***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Oookkei, yksi taustatirkistelijä ilmottautuupi!

Olen siis Sukkapuikko, elämän ehtoopuolella esikoisensa saanut.

Poikani "Jannu" syntyi 11.04.2008, painoa oli silloin 3,730 kg ja pituutta 51 cm.
6kk neuvolassa poikamme mitat olivat jo hiukan toisenlaiset eli 10,2 kg ja 71,9 cm.

Alkuaikamme elimme todella paksussa sumussa eli kuten kiloista näkee Jannu rakastaa syömistä. 4,5 kk täysimetystä 1-3 h välein, yöllä ja päivällä. Korvike oli pakko ottaa kuvioon mukaan mielenterveytemme takia ja ah, olemme koko perhe (koiramme mukaan lukien) selväjärkisempiä kun nyt olen juuri pojan imettämisen lopettanut. En todellakaan kaipaa noita "sumuisia" aikoja ja luulen että poikanikin rakastaa enemmän äitiä joka jaksaa viihdyttää ja tehdä mielettömiä kuperkeikkoja.

Verbaalisesti poikamme on todella lahjakas. Pärryyttelee ärriä siihen tahtia et ensimmäinen sana taitaa olla äidin iloksi supisuomalainen kirosana.
Liikkeelle lähtö on ollut hiukan hitaampaa tuon massan takia, "paikalla-ympyrää" osataan ja kellahtaa puolet toiselle. Meillä todellakin panostetaan tuohon äänen tuottamiseen, karjumiseen ja känätykseen et välillä meinaa korvat kuuroutua ja naapurit ovat tahattomasti osallistuneet arkeemme.

Ai niin, oltiin Jannun kanssa Hjördiksen ja hänen poikansa kämppiksii synnärillä!

Sukkapuikko ja Jannu 6kk

 
aamukastetta onneksi olkoon kokonaisen yön johdosta! moneskos yö se oli jos laskee siitä ku et enää viereen ottanut? ...jännittää, torstaina esikoinen haetaan mumman&paapan luo ja unikoulu alkaa meilläkin!

v.raaputin onpa se sun Miska kiireinen mies! Mitä siitä vielä tuleekaan ku jo 6kuisena mennä viipottaa tuohon malliin! meillä Arttu heiluu kontta-asennossa jo ties monettako viikkoa muttei osaa edetä. uusin juttu on nyt karhunkäyntiasento jossa jököttää kans pitkiä aikoja ilman aikomustakaan edetä.
ai nii ja meillä on muute tiistaina esikoisen hammaslääkäri joten eipä sit nähdä ketään sillon.. taitaa näkemiset siirtyä taas hamaan tulevaisuuteen.

tervetuloa taustailijoille, kirjoitelkaa ihmeessä ahkerammin! kiva lukea...

joku kyseli isovanhempien avusta. meillä isovanhemmat asuu kaukana, 3h ajomatka.. joten apua on tullut oikeastaan vasta nyt ku esikoinen on yli 2v. ja nytkin tosi harvoin.. mut tarpeellistahan se apu on vaikka harvoin tulis. nytkin suuri apu unikouluun on et hakevat pariksi yöksi esikoisen kylään. (vasta kolmas kerta ku tää meidän 2,5-vuotias on yksin mumman ja paapan luona, eka kerta oli keväällä, toinen kesällä..) varsinaisessa arjessamme heidän on vähä hankala välimatkan vuoksi auttaa mutta hyvin on pärjätty vaikka muutakaan sukua ei lähellä asu..
 
Heippa täältäkin;-)

Vuotaraaputin;
Kiitos, tuo oli ihan nappiin tuo kirjoituksesi :LOL: Taidan tehdä siitä meidän "perheraamatun" :LOL:

Hoitoavusta oli juttua. Meillä mummut ja siskoni auttavat tarvittaessa, esim. kampaajalla tms. käydessäni. Myös kummit ovat molemmat oikein varailemassa yöhoitokeikkoja, tosin vasta kerran ollut yökylässä, ja silloin juurikin noilla toisilla kummeillaan, ja hienosti oli kaikki silloin mennytkin =)

Tänään onkin miehen hoitovuoro; tämä täti lähtee bailailemaan, ekaa kertaa 1,5 vuoteen =) =) =) Ihanaa =) Yleensä tuo viihteellä käynti ei ole isommin napannut, mutta nyt kun on hyvä tovi vierähtänyt edellisestä kerrasta, on tosi ihanaa saada vähän omaa aikaa ja päästä IHMISTEN ILMOILLE :LOL:

Meilläkin oli eka täys yö viime yö =) Meinasin oikein pelästyä, kun herra alkoi huutelemaan vasta kuuden aikaan, kun muutenkin oli herättävä, että ehdittiin vauvauintiin =) Ihanaa, virkeä olo, aurinko paistaa ja kiva ilta tiedossa =) =) =)

Tervetuloa taustailijoillekin, ja ihanaa iltaa kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö, 6kk ja rapiat

 
MB : Aloin vähentämään imetystä 10 kk ikäsenä. Silloin imetin 5 kertaa päivässä ja vähensin imetyksen aina parin viikon välein. Meillä edettiin hitaaseen tahtiin, sopi meille hyvin. Ja viimeisen imetyksen esikoinen tosiaan jätti itse pois. Meillä alettiin 10 kk jälkeen antamaan hapanmaito tuotteita, korviketta ei esikoinen huolinut juomiseksi. Joi piimää aluksi. Minä halusin lopettaa imetyksen ennen töihin paluuta.

Meillä tutti otettiin esikoiselta pois vuoden iässä ja ajatus on ottaa nytkin viimeistään silloin. Esikoinen ei kaivannut tuttia ollenkaan vaan nukahti helposti ilman. Vauva-lehdessä joku lastenlääkäri sanoi että 10 kk ikäisenä olisi hyvä aika ottaa pois. Tällä en tarkoita että kaikkien pitäisi ottaa tutti aikaisin pois vaan meille sopii paremmin ettei tuttia syödä enää hoitoon mennessä. Meillä syödään tuttia vain yöllä, mutta meillä lapset tarvitsevat yöhoitoa myös.

Meillä isovanhemmat asuvat kauempana, joten meillä ei ole kotona lastenhoitoapua. Täällä mummoloissa katsovat lapsia mielellään, mutta ei olla vielä nuorimmaista jätetty hoitoon. Ehkä ensi kerralla. Kotona on joskus ollut esikoisella mll:n hoitaja, pääsi mieskin ultriin mukaan.

Me tilattiin viime vuonna kalenterit gigantista. Noissa ei kyllä ole muuta kuin päivämäärät ja viikot, ei ole tilaa merkinnöille. Ne maksoivat 10 euroa kappale.
 
Anu-78
:wave:
Joku kyseli tossa et miten isovanhemmat katsovat muksuja, no mun anoppi on jo siinä iässä että siitä ei enää ole lapsen katsojaksi, alkaa olemaan jo likelle 80v ja asuu noin 130 kilsan päässä...mut sitten taas semmonen juttu on että meillä nyt muutamana kesänä on toi vanhempi poika 12v mennyt anopin luokse ja auttanut sitä kaikessa askareissa, ja appiukko on ollut taivaassa jo yli 4v....
Mun vanhemmat sitten kyllä jonkun verran katsovat muksuja, varsinkin noita isompia, nytkin on keskimmäinen poika siellä tän koko viikonlopun:) sillä ei laitettu noita isompia poikia yhtäaikaa sinne kun ne tappelaa ihan älyttömästi, ompahan vähän rauha maassa täällä kotonakin ;) mut ei noi pojat siellä usein ole kun molemmat mun vanhemmista kuitenkin käy töissä...
Sit ukko kyl avittaa asioissa kun asioissa:) ihan hyvä vaan, vaikka töissähän se itse käy olemassa 8-16...
Et tämmöstä täällä...
 
Hei pitkästä aikaa :wave:

Ihanan reippaita olette olleet, kun on näin paljon luettavaa, kun muistas vaan kommentoida.

Ensinnäkin
Juuri Paljon onnea :flower:

Joanna Kiva kuulla, että leikkaus meni hyvin. Paranemisia sinne :hug:

uusille entisille taustailijoille tervetuloa :wave:

hoitoavusta Mulla on melko iäkkäät appivanhemmat, joten he eivät ainakaan toistaiseksi ole Onnia hoitaneet ja jotenkin en sinne uskaltaisi jättääkään, kun on tuota ikää sen verran. Mun vanhemmat katsoo ihan nin paljon kuin on tarvetta. Nytkin kun olin itse kipee, niin äiti ajoi tänne, siivosi, tiskasi, laittoi pyykin ja hoiti Onnin, minä nukuin. Oli kyllä niin kiitollinen olo, ettei tosikaan. Nuo on niitä asioita, joita ei mikään raha korvaa. Onnin kummitäti asuu tässä lähellä ja katsoo kyllä jos on semmoista pikatarvetta. Ei vaan oikeen viitti vaivata, kun on itselläkin kaksi poikaa ja käy töissä. Mut auttaa kyllä jos tarttee.

Tutista ja pullosta Pulloo saa sen aikaa kun näyttää tarpeelliselta. Jos nyt ennen kahta vuotta yrittäisi eroon. Mutta tuttia syödään niin vähän, että sen taidan heittää kohta mäkeen, kun on jo niin noita hampaitakin.

Antibiootiti loppuivat Onnilta eilen. Räkätauti alkaa olla voitettu ja muutenkin kyllä vaikuttaisi olevan jo oma ittensä. Ryömimistä kovasti harjoitellaan. Mummolassa onnistuu jo hyvin, kun siellä on sellainen käytävämatto, joka ei liukasta. Oli kyllä poika torstaina niin onnessaan, kun huomasi, että pääsee jo vähän eteen päin. Kotona ei vielä oikein suju, mut eiköhän se siitä. Mulle tuli vaan kauhu, kun tajusin, että kohta on suihkut päivisin ohi. On ollu niin helppoo, kun Onnin on voinut jättää matolle ja siinä se on töröttänyt vielä suihkun jälkeenkin. Niin ei taida enää olla :LOL: . Mut se taitaa olla niin, että ensin toivoo, että kunpa se liikkuisi ja kohta toivoo, että voi kun se vielä olisi pysynyt paikollaan.

Mut ihana palata ja lukea teidän kuulumisia!

Hyvät päivän jatkot, niin ja meinasin ihan unohtaa Doorikselle hauskaa iltaa!

Laylah ja :heart: Onni 6kk 2pv (unilla)
 
Tervetuloa uusille, onnea juurelle ja hauskaa iltaa Doorikselle! :attn: Ja Joannalle, kiva kuulla, että kaikki on hyvin!!!

Äh, onpa jotenkin veto veks, tehtiin pitkä kävelylenkki tänään ja laitoin liian vähän päälleni...nyt on hömelö olo. Toivottavasti ei flunssa pukkaa. Onneks sentään pojan tajusin pukea lämpimästi!!

Eilen oli mun ja miehen eka kerta ulkona kaksistaan ilman poikaa...Oltiin kavereiden häissä ja äitini tuli pitkän matkan päästä poikaa hoitamaan. Mulla oli ihan selvät sävelet, että paria tuntia kauempaa en voi olla, koska hääjuhla oli illalla, juuri iltahommien aikana. Pahin mahdollinen aika siis...No, kerkesin just syömään juhlissa, kun soitto tuli, poika oli ollut kiltisti runsaan tunnin verran, mutta kun äitini alkoi antamaan pojalle iltapuuroa, poika oli tajunnut, että nyt ei kaikki ole ihan kohdallaan ja aloitti hysteerisen huudon....Minä tietty kaahasin kotiin tuhatta ja sataa (no, ok, ehkä nyt en ihan sentään!! :LOL: ) ja sydäntä kyllä riipi kuulla pikkuisen parku, kun olin avaamassa ovea.... :'( Hetki siinä meni, että poika rauhoittui, mutta sen jälkeen sain kyllä tuntea olevani pojalle maailman rakkain äiti!! Voi että mikä takiainen poika olikaan!!! :heart:

Mutta että joo. Seuraavaan kaksinkeskiseen iltaan taitaa mennä hiukka aikaa vielä, kovin tuntuu olevan herkkä tuo meidän poika. Pitää tässä harjoitella kyllä vaikka niin, että ollaan pari tuntia päivällä pois ja joku hoitaa poikaa, ehkä tämä eka kerta näin illalla oli vähän rankka juttu.

Siitä sitten siihen hoitoapuun. Vähän on huonoissa kantimissa kyllä. Mun vanhemmat on kaukana ja miehen äidille lasta ei voi antaa. Hän kun ei ole sen tyyppinen, että ymmärtäisi lapsista mitään..... |O (se onkin sitten toinen juttu, siitä saisi romaanin! :kieh: ) KMaria lupasi heikkona hetkenään hoitaa poikaa sitten joskus isompana ja näin me toivottavasti tullaan tekemäänkin, puolin ja toisin! =)

Tutti toimii meillä ainoastaan "nukahtamisvälineenä", en näe mitään syytä vieroittaa poikaa siitä vielä. Ehkä harkitsisin asiaa, jos tutti olisi tosi tärkeä ja koko ajan suussa, mutta kun näin ei ole, en stressaa asialla. Pullosta poika ei ole koskaan oikein juonut, joten siitäkään ei tarvitse vierottaa. Itse asiassa, mun pitäisi opettaa poikaa siihen paremmin, jotta voisin useammin jättää pojan isälleen hoitoon....

Miten te annatte pienille vettä? Meillä on suuria ongelmia nokkamukin kanssa, hörppyyttämällä menee sisään jonkin verran nestettä, suurin osa kuitenkin rinnuksille... :ashamed: Pullosta menee myös jonkin verran. Ei kuitenkaan mielestäni tarpeeksi ollenkaan! Kakka kulkisi paljon paremmin,jos saisi pojan juomaan enemmän vettä....
 
katkes juttu kesken! Mutta, ei mulla muuta jäänytkään pois, kuin loppukaneetit. Eli, leppoisaa lauantaita hippusille!

Marika ja poika 6kk 10 pvää
p.s. nyt on meidän poika aloittanut ryömimisen oikein kunnolla,,,,pitää kasvattaa silmät niskaan!!! :LOL:
 
Anuu Eli kolmantena yönä en enää ottanut viereen ja nyt kun nukkui koko yön niin tämä on 7 yö...eli neljä yötä siinä meni:) Päiväunet ja niihin nukahtaminen on myös parantunut unikoulun myötä. Unet on pidempiä....kun havahtuu ekan kerran hereille pv. unilla eikä hae heti pois niin jatkaa uniaan kun osaa nyt paremmin nukahtaa itse.
Myös nukahtaminen on vielä helpompaa ( on se ollut ihan helppoa tähänkin asti) mutta nyt vielä helpompaa..voi ihan virkeänä viedä sänkyyn kun on uniaika niin sinne simahtaa..päivällä että yöunille:)
 
Täälläkin yksi taustailija.


Olen siis Kuplavesi, ja kaksospoikamme syntyivät 2. huhtikuuta. Herra A:lla oli mittaa 48 cm ja painoa 2925g, ja herra B:n mitat olivat 47 cm sekä 3010g. Nyt 6 kk:n neuvolassa poikien mitat olivat jo 68,5 cm ja 7,6 kg - eli hyvin on kasvettu!

On ollut mukava silloin tällöin lueskella, miten muilla huhtikuisilla menee. Meillä on mennyt pääsääntöisesti mainiosti: pojat ovat nukkuneet hyvin ja syöneet reippaasti. Kesällä oli poikien ensimmäinen ulkomaanreissukin, ja niin lennettiin kuin vanhat tekijät.

Itse olen ollut jo elokuusta lähtien töissä. Eli kun äitiysvapaa vaihtui vanhempainvapaaksi, astui poikien isä puikkoihin ykköshoitajana. Olemme olleet tyytyväisiä ratkaisuun, vaikka ensimmäisinä työpäivinä meinasi ikävä saada tästä mammasta yliotteen.

Nyt saunan löylyihin, kun lapsetkin ovat jo untenmailla.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
KMaria ja Marika, tehän asutte täällä Helsingin seudulla? Meidän helsinkiläisten pitäis laittaa pystyyn "hoitorinki" ;)

Kuplavesi, wautsi, oot ollu jo noin pitkään töissä. Mä kun ajattelin, että olen ainoa töihinmenijä täällä näin aikaisin ni kiva kuulla, että on muitakin :) Ja ulkomaan matkallakin ootte käyny kahden kanssa. Täytyy nostaa hattua!
 
Joo, ei oteta pulloista ja tuteista stressiä, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :hug: (minä paraskin sanoja, kun sitten mietin sitä kuitenkin :LOL: , no jospa nyt osaisin ottaa rauhallisemmin kuitenkin, enkä jatkuvasti miettisi)

Meillä on yöpuku ongelma!! Poika ährää itsensä aina pois puvusta, tai lähinnä hihoista, ja sitten sitäkin pitää yöllä vähän itkeä ja äheltää. Tietysti hätääntyy raukka kun kädet ei toimi ja ovat siellä puvun sisällä...en tiedä oikein millainen yöpuku olisi hyvä??? Vinkkejääää? Tällä hetkellä käytössä siis erilaisia haalarimallisia pukuja.

Kiva lukea teistäkin taustailijat!! Teretulemast kirjottelemaan useamminkin!

Mitähän muuta piti kirjottaa, hmmm, jaaha pojan mielestä ei mitään. Joten minä maastoudun :wave:
 
Heippa hippuset!!! :hug:

Mukavaa sunnuntaita kaikille!!

Juurelle paljon onnea!! :flower:

Täällä hektinen viikko ohitse. Olette kirjoitelleet kauheasti sitten viime lukemisen jälkeen.
Hoitoavusta täällä ei tietoakaan. Olen ollut vain muutaman kerran pojasta erossa, kun miun tyttö ystävä on katsonut poitsua, mutta enpä kyllä ole kaivannutkaan omaa aikaa, kun toi on niin helppo tapaus et saa tehtyä kaikki mahdolliset hommat ja vähän enemmänkin....

Tuttia Helmeri käyttää vain nukahtamiseen ja silloinkin se sylkäsee sen pois kun nukahtaa. Pulloa hän on syönyt koko ajan, ja ei ainakaan meillä vaikuttanut mitenkään tissin syömiseen. Helmeri oli tyytyväisempi kun oli masu koko ajan täynnä, ja itsellä oli silloin alussa turvallinen mieli kun ei ainakaan ollut nälkä toisella. En tunne itseäni todellakaan sen huonommaksi vaikka annoin tissin lisäksi lisämaitoa pullosta.

Mutta nyt ulkoilemaan kun ei sada vettä!!!

Johanna ja Helmeri +6kk
 
Hysteerinen meillä kans haalarimallisia yökkäreitä muttei toivoakaan että saisi käsiä hihoista ku niissä on resorit, onks teillä sellaset ja jos niin onko liian löysät? Auttaisko pienemmän kokoinen yöasu? Haalari musta kuitenki paras.

Ja vielä tosta avusta niin on mulla yhden kerhon kautta kaveriksi tuleen äidin kanssa semmonen avunantosopimus, hällä esikoista 2viikkoa vanhempi tyttö ja puolin ja toisin ollaan autettu. Viimeksi reipas viikko sitten heidän tyttö oli meillä parina päivänä ja vuorostaan tällä viikolla ottivat esikoisen kerhoon että pääsin Artun kanssa neuvolaan kahdestaan. Se on itseasiassa helpompaa kotona ku on esikoisella kaveri, en nää sitä mitenkää vaivana ottaa hoitoon. Onpa vaihtelua päiviin... ja kiva auttaa ku saa sit hyvällä omalla tunnolla pyytää itsekin apua. Samainen nainen oli meillä mm synnyttämään lähtiessä. Tuli meilla aamuyöllä kolmen kieppeillä ja oli siihen saakka et mun vanhemmat puolilta päivin pääsi Pohjanmaalta Tampereelle. Eli korvaamaton apu kun sukua ei lähellä ole. Että Helsinkiläiset (ja muutkin) pistäkää ihmeessä hoitopiiri pystyyn! Jo puolen vuoden kuluttua nää meidän vauvat on siinä iässä että nauttivat ku saavat kaverin kylään.

...pitäis alkaa ruokaa laittaan muttei huvita. :/ Mies ja esikoinen lähti samoilemaan metsään ja mä oon kotona, Arttu nukkuu takapihalla. Ihana hiljaisuus.

Anu ja Arttu 6kk+
 
Hei kaikille! :wave:

Tulin vaan ilmottamaan et meidän tiedot saa poistaa tuolta etusivulta. Ei oikeen enää tuu täällä käytyä. Kiitos kaikille avusta ja tuesta! Ja mukavaa syksyä teille kaikille!

t. sh07 ja Sini
 
Hei

Meille on tullut neljäs hammas :D

Tervetuloa
uusille

Hoitoavusta Appivanhemmat ovat jo sen verran iäkkäämpiä,et ei heille voi oikeen jättää lasta hoitoon. Anoppi 81v. ja appiukko 76v. Oma äiti laitto välit poikki meihin. Nähnyt Topin yhden kerran laitoksella. Mut se siitä. Ainut on miehen veli joka on Topin kummi ni kattoo aina välillä poikaa. Eilen oli just kummi meillä kattoo lapsia. Käytiin miehen kanssa ulkona syömässä :p Viimeeks käyty sillo ku odotin vielä Topia :whistle:
Mies osallistuu kyl lapsen hoitoon ihan 100% Hoitaa aina viikonloppusin poikaa melkeinpä itestään et mä saan omaa aikaa :D

Mut nyt poika nukkumaan ja tää mamma lähtee kirpparille shoppailemaan :wave:

baby dream ja Topi 6kk.1pv.
 
Eihän lasta ole pakko opettaa nokkamukille jos ei tunnu oppivan. Osahan opettaa suoraan juomaan kupista. Meillä on aluksi ollut hyviä nuo pehmeä nokkaiset mukit, mutta kaikillahan ei ne toimi. Nyt on juotettu vettä myös kovanokkaisita joissa ei ole venttiiliä.

Meillä nuorimmainen heräsi tänään heti klo 6 jälkeen. Nukkui 9 tuntia heräämättä kertaakaan. Ei tarvinnut edes tuttia koko yönä. Rytmiä taas ei huvita kääntää niin että menisi myöhemmin nukkumaan kun itselle ei jäisi sitten edes omaa aikaa edes illalla lasten nukahdettua.
 
Moikka!

Meillä poika alkaa ymmärtää soseiden päälle. Alkuun tökki tosi pahasti, mutta nyt menee jo noin neljännes purkillinen kerralla. Kaks kertaa päivässä on nyt saanut. Hedelmät ei uppoa, vaan pitää olla kasvista. Eiköhän me jo ens viikolla oteta lihatkin mukaan..

Pullo eikä tutti kelpaa meiän pikkumiehelle. Eikä sinänsä haittaakaan. Opetetaan suoraan sit mukille. Nyt vielä imetellään.

Joannako se kyseli vauvaprojekteista..?
Meillähän tämä kolmas on viimeinen, vaikka mulla yllättäen onkin mieli muuttunut :ashamed:
En olekaan enää niin varma, ettenkö haluais vielä joskus yhden.. Mutta mies ei halua, joten eipä ole vaihtoehtoja..

Veeti nousee usein konttausasentoon ja nytkyttää siinä, muttei vielä liikkeelle oo päässy. Ryömii pieniä matkoja. Yrittää myös itse käydä lattialla ollessaan istumaan.

Mitähän vielä.. Niin joo, pitää vähän kehua itseään välillä ;) Sain nimittäin tehtyä pojalle rattaisiin peiton. Menee vaikka torkkupeittonakin. En oo koskaan kaulaliinaa kummempaa tehnyt itse ( mitä nyt joskus yläasteella _yritin_ sukkia kutoa ). Siispä ylpeänä esittelen ihan omin kätösin väkerretyn luomukseni :D



Tuo on helmineuleena tehty. Tässä kuva lähempää ( klikkaa isommaksi )





MB:lle onnea töiden alkuun :flower:
 

Yhteistyössä