***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

angel08 kuten Anu sanoikin, kaikki vauvat on erilaisia. meillä esikoinen söi tissiä öisin siihen asti kunnes imetys lopetettiin kokonaan - oli silloin 1v4kk. eikä mua haitannut se yösyöminen lainkaan kun samassa pedissä nukutaan niin se ei ollut unista pois mitenkään.
ja kun tyttö oli jo niin iso silloin, oli kerrasta poikki-menetelmä imetyksen lopettamisessa hyvä. mä en halunnut vähentää syöntikertoja, koska musta tuntuu että se vaan hämää lasta ja lapsi miettii että "miksi nyt saan rintaa mutta äsken en saanut?" . toki jos luonnostaan olisi jäänyt imetyskertoja väliin, olisin lopetellut sillä tapaa. siinä tapauksessa se kerrasta poikki oli helpompaa. ja pulloahan tyttö ei syönyt sitten ollenkaan (eikä tuttia). suoraan siirryttiin ihan tavallisiin laseihin ja matkalla on mukana pillimuki. nokkamukeja tvs tyttö ei tajunnut ollenkaan.

meillä muuten jätkä ei taida enää kohta syödä sitä tuttia. kun pitää siirtyä isompaan malliin iän ja hampaiden puolesta niin nepä ei pojalle kelpaakaan ollenkaan. saapi kattoa miten käy, kun eihän Miska syö tuttia kuin vaunuissa välillä, enää ei syö kantoliinassakaan sitä tai hereillä ole ikinä lussutellut. mutta ei lussuttele sormiakaan, onneksi!

esikoinen lähti isovanhemmille päiväkylään ja nyt on kyllä ihan lomaa olla vaan vauvan kanssa kotosalla.
 
Kiitti unikoulu ja kirjavinkeistä! Unikoulu sekä houkuttaa että pelottaa. Kamala oravanpyörä toisaalta, poika pitäisi saada nukkumaan kunnolla, mutta itse on niin naatti, että pelkään etten jaksa rankkaa unikoulua. :| Pitäis ensin saada vähän energiaa siihen, mutta mistäs sen repii?? Hehheh! Viime yönä poika heräsi kellon tarkkuudella 1,5 tunnin välein. Meidän poika ei vikisekään vienosti, vaan herää täysin hysteerisen huudon kanssa. On vielä unessa, luulisin....Mikään muu ei auta, kuin ensin kantelu, että saa pojan rauhoittumaan jotenkin ja sitten rinta. Tassuttelut, tutti, silittely, mikään ei auta. :| On tässä käynyt mielessä, että olisiko pojan unimaailmassa jotain häikkää, kun noin kauhuissaan herää. Mutta tosiaan, unikoulu on varmaan se eka asia, mikä pitää tehdä, kai sen energian jostain saa. Ja pitää varmaan laittaa laput naapurien postiluukusta, että itkua tiedossa!! (vielä enemmän kuin tähän mennessä!! :LOL:

Hmm. Maanantaina neuvola, puhun asiasta siellä ja tällä kertaa vaadin ohjeita. En enää tyydy siihen vastaukseen, että "semmoisia ne vauvat vain ovat...." |O

Anu-78 aika hassua, että teille tuli erilainen Vaukirja-paketti kuin mitä meille! Mä luulin, että paketit on saman ikäisille samanlaisia! Kävin katsomassa sivuilta ja seuraava paketti vaikutti paljon järkevämmältä kuin mitä tämä minkä nyt sain, ehkä vielä sen paketin otan, jos olisin siihen tyytyväinen.

Nyt tuolla herättiin aamu-unilta, parasta mennä!
AUrinkoista syyspäivää hippusille!
Marika ja poika 5kk 2vk
 
Kiitos unikouluvinkeistä! Kiitos mimmulille rohkaisevasta viestistä! Ja kuulin just, että kaverin samanikäinen vauva oli nukkunu ekaa kertaa 10 tuntia putkeen. Ihanan rohkaisevaa :) Mä odotan innolla sitä unikoulua, tekis mieli aloittaa heti ;), mutta odotellaan nyt vielä muutama viikko, että saa kaikki ateriat kehiin. Sit neiti onkin jo melkein 6kk. Eihän mulla muuten niin kiire, mutta kun meen sinne duuniin niin vaikka mies hoitaiskin yöheräämiset niin kyllä mä itekin niihin takuulla heräisin..
 
Hei kanssasisaret :wave: . Auttakaa taas mäessä. Olen nyt antanut viikon kauraa, joten voinko antaa broileria? Vai pitääkö mun siis ensin antaa ne kaikki viljat ja sit vasta lihat? Mua suututtaa, kun näihin kiinteisiin ei saa siis mitään opastusta neuvolasta. Joku Nesten kirja annettiin kun kysyin, mut en kyllä kamalasti siitä irti saanut. Ilman teitä syöttäisin varmaan vielä sitä pelkkää pottua kerran päivässä :LOL: Ja sen äippäpakkauksen oppaankin olen yllättäen kadottanut.

Niin ja kaikkien valvoskelijoiden ja heräilijöiden äideille :hug:

MarikaOnko teidän poitsu siis hereillä kun alkaa hysteerisen huudon? Meillä Onnilla oli tuossa hampaantekovaiheessa tuota muutamana yönä. Mut oli siis ihan unessa ja huusi hysteerisenä. Ei rauhoittunut syliin, eikä tutilla. Toin sit eteiseen ja laitoin valon, jolloin heräsi ja rauhoittui sylissä. Laitoin sit takas sänkyyn ja jatkoi heti unia. Ajattelin, että oli ehkä pahaa unta tms. Vai onko teillä aina herännyt syömään yöllä huudon kanssa? Tuo on kyllä varmasti rankkaa, jaksamisia :hug:


mukavaa sunnuntaita kaikille :wave:


Laylah ja :heart: Onni 5kk ja risat
 
Anu-78
Marika75, joo toi on aika hassua et noita kirjapaketteja tulee kellekkin mitä sattuu. Esim. mun kaveri jolla 8½kk ikäinen poika ni niille tuli toi sama kirjapaketti samana päivänä kuin meille, mikä meille nyt tule eli toi pehmeä kirja lusikalla ja pupulla varustettuna. Et mitenhän ne niitä oikein lähettää sielt? En tiedä...
 
Hirmuisesti puhetta ruoasta! Onko edelleen paljon muitakin pelkällä tissillä? Meillä ei olla vielä maisteltu mitään, koska neuvolassa sanottiin että hyvin ehtii aloitella maistelun kun kuusi kuukautta tulee täyteen. Tuntuu että osalla on kauhea kiire saada kaikki ruoka-aineet läpi ja monta ruokailukertaa päivään vaikka vauvat ei ole vielä puolta vuotta. En tarkoita kellekkään pahaa, vaan tulee itselle jotenkin paineita kun kaikki muut syöttää jo vaikka mitä, että pitäisikö meidänkin?! Meillä ei siis puhettakaan mistään unikoulusta vielä, kun ei olla edes kiinteitä aloitettu.

Meillä on nyt alettu käyttään jalkojakin liikkumiseen. Poika hiissaa pää ja kädet maassa ja työntää jaloilla eteenpäin. On tosi hassu näky, tuossa teille kuvakin!

http://www.aijaa.com/v.php?i=2770889.jpg

Tilsu ja Poju 5kk 2vk
 
Marika onko allergiat suljettu pois? Tuttujen tytöllä alkoi maito-ja muna-allergia oireilla vasta yli 3kk:n ikäisenä ja siihen saakka nukkui yönsäkin ku enkeli kunnes alkoi h*lvetilliset yöt heräämisineen. Mutta sit ku ratkes oikea apteekin korvike ja imetys jäi niin jäi tytös tuskat ja öiset itkutkin.

Tilsu älä mitää paineita ota! (eikä kukaan varmaan loukkaannu?) Eihän teilläkää ole ku se 2 viikkoa enää ja varmasti "saatte" alkaa syömään.
Mulla ainakin siksi tulee nopeaa otettua (2 uutta ainetta viikossa - sillä tahdilla kertyy jo esim. 4 viikossa aika lailla vaihtoehtoja mitä syöttää ) kunnolla ne kiinteät kehiin ku siitä ei hyödy lapsi eikä äiti jos antaa vain vähän maistiaisten muodossa. Että kun aloittaa niin sit kans syödään ja kunnolla (toivottavasti :whistle: ).

Laylah just niin et eka "avaus" jompaan kumpaan - vaikka eka viljoihin, sit lihaan.. sit vähitellen laajentaa niitten sisällä vaihtoehtoja.
Minä itse tein niin et annoin viikko sit pe nautaa ja tällä viikolla kauraa. Muita viljoja en vielä aikoihin anna, en ainakaa vehnää ku se on niin hitaasti sulavaa ja aika "turha".. Mut ajattelin kyllä ottaa heti ensi viikolla kalat kirjolohen muodossa kehiin että muru saisi hyviä kalarasvoja ja terveellistä vaihtelua ruokiinsa.
 
Anuu kiitti :flower: . Näin mäkin ajattelin,kun tuo kaurapuuro riittänee pojalle vielä pidemmän aikaa, mut noihin pääruokasoseisiin olisi jo kiva saada vaihtelua. Alkaa nuo pelkät kasvikset ilmeisesti ukkelia puuduttaa. Niin paitsi parsakaali, jota Onni söisi vaikka joka aterialla :LOL: . Mut kiitos! Täältä kyllä löytyy aina apua :heart:
 
Tilsu juu ei loukkaannuttu täällä ainakaan :D tai meillähän on jätkä vasta pari päivää kiinteitä syönyt ja syökin tosi hienosti. siskonsa oli aikanaan samanlainen että heti veteli isompia määriä surutta. tosin tyttö oli 6,5kk kun kiinteät aloitettiin eikä se kyllä ollut maistelua kuin ekana päivänä.
enemmän mä olen kokenut painostusta neuvolasta kiinteiden aloittamiseen, vaikka lapsi on kasvanut hyvin maidollakin. mua se ärsyttää ihan suunnattomasti että oletetaan kaikkien haluavan aloittaa kiinteät vauvalla heti kun tulee 4kk täyteen "koska se on niin kivaa äidistäkin". ittestäni kun se täysimetys on aika optimaalinen vaihtoehto, ei tartte sapuskoja lämmitellä, kuljetella purkkeja ja lusikoita ja essuja mukana jne.
nyt vaan tuli yksi päivä fiilis että annanpahan pojan maistaa pottua. ja kovasti tykkäsi :D tosin mä olin sitä harkinnut jo pari viikkoa, mutta aina vaan venytin.
 
Anu-78
Tilsu, jokainen äiti ja vauvahan meistä on yksilö et ei kannata paineita ottaa! :) En minä ainakaan tuosta loukkaannu ollenkaan. Meillä aloitettiin (n. 3½kk ikäisenä ) noi soseet sen takia et ku poitsu rupes hylkäämään oikeaa rintaa ja vasen ainoastaan kelpas ja se ei riittänyt joten korvikettakin jouduttiin antamaan, sit ku vielä poika söi sen kahen tunnin välein ja toisinaan tunnin välein, sillon aattelin et jos noi soseet pitäs sitä nälkää pidemmän aikaan poissa ja niin kuin kävikin :) ei ole ollut sit enää niin tiheesti maitoa vailla :) Et kukin tietenkin tekee tavallaan nää asiat mut näin meillä :)
 
Anu-78
Meillä ainakin menee niin et toinen on liha ja toinen kasvissose, joko aamupäivästä liha tai sit iltapäivällä annan sitä lihaa, riippuu herran unistakin :) tai sit toistepäin...
 
Anu-78
Ja Tilsulle piti vielä tosta kuvasta sanoa sen verran et meillä Saku kans menee tommoseen asentoon ja potkii itteensä eteenpäin =) ja välillä on aikas ihmeellisissä asennoissa et ei oo tosikaan :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Nyt kun on ollut ruuasta niin paljon puhetta, niin kertokaas te ketkä annatte jo kaks lämmintä ruokaa päivässä et onko molemmat lihaa vai toinen pelkkä kasvis? Ja kuin kuuluis tehdä?

Joanna ja Pinja 5kk ja 18pv
Meidän neuvolan ohjeissa oli että 8kk:n iässä vasta 2 liha-ateriaa.
 
Kiitos vastauksista. Näin mä olen ajatellutkin että sen kuuluu mennä. Meillä ollut kanssa tosi heikkoa toi neuvolan opastus kiinteisiin. 4kk neuvolassa lääkäri kysyi et vieläkö menette pelkällä tissillä niin vastasin et ollaan aloitettu kiinteiden maistelu. Siinä oli koko keskustelu kiinteistä!!!! :eek: Joten kiitos kovasti teille kaikille. Olette korvaamaton tuki :hug:
 
Sama juttu täälläkin, tosi heikosti on neuvola neuvonut kiinteiden aloituksen kanssa. Se Nestlen kirjanen iskettiin käteen ja se oli aika pitkälle siinä. Oon tässä miettiny, että miten ihmeessä ennen nettiaikaa äidit osasivat hoitaa lapsiaan, oliko silloin paremmat tukiverkostot tai jotain...Tai neuvolat parempia...Ken tietää. Mutta täältä saa kyllä hienosti osviittaa moneen asiaan!! :flower:

Laylah Meidän poika tuntuu olevan unessa, kun huuto alkaa. Nämä huudot alkoivat siis kiinteiden aloituksen kanssa samaan aikaan, joten jotenkin ehkä liittyy siihen. Anuu allergioita ei ole suljettu pois kuvioista, mutta syy miksi epäilen sitä on, että pojan iho on hyvä, eikä itkua ole päivisin. Mutta, hyvä kun muistutit, puhun tästäkin neuvolassa huomenna.

Tilsu
ei loukkaannuttu! :flower: Meillä aloitettiin kiinteät, kun neuvolassa ruvettiin vähän sanomaan, että pojan pituus ei korreloi enää oikein painon kanssa. Mutta aika hitaasti minä olen ottanut ohjelmaan uusia juttuja. Jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu ja miten on neuvottu. Ei kannata ottaa paineita! :flower:

Nyt ruoka on valmista! =)
 
No niin, tällä tytöllä tuli tänään 23 vuotta plakkariin. Eipä kyllä ole ollut yhtään sellanen synttärifiilis, kun ei ole mitenkään päässyt päivää juhlistamaan. Kävihän nuo mun porukat päivällä kahvilla meillä, mutta ei muuta.

Meilläkin Nooa herää välillä sellaiseen aivan hysteeriseen itkuun. Ihan kun pelästyisi jotakin unissaan... Viime yönäkin kolmesta heräämisestä yksi oli sellainen hysteerinen itkukohtaus. Lopettaa kyllä sen usein siihen kun nostetaan syliin ja puhutaan lempeästi. (ja laitetaan tissi suuhun tietenkin) ;)

Mitenkäs muuten uusien ruoka-aineiden maistelu menee? Oliko se silleen, että uutta ainetta pitäis vähintään neljä kertaa maistella... vai muistanko väärin. Yritin Nooalle syöttää muutama päivä sitten maissia ensimmäistä kertaa, eikä tuntunut maistuvan ollenkaan. Yritin sitä sitten vielä seuraavana päivänä, eikä taaskaan mennyt yhtään lusikallista, joten lopetin maissin maistelun. Oisko sitä pitänyt vielä maistattaa, vai kuinka??

Onpas tänään ainakin Helsingissä ollut nätti päivä. Käytiin aamupäivällä itiksessä maalaismarkkinoillakin. Ei kylläkään sieltä mitään ostettu.

elzibelzi ja Nooa 4kk 2vk
 
Me maisteltiin tänään ekat lihat, joka oli Piltin kasvisbroileria :) Mä oon kyl samaa mieltä ku anuuu että kaikki kehiin vaan niin nopeesti ku voi, että päästään ruoan makuun ja sitä myötä toivottavasti kunnon yöunille. Ja meillä syynä lisäksi se kun äiti menee töihin ni on iskälläkin sit helpompaa. Mä tosin oon oikonu vähän noita aitoja ku ollaan tässä nyt vajaa 2 viikkoa maisteltu ni otan melkein joka päivän uuden maun kehiin :whistle: Nyt syödään 2-3 ateriaa (toi 3. on se välipala eli joku hedelmäsose) ja ap on kasvis, ip liha. Jos nyt malttais syöttää tota lihaa esim. 4 päivää ennen ku ottaa riisipuuron kehiin. Sillä tai kauralla ajattelin aloittaa, eipä sillä kai väliä.

MB jokaonaivanhemmetinmoisessanuhassa ja neiti jokanukkuujomuttaheräätaasihankohta
 
Juu täällä taas valvotaan... puoli tuntia ollaan oltu hereillä ja ei tietoakaan unesta... ai kun on kivaa... |O Ei näköjään riitä, että syödään 2 tunnin välein. Kyllä nyt oon taas kateellinen niille, joiden vauvat nukkuu vaikka edes kolmen tunnin syöttöväleillä.. :'(

MB jokayskiikeuhkonsapihalle ja neiti pirteäkuinpeipponen
 
Voi MB, jaksuja kovasti ja paranemisia :hug: + kaikille muille yökukkujien äideille :hug: ! Viime yönä meidän poitsu roikku taas vähän väliä tissillä. Ihan tuntuu vaan tavasta olevan kysymys, kun heti kun saa tissin suuhun, niin nukahtaa. Tutti ei jostain syystä enää yöllä kelpaa, vaikka päivällä hyvin kelpaakin. Tietysti täytyy olla onnellinen, et poika ei valvomaan jää, vaan nukahtaa heti tissin suuhun saatuaan. Mä päätin, et en nyt sit turhaan sitä tuttia tarjoakaan, vaan suosiolla annan tisun suuhun. Täytyy sit jossain vaiheessa, kun kiinteät saadaan kuvioihin, ruveta pitämään unikoulua. Mietin vaan Marikan tavoin, et miten saan rahkeet siihen riittämään. Tai lähinnä se henkinen puoli siinä ahdistaa, en kestä kun toinen itkee... :'(
Siihen aikaan, kun esikko syntyi (kohta 12-v. sitten), oli neuvolan unikouluohjeena sellainen, et oven takaa piti jutella huutavalle vauvalle ja rauhoitella. Varmaan vauva jostain oven takaa puhelusta rauhoittuu :kieh: :kieh: ! Ihan pimeetä... Kai se sellainenkin unikoulu toimii eli parissa päivässä vauva rupee nukkumaan, mut on kyllä tosi julmaa, kun pienen annetaan yksin huutaa.

Tilsu meillä mennään myös rintamaidolla ja kieltämättä itsellekin tullut välillä mieleen, et pitäiskö aloittaa soseet, kun tuntuu, et täällä tosi monet aloittaneet jo ajat sitten. Mut kyllä me nyt sinne puoleen vuoteen sinnitellään, varsinkin kun siihen ei ole aikaa kuin reilu pari viikkoa. On sellanen olo vaan, et on tyhmää sit kysellä täällä soseen aloituksista, kun muilla menee soseet jo ihan täysillä ja niistä on täällä aiemmin puhuttu niin paljon. Noh, kai tää tästä. Niin ja mäkin olen sitä mieltä, et sit kun soseet aloittaa, niin kyllä ne kannattaa ottaa sitten ihan kunnolla ohjelmaan, tietenkin lapsentahtisesti.

Hölmöä muuten, et monet ei ole neuvolasta saaneet kunnollisia ohjeita kiinteiden aloitukseen. Esikon aikaan meillä ei ees ollut tietokonetta tai nettiä ja olisin kyllä ollut varmaan pulassa ilman neuvolan ohjeita. Kannattaa itse vaatia niitä ohjeita, jos eivät muuten niitä anna. Tosin noi neuvolan ohjeetkin saattaa olla toisiinsa nähden tosi ristiriitaisia, niin kuin täällä on huomattu. Vähän sellaisia "mielipide"-juttuja välillä. Eli niihin neuvolan ohjeisiinkin saa välillä suhtautua kriittisesti. Itse sitä usein kuitenkin parhaiten tietää, mikä omalle vauvalle sopii ja mikä ei.

Jotain muutakin mun piti kommentoida, mut ei muistu mieleen. Nyt vaipanvaihtoon!

Lilja + poju (kohta 5,5 kk)

*muoks* Ootko muuten Tilsu saanut neuvolasta sen ohjeen, miten 6kk täysimetetylle aloitetaan soseet? Eli viidessä viikossa otetaan kaikki ruoka-aineryhmät kehiin; 1.-2. vko edustajia kasvisryhmästä, 3. vko edustajia liha- ja kalaryhmästä, 4. vko edustaja viljaryhmästä ja 5. vko edustaja hedelmä- ja marjaryhmästä. Tää oli ihan uutta mulle, kun isompien lapsien aikana suositeltiin täysimettämään vaan 4 kk ja silloinhan aloitellaan paljon hitaammin.
 
Huomenta!

Piti tulla sen verran käväsemään, että MB :hug:

Me ollaan muutama päivä pois. Taloyhtiössä on remppa meneillään ja ollaan muutama päivä ilman lämpöä ja lämmintä vettä joten lähdemme Onnin kanssa mummolaan evakkoon.

Ihanasti paistaa aurinko =)

mukavia päiviä


toivottelevat kamalan tavaramäärän keskeltä
Laylah ja :heart: Onni 5kk ja 1vko
 
Lilja ei meille ole kyllä tuollaisia ohjeita annettu, siis ei nyt eikä esikoisen aikaan että miten nuo ruoka-aineet aletaan antamaan 5-6kk iässä siihen asti täysimetetyille :eek: tosin meillä jätkä saa jo pottua ja bataattia (pelkkä pottu ei uppoa), persikkaa ja mangoa sekä kaurapuuroa. ensi viikolla aattelin lisäillä porkkanaa ja parsakaalia, tarvittaessa luumua. ja sitten lihaa/soijaa. lihan saa kyllä mies hoitaa kun mä en osaa paistaa edes jauhelihaa :LOL:
 
Hei kaikille täältä auringonpaisteen keskeltä! Ihanan syksyisen kuulas ilma B)

En ole aikoihin käynyt edes lukemassa teidän juttuja, nyt on kamalasti sitten kiinni otettavaa. Jännä, että välillä iskee laiskuus juuri tuohon lukemiseen, saati että jaksaisi kirjoittaa jotain.

Meillä syödään tällä hetkellä pottu-vihannesseosta aamupäivällä ja illalla kaurapuuroa. Nyt ajattelin alkaa antamaan samaa seosta myös iltapäivästä. Itse olen antanut aina yhtä uutta ruoka-ainetta melkein viikon, kun poika oli silloin vauvana niin mahavaivainen. Pottuseokset eivät oikein maistu, tai siis kyllä suu aukeaa, mutta poika on oppinut jo pärisyttämään ruokaa ulos suusta :headwall: Hedelmäsose, jota annan aina jälkiruoaksi, uppoaa tietysti. Tällä hetkellä vihanneksista olen antanut pottua, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja kukkakaalia. Hedelmäsoseista menee ruusunmarjaa, mutta parin päivän päästä ajattelin vaihteluksi ottaa persikkaa, kunhan näen, tuleeko kukkakaalista mitään reaktioita.

Ruokajutut ei kyllä mietitytä, vaan: Mites on, pitääkö huolestua, kun pojalle on tullut samanlainen, hyvin limainen yskä kuin itsellänikin on? Poika on suht iloinen hereillä ollessaan eikä kuumetta ole. Pottu ei ole uponnut entiseen malliin, mutta ei sitä itselläkään mikä huippuruokahalu sairaana ole. Mietityttää vaan, että kunhan ei keuhkoputkentulehduseksi etenisi...

Mavi ja poika kohta 6 kk:tta!
 
Moikka!

Ei mekään olla soseiden aloituksesta sen kummempia ohjeita saatu, paitsi se Nestlen kirjanen ja A4 just siitä, miten täysimetetylle otetaan kiinteet käyttöön 5 viikossa. Mä olen kyllä mennyt noitten kiinteiden kanssa ihan sillä tuntumalla mitä vaistoan tytöstä ja mikä mun mielestä on hänelle parasta. En ole kuullutkaan siitä, että kahta liha-ateriaa ei saisi aluksi antaa ja olen kyllä antanu. Tosin ne lihamäärät on kyllä ihan minit mutta silti. Nyt eilen aloin maustaa tytön sosetta ja sotkin siihen sipuli-valkosipulisosetta. Tyttö söi ihan onnessaan! En sinänsä ihmettele, kun on muuten suhteellisen mauttomia noi sosehet...

Meillä on myös unikoulu edessä sit joskus kuukauden päästä ehkä. Tuntuu jotenkin siltä, että se yksikin herääminen on jokseenkin turha, kun vaikuttaa siltä, että typykkä herää ihan tavan vuoksi. Onneksi nukahtaa yleensä sen jälkeen. Joskus on meilläkin valvottu mutta se on harvinaista. Jaksuja kaikille, joilla on pikkuinen yökukkuja!

Niin, ja Elzibelzille myöhästyneet onnittelut! :flower: Mulla oli kans eilen synttärit mutta vuosia 11 enempi kun sulla. :)

KMaria ja Sentti kohta 5,5kk
 
elzibelzi meillä siinä samaisessa neuvolan kiinteidenaloitusoppaassa jossa muutakin tietoa on sanotaan että menee 10-15 kertaa että tottuu uuteen makuun (tai karkeampaan ruokaan), jos siis ei eka tykkää siitä...
Mut eihän sun tarvi sitä maissia pelkästään yrittääkään syöttää, pistä sekaan vaikka porkkanaa ku on jo 3 päivää maistanut.. tai jätä maissi, en mä ainakaa itsekään maissia syö joten en sitä sit oo Artullekaan enää tarjonnut ku mitä sen olis siitä järkeä edes tykätä ku ei me muutkaan sitä syödä ku korkeintaan hemapa-pussin muodossa.

MB - Jaksamisia, meillä kans tehtiin viimeyönä ennätyksiä, joskaan ei kivoja sellaisia... :headwall: 30min oli välillä syöttöväli ja oikeastaan 02 saakka nukkui tissi suussa mun kainalossa.. Minä sen sijaan en saanut nukuttua ku todella pienissä pätkissä.

...meen laittaan pojat maate ja tuun jatkaan jahka saan ne samaan aikaan unille.
 

Yhteistyössä