***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Hoitoavusta on ollut juttua... Meillä miehen vanhemmat asuvat kaukana, kaukana, joten apuja saadaan lähinnä minun vanhemmilta. He asuvat tässä muutaman kymmenen minuutin ajomatkan päässä ja ottavat pikkumiehen mielellään hoitoon. Jonkin verran on jannu siellä ollutkin, ollaan käyty leffassa ja siivoiltu kämppää rauhassa kuntoon. Enemmänkin varmaan ottaisivat pikkumiestä hoitoon, mutta ei ole vielä ollut tarvetta. Mun äiti totesi kesällä että pitääkö hänen lähettää miedät jonnekin reissuun saadakseen vauva hoitoon =)

Mies on vauvan hoidossa mukana 100 %:sti. Viikonloppuisin mä saan nukkua pidempään ja mies nousee pojan kanssa ylös. Iltaisin meillä iltapuuron syöttää jompikumpi ja kylvetys on melkeinpä ollut miesten juttu tässä viime aikoina =) Ja nyt kun tuo pikkumies kasvaa koko ajan, niin tuntuu että mies on enemmän ja enemmän mukana hommassa. Siis koko ajan mies on tuossa avustanutkin, mutta tietty nyt pystyy enemmänkin tekemään tuon poitsun kanssa kun ei tartte olla tissiä lähellä koko aikaa. Kaksisteenkin nuo pärjäävät hyvin, mä olen käynyt kavereiden kanssa leffassa ja teatterissa ja konserteissa... Kiva päästä välillä itsekseenkin liikkelle ja höpöttämään rauhassa tyttöjen juttuja

Meillä yöt on menneet ihan huippuhyvin! Viime yönä poitsu söi EKAN kerran 6.40!!! Ja jatkoi unia vartin yli ysiin!! Hillitöntä!!! Tässä on itselläkin ihan uudesti syntynyt olo!! Aikoinaanhan meilläkin heräiltin puolentoista-kahden tunnin välein. Oli aika tuskaisia ne kuukaudet... hyvässä muistissa vielä. Meillä oikeastaan mies hiffasi sen, että öisin ei ihan joka äänähdykseen kannata reagoida vaan seurailla tilannetta ja antaa maitoa jos poitsu ei herättyään nukahda uudestaan itsekseen. Mä taisin nousta kuin sinko aina kun poitsu oli vähänkään hereillä :LOL:

Nitinää ja natinaa kuuluu tuosta viereltä... taitaa olla viihdytystä vaille tuo melkein puoli vuotias pötkäle

paddington ja melkein 6 kk minimies =)

Meillä aloitettiin tänään kalan maistelu (lohta). Hyvin näytti maistuvan :p

Mite onko kukaan antanu jo kahta liha ruokaa päivässä? Eli vaikka liha ja kala.
Meillä menee sillei,et aamulla puuro sit n. puolenpäivän aikoihin liharuoka. Iltapäivällä hedelmäsosetta/jugurttia. Ja kasvisruoka n. klo:16-17. ja illalla puuro. Ja maitoa ottaa aina ku menee nukkumaan.
Nyt on nukkunut vielä kolmet päiväunet. Kestoltaan 2-4 tuntia :D

Nyt pitää mennä viihdyttää herraa :heart:

baby dream ja Topi 6kk 3pv

Hello :wave:

Täällä sitä majaillaan työpaikalla.. Tänään ajattelin jo työntekoa, mutta eilinen meni aivan täysin juoruillessa ympäriinsä :whistle: Pomo varmaan kohta tulee sanoo ku oon joka paikassa muualla ku oman pöytäni ääressä...

Meillä oli viime yönä vähän niinku "vahingossa" unikoulua. Tyttö söi klo 23 ja olisi syönyt taas klo 01 (siis syö selvästi vaan sen takia kun ei osaa muuten nukahtaa uudelleen), mutta tuumasin, että nyt kyllä saa tutti riittää EI VOI OLLA NÄLKÄ. Mies sitten parkkeeraasi tytön huoneen lattialle ja tunnin tyttö jaksoi sinnitellä ennen ku nukahti. Ja nukkui sitten syömättä seuraavat YHDEKSÄN tuntia mikä on meille todellakin ENNÄTYS! :D Tuttia kyllä joutui mies nostamaan siinä välissä jokusen kertaa, mutta ihan sama, ei syönyt! Ja aamulla kun heräsi, oli ihan älyttömän hyväntuulinen ja pysty rauhassa vaihtaa vaipan ilman että olisi heti halunnut syödä. Aivan ihmeellistä :) Olisin odottanu, että olis ihan sairas nälkä ja kitinä heti aamusta, mutta eipä ollut. TOIVOTTAVASTI yösyömiset nyt vähenis - tai mulle sopis vaikka loppuis kokonaan ;) Nälän takia niitä ei selkeästi ainakaan tarvita.

"Helsingin hoitorinki", juu, mennään vaan kahville joku päivä! Kiva olis nähdä lisää hippusia. Pari oonkin jo nähny.

Niin ja tervetuloa taustailijat! Kiva että tulitte mukaan!

Jaahas, iskä soitteli just kotoa, että voisko äiti kohta tulla kun alkaa olee neiti ilmeisen ikävissään ;) Ja täällä äiskä vaan kirjottelee... :whistle:

MB ja neiti 6kk+

Moikka!

Baby dream, oon jostain lukenut suositukset että noin 1tl lihaa (on se sit kalaa tai esim possua) riittää päivässä n. 1v asti. Toinen lämminruoka saapi olla pelkkää kasvista.
Näin me ainakin ollaan ajateltu toimia. Muutenkin tuon toisen lämpimän ruan kans on aikataulu ongelmii, kun ei ainakaan tän hetkisen rytmin mukaan se mahdu millään kuvioihin =(
Toisaalta neuvolassa kyllä sanottiin että n.8kk ikäinen alkaa tarvimaan vasta viittä ateriaa päivässä mut on toki lapsikohtasta. kai sen sitten huomaa kun on nälkä ja meillä ainakin onkin niinä päivinä ku esim lounas syöty klo12, välipala hedelmä esim klo16 ja puuro klo20 niin tuo 16-20 väli syödään tissiä jopa kolmekin kertaa eli siihen väliin tietty voin sitä kasvissosetta koittaa ujuttaa.

Täällä tulee vettä vaan taivaalta ja jotenkin on muutenkin niin pimeä kurja keli, ei viitti mihinkään mökistä poistua.

Tässä muutama otos meidän neidin puolivee kuvista:

ja nakuna:

Onkos muut ottaneet puol vee kuvia?

Sit itse ottama syksy kuva viime viikolta:

Kuulostaa tosi kivalle tuo Helsingin hoitorinki, täällä turus meitä ei varmaan hoitoringiksi asti ole =(

Kuinkas moni lähtee äippäloman jälkeen takasin työnpariin?
Mä meinaan olla kotona ainakin kesään saakka.

Nyt hakemaan tripp trappiin pehmustetta jonka huutonetistä ostin.
Jokos täällä istutaan syöttötuolissa? meillä pikkuhiljaa harjoitellaan.

Syksyisiä, AURINKOISIA päiviä toivotellen

Mä ja Nella 6kk 2vkoa

voitin koukkukammon ja opettelin tekemään isoäidinneliöitä. tuskalla meni se eka neliö mutta sitten alkoi sujua ja nyt on jätkälle peitto rattaisiin valmis. värit on kyllä paljon kirkkaammat luonnossa kuin tuossa kuvan tapaisessa.

me ei anneta Miskalle vielä kuin broileria, siis lihoista. jätkällä menee maha ihan kovaksi lihoista, joten pikkuhiljaa annetaan.

Angel:
Ihania kuvia, varsinkin tuo alimmainen on mielettömän ihana otos :hug: Suloinen neiti teillä =)

Meillä ollaan kanssa harjoiteltu syöttötuolissa syöntiä muutamana päivänä, vielä ei suju ihan mallikkaasti, mutta kai se tästä.. Meidän herra kun ei istu vielä ilman tukea, mutta neuvolan täti sanoi, että silti voidaan alkaa harjoittelemaan hissukseen =)

Mutta vielä hetkeksi sukkia kutomaan, herra nukahti hetki sitten toisille päikkäreilleen;-)

Dooris ja Väinö

Minäpä rupesin ihan tarkistamaan mitä tuosta lihasta sanotaan äitiyspakkauksen oppaassa. Alkutotuttelussa noin 1 tl. Koko ensimmäisen vuoden lapselle riittää 1-1,5 rkl (10-20g) lihaa ateriaa kohden.

Vuotaraaputin: Onpa hieno peitto.

Anu-78
Tervehdys! :wave:
Ihania kuvia taas teillä täällä! :)
Käytiin Sakun kanssa 6kk neuvolassa ja tässäpä sit mittoja:
Paino: 8060g (7255g)
Pituus: 68.3cm (65.5cm)
Pipo:42.1cm (41.2cm)
Suluissa 5kk mitat

Täti kirjoitti näin korttiin:
" Kasvu tasaista. Kiljuu. Pyärii lattialla navan ympäri. Taitava poika! Imetys loppunut 5kk:n ikäisenä."
Sit saatiin hampaittenhoito-ohje lappu sekä hammasharja
Saku pääsi taas tädille näyttämään kaikki taitonsa mitä osaa eli näin ollen kaikki ok!
Nyt sitten saadaan kunnolla harjoitella istumista syöttötuolissa :) vaikka ollaankin jo muutamia kertoja istuttu:)

Eipä tässä nyt muuta, oishan sitä kommentoitavaa mut nyt ei ehdi, pakko taasen mennä :wave:

Anu ja Saku

Niin ja piti vielä sanoman, että mies sitten tarjosi tytölle maitoa tuttipullosta eilen päivällä ja hyvin upposi. Se oli hyvä korvike äidille ;) Että kuten sanoin tuossa joku päivä sitten, että kohta meillä kuitenkin on tuttipullo kehissä, niin kuinkas kävi. En mä tiedä miksi mä sitä niin kammoksuin, kun sehän on ihan sama ku tissistä joisi. Hohhoijaa mua :ashamed:

Joanna kiva ku miehesi pääsi kotia :hug:

Meillä kans siirrytään tutteli 2:seen.

Meillä kyl poju vetelee lihasosetta koko purkillisen kerralla ja sit siihen päälle vielä hedelmäsosetta :D Ei meillä ainakaan terkka sanonu mitään,et lusikallinen vaan :/
Eikä ole maha ollu kovana ja paino on ihan normaali luvuissa. Näin olen kyl toiminut aikoinaan noitten isompien kans ku olivat saman ikäsiä:whistle:

baby dream ja Topi

Noista syöntimääristä on ollu puhetta niin meillä neiti vetää yhden purkin kaupan sosetta per syöntikerta ja siihen päälle joskus vielä jonkun verran hedelmäsosetta. Hirvee massu sillä onkin =) Lihaa noissa 5-6kk valmissoseissa taitaa olla n. 12%, joten varmaan aika lailla just se suositusmäärä. Ostin huvikseni yhden 8kk purkin, meniskö jo sellaset palat alas ;) Ei oo ainakaan ollu ongelmaa ku kerran ku oli niin tönkköä 4 viljan puuroa mummi tehny että jäi neidin suuhun pyörimään :D

Syöttötuolissa meillä on istuttu siitä asti kun aloiteltiin soseet eli vajaa 5kk, koska en osannu sitterissä syöttää. Tuin vaan pyyhkeillä molemmilta puolilta, ettei keiku. Toi Tripp Trapp on kyllä siitä hyvä, että se istuinosa on niin napakka.

angel hauskoja kuvia. Meidän neitikin leikkii "lentokonetta" aika usein itse asiassa. Tuntuu että aina kun on masullaan niin lentää... hyvät selkälihakset ainakin jos ei muuta =)

Jaahas, vauvauinti kutsuu taas kohta... saatiin onneksi vaihdettua aika ens viikosta alkaen tuntia aikaisempaan. Tää kasin vuoro on niin älyttömän myöhään.

MB ja neiti iltapäikkäreillä (ei oo nähny äitiä kohta 10 tuntiin..)

Baby dream ja muutkin, mulla on tässä edessä Tampereen neuvoloiden ohjeet lihasta: 1teelusikka aluksi, vähitellen määrää lisätään. 7-8kk:n ikäiselle riittää 1-1,5ruokalusikallista yhden kerran päivässä (käsittääkseni kaupan soseissa lihaa on niin vähän et voi antaa 2 lihaa päivässä ), 8-12 kk:n iässä lihaa annetaan kahdesti päivässä.

jaa en mä nyt muuta ehdikään kirjoittaa, Arttu kutsuu ja kovaa

kiitokset kaikille, ei tuossa onneksi mennyt kuin pari viikkoa kun väsäsin.

ihania kuvia vauvoista teillä :flower:

kutiaako muuten teidän vauvat? meillä kun esikoinen ei vauvana kutissut mutta poika tykkää kovasti kun kutitellaan.

ja äh, jotain muuta piti kysyä. en vaan muista mitä. jännityksellä odotan tuleeko esikoinen kipeäksi, se oli vaisu koko illan ja valitti mahaansa (mitä tekee kyllä lähes aina väsyneenä). huomenna ois perhekerho, että katotaanpa aamulla mikä on tilanne :/

ja hienoa Joanna että mies pääsi jo kotiin :hug: meidän lähipiirin potilaasta ei ole mitään uutta, edelleen menee huonommaksi hoitoennuste :headwall:

Meillä annetaan vielä 1 liha-ateria päivässä, toinen on kasvista. Anuuu tuossa sanoikin missä vaiheessa lisätään lihaa toiseenkin ateriaan.

Meillä on istuttu syöttötuolissa 5 kk lähtien. Poika nousi itse istumaan niin sen jälkeen alettiin istuttamaan tuolissakin. Bumbosta alkoi ponnistaa pois, ei voitu enää käyttää. Meillä istutaan hyvin ilman tukea ja kontataan. Aikaisin lähti tämä nuorempi liikkeelle.

Meillä poika nauttii kun kutitellaan.

Anu-78
Iltaa taas! :wave:

Nyt on aikaa kirjoitella:)

Taustailijat, tervetuloa joukkoon ja kiva jos kuulisi lisää teistä:)!

Joanna, kiva että miehesi on päässyt jo kotia ja toivotaan vielä pikaista toipumista sinne :) !

Puolivuotiskuvia ei meillä oteta eikä varmaankaan yks vuotis kuvia, mitä nyt sit omalla kameralle ne otetaan mut kuvaukseen ei mennä ku nekin on niin arvokasta touhua et oij oij...

Meillä menee kaikki muut liharuuista paitsi kalaa en ole vielä antanut pojalle, mutta kohta sekin otetaan kehiin ja aika pienellä määrällä, vaikka ei allergioita oo meidän perheessä mutta kuitenkin pienellä varauksella...ja toista liharuokaa oon sit aatellut et miten se pojan päivärytmiin käy niin sitten otetaan sekin:), tietty on niitäkin päiviä ollut että menee se kaks lihaateriaa mutta harvoin...

Ja meillä Saku kutiaa kainaloista aikas paljon:), varsinkin kun paitaa tai bodya ottaa päältä pois ja siinä samalla sitten leikitään ja kutitellaan niin tulee aivan mahtavat naurut välillä että ei oo tosikaan :D

Vuotaraaputin: todella hieno peitto!
:flower: ja muut kuvat jo kerkesinkin jo kehumaan:)...

Mutta nyt en muista enää mitä mun pitä kirjoittaa, alkaa kellokin olemaan jo sen verran että nukkumaan tästä täytyy lähteä, jotenka kauniita unia hippusille ja mammoille!! :flower: Seuraavaan kertaan taas :wave:

Anu ja Saku

Huomenta mammat =)

Meillä ei tyttö kutia vaik kuinka kutittelis. Korkeintaan sillä kuti, kuti- sanalla saa irti hymyn. =)

Meillä likka pörrää ja kiljuu hirmuisesti. Yritys kymppi on liikkua eteenpäin mutta mihkään ei pääse. Korkeintaa taaksepäin.
Kävelytuolilla tykkää pörräillä ympäri asuntoa.

Meillä kun se syöminen oli ennen niin vaikeaa...niin nyt kun annan ruoan syöttötuolissa...niin siinä viihtyy paremmin ja syöminen on rauhallisempaa. Onneksi.

Meillä on muuten laitettu jo "vauvatilausta" :heart: Katotaan saadaanko isäinpäivälahjaksi plussaa =) Vaikka tämä on jo kolmas kerta...on se aina yhtä jännittävää. =)

Leppoisaa sadepäivää kaikille =)

aamukastetta onnea! toivotaan että plussa pärähtää isäinpäivän kunniaksi.

Meidän Arttu on kans yksi nauru, nauraa pelkän katseen voimalla, kutiaa joka paikasta - kainaloista, kaulalta, reisistä, varpaista.... Kikattaa aina ihan hillittömästi, se on ihanaa katsottavaa! Esikoinen oli kyllä yksi hymypoika kans, mut kyllä Arttua on paljo helpompi kutittaa ku isompaa oli aikanaan. =)

...mä oon kalaakin jo antanut, mutta laiskana äitinä kaupan sosetta. Oli tullut myyntiin (ei ollut esikoisen vauva-aikana) Semperiltä isoja purkkeja ikäsuosituksella 6kk+ ja niissä oli jo vähä palojakin purtavaksi. Mä sillä ostin ku meillä tuo yksi iso purkki riittää kahteen ateriaan joten yhden aterian hinnaksi jää alle 50centtiä eli lähes hedelmäsoseen hinnan verran. Ne on musta rahastusta ne 5kk+ lihasoseet jotka on pienissä purkeissa. Joskus jos laiskottaa tarjoan 4kk kasviksia (maksaakohan sen 30centtiä ) ja laitan sekaan jääpalakuutiollisen oma survomaa lihaa.

Pojat on muute ekaa kertaa kahdestaan esikoisen huoneessa "leikkimässä". Meillä makkarit eri päässä ku keittiö/olohuone joten ei oo Arttua juuri tullut sinne päästettyä vielä, siis ilman aikuisen valvontaa. Mut pianhan tuo jo hinkkaa itse sinne.. On nimittäin olohuoneessa edennyt jo välillä metrin pari.
...Ihanan sopuisaa vielä ainaki. Pitää totuttaa Arttua siihen huoneeseen ku huomenna sen sänky muutetaan sinne kans...

Anu

Onnea unikouluun anuu !!! Meneekö teillä esikko yökylään muualle unik. aikaan vai onko kotona? Mä en vielä siirrä sänkyä esikon huoneeseen, tyttö kun herää vielä toisinaan 5-5.30 ja tarvitsee tutin...siirrän sit kun osaa ite laittaa sen tutin, tai nukkuu aika varpilla aamuun asti ilman tuota yhtä tutinlaittoa. Muuten yöt on menneet ihanan rauhallisesti maidotta ja muutenkin. =)
Mä muuten löysin kans noi isommat lihapurkit ja oon kans antanu niistä 2 krt. Tulee kyl halvemmaksi. =)

aamukastetta joo esikoinen lähtee huomenna mumman&paapan luo. tai mä vien sen puoleen matkaan niin ei mun vanhempien tarvi ajaa kuutta tuntia päivälle. se on sielä sunnuntaihin, eli kolme yötä. ja sellanen varaus on että voi olla maanantaihin jos on tarvetta.
voi mua jännittää tuo unikoulu. tai oikeastaan ei se niin mutta se miten ne sit loppujen lopuks saa illalla nätisti samaan huoneeseen nukkumaan. esikoinen onneksi nukahtaa ennen Arttua eli varmaan laitetaan isompi eka nukkuun ja sit Arttu vasta sinne ku isompi on jo nukuksissa.. no, on tossa nyt tietty se mahis et jos ei samassa huoneessa olo onnistu niin A takas meidän huoneeseen, mutta joka tapauksessa yritetään ja se on selvä että tissiä ei enää yöllä tipu.

Yhteistyössä