***Huhtihiput 2008 Maaliskuussa Vol2***

Huomenta-päivää.
Viikonloppu meni yli hyvin, sekä meillä miehen kanssa että pojalla hoidossa. Oli mumma ja paappa niin otettuja ku saivat kerranki hoitaa ensimmäistä lapsenlastaan.

Meillä kävi vaan 2 virpojaa, sama juttu viime vuonna vaikka asutaan omakoti-rivitalo-alueella jossa joka toisessa kodissa lapsia.. MUTTA luin netistä että ei sitä nykyään uskalleta päästää lapsia virpomaan ku pelätään pedofiileja. Ja itseasiassa ku mietin niin en minäkään täällä Tampereella päästäisi lapsia ilman valvontaa ovelta ovelle.. Kulkisin itse perässä, tai sit sovittais millä ovilla saa käydä.

Nyt on sit vaunut vaunuina, on ne vaan vieläki niinku uudet ja ihanat! Tää on kyl vähä sama varmaan ku miehillä autoja kohtaan, mä oon ihan "vaunuhullu". Nolo myöntää mut niin se vaan on.. kai jotku mammahormonit on sekoittanut mun pään sillä entinen lapseton minä ei olis vilkaissutkaan sillä silmällä kenenkään vaunuja. Ajattelin et ihan sama se millä lasta työntelee. :D heheh. vaan ei oo enää.

Sairaalakassia kai pitäis pikkuhiljaa alkaa miettimään. Mun pitää muistaa ostaa uudet karkit ku mies söi vanhat kaapista. Mä ite en pahemmin karkkia muuten syö mut synnytyksessä oli hyvä olla mukana kirpeää imeskeltävää. Ja saapa sitä samalla energiaa siitä sokerista.

mitäköhän sit muuta oli..? Niin sanoinko mä et tilasin sen vaavisängyn vihdoinki meille, se on kotiovella 28.3. Sit pääsen vihdoin petaamaan vauvalle petin. Kyl se on sit jo aikakin ku on sitte jo rv 38. Sen sängyn olis kyl saanut vaikka seuraavalle päivällekin mutta en mä viitti sitä vielä ottaa tänne.. Jotenki mulla hullu pakko venyttää kaiken laittamista. Tiedän vaan et ne vimpat päivät ja viikot on NIIN pitkiä. Pakko jättää touhuttavaa sinnekin.

Nii ja muuten vielä meni ihan kunnialla automatkat, pe ja su ajettiin Parkanoon pojan mummalavierailun takia (mun vanhemmat haki siitä sen Pohjanmaalle) ja autossa istumista tuli reilu 2 tuntia per päivä.. Aloin jo miettiin ikea-reissua viikon päähän. tekis mieli shoppaan tekstiilejä ja muutaki pientä. Siinä olis ainaki kokoajan sairaala noin 30min ajomatkan päässä (hki, hämeenlinna ja sit koto-tampere). Enkä mä jaksa uskoa että nopeaa syntyis ku esikoinen syntyi niin hitaasti,, enkä usko että ennen syntyy vaikka ajeliski ku esikoinen käynnistettiin vaikka meni vedet ja supistelikin jo valmiiksi.

...mietin eilen illalla että meidän pino on tosi harvinainen kun kukaan ei ole vieläkään sponttaanisti synnyttänyt! Hämyllähän oli sovittu aika sektioon joten häntä ei sillee yllärinä synnyttäneeksi voi laskea. muistan vaan ku 2-vuotta sitten tais ekat huhtikuiset syntyä jo tammi-helmikuussa ja tasaiseen tahtiin niitä syntyi ennen aikojaan. Nyt ei ketään!?! Mut hyvä niin, :flower: ollaan pitkällä jo!

Anu ja mauno 36+2 :heart:
 
Huomenet täältäkin...

Tuolla aiemmin oli juttua noista kivunlievityksistä, niin tuli mieleen sellainen et osassa paikoissa kätilöt on saaneet koulutuksen akupainantaan. Meillä viimeksi OYSissa merkkasivat mulle jalkoihin painelupisteet ja aina kun tunsin et supistus tulee niin mies paino kahdesta pisteestä. Vei kipua pois alkuvaiheessa tosi hyvin! Toivottavasti sattuu nytkin koulutuksen saanut kätilö, kun kuulemma OASssakin on osa käynyt kurssin.

Mulla mies järkkäsi tosi järkytyksen lauantai-iltana ja sit supisteli koko yön. Olin kyllä sille tosi vihainen... No nyt tilanne kai rauhottumaan päin. Onneksi en sentään synnyttänyt ku en varmaan olis kiukultani huolinu miestä mukaan koko synnytykseen... :kieh: No eiköhän tästä taas selvitä, ei ollu eka kerta. Onneksi ei sentään ole kyse vieraista naisista, mut valehtelemisesta kuitenkin :'(

Jep, mutta nyt pitäis lumisateesta huolimatta raahautua hetkeksi ulos Valtsun kanssa. Sais poika purettua energiaa, ku nyt vaan kitisee tuossa vieressä ettei ole tekemistä (yritin passittaa siivoamaan huoneensa, niin alkoi ovien paiskelu - ei kuulema ole kivaa...).

Leppoisaa pääsiäsiviikon alkua

Mussu ja muikkunen 38+1
 
voi mussu :hug: miehet on välillä idiootteja. ihan ilman näitä ihania raskaushormonejakin...

anu varo vaan, viidellä mun kaverilla on synnytys käynnistynyt Ikea-reissulla :LOL: että ihan hyvä kun kattelet ne sairaalat valmiiksi :whistle:

vuotaraaputin ja poika rv 36 :heart:
 
Huomenta ja hyvää alkanutta pääsiäisviikkoa kaikille! :)

Meidän piti perjantai-iltana käydä synnärillä tarkastuksessa, kun mulla tuli jotain ihme vuotoa(osa oli limatulppaa, osa kai vaan vetisempää valkovuotoa) ja vauva oli ollut rauhallisempi koko päivän, no soitin sit synnärille, kun isäntä oli sitä mieltä että kannattaa soittaa ja sieltä sanovat että on kyllä parempi käydä näytillä...No kahtovat sit kohdunsuun tilanteen: Kahdelle sormelle auki ja kanavaa 2cm jälellä, vauvan pää painaa kohdunsuuta, tarkottaneeko sit että on kiinnittynyt!Ottivat testit ettei ole lapsivettä ja sit ottivat vauvasta tunnin sydänkäyrää ja päästiin kotiin kun vauvalla oli kaikki ok!
Nyt on tullut taasen muutamaan otteseen limatulpan palasia...
Lapset oli lauantain vastasen yön mummolassa, vähän jännättiin että miten menee, kun nuorempi ei aiemmin ole ollut yökylässä, mutta nehän olikin ihan mielissään!

Mulla aivan järkyttävät liitos ja issiaskivut ja viime yönä närästi pitkästä aikaa kunnolla, takana tosi huonosti nukuttu yö ja tekis niin hyvää kun sais nukuttua, mutta täytyy odotella että mies kotiutuu töistä ja nukkua sit!Mutta supistukset mulla on rauhottuneet!!!

Tämmöstä omaa napaa tänne!

anri&vauveli rv 38+1
 
Huomenta taasen;-)

Mussu: :hug:

Vuotaraaputin:
Kiitos vinkistä, taidankin lähteä itsekin Ikeaan, josko se vaikka auttaisi, mä oon niin kyllästynyt jo tähän odottamiseen :LOL:

Tänne ei ihmeitä kuulu. Eilen oltiin isi-papan 65-vuotispippaloissa, tuli taas syötyä kaikkea makeeta niin, että illallakin oli vielä paha olo... Mistähän sitä kuuluisaa itsehillintää oikein saisi :whistle:

Ihana kelikin taas vaihteeksi. Kai sitä voisi jotain tekemistä koittaa keksiä, ellei muuta niin edes koiran kanssa korttelia kiertämään =)

Aurinkoista aamupäivän jatkoa kaikille toivotellen

Dooris ja Väinö 37+5
 
Hei vaan kaikille! :wave:

Meillä oli myös tavallisesta poikkeava, vauhdikas aamu. Herättiin n. 10 min. ennen miehen kellonsoittoa naapurin miehen oven rynkytyksiin ja ovikellon pimputuksiin. Syykin moiseen selvisi todella äkkiä: yksi meidän autoista oli tulessa! :eek: Onneksi oli naapuri ollut lehdenhakureissulla juuri silloin, sillä 10 min. myöhemmin olisi voinut auto roihuta jo ihan kunnolla ja siinä on pari puutakin aika lähellä... Miehet saivat kuitenkin palon sammutettua ihan kaksisteen lumella ja vedellä. Äsken kävi sitten hinausauto hakemassa kaaran pois, kun lunastukseenhan se meni.

Arvaatte varmaan, että moinen sätky-herätys laittoi supistukset liikkeelle, mutta ne kyllä ovat jo rauhoittuneet. Maha on muutoin kyllä jotenkin oudun tuntuinen, polttelee sillä lailla jännästi, ja alapää tuntuu välillä menevän todella kuumaksi. Sanoinkin miehelle, että jos vaavi nyt päättää syntyä, niin muistetaan tämä päivä muustakin kuin uudesta perheenlisäyksestä! Ei meinaan ihan joka päivä noita autoja pihalla roihahtele tuleen...

Mavi 36+5
 
Mussu81 :hug:
Kuunsillalla: meidän vaavin painoarvio viikolla 34 oli 2.2kg (kasvaa keskikäyrän tuntumassa)
Oon saanut nukuttua joka yö, edes vessaan ei tarvi herätä. Koitan jossain vaiheessa tällä viikolla mitä tapahtuu jos ei illalla otakaan unilääkettä. Nyt sitä jaksaakin taas tehdä jotain. Tänään olis synnytysvalmennuksessa äitien ilta, jossa käsitellään kai imetysasiaa.. Ja huomenna tutustuminen synnärille.

sh07 rv 34+4
 
Itseä harmittaa, kun lääkäri, todella nuori sellainen, ei osannut viimeisessä lääkärineuvolassa sanoa mitään vauvan koosta. Eikös vipan neuvola tarkoitus ole juuri antaa jotain viitteitä painosta ym. Mua ei edes ultrattu silloin! Mahan sf-mitta on ollut koko raskauden yläkäyrällä eikä siitä huolimatta vauvan koosta ole koskaan sanottu mitään. Kummastelen asiaa...
 
Kuunsillalla Tänä aamuna mulla oli tuo viimeinen neuvolalääkäri ja raskausviikkoja on kasassa se 36+5. Vauvan painoarvio on 2,6 kiloa ja kuulemma ihan normaali näille viikoille. Lääkäri arveli että jos vauva syntyy laskettuna aikana eli reilun kolmen viikon päästä, niin pieni painaisi sen vähän reilu 3 kiloa. Kuulemma oletus on, että vauva kasvaa näin loppuvaiheessa 200 g/vko.

Myttö ja pieni
 
Onpa täällä hiljaista ollu koko päivä.. Meki oltiin puistossa aamup. ja nyt meniki puoli tuntia siihen et sain jätkän nukkumaan. Kai se protestoi nyt mammaa kohtaan ku oli hoidossa.. Mummalle ja paapalle oli ollut meinaan niin kiltti ja kultainen et on varmaan kiukuttelukiintiössä pois päästeltävää.

v.raaputin en panis pahakseni vaikka lähtiski syntyyn.. MUTTA toivoisin ehtiväni Tampereelle. Sit on kuitenki jo 37+ viikot niin sais tullakin. mä jotenki yhtäkkiä kypsyin tähän odottamiseen. viikko sit olin vielä suht hyvillä mielin raskaana ja nyt tuntuu etten malta millään odottaa et vauva syntyis..

Mavi täytyy nyt masentaa sua lisää, sen vimpan neuvolalääkärin tarkoitus EI ole vauvan koon mittaaminen tai mikää synnytyssuunnitelman teko tms. Joillain paikkakunnilla vaan on parempi palvelu ku toisaalla. Täällä Tampereella mulla molemmissa raskauksissa ollut vipa lääkäri just semmonen perus, alatutkimus ja ulos. Ei kokoarviota ei mitää.. Mut kyllä se vauva mahtuu tuleen, usko pois. Jos sf-mitta olis yli yläkäyrän sut laitettais kokoarvioon mut jos ei mitää syytä epäillä isoa (tai liian pientä ) vauvaa niin.... Tietenki jos murehdit nii aina voi mennä yksityiselle kokoarvioultraan.
 
tänään oli neuvola. mä oon pyytänyt että niitä ois nyt vaan kahden viikon välein kun mulla on noi TAYSin sokeripolitkin. paino oli tippunut vähän, mikä ei haittaa. vauva laskeutunut lähes lähtöasemiin. muutenkin kaikki ok :)

nyt vaan supistaa sairaasti kun piti kävellä JOPA pari kilsaa.

Anu :hug: tiedän tunteen! ja ite alkaa olla niin kypsänä että koko ajan vaan aattelee että "syntyispä pian - olikohan TUO nyt merkki että kohta alkaa tapahtua" eikä siitä ole mitään muuta hyötyä kuin että pää hajoaa.

kuunsillalla
meidän jässikkä arvioitiin 2750g kokoiseksi rv 35+2.
 
Terveiset äippäpolilta!

Elikäs vauvan painoarvio nyt 36+6 on 3,4 kiloa. Verenpaineet huitelivat omissa lukemissaan eli turhan korkealla, paikat oli auki 3 senttiä. Eli ei ihan turhaan olla supisteltu.. :whistle: Lääkäri tuumaili, että korvapolille pitäs pikasesti saada mulle lähete, koska viidettä viikkoa on nenä tukossa flunssan jälkeen.. Niin keskiviikkona menen sitten korvapolille. Olen siis pahasti tukkoinen.. (Ja minulla on ennestään uniapnea ja tehty nenän väliseinän korjausleikkaus jne.). Mutta mikä parasta; Sovittiin käynnityksestä ensi viikolle! Lääkäri sanoi, että viikon-puolentoista päähän aika, otettiin sitten keskiviikolle 26.3 se aika. :heart: B) Jippii. Paitsi, että lääkäri mielestä vauva voi syntyä hetkellä millä hyvänsä..Johon mie en usko yhtään.

Ps. Sokerihommista oon ollu huolissani, ylihuomenna tulee sokerilääkäri vasta synnärille..Niin sit selvitellään tarviiko insuliinia vai mitä miun seonneisiin sokeriarvoihin...


Heili 36+6
 
Vai sait Heili "jo" ajan käynnistykseen, kateellinen olen sulle! hehe.. Ei vaan sullahan on sit jo hyvin viikkoja ja kun on vauvakin niin hyvän kokoinen jne.. Onneksi olkoon vaan käynnistysajasta, nyt on sit mitä odottaa! Vaikka jos 3 senttia on auki niin voihan se tulla jo vaikka huomenna! :D
 
Heili onnea käynnistysajasta. mutta epäilen hyvin vahvasti että ne sulle enää insuliinia aloittaisi kun on reilu viikko vaan synnytykseen.
ja voihan se vauva tulla vaikka tänä iltana vaikka ei olisi yhtään auki :whistle: lohdutuksen sanaksi kaikille siis. mulla ainakin käynnistyi synnytys ennenkuin MITÄÄN oli alakerrassa tapahtunut.
 
Samaa mieltä minäkin kuin vuotaraaputin, eli synnytys voi lähteä käyntiin vaikkei mitään alakerrassa ois tapahtunutkaan! Minulla on aina todella ajoissa paikat auenneet ja pehmenneet ja käynnistettyjähän nämä ovat olleet kaikki...! En edes usko, että "luomuna" synnyttäisin, vaikka kuin haluaisin.
 
Tervehdys täältäkin suunnalta!

Heilille onnea käynnistyksestä! Ois ihana olla jo tuossa vaiheessa :)

Imetyksestä on ollut näköjään paljonkin keskustelua. Itse en ole kyllä miettinyt koko asiaa, paitsi, että toivoisin sen toki onnistuvan...

Oma viikonloppu oli aika ankea. La oli ihana päivä. Käytiin miehen kanssa leffassa ja Rossossa, saunottiin ja oli oikein söpöä. No, eilen aamulla sain sit sellaisen tykytyskohtauksen, joka ei meinannut helpottaa. Pulssi takoi kotona levossa 120, joten olo oli tosi tympeä. Synnärillä sit käytiin. Onnista otettiin CTG, ja silläkin raukalla alkuun syke 190, kunnes rauhoittui tuonne 150 tuntumaan, reppana :( . Labrat eilen kunnossa, samoin sydänfilmi. Tänä aamuna piti sit käydä noi kilpirauhaskokeet, kun mulla on vajaatoiminta. Arvothan olivatkin yllättäen menneet mulle liian vilkkaiksi ja annosta piti tällä kertaa laskea. Ei ihme, että on tykytelly ja ollu ton psyykkeenkin kanssa semmonen hankala olo ja jotenkin levottomuus. Inhottava vaiva tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, sen voin sanoa...

Sitä paitsi jonotin labrassa 2h, 36 oli jonossa ennen minua, joten hieman alkoi jo ottaa pannuun. Ensi viikolla saan sit uusia koko riemun! Pääsin kuitenkin sieltä kampaajalleni, joka laittoi uuden tukan. Kylläpä virkisti =)

Nyt kotihommat huutelee. Jaksamisia kaikille muillekin vaivaisille! Just sanoin eilen miehelle, että kyllä tätä aikaa varmaan joskus vielä kaipaa, vaikka nyt onkin jatkuvasti vaivoja. Kyllä noi liikkeet tuolla mahassa on semmoisia, et niitä tulee ikävä :heart:

Laylah ja :heart: Onni 34+4
 
tänne ei mitään kummallista, supistelee välillä mut ei kipeesti.
turvoksissa oon kanssa...
mietityttää nyt todella se et miten tää pieni nyt sit ulkoistettais, yrittääkö alakautta vai ottaako suosiolla sektion. toisaalta kun en haluis et mut nukutetaan... pääsiäisen jälkeen on taas äippäpoli ja sitte pitäs olla päätettynä mitä tehään.
Kuinka kauan sekiosta toipuminen kestää??


Veera ja piipero 27 nyt
 
Onnea Heili käynnistysajasta =) Alkaahan täälläkin pikkuhiljaa tapahtua ja saadaan vauvoja tällepuolelle masua.. ihkuu :D

Tänään on ollut vähän :headwall: päivä!! Auto temppuili ja palkkaasiat ihmetyttää ja saa aikaan päänvaivaa... mut se siitä.

Onko teillä muilla huomattavissa sellaista "joko joko" meininkiä lähipiirissä? Meidän äitee on mennyt ihan sekaisin. Perjantaista asti soitellut nyt joka ilta ja lauantaina sitten sanoi että voitaisko sopia että mä kerran päivässä ilmoittaisin itsestäni sille jotain :LOL: Äsken se soitti miehelle ja sanoinkin sen puhelun jälkeen et eiköhän se uskaltanut soittaa mulle vaan päätti näin tarkistaa tilanteen! Juu.. kotona ollaan, mihis me täältä :/ Pitäisköhän kanssa lähteä sinne ikeaan :p :D

Joanna ja tiltiäinen 37+3
 
Veera mun käsittääkseni suunniteltu ja kiireinen sektio tehdään spinaalipuudutuksessa. Ainoastaan hätäsektio nukutuksessa. Näin olen ainakin ymmätänyt ystävieni "työpuheista" kun toinen on kätilö ja toinen leikkaussalihoitaja. Ja tälle mun leikkaussalihoitaja ystävälleni juuri muutama kuukausi sitten tehtiin kiireinen sektio ja kertoi että oli samalla jutellut työkavereidensa kanssa.
 
Heilille onnea käynnistysajasta, mua rupes ihan sun puolesta jo jännittämään!

Mussu :hug: miehet miehet... Oon kyllä sata kertaa tän raskauden aikana miettiny, et kyllä naiset ja miehet on niiiin eri puusta pudonnu....

Mulla ei kanssa mitään varsinaista painoarvioo oo tehty missään vaiheessa. Vikas neuvolalääkärissä lääkäri vaan totes, et ne arviot aina menee pieleen, joten hän ei lähde arvaamaan. Totes vaan, et ihan normikokoselta tuntuu. Viime neuvolassa viikko sitten uusi neuvolantäti näppituntumalta heitti, et ois ollu n. 3kg.

Ihanaa Sh et oot pystyny nukkumaan ja voit jo muutenkin paremmin. Mullahan oli raskauden puolivälin tienoilla kanssa tota unettomuutta ym. ja kyllä se oli niin tuskasta, et oksat pois.

Tänne ei ihmeitä, mä alkaisin olla kanssa valmis jo synnyttään. Pe-la pojalla on turnaus, et sen jälkeen voiskin sitten jo ihan hyvin ruveta tapahtumaan B) . Toivotaan ainakin niin. Vai pitäisköhän munkin sinne Ikeaan yrittää, oikeestikin tarttisin sieltä kaikenlaista... =)

Keskiviikkona ois taas neuvola. Vähän pelottaa mennä sinne, kun tuntuu et toi paino on taas noussu ihan reilusti. Multa puuttuu se Dooriksen mainitseman itsehillintä kokonaan :kieh: .

Juups, palaillaan taas!

Lilja (37+5)
 
Kaikki ok!

Pissa puhdas
Paineet 131/79 eli mulle hyvät
Liikkeet ++
Lapsivettä normaalisti
Syke 150-160
Paino pudonnut reilu 900g viikossa, kokonaispaino raskauden alusta siis +500g
Sf 38 :eek:

Painoarviota ei terkkari osaa sanoa. Lääkärikään ei maininnut mitään koosta.
Yläkäyrillä mennään ja ylikin, mutta vauvan asento yms. vaikuttaa siihen paljon.
Rv 27 ja rapiat ultrassa vauvan koko meni hieman keskikäyrän alapuolella, joten tuskin yhtäkkiä olis kasvanu "jätiksi".


Onnea Heilille käynnistysajasta :flower:

Laylah mulla kans hypotyreoosi. Arvot on pysyny kuitenkin hyvinä tuolla lääkityksellä koko ajan.


Tänään silitin pojalle lakanat ja petasin pinnasängyn valmiiksi. Sairaalakassitkin lähes valmiina. Pitää sit lähtiessä heittää hammasharja ja -tahna kassiin.
Otan mahdollisimman vähän tavaraa mukaan. Mies voi sitten tuoda jos jotain tarvitsee.

Hysteerinen siihen listaan vois lisätä lääkkeet. Siis jos on jokin sairaus, johon tarvii lääkitystä. Saattaa kiireessä unohtua..

Jos joku muistaa, kerroin olleeni huolissani tuosta Sepram-lääkityksestä. Lääkäri oli laittanut viestiä neuvolaan, että saan jatkaa ihan normaalisti synnytykseen asti tuolla lääkityksellä. Sairaalassa sitten sanovat, jos imetyksen ajaksi pitää lääkitystä vaihtaa.



Faerie ja poika 37+1
 
Lilja pistät turvotuksen piikkiin mahdollisen painonnousun B) mulla viime raskaudessa paino nousi varsinkin lopussa hurjaa vauhtia ja joka kerta terkkari tuumasi vaan että "sua varmaan turvottaa?" vaikka mulla EI ollut mitään turvotusta koko raskausaikana :whistle:

särkeekö muilla selkää? tai siis särkee varmasti, mutta mulla jomottaa nyt koko ajan. mitäs en tyhmä tajunnut laittaa tukivyötä kilometrin kävelymatkalle :headwall:

ja mä olen jo miettinyt että millaisella tekstiviestillä ilmoitan että vauva on syntynyt :LOL: mites te muut, joko ootte miettineet? kun mä EN haluaisi laittaa sitä "tänään syntyi Minealle pikkuveli klo ja mitat" vaan jotain erilaisempaa. en sit tiiä onko siinä mitään järkeä.
ja ihme asioita ressaan. sitä että mites jos synnytys alkaa yöllä, herätänkö tytön ja puen sen että lähtee porukoille yöksi vai tuleeko toinen mun vanhemmista tänne yöksi? (päädyin siihen että luultavasti tyttö herätetään, annetaan vähän välipalaa, puetaan ja pistetään autolla sitten samalla hoitoon kun äiti lähtee sairaalaan). mites te joilla on aiemmin tämä tilanne ollut ja synnytys on yöllä alkanut? ja sitäkin tuossa itkin että ihan epistä jos isosisko näkee veljensä ekaa kertaa isovanhempien EIKÄ iskän tuomana. miestä vaan nauratti että jos nyt ensin keskityttäisiin siihen että saadaan se vauva ulos ilman komplikaatioita :whistle:
 

Yhteistyössä