***Huhtihiput 2008 Huhtikuussa***

Kylläpäs täällä on taas tänään ollut jutut. Jatkuvasti saa nauraa. No tässäpä vielä jatkoa, minua ainakin huvitti.
http://www.youtube.com/watch?v=uFYcmZEOvW4&eurl=http://widget-5f.slide.com/widgets/sf.swf>

Anu, onnea matkaan!

Dooris, mäkin oon etsinyt kyseistä jäätelöä jonkun aikaa ja arvasinkin, että lopetettu on. Mun suosikeille käy usein niin :( Olen ilmeisesti poikkeavan maun omaava.. Esimerkiksi toi rommirusinajäätelö ei ikinä uppois muhun.. Harmi, se kahvijäätelö oli hyvää! No, onneks on vielä sentään Mövenpickin maple walnuts..

Mä oon tänään ollu ihan hajalla. Kävelin neuvolasta kotiin n. 40min ja nyt särkee iskiasta. Onneks on toi jumppapallo, joka auttaa siihen. Sit v****taa kun pitäis ostaa auto eikä jaksais oikein syventyä projektiin, mikrokin on hajoamassa, haluaisin uuden tv:n, en löytäny oikeanväristä kantoliinaa kaupasta (onpa murhe!) ja nälkäkin on ja ei oo mitään kunnon ruokaa jääkaapissa. Vali vali vali.. Mikä ihme on, että tässä on ollu äippälomalla 5 viikkoa aikaa hoitaa nämä kaikki ni ei pysty. Sit varmaan valitan ku vauva tulee, et nyt ei ehdi... Äh, olen rasittava tänään! :/

katarina mulla maha laskeutui n. 1,5viikkoa sitten. sen huomaa kyllä :whistle:

sähköhella ella vesiripulia, iiks :x :eek: paranemisia. tai jospa enteilisi jotain muuta.. :whistle:

elzibelzi ei kai siihen muita maksuja tule.
ainakin jos ihan tavallisessa huoneessa (4 hengen siis) on niin se päivämaksu vaan tulee..

täällä odotellaan poikien kanssa miestä saapuvaksi. arvaatteko miksi??? B) B)
mies lupasi tuoda mäkkäristä lapsille lastenateriat ja mulle isoimman aterian minkä löytää :LOL: :LOL:
selvästi mies oppinut että tarviin tuhdin annoksen.. :LOL: :LOL:

joten jään odottamaan.. nami :p :p jospa sitä palkitsisi miehen illalla- kerrankin :whistle: ;)

no niin, kaupassa käyty ja perhe ruokittu.

kiitoksia tsemppauksesta, joo mä miehellekin sanoin jo että mä linnottaudun sinne synnytysvastaanoton aulaan jos ne meinaa mua kotiin passittaa. minähän jään synnyttämään vaikka väkisin. :LOL: joo...... ei vaan se yrittää mulle tos puhua että älä liikaa innostu, mut minkäs teet? ku kerta sanotaan et synnytyskassi mukaan niin minähän otan enkä ilman vauvaa halua kotiin enää tulla.

sen verran kuitenki jos nyt vakavasti puhutaan.. niin otin ja sovin että päiväksi tulee mun kaveri tyttönsä kanssa poikaa hoitamaan ja mun porukat Pohjanmaalta hälytetään apuun vasta jos/kun synnytys käynnistetään.
miehellekin sanoin et menee töihin vaan, mä sit soitan ku tarvii tulla. viimeksiki ku käynnistettiin nii synnytys käynnistyi toisella suun kautta annettavalla murusella (mitä lie zytotekkiä olikaan) ja niitähän annetaan 3 tunnin välein... ja sit miehen soitin paikalle vasta 16 aikaan ku alkoi olla kipee olo. silti meni aikaa saliin pääsyyn ku vasta 19 aikaan päästiin sisään.. ja sillon käynnistysaika oli 8.30 että jos samaa rataa menee niin mies tosiaanki ehtii tehdä päivän töitä ja mun porukoilla ei oo sillee mikää hoppu tulla ku pojalla hyvä hoitaja päivän kotona. riittää kun nyt illaksi tulevat että saavat laittaa pojan yöunille ja päästää hoitajan kotiin.

sanoin miehelle että tänään saunotaan sit vasta ku poika on nukkumassa. pitää nauttia rauhasta ku siinä saattaa mennä parit kuukaudet ennen ku on taas semmonen tilanne meidän taloudessa että saadaan mennä kahestaan saunaan ihan kaikessa hiljaisuudessa. esikoinen ainaki vauvana aina heräs just ku oltiin miehen kans päästy saunaan yhes. aavisti et äitillä ja isillä meinas olla liian hyvät oltavat. :)

tyhmä ajatus muuten mut tuli mieleen et ku mä sinne kassini kans menen niin vähän on noloa jos mut potkitaan oikeesti takas vaan kotiin... :/ jotenki tää on liian hyvää ollakseen totta.

Lähtiks Kalenteri muuten jo?

niin joo ja pulttiksen maininta 4 hengen huoneista ihmetytti ja otti silmään, täällä TAYSissa kun siirrytty vallan 2 hengen huoneisiin. niissä on omat kylppärit ja oikee taulutelkkarit. ei tarvi missää tv-huoneessa kattoo töllöö vaan omasta sängystä saa kattoo.. viimeks 2-vuotta sitten oli vielä vanhakin osasto käytössä mut mä pääsin sillon jo nauttimaan uudesta puolesta.

no joo, poika kutsuu..

Anu ja edelleen rv:t 39+3

Hehe, olipa hauska video! :D

Ja nyt supistaa, au. Ollut iltapäivän sellainen olo, että jotain valuu koko ajan. Lima onkin yhtäkkiä jälleen vetelämpää, mutta mielestäni kyseessä ei kuitenkaan ole lapsivesi. Anteeksi nyt kun menee liikaa kirjoitteluni vessajuttuihin, mutta tuntuu tuo vatsa muutenkin viime päivät toimineen vilkkaammin. Jospa se jotain enteilisi? Samaa epäilen SähköhellaEllan tapauksessa. ;)

On kyllä jotenkin sellainen olo, ettei tuo pojanpalleroinen tuolta tajua ollenkaan tulla ulos. En vaan voi kuvitella, että yhtenä hetkenä oikeasti huomaisin, että hei, nyt se todellakin rupeaa syntymään. Kuulostaako kenestäkään tutulta? :)

Mulla käynyt jatkuvaksi tämä marmatus, vaikka täällä olisi mua edelläkin porukkaa jonossa kärvistelemässä. :ashamed: Jakselua kaikille tasapuolisesti!

Niin se laskeutuminen. Mulla on useampi viikko sitten laskeutunut päätellen siitä, että sf-mitta ei ole samalla tavalla noussut kuin aiemmin. Kuitenkaan en tuota varsinaisesti voi sanoa huomanneeni. Vanhan kansan ihmiset tuntuvat heti ensi näkemisellä katsovan, onko laskeutunut vai ei eli mahtuuko kämmen mahan ja rinnan väliin. Ihmettelen, miksi se kiinnostaa sellaisiakin ihmisiä, joiden kanssa juttelen ensimmäistä kertaa :eek: No mutta ehkä se on ollut ennenaikaan tärkeäkin mittari, kun ei ole kaikenlaisia ultria ym. ollut.

Täytyypä purkaa tänne vähän ärsyttävä tapahtuma parin päivän takaa. Lähdettiin synttärikemuista, joilla oli sankarien mummo. Tämä mulle vieras ihminen tuli sitten toivottelemaan hyvää loppuraskautta ja synnytystä, kun oltiin lähdössä, herttaista. No sitten sanoi: "Toivotaan nyt että ois tyttö, vaikka mä kyllä luulen, että on poika!" |O Justiin! Ok, oonhan mä aina toivonut tyttöä, mutta näin ei asia välttämättä olisi sillä perusteella, että esikoinen on poika. Ja nyt kun tiedän pojan olevan tulossa, olen itse asiassa sitä mieltä, että parempi ollakin poika, kun siihen on varauduttu (enkä tarkoita mitään sisustusjuttuja tai muita värikoodeja, ne eivät ole meillä käytössä ). Enpä voinut olla sanomatta jälleen kerran suoria sanoja :ashamed: Vähänkö lyhytpinnainen musta on tullut.

Vielä muokkaus: Anu, oisinki vaan lähtenyt ;)

Katarina-81 kirjoitti:
Mihinköhän puutteeseen se mun rommirusinajäde on...?
Noh, alkoholin puutteeseen tietenkin!! :LOL: :LOL:

Essi- Löytyiskö teiltä sieltä kierrätyskeskusta, mihin kamat voisi kiikuttaa? Täällä ainakin vastaanottavat lähes kaiken, mitä sinne raahaa - viimeksikin rikkinäiset stereot, kun kasettidekit ja radio toimi. En tiedä, viekö sitten sieltä kaatikselle, mutta ei tule ainakaan itselle huono omatunto, kun joutuisi heittämään käyttökelpoista tavaraa roskiin.

Piitsi : Sulla on siis nyt sama tilanne, kun mulla tulee varmaan olemaan 4 viikon päästä.. Ootko joka viikko käynyt siellä tarkistuttamassa tilanteen vai ? Mun oli pakko kertoa miehelleni susta ja sun tilanteesta, sillä oon aivan varma että samassa tosiaan tullaan olemaan toukokuun alussa.. :/

Nyt mua rupes jotenkin ihan uudellalailla ärsyttämään koko homma... Oon nimittäin jotenkin ihan varma, ettei tuo tuolta itsekseen tuu koskaan ulos.. Ei nimittäin tosiaan mitään oireita ole eikä niitä ole ollutkaan.. Onhan tämä odotus kyllä helpompaa näin oireettomana ja kivuttomana, mutta jotenkin silti antais tietynlaista toivoa se, että edes yhden supistuksen saisi tuntea...

Anulle paljon tsemppiä huomiseen ja toivottavasti ne alkaa käynnistelemään...

Katarina : ei ole mullakaan maha laskeutunut.. :|

Mutta eipä tällä kertaa muuta... Lähden viettämään aikaa miehen kanssa..

Sofku tasan 38

anu ainakin 04 joulukuussa naistenklinikalla lähes kaikki huoneet oli 4 hengen. muutamia 2 hengen huoneita oli mutta en tiedä miten niihin olisi päässyt- erikoisempia tapauksia?!?
kuulin että jopa 6 hengen huoneitakin olisi ollut- se on jo liikaa se :eek:
kun tuntuu että 4 äidin ja 4 vauvan kanssa eläminen pienehkössä kopissa on aika tuskaa.. :ashamed: :snotty:
sitten kun jotkut ei tajua lähteä monta tuntia huutavan vauvan kanssa ulkopuolelle että muut saisivat nukkua edes hetken.
mä ainakin oleskelin melkein koko yön kuopuksen kanssa osaston "yhteistilassa" kun oli aika huutavaa sorttia :whistle:

pojat yläkerrassa tappelevat jatkuvasti, aaarg :kieh: |O
hitto kun eivät välillä osaa ollenkaan leikkiä nätisti.
hampurilaskyytikin tulee vasta puolen h päästä.. |O
taidan kohta laittaa pojat maate ja syödä itse lastenkin hampurilaiset, per.kele. :LOL: :kieh:
että sellaista "rauhaa" tänne tänään. ;)

heippa!
Sofku:
Mulla on ollut juuri tuo kuvailemasi "oireeton" raskaus..ja on edelleen..
Toivon kuitenkin :heart: :stäni että pääset tositoimiin paljon aikaisemmin kuin minä.. :whistle:
Huomenna menemme siis näyttäytymään synnärillä ja toivottavasti käynnistettäisiin.

Anuu:
Kumpihan meistä saa aikaisemmin nyytin maailmaan? Samaan aikaan kun olemme menossa ainakin kolkuttelemaan synnärin ovelle...toivottavasto ottaa meidät molemmat sisälle. Mä kanssa linnottaudun vastaanottoon, ne ei voi käskeä mua enää kotia...

noh, menen vielä tarkistamaan sairaalakassin sisällön..en oikein tiedä mitä sitä oikeasti tarvitsee, kun en jaksaisi mitään turhaan mukaan pakata.

ootus, huomenna rv42, takiaisen HÄÄTÖPÄIVÄ :wave:

Hei Pulttis, olit tuolla toisessa ketjussa kysellyt kantoliinoista, vastailen täällä tutussa paikassa =) Tuo sulle suositeltu malli on kyllä hyvä, siis noin 5 m pitkä interlock-trikoinen liina. Samoin tuo sidonta (nimeltään kietaisuristi 2), joka oli kuvassa siellä sivuilla, on hyvin käyttökelpoinen: siihen voi laittaa lapsen ensin kehtoasentoon parin ekan viikon aikana ja sitten sen jälkeen sammakkoasentoon. Sidontaohjeita löydät tuolla kietaisuristin nimellä netistä. Kannattaa tehdä napakahko sidonta, sillä liina löystyy hiukan, kun vauvan paino tulee siihen. Hintaa vähän kauhistelin, sillä tuollainen on tosi helppo aloittelijankin tehdä, jos on saumuri käytössä. Löysin interlock-trikoota läheisestä kangaskaupasta hintaan 2 euroa / metri, jolloin kahden liinan hinnaksi tuli vain 10 euroa (kankaan leveys oli 150 cm eli tuplat sopivaan kantoliinan leveyteen nähden). Tietysti kysymys on siitä, sattuuko edullista ja hyvää kangasta tulemaan vastaan vai ei.

Kantoliinailu on kyllä mukavaa, esikoinen ainakin viihtyi todella hyvin liinassa ja nukkuikin siinä usein pitkät pätkät. Oli kivaa, kun kädet vapautuivat muuhun. Vauvan paino jakautui tuossa sidonnassa hyvin niin, ettei pitkäkään kanniskelu rasittanut niskaa ja selkää.

Taas minä täällä. Ja marmati marmati mielessä |O No kun ei voi olla totta, etten saa yhtä asiaa selväksi miehelle. Hän kysyi, mitä mieltä olen siitä, että hän menisi Anton kanssa mummolaan yöksi, kun ollaan Paapaun kanssa sairaalassa. Onko tästä puhuttu aika älyttömän monta kertaa! |O En mä sitä oikein osaa perustella, etten halua näin tapahtuvan, muuten kuin sanomalla, että haluaisin heidän 1) vähän harjoittelevan yhdessä eli kahdestaan olemista, 2) ylläpitävän tuttuja rutiineja ja 3) pysyvän samassa kaupungissa kanssani. Grrr! Mikä siinä on, ettei muutamaa yötä voi mies vain olla yhden lapsen kanssa kotona! Ja vielä kun tuosta on hyvänen aika puhuttu, niin taas ottaa asian puheeksi kuin ensimmäistä kertaa. Arrgh! |O

Moikka !

Kiitokset kaikille myötätuntoisista halauksista, voima rutistuksista :heart:

Toisaalta naurettavaahan se on ettei sit muutamaa päivää kestäis millään kun yli menee, mut onpa tää myös se elämän ISOIN asia mitä on odottanut ja sen eteen elänyt jo 9kk rajoitteisesti =(

Tänään olen tuntenut yhden supistuksen ! se tapahtui autossa kun olin miestä viemässä töihin. Kerrottuani asian miehelle rupes hän heti hulluna vauvalle huhuilemaan et tule tule ulos sieltä, isi tahtoo sut syliin! Eipä ajatellu vauva isiä totella, kerta siihen ensimmäiseen ja viimeiseen jäi.

Aamupäivä meni koko talon siivoamisessa, mies auttoi lattioiden pesussa.

Tänään tuli uus KaksPlus lehti, eilen ostin vauvalehden kotiin. Ajattelin säästää ne sairaalaan, jos vaikka perjantain käynnistys venyy niin onpahan ainakin sairaalassa jotain tekemistä... Ja sen olen päättänyt että kotiin en sieltä lähde, saavat ottaa vauvan ulos hinnalla millä hyvänsä --aivan sama!!

Tsemppii kaikille ja yrittäkää voida loppuun asti hyvin. Ei tällainen pahalla tuulellakaan oleminen kivaa ole =(

Minä+ Voice 41+2

heipä hei! ja kiitokset kaikille onnitteluista :heart: :hug: onnea myös muille jakautuneille!

tässä ois vähän synnytystarinaa, jos jaksatte lukea. eli mä palasin TAYSiin seittemän pintaan, kun supistuksia oli tullut kello yhdestätoista lähtien 10-15min välein. 17.30 niitä alkoi tulla 5 min välein muttei ottanut kipeää. sisko tuli seuraksi ja lähdettiin sitten vastaanottoon odottelemaan. sain peräruiskeen, kun täysinäinen suoli hidasti synnytystä. edelleenkään ei tehnyt kauhean kipeää, naureskeltiin ja lueskeltiin vitsejä siskon kanssa.
yhdeksän pintaan alkoi jo koskea niin että piti irvistää kun supistus tuli. puoli tuntia myöhemmin pyysin päästä uudelleen supistuskäyrälle ja sain käteen sellaisen piipparin, mitä piti painaa kun supistus tulee. mulla kun ei nuo käyrät mitään näytä koska ne otetaan ylävatsasta ja mulla supistaa alavatsaa. kätilö katsoi että suppareita tulee kolme kymmenessä minuutissa, mutta edelleen olin vain pari senttiä auki. sovittiin että odotetaan vartti että mies ehtii mukaan ja lähdetään synnytyssaliin laittamaan mulle epiduraali. siinä vaiheessa en enää jaksanut edes jutella siskolle, hammasta purren irvistelin mielipuolisesti supistusten aikana.
saliin kun päästiin kello 22.30, alettiin heti valmistella epiduraalia. sain antibioottitipan käteen kun vedet oli kuiten menneet jo aamuyöllä ja infektioriski suuri. lääkäreitä odotellessa hengitin ilokaasua, joka tällä kertaa auttoi vähän enemmän kuin esikoista synnyttäessä koska TIESIN miltä se supistuskipu tuntuu ja milloin se nousee. tosin läheskään aina en saanut ajoitettua hengittelyä just jetsulleen. mulle oli ihan sama mitä kätilö, mies, lääkäri tai kätilöopiskelija sanoi, olin niin töttöröö kivusta ja kaasusta että kaikki meni ohi korvien. mutta heti kun supistus helpotti, pystyin jo olemaan hieman tervejärkisempi. tosin vain minuutin, sitten taas supisti. kätilö sanoikin että supistuksia tulee hiton nopeasti, mutta ne on liian lyhyitä. manasin että tässä menee KOKO YÖ varmasti sitten.
lääkäri tuli, laittoi kohdun sisälle supistusmittarin ja vauvan päähän sykettä mittaamaan anturan ja sanoi että edelleen olen noin 3cm auki vaan. voi että meinasi tulla itku että ei tästä tule mitään. viiden minuutin päästä paikalle tuli anestesialääkäri joka alkoi sitten tusaamaan neulojensa kanssa. siinä vaiheessa mä jo huohotin ja itkin kun kivut vaan yltyi. mies itki vieressä kun teki pahaa katsoa. anestesialääkäri käski oikeaan asentoon ja kun siinä yritin pitää sitä asentoa, aloin kiljua lujaa "nyt on PAKKO PONNISTAA" ja kätilö huutaa vastaan että "herranjumala sä olet täysin auki! älä ponnista vielä, mulla EI OLE HANSKOJA KÄDESSÄ!"
anestesialääkäri meinasi että hän laittaa spinaalin ja minä ärähdin että ei kannata laittaa, vauva syntyy NYT. herra tohtori otti sitten hieman nokkiinsa, plus taisin kakata sen kädelle kun ponnistutti niin lujaa jo siinä kyljelläni...

tarrasin sängyn reunoista kiinni ja työnsin sen minkä pystyin. huusin kurkku suorana ja niin huusi joku toinenkin - vauva! heti kun pää syntyi, alkoi kuulua itkua. supistus loppui, kätilö käski levätä hetken ennen hartioita. eipä siinä kauaa lepäilty, toinen supistus iski heti ja pinnistin pojan pihalle. voi sitä helpotuksen tunnetta kun poika solahti ulos! meni vielä vähän aikaa ennen kuin edes tajusinkaan että nyt on vauva pihalla, enää ei satu. vielä enemmän meni aikaa ennenkuin hokasin että vauva on OIKEASTI syntynyt. poika itki pontevasti, pääsi heti äidin rinnan päälle lepäämään ja jälkeisten jälkeen imemään rintaa. vähän oli tekniikka hakusessa, mutta lopulta sekin onnistui.

en revennyt yhtään, ei tehty epparia. synnytys kesti yhteensä 6h10min ja siitä ponnistin minuutin. mieluusti olisin sen epiduraalin ottanut, mutta tulipahan nyt sitten synnytettyä ilokaasun voimalla. ei sekään JÄLKIKÄTEEN paha ole..

vauvan sokereita seurailtiin osastolla (joka oli tupaten täynnä) mutta ne oli hyvät, paitsi pari ekaa arvoa ja vauva saikin sitten lisämaitoa. oma maito nousi hyvinkin pian mutta ensimmäisen päivänsä poika olisi vain nukkunut eikä jaksanut syödä. nyt yöllä alkoi sitten syödäkin reippaammin.

tänään päästiin jo kotiin. yleensähän insuliinivauvat on sairaalassa kaksi vuorokautta, mutta koska Miska Sinuhe syntyi sunnuntain puolella, päästiin jo tänään kotiin. plus mä itse voin todella hyvin, mihinkään ei koske (paitsi jälkisupparit) ja poikakin on hyvässä kunnossa, tissi ja uni maistuu. isosisko hoitaisi turhankin innokkaasti veljeään :whistle: sairaalassa kun kävivät, Minea lähti aina itkun kanssa kotiin kun vauva jäi sairaalaan, äitillä ei niinkään väliä :LOL:

että sellainen sepustus. :D

vuotaraaputin Huh olpas sulla raju synnytys! :hug: Ihanaa että kaikki meni kuitenkin hyvin!! :heart:

Täällä ollut taas itku herkkä päivä :'(
Kaikki olllut tosi huonosti. No sellasi ne hormoonit on..

Nyt kahtoon salkareita ja koitaa rauhoittaa nuo lapset.. Ilta villitys taas alkoi

Heissan!

Pikaiseen tulin kertomaan, että poika syntyi 5.4. klo 20.05 (rv39+6).
Mittaa herralla oli 54cm ja 5110g. Että se siitä painoarvion todenmukaisuudesta.. :whistle:
Synnytys meni kuitenkin hienosti ja nopeasti.
Kertoilen myöhemmin lisää, nyt en jaksa keskittyä kirjoittamiseen.
Äiti ja poika voivat hyvin :)

Faerie ja Veeti 3vrk

v.raaputtimelle vielä kerran onnea! oliko paha ruuhka taysissa, noin niinku oikeesti? viimeksi jouduttiin osastolla vauvan kans olla käytävällä melki koko eka päivä klo 06-15.

ootus, eiköhän se olis reilua et sä synnytät enne mua! :D tsemppiä matkaan! samoin ku muillekin ketä menossa pian...

ONNEA Faerie! Komean kokoinen pikku-ukko! :heart:
Ja poikavoittoisuus vaan jatkuu...

Onnea matkaan huomenna synnyttämään lähteville!

Lilja (muutamien tuntien päästä rv 41+0, eikä tietoakaan mistään synnyttämisestä...)

Vuotaraaputin: Sori mut mä repesin ihan hallitsemattomaan nauruun kun luin tuosta lääkärin kädelle kakkaamisesta :ashamed: Taidan olla ehkä vähän väsynyt kun mies tuijotti mua ihan kummissaan et mikä mulle nyt tuli :LOL: :LOL: :LOL: Mukavaa kuulla että et joutunut kuitenkaan kovin kauaa kärsimään ponnistustilanteessa :hug:

Mulla on jotekin aivan voimaton olo ja heikottaa kauheasti :( Jalkoihin jää useaksi sekunniksi kunnon kuoppa kun sormella painaa :'( Oon ihan järkyttynyt tästä tilastani kun oon koko päivän välttänyt suolaa ja vetänyt kaikkea mahdollista nestettä poistavaa :'( :'( :'(

Huomenna aamulla neuvolatäti saa kuulla elämänsä valitusvirren :eek: :ashamed:

Vuotaraaputin, kiitos synnytyskertomuksesta, oli mukavaa luettavaa: kiva kun kaikki meni hyvin =)

Ältsisti onnea Faerie! =) :heart: Aattelinkin, että oot varmaan laitokselle päässyt, kun ei kuulunut mitään aikoihin. Iso jäpikkä tuli, mutta hyvä ettei kuitenkaan mitään ongelmia. :)

Lilja, kiitos :hug: sta ja täten välitettäköön eteenpäin joukko :hug: kaikille meille kärvistelijöille. Hohhoijaa kyllä tämän olotilan kanssa!

T. Kalenteri ja Paapau 40 + 4 (isoveli lähti syntymään ensi yötä vastaavana yönä - tämä nyt tuskin lähtee)

Yhteistyössä