***Huhti-Hiput 2008 Lokakuussa***

omaa napaa: Mua on alkanut huolestuttaan/ihmetyttään pari asiaa. Ensinnäkin kun moni on sanonut et np ultrassa on kuunneltu syke. Niin ei meillä vaan kuunneltu! Ja toiseks se että mulla oli eka neuvola viikolla 5+ ja seuraava on vasta kahdenviikon päästä eli silloin viikkoja 15+4. Tuossa on kuitenkin 10viikkoa väliä!!!! Kun neuvolan täti sanoi ettei ole tarvetta tulla kun kävin siellä alkuraskaudenultrassa yksityisella ja sitten sairaalassa np ultrassa! Mut silti musta tuntuu et toi on pitkä aika... Miten usein teillä muilla on ollut nyt/tulee olemaan neuvola?
 
Joanna: Itteeni on myös kaihertanut kun ekan ja tokan neuvolan välissä niin pitkä aika. Eka neuvola oli viikolla 8 ja toinen on vasta viikolla 18, eli sama kymmenen viikkoa kanssa. Sydänääniäkään en ole päässyt vielä kuuntelemaan :/ Kyllähän se syke näkyi np-ultrassa, mutta siltikin. Vielä pitäisi viis viikkoa ootella neuvolaan pääsyä.. Odottavan aika on monessa asiassa pitkä :kieh:
 
:/ mulla oli eka neuvola rv8, nyt toinen rv 12 ja kolmas on muistaakseni rv 18 tienoilla (en nyt jaksa kaivella lappuja esiin).

muuten siitä virtsankarkailusta vielä, kysyin terkalta ja sanoi että se on raskauden vaivoja, ei mitään huolta. toki jumpata voi välillä ihan oman itsensäkin vuoksi. kuulemma ihan yleinen vaiva mutta kukaan ei siitä kehtaa puhua. mua nauratti ihan hirveesti kun itteeni ei nolottanut YHTÄÄN. ja terkkari puhuu sitten kierrellen ja kaarrellen että "kun raskaus kuitenkin painaa SINNE" :LOL:

lakosta - terkkarille ei ole tullut mitään tietoa asiasta, mutta ilmeisesti se lakko jos on tullakseen, ei vaikuta äitiysneuvoloihin, aivan kuten ei vaikuta äitiyspoleihin ja synnytyssairaaloihin.
 
Lyy , olen itsekin mietiskellyt, onko minulle jätetty mainitsematta tuo np-ultra vai eikö sitä todellakaan täällä Savon suunnassa kunnallisella puolella tehdä. Itse olen Siilinjärveltä ja täällä alkuraskauden ultran jälkeen seuraava lääkärikäynti on rakenneultra. Sitten on vielä kolmas lääkärikäynti joskus myöhemmässä vaiheessa. Neuvolassa ei ole kuitenkaan tuosta np-ultrasta mainittu mitään enkä itse tajunnut kysyä tarpeeksi ajoissa.

Minäkin olen menossa KYS:iin siihen afs-testiin parin viikon kuluttua. Pitääkö siihen varata joku aika vai vain käydä jossain neuvolapuolella tai labrassa antamassa se verinäyte?
 
Pitkästä aikaa minäkin kerron kuulumisia. Oon kyllä käynyt lukemassa aina teidän tarinat, mutta en ole saanut aikaiseksi itse kirjoitella.

Reilu 2 v. meinaa viedä totaalisesti mehut minusta. Sille on tullut ihan mieletön uhmis, jonka kanssa olemme helisemässä. Mikään ei oo hyvä tai hyvin. Ruoka ei maistu, vaatteet on kauheat pukea, vaipasta puhumattakaan, saa yhtäkkiä hirveät raivarit ja saattaa huutaa taukoamatta ½ tuntia. :headwall: Mitään ei tottele eikä etenkään usko mitään. Tällä hetkellä en osaa oikein nauttia raskaudesta, kun poika on nyt tuommoinen. Varsinkin kun se on tähän asti ollut hyvin rauhallinen tapaus. Sanoinkin miehelleni yks ilta, että kauhulla oikeastaan ajattelen tätä uutta tulokasta, kun eka on tuommoiseksi tullut. :'(

No mahasta sen verran, että nyt on muutaman viikon sisällä alkanut hieman näkymään. Tosin kukaan ei vielä ole asiaa huomannut tai ainakaan ääneen sanonut. Vanhat farkut menee vielä jalkaan, mut istuessa nappi kiristää, joten olen siirtynyt mammafarkkuihin.

Väsymys on jotain aivan kammottavaa, aina vaan tekis mieli nukkua.
Muuten olo aika hyvä, paitsi että tähtiä näkyy välillä ja huippaa.
Onneksi pe 5.10 on neuvola, jotta saa mitattua hb:n ja verenpaineet, luulen et paineet ainakin on alhaalla. Olivat eka neuvolassakin.

Tuosta neuvola käynnistä et mä kävin eka neuvolassa rv 7 ja nyt toinen on rv 14. Pitkä väli tosiaan on. Rv 10 kävin lääkärineuvolassa, siellä kuunneltiin sydänäänet ja ne löytyi.

Taidanpa lähteä hampaita pesemään ja unia katsomaan...


:wave:
 
Lyy
Meillä ei täällä ole muita ultria kuin se alkuraskauden :/
Siihen afs:n sain ensi neuvola käynniltä tietoläpyskän luettavaksi ja sitten lääkärineuvolassa muutamaa viikkoa myöhemmin kyselivät, mihin olen päätynyt. Neuvolan täti antoi lähetteen Harjulan sairaalan labraan verikokeeseen. Kannattaa kysyä neuvolasta, jos ei ole ollut puhetta.
Täällä tarjotaan rakenneultra vain, jos jokin on "vialla"... Niin ainakin ymmärsin :D

Onko muilla seuraavaa: rinnat ovat kipeät, kovat ja nännipihat kutisee välillä tosi paljon... aargh :LOL:

Lyy ja 11+1 otus
 
Taitaa olla yleinen vaiva tuo rintojen arkuus ja kutiaminen; luovuin itsekin suosiolla kaikista pistirintsikkaviritelmistä, rinnat kutisivat ärsyttävästi eikä täällä töissä oikein ilkeä niitä koko aikaa raapiakaan :LOL:

Tampereella on vakiona kaksi ultraa eli np ja rakenne, ja miulle, kun tulen lapsettomuuspuolelta, tarjottiin vielä tuo varhaisultrakin. Silti varasin kyllä ajan sitten 4d-ultraankin 22 viikolle;-)

Ihanaa päivän jatkoa toivotellen

Dooris ja sintti 14+2
 
Neuvolakäynneistä, mulla eka oli rv 8 ja toinen on lokakuun lopussa eli muistaakseni rv 17. Välissä oli neuvolalääkäri rv 10.

Ja tuosta ku olikohan Joanna ku puhui ettei ultrassa kuunneltu sydänääniä ni eihän niitä toki erikseen kuunnella, mutta syke näkyy ruudulla ja jos on äänet päällä niin kuuluukin.

Voi mun väsy ei meinaa helpottaa.. Nukuin eilen tunnin päikyt ja yöunia melkein 11h!!! En mä muista et olisin esikoista odottaessa ollut näin väsynyt. Tosin ei mulla silloin ollut tommosta 1,5-vuotiasta hoidettavana. Koskas tän nyt sit pitäis helpottaa ku luulin et samaan aikaan ku pahoinvoinnin.. Joka siis loppui jo.

Mulla maanantaina np-ultra.. Sitä ennen on onneksi viikonloppu täynnä tekemistä ku mennään Pohjanmaalle. Ei kerkee turhaa murehtimaan. Vaikka murehdin mä silti. Muistan esikoisen ekan ultran kans elävästi ku pelkäsin niin kovasti mennä siihen.

Ää, nyt ulos, poika ei pysy enää nahoissaan.

Anu ja rv 12+5
 
Neuvola-asiaa: Mulla oli eka neuvola rv 9 ja seuraava on rv 13. Lääkärineuvolaan ei tarvitse mennä kun kävin sillon päivystyksellisesti synnytysvastaanotolla ja siellä oli kaikki kunnossa.. Np-ultra on vajaan kahden viikon päästä, sitä odotellessa..

Pahoinvointi sitte otti ja loppui kokonaan.. Onneksi. Nyt tuntuu, että ruoka maistuu liianki hyvin.. Onneks oon jaksanu joka päivä käydä lenkillä, vaikken sitä ennen raskautta ookaan tehny..

Sellasta kysyisin et pitääkö joka kerta neuvolassa antaa pissanäyte, kun se neuvolan terkkari ei ainakaan maininnu mitään et pitäis ens kerralla antaa?? Mut parempi varmaan varautua ja pidättää ennen sitä..

sh07 ja masun asukki rv 11 tasan
 
sh07 kyllä ainakin meidän neuvolassa joka kerta annetaan pissanäyte. mutta tosin viimeksi terkka ei sitä edes tarkistanut eikä mitannut hb:ta :whistle:

mutta siis, kyllä näyte annetaan joka kerta. siitä katotaan valkuaiset, proteiinit jne.

ja rinnoista , mulla on aristanut, kivistänyt ja vihlonut ihan jo ennen plussaa. en ees osannut aatella että oli raskausoire, koska vasta 1,5kk aiemmin jätin imetyksen pois ja ajattelin että se on menkkaoire :LOL: mutta edelleen koskee aika reippaasti ja meidän taaperolla kun on tapana nojata jne äitin tisseihin niin auts.
 
Kiva kun selvittelit lakkoasiaa, äitipeikko - mukavaa, ettei vaikuta neuvoloihin yms.

Mukavaa oli myös lukea näin monia hyviä ultrakuulumisia, täällä odotellaan jännityksellä ensi tiistain ultraa. =)

Mulla on myös olleet rinnat todella kipeät heti plussasta asti, eikä tunnu helpottavan. Kasvavat kokoakin jo tässä vaiheessa...

Jätin pariksi päiväksi raskausinkiväärit pois, kun olo tuntui helpottavan, mutta eilen päätin aloittaa ne uudestaan kun olo alkoi taas huonontua. Aika vähällä olen kuitenkin päässyt, yhtään ei ole tarvinnut oksennella.
 
Noista pissanäytteistä neuvolaan mennessä...Mullakin on seuraava neuvola heti aamusta, pitääkö sinne siis pidättää pissaa, vai saako terkka jotain tulosta vähän "laimeammastakin" litkusta...Vähän kiva tämmöisiä miettiä... :whistle:

Munkin mielestä on ihan liian pitkät välit neuvolakäynneillä, ekan ja nyt varaamani tokan ajan välillä on 5 viikkoa...Mulla ei ole mitään käsitystä mitä esim mun hb ja muut arvot on, ne otettiin ekan neuvolan jälkeen vasta. kuukausi pitäisi sitä sitten odottaa... :/

Voiko rinnat olla kipeät ihan loppuun saakka? meinaan mulla sama kuin äitipeikolla ja muillakin, kipeät on, ihan täysin kosketusarat. Ja kokoa on sitten tullut...huhhuh... :whistle: Mies tykkää katsella (melkein pelonsekaisin ilmein kylläkin...) mutta koskea EI SAA, auts!

Sh07 ja anuuuu: onneksi olkoon pahoinvoinnin loppumisesta! Minä taas en ymmärrä, jouduin eilen ekan kerran töissä yökkäämään pytylle...Oli tosi yllätys, ennen tuota yökkäyskertoja on ollut vain 1. ei kai tämä pahoinvointi enää tässä vaiheessa voi alkaa...?? :eek:

Huvikummun vääpeli, mistä saa semmoisia mammahousuja, jotka sopii tähänkin vaiheeseen? Olen yrittänyt katsoa niitä joka paikasta ja etsimällä etsinyt joitain fiksumman näköisiä trikoohousuja, koska istumatyötä tekevänä vanhat housut eivät yksinkertaisesti enää mahdu eivätkä tunnu hyvältä...Kaikki mammafarkut on niin isoja, mistä sais semmoisia "väliajan" mammahousuja....??

Marika ja masuasukki 12+4
 
Pissanäytteesta: mulle ainakin sanottiin, että yritä pidätellä ennen niin pitkään kun pystyt, mutta neuvolantäti sanoi ymmärtävänsä ettei raskaana kauhean montaa tuntia pysty pidättelemään. Mulla eka neuvola oli 9+5 ja seuraava aika laitettiin tasan kuukauden päähän. Sanoi kyllä, että sitä ennen kyllä saa käydä sydänääniä kuuntelemassa jos haluaa.

Mulla ei ole koko aikana ollut rinnat kipeät, vain kasvaneet. Nännit on myös kasvaneet, tummuneet ja aremmat.
 
Mammahousuista: Mä oon ostanut 2 v. sitten oliko lindex tai kappahl mammafarkut, joissa on 10 cm leveä kuminauhavyötärö. Ovat matalaa mallia, joten meni mulla viimeksi ihan loppuun asti eikä silti nyt ole isot. Niissä ei siis ole mitään vetoketjuja tai nappeja, vaan tuo 10 cm kummari. Todella mukavat päällä jo senkin puolesta, että on tottunut noihin matalavyötäröisiin housuihin.

Pissanäytteestä: mulle on sanottu, että ei tarvi pidätellä, mutta näyte täytyisi aina saada otettua. Eikä tarvi ensin lorotella pyttyyn ja välissä purkkiin vaan voi suoraan pissata purkkiin. Eikä kuulemma ole välttämätöntä tehdä alapesua ennen näytteen antoa.
 
pissanäytteestä vielä, mä usein käyn vessassa kotona ja tästä on noin 15-20min kävelymatka neuvolaan, siellä sitten anna näytteen. kuulemma se piisaa, ei tartte pidätellä. mutta mieluusti ois hyvä jos virtsaa ois sen verran että siitä saa näytteen koska ns. niukka virtsanäyte saattaa näyttää vaikkapa että valkuaista olisi, vaikkei olekaan. mulle kävi viime raskaudessa näin.
 
Mie taidan olla poikkeus, mutta minun mielestäni alkuraskauden neuvolakäynnit voikin olla harvemmassa. Loppuraskaudet kun olen aina joutunut ramppaamaan neuvolan lisäksi äippäpolilla, niin on jotenkin "korviaan myöten täynnä" niissä ramppaamista.. :ashamed: Minulla eka neuvolasta oli 2 viikkoa ekaan neuvolalääkäriin, joka käytännössä mielestäni on sama asia kuin neuvola, toka terveydenhoitajan vastaanotto neuvolassa on n. 6-7 viikkoa eka käynnistä hänen luonaan. Ja tuossa välissä oli jo se np-ultrakin. Hyvähän se on toisaalta, että seuraillaan tilanteita, mutta ihan tässä alkuraskaudesta ei käsittääkseni niin paljon tule ongelmia kuin loppua kohden, niin siinä mielessä ymmärrän miksi alussa ei niin paljon neuvolakäyntejä kuin lopussa. Niin ja minulla on molemmat raskaudet olleet "ongelma raskauksia", niin on tosiaan tullut ravattua.. :whistle:
 
Noista neuvolakäynneistä vielä, mä siis olen sitä mieltä että ei tarttis yhtään olla useammin.. Siellä kerkiää sit kyllä myöhemmin käymään ihan kyllästymiseen saakka. Mä kävin viimeiset 2kk viime raskaudessa lähes kerran viikossa enkä toivo todellakaan että tässä raskaudessa sama olis edessä. Että kiva vaan kun ei vielä ole useammin. Kyllä kerran kk riittää. Pidempikin väli olis musta ok.
(Ei se verenpaine tai hemppa niin nopiaa muutu radikaalisti ja jos tulee hätä niin aina voi soittaa neuvolaan ja pääsee ennemminki jos tarvii...)

Ja Marika mulla terkka viimeks sanoi että ei tarvi pidätellä pissaa.
(Samat ohjeet siis sain ku Huvikummun vääpeli, ei alapesuja tai keskipissaa... Suoraa liraus purkkiin vaan ja se on siinä.)

Tisseistä, mulla ei ole tässä raskaudessa tuntunut ollenkaa eriltä. Outoa, esikoisesta oli aluksi kipeät.

Ja ja.. Ei sit muuta tulekaan mieleen, kunhan kommentoi mistä oli puhe.
 
oho. mahtoikohan äsken olla ekat liikkeet mitkä tunsin? tai siis tyhmä sitä teiltä on kysyä :LOL: mutta sellainen pienen pieni töytäisy syvällä mahassa tuntui. jospa se oli pikkuinen ilmottelemassa :heart: tai sitten kuvittelen taas omiani :whistle:

no, tulipa tämäkin samalla nostettua.

Ansa ja Chimi 12+3
 
Se on moro taas pitkästä aikaa!! Väsy tulee tänne kyllä jatkuvasti. Päiväunet otan, yöt nukun ja taas hyvissä ajoin iltaa nukkumaan (silloin kun pääsee) =) .

Mulle on annettu ohjeeksi varata neuvola-aika seuraavan kerran vasta rakenneultran jälkeen eli 8 viikon jälkeen (21.11 jälkeen), että jo vain tulee pitkä odotus! Meillä oli neuvolalääkäri kaksi viikkoa sitten eikä millään menannut löytää sydänääniä...etsi etsi ja etsi, sitten löysi jostain ihan niin kuin muurin takaa...164 oli pomput :D . Tuumas vain helpottuneena, että ei sulla varmaan sydän näin nopeesti lyö... NP-ultra oli sitten viime perjantaina (viikko sitten) ja kaikki oli OK. CRL 5.3 cm, turvotus 1,4. Istukka oli etuseinämässä (vaikuttaa kuulemma sydänäänten kuulumiseen). Elikkä olemma tyytyväisiä ja odottelemma sitten rakenneultraa :) . Ultrakuvat ei kyllä olleet kovin maireita, jotenka en viiitsi niitä edes tänne laittaa (hieman olin pettynyt).

Varsinaista pahoinvointia ei ole ollut enää, vain etovaa oloa, jos ei pidä kiinni ruokailuväleistä (aika tiuhaan). Tänään meni töissä kyllä herkuttelun puolelle, kun oli niin karseen raskas päivä...

Kaikki uudet tervetuloa ja lykkyä jatkossa meille kaikille :wave: .
 
Huomenta!

Moneen päivään en ole ehtinyt kirjoittelemaan. Työt alkoi saikun jälkeen ja kiirettä on pitänyt. Juuri ja juuri olen ehtinyt kaikki teidän jutut lukemaan, mutta oma kirjoittelu on jäänyt.

Uusia oli tullut porukkaan, kaikille tasapuolisesti onnea ja tervetuloa!

Moni oli jo käynyt np-ultrassa ja kaikilla oli hyviä uutisia, onnea kaikille! Omaan ultraan vielä melkein kaksi viikkoa, kyllä odottavan aika on sitten pitkä.

Minulla se tuhruvuoto on viimeinkin loppunut, kestikin reilut kolme viikkoa. Toivottavasti nyt sitten pysyykin poissa. Muutenkin olo kaikin puolin ok. Mitenkäs teillä muilla, milloin on kohtu noussut esiin, niin että sen tuntee kovana pallona tuossa alavatsalla? Minulla ei vielä tunnu mitään. Tarkkaan en enää muista milloin aiemmissa raskauksissa tuo on tuntunut. Minulla on kyllä taaksepäin kallistunut kohtu, niin sekin varmaan vaikuttaa asiaan. Mutta taas alkaa tuttu huolestumisen tunne vähitellen nostaa rumaa päätään... No, viikonlopuksi lähden pelikavereiden kanssa reissuun, saapahan muuta ajateltavaa ja onpahan sitten taas tuo ultra vähän lähempänä. Eli näillä näkymin palaan vasta maanantaina listoille. Hyvää viikonloppua kaikille!

Puella 11+3
 
Mä täällä lajittelen pyykkiä ja hups, eksyin tänne ku pöydällä läppäri kutsuvasti auki. Pitäis alkaa pakata, lähdetään 12 jälkeen ajamaan.. 3 tuntia olis autoilua taas edessä, ehkä vähemmälläkin selvitään jos ei ole pakko pysähtyä.

Äitipeikko kyl sä varmaan jotain oikeesti tunsit etkä vaan kuvitellut. Itsellä on nimittäin ollut pariin kertaan sama olo mut jotenki ei usko itsekään että vielä.. Mut kyllä ilmat suolistossa tai muut masun väänteet tuntuu niin eriltä ku se mitä olen tuntenut.. Tosin ihan ohimenevästi, mut silti. Voi kun olis jo niin pitkällä et ei voisi erehtyä tuntemastaan. Ja voi muistan ku aluks oli seki inhottavaa et ku alkoi tuntemaan liikkeitä niin saattoi tulla 3 päivän tauko ettei tuntenutkaan ja sillon pelotti... Et olis jo niin pitkällä ettei tulis taukoja liikkeiden tuntemiseen...

Nyt pitää lopettaa.. Poika heittelee puhtaat pyykit lattialle.

Anu ja rv 12+6
 

Yhteistyössä