***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Kiitos kaikille henkisestä tuesta!
Neiti valvo sit puoltoista tuntia yöllä käsillä sätkien ja tutkien unipupun pesuohjetta.. anuuu teillä kuulostaa yhtä kivalta ku meillä :eek: Joku uus juttu muuten toi neidin käsien sätkytys. Heiluttaa kumpiakin käsiä vuorotellen ihan täysiä ylös alas. Se on aika koomista ku sitä tehdään myös syötön aikana. Ja jos kädessä on joku lelu, sitä ravistellaan myös täysiä ylös alas =)

ps. Sain sentään nukuttua ekat päikkärit yhtä aikaa 1,5h :)
 
Hauska kuulla, että muillakin sätkytellään käsiä! Meillä poju herää usein alkuyöstä sätkimään käsiään - ensin lätkäyttää niitä varovasti patjaa vasten ja sitten kiihtyvällä tahdilla ylös ja alas, kunnes paniikki iskee ja itku alkaa... tämän voi välttää ottamalla mahdollisimman nopeasti käsistä kiinni tai laittamalla molempiin käsiin unilelun heti kun sätkintä alkaa, silloin poika yleensä rauhoittuu ja jatkaa uniaan. Joku ihmeen "tyhjän käden pelko" siis kyseessä =)

Meillä nukutaan öisin edelleen ihan ok, noin 2 syöntikertaa yleensä. Nukkumaanmenoaika on tosin päikkäritilanteen mukaan mitä vaan välillä 20.30-23. Saisi vähitellen alkaa olla lähempänä tuota puoli ysiä!
 
Heippa hei pitkästä aikaa!

Lukemassa olen käynyt päivittäin, mutta miten tää kirjoittaminen on mukamas niin vaikeata...

Meillä syödään kiinteitä pari kertaa päivässä ja nyt olisi tarkoitus saada iltapuuro kehiin tän viikon aikana. Kaikki on tähän mennessä uponnut mieheen hyvin, lempparina taitaa olla bataatti ja päärynä. Hedelmiä/ marjoja ei vielä hirveästi olla maisteltu, syöty on vaan mangoa, päärynää ja ruusunmarjaa. Mango on kyllä kiva kun se värjää vaatteet... Sappisaippuaa koitin, mutta ei irronnut silläkään. Kolme liotusta tahranpoistoaineessa auttoi sen verran että vaatteita voi taas käyttää.

Unet on meillä parantuneet ainakin hetkellisesti. Viime yönä nukuttiin 8 tuntia putkeen ja pari aikaisempaa yötä on olleet myöskin ihan jees. En mä silti vielä usko että tää olisi pysyvää, mutta ihan kiva että edes muutama yö on mennyt hyvin! Saa itsekin vähän nukuttua. Tosin mun sisäinen kello herätti mut yhdeltä ihmettelemään kun mies vaan nukkuu :D Onneksi sain unenpäästä kiinni melkolailla heti ettei tullut sitten itse kukuttua keskellä yötä!

Mä lähden virittelemään hepulle hyppykiikkua. Löysin sen kirpalta ja nyt tartteis löytää sille paikka jostain oviaukosta. Saapa nähdä mitä mies siitä tykkää, on se ainakin hyvä jos tarttee saada toi äijä paikalleen vähäksi aikaa, siitä ei ainakaan pääse karkaamaan :LOL:

Ja onnittelut elzibelzille ja kmarialle näin jälkikäteen :flower:

paddington ja minimies kohta 5kk
 
Myöhästyneet onnittelut elzibelzi ja KMaria! :flower:

Tsemppiä yökukkujien äideille! :hug: Me käytiin tänäään neuvolassa ja yritin kysellä apuja meidän pojan yökukkumiseen. Ihme kyllä, terkka ei suositellut unikoulua, koska poika on vielä liian nuori!!!(5kk ja 2vk) Pitää kuulemma mennä yli puolen vuoden ensin. No, kokeillaan nyt ensin ruokavaliolla, jos joku ruoka ei sovikaan pojalle ja sen tähden huutaa yöllä. Eli annan nyt vain maissia, luumua, kaurapuuroa (veteen tehtynä) ja päärynää. Näin mennään viikko ja kattellaan sitten. Terkka sanoi, että tämä on niin vilkas kehitysvaihe, että monet vauvat elävät yöllä päivän juttuja uudelleen ja nukkuvat huonosti. Veikkaan, että tästä on juuri kysymys, ei tuosta ruokavaliosta, mutta kokeilen nyt kumminkin ruokavaliotakin.

Mitäs vielä..Niin, pojan paino oli ennen kiinteitä hieman alakanttiin ja nyt on vielä enemmän alakanttiin!!! :/ Hieman outoa....Pitkä ja hoikka poika meillä 7100g ja 69,5 cm. Sain ohjeeksi sekoittaa ruuan sekaan kasvisöljyä, että poika saisi kaloreita. Mitähän vettä tuo munkin äidinmaitoni oikein on, kun ei poika edes kaloreita siitä tarpeeks saa.... :$

Jotain muutakin oli, mutta en pysty enää kirjottaan, piti ottaa poika tähän syliin...!
 
Pikaseen vaan kommenttia Marikalle, meillä oli poitsu 5 kk neuvolassa 70cm ja 7100 + jotain grammoja päälle eli samoissa mitoissa kuin teidän poika. Mä en ole yhtään huolissani tosta painosta. Kyllä ne lapset jo vauvoina ovat erilaisia ja erikokoisia. Meillä on toi keskimmäinen ihan samaa mallia kuin tämä kuopus, eli pitkä ja hoikka oli jo vauvana ja sellainen on edelleen (täyttää helmikuussa 9-v.), vaikka miten paljon söis! Ja oon sitä mieltä, et ei sitä pituuttakaan tulis, jos ei tarpeeksi ravintoa sais. Tottakai kun nopeasti kasvaa pituutta, niin se paino jää vähän laahaamaan perästä. Joten älä todellakaan luule, etteikö äidinmaito sun pojalle parasta ja ravitsevinta ruokaa ois :) .

Nyt koisimaan, öitä! Ai niin meilläkin sätkytellään käsiä hulluna!

Lilja + nukkuva poju (kohta 5,5 kk)
 
Huonosta yöstä vielä huonompaan..
Arttu rohisi aina imiessään rintaa (30-60min välein) ja yskikin välillä. Aamulla 06 jälkeen ei suostunut tissille tai nukkumaan, mut onneks mies nousi sen kans 07 niin et itse sain nukuttua vielä tunnin. Mut mut, selvis miksi herralla nuha ja huonot yöt -> oli vihdoin se yksi läpi kuultanut hammas puskenut kunnolla ikenen rikki. :D Jos tää tästä.
 
Lilja-76 kiitti tsempistä! Ihan totta se on, että vauvat on niin erilaisia. En siis huolestu pojan hoikkuudesta, hän vain on semmoinen! =)

Juu, meilläkin on käsien sätkyttely ja kaiken taputtelu astunut kuvioihin pari päivää sitten. Äidin ja isän naamaakin pitää taputella! :heart:

Anuu onnea hampaasta ja jospa ne yöt nyt helpottuisivat!! Minä laitoin pojalle supon vielä hampaan puhkeamista seuraavana iltanakin, sen verran oli ärtyinen.

Joanna onnea hääpäivän johdosta! :flower: Ehkä sinäkin sitten saat sen aamiaisen sänkyyn joskus, ehkäpä jo ensi vuonna!! :saint:

Meillä nukuttiin viime yönä...Tämä mamma on nyt niin iloinen, että ripaskaa tekis mieli tanssia! =) Kauhuitkuun herättiin vain kerran ja syömäänkin sitten vain 2 kertaa. Eli, yhteensä vain 3 kertaa! Heräsin mä pari kertaa laittamaan tuttia siinä välissä suuhun, mutta ihanaa, että poika rauhoittui siihen. Todennäköisesti tämä yö johtui eilisestä rokotuksesta, mutta oli mukavaa nukkua pitkästä aikaa! (nykyään osaa siis arvostaa jo tämmöistäkin yötä, vaikka joillekin nämäkin heräämiset ovat paljon! ;) )

Ai niin, meinas mennä hermo, kun käytiin tänään viemässä pojan passihakemusta. EI kelvannut kuva, koska mun käsi näkyi reunassa vähän!!! Meinas kilahtaa, sen verran hankalaa oli ensin ottaa se kuva ja sitten vielä raahata pieni poliisilaitokselle aamuvarhaisella. Ei auttanu muuta, kun mennä ottamaan toinen passikuva....Ny onneks kelpas.....

Nyt syömään!
 
Nyt tulee aika paljon valitusta, pahoittelut etukäteen... :ashamed: Poika yskii edelleen ja eilen tuli esikoinen kipeeksi. :headwall: Me ollaan ihan oikeesti oltu kohta 6viikkoa vuorotellen kipeinä ja alkaa kohta huumori loppua. Kaupan päälle mulla on silmäs jotain häikkää enkä sais ennen perjantain lääkäriä esim. nostella mitään raskasta! Ja kuinkahan se käytännös onnistuu, kysyn vaan... Mieheltä hajos eilen illalla paikka hampaasta, puolet hampaasta lohkes! Poika riekkui koko yön vaihteeksi, piti syöttää, kapaloida, vaihtaa vaippaa, showta oikein koko rahan edestä. :headwall: Sain nukuttua pari tuntia ja sit aamulla herätys ku mulla hammaslääkäri 9.00. Miksi edeltävä yö on aina ihan paska ku pitää herätä aikasin... Tästä hommasta on kyllä ilo kaukana tällä hetkellä. :( Sit vielä murehdittaa et jos toi silmä-juttu onki jotain vakavampaa, saa sitäki kelata koko viikon ku lääkäri on vasta pe. MUTTA suunta ei ole tästä kuin ylöspäin, periksi ei anneta!
Soseista, ei anneta edelleenkään. Tuli muuten mieleen kun täällä oli noita yöhulinoita, et joillekkin vauvoille ei sovi kaura yötä vasten, meillä esikoinen oireili vatsalla jos sai kaurapuuroa illalla. Oireina oli just itku ja levottomuus. Toki nuo uudet taidot tekee oman osansa, meilläkin hulinoidaan vaikka ei soseita syökään. Ja tuo täyteen itkuun herääminen on myös meillä tuttua, epäilen et liittyy hampaisiin.
Unikoulusta, kokemusta on, ei kovin hyviä sellaisia. En tiedä onko meidän lapset poikkeuksellisen kovapäisiä (tai vanhemmat heikkoja...) mut niille olis varmaan saanu pitää unikoulua hamaan tulevaisuuteen asti, ei yksinkertaisesti menny oppi perille. Toinen ongelma oli se et he on aina jaksanu huutaa vaikka sit aamuun asti ja vaikka joka yö. :( Ei puhettakaan et olis esim. kolmessa yössä helpottanu, paheni vaan. Mulla ei ainakaan hermot kestäny kuunnella sitä huutoa illasta toiseen. Meillä on sit menty joko syöttämällä tai tarjoomalla tuttia siihen asti et on alkanu ite nukkumaan yöt. Kakkosta yösyötin vielä vuoden vanhana ku muuten olis heränny 5.00. aikoihin. Vierottui sit itsestään ku odotin poikaa. Meillä ei onneksi kukaan ole heräillyt öisin kovin usein.

Jaahas, poika huutaa ja kakkonen ei suostu päikyille. :headwall:

RouvaP ja Poika kohta 5kk
 
Auttakaa nyt naista mäessä! kun meidän pikkumies on tehnyt tissilakon. Eilen illalla päätti ettei huoli iltatissiä, yöllä söi kerran. Ja tänään sama homma: koko päivänä ei ole huolinut tissiä. vetää van päätä pois ja komentaa. Kokeilin antaa ennen soseita, ei syönyt. Eikä soseiden jälkeen.
Onko jollain kokemusta lakkoilusta esikoisten kanssa tai muuten? Onko tää meidän mies nyt päättänyt olla iso ja lopettaa tissittelyt päivällä vallan kokonaan?
Nokkista oon yrittänyt tarjoilla jo useamman päivän, ei näytä ymmärtävän mitä sille kuuluisi tehdä.
Soseita sentään uppoaa, niissä nyt on onneksi edes jonkin verran nestettä.
Mutta mitähän mun pitäisi tehdä?
 
Voihan Kauhajoki :'(

Jaksamisia RouvaP:lle :hug:
Ja Zeena mä en osaa sanoa tissilakkoon mitään mut googlaa imetystukilistan sivuille itsesi. Ooks kokeillut semmosesta nokkamukista mistä tulee kaatamalla, meidän Arttu juo semmosesta ku vanha tekijä mut ei tajua noitten hienojen pehmeänokkaisten ja muitten päälle.

Onnea Joanna minunkin puolesta!
 
Anu-78
Meillä nyt soseet pari päivää pois käytöstä, Saku alkoi tekemään silleen et ku näki et laitan sosetta valmiiks lautasella ni alko hirvee huuto kuulumaan:( ja tätä on nyt jatkunut 3-4 päivää ja soitin neuvolaan siitä ja täti siellä sanoi että pidä pari päivää paussia että et anna niitä ollenkaan että annat vaan maitoa ja vellejä. Hampaita ei näyttäs olevan tulossa, eikä oo korvatulehdustakaan että en sit tiedä mistä tää johtuu, mut kokeillaan nyt näin että ei anneta niitä soseita ollenkaan ja ku painokin on kerta ihan hyvä...

Ja siis, mua ottaa nyt päähän noi koulu ammuskelut ihan hirveesti :kieh: eihän sitä kohta uskalla omia lapsiaan kouluun laittaa kun joka vuos saa lukea ja kuunnella että jossain koulussa ollaan ammutta, tai saatikka uhkailua siihen suuntaan :headwall:
Osanotat vaan kaikille jotka tuolla Kauhajoen koulussa on menehtyneet! Surullista :'( :'(

Anu&Saku
 
Zeena, jos ehtisin laittaisin sulle tähän vinkkejä mut löydät samat tiedot imetystukilistan sivuilta kohdasta lakkoilu ja rintaraivarit. (Kuten Anuuu jo aikaisemmin neuvoi, kiitos muuten tuesta! :) ) Tsemppiä, tilanne ei oo toivoton!

RouvaP
 
:wave:

Kauheeta :ashamed: kyllä kaikenlaista kamalaa ja pahaa tapahtuu :eek:

ZEENA, tuttua on meillä toi lakkoilu, neiti pitää vähän väliä taukoja tissin syönnissä enkä ole vieläkään päässyt selvyyteen mistä johtunee :eek:
Olen sit vaan kylmästi antanu pullosta korviketta ja siitä on aina sen verran syönyt et on nestettä saanut ja toivottavasti tarpeeksi, nyt tämän hetkisen lakkoilun aikana olen antanut nokkamukista vettä aina soseiden syönnin jälkeen ja menee sitäkin vähän :p

Yritän aina ensiksi antaa tissiä ja vähän ajan päästä soseen ja vettä päälle muutama hörppy, ja kun näyttää et jotain olis vailla koitan eka tissillä ja jos ei huoli annan pullosta ja juo sit jonkin verran, tosin meillä ei ole päätä huimaavat määrät vielä mitään mitä neiti syö, ei soseet eikä maidon tai vellin määrät, mut ompa tuo joka kerta hitusen kasvanut ja ihan iloinen ja tyytyväinen tyllerö on et olen ajatellut et syöpi/juopi sen mitä tarvii.
En tiedä saitkos mitään irti mut näin meillä
:D :D :D

täytyy mennä neiti kutsuupi

vilijonka ja kasandra
 
Voi helvetti ku nykyään on kieroon kasvaneita kakaroita! :eek: Todella järkyttävää!
Täytyy vain toivoa, että omasta lapsesta tulee jotenkin järkevä tyyppi eikä se joutuis kohtaamaan mitään tuollaista. Nyt on helppo, kun neiti kulkee aina mukana, mut voin vaan kuvitella kuin mä huolehdin itteni sairaaksi sitten kun neiti joskus lähtee yksin liikenteeseen... Oon varmaan jossain nurkan takana vakoilemassa sen tekemisiä :ashamed:

Ja neiti sit sai mun taudin eli nokka vuotaa... nice. Yöllä siis herätään syömään, ryystetään nenää, sätkytellään... nukunkohan mä enää yhtään täyttä tuntia putkeen.. no, pienet on mun murheet tällä hetkellä.

MB ja nuhanenä 5kk+
 
Kamalaa kyllä miten joku voi tuhota monen ihmisen elämän.

Me oltiin aamusta kerhossa ja iltapäivällä käytiin puistossa. Mies menikin jo tänään iltavuoroon ja olin lasten kanssa kolmistaan. Huomenna ollaan myös ilta kolmistaan.

En nyt muistakaan mitä piti kirjoitella, ajatus ei kulje. Pojat taisivat nukahtaa joten menen suihkuun ja jospa ajatus alkaisi kulkea.
 
Kiinteistä: Meillä ollaan maisteltu uutta makua yleensä 3 päivää ja sitten otettu taas uusi.

Unikoulu: Meillä esikoisella käytettiin tassuttelua kun opetettiin nukahtamaan omaan sänkyynsä. Yösyötöistähän ei tarvinnut vieroittaa kun lopetti itse yösyönnit jo 1,5 kk iässä. Tämä pikkuveli taas syö nykyisin 1-2 kertaa yössä, yleensä 2. Odotan kyllä että iltapuuro alkaa mennä niin hyvin että pitäisi nälkää yön yli.
Yösyötöistä vieroittamista olen ajatellut sitten kun menee kiinteät kunnolla. Ja sittenkin katsotaan sellainen ajanjakso että mieskin kotona.
 
Tuli tosi paha mieli tuosta ammuskelujutusta, ja vielä enempi alkoi harmittamaan, että tuo ammuskelijakin kuoli, olisi saanut jäädä totaalisen liikuntakyvyttömäksi ja silti siten, että pää olisi toiminut, olisi ollut loppuikä aikaa ajatella tekosiaan :x

Joanna:
Ihana kuva :hug: Istuuko teidän neiti jo noin tukevasti? Meidän herra kellahtaa nurin, ellen pidä kiinni :LOL:

Tänne ei ihmeitä kuulu. Uusia (=uusia käytettyjä) vaunuja olen koittanut mietiskellä, nyt meillä teutonian mistralit, joista haluan eroon, mielestäni kömpelöt ja tuo tavarakori on järkkysurkea, sinne ei saa pujoteltua mitään... Lisäksi vaunut muutoinkin surkean matalat. Mekin kun kävellään koiran kanssa (nyt, kun painoa olen koittanut tiputella) pari tuntia päivässä, etupäässä sorateitä, haluaisin kunnon kärryt.. Toimisikohan jotkut kolmipyöräiset mallit, ja millaisiahan ne ovat talvella.. ?

Mutta nyt koiran kanssa lenkille, kerrankin kahdestaan, kun ukko menee töihin vasta myöhemmin B)

Ihanaa päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö
 

Yhteistyössä