltä painaviin juttuihin, mutta meillä on ollut niin perustyytyväinen ensitapaus, etten sitten ole purkanut sydäntäni sen enempää.

Meille siis syntyi 8.4. esikoistyttö tänne Tampereen naapurikuntaan. Linnean mitat olivat 3560g ja 51cm. Nyt reilun 6 kk:n ikäisenä 9900g ja 69,5cm.

Meillä ruoka ja uni maittaa, mutta liikkuminen ei sitten niin kiinnostakaan. Täysimetyksellä ollaan menty ja nyt ollaan soseita syöty muutama viikko.

Pienestä pitäen Linnea on nukkunut 4 tunnin unia yötä päivää. Tällä hetkellä yöuni on 20-07 yhdellä syötöllä ja päivällä nukutaan 2-3 unet joista parit jopa 3-4 tuntia. Ihmekös kun ei liikkumistä vielä ole havaittavissa kun ei ehdi nukkumiseltaan reenaamaan :)

Eka ulkomaanreissukin takana ja reissunainen täällä on kasvamassa. Muuten harrastuksissa on MLL:n ja srk:n kerhoilua, uintia ja muiden vauvakavereiden tapaamista.

mutta hyvää syksyä kaikille hipuille ja minäkin tästä yritän aktivoitua kommentoimaan

Margot ja Linnea 6 kk 2 vko
 
Tervetuloa kaikille uusille!

Oli taas tullut paljon juttua...

Hoitoavusta: meillä asuu anoppi ihan vieressä, eikä siitä ole juuri apua. Se on vähän sellanen city-mummi. Ei ikinä oikeastaan edes tarjoudu hoitamaan lapsia, ei edes tätä isompaa nyt. Lisäks sillä taitaa olla 50-villitys (eronnut ja sinkku siis...) ja viikonlopun reissut näyttää venyvän :whistle:
Appiukko asuu kans ihan lähellä, mutta siitä ei ole lastenhoitajaksi. Ehkä hätätapauksessa voisi vanhemman lapsen sinne vähäksi aikaa viedä....Nyt appiukko erosi juuri uudesta vaimostaan, sillon kun olivat yhdessä niin tämä uusi vaimo hoiti esikoista paljon. Onneksi meillä on hyvät välit ja saadaan edelleen tältä appiukon kakkos ex-vaimolta hoitoapua. Sille uskalsin jättää nyt Aleksin hoitoon, pärjää hyvin pientenkin kanssa. Sekava tilanne B)
Anopille en oikeastaan edes jättäisi ainkaan aleksia nyt hoitoon, sillä kun ei oikein sellasta otetta lapsiin tai niiden hoitoon. Ja meidän molemmat lapset on pelännyt anoppia pienenä, nytkin Aleksi vierastaa ja pelkää vaikka muita ei....Noloa :whistle:
Mutta aika vähän on hoitajia tai olisi hoitajia mutta ne ei oikein innostu. Eli tähän asti ollaan pärjätty aika omillamme eikä olla paljon ilman lapsia menty. Ehkä sitten joskus.
Ja toisaalta me tykätään sit vapaalla puuhastella yhdessä. Illat istutaan miehen kans kaksin ja sekin on ihan mukavaa laatuaikaa :)

Mä en oo ottanu mitään paniikkia tutin tai minkään takia. Pojalle tutti maistuu, ainakin nukahtaessa ja kyllä se on kätevä muulloinkin. Sillä saa niin näppärästi hiljaiseksi
B)
Vieroitetaan sitten joskus. Mäkin luin jostain että nyt olis paras hetki mutta enpä jaksa...Kyllähän tuota ehtii.
Pulloa en enää tarjoa, nokkista ei vielä osata mutta siihen siis siirrytään suoraan.

Meillä on esikoinen nyt kuumeessa, sai viime viikolla mpr:n ja nyt nousi 39 asteen kuume. Sitä nyt tässä sit parannellaan.
 
Heippa ja tervetuloa Margot! :wave:
Meillä olis tää viikko taas niin että mies on iltavuorossa, joten siitä ei oikeen lasten hoidossa ole apua. Tänään käytiin vähän shoppailemassa ja nyt tytöt on tosi tyytyväisiä.
Meillä Nella teki ensimmäisen kerran pissan pottaan tuossa pari päivää sit, oon niin ylpeä! =)
Anni on ollu nyt myös tosi tyytyväinen, silmä sillä tosin on taas pahana, pitää huomenna käydä hakemassa apteekista silmätipat.
Huomenna olis vauvakerho taas ja sitä tässä odotellaan, viikon kohokohta.
Meillä hoitoapua löytyy, mun vanhemmille viedään 30km päähän, sillon kun niillä työvuorot antaa myöten, nyt lähiaikoina on tytöt ollu siellä 3 kertaa, siis 2viikon sisään, kerran yön. Yhden yön olin miehen mukana töissä ja kaks muuta kertaa oli kun piti vanhasta asunnosta hakea vielä vähän tavaraa ja sit kun haettiin uus sänky espoosta. Mun isää ei Nella vierasta ollenkaa, sinne on helppo jättää ja Anni ei vierasta vielä ketään. Miehen sisko on myös tossa 10kg päässä ja sinne voi aina muutamaks tunniks viedä viikonloppusin, Nella menee siellä serkkunsa perässä, eikä edes huomaa kun me ollaan poissa.
Hippo, Nella 1v9kk (kohta), Anni 5½kk
 
Voi teitä onnellisia, joiden babyt nukkuu jo koko yön, tai lähes edes! Meidän veikko se on nyt kolme yötä taas herännyt tunnin välein, meinaa taas pää hajota.... :ashamed: Kaipa hän tekee ylähampaita, ainakin kovasti siellä on yksi hollilla, mutta ei vain saa sitä puhkeamaan.

Kääntyileekö teidän vaavit vielä öisin unissaan? Meillä poika herää useamman kerran yössä vain siksi, että on unissaan kääntynyt mahalleen ja sitten havahtuu ja olo on paha, koska ei pääse siitä kierähtämään takaisin, tai ei unissaan sitä tajua. Olen yrittänyt blokata poikaa tyynyjen väliin, mutta onnistuu akrobaattimaisesti silti kääntymään...Tämä on tosiaan ollut meidän arkipäivää jo 2 kk, milloinkahan tämä loppuu...meinaan, vaikuttaa vähän liian pitkältä tämä kehitysvaihe.....

Zeena onkohan meillä sama anoppi?! :LOL: Ei taida kuitenkaan, mun anoppi on kymmenen vuotta sun anoppia vanhempi, mutta elkeet on samat. Ja sama juttu meilläkin, poika huutaa punaisena, kun anopin näkeekin, muita ei vierasta lainkaan......ihan varmasti johtuu siitä, että anopilla ei ole sitä tatsia lasten hoitoon, ei edes sillä tasolla, että osaisi fiksusti lähestyä lapsia.... :whistle:

Tervetuloa Margot!

Jotain muutakin oli vielä...hoitoringistä, mennään vain kaffille! Hyvä idea, KMaria!

Dooris teki ihan pahaa lukea tuota Iltalehden juttua. Voin vain kaukaisesti kuvitella vanhempien surun.... :'(

Nyt pakko mennä, hedelmäsoseaika!
 
Niin noista rytmeistä mun piti vielä, että ens viikonloppunahan käännetään kelloja, et siinähän joillain kääntyy rytmikin samalla.
Tosin mä odotan kauhulla sitä, että meillä aletaan sit nukkumaan jo klo 18-18.30 |O
Se on vähän liian aikasta kun noi aamut alkaa muutenkin liian aikasin.

Tosin eihän kaikilla kellojen siirto tee mitään. Meillä ainakin esikoinen korjasi rytmin heti takaisin samaan.
 
Neuvola kuulumisia.
Tänään oli 6kk. neuvola.

Paino 8340g. (7580g.)
Pituus 71cm. (66,5cm.)
Pipo 43,5cm. (42,5cm.)
Suluissa 5kk. mitat.

Mä lopetin pillereitten (cerazette) syömisen. Eivät käyneet mulle vuosin kokoajan :kieh:
Jos sit tos joulun jälkeen aikaisintaan ruvettas yrittämään sitä neljättä :heart:
Tai mistäs sitä tietää jos se vaikka tärppää aikasemmin,ku ei ole mitään ehkäsyy.
Mut nyt pitää mennä laittaa herra päiväunille.

baby dream ja Topi 6kk+2pv.
 
Itekin oon mietiskellyt tuota imetyksen vähentymistä nyt kun kiinteitä on aloitettu. Ajattelin että yöunet paranee, kun saa päivisin sapuskaa, mutta toisin kävi. Tissillä ollaan 2-3 kertaa yössä sen yhden sijaan (mikä ei tietenkään monen muun juttuja lukiessa ole kovinkaan usein). Ehkä pitäs päivisin yrittää antaa rintaa useammin, mutta kun tuntuu että ei sitä niin selvästi enää kaipaa.

Hoitoavusta sen verran että meillä mun äiti asuu lähellä on hyvin käytettävissä hoitoapuna. Tosin sillä rajoituksella että meidän neiti ei toistaiseksi oli pulloa huolinut eli 2-3 tuntia maksimissaan olen ollut poissa. Nyt sitten Marika75:n tapaan on tilanne muuttunut. Tunnin hoidon jälkeen on Linnean leikki muuttunut kitinän kautta suoraksi huudoksi. Mikään ei ole auttanut ja äiti on soitettu humputtelemasta kotiin. Sitten äidin sylissä rauhoitutaan sillä hetkellä. Toisaalta ihana tunne, että on toiselle niin tärkeä, mutta toisaalta taas niin raskas tunne, että eikö omaa aikaa enää saakaan :( Nyt sitten sama on toistunut isän kanssa, vaikka kovasti osallistuukin muuten hoitohommiin.. No onneksi on aika pienet menohalut vielä olleet, joten ei kovin ole ressannut asia.

Vielä kysymys veden juomiseen liittyen. Onko kellään kokemusta hörpytysmukeista vaimitänenytovat? Onko selkeetä hyötyä verrattuna tavallisesta mukista hörpyttämiseen tai lusikoimiseen?
 
:wave:

Tohon hoitoapuun sen verran meiltä et mun vanhemmat asuu niin kaukana et ei ole apua matkaa on 500km, muutaman kerran on ollut nämä pienemmät 3 ja 6v siellä ennen kasandran syntymää se kun oli pitkäveteinen operaatio ja olin sairaalassa useampaan otteeseen. Isommat pojat kyllä ovat joka lomalla siellä.
Niin ja tohon anoppi asiaan, se ei ole innostunut hoitamaan mun lapsia ja kasandra huutaa ihan naama punaisena kun vaan sen näkeekin :p eikä sille näin pientä uskalla jättää(kauheeta sanoa) ja isompia ei hoida kun ei ole niiden mummo (sanoi sen itse).

täytyy mennä neiti kutsuu sillee vienosti kiljumalla :$

vilijonka ja kasandra
 
Hei!

Margotille tervetuloa :wave:

Onnin 6kk mitat tänään olivat

9355g (3980)
72cm (52)

Olipa mukava käynti, kun oli taas oma tätsy paikalla :)
Pitäs vaan miettiä, että mitä tekee sen influenssarokotteen suhteen. Kertokaa kokemuksia :wave:

Päivän jatkoja

Laylah ja :heart: Onni (unilla) 6kk ja +

Ai niin, Zeena täällä toinen joka ootta tuota kellonsiirtoa jännittyneenä. Meillä on taas viikko herätty kuin nakutettu klo 6.10, joten lieneekö ens viikolla klo 5.10 :eek:
 
Niin joo, mä ajattelin vaan nukkumaan menoo, että se siirtyy aikasemmaks. Mutta kiesus, sittenhän me herätäänkin jo tosiaan ennen viittä :eek:
Tänään noustiin klo 5.30, ni sit varmaan tosiaan klo 4.30 :headwall:
 
anuuu meillä on aika monenlaisia haalareita, mut tosiaan toi vois toimia et olis riittävän tiukka se resori, kävin just tutkimassa kaikki haalarit läpi ja kahdessa on tiukemmat resorit, mut vieläköhän pitäis olla tiukemmat. Toista niistä tiukoista ei olla viel pidetty kuin toista...siitäkin välil saa ährättyä ittensä ulos, mut kiitti vinkistä, ei siin varmaan muu auta kun etsiä joku kokovartalosukka, missä tuo jätkä kestäis :LOL:

Hoitoavusta ootte paljon keskustelleet (ja mulla tunne että olisin jo vastannut, mut laitetaan uudestaan kun en oo varma ajattelinko vaiko kirjoitinko,dementia edelleen...) meillä ei asu ketään tässä lähellä. Ikävä kyllä, olis niin ihana kun vaikka äitini hakis illalla pojan lenkille, että saisin siivota rauhassa, mutta ei toivoa :'( Tosin äitini käy meillä usein, kun vaan kehtaisin pyytää. Mutta hälläkin on 100km ajomatka aina eikä viittis pikkujuttujen takia pyytää, mutta on nuo hellyyttävät yhdessä, äitini ja poika. Äidilleni annan pojan milloin vaan hoitoon, mutta muiden hoitoapua vähän vielä jännitän. Anopille en oikein uskalla antaa..mikähän siinäkin on. Noh, ehkä näkee poikaa niin harvoin ja sitten ei vain ole mun mielestä luonteva, ei saa edes poikaa nukkumaan, ja se vaivaa mua, mut ehkä sitten kun poika kasvaa, joten nyt on vaan selvittävä miehen kanssa kaksin. Ei onneksi mitään suurempaa ole ollut. Välill vaan vähän seinät tuntuu kaatuvan päälle :D

Joanna :hug: ihanaa kun miehen tila alkaa tuosta kohentua, pääsette tosiaan sitten elämään normaalia arkea.

Ja hienoa että taustailijatkin uskaltautuvat ilmottautua B)

Marika75 meillä kääntyiltiin mahalleen yöllä ja käännytään vieläkin. Ensin alkuun se oli ihan järkkyä, jätkä oli hereillä ihan kokoajan, nytkin ei oo enää niin hirveetä ähräämstä, mutta heräilee vieläkin välillä, varsinkin silloin kun kädet jää jumiin yökkäriin.

Zeena niin joo tosian, mihinhän aikaan meillä sitten herätään.... :headwall:
 
Iltatervehdys hippusäideille!

Täällä taas yksi taustailija lisää. En ole pahemmin kunnostautunut kirjoittamisen saralla, vaikka etusivun listalla olenkin. Lukenut kyllä olen ja usein miehellenikin kerron teistä kuin paremmistakin kavereista, "huhtihipuissa muuten oli sitä taikka tätä". Kiitos hyvistä vinkeistä ja lukemisen riemusta! :flower:

Tänään kävin 6 kk neuvolassa tytön kanssa ja mitat olivat 69,5 cm ja 8690 g. Hyvin on siis tyttö kasvanut. Aloitimme kiinteät 4 kk 10 pv ikäsenä ja aika hyvin on sujunut. Kala ei oikein tunnu maistuvan, mutta yleensä tykkää siitä ruoasta, mitä vain suuhunsa saa. Jogurtit ovat kuitenkin ylitse muiden. Hampaita ei vielä näy eikä kuulu; odottelee varmaan sinne 9 kk asti kuten äitinsäkin. Korvike ei tee kauppaansa, joten tissimaidolla pyristellään.

Yöt ovat ruvenneet nyt olemaan vähän levottomia. Tyttö nukkui muistaakseni 4 ja 5 kk ikäsenä 21-05 välisen ajan syömättä ja täysin rauhassa, mutta nyt hän herää ekan kerran syömään 01-03 ja toisen kerran viiden tienoilla. Ja muutenkin itkeskelyä on silloin tällöin. Ja kiinteitä menee jo 5 ateriaa päivässä. Margotin teksti tuntui tutulta. Omasta mielestäni yöt menevät kuitenkin vielä ihan ok, enkä mitään kummempia toimenpiteitä rupea toistaiseksi tekemään. Vaikka tietenkin olis kiva nukkua kokonaisia öitä. Laskin tässä joskus huvikseni, että kun tyttö on nyt puolivuotias, niin keskimäärin kai on tullut noita yösyöttöjä noin 350-400 kappaletta. Ei siis ihme, että kokonaiset yöt houkkuttelevat.

Liikkumista meidän tyttönen harrastaa pyörimällä kellonviisarina napansa ympäri. Joskus hän pääsi 10 cm eteenpäin ryömimällä, mutta se oli kai jonkin sortin vahinko. Istuminen sylissä sujuu jo jämäkästi, mutta yksikseen ei lattialla pysy kolmea sekuntia kauempaa pystyssä. Jaloilleen hän varaa hienosti ja pysyy pystyssä itse, kun ottaa tukea esimerkiksi isänsä korvista tai äitinsä hiuksista. Tällä hetkellä musta tuntuukin siltä, että tytsy jättää ryömimiset ja konttaamiset kokonaan väliin ja lähtee suoraan kävelemään. :LOL:

Hoitoapua emme ole vielä vastaanottaneet kertaakaan. Kaikki isovanhemmat asuvat yli 300 km päässä (harmi vain), joten heistä ei oikein ole apua. Oma siskoni asuu tässä lähellä, mutta heilläkin on alle puolivuotias vauva, joten vielä ei hoitoapua saa siltäkään suunnalta. Asia onkin ihan toinen jo puolen vuoden päästä, kun lapsista alkaa olla seuraa toisilleen ja ruokatouhutkaan eivät ole tisseistä riippuvaisia. Naapurin mummelit ovat kyllä lupautuneet tilapäiseen lapsenhoitoapuun ja omat ystävät myös, että eiköhän tässä pärjäillä, jos tiukka paikka tulee.

Päiväunirytmi muuttui pari viikkoa sitten. Siihen asti tyttö nukkui tosi säännöllisesti klo 10.30, 14 ja 17 unet, jotka kestivät aina 45 min. Mutta nyt nukutaan enää kahdet päikkärit, joista ekat klo 11 ja toiset klo 15.30. Usein toiset noista unista ovat 45 min ja toiset 1,5 tuntia. Itseäni helpotti suuresti, että päikkärien määrä väheni, sillä nukutuskerrat harvenivat ja tuntuu siltä, että voi lähteä helpommin asioille tms., kun ne unet ei ole vaanimassa heti, kun päästään liikkeelle.

Kaiken kaikkiaan kulunut puoli vuotta on kyllä ehdottomasti ollut elämäni parasta aikaa. Lapsi on päästänyt meidät vanhemmat niin helpolla, että en uskaltanut tällaista toivoakaan (kop,kop, koputtaa puuta). Tyttö vaikuttaa olevan yleistyytyväinen oloonsa. Kyyneleitäkään ei ole vielä valunut kertaakaan - mikä ei kylläkään kerro itkun määrästä. :) Meillä on sellainen totinen torvensoittaja, joka tarkkailee kaikkea, mitä ympärillä näkyy ja kuuluu. Katsekontaktilla kuitenkin hymy irtoaa helposti ja iskän hörskötykset saa nauramaan ääneen. Niin ja muskari on ihan ykkösjuttu. =)

Joskohan tässä innostuisi kirjoittelemaan useamminkin, kun alkuun pääsi...

Mukavaa syysviikkoa!

Tantuu ja tyttö 6 kk 3 pv
 
Moikka ja tervetuloa uudet/taustailijat!

Voi apua tätä nukkumisen vaikeutta nykyään... täälläkin poju on alkanut kääntyillä mahalleen ja herää siihen sitten jatkuvasti. Esim. tänään nukahti muka yöunille 20.30 mutta heräsi kääntymiseen 21.30 ja on nyt taas pirteä kuin pieni peippo. Ei varmaan toivoakaan, että nukahtaisi uudestaan pariin tuntiin :whistle: Onneksi otettiin yhdessä iltapäivällä 1,5 tunnin päikkärit, että jaksaa äitikin valvoa ;)

Hoitoavusta: mun äiti käy meillä noin kerran viikossa, joku arkipäivä aina, ja viettää yleensä melkein koko päivän. Se on kyllä aivan mahtava juttu, mulla on sitten joko aikuista seuraa kotona tai voin lähteä vaikka asioille/leffaan/tms. kivaa. Keskiviikkona äitini tulee yöksi meille ja ajateltiin lähteä miehen ja parin kaverin kanssa ulos syömään ja parille kaljalle, mukavaa! Pullosta syöminen tosin sujuu taas vähän vaihtelevasti, täytyy toivoa parasta...

Viljaliina ja poju 5kk ja risat
 
Helsingin hoitoringistä: Minäkin haluaisin mukaan, ja hyvä idea se kahville meno :wave:

Hoitoavusta: Mun vanhemmat asuu 500km päässä ja se harmittaa. Aina kun käyn siellä niin jätän kyllä mielelläni hoitoon ja teen enemmän omia juttuja. Toivoisin niin että olisi äiti lähempänä. Anoppi taasen asuu 10km päässä mutta hänelle en uskalla jättää hoitoon. On kyllä mukava ihminen mutta aikalailla eri aaltopituudella. Hän ei ole myöskään kotoisin suomesta vaikka onkin asunut täällä jo 20vuotta niin minusta meillä on myös paljon kulttuurieroja. Olisi kyllä mukavaa jättää välillä hoitoon mutta ajatus ei tunnu hyvältä.
Sitten mulla ei ole yhtään ystävää jolla olisi lapsia mutta on kyllä yksi kenelle voisin kuvitella jättäväni hoitoon. Eipä ole tarjoutunut mutta pitää joskus kysyä jos tarvii =) eli ihan omin voimin tässä on menty ja olisi kyllä ihana välillä levähtää. Kai sitä on varsinkin näin ensimmäisen lapsen äitinä jotenkin "hysteerinen" ettei uskalla jättää muille?! Että onko se sittenkin oma vika kun ei ole tukiverkostoa?

Tilsu ja poju 6kk 2vko
 
Nyt mä oon vähän pihalla ku on tullu niin paljon juttua et menee vähän yksinpuheluksi! Kiva kuulla juttuja taustailijoilta, lisää vaan porukkaa mukaan! :wave:

Meillä lähestyy vääjäämättä 6kk rajapyykki ja soseiden aloitus... Oon jotenki ihan jännityksessä vaikka jo kolmatta kertaa samaa hommaa alotetaan. Kai se on sitäki ku vauvapojasta tulee iso ku alkaa soseita syömään... :ashamed: Mulla on vähä sama juttu ku faeriella, et vaikka tää on meidän viimeinen vauva niin silti vähän kutkuttais vielä neljäskin. Mies ei vaan oo yhtään niin myönteinen... :whistle: No, ostin eilen 2veen kanssa sosevärkkejä pojalle ja tyttö esitteli iloisena veljelle et kato Napi täs on sun bataatti! Tytöt kutsuvat häntä Napiksi, niinkuin napisilmä. Tuolla joku puhui et vauva on totinen torvensoittaja, täältä löytyy sit täydellinen vastakohta! Kaikki naurattaa, ei tarvi ku sanoa hei niin jo nauraa ääneen! :D Ja syömään tuleminen vasta saa naurun aikaan! :D

Vielä Marika75 :hug: , toivottavasti yöt paranisi pian. Nukkuuko yhtään paremmin jos annat illalla Panadolia? Ootko koittanu laittaa kapaloon ettei pääsis kääntymään? Meillä poika pitää joskus vieläkin laittaa kapaloon et rauhoittuu. Sit tuli mieleen et ootko koittanu jättää d-vitamiinit pois, olisko siitä apua? Meidän esikoinen reagoi tippoihin vielä pitkälti yli 6kk ikäisenä. Te ootte kyllä varmasti kokeillu vaikka mitä, mulla vaan tuli nää mieleen oman kokemuksen kautta. :)

RouvaPannunen ja Napi kohta 6kk (Apuaa...)
 
Palaitiin eilen kotiin ja tänään kerkesin vasta koneelle. Selailin kirjoitukset läpi samalla kun vahdin toisella silmällä meidän pienempää touhupakkusta.

Tervetuloa kaikille uusille / taustailijoille.

Meillä on nyt nukuttu 2 päiväunet. Ensimmäisille käydään klo 9-9.30 ja toisille siinä noin klo 15. Nukkuu kerralla 1-3 tuntia yleensä. Joskus kyllä on nukkunut melkein 5 tuntiakin.
 
margot meillä oli se Ainun hörpytysmuki ja se on ihan erimallinen kuin "oikea" muki. sillä oli helppo hörpyyttää ihan pientä vauvaa mutta nyt on helpompaa antaa vettä ohutreunaisesta muovimukista.

voi, sisko kävi vauvansa kanssa. on ne pienet niin suloisia :heart: toinen on niin pikkuinen ja rääpäle :LOL:
Miska vaan katteli vauvaa ja nauratti kun annoin tissiä serkullekin, äitinsä kun pyysi antamaan ettei tartte korviketta kaivaa esille (imetys vähän takkuilee keltaisuuden takia). puhuttiin imetyksestä muutenkin, meillä kun oli Miskan kanssa samaa ongelmaa, eli vauva nukahti aina kesken syönnin eikä paino noussut jne.

ja Minean eka kommentti oli vauvan lähdettyä "oi ei, vauva lähti! tahtoo meille vauvan!" tuumasin että ei tule, ei tosiaankaan :D
 
Moikka!
Aloitettiin viime viikolla se unikoulun (alkaa to ku esikoinen hoidossa) pohjustus eli iltatissi vain olohuoneessa. Meni ihan hyvin, tosin ekat illan nukahti tissille ja hädin tuskin heräs ku laitoin omaan sänkyyn joten meni helposti.. Nyt sit 2 iltaa ollaan laitettu sänkyyn ihan täysin hereillä (toki väsyneenä ) ilman tissiä ja sit ku on huutanut niin käyty silittelemässä unikoulutyyliin. Eli tosi lyhyt silitys ja huoneesta pois - itkeä en anna kauaa, mä kävelen hitaasti meidän keittiön/olohuoneen ringin ja taas silitteleen. Syliin vain jos käkättävää hysteerista itkua (ekana iltana kerran piti ottaa, toisena itku oli vain pientä kitinää )... Ja ja, ekana iltana katoin et meni 13min että nukahti ja eilen 8min. Olin ihan että näin helppoako se on!? Toivotaan että unikoulun aikana yöitkuista selvitään yhtä nopeilla huudoilla. Niin ja nyt kun Arttu on laitettu hereillä selälleen sänkyyn niin on aina nukahtanut mahalleen ja hyvin on nukkunut. Ei siis meillä kääntyminen häiritse unia, onneksi.

no nyt se heräs...
 

Yhteistyössä