***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Paljon onnea juuri :flower:

Sainpas taas selattua läpi. Ollaan vielä mummoloissa, maanantaina palaillaan kotiin.

Meillä ei esikoisella otettu ollenkaan tuttipulloa käyttöön kun alettiin vähentämään imetystä. Iltaimetyksen lopetin viimeisenä, lopetti sen kyllä itse kun jätin aamu imetyksen pois. Tilalle ei otettu iltamaitoa pullosta eikä edes nokkamukista. Puurolla sai maidon. Puuron jälkeen otettiin tavaksi antaa vielä hedelmiä ja päälle vettä. Nyt meillä nuorempi saa maitoa silloin jos olen käymässä jossain nokkamukista, pulloa ei ole huolinut eikä yritetä edes opettaa.

Mutta nyt pitää mennä.
 
Tosta pullo/nokkamuki jutusta..
Mun mielestä pullo ei ole paha juttu kun sen lopettaa sit vuoden iässä niinku on suositus ja antaa isompana ohella nokkamukista/suoraa lasista. Vanhemmistahan se on kiinni kauan sitä antaa syödä, vähä niinku tuttikin..
Meillä esikoinen sai pulloa rinnan ohella kiinteiden aloituksen myötä niin että 8kk:n iässä rintamaito loppui ja siirtyi vallan pulloruokinnalle. Annoin aina nokkamukista ruuan yhteydessä vettä ja pidin pullomaidon semmosena imetyksen kaltaisena herkkänä hetkenä. Esim illalla ja ennen päiväunia esikoinen sai maitonsa äidin tai isän kainalossa rauhallisesti istuen ennen unia. Se jotenki se imeminen on vauvalle, alle 1-vuotiaalle siis, mun mielestä niin perustarve.. Näähän nyt toki on vaan mun mietteitä, mut mielestäni liian pienenä ei kannata vallan nokkamukille opettaa (ainakaan väen vängällä- meillähän A ei pullosta juo mut nokkis menee et jos lopettaisin imetyksen ni nokkiksestahan se jois). Se pulloruokinta kun voi olla ihan yhtä hieno hetki äidin ja vauvan välillä ku tissikin. Ja uskon että sen hellän hetkensä vauva on ansainnut. Enkä mä usko että nokkamukista samaa läheistä maitotuokiota tulee.
....niin ja piti jatkaa että esikoisen kanssa vähennettiin 10kk:n iässä pullottelua niin et sai enää ennen päiväunia (nukkui enää yhdet) ja ennen yöunia pullosta. Sit 1v. otettiin pullo kokonaan pois eikä kapinoinut sitä vastaan.. Oli toki nukahtanut aina ilman pulloa, maito annettiin aina olohuoneessa, ei sänkyyn.

no nyt tuli keskeytys, toivottavasti mun tekstistä saa selvää pointtini, en ehdi tarkistaa mitä kirjoitin..
 
Anu-78
Tääl on ollut puhetta noista valokuvakalentereista, ni mulle tuli tänään liberolta s-postia jossa oli et vois tilata sitä kautta valokuvakalenterin omista kuvista hintaan 16? :) , onko muille tullut tommosta tarjousta?
 
voi huoh, pitkän pätkän kirjoitin ja tsadam, sinne katosi bittiavaruuteen kun sivut tilttasi :headwall:

onnea siis juurelle :flower:

me peruttiin se Porvoon kylpylämatka. mennään keväällä kaksistaan Näsinneulaan ja sieltä hotelliin yöksi, nyt tässä tilanteessa en tosiaankaan jätä tissitakiaista kiljumaan hoitoon kahdeksi vuorokaudeksi. tuttiahan Miska ei enää syö ja huutaa heti kun äiti poistuu ovesta.
ei sen puoleen, meille ois ne pelkät matkat maksanut reilusti päälle satasen ja koko päivä mennyt reissaamiseen, että ei se niin kiinnostanutkaan suoraan sanottuna.

mun siskon vauva joutui valohoitoon, vielä ei tiedetä pääsevätkö kotiin viikonloppuna. mä en ole pientä vielä siis nähnytkään kuin kuvassa :headwall:

millaisia päiväunia teidän pienet nukkuu? meillä tuo Miska veteli tänään aamupäivällä unet ja sitten klo 13-14 mutta sitten töröttikin hereillä iltaan asti. saa kattoa miten yö menee, molemmat lapset oli niin väsyneitä että iltapalakin jäi väliin.

niin ja laitan nyt tännekin, tulostakaa ja pistäkää talteen. tulee tarpeeseen viimeistään kun lapsi alkaa olemaan tahtoiässä :whistle:

Joka kodin järjestyssäännöt


1. Äiti on oikeassa.
2. Äiti on aina oikeassa.
3. Jos joku tuntee olevansa oikeassa, kts. edelliset kohdat.
4. Äiti ei makaa - hän mietiskelee.
5. Äiti ei juo - hän maistelee.
6. Äiti ei ole myöhässä - hän ei ole nyt paikalla.
7. Äiti ei riitele - hän perustelee.
8. Äiti ei lue lehtiä - hän kerää aineistoa.
9. Äiti ei juoruile - hän tekee selvitystä.
10. Äiti ei vehkeile ystäviensä kanssa - hän kasvattaa teitä.
11. Äiti ei huuda - hän painottaa asiaa, jotta kaikki kuulisivat.
12. Äiti ei hauku - hän neuvoo.
13. Menet äidin luokse oman ideasi kanssa - palaat äidin idean kanssa.
14. Mitä enemmän kritisoit äitiä, sitä huonommin menestyt elämässä.

1. Äidit opettavat kuinka TYÖT TEHDÄÄN SIISTISTI:
"jos te #&%?$!* aiotte tappaa toisenne, menkää ulos! sain just siivottua!"
2. Äidit opettavat USKONTOA:
"sun on parasta rukoilla että tämä tahra lähtee tästä matosta!"
3. Äidit opettavat LOGIIKKAA:
"se on niin, koska minä sanon niin!
4. Äidit opettavat SELVÄNNÄKEMISTÄ:
"vaihda puhtaat alushousut, ei tiedä vaikka joudut onnettomuuteen!"
5. Äidit opettavat IRONIAA:
"naurappa vielä vähän aikaa, ni annan sulle syyn itkeä!!"
6. Äidit opettavat asioita NÄLÄNHÄDÄSTÄ:
"turpa kiinni ja syö se lautanen tyhjäksi!"
7. Äidit opettavat AKROBATIAA:
"kato nyt mitä sontaa sulla on niskassa!"
8. Äidit opettavat HILLITTYÄ KÄYTÖSTÄ:
"istut siinä hiljaa ja liikkumatta, kunnes ruoka on valmista!"
9. Äidit opettavat LUONNONMULLISTUKSISTA:
"Ihan kuin pyörremyrsky olisi sekottanu huoneesi!"
10. Äidit opettavat TALOUSASIOISTA:
"jos et nyt lopeta niin sut myydään mustalaisille!"
 
:wave:
ONNEA PALJON JUURI :hug:

Vuotaraaputin, noi kodin järjestyssäännöt on hyvät :LOL: mä tulostan ne jääkaapin oveen :D

Olikohan se anuu kun kirjoitteli ja joku muukin pulloon opettamisesta tai siitä pois, meillä on kaikki saaneet tissin ohella pullosta korviketta ja kaikilta on pullo jäänyt pois viimeistään 2v:nä ilman suurempia operaatioita samoin tutti ollut jokaisella ja kaikki jättäneet sen pois ennen 2v. Saapas nähdä miten käy Kasandran kanssa koska saa myös päivisin pullosta ja iltaisin ja öisin pari kertaa tissiä ja tutti on myös neitillä.
Mä teen myös niin et illalla tissitellään puuron jälkeen olohuoneessa ja sylissä siinä pyöriskelee ja kun näyttää nukahtavan vien omaan sänkyyn ja sinne jää tutin ja unirätin kanssa ja nukahtaa itekseen =) Ja jos ja kun aamuyöstä pyörii ja kähisee nostan viereen joskus nukahtaa siihen joskus syö tissiä ja nukahtaa sitten ja nukkuu sit siinä vieressä aamuun tai siis 5-6 jolloin herää |O
Jos näin jatkuu en vielä aloita sitä unikoulua ja kuten kerroin jo olen kuitenkin sen verran väsynyt etten jaksa sitä vielä aloittaa muutenkaan ja kun meidän tilanne ei nyt ihan mahdoton kuitenkaan ole tuon nukkumisen kanssa.

No tulihan omaa napaa taas :$ taidan rueta kattomaan bb:tä
hyvät yöt hippusille :heart:

vilijonka ja kasandra
 
Onnea juuri :flower: :flower: :heart:

Mä olen varmasti huonoista huonoin äiti, kun annan pullosta maitoa ja tuttiakin syödään, mutta en oikeastaan jaksa ottaa paineta siitä. Meillä nukahtaa miltein aina pullolle, vaikka ei annetakkaan sitä omaan sänkyyn, vaan sohvalla/meidän sängyssä, riippuen siitä kumpi on rauhallisempi paikka. En mä oikein tiedä miten voisin estää tuon pullolle nukahtamisen, sama se vaikka syötän syöttötuolissa, löi vaan pään pöytään raukka kun nukahti :D Että sitten ku otetaan pullo pois, niin kait se sitten oppii olemaa nukahtamatta lasi kädessä :LOL: eiköhän näistä hyviä lapsia tule, vaikka teki niin tai näin :heart: Varmasti jotkut asiat helpottaisivat, ja jos olisi ennestään jo lapsia niin voisi olla viisaampi. Mutta kantapään kautta sitten jos ei muuten. Että ainakin anuuu ei täysin tyrmännyt tuota pullotteluja, et teilläkin vietetään rauhallinen hetki pullon kanssa, kuten meilläkin. No kuten sanoin, jokainen tyylillään. Toivottavasti en ainakaan loukannut ketään löpinöilläni, se ei ollut tarkotus, vaan tarkotus oli vain pohtia omia käytäntöä ja tuntea syyllisyyttä milloin mistäkin.... :headwall:

Jaaha, nyt pitääkin mennä, tai luovuttaa kone miehelle, jatkan joskus paremmalla ajalla.

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:
 
Anu-78
Sorke, mut nyt on pakko sanoa et miks te syyllistätte itteänne huonoiksi äideiksi? Mun mielestä ei voi sanoa kenestäkään että oot huono äiti! Jokainen tietty tuntee omat tavat ja omat jutut et miten tekee ja kuinka tekee, me kaikki olemme yksilöitä! Ei pidä siitä ottaa ihteensä tai saatikka ajatella että oon huono äiti jos imetys ei onnistu ja kun en imetä sinne 6kk ikään asti! Kaikilla ei välttämätä onnistu se imettäminen tai lapsi vieroksuu rintaa kuten meillä teki, se ei ole aihe että syyllistää itseään ja mitä pulloruokintaan tulee, niin eikös se oo pääasia että lapsi saa sen ravinnon kuitenkin jostain eikä pelkästä rinnasta? Ja sitten vielä noista soseitten aloituksesta, että jos lapsi tarvitsee sitä ruokaa enempi (kuten meillä on käynyt, että ei pelkkä maito riitä ) niin sitä annetaan, ( siis lisä ruokaa) on annettu jo 3½:kk lähtien ja neuvolassa ei kukaan oo sanonut yhtikäs mitään, päin vastoin, "hyvä että olet jo antanut soseita" tyyliin. Ja se että miks pitää olla niin tarkka et kun neuvolassa sanotaan niin taikka näin niin niitä ohjeita sit myös noudatetaan...
Meillä on menty "oman kaavan mukaan" nää jutut lasten asioissa, tietty kun on ensimmäinen lapsi kyseessä niiin ollaan silloin varuillaan ja neudatetaan niitä neuvolan ohjeita, mutta meillä ei enää tehdä niin, oman päämme mukaan mennään ja mikä on lapselle parasta!
Jos nyt joku vetää herneet nenään niin sit vetää...Mutta huom. näin meillä ja meidän perheessä siis jokainen tekee tavallaan ja tyylillään mutta ei pidä ruveta syyllistämään itseään huonoksi äidiksi tai isäksi!

Älkää siis pahoittako mieltänne tästä ja kommentteja otetaan vastaan...
 
:wave: Huomenta

Kommentoin vielä tuohon pullo asiaan, siis mäkin kirjoitin siis kerroin miten meillä tehdään ja on tehty ja miten meillä on mennyt. Tietysti jokainen tekee miten haluaa ja parhaaksi näkee, mut mun pointti oli et ei se pullosta ja tutista vieroitus välttämättä mitään hankalaa ole ja jos ei tissi kelpaa niin pakkohan se lapsi on ruokkia ja sitä vartenhan tuttipullot on keksitty :D olenpas taas näppärä :headwall:
joka tapauksessa nämä oli mun ajatuksia jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, eikä väärää tapaa varmasti edes ole on vain erilaisia tapoja :D
Toivottavasti ymmärsitte oli vähä sekavaa

vilijonka ja kasandra joka tänään taas heräsi 5.15
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
Sorke, mut nyt on pakko sanoa et miks te syyllistätte itteänne huonoiksi äideiksi? Mun mielestä ei voi sanoa kenestäkään että oot huono äiti! Jokainen tietty tuntee omat tavat ja omat jutut et miten tekee ja kuinka tekee, me kaikki olemme yksilöitä! Ei pidä siitä ottaa ihteensä tai saatikka ajatella että oon huono äiti jos imetys ei onnistu ja kun en imetä sinne 6kk ikään asti! Kaikilla ei välttämätä onnistu se imettäminen tai lapsi vieroksuu rintaa kuten meillä teki, se ei ole aihe että syyllistää itseään ja mitä pulloruokintaan tulee, niin eikös se oo pääasia että lapsi saa sen ravinnon kuitenkin jostain eikä pelkästä rinnasta? Ja sitten vielä noista soseitten aloituksesta, että jos lapsi tarvitsee sitä ruokaa enempi (kuten meillä on käynyt, että ei pelkkä maito riitä ) niin sitä annetaan, ( siis lisä ruokaa) on annettu jo 3½:kk lähtien ja neuvolassa ei kukaan oo sanonut yhtikäs mitään, päin vastoin, "hyvä että olet jo antanut soseita" tyyliin. Ja se että miks pitää olla niin tarkka et kun neuvolassa sanotaan niin taikka näin niin niitä ohjeita sit myös noudatetaan...
Meillä on menty "oman kaavan mukaan" nää jutut lasten asioissa, tietty kun on ensimmäinen lapsi kyseessä niiin ollaan silloin varuillaan ja neudatetaan niitä neuvolan ohjeita, mutta meillä ei enää tehdä niin, oman päämme mukaan mennään ja mikä on lapselle parasta!
Jos nyt joku vetää herneet nenään niin sit vetää...Mutta huom. näin meillä ja meidän perheessä siis jokainen tekee tavallaan ja tyylillään mutta ei pidä ruveta syyllistämään itseään huonoksi äidiksi tai isäksi!

Älkää siis pahoittako mieltänne tästä ja kommentteja otetaan vastaan...
Aivan! Peesi!!!

No voi tuttipullo!!!
Arvatkaas mitä, meillä on Esikoisella joka on 2,5v aina vain tuttipullo nukahtaessaan, kyllä vain, uskokaa pois. Ja silti olen Lapsilleni ihan paras äiti ja olen hyvä äiti.Kerrompa nyt kumminkin jos joku kauhistelee niinkuin täälä jo tehtiinkin jonkun 2- vuotiaan puollo- juomisesta. Tyttö saa maidon päiväunille ja yöunille hampi-pesun jälkeen vettä. Hammaslääkärillekkin tästä sanoin ja hän tuumasi siihen että ei haittaa koska juominen on noin vähäistä. Pullosta menee muutamakyt milliä vain, se pullo on turva. Meillä ei tuon takia ole KOSKAAN tapeltu nukkumaan menosta.( no joo, muutama kriisi on ollut kun tyttö yritti jättää päiväunia pois ) Esikko päinvastoin pyytää päivällä " haluaa äiti nukkumaan". Se pullon saaminen tekee siitä nukkumaanmenosta niin kivaa.(muulloin sitä ei saa koskaan)
Nyt kylläkin viedään itseasiassa tänään "kissavauvoille pullot". Pitäsi pian lähteä hakemaan kissoilta joku "lahja" jonka sitten antavat tilalle.
Tällä kertomuksellani halusin vain kertoa että JOKAINEN TEKEE TYYLILLÄÄN!!!
Mielestäni on myös mahtavaa jos onnistuu että ei tarvi pulloa antaa ollenkaan, silloin "helläksi hetkeksi" muodostuu joku toinen asia, ei sitä ole pakko saada ruokinnan aikana. Se voi olla vaikka hiljainen ja harras hellittelyhetki ennen sänkyyn laittoa.
Sekin on mahtavaa kun on pitkään rintaruokkinut lastaan ja lapsi vihdoin huolii sen maidon jostain muualta kun tissistä niin äitikin pääsee huoahtamaan. ( itse kiljuin ja hypin kattoon kun vuoden imettämisen jälkeen esikko huoli pullon, se tuntui vapauttavalta )

Eli kaikki tekee tavallaan!!!

Muuten nyt unikoulun aloittamisesta on viikko ja nyt ei enään herätty kertakaan! NYT SE TAPAHTUI!!! Sain nukkua kokonaisen yön. Hurraa huuto unikoululle!!!:) ( olen ent. mimmuli82 )

Ihanaa viikonloppua kaikille ihanille äideille =)
Ottakaahan jokainen tästä :flower: Muistutus että olet lasellesi paras ja ainoa äiti hyvine ja huonoine puolinesi. Lapsesi rakastaa sinua ehdoitta. Nautitaan tästä ainutlaatuisesta ehkä elämämme parhaasta aikakaudesta kun lapset ovat pieniä eikä oteta turhaa stressiä! :hug:
 
:

Olen tässä taustaillut,mutta ajattelin nyt kysyä muutamia kysymyksiä=)
Miten paljon te muut saatte lastenhoitoapua mummoilta,muilta sukulaisilta?Itsellä jo monta lasta niin huomaa miten iso apu on kun joku edes tarjoutuu auttamaan vaikkei sillä hetkellä juuri sitä apua tarvitsisikaan mutta se riittää että tietää tarvittaessa apua olevan saatavilla?
entä miten teillä miehet osallistuvat?meillä kiitettävästi,mutta olen muutamia tuttavaperheitä seuraillut joissa mies ei laita "tikkua ristiin" ja silloin aina oma ukko kyllä saa pointsit kotiin :D
Jokos olette syyslomaa viettäneet?Me mennään Ikeaan se riittää vallan mainiosti :whistle
Oikein hyvää syksyä kaikille,varmaan taustailen enemmän mutta mukana ollaan kuitenkin :wave:
 
kuunsillalla meillä mun vanhemmat hoitaa esikoista kerran kuussa suunnilleen. huomenna on menossa niiden kanssa lastenkonserttiin :D ja kyllä se on ihan LOMAA kun on vaan vauvan kanssa kotona. mies osallistuu paljon lasten hoitamiseen kun vaan on kotona, mikä on harvinaista.
 
aamukastetta minä täällä kauhistelin 2-vuotiaan tuttipullojuomista. Ei ollut tarkoitus loukata ketään, pyydän anteeksi. Se tuttavan poika vaan on niiiin iso poika jo, että on hassua että se juo tuttipullosta :) Mutta toi on ihan älyttömän hyvä, että teillä oikein pyydetään nukkumaan :D Meillä onneksi nukkumaanmenot on menny ok ilman maitoa. Tai siis syö illalla toki tissiä, että voihan olla, kun tissin jätän pois niin joutuukin antamaan pulloa. En mä sitä vastaan ole, mutta mun pointti taas oli, että en haluaisi enää alkaa säätämään tuttipullojen kanssa kun ikää on "jo" puoli vuotta. Mutta minähän olen äitinä aivan aloittelija kun on vasta eka lapsi, joten voi olla, että olen parin viikon päästä eri mieltä, kun ei ole aiempaa kokemusta =)

kuunsillalla meillä ei ole juurikaan hoitoapua lähellä. Mummit asuu n. 300km päässä. Mun broidi on ainoa, joka asuu täällä Helsingissä, mutta ei oo tullu vielä tarvetta hoidolle. Vois kai sitä jollekin kaverillekin neidin heittää.. Ja meillä mies osallistuu kyllä nyt 100%, koska menen maanantaina töihin :D Tätä ennen on kyllä osallistunut, mutta ei niin paljoa kuin olisin välillä toivonut. Mutta ymmärrän kyllä kun on töissä, ettei aina jaksa illalla vielä viihdyttää vauvaa. Saas nähdä kuin poikki olen itse ens viikolla... nyt oon tomerasti sitä mieltä, että menen töihin jo kahdeksaksi, että ehdin sitten illalla näkemään neitiä ennen nukkumaanmenoa, mut voi olla, että pääsenkin töihin vasta kymmeneksi ;)

MB ja neiti päikkäreillä 6kk
 
Kuinkakohan paljon täällä muuten on taustailijoita, jotka ei oo ikinä "ilmoittautuneet". Olis kiva tietää ;) Musta on niin mukava lukea toisten kuulumisia ja vinkkejä, että kirjoitelkaa ihmeessä kaikki taustailijatkin välillä =)
 
Miska alkoi kontata ja voi kerpele kun sitä ottaa päähän se ettei seinä väistä vaikka sitä kuinka tönisi. ei auta huutaa, komentaa tai läpsiä seinää, siinä on ja pysyy. sama juttu sohvapöydän jalan kanssa, sekään ei väistä vaikka tunnin tönisi olkapäällä tai päällä ja ölisisi samalla.
:LOL:
 
Terve vaan kaikille!

Onnea juuri!! :flower: Onnittelut myös Miskalle uudesta taidosta! :)

Jää aika lyhyeksi, mulle on iskeny hirveä flunssa päälle. :( Nyt odotetaan kauhulla koska poika alkaa rykiä... Me vaan sairastetaan ihan jatkuvalla syötöllä! :headwall: Influenssarokotuksen otan kaikille lapsille, mies otti myös koska kuuluu riskiryhmään. Pullo ei ole käytössä, tarkoitus on imettää n.vuoden ikään. Unikoulua ei toteuteta, mua ei haittaa syöttää yöllä. Hyvä ku herään sen verran et nostan syömään. Meillä mummot auttaa oikeestaan aina ku on tarve ja mies osallistuu 100% ku on kotona.
No nyt tuli isommat sisälle. En nyt ehdi kirjottaa enempää enkä tarkoita loukata ketään ku kommentoin noin lyhyesti! :) Kaikki me ollaan lapsillemme parhaita ja ainoita äitejä!

RouvaPannunen ja Poika 5,5kk
 

Yhteistyössä