***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Hei pitkästä aikaa! On ollut jotenkin niin kiire (muka) viime aikoina, että ei ole edes taustailemassa tullut käytyä. :attn:

Neuvolatuskailijat ja erityisesti Rouva Pannunen: meillä oli eilen 5kk neuvola ja tulin sieltä kyllä niin vihaisena ja vi***untuneena kotiin, että piti oikein pienet itkut tirauttaa! Siis minullakin on ollut vakaa aikomus mennä sillä 6kk täysimetyksellä. Ajattelin, että tähän myös neuvolassa kannustetaan jnejne. No, kyllähän se alussa oli hienoa, että imetys sujuu niin loistavasti, mutta nyt kuulemma pitäisi jo alkaa niitä kiinteitäkin treenaamaan. Syynä se, että jos vasta 6kk aloittaa niin siinä tulee niin kiire, ja jos lapsella sattuu olemaan nk. 'sihtikurkku', ja rauta vähenee ja ravinteet loppuu ja plaaplaaplaaaaaaaaa! Ärsyttää niin älyttömästi kun WHO suosittelee sitä 6kk ja sitten toisaalla sanotaankin toista.

Ja sitten paino oli noussut vain 300 g viime neuvolasta ja muka -10-käyrällä paino on nyt. No mitähän niitä käyriäkin on niin erilaisia, kun WHO:n käyrän mukaan paino 7420 g on aivan hyvä 5kk-vauvalle. Ja meillä se ravinto on tainnut mennä pituuskasvuun, kun mitta on 69 cm eli 3cm lisää viime neuvolasta.

Niin ja kaiken huipuksi!! Mulla on joku hiton silsa toisessa rinnassa. Eli nyt pitää daktarinia siihen laittaa ja pelottaa aivan hulluna, että se silsa joko tarttuu lapseen tai sitten tuosta lääkkeestä on jotain haittaa sille. Yritän nyt tehdä niin, että imetän rinnan aivan tyhjäksi ennen kuin voidetta siihen laitan. Voi kurjuus! :(

Mutta muuten siis kaikki hyvin. Tyttö on terve ja iloinen. :heart:

juuri + Kuunsäde 5kk1pv
 
juuri, valitettavasti asia on niin et suurella osalla terkkareista ei oo tietoa tarpeeksi 6kk täysimetyksestä tai tiedot on vanhentunu pahasti. En oo koskaan kuullu et täysimetetyt vauvat söis huonommin tms. ja omakin kokemus on täysin päinvastainen. meidän 2vee täysimetetty aloitti syömisen hienosti ilman mitään kakomisia tai nirsoilua toisin ku esikoinen jolla aloitettiin 3,5kk soseet. Toki on myös lapsikohtaista. Pitää muistaa et neuvolan ihmiset ei oo mitään korkeimman oikeuden tuomareita, jokainen tekee lapsensa kanssa niin kuin parhaaksi näkee. On todella hyvä että lasten kasvua ja hyvinvointia seurataan tarkasti, tietoa on vain liian vähän. Todennäköisesti sulla on hiiva rinnassa ja daktarin on hyvä ja turvallinen hoito siihen. :) Kannattaa kans muistaa syödä hapanta (sitruuna jne.) Jos se daktarin ahistaa niin rintaan voi myös koittaa laittaa maitorahkaa, sitruunaa tai luontaistuotekaupasta saatavia maitohappobakteeri kapseleita. Tuo on aika yleinen rinnassa varsinki jos vauvalla on sammasta. Käskettiinkö vauvaa hoitaa mitenkään? (puolukkamehu, vissy?)

vuotaraaputtimelle :hug: , ei sanat riitä tuollaisessa tilanteessa.

Pojan korvat ei oikein tunnu paranevan, viime yönä heräili usein ja tänään on itkettäny. :( Kovasti muuten yrittää ryömiä lattialla vaikkei mihinkään vielä pääse. Muutenki on lattialla niin ison pojan näköinen ja terhakka!
Käyttääkö joku muuten vielä kapaloa vauvalla? Tuo on pakko kapaloida välillä ku meinaa mennä aivan viuhtomiseksi koko touhu.

RouvaP ja Poika 5kk
 
Kiitos Rouva Pannunen rohkaisevista sanoista! Ei se terkka kyllä _käskenyt_ aloittaa kiinteitä, mutta sillä on niin tehokas tapa saada mulle syyllinen olo aikaan (jos en tee niin kuin se suosittelee), että olen melkein valmis muuttamaan periaatteitani. Mutta ehkä me mennään sinne 6kk, kun ollaan lähdössä (hää-)matkallekin niin helpompi, kun ruoat kulkee kätevästi mukana. =)

En oikein päässyt selvyyteen mitä eroa on hiivalla ja silsalla. Miltä siis hiiva näyttää? Kun tuo on mielestäni selvä silsa, kun on sellainen pyöreä ja reunoilta kuiva + keskeltä paraneva laajeneva läikkä. Miehelläni on joskus ollut tuollaisia. Lapsella ei kuitenkaan suussa ole sammasta ja mullakin tuo on vain tuossa toisessa rinnassa. Tiedä mistä tullut. En ole varma, auttaako tuohon silsaan sama 'happohoito' kuin hiivaankin. Mutta enpä tullut ajatelleeksi, että nuo happamat voisi toimia myös sisäisesti otettuna. =) Kiitti vinkistä! Saatiinkin eilen sellainen 3 litraa puolukkasurvosta, joten eikun sitä nassuun (ja tissiliiveihin). :LOL: :LOL:

Ja sori kun oli vain niin omaa napaa.. Multakin pahoittelut Vuotaraaputtimelle surullisista uutisista ja lämmin :hug: . Koita jaksaa, ja jaksaa lohduttaa ystävääsikin!
 
Vuotis :hug:

Jaksuja kovasti myös Heilille :hug:

Viljaliina onpa tosiaan huonoa palvelua Lastentarvikkeelta. Kävin eilen Itiksen Lastentarvikkeessa ja siellä oli kassan vieressä iso lappu tyyliin, että "Lastentarvike ei ole nettikaupan tapainen kauppa eli että tavaroita voi noin vain palautella, joten varmista että tuotteen ominaisuudet vastaavat haluamaasi" tjn. Nettikauppa on kuitenkin niille iso kilpailija, joten luulis että haluavat pitää asiakkaansa tyytyväisenä.

Juuri peesaan RouvaP:tä tuossa neuvola-asiassa. Mielipiteitä neukkatädeillä tuntuu olevan joka lähtöön, eikä mitään yhteistä linjaa tunnu suosituksista huolimatta olevan. Joten älä stressaa. Jos sinusta tuntuu, että vauva tulee hyvin vielä täysimetyksellä toimeen, niin jatka vain sitä. Kyllä sen sitten huomaa, jos vauva ei tarpeeksi ravintoa saa. Ja tosiaan, ei se vauva siihen kuole vaikka soseet alkuun vähän tökkisikin, sitten kun ne päätät aloittaa. Meidän poju oli 5kk neuvolassa 7100g + risat ja 70cm pitkä ja neukka oli sitä mieltä, että ihan hyvin voi 6kk asti täysimetellä.

Piti jotain muutakin kommentoida, mutta ei nyt muistu mieleen mitä. Poitsulla alkoi eilen hirveä nuha ja tänään on kakannut jo kolme kertaa. Lievältä ripulilta vaikuttaa, kun normisti kakkaa parin kolmen päivän välein. Oiskohan tuo nyt niitä hampaita sitten jo tekemässä?
Nyt täytyy lopetella, pitäis vähän siivoilla ennen kuin poju herää. :wave:

Lilja + poju (8 päivän päästä 6kk :eek: , mihin tää aika menee.......)
 
juuri: meillä oli tullu kuukaudessa 140g ja pituutta kans se 3 cm. Teillähän menee paljon paremmin kun meillä :D
Meillä sentään mitat oli päälle 8 kg ja 68 cm ja silti oli huonosti :headwall: Ettei ole ikinä hyvin. Jos ei kasva tasaisesti 0-käyrällä niin aina tulee sanomista...

Ja uskallanko sanoa: meilläkin on poika tänään syönyt :)
Saas nähdä jatkuuko tää onni...
 
Heippa kaikille! :wave:

Vai olin minä jonkun uniin ilmestynyt :LOL: Ihme ja kumma, kun en viime aikoina ole palstoilla liiemmin pyörinyt...

Mulla hajoaa pää noiden turvaistuinten kanssa. Täällä on ollut keskustelua moisista, mutta minkälaisia olette päätyneet ostamaan. Olemme nimittäin menossa tulevana lauantaina ostoksille ja istuin on pakko hommata, sillä poika ei enää Gracon Logico S:ään mahdu fleecehaalari päällä. Päällimmäisenä olisi nyt sellaiset istuimet kuin Britaxin Multitech ja Maxi Cosin Tobi. Mitäs olette mieltä noista? Niin, isofixiä ei meitin autossa ole.

Meidän puolivuotisneuvolamitat oli 9 330 g ja 68,3 cm. Pituuden mittauksessa poika oli hieman sykkyrässä, mutta aikalailla paikkansa pitävä sekin pitäisi olla. Pulskistumaan päin paino-pituus -käyrillä siis täällä ollaan, ja onkos tuo ihme, kun soseet maistuu todella hyvin!

Hampaita täällä tehdään oikein urakalla. Alhaalla jo yksi pilkottaa ja neuvoalssa sanoivat, että yläikenetkin ovat ihan pinkeenä. Ei ihme, jos pojalla on itkuinen olo - oloa olen helpottanut supoilla, jos on enemmän alkanut itkemään. Eihän reppanan tartte hampaiden tulon takia kärsiä.

Nyt soseita pakastamaan!

Mavi ja poika reilut puoli vuotta
 
Vuotikselle iso :hug:

Mavi, meillä on tuo Maxi-Cosin Tobi esikoisella, loistava istuin MUTTA ei 6kk:n ikäiselle vaan pikemminkin siitä vuoden hujakoilta.. Ku on vain kasvot menosuuntaan laitettava ja kyllä nää puolivuotiaat on liian pieniä siihen touhuun. Multitech olis meillä kans yksi vaihtoehto mut se vie kuulemma paljon tilaa pituussuunnassa. Sit mietin jo HTS:n sitä minkä saa molemmin päin mutta tuttu lastentarvikeliikkeen pitäjä sanoi että se ei ole testeissä kummosemmin pärjännyt ja suositteli tätä (olis halvempikin, HTS oli muistaakseni 430e tämä vaan 270e): http://www.vauvapop.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=2340
ei niin hieno ku HTS mutta kuulemma testeissä paremmin menestynyt ja olis hyvä jo tälläselle pienellekin. ja mitäs niistä ulkonäköseikoista ku turvallinen on..

Meillä kans Arttu saanut räkätaudin. Itselläni kans pahemman laatuinen lunssa ja kuume sahannut ylös alas sunnuntai-illasta saakka. Mun puistotuttu joka on lääkäri ammatiltaan sanoi että jos ei olis lapsia eli jatkuvaa tekemistä paranisin varmaan päivän levolla mutta nyt tää on tätä et päivällä lämpö 37, illalla 37,5 eikä tahdo parantua ollenkaan. Sit vielä yöt menee imettäessä ja viime yö Artulta räkää imiessä. Ajattelin seuraavaksi yöksi laittaa sipulia sukkaan ja pinnasängynlaitaan kiinni jos se auttais. Ei ole tullut ennen testattua mut jos nyt kokeilis. Nasolinit ja keittosuolatipat jo käytössä ja suihkuteltukin on.
 
anuuu, oiskohan se ollutkin sitten se Maxi Cosin Mobi, mitä olin ajatellut. Eikös se mene selkä menosuuntaan..? Meidän turvakaukalo vie todella paljon tilaa eikä olla valmis siihen, että turvaistuimen kanssa pelkääjän paikalla istuva joutuisi vielä ahtaammalle; tällä hetkellä tilaa kyllä on, mutta ei liikaa. Pitää kyllä kokeilla sitä Britaxin istuinta todellakin suoraan omaan autoon.

Mavi ja poika
 
Merkkiä vaan.

Meillä esikoisella britaxin two way elite. Mietitään nyt hankitaanko aikanaa esikoiselle uusi istuin ja siirretään tämä pojalle vai hankitaanko toinen turvaistuin pojalle ja esikoinen pitää tuon. Meillä esikoinen matkustaa vielä selkämenosuuntaan kun ikää vasta 2v 3kk. On vielä kyllä alle 3 v kun pitää pikkuveli siirtää istuimeen. Esikoinen mahtui melkein vuoden ikäiseksi tuossa meidän kaukalossa olemaan.
 
Moikka Kaikille!!

Olen ollut taustalla koko ajan. Käynyt lukemassa teidän TOSI ihania juttuja silloin raskaus aikana. ( Oli oikeesti apua kaikissa mietinnöissä). Nyt tahtoisin tänne...jos huolitte??? Olen29 v . nainen mikkelistä. Meille syntyi ensimmäinen yhteinen lapsi 13.4.2008 MKS 3510g ja 50 cm ja se oli poika, jonka nimeksi tuli Helmeri. Kaikki on mennyt hienosti ja Helmeri on todella kiltti ja iloinen lapsi. Yöt Helmeri on nukkunut todella hyvin ja kun aloitimme kiinteät niin suu auki on koko ajan!!!! Meillä käännytään silloin kun huvittaa mut juttua kyl riittää siitäkin eestä!Jos nyt huolite miut mukkaan niin olis tosi kiva....???

 
Huomenta ja tervetuloa mukaan helmeri!

Meillä takana pitkästä aikaa paremmin nukuttu yö. Jos oikein muistan syöttöjä oli vain kaksi! Jännää, että aina kun laitan nuhan takia sipulia makkariin, poika nukkuu paremmin kuin normaalisti (ainakin sen ekan yön) :eek: :D . Aivan ihmeellistä... Itse asiassa poju nukkuu vieläkin, mun piti nousta isompia kouluun laittamaan. Pojulla oli eilen illalla aikamoista huutoa, joten luulen että se tosiaan taitaa niitä hampaita tehdä. Laitoin sitten supon ja vähitellen rauhoittui nukkumaan. Kohta täytyis vääntäytyä kauppaan omenoita ostamaan. Ollaan illalla menossa juhliin ja lupasin omppupiirakan sinne vääntää :p

Palataan myöhemmin! :wave:

Lilja + nukkuva poitsu (n. viikon päästä 6kk)
 
Huomenta kaikille:)

Meillä ei myös yhtäkkiä maistu enään puuro eikä kasvis/lihasoseet. Tuttipullollekkin hermoillaan!!! Hedelmäsose ainut joka laskee tällähetkellä. Epäilen vahvasti hampaiden tuloa. Ei nyt juuri puhkeamassa ole mutta taitaa tuolla ikenien alla vaivata.

Lumina heräs tänä aamuna jo klo 6 |O tunti kesti kun sain sen uudelleen nukkumaan ja sit heräskin jo esikoinen. Mut ei haittaa...Lumina heräs yöl klo 2 syömään ja ennen sitä ja jälkeen nukkui todella levollisesti. En muista koska olisin nukkunut viimeksi itekkin noin hyvin etten heräile tuhinoihin tai joudu laittaa tuttia. Eli olo on kyllä aikaisesta herätyksestä tosi virkeä. =)

Luminalla on ollu pian viikon jo kova nuha ja nyt aletaan olla voiton puolella. =) Mä kans kokeilin tuota sipuli- jutua.....ja hyi jesus kun mun suus maistui yöllä sipuli ja makkari haisi 3pv sipulille tuuletuksesta huolimatta :kieh: :xmas:
Oliko apua, sitä en osaa sanoa.

Lumina jo tosi hienosti nostaa ykäkroppaa kämmenten varaan suorille käsivarsille. Varaa painoa tosi hienosti myös jaloille.
Nvlassa oikein ihmeteltiin tytön jäntevyyttä =) :heart:

Tervetuloa helmeri :hug:

Meillä on kyllä tyttö turvaistuimessa kasvot menosuuntaan. on nyt pian 2,5v. Ja kun kaukalosta Lumina jää pieneksi hän menee sitten siihen ja Kuopukselle vyöistuin. Meille se sopii hyvin. Anuu on tosi kärkäs sanomaan omia mielipiteitään, esim. nyt toi että kasvot menosuuntaan ei ole pikkuisten hommaa. ( tiedän kyllä mitkä yleiset suositukset on ) mutta ei ole mielestäni mukavaa että jotakin asiaa sanotaan että se on niin tai näin, koska se voi loukata jotakuta muuta joka tekee toisella tavalla ja saa siten tuntemaan vanhempana huonommuutta. Ymmärrän kyllä että ei tätä palstaa tartte tosissaan ottaa ja täältä saa oikeasti tosi hyviä neuvoja ja myös anuulta on niitä tullut. Mutta niin kauan kun muistan niin hän on jakanut mielipiteitään turhankin tarkasti. Kyse ei siis ole yksin tästä turvaistuin asiasta vaan lukuisista muistakin asioista. Jokainenhan tekee tyylillään asiat ja kuinka parhaaksi näkee. Oman mielipiteen voi aina kertoa mutta se ei ole aina se yksi ja oikea vaihtoehto.
Toivottavasti ei tästä loukkaannuta.

Mukavaa päivää kaikille.
=)
 
Anu-78
Huomenta!
mimmuli82, meillä kans ei oikein muut soseet uppoo ku noi hedelmäsoseet, samoten puurotkaan ei nyt maistu, mä kans oon täs epäillyt et hampaita pukkaa mut ei oo mitään näkyvää jälkeä ikenissä, mut voihan se olla et aikaa menee niissä ja sen takia ei ainakaan meillä sit noi muut soseet maistu ja sit ku joku tuolla mainitsi siitä että ku hampaita tulee ni sillo voi olla flunssaa tai ripulia, meillä ei niitäkään edes ole! Ja korvatulehdus jos on niin sen kyllä huomaa! Et en ainakaan pojalla sitäkään usko olevan! Ja lapsillahan on näitä kausia jotta eivät halua syödä, tämäkin tietty yksilöllistä...
Ja mitä noihin turvaistuin keskusteluun tulee, niin minä en ainakaan mitään hemmetin kallista istuinta osta, sitä paitsi tilasin netanttilasta jo istuimen joka maksoi vaan 69.90 euroa ja se on ollut hyvä! Poika ainakin tykkää ja minä itekkin:)

Mutta nyt, hyvää syyspäivää kaikille! :)
 
Huomenta!

Täällä on yksi mamma räkätaudin kourissa. Voi kun Onniin ei tulisi enää uudelleen, tuntuu niin jo edellisestä parantuneen.

Mimmuli meitä on tosiaan moneksi ja kukin tekee asiat parhaaksi katsomallaan tavalla. Itse olen kuitenkin EHDOTTOMASTI eniten saanut apua ja neuvoja juuri anuulta. Sanoo asiat kuten ne ovat ja ne tiedot tosiaan ovat tarkkoja, kuten tällainen ensikertalainen toivoo. En minä ainakaan tiennyt noista suosituksista ennen ja siis todella haluan tietää, joten mielestäni on kiva, että sen joku minulle kertoo. Jokainen sitten tekee toki tässä kuten muissakin asioissa omalla tavallaan. Ja jos siis sitä huonommuutta alkaa tuntea, niin sitä ainakin meikäläinen saa tuntea monestakin asiasta. Minusta täällä on ollut aina kivaa jutella, ketään ei ole mollattu tai syyllistetty. Niin, että kiitti anuu, lukemattomat kerrat olen saanut avun :flower:

Helmeri tervetuloa :wave:

Nyt makaamaan, kun Onnikin nukkuu. Jospa jo huomenna olisi terveempi olo!

Moikka :wave:

Laylah ja :heart: Onni 5,5kk (Unilla)
 
Teille ei pitäisi kyllä kehua yhtään mitään :headwall: B)
Arvatkaa vaan maistuuko ne soseet enää.... :kieh:

Mulla hajoo pää näihin ruokahommiin. Miks ei riitä että yhden kanssa takkuaa ne, pitääkö ton pikkuäijänkin alkaa vaikeeks.
 
juuri, jos se silsa on niin siihen ei varmaan auta ne hiivan hoito konstit. Luin epäselvästi sun tekstin mut tulipahan hoito-ohjeet hiivaanki! :saint: tervetuloa helmeri, lisäänkö teidät listaan? Vauvan nimen kera vai ilman?

Tuosta Mimmulin jutusta, kenenkään ei mun mielestä tarvi ottaa pulttia muiden jutuista. Jos on ite tyytyväinen omiin ratkaisuihinsa niin ei siitä pitäis tuntea mitään huonommuutta vanhempana. Fakta on se et turvallisinta on kuljettaa lasta selkämenosuuntaan MUTTA jos joku haluaa tehdä päinvastoin niin sitten tekee. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Kivahan se on et joku jaksaa kertoa muille tietämyksestään ja kokemuksistaan, moni siitä varmasti hyötyy. Tää nyt kuitenki on keskustelupalsta jonka voi aina halutessaan sulkea tai vaikka hypätä yli ne jutut mistä ei pidä, tarkotus on varmaan et kaikilla on mukavaa. :)

RouvaP ja Poika 5kk
 
Tervetuloa Helmeri! =)

Ei pitäis nuolaista ennenkuin tipahtaa, eikä ainakaan lähteä mainostamaan asiaa...Meidän poika nukkui viikon suht hyvin, kun leikkasin ruokavalion maissiin, luumuun, päärynään ja kaurapuuroon. Nyt, kun viikon dieetin jälkeen aloin taas lisäämään ruokia, yön levottomuudet ja itkut on alkaneet taas. :'( Voi poika-parkaa. Sen hyvin nukutun viikon aikana ihan selvästi huomasi pojastakin, että oli virkeämpi ja iloisempi. Nyt sitten päätin mennä asian kanssa lääkärille. Ei varmaan mitään mullistavaa osaa hänkään sanoa, mutta saisi edes ohjeita mitä tehdä, jos vauvan masu ei kestä muuta kuin maissia... :/

Voisitko Heili kertoa millaisia vaivoja lastesi allergiat aiheuttavat? Meidän pojalla on poskissa kaksi helottavaa täplää, tuli heti, kun annoin perunaa ja ovat kestäneet siinä melkein viikon. Allergiaa? Tsemppiä sulle Heili, toivottavasti se uusi "maito" käy!

Kutsu kävi! Mukavaa päivää kaikille!
Marika ja poika himppu vajaa 6kk
 
Ei tarvi ottaa pulttia tosiaankaan =) Mutta siis se olikin mun pointti että kun täällä on paljon ensikertaslaisia, ja jos joku sanoo että asia on näin, tai asia pitää ehdottomasti tehdä näin...ja siihen ei pystykkään tai on aikaisemmin tehnyt aivan toisella tavalla, tuntee huonommuutta sen takia kun ei ole "tiennyt" vaikka olisikin tehnyt aivan oikein kun asiat eivät ole useinkaan mustavalkoisia. Ei tosiaankaan anuu ole sitä ole pahalla tehnyt, ei tietenkään =) Mutta hän ei varmaan ole itse huomannut kirjoituksissaan "ehdottomuutta" että asian voisi tehdä näin eikä niin että " asia on näin".
Ei mitään riitaa tästä aiheesta =)
 
Marika olen allergiaviidakkoa kahlatessani pannut merkille, että on mitä ihmeellisempiä allergisia oireita. Et kertonut tarkemmin kuinka suuria nuo täplät teillä on tai missä kohtaa. Noin niinkun pääpiireittäin suosittelen kokeilemaan olemaan ilman sitä perunaa viikon, jos täplät katoaa, kokeilet taas perunaa ja jos ne palaa niin kysymys voi olla allegiasta. Meillä pojat ovat olleet lähinnä suolisto-oireisia, mutta pienimmällä on näitä ihoreaktioitakin ollut. On ollut helottavia poskia, jotka punaisena ja tulikuumana helottaa noin 20-30min ruokailun jälkeen, on ollut näppyjä naamassa, poskissa, suupielissä, pepussa, käsivarsissa..milloin mitäkin, näpyt ovat olleet finnimäisiä, värittömiä ihon alla, pieniä punaisia piploja ja kaikkea siltä väliltä. Maitorupea meidän lapsilla ei ole ollut, mutta sitäkin allergisille voi tulla. Sitten meillä on ollut semmonen oire kun limakalvojen kutina, se on ilmennyt mm. korvien hankaamisena..Tämä meijän puolivuotias oireilee paljon kiveksillään, niihin nousee jopa rakkuloita ja ne punoittavat ihan tulipunasina tai kirjavan punavalkeina jos saa esim. maitoa. Ja sit yks kurja oire näillä pojilla on ollut peppuvaon punoitus joka menee nopeasti siihen pisteeseen, että peppu on vereslihalla. Ummetus on myös meillä allergiaoire, toisilla taas ripuli. Jos tarkkoja ollaan, niin ihon kalpeus, silmien punoitukset ja turvotukset, puklaukset ja oksentelut, refluksivaivat joihin liittyy nieleskely jne on kans ollu meijän lasten allergiaoireita. En siis valitettavasti osaa kertoa tosiaan kylmilään, että onko teijän vauvalla nyt kyse allergiasta, mutta se vinkki minkä annoin niin kannattaa kokeilla! :)

Lisäys: Tajusin tämän luettuani, että eihän tuossa vielä aivan kaikki allergiaoireet ollutkaan ja sit vielä sen, miten paljon oireita on olemassa. Huh. Jos ei olisi perheessä ollut näitä allergikkoja, en tietäisi näistä mitään..
 
Mä lisäisin tähän allergiakeskusteluun vielä sen, että jos epäilee allergiaa niin niitä uusia tai jo käytössä olleita ruokia pitää siis kokeilla maltilla. Eli jos sä Marika75 lopetit jotain niin kun nyt otat niitä takaisin ja testaat, niin se pitää tosiaan tehdä niin että yksi ruoka aina viikossa. Muuten et saa mitenkään selville että mikä tekee mitäkin. Ja sama varmaan anskui teillä, kun oireita tulee ja menee, niin joku siellä ehkä niitä tekee, mutta kun käytössä on jo monta ruokaa niin on tosi vaikea päästä enää selvyyteen mikä tekee mitäkin.

Minähän laitoin meillä kans tauolle ruoka-aineita ja sit otin ne yks kerrallaan takasin.

Tulin just sokoksen 3+1 päiviltä. Ei kannattais ikinä mennä tommisille päiville, menee rahaa vaan kun tekee ostoksia mitä ei oikeesti tarvis...
Ja ens viikolla hullut päivät...Voi voi ja oi oi :D :saint:
 
Tervetuloa helmeri!

Me oltiin tänään avoimessa. Nyt esikoinen nukkuu ja pienempi alkaa sylissä torkkua. Tänään on satanut koko päivän vettä, tulee sisäpäivä.

Meillä pakiteltiin eilen olohuoneesta eteiseen, eteenpäin ei vielä osaa mennä lattialla.
 
hui ku oli tekstiä tullut..

mimmulille piti sanoa (anteeksi jo valmiiksi jos taas tunnet vastaukseni liian kärkkääksi) et jos lämmin ruoka ottaa ikeniin? ja voihan sitä kasvissoseestakin tehdä makeaa, tänään Arttu sai lounaaksi peruna-porkkana-banaania ja hyvin uppos! banaani vaan muusataan haarukalla valmiin soseen sekaan ja ei muuta ku syöttämään. (siksi tein Artulle makeaa lounasta ku syö kans huonosti johtuen räkätaudista)

ja :hug: jos olet pahoittanut mielesi mielipiteistäni. mä jos sanon jotain niin enhän mä tyhmä pidä sitä ainoana oikeana asiana ja vastauksena, kirjoittaessa vaan tulee ilmaistua kiireessä asiat suoraa sen kummempia tekstiä pehmittämättä, kaksi lasta ku pyörii jaloissa niin se on tää tekstin suoltaminen tämmöstä töks töks. kerron vaan omia tai kuulemiani kokemuksia sillä et jos niistä jollekin olis apua niinku on minullekin apua lukemistani/kuulemistani jutuista.

mielestäni tämä jos mikä on paikka missä saa sanoa mitä mieleen tulee. ja turvaistuinasiaa - meillä esikoinen istui vähä vajaa vuoden ikäisestä naama menosuuntaan joka on monelle kauhistus- suositushan on 3-vuotta selkä menosuuntaan. että jos sanon että 6kk:n ikäisen paikka ei ole kasvot menosuuntaan niin tuskin siitä kannattaa ottaa nokkiinsa. :whistle: ja muutenkaan. vaikka no siis tottakai kaikilla on huonoja päiviä, sillon tulee herkemmin kirjoitettua kärkkäästi ja myöskin otettua nokkiinsa toisten kommenteista. onhan toki vikaa minussakin.. mut jos täällä ei saa sanoa mitä sylki suuhun tuo niin missä sitten? enkä mä nyt sentäs ketään suoraa ole kritisoinut mistään, vai olenko?

tehtäiskö sovinto!?
 

Yhteistyössä