***Huhtihiput 2008 Maaliskuussa Vol2***

Heippa taasen täältäkin;-)

Shoppailureissu oli ja meni, mitään en oikein taaskaan kyllä löytänyt... Piti isällekin ostaa 65-vuotislahja, mutten keksinyt yhtään mitään; mitä ostaa miehelle, joka ei tarvitse yhtään mitään, paitsi, kuten äidiltä kysyin, niin kalsareita :LOL: ja niitä en kyllä synttärilahjaksi osta, jouluna väliin olen niihinkin sortunut :LOL:

Tuosta synnytyksestä:
Silloin noita synnytyskertomuksia lukiessani yksi uusi ja iso häpeänaihe minun mittakaavani mukaan tuli esiin; siellä synnytyssalissa on väliin ilmeisesti "synnytetty" muutakin kuin vauva, ja tuo tuntuu ajatuksenakin jo niin nöyryyttävältä, että... :ashamed: Kun tuon päivän tietäisi etukäteen, tietäisi olla vaikka viikonkin syömättä sitä ennen, ja juomattakin mielellään jokusen tunnin...

Kohta tulee vieraita; miehen pikkusisko 22v tulee kahden tenavansa kylään, neiti 2v ja poika 0,5v... Melkoinen ikäero miehelläni ja hänen siskollaankin on; tuollaiset 17 vuotta vain :LOL: No, riittäähän touhua ainakin, ja harmaita hiuksia, tuo heidän neiti kun pelkää kuollakseen tuota meidän labbista, ja vaikeahan niitä on täysin erossa toisistaankaan pitää... No, kai tästäkin taas jotenkin kunnialla selvitään, ja kiva silti, että tulevat poikkeamaan taas pitkästä aikaa :/

Mutta illan jatkoa kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö 37+2
 
Dooris ilmeisesti tarkoitat sitä kun yhtä aikaa tulee kakka ja vauva? ja se on ihan normaalia. vauva kuitenkin syntyessään painaa suolta niin että se tyhjenee - vaikka kuinka olisi tehty huuhtelu sitä ennen :whistle: itse kyllä asian huomasin mutta se ei mua häirinnyt siinä touhussa pätkääkään, oli hieman muut asiat mielessä ponnistaessa. kätilöt vaan tyyneesti pyyhki pois eivätkä kommentoineet mitään. miestäkään ei asia kyllä haitannut yhtään :LOL:

mua edelleen väsyttää aivan sairaasti, nukuin parin tunnin päiväunetkin. saa kattoa vaikuttaako yöuniin... mutta sain valmiiksi sentään pari pellillistä hiton hyviä juustosämpylöitä :p
 
Iltaa

Tänne ei ihmeitä kipuja ei ole ihmeemmin ollut, paitsi viimeyönä :kieh: koski tonne vasemmalle puolelle alas mahaan, mut meni sit ohi.

Kävin eilen kaverin luona jolla on 7kk. ikäinen tyttö. Ihana pullero :D Meinaan et on aika tuhtissa kunnossa painaakin 12kg. ja hälle menee puoltoista vuotiaan kokoiset vaatteet, mut suloinen oli :heart:
Sain häneltä sit imetystyynyn, rintapumpun ja uudet rintakumit ja maidonkerääjän.

Mies lupas videä mut ulos syömään huomenna :p sano et kuudelta illalla olet sit valmiina. Pyyti veljensä lapsen ja koiran vahdiks. Mies tuumas et taitaa olla vika ilta ku päästään kaksistaan ulos, tai siis kolmistaanhan me mennään jos "Topi" lasketaan kans :LOL:

Mut nyt meen ottamaan leipä palasta ja jotain muuta mitä nyt kaapista löydän.

Baby dream ja "Topi" 34+4
 
Heippa vaan kaikille!
Mulla on nyt sitten vika tentti takana, ja nyt alkoi loma!!! ( tai on vielä ens viikolla sellanen parin tunnin seminaari, mutta en laske sitä mukaan) B) B)
Tuntuu kivalta, ettei tartte opiskeluista vähään aikaan stressata. :LOL:
Olin niin innoissani, että käytiin tuon minun paremman puoliskon kanssa syömässä ja sit osteltiin taas vaatteita Nöttöselle, vaikka ei se varmaan enään tarttis yhtään vaatetta lisää. Vauvanvaatteet on vaan niin söpöjä, että niitä on vaikee olla ostamatta! :LOL: :heart: :LOL:
Mäkin olen vähän ihmetellyt, että mitähän sitä tekis tän kuukauden, kun kaikki vauvan systeemit alkaa olla jo laitettuna. Enää pitää ne äitiyspakkauksen vaatteet ja peitot pestä.

Saako imetysliivejä ostettua mistään tavallisista kaupoista, vai myydäänkö niitä ainoastaan erikoisliikkeissä, kun ei ole silmään osunut?

Eipä mulla tällä erää mitään muuta ollut. Kunhan vaan fiilistelin... :D
 
elzipeltsi Onneks olkoon loman alkamisesta. Ja kyl niitä imetysliivejä saa ihan tavallisistakin kaupoista. Mä katoin anttilasta ku kävin, mut eihän siellä ollut kokoa näihin meijereihin :LOL: En tiedä et onks sit näin isoja mitä mä tartteisin ( 100d) Ku nää on vaan kasvaneet siitä mitä jäin esikoista oottamaan 91.
 
Hei piiiitkästä aikaa :wave: vieläkö täällä muistetaan?

Todellakin ollut tämän vuoden puolella hieman hiljaisempaa minulla tämä palstailu... ihanaa, että täällä ootte kuitenkin ja löytyy "tuttuja". Tässä nyt hieman omaa napaa... eli kuulumisia. Äippäloma alko viikko sitten, hyvin jaksoin töissä viimeiseen saakka. Vaikka tämä sitkeä virus iski minuunkin... seurauksena viiden viikon flussa, keuhkoputkentulehdus, kaksi viikkoa sairaslomaa yms. Tällä viikolla sitten nuhakin hellitti. Minähän olen tähän saakka ollut sikäli onnellisessa asemassa, että raskaus ei juurikaan ole hidastanut menoa.... mutta tiistai-iltana alko yllättäen supisteleen, ja siitä saakka oltu lähinnä levossa. Tänään reilun tunnin supisteli viiden minsan välein kipujen kanssa. Pysyis nyt vielä sen pari viikkoa, niin oltais "turvallisilla" vesillä (jos ne koskaan täysin turvalliset on). Neuvolatädin mukaan pää on laskeutunut, muttei ollut täysin varma kiinnittymisestä. Ens torstaina synnytystapa-arvio, jolloin on viisaampi.

Tiistaille olisi varattuna kampaamoaika, toivottavasti pystyn menemään... voi muuten mennä melko pitkälle ennen kuin pääsee. Nyt jo tyvikasvut rehottaa :whistle:

Tuosta kakkajutusta synnytyksessä, muakin on sama asia jännittänyt. Mutta se kuulemma on yleistä... yleisempää kuin puhutaan. Ja uskon kyllä vuotaraaputinta, että silloin on muut asiat mielessä. Henkilökunta varmasti on asiaan tottunut. Mutta kyllähän se näin etukäteen mietityttää... toinen "nolo" asia olisi jos lapsivedet menis vauhdilla yllättäen julkisella paikalla :ashamed: Onko kokemuksia?

Hyvää jatkoa kaikille... kohtahan niitä hippusia alkaa syntymään :)

Mariaana 35+2
 
Terveisiä taas äitipolilta!
Mulla loppu tänä aamuna shoppailureissu lyhyeen kun ykskaks iski valtava kipu mahaan, istuin lähimmän kaupan rappusille miettimään että soitanko ambulanssin vai mitä ihmettä teen. Jonkun aikaa siinä istuttuani kipu hellitti sen verran että kävelin lähellä olevaan terveyskeskukseen ja pääsin pian lääkärille joka laittoi mut äitipolille. Siellä sitten tutkittiin ja otettiin kokeita ja mistään ei syytä kivulle löytynyt joten sain kipupiikin kankkuun ja sillä kipu alkoi helpottamaan. Heti pitää mennä takas jos kipu palaa. Arka mun maha on siltä kohden edelleen mutta kovaa kipua siinä just nyt ei ole. Aina pitää olla jotain vaivaa ja huolta..

Kiva lukea noita imetysvinkkejä kun esikoisen kohdalla ei oikein imetys lähteny käyntiin, syntyi niin pikkaisena ettei jaksanut eka viikkoina imeä ollenkaan ja sitten olin vielä itse pari viikkoa niin vahvoilla lääkityksillä ettei maitoani saanu edes pikkuiselle antaa :( Toivon nyt parempaa alkua meille molemmille jotta saatais paremmin imetyskin luistamaan =)

Hyvää viikonloppua :wave:
 
Pitäiskö sitä yrittää jotain kirjottaa, kun päivällä sivu tilttas kun oli juttua lähettämässä...

Sh kiva kuulla, että voit paremmin ja vauvallakin kaikki hyvin. Ihanaa, et tollastakin henkilökuntaa jostain löytyy!

Dooris mä oon samaa mieltä kuin Anuu eli ei noita laitteita etukäteen kannata ostaa, vaan sitten tarpeen mukaan. Itse pärjäsin ilman rintapumppua molempien aikana. Kakkostakin kuitenkin imetin yli vuoden. Tosta kakkajutusta... kyllä se mustakin nololta tuntuu, mutta ihan normaalia se tosiaan on, eikä niille kätilöille mikään uus juttu.

Vuotaraaputin noi sun juustosämpylät sai veden kielelle, tahtoo kans! :p

Anuuu mä kanssa yks kerta pelästyin samalla tavalla, kun hikka yllättäen tuntui ylhäällä, vaikka oli aina ennen tuntunut alhaalla. Edelleen vaavi oli kuitenkin raivotilassa, kun seuraavan kerran menin neuvolaan.

Synnytyksistä esikon synnytys kesti n. 10h ja kakkosen n. 12h. Mä oon vähän huono avautumaan... :whistle: Toivottavasti menis nyt synnytys vähän nopeemmin. Kakkosen synnytys tosin oli paljon helpompi kuin esikon, vaikka kestikin pidempään.

Hyviä imetysneuvoja tosiaan tullut. Itse neuvoisin varsinkin alussa varomaan pulloa, koska vauva sen helppouteen äkkiä oppii. Ja tosiaan kannattaa käyttää kätilöiden ammattitaito hyväksi. Yleensä sairaalaan voi soittaa imetys ym. asioissa vielä kotiin lähdön jälkeenkin. Ei kannata stressata asiaa hirveesti etukäteen, muuten se vaan vaikeuttaa hommaa entisestään. Itteänikin jännittää, miten imetys lähtee käyntiin, vaikka aiemmin onkin onnistunut. Lapset on kuitenkin niin erilaisia, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle...

Täytyy lähteä lukemaan lapsille. Ai niin, tervetuloa takaisin taustailijat.

Lilja (37+2)
 
Kakkajutusta elikäs mie oon kahdessa eri sairaalassa synnyttänyt ja molemmissa saanut suolen tyhjennyksen ennen synnytystä. Enkä tietääkseni ole kakannut kummassakaan synnytyksessä. Ja toisekseen; Ei ole kätilöt päästäneet isejä (molemmilla lapsilla eri isä..) näkemäänkään alapäätä ponnistusvaiheessa. Ensimmäinen aviomieheni oli kurkannut jossain vaiheessa kylläkin.. Mut toisessa synnytyksessä kätilö komensi miehen aika kovasti pysyttelemään miun pään lähettyvillä.. :whistle: Niin vaikka kakkaa olisi tullutkin, niin tuskin mies olisi siihen törmännyt. :D Ei se maailman loppu ole, vaikka sitä tulisikin.. Vai mitä.. =)

Heili 36+3
 
Toista kertaa tänään kirjoittamassa, viimeksi vissiin jotain puoli vuotta sitten :whistle: .

Pari kommenttia, eli kiitos PUELLA muistutuksesta lähteä sairaalaan hyvissä ajoin, siis kun uudelleensynnyttäjä olen. Eka kesti vajaa 7h ja mulla on matkaa lähes 40km, lisäksi jos sattuu miehen ollessa töissä, hällä 70km matkaa sairaalaan ja sit on vielä pojan hoito järjestettävä, niin ei siinä liikaa aikaa ole hukattavaksi. Kun sitä voi olla aikas kipeä jo melko nopeetakin. Mä taidan haluta peditiinin nytkin, se nopeutti avautumisvaihetta mulla tosi paljon, ainakin niin luulen. Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta?

Pupu mietit ihan samoja asioita kuin mäkin esikkoa odottaessa, että kuinka osaa hoitaa vauvaa jne. Perusrutiinit oppii heti sairaalassa ja sitten loput löytyy kokeilemalla, kukaan lapsi ei liene samanlainen kuin toinen ja toiselle tepsii joku toinen keino esim. itkuihin kuin toiselle. Ja kyllä sitä ajan kanssa oppii tunnistamaan, mistä itkusta voisi olla kyse.

Sh tosi ihanan kuuloista henkilökuntaa olet kohdannut, ihana kun solmut alkaneet avautua.

Minäkin muistuttelisin sitten "ensikertalaisia" että älkää säikähtäkö sitä tunteiden vuoristorataa, joka saattaa alkaa joku päivä synnytyksen jälkeen, ja muutenkin äitiksi kasvaminen vie oman aikansa, siihen kuuluu hyvin monenlaisia tunteita ja ajatuksia, kannattaa niitäkin purkaa sitten puolisolle, ystäville, neuvolassa, täällä palstalla tai missä tahansa. Myös parisuhde saattaa joutua "koetukselle", sitä väsyneenä tulee oltua kiukkuinen, sanottua toiselle mitä sattuu ihan turhastakin jne. Ei myöskään kannata asettaa itselleen paineita esim. kodinhoidosta, aiempiin kiloihin palautumisesta nopeaan jne. Ja vauvan hoito vie yllättävän paljon aikaa, varsinkin kun siihen täytyy ensi kertaa itse totutella. Ja kun on niin väsynyt, tai ainakin minä aluksi olin.

Mutta hyvää yötä nyt kaikille, menen iltapalalle ja höyhensaarille!

 
Vauvan hoidosta: mulla oli sellainen olo varsinkin ekalla kerralla, että tämä raskaana oleminen on niin suuri juttu ja samoin synnyttäminen, ettei edes pysty täysin varautumaan siihen vauvan saamiseen. Toivottavasti joku ymmärtää, mitä yritän sanoa.. Eli elämässä tapahtuu niin paljon isoja asioita, ettei kaikkea voi kerralla edes tajuta.
Kyllä se siitä sitten lähtee sujumaan. Muistan kyllä, että esikoisen synnyttyä toivoin, että joku olis kirjoittanu mulle lukujärjestyksen parille ekalle viikolle, että olisin tiennyt mitä koskakin täytyy tehdä. Sen verran sekava olo oli. :)

Mutta hei :attn: puhuin tänään miehen kanssa, että putsattiinko sitä vauvan napaa hanavedellä ja vanupuikolla? Vai oliko jotain ainettakin? Miten voi olla, ettei tällaisia muista. :whistle: :ashamed:
Ja sitten silmiä pyyhittiin kosteilla vanulapuilla. Sisänurkasta ulkonurkkaan vai..?
Olikos vielä jotain muuta erityistä? (en ole neuvolassa puhunu näistä asioista ollenkaan)

Ja vielä sellainenkin asia mietityttää, että kun vauva ja isosisko kylpevät kuitenkin samassa ammeessa, niin pitääköhän sitä ammetta jotenkin erityisesti desinfioida alkuunsa, ennenkuin vauva sinne menee. Miten te teette, joilla on jo enemmän lapsia?

Toivottavasti joku jaksaa opastaa. :) Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Hyvää viikonloppua!
Täällä ollut niin kiire viikko ettei ole ehtinyt kun äkkiä lukemaan teidän juttuja. Oli taas paljon tullut tekstiä =)

ImetysliivistäMinä ostin ihan Anttilasta kun onneksi löyty sopivat. (90 E :whistle: ) Toivottavasti nää tissit ei paljoa synnytksen jälkeen kasva. Mutta imetysliivejä kyllä löytyy ihan euromarketeista, H&M:lläkin on ja Lindeksiltäkin olen ennen ostanut. Munkin pitäs vielä parit ostaa niin on vaihdon varaa.

Synnytksen kestostakin vissiin oli puhetta. Esikoista synnytin reilu 19 tuntia, tokaa sitten jo vähän vähemmän reilu 9 tuntia. Toivottvasti tämä sama kaava jatkuis ja tää kolmas tulokas tulis taas vähän nopeampaa. muttei voi tietää!
Tokaa kun synnytin niin se meni yliajan melekin 2 viikkoa, ja synnyts ei menannut käynnistyä ollenkaan. Mutta sitten kun rupesi tapahtumaan niin kaikki tapahtui tosi nopeaan.
Nyt toivoisin että oisi selkee synnytys, tietäis että NYT lähdetään sairaalaan eikä tarvitse kotona arpoa ja miettiä joko lähdetään vai ei!

Myös vauvan hoidosta oli juttua!
Mullakin tuntuu ettei muista noita puhdistus juttuja enää. On se muisti sellasta, Mutta kyllä ne varmasti kertoo sairaalassa kun vaan kehtaa kysyä. Navasta ainakin muistan sen ettei saanut kylvettää ennen kuin napatynkä on irronnut.
Tuota Minttu-mamman desifiointi juttua en osaa kyllä sanoa. meilläkin on vanna ollut jo kauan varastossa ja olen miettinyt pitäskö se kuin hyvin pestä ettei ole mitään siinä kun vauvaa kylvettää. Kauheen voimakkaita aineita tuskin kannattaa vannaan käyttää. Joten hankalaa on.. Täytyypä kysyä joltain viisaammalta :wave:

Me saatiin eilen vauvan sänky koottua. Vielä patjan kun siihen saisi ostettua niin on ainakin sänky vauvalle jos päättää ennen aikojaan tulla maailmaan!
Mutta nyt meen tekemään perheelle aamupalaa!
Muavaa launtaita kaikille!
-Taika ja masukki 34+5-
 
Huomenta jälleen;-)

Eilinen ilta menikin yllättävän kivuttomasti, miehen siskon tyttö ei enää, syystä tai toisesta, tuntunut pelkäävän meidän koiraa ollenkaan =) Tähän asti on saanut koittaa aina pitää tuota meidän pikkujättiämme kurissa, ettei neiti saa hepulia, muttei enää tuntunut isommin välittävän, sen kun komensi vain koiraa pois, jos liian "iholle" tunki kuonoaan, hyvä niin =)

BabyDream
:
Siis oliko se 7kk/12kg??? Melkoisen.. isokokoinen neiti, täytyy myöntää :whistle:

Tiitsu:
Tuollainen saattoi säikäyttää, itse olisin ainakin saanut hermoromahduksen jo siinä rappusilla istuskellessani.. Onneksi kaikki oli hyvin kuitenkin :hug:

Heili ja muut:
Tuo suolen tyhjennys vähän lohdutti, sen saanee sitten varmaan kaikkialla, Taysissa myös? Tuntui vain jo ajatuksena niin nöyryyttävältä, vielä kun koko operaatio muutenkin pelottaa... Joten eiköhän tämä tästä mene omalla painollaan, täytyy vain toivoa, että tulevien tikkien määrä ei ole mikään tähtitieteellinen...

Kestovaippailusta:
Tilasin äsken kanssa jenkeistä pari fuzzi Bunz -vaippaa, ovat siellä melkoisesti halvempia kun täällä. Nyt pitäisi hommata vielä jokunen oikein hyvä harso sekä noita vaippakuoria. Osaako joku suositella hyviä harsoja ja kuorivaippoja vastasyntyneelle?

Ei ihmeempiä kuin aamupalan kimppuun, josko kohta herättelisi tuon ukon, saa luvan lähteä katsomaan, mikä tuota miun autoni keskuslukkoa vaivaa, kun ei mokoma pelaa...

Ihanaa lauantai-aamua kaikille toivotellen

Dooris ja Väinö 37+3
 
kahden tunnin yöunet takana |O

Dooris kyllä sen suolihuuhtelun saa kaikkialla, eri asia toimiiko. kaikilla ei pelitä vaikka viisi litraa pumpattaisiin vettä rööriin, toisilla taas on maha jo valmiiksi tyhjä. mutta mulle ainakin kätilö sanoi että jokatapauksessa lähes kaikilla kakkaa vähän tirahtaa mutta mitäs sen on oikeasti väliä? ponnistaessa kun on oikeastikin ajatukset hieman muissa asioissa :whistle:
ja harsoiksi käy melkeenpä mikä vaan. ite oon tykännyt Ruskovillan harsoista. PUL-kuorista en tykkää joten vauvalla on käytössä villikset.

Lillukka mä en tiedä nopeuttiko petidiini avautumista, tuskin. mutta ainakin hyvän kännin siitä sain :LOL: ja se tosiaan tehosi niin hyvin että tunsin supistukset, mutta heti kun kipupiikki meni ohi, vaivuin takaisin uneen ja sain sitten vähän levättyä.
 
Heipsan!
Tuosta suolentyhjennyksestä on ollut puhetta. Esikon aikana seks:ssa ei annettu automaattisesti peräruisketta ja kyllä mulla tuli ponnistusvaiheessa pöydälle kakatkin. Ei hävettänyt yhtään, siinä vaiheessa olin jo niin kipeä ettei vähempää olisi voinut kiinnostaa. Kätilö vähän pyyhkäisi aluspaperilla ja se oli siinä sitten jatkettiin. Näin jälkeenkään päin ei kyllä hävetä yhtään. Ajattelee kun vauva syntyy että millaisessa puristuksessa peräsuoli on niin ei se ole mikään ihme että sieltäkin ponnistusvaiheessa jotain tulee ja kätilöille varmasti tuttu juttu. Se " vaara" on siin ruiskees että jos suoli ei tyhjene täysin niin on sitten ruikut kätilön päällä, siksi jotkut kätilöt eivät suosittele ruisketta koska siivoovat mielummin kiinteen kakan.
Synnytyksen kesto: Esikoisen oli kans aika nopea: 7h ja 12min ponnistusvaihetta tosta oli 20 min. Olin kyllä ensimmäisestä supistuksesta lähtien tosi kipeä. Nyt pelottaa kun on kans 30min. matka sairaalaan, esikon hoitojärjestely...et kuinka sitä ehtii sairaalaan tarpeeks nopeaa koska niissä hurjissa supistuksissa on aivan kauheeta olla autossa!!

Seks:ssa annettiin vauvan navan puhdistukseen kahta neuvoa. Vanhemmat kätilöt käskivät keitetyllä vedellä puhdistaa ja nuoremmat sanoi että voi hanavedellä. "Väittelivät" tosta minun nähteni ja perustelivat sitä sillä että vaikka veden keittää ja se kokopäivän seisoo siinä " kupissa " niin bakteeritaso on aivan sama kuin vedessä joka usein vaihdetaan ja otetaan hanasta. No mä sitten kaiken varuulta keitin. Luotin niihin vanhempiin kätilöihin jotka on vuosikymmeniä työtänsä tehnyt ja vaihdoin sen veden sinne päivän aikana muutamaan otteeseen. Eli kompromissi =)

Imetyksestä: Mäkään en voi puhua kuin omasta kokemuksesta. Esikkoa imetin vuoden ja sit tyttö puraisi niin lujaa rintaane että imetys loppui siihen. Oli jo pidempään hampaitaan kokeillut rintaan mutta silloin tirvahti veri ja imetys oli sitten siinä mutta tyttö ei kitissyt rinnan perään, lopetus sujui kuin unelma. Imetys on aluksi rankkaa!! Vauva viipyy aluksi tuntitolkulla rinnalla ja ekat kuukaudet sitä vain imettää. Meillä tyttö oli rinnalla väliin varsinkin iltaisin tunnin, nukkui 30 min. ja taas rinnalle ja sama aika ja tota jatkui yleensä ilta 18-23 asti. Päivälläkin imetys oli tiheää. Se ongelma minkä mun mielestä tosi monet mun ystävät on kohdanneet imetyksen alkutaipaleella on se että he tulkitsevat just ton että kun vauva syö kauan molemmista rinnoista ja nukkuu vain vaikka 15min. ja herää heti hamuamaan että maito ei voi riittää kun heti herää. Siis voihan se noinkin olla mutta pitää muistaa että vastasyntyneellä vauvalla on tosi kova imemisen tarve ja siinä maidon tuoksussa ja äitin sylissä, äidin sydänäänien läheisyydessä on niin ihana olla. Tottakai jos vauva ei nuku tai nukkuu huonosti ja itkee niin silloin varmasti lisämaidon tarve on paikallaan mutta äiti tunnistaa kyllä hyvin nopeaa vauvan "maitoitkun" ja "kipuitkun" ja "väsyitkun". Pumppua ei kannata pitää maidon "mittarina" vaikka pulloon ei heruisi mitään vauva kyllä varmasti rinnasta jotain saa. Pulloon ei vaan niin helposti heru se maito kaikilla kuin se kun vauva pikkuisella suukunpäällä stimuiloi äidin rintaa erittämään maitoa :heart: Muistan ne yölliset imetyskerratkin ensimmäisinä päivinä kotona kun rinnat pursusi maitoa...sitä kirjaimellisesti suihkuisi rinnoista sänkyyn, miehen naamanpäälle vauvanpäälle, olit itse aivan märkä ja sitten se väsymys siihen vielä...ei muutakuin lakanoiden vaihtoon. Ton jälkeen tajusinkin aina laittaa lakanoiden päälle pyyhkeen joka oli helpompi vaihtaa koska vaikka vauva ei ollut rinnalla mulla vuosi rinnat itelläänkin maitoa yöllä paljonki jos vauva ei niitä hetkeen ollut tyhjentänyt... mut onnea kaikille imetykseen. Kärsivällisyyttä ja malttia, toivottavasti kaikki saisivat vauvaansa rintaruokittua jos sitä haluavat :heart:
 
huomenta ja kiitos teille jokaiselle imetys jutuista/kertomuksistanne :flower:

jäin vaan miettimään että miten ikänä ehdin pysyä lasten perässä kotona ja muualla jos vauva tississä kiinni :whistle: no, aika näyttää.
parempi siis kai pysyä 4 seinän sisällä ekat puoli vuotta :LOL:
*raapii päätään järkyttyneenä*
onneksi mies on pari viikkoa kotona niin ehkä saadaan jotenkin rullaamaan elämä vauvan tulon jälkeen.
ja pelastukseni taitaa olla että pojat jäävät tarhaan, eivät joka päivä mene mutta n. 3 kertaa viikossa. =)

kaikkea sitä tulee mietittyä :ashamed: :whistle:
mä varmaan kuolen kotiin ajatuksiini kun jään 5 päivän päästä töistä kotiin :/
sittenhän sitä ei olekaan muuta kuin aikaa miettiä kaikkea :xmas:

mutta nyt laittamaan vaatetta kaikille päälle, ulos hetkeksi ja menen sitten klo 12 töihin B)
täytyy nauttia viimeisistä 5 päivästä täysillä- tulee niin ikävä työkavereita että :ashamed:

mutta, palaillaan.
voisin koittaa lukea muiden juttuja töissä ;) ja kirjoitella enemmän sitten.

mukavaa viikonloppua kaikille.. :wave:

tänään tasan 34 viikkoa :heart:
 
Minttu mamma kyseli navan ja silmien puhdistuksesta. Keitetyllä vedellä mua neuvottiin puhdistamaan. Silmien puhdistus ulkonurkasta sisänurkkaan.
Meillä tuon kakkosen napatynkä alkoi haista puhdistamisesta huolimatta ja siihen laitettiin neuvolassa jotain sinistä ainetta. Muuten ihan vesi riittää putsaamiseen.

Suolihuuhtelusta oli juttua. Mulla ei kummankaan tytön synnytyksessä tehty huuhtelua, enkä kyllä muista että olisin kakannut ponnistaessa. Vatsa on toiminut hyvin sinä päivänä, joten ei ole ollut tarvettakaan tyhjennykselle. Yleensähän luonto hoitaa tuon suolen tyhjennyksen, eikä ruiskeita tarvita. Pissat tais tulla kuopuksen synnytyksessä. En ollut supistusten takia voinut pissata useampaan tuntiin ja siinä vesien menon yhteydessä salissa saattoi tyhjentyä rakkokin.



Faerie ja poika 36+6 ( jee huomenna ollaan jo "täysaikaisia" :D )
 
Kävin kopioimassa tuolta edellisestä pinosta nuo mun synnytyskertomukset lyhykäisyydessään.


"Mulla meni lapsivesi esikkoa odottaessa kotona. Tai alkoi tihkua/lorotella.
Soitin synnärille ja sanoivat, että voisin mennä näytille. Sitten kun sinne pääsin ja tarkistivat, että oli tosiaan lapsivettä, niin jouduin jäämään sairaalaan. Seuravaana aamuna alkoivat käynnistää.
Tässä vielä lyhyesti synnytyskertomukset:
Tiistaina puolenpäivän aikaan alkoi mennä tuota vettä. Keskiviikkona klo 06.30 aloitettiin käynnistys tabletilla. Siirrettiin toiseen sairaalaan ja siellä jatkettiin käynnistämistä tipalla klo: 18.30 Torstaina klo: 09.10 oli neiti maailmassa.


Kuopuksen synnytys alkoi limatulpan irtoamisella. Se tuli iltapäivällä klo 16 aikaan ja sitten säännölliset kivuliaat supistukset alkoivat siinä 19.30-20.00
Sairaalassa oltiin puolenyön jälkeen ja saliin siirryttiin heti kätilön tarkistuksen jälkeen. Kello oli tuolloin 00.20 Vedet meni 01.44 ja ponnistus alkoi 01.47 Tyttö oli maailmassa klo 01.50"



Petidiiniä sain kahdesti esikkoa synnyttäessä. Muistan kuitenkin lukeneeni, ettei sitä suositella nopeissa synnytyksissä. Se kun vaikuttaa vauvaankin. Petidiini on opiaatti eli keskushermostoon vaikuttava kipulääke.
Muuten meni ilokaasulla.

Kuopuksen synnytys meni pelkän ilokaasun avulla. Tuskaa se oli, mutta pelkään ihan kamalasti kaikki piikkejä. Siksi en varmaan nytkään halua epiduraalia/spinaalia.
Pudendaalipuudutus voisi tulla kyseeseen.
 
Tervehdys!
Menin toissapäivänä ä-polille, kun ei mikään pysynyt sisällä, ottivat osastolle ja eilen tiputtivat 1,5litraa nestettä ja pääsin kotiin. Olo helpottu aikalailla.

Synnytyksen kestoista; ekaa synnytin 2h56min ja tokaa 1h3min, en tiä joko oon tohon aikasemmin, mut kertaus on opintojen äiti :D

SähköhellaElla rv35
 
Heipat kaikille taas :wave:

En oikein ole osannut heittää juttua, kun ei ole aiempaa kokemusta synnytyksestä/imetyksestä/liiveistä tai ylipäätään mistään, niimpä olen tyytynyt taustailemaan ja sujuvasti vaan lukemaan :D Mutta kiitos kaikille kertomuksista.

Eilen jalat turposivat aika hurjasti, onkohan vaarallisista? Aiemmin, ei ole ollut verenpaineet koholla, eikä pissassa mitään, nyt alkoi kyllä huolettaa tuo turvotus, vettä olen juonut ja suolaa yrittänyt välttää. Toki makeaa mennyt vähän, voihan sekin turvottaa :ashamed: Mutta jalkaterät ihan kuin "hölskyy" jo :x :x Mies oli huolissaa, itse en vielä osaa olla. Pitää maanantaina varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä onko vaarallistsa? Lisäksi huomasin molemmissa jaloissa kumman jutun, jalat ovat eriväriset. Molemmat siis, ylhäältä alas. Takapuoli "tummempi" ja etupuoli vaaleampi. Selkeä raja menee sisäreidessä, ihan kuin olisin levittänyt itseruskettavaa vain jalkojen takaosiin :eek: :eek: mitähän tuo mahtaa olla....alan olla ihan kysymysmerkkinä täällä noiden kummallisuuksien kanssa :'(

No nyt ei muuta, alan taas ihmetellä itseäni ja katsoa mitä uutta löytyy....

Hysteerinen rv 36+5
 
Heipä hei vaan kaikille

Eilen oli tosiaan oikee supistuspäivä, vähän väliä supisteli ja illalla supistukset oli jo niin napakoita et olin jo varma et nyt tulee lähtö. Menin kuitenkin sänkyyn katsoon tellua ja jossain vaiheessa olin nukahtanut.
Ihan hyvä niinkin, sillä mies teki eilen tosi pitkän päivän parin tunnin yöunilla. Olis ollut kova homma lähteä synnärille. Tosin sanoin kuitenkin et kokemus ois satavarmasti ollut rankempi silti mulle :kieh:
Mies tuumasikin illalla ennen kuin meni nukkumaan et "jos yöllä tulee lähtö niin mä kyllä nukun ne alkutekstit ja liityn seuraan vasta siinä loppuhuipennuksen (ponnistuksen) aikaan" :eek: :LOL: Tais vaavi sen verran sääliä isäänsä että antoi nukkua yönsä rauhassa =)

Imetyksestä Mulla kans ei imetys ottanut Topilta sujuakseen, joten toivon todella et saisin/pystyisin nyt imettämään edes vähän pidempään.

Synnytys topilta kesti muistaakseni yhteensä noin 14 tuntia, laskettuna siis sään. supistuksista. Supistukset alkoi puolilta öin, sairaalaan mentiin kolmen aikaan, olin jo viis senttiä auki. Sain epiduraalin ja poitsu syntyi 12.22. Ponnistuivaihe venyi kuitenkin niin pitkäksi että avitettiin imukupilla..
Niin ja sain suolihuuhtelun, tosin kun oon miestä haastatellu asiaan liittyen niin kertoi sieltä kuitenkin tulleen sitäkin tavaraa huuhtelusta huolimatta :D

Vauvan hoidosta ollut porinaa.Mä oon unohtanut näköjään kaiken :eek: En kyllä oo muistanut yhtään noita puhdistushommiakaan yms. Voi lapsi raukka :ashamed: Toivottavasti nyt osaan edes vaipan oikein päin laitttaa :LOL: Ei vaiteskaan...Luottavaisin mielin tässä ollaan, uskon et kaikki palautuu mieleen kun sen oman nyytin saa syliin.. :heart: =)
Mutta nyt päiväkahvin keittoon ( närästystä tiedossa siis.. :/ )

Dacapo ja Aino 37+3
 
moikat!

pikaset kirjotukset,sit päikkäreille..typy heräs tänään oudon aikaseen..joten olen itekkin aika väsy..

synnytysgalluppiin

esikoiselta käynnistettiin rv 40+6 cytotec muruilla. kerkesin saada 2/4 ,heti ekan hipun jälkeen alkoi supistukset ,toisesta murusesta sai aikaan vesien menon..mutta sitten ei tapahtunut kohdun sulla mitään vaikka oli supistuksia. tähän asti pärjäsin kuumalla kauratyynyllä ja ilokaasuhörpyillä.klo.22.30 kätilön kehoituksesta laitettiin oksitosiini tippa supistuksia vauhdittamaan ja epiduraali puuduke...oli tosi hyvä ratkaisu, tunsin supistukset,mutta niistä oli se tuskaisuus poissa..sain vähän levättyä ja mieskin nukkui ihan sikeesti..oltiin pimeässä synnytyssalissa...vauvan sydänäänet naputti taustalla...jossain kohtaa epiduraalia lisättiin kerran. ja n. 02.45 tuli tarve ponnistaa. mieskin heräs tässä vaiheessa ja hyvä kun kameran kerkes ottaa..typy oli maailmassa 3min. ponnistuksella. synnytyksen kestoksi kirjattiin 12.50 josta ponnistaminen tuo 3 min ja jölkeiset 5 min. hyvät muistot jäi. ja muutes tuohon kakkajuttuun.. meillä oli typy se joka alkoi tyhjentyä välittömästi kun maailmaan putkahti :LOL: sitä kakkaa vain tuli ja tuli..vaatteet meni moneen kertaan vaihtoon ja paino putos varmaan puoli kiloa. (oli varmaan kerennyt jo vähän kohdussakin kakata,kun oli vesi vihertävää...muttei onneksi ollut vetänyt keuhkoihin sitä...)

hyvää viikonloppua kaikille!

ihanaa eka huhtihippunen on varmaankin jo maailmassa :heart:
 
Moi, ahkerana oltu tänään.. (poika siellä mummalassa hoidossa) Mies häärää kylppärin tasojen kimpussa ja mä olin aamulla ostaas ittelleni parit kengät ja sit piipahdin lastentarvikeliikkeessä. Ostin seisomalaudan, pojan avorattaisiin ralliratin ja Anita Imetysliivit (oli -50% ja sattui löytyyn oikea koko:D lähtöhintaa niillä oli 40e että ihan hyvä stägä kerranki mulla). Vaavi-sängynkin sain tilattua, se tulee kotiovelle 28.3. eli 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Ihana sit pääsee vihdoin petaamaan..

.....mä en keksi mitä mulla olis ollut kommentoitavaa.

Anu ja mauno 36+0 :heart:
 
synnytyksestä muuten niin mä kerkesin kokeilla melki kaikki puudutteet viimeksi. eka ihan vaan kaurapussia, sit aquarakkulat, petidiini, ilokaasu, epiduraali ja sit loppu luomuna ku ei annettu ees ilokaasua ettei ponnistusvaihe pitkity.. synnytin korkeassa kuumeessa jota ei ees antibioottitiputuksella saatu laskemaan (ja vauvan sydän löi kahtasataa) joten kaikki voimat ja valppaus tarvittiin loppupuserrukseen.

nyt toivon saavani aquarakkulat jos ehdin oleen sairaalassa kauemman ja miksei vaikka epiduraalikin jos en kestä kipua, mut jos en ehdi niin ilokaasua ja jos sen pudendus vai mikä lie uusi häpyalueen puudutus olikaan, mikä auttaa ponnistusvaiheeseen.
 

Yhteistyössä