***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

:wave: Tsau

Kiva uni v.raaputin, sain hyvät naurut :LOL:

Tuosta neuvolan tätistä...MB, meillä on tuollanen AHAA... täti kans :p ihan sama mitä sanon tai kerron niin vastaus on AHAA tai NIIN... ota siitä sit selvää :eek: välillä pistää suututtaan vallan kamalasti, jos haluais oikeesti vastauksen johonkin niin täti toteaa AHAA...NO SEMMOSTA SE ON LASTEN KANSSA, no juu kyllähän mä nyt sen tiedän mut kuiteskiiiii....AHAA :headwall:
Eikä se koskaan puhu mistään käyristä eikä onko kasvanu hyvin vai huonosti tai ylipäätään mitään laittaa vaan mitat ylös ja kysyy millonkans kävis seuraava aika :$ et näin meijän neukka tätsy.
Meillä onkin torstaina 6kk neuvola et AHAA VAAN sille käynnille, kiva kuiteskin tietää mitä kasandra nytn painaa :D kun se on tuollanen rääsy meidän muihin lapsiin verrattuna, vaikka ei sais verrata, mut tulee aina katottua mitä toiset on painanu saman ikäsinä ;)

No, tulipas valitusta :| sory
ja muutenhan meillä menee ihan hyvin tyttö on tyytväinen ja soseetkin maistuu kohtalaisesti, tissilakkoilee aika ajoin ja on nyt oppinut ryömimään ja siis todellakin ryömii myös öisin |O meinaa äitiä välillä väsyttää.
Jaahas täytynee lähtee hakemaan eskarilainen kotio...

vilijonka ja kasandra joka ryömii ihan koko ajan :p
 
Vitsi kun oikein hävettää olla tällänen nolo soseiden tekijä :LOL:
Ihan kun en olis koskaan tehny lapselle sosetta tai ruokaa. Ehkä mä en vaan jaksa käyttää omia aivoja kun te muut mietitte mun puolesta :LOL:
Kai mun pitää tulostaa nää sivut ittelleni ohjeeks, vähän niinkun keittokirjaks :LOL:
 
zeena joo siis kaikki liha (kala, kana, nauta, hirvi, possu jne.) mitä olen tehnyt oon pakastanut jääpaloiksi. keitän ne aina pienessä vesimäärässä, mausteet keitinveden sekaan ja sit survon pienessä vesitilkassa. jos yrittää pelkkää lihaa survoa voi tulla vähä turhan tuhtia tavaraa ja itseasiassa ku on vähän vettä seassa saa sauvasekoittimella esim kanasuikaleista todella hienojakoista...
 
Iltaa vaan...

Onpas ollu rauhallista täällä tänään. Laitan ekaksi neuvola-kuulumiset viime viikolta eli pituutta 69,9cm ja painoa 8,6kg. Hyvin oli kasvanu mut vähän piti uuden tädin motkottaa ku heidän käyrällä oli paino hieman laskussa... Tarkistin kotona omista käyristä (WHOn 6kk täysimetettyjen käyrät) niin jaskankitut ollu mitään kääntyny laskuun! :eek: Meillä on neuvolatäti vaihtunu ja eka oli just aijaa-tyyppiä, hyvä ku vauvaa vilkas, uus aika ja ulos. Tää uus oli sairaanhoitaja (mitä suuresti ihmettelin...eikö pitäis olla terkka??) eikä oikein tienny vauvoista mitään. Neuvoi kädestä pitäen kuinka aloitan soseet ja ilme kiristyi heti ku kerroin 6kk täysimetyksestä. :headwall: Hyvähän se on et ekakertalaisia neuvotaan tarkasti mut ku noita tos on jo useampi siunaantunu lyhyellä välillä niin tuntuu et ääliönä pidetään. Yhtä lääkäriä meinasin tempasta ku kehtas sanoa ku puhuin yölevottomuudesta et "Huomaatko kuinka vauva syö käsiä? Sille voi olla tulossa hampaita, ei kaikki levottomuus johdu korvista!" Kiva kiitos ku kerroit, kahdella ekallahan ei oo hampaita ollenkaan... :LOL:
Ja siitä päästäänki aiheeseen eli oli taas rattoisa tuokio terveyskeskuksessa, saldona esikoisella k-putkentulehdus, 2veellä korvatulehdus x1 ja pojalla sama x2. :eek: Ei oo oireillu korvia mitenkään selkeästi, yskän takia mentiin ja tuo löytyi. Mä alan epäillä et nuo ei parane ikinä. Kovasti poju vaan naureskeli lääkärille, tuntui olevan kovin hauskaa! :D Esikkokin tuumas et on äiti kiva olla täällä lääkärissä! Hyvä et jollain on hauskaa... ;)
Kysymys koskien influenssa-rokotetta, annetaanko teidän neuvolassa se 6kk alkaen? Meillä kivenkovaa väitti et ei anneta alle vuoden ikäisille mut KTLn sivuilla oli et 6kk alkaen. Mä en luota noihin enää ollenkaan... Nyt on ollu lehdis juttua et odottavan äidin influenssa-rokotus suojaa myöhemmin myös vauvaa mut mua ei suostuttu rokottamaan viime syksynä ku olin raskaana! :eek: Kaikki täytyy ilmeisesti selvittää itse jos jotain haluaa. :/

Sohvalle ja äkkiä! :)

RouvaPannunen ja Korvapotilas 5kk
 
Juu, kyllä sen influenssarokotteen saa 6 kk eteenpäin. Ja mä aion ottaa molemmille lapsille, kun tuo esikoinen on nyt päiväkodissa niin otan sillekin tänä vuonna. Viime vuonna en voinu kun oli vielä kananmuna-allergiaakin, mutta nyt pystyy jo laittaa :)
Ainakin meidän terkka lupaili et laitetaan 6 kk neuvolassa jos rokotteet on vaan sillon jo tullut.

Ja yllensä kyllä lastenneuvolaan on pääsyvaatimuksena terveydenhoitajan tutkinto, mutta voihan olla paikkakuntakohtaisia eroja. Voihan sinne "kelvata" sairaanhoitajakin joka on erikoistunut lapsiin...tai jotain.
Mutta onhan se totta, että eroja on terveydenhoitajissakin. Ja jos ei ole omia lapsia niin kyllä niitä ohjeita antaa sillon varmaan "kirjaoppien" perusteella. Omia lapsia kasvattanut osaa jo neuvoa varmaan vähän muullakin tuntumalla.

Mutta neuvokaa nyt mua! Kun tuo meidän pojan syöminen on ihan oikeasti mennyt ihan alamäkeen. Ei se suostu enää syömään soseita eikä puuroa. Ei kelpaa se kaurapuurokaan. Huutaa vaan kun yrittää antaa jotain.
Pidänkö mä nyt taukoa koko hommassa vai huudon seassa syötän mitä voin?
Ja mikä juttu tää nyt on???? Kun aiemmin poika söi niin hyvin ja PALJON. Nyt ei juuri mitään ja työntää vaan kielellä lusikkaa pois.
 
Anu-78
Huomenta!
Influenssarokote otetaan meillekkin seuraavalla neuvola käynnillä jos sinne on ne rokotteet vaan tulleet:)

Ja Zeena, mäkin kaipaisin vinkkejä et mitä pitää tehä ku poika ei taho soseita syömään?? Hedelmäsoseet menee joten kuten, mut sit ku antaa liha/kasvissosetta ni hirvee huuto samoten puuroissa sama homma! Meillä kans Saku söi ens alkuun todella todella hyvin soseita mut nyt taas ei ja tätä on jatkunut jo ainakin sen viikon :headwall: että et välillä ottaa päähän ku alkaa kauhee huuto ku näkeekin et sosetta laitan :headwall: ja sit ku melkein kaikki noi lihasoseet oon joutunut nakkaamaan roskiin ku herralle ei kelpaa :headwall: pirusti rahaa menee hukkaan ku joutuu lämmittämään ja sit se ei syö, KÄÄK sanon minä :| maito ja vellit kyl uppoo! Ja neuvolaan jo soitin ni siel sano et ihan hyvin voi pitää pari päivää paussia soseitten annannin suhteen, mut ku se pari päivää on jo mennyt ja harvoin noita soseita enää Saku ottaa :( just äsken sain kyl puol tetraa syötettyä sille hedelmäjugurttisosetta, sen söi ilman mitään itkuja!
Noh, jos viel täs kattelen ja otin uudestaan neuvolaan yhteyttä, ja rupeen tekee silleen et pieniä määriä lämmitän liha/kasvissosetta jospa ne ei kaikki sit menis roskiin :) mut katotaan kuis käy!

Anu ja syömälakossa oleva Saku
 
Huomenta.

Takana valvottu yö :/ Päivällä ja illalla Pinja oli vielä iloinen oma itsensä, mut sitten kun nukkumaan piti mennä niin kiukuttelu alkoi. Ensin ei kelvannut puuro, sitten ei kelvannut velli.. no vietiin sänkyyn ja yli puoltoist tuntii käytiin molemmat vuoronperään rauhoittelemassa tyttöä kunnes nukahti. Puol yks heräs ja alkoi aivan älytön huuto.. itki ihan hysteerisesti, ei syliinkään meinannut rauhoittua. No taas puoltoist tuntii yritettiin saada tyttöä nukahtamaan sänkyynsä. Vähän nenää niiskutti ja yski.. nostettiin sänkyn päätyä, mut ei kelpaa. Kahdelta sanoin miehelle et mä menen olkkariin valvoon tytön kanssa et ees toinen saa nukuttua. Vaunuissa heijailin.. välillä oli ihan rauhakseen, välillä kiljuttiin taas suoraa huutoa. Jotenkin tuntui et ei pelkkä pieni nuha voi tollaista huutoa aiheuttaa. Kolmelta annoin panadolia ja maitoo, sit nukahti kahdeks tunniks ja taas sama huuto :snotty: Seitsemältä herätin miehen jatkamaan ja painuin itse nukkumaan. Tyttö oli ihan kiltisti leikkkinyt, eikä ollut sitten enään edes huutanut, mut aamu puuro ei ollut kelvannut ja kun kymmeneltä heräsin niin tyttö oli just nukahtanut sitteriin, josta just näköjään heräs. Aika nuhainen kuulostaa olevan... niin ja aamulla oli tullut ruikuli kakat :| Mahtaisko toi johtua nyt vaan flunssasta vai tekeköhän se hampaita samalla?? No saa nähdä.. mä lähden nyt paijaamaan tuota neitiä =)
 
Heippa!

Tuosta syömälakosta...eihän teidän vauvoille ole tulossa hampaita??
Nimittäin meidän herra ei kans suostunu syömään juuri mitään kun teki hampaita(Kahdessa viikossa kolme kaksi viimeistä vaan muutaman pvän välein)Minäkin yritin "tuputtaa" mutta suu oli visusti kiinni!Ja lopetin sit aamupuuron ja kasvispäivällisen eli söi kasvislounaan hedelmä välipalan ja ilta puuron sopivin väliajoin et vähä ehtii nälkä tulla niin johan on alkanu maistuun.Ja vielä kun ne hampaat tuli niin sen jälkeen varsinkin.Itseasiassa mennään vieläkin vain noila kiinteillä.Olen ajatellut et vois alkaa taas kasvispäivällistäkin tarjoomaan mut pari yötä ollu kiukkunen ku ampiainen ja näyttäis et olis taas hammas tulossa :whistle:
Niin ja rintamaitoo on saanu ja saa sen mitä sitä juo ja itseasiassa sitäkin alkoi juomaan paremmin kun ei kiinteitä mee niin paljon.Ja viime tiistaina tuli toi viimeisin hammas ja ehkä viime maanantaista on menty kolmella aterialla.
Et näin ainakin meillä. Vois varmaan kokeilla ainakin vähentää aterioita jos ei kokonaan lopettaa joksikin aikaa jos tois apua :hug: Ja meillä nlassa sanoi terkka aamupuurosta et jos ei vanhemmatkaan tykkää aamulla syödä kovin hyvin niin kuulema vauva voi olla samanlainen :whistle: Kuulostaa hassulle et vauva jo osais olla tykkäämättä aamusyönnistä..liekö perää!

Mut tsemppiä kaikille :hug:

Niin ja meillä ennen tuota lakkoilua poika söi kans ihan kunnolla!

Aippa3 ja poika 5kk ja 4pvä
 
Anu-78
aippa3, mä oon kans miettinyt et tuleeko hampaita Sakulle, mut ei näy vielä mitään, ei edes mitään valkeita jälkiä ikinissä, mut kuola määrä on kyl sit taas ihan toista luokkaa :eek: sitä riittää vaikka muille jakaa:) ja minä oon tehnyt nyt silleen et jos rupee huutamaan ku sosetta meinaan antaa, kokeilen ekaks ja sit jos ei syö ni en tuputa väkisellä, sit en anna ollenkaan. Kokeilen sit myöhemmin uudestaan jos sit vaikka kelpais:) ja muutamia kertoja näin olen sitten saanut niitä soseita annettua...ja tissittelyt meiltä on nyt loppu, se loppu siihen kun Saku rupes tohon syömälakkoon :( ei huolinut tissiäkään:( mut samapa tuo ku yhestä tisusta vaan söi, mut jotenkin vaan jäi kaipaamaan niitä ihania hetkiä :'( ...
 
Meillä kans syö vaan yhestä tissistä...jo kolme kk menny niin!
Ja kun viime maanantaina oli pojulla nla ja taas eri terkka ja taas puhuin hälle tuosta asiasta niin aiheutti mulle pienen pelon kun alkoi kyselemään et eihän oo mitään muutoksia rinnassa tms. Ja olenhan minä tutkinut enkä ole huomannut mitään. Mutta nyt eilen kuulin erään tapauksen joka sai mut taas pelkäämään et miten salakavala sairaus syöpä voi olla :'(
Ja taidan tutkituttaa ton rinnan ihan varuiks lääkärillä.
Miten pitkään imetit Anu-78 pelkästään toisella rinnalla ja onko kukaan siitä ollu huolissaan?
Toki minä olen kuullut et aika moni on syöttänyt vaan toisesta eikä mitään ole ollut tai tullut!
 
Anu-78
aippa3, imetin tosta vasemmasta rinnasta kolmesta kuukaudesta tänne 5 kuukauteen eli 2kk ja kukaan ei oo ollut huolissaan, ei edes neuvolassa eikä oo sanoneet mitään mistään muutoksista...ja sen takia vaan imetin toisesta ku poika alkoi hylkäämään oikean puoleista rintaa ja sit sieltä ei enää tullut maitoakaan:(
 
Joo mulla kans poika ei enää suostunu syömään tuosta toisesta kun maito väheni eikä saanu imettyä :/ Ennen tätä omaa tapausta en ollu kuullut moisesta mutta kun oon omaa tarinaa kertonu niin joitain olen kuullut et on ollut samanlainen tapaus!
 
aippa3 ja Anu-78, mä esikoista imetin 8kk joista 4 vain yhdellä rinnalla. Arttu meinas kans jossain välissä alkaa hylkimään toista rintaa mutta nyt kelpaa taas niinku ennenki ja maidon määrä huonommassa rinnassa on lisääntynyt lähes samalle tasolle ku paremmassa.. Mut siis sitä piti sanoa että en ole kuullutkaan että pitäis alkaa pelätä jotain syöpää tai muuta!!?
Ei mulle neuvolassakaan aikanaan mitää muuta sanottu ku että kyllä se imetys yhdelläkin tissillä onnistuu ku imetetäänhän sitä kaksosiakin. Maidon määrät kyllä tasaantuu.

Ja Joannalle ja muillekin kenellä huudetaan tai jätetään syömättä niin ekana tulis mieleen se hampaidentulo. Sen aikanahan monet lapset saa pikku flunssan ja ripulinkin. Johtuu ilmeisesti siitä ku ien on rikki niin vastustuskyky laskee ja toisaalta jos kuolaa paljon ja nielee sen niin meneehän se maha siitä löysälle.
(ja sit tietty korvat kannattaa käydä näyttämässä jos vähäkään epäilee tulehdusta - meillä esikoinen ei kans kummemmin oireillut et olis itse arvannut korvissa vian olevan, vaikutti peruskiukkuiselta kunnes nousi tosi korkea kuume ja vein lääkäriin)


RouvaP kyllä se neuvolassa annetaan mutta ei kaikille automaattisesti, se pitää itse pyytää. Just tänään ainaki Aamulehdessä luki et terveyskeskuksissa annetaan aikuisille mutta neuvolat hoitaa 6-36kuisten rokotukset. ...viime vuonna en esikoiselle ottanut mutta nyt taidan ottaa molemmille. pelottaa vaan ne rokotuksen jälkitaudit ku moni sai viime vuonna rokotteen jälkeen flunssan kera korvatulehduksen ja siitä puhuttiin et olis jälkitauti rokotteesta.
 
Meillä opetellaan elämään tuttipullojen ja neocate-jauhe-korvikemaidon kanssa. Kyllä on melkoista rumbaa pestä ja keittää noita ja vesikin tuohon maitoon on keitettävä.. :kieh: Sitten kun on vielä kauheat imetyksenlopettamiseen liittyvät tuskat, nyt imetän noin 3-4 kertaa vuorokaudessa ja muuten annan pulloa, niin ei helpota yhtään. Koen olevani epäonnistunut ja huono ja kaikkea järjetöntä, vaikka siitähän ei tosiaan ollut edes kyse.. Vaan siitä, ettei yksinkertaisesti enää voinut imettää. Yhden äidin kanssa laittelen sähköpostia, joka on samassa elämäntilanteessa kuukautta vanhemman lapsen kanssa. Samantapaiset allergiat ja oireetkin heillä, tavattiin kerran lääkärireissulla Hkissa.

Irvin senkun hymyilee. On se vähän jo helpottanut tuo elämä Neocatella, mutta ei vielä täysin. Perjantaina siis aloitettiin ottamaan mukaan tuota korvikemaitoa pojalle. Kiinteitä ei vieläkään voida aloittaa, varmaan tässä parin kolmen viikon päästä voidaan jotain kokeilla, kunhan pojalla tilanne rauhoittuu. Mut ikinä ei tiedä, niin ei uskalla varmaksi sanoa.

Heili ja Irvin 6kk + 3 pvää

PS: Kiitos lohdutuksista :flower:
 
anuuu, ei meillä tarvitse erikseen pyytää, kunhan vaan menee sinne joukkorokotus-tilaisuuteen silloin ku se järjestetään. (tää on siis vaan lapsille järjestetty, aikusille on omat päivät) Esikoiselle ostin sen viime vuonna ja se pistettiin siellä samalla ku 2vee sai sen ilmasen. Meillä ei ainakaan tullu mitään siitä rokotteesta ja aion kyl ottaa sen kaikille. Ihmettelin vaan ku niin ku siellä neuvolassa nimenomaan sanottiin et ei alle 1vuotiaille anneta ollenkaan. Täytyy vielä kysyä ens kerralla miten toimitaan.
vuotaraaputtimen uni oli ihan hervottoman hauska! :LOL: Mä oon vaan nähny unta et anuuu ja Arttu tuli meille yökylään (tervetuloa vaan!) ja kerran Mavi kertoi täällä vauva-uutisia! Aika levottomia unia... :D

RouvaP ja Nariseva PieniMies 5kk
 
Argh, nyt tulee pelkkää purnausta itkuhälyttimistä:

Meillä oli ensin Philipsin DECT SCD499, eli kallis ja hieno laite mukamas - no eipä ollut, söi kilokaupalla pattereita ja lakkasi sitten lopulta kokonaan toimimasta muutamassa kuukaudessa. Palautin sitten laitteen ja sain rahat takaisin. Sen jälkeen olen tutkinut ja päätynyt siihen tulokseen, että haluan Padwico 903 -hälyttimen. Niitä ei saa kovin monesta paikasta, joten raahauduin tänään pitkän ja vaikean matkan julkisilla Vantaalle lapsen kanssa ja ostin kyseisen laitteen Lastentarvikkeesta. Mutta kun tulin kotiin ja avasin paketin, niin sieltä löytyikin ihan naarmuinen ja selvästi käytetty laite! Ja Lastentarvike ei kuulemma postita minulle uutta tilalle (olisin postittanut tämän kappaleen asiakaspalautuksena takaisin), vaan pitää hankkiutua liikkeeseen vaihtamaan... ei kovin korkeita pisteitä Lastentarvikkeelle, etenkin kun olivat myös laskuttaneet yhdestä lelusta enemmän kuin hintalapussa luki (senkin huomastin vasta kotona tietty). No, onneksi Itiksessäkin on liike, niin ei tarvitse mennä enää tuonne Varistoon asti. Mutta harmittaa ihan vietävästi!! Pahoittelut marmatuksesta niille, jotka kamppailevat vakavampien ongelmien kanssa :ashamed:
 
Pienen nuhanenän hoitoa...

Nyt on istuttu suihkukopissa kuumassa höyryssä, päälle vähän löylytelty saunassa, nenä niistettiin "sukeltamalla" suihkussa. Sitten nenätippoja, suppo ja lämmintä päälle. Iso lautasellinen puuroa (päivällä suostunut vaan maitoa juomaan) ja päälle maitoa. Neiti on nyt viety sänkyyn... katsotaan kuin käy!! Toivottavasti sais nyt nukuttua... unilaulua tuolla juuri "laulaa" =)

Joanna ja Pinja 2pv vaille 6kk
 
Influenssarokotuksen saa jos on täyttänyt 6 kk rokotuspäivään mennessä. Meillä täällä rokotukset marraskuussa ja toinen satsi sitten joulukuussa. Esikoiselle riittää kuulemma yksi rokote kun viime vuona sai. Meillä töissä ainakin sairaanhoitaja sanoi ettei raskaana ollessa suositella rokotusta.
 

Yhteistyössä