***Huhti-Hiput 2008 Lokakuussa***

Pikaisesti tässä näppään töiden keskeltä vienon pyynnön, josko malttamaton päivittelisi listaan minunkin tietojani. Perjantaina oli np-ultra ja laskettu aika hyppäsi neljä päivää aikaisemmaksi eli laskettu aika olisi 9.4.2008, synnytyssairaalana LKS, ensimmäinen pieni olisi tulossa ja äipällä ikää tällä hetkellä 29, tosin kerkiän ilmeisesti täyttää 30. Vaikia vielä ennustaa kun sattuu toi synttäripäivä aika likelle laskettua.

Myttö 12+6
 
Iloisia uutisia! Kyllä ne neuvolantädit osaa hommansa :) Heti kuului tasainen jumputus, syke 152. Ehdin kyllä jo säikähtää ja miettiä vaikka mitä... Paljon parempi mieli mennä huomenna ultraan. Kiitos kaikille myötäelämisestä, saan teistä valtavasti voimaa.
 
Anu: Juu kyllä meidän poika syntyi ihan täysiaikasena, just laskettuna päivänä, mutta myöhemmin selvisi että oli pahoja sikiöaikasia kehityshäiriöitä eikä olisi ollut mitään mahdollisuuksia elämiseen...Tosi harvinaisia tällaset tapaukset!
Tässä raskaudessa olen rakenneultraan menossa ja sekin jännittää jo kovasti vaik viel siihenki aikaa ja neuvola ajat mulla on 2-3 viikon välein, seuraavat paljon tarkemmin ihan oman mielenrauhan vuoksi!


Tilsulle: Toivotaan kovasti että sulla ja pikkusella kaikki hyvin! :hug:
 
anri, voi surku. Oliko teillä sit jo etukäteen raskausaikana tietoa kehityshäiriöstä vai näyttikö rakenneultrassa kaikki olevan ok? No, onneksi noi tosiaan on todella harvinaisia, joten varmasti tämä uusi raskaus tulee sujumaan hyvin. Ja on hyvä että pääset nyt käymään neuvolassa useammin.. Varmasti rauhoittaa mieltä kun tietää että raskautta seurataan hyvin.

Ja Tilsu mukava kuulla et sydänäänet kuului. Ne lääkärit on kyllä mitä sattuu noissa neuvoloissa.. Saattavat olla ekaa kertaa tositoimissa tai muuten vaan kokemattomia hoitamaan raskaanaolevia. Muistan viime raskaudessa sen toisen lääkärintarkastuksen, olikohan rv 22? Kun tää (mies)lääkäri kyseli supistaako ynnä muuta ja meinas et tämä tässä, hyvää päivänjatkoa... Minä sitte itse jouduin sanomaan että etkö tee ollenkaan sisätutkimusta? No teki ku pyysin, sit sama sydänäänten kanssa, ei kuunnellut ennen ku pyysin. Silloinki lopetti heti ku sai sykkeen kuuluviin... Että tämmösii lääkäreitä ne voi olla. Valitin tosta terkalle ja se pahoitteli ja sanoi että usein noi "ostopalvelu" lääkärit on mitä sattuu.
 
Anu: Raskausaikana ei tiedetty mitää kehityshäiriöistä, rakenneultrassa en tuolloin käynyt että siellä olis saattanu näkyä poikkeaavuudet...
Itellä oli vaan välillä sellanen vaisto ettei kaikki ole hyvin, kun vauva liikku omasta mielestä vähemmän, kuin kaksi edellistä!Lääkärit kyllä sanovat että vauva voi tuolloin mahassa vielä hyvin, kun ei omia keuhkoja tarvinu käyttää, ja kun syntyi niin sit elintoiminnot lakkas, kun piti ite jaksaa rueta hengittään!

Kyllä se kummasti rauhottaa mieltä, kun seuraavat omaa ja vauvan vointia nyt tarkemmin vielä ja sanovat että soittaa saa vaikka kuin tiheää jos joku kaihertaa mieltä!
 
Tilsu No hyvä että sydänäänet kuuluivat! =)
Itseäni pelottaa/jännittää ihan sama, vaikka np-ultrassa olenkin jo käynyt. 10.10 olisi neuvolaan aika ja siellä ne varmasti kuuntelee ne äänet. Täytyy yrittää vaan olla hermoilematta, vaikka vaikeeta se on!!!

Anri82
Tosi ikävä juttu!! Toivottavasti tämä raskaus menee hyvin!! :hug:


Tuima ja masuasukki 11+4
 
Tilsu, ihanaa :hug: ja anri81 :hug: on se äidin vaisto kumma juttu. itsellä lähipiirissä muutamalla äidillä raskaus päättynyt huonosti ja heillä on kuulemma ollut alusta lähtien tunne että kaikki ei ole kunnossa :/

Heili mitenköhän monta raskautta pitäisi olla että ne liikkeet tuntisi jo alussa? välillä tuntuu pieniä muljahduksia ja posahduksia, mutta pistän ne vielä haamupotkujen piikkiin :whistle:

itsellä särkee päätä sairaasti. tänään pitäisi jaksaa viihdyttää kahta eri vierasporukkaa eikä yhtään huvittaisi. taidan laittaa vaan pöytään leipomani mustikkapiirakan (joka on salakavalan hyvää) ja painua petiin :LOL:

Ansa ja Chimi 12+1
 
Ruska76: Kiitoksia tiedosta. Taidamme mennä yksityiselle eli Gynekoon ultraan jos sieltä kerran saa noin hyvää palvelua. Kiva, että saitte 3d-kuviakin :) Me ei saatu Väestöliitolta :( Taidamme kuitenkin mennä Aydinille, koska mies on turkkilainen ja itsekin puoliksi. Sais mieskin kuulla selityksiä.
Tilsu: ihanaa, että sait mielenrauhan sydänäänten suhteen. Onpa kyllä avuttomia olleet, jos ei saanut kuulumaan heti tai ei antanut sulle neuvola-aikaa heti, että saisit mielenrauhan. jotku ne ei vaan ajattele :kieh: Itsekin pääsin kuunteleen sydänääniä pari viikkoa sitten kun tulimme Turkista. Neuvola-täti oli niin ymmärtäväinen, että antoi ajan toiselle tädille kun itse ei ehtinyt sinä päivänä. Kyllä se kummasti helpottaa kuulla ne äänet.
Mulla välillä tuntuu sellaisia nippailuja alavatsassa. Onko ne ihan normaaleja? Kauan ne ei kestä eikä pahalta tunnu. Illalla tuppaa olemaan vatsa turvoksissa ja uniasentoa on hankala vaihtaa. Tuhisen vaan sängyssä. Painoa on muuten tullut lisää 2-2,5kg, vaikka en syö kuten ennen. Syön huonommin. Ruoka ei maistu. Hedelmät ja mehut kyllä maistuu.
 
Terve taas

ja Anrille tervetuloa! Yksi pillittäjä täälläkin mutta syystä: itku tuli, kun luin enkelipojastasi :hug:

Olipa kiva lukea, että Tilsun pikkuisen syke löytyi! Nyt vain ilomielin moikkaamaan tulokasta huomisen ultraan! :)

Pillittämisestä vielä, välillä itku meinaa tulla herkästi mitä erikoisimmista syistä, mutta ihmettelen, että sellaiset tilanteet kuin ultrat ja sydänäänten kuuntelu tänään eivät saa millään tavalla tunteenomaisesti reagoimaan. Malttamaton, samassa veneessä ollaan varmaan kaikki, kyllä tässä sen verran on hormonitoiminta tavallisesta poikkeavassa tilassa. =) Tsemppiä sulle siihen huomiseen ultraan, toivottavasti sen jälkeen helpottaa murehtiminen, vaikka muu kyynelehtiminen jatkuisikin :D :hug:

Mulla oli siis tänään neuvola, ja sydänääniä tietysti kuunneltiin: jotain 150 ne olivat ja mulla huojentunut olo. Mä kun en vähään aikaan ole ollut varma, tunnenko sittenkään mitään liikkeitä, tunsin selvästi, että pieni vasara potki doppleria =) :heart: Terveydenhoitajakin kuuli sen sillä härvelillä. Antto kuunteli Paapauta tuolin jalkopäähän kivunneena. =)

Mulla alkaa nyt sitten rautakuuri, koska hb oli laskenut 111:een. Lisäksi joudun maksa- ja sappikokeeseen labraan, koska tulin maininneeksi, että mulla on jalkapohjissa ollut kutinaa, jollaista oli kyllä Anttoakin odottaessa (silloin kokeen tulos normaali). Syyttäisin periaatteessa atooppista ihoa, mutta toisaalta mulla ei ole tuota ollut muulloin kuin raskaana ollessani mielestäni. :| Niin ja painoa oli taas tullut, edelliseen neuvolaan nähden 2 kg :p Kova on keskikehonrakennustahti täällä, ehkä muunkin kehon.

Hammaslääkärissä kävin myös, ei siellä mitään akuuttia vikaa näkynyt :ashamed: Hyvä toki niin. Värjäytymää on, ja muutaman vähän oikuttelevan kohdan takia sain neuvon ottaa yhteyttä hammaslääkäriin sitten, kun on vauva on syntynyt ja sen ikäinen, että voin hetkeksi hänet jättää hoitoon, niin otetaan röntgenit, kun edellisistä on niin pitkä aika. Nyt ei raskauden takia mielellään oteta, eikä ilmeisesti ole mitenkään välttämätöntä tarvettakaan luultavimmin.

Huonot olot tuntuvat viime päivinä helpottaneen, mutta huomaan kyllä, että kolmelta se hiipii: kurkkuun sellainen omituinen olo. Kaikki mentholia sisältävät xylitol-tuotteet vain voimistaa sitä kurkun tunnetta, joka kovasti etomista muistuttaa. Tämä on kuitenkin ollut jotakuinkin kestettävissä viime aikoina.

Vointeja!

T. Kalenteri ja Paapau 13 + 4
 
Soitin just Gynekoon varatakseni aikaa rakenneultraan, mutta sanoivat tekevänsä sitä vasta rv21-22. Ihmeellistä. Kaikissa kirjoissa lukee 18-19 ja neuvolakin antoi ajan 18:lle raskausviikolle. Onko kukaan mennyt rakenneultraan noin myöhään? Onkohan siitä haittaa, jos käyn ensin kunna tarjoamassa rv 18 ja sitten rv 22 uudestaan?
 
Oikein paljon onnentoivotuksia anrille tämän raskauden suhteen. Sormet ja varpaat on ristissä, että kaikki menisi hyvin. Ja terveluloa Huhti-hippuihin :flower: Hyvä, että olette heti uskaltaneet yrittää uutta lasta, pääsee nopeammin toipumaan. Varmasti pelko on läsnä. Meidän suvussa näitä vauvojen kuolemia ollut kaksi kappaletta. Siskoni eli yhden kuukauden ja serkkuni kaksi. Molemmilla oli paha sydänvika, toinen puolisko sydämestä puuttui :'( Serkkuni menehtyi muutama vuosi sitten, ultran mukaan kaikki oli hyvin, mutta eipä sitten ollutkaan.... siskoni aikana ei ultria ollutkaan. En nyt halua pelotella tällä ketään, ovat todella harvinaisia tapauksia.

Anri en tällä missään nimessä yritä vakuuttaa, että tiedän miltä sinusta tuntuu... sen voi tietää vain lapsensa menettänyt äiti. Sellaista nöyryyttä kokemukset vain lisänyt, ettei pidä mitään itsestään selvänä... no meillä tämä raskautuminenkin kesti viisi vuotta... että kyllä ne optimistisimmat haaveet on kaatuneet. Haleja sinne :hug:

Mariaana
 
Haikara:Täällä ainakin tuo rakenneulta tehdään sairaalassa aina viikolla 21. Ja eipä siitä kait mitään haittaa ole että käyt molemmissa. Me kanssa ajateltiin käydä siellä sairaalassa ja siiten yksityisellä 4d.ssä ja suht lähekkäin nuokin sitten toisiaan ovat!
 
Anrille toivotan paljon voimia ja positiivisia ajatuksia tähän uuteen raskauteen! Samoin tietenkin kaikille muillekin, kaikkiahan tietysti pelottaa, että meneekö kaikki hyvin, mutta meidän pelko taitaa sittenkin olla pientä Anrin rinnalla,,, :|

Np-ultra oli tänään ja kyllä minuakin pelotti niin penteleesti...Huomasin sen konkreettisesti ultran jälkeen, kaikki energia valahti ulos minusta ja tajusin, että en voi mennä töihin takaisin tänään...niinpä mies vei minut kotiin ja nukahdin saman tien sohvalle 1,5 tunniksi...Ehkä pomo ymmärtää, kun jonain päivänä kerron hänelle asian todellisen laidan..

Ultrassa oli kaikki hyvin! Itkupilli täälläkin, eihän tämmöistä voi kirjoittaa kuivin silmin...Siellä se heppu heilutteli ja potki minkä kerkesi! Ja niskapoimua ei ollut nimeksikään. Ihanaa oli myös se, että mieheni, joka ei ole ymmärrettävästikään oikein vielä sisäistänyt asiaa, tuijotti ruutua aivan haltioissaan! Tämä oli hyvä juttu hänellekin! :)

Tilsu hienoa, että sydänäänet kuuluvat! :flower:

Onpa vaikeaa nyt asettua takaisin "normielämään", ajatukset ei todellakaan pysy kasassa nyt... :D
 
Täällä ei ole tähän mennessä ollut kovin auvoista tämä raskausaika, vaikkakin pienokaista kovasti jo odotetaan. Olen nyt viidettä viikkoa sairaslomalla pahoinvoinnin ja oksentamisen takia. Hyvinä päivinä ei tule oksennusta, tai oksennan vain kerran ja sitten on vain huono olo. Huonoina päivinä, kuten eilen ja tänään, oksennan pitkin päivää, syön, mutta mikään ei pysy sisällä. Tänään ei edes tee eikä omena ole kauaa vatsassani viihtyneet :x
Tänään alkoi 12.viikko ja kuulemma tässä vaiheessa pitäisi jo helpottaa, mutta p*skanmarjat sanon minä :kieh: Tiputukseen lähtö on seuraava vaihtoehto, mutta toistaiseksi olen siltä välttynyt, koska kaikki arvot ovat olleet hyviä ja olen ajatellut vauvan jaksavan hyvin. En vain tiedä kuinka kauan oma keho tätä kestää.
 
Haikara, tarkistin esikoisen neuvolakortista niin täällä tehdään rakenneultra kans rv 21. Parempihan se myöhemmin on tehdä, että kaikki varmasti näkyy!

Me ehkä, riippuu millainen on tuo rakenneultra, tilataan kans 4D-ultra viikolle 24. Tai ehkä tilaan ja perun jos tuntuu ettei tarvi mennä. Silloin rv 24 kuulemma kannattaa tehdä nimenomaan 4D. Esikoisen aikaa meillä oli varattuna aika Felicitakseen Helsinkiin mut peruttiin se kun saatiin kunnallisella puolella niin hyvä rakenneultra (oli osittain 4D, tosin ei kasvoja kuvattu mut se meille olikin toisarvoinen juttu).

Tiikerille jaksamisia, ei se tosiaan kaikilla lopu se pahoinvointi. Saattaa vielä puolen välin paikkeillakin olla paha olo. Huono juttu siinä on se et tosiaan voi joutua sairaalaan jos ei muuten pysy mikään sisällä....
 
[/b]Tiikeri samoin täällä jatkuu pahoinvointi jo seitsemättä viikkoo :/ alkoi siis rv6 ja vielä oon saikulla, huomenna tulee rv14 täyteen. on aika hermoja raastavaa. välillä on tosiaan päiviä ettei mikään pysy sisällä ja sitten on niitä päiviä että aamulla oksentaa ja loppupäivän vain etoo ja heikottaa. haluis jo töihin, ei jaksais kotona maata. virtaa ei kyl oo juuri mihinkään. hyvä jos kaupassa jaksaa käydä :| Pahoinvointi on kyl hieman helpottanut viikkojen kuluessa, enää on vain n.kerran viikossa sellainen päivä, että mikään ei pysy koko päivänä sisällä ja hirveesti mulla ainakin on hyötyä siitä et pakkosyötän itteeni aamulla kaikella mahdollisella ja syön heti oksun jälkeenkin jotain niin se helpottaa ja ompahan mahassa sitten jotain mitä oksentaa.
 
Tiikerille iso :hug: itsellä pahimpina päivinä oksennus tulee "vain" noin kolme kertaa, välillä on päiviä ettei oksennusta tule, mutta on järjettömän huono olo.
alkoiko sulla pahoinvointi missä vaiheessa? mulla rv4 tasan ja nyt on menossa rv 12. luulen että ainakin kuukausi menee kärvistellen.

mutta jos se on tarpeen, sairaalareissu on vain pienen ja sun hyvinvoinnin takia :hug: toivotaan että menisi kuitenkin siellä äkkiä ohi viimeinkin ja pääsisit nauttimaan raskaudesta :heart:
 
Täällä myös yksi laatoittaja, eli oksennus lentää päivittäin! Välillä olin viikon oksentamatta ja aloin jo uskoa, että se oli siinä..Mutta ei..Se jatkuu edelleenkin. Nyt on kai menossa rv 13. jos en ihan väärin muista, niin parin pvän päästä alkaisi neljästoista viikko.

Tuolla 4D:ssä me käytiin Kuopuksesta joskus rv 20+ paikkeilla tai 21+, en oo ihan varma. Käytiin kuitenkin vähän turhan aikaisessa vaiheessa, nyt kun soitin ja kysyin, että missä vaiheessa se olisi paras tehdä, niin suosittelivat Felicitakselta rv 25-27, että se ois ihan paras aika (mutta siis voidaan tehdä muuloinkin). Näkee jo mille vauva oikeasti näyttää ja ei ole liian suuri jne. Varattiin sitten Rv 26:lle se 4D.

Väsyttää edelleen ihan tautisesti ja tänäänkin on tullut tavan mukaan oksennettua. Jopa odottelen, että oksennanko vielä uudelleenkin. Jää vaan semmonen "levoton" olo joskus päälle ja se tarkoittaa sitä, että voi oksettaa...

Heili
 
Joanna, ei olisi tullut muuten kyllä luettua mutta kun sanoit, lukaisin pikapikaa pari sivua. aika railakasta meininkiä.

täällä pääkipu jatkuu :headwall: ei auta mikään pirhana. kahvi voisi auttaa mutta kun se ei maistu YHTÄÄN. ja mies ystävällisenä paistaa lihaa keittiössä tonnikaupalla, se haju tekee hemmetin hyvää kasvissyöjälle :x
 
Ihme meininkiä tuolla maalismasuissa. :/
Mietiskelin tuossa illalla, että jos menen siihen kunnan tarjoamaan rakenneultraan silloin 18+3 ja sitten vielä erikseen joko rakenneultraan rv 22 tai 4d-ultraan. Toisaalta se 4d:hän on vaan piirteiden tutkailua ja kyllä musta tuntuu, että rakenteiden tarkistelu on tärkempää. Oulussa ei ilmeisesti Kela korvaa 4d:tä (olenko oikeassa?). Äiti sanoi kyllä, että "et voi olla niin utelias, että menet 4d-ultraan" :D Päästäiski sinne asti niin miettisin uudestaan. Silloin kun meikäläinen syntyi oli vaan yksi ultra ja sydänäänetkin kuultiin vasta viikolla 19+. Menis hermot kyllä siinä vaiheessa.
Maalismasuissa on näköjään reseptienvaihto meneillään. Saisko tähänkin pinoon esittää sellaista?
Mua ja etenkin miestä edelleen pelottaa keskenmeno. Siitä jäi jotenkin niin pysyvät arvet, ettei osaa nauttia tästä raskaudesta täysin rinnoin. Koko ajan mies kyselee, että onko oireita ja voinko hyvin. Hän sanoi, että tulisi hulluksi, jos tämäkin menisi kesken. Saan siis koko ajan raportoida oloani.
Eilen uskalsin jo ostaa vaaleansinisen pyjaman. Jotenki on poikaolo ja kun se lääkärikin niin sanoi. :whistle:

Haikara ja vesseli 13+3
 
Kiva kun saatiin uus ketju ja päivittäjä =)

malttamaton kun ehdit, niin päivitätkö mun tietoja. Elikäs ikää on 29, kolmas lapsi tulossa ja synnärinä Lohja. Kiitos :flower:

Mulla on paha olo vähän helpottanut. Hetkittäin yököttää ja edelleen väsymys on valtavaa, mutta parempaan päin menossa.
Nyt vaan iski flunssa päälle ja olo on kurja. Oisko jollain vinkkiä, millä sais oloa helpotettua? Noita flunssalääkkeitä kun ei kait saa ottaa. Parasetamoli ei paljoa auta.. :snotty:
Esikko on ollut kaks viikkoa jo flunssassa ja eilen sit saatiin lääkekuuri. Kun kuumetta nostaa ja laskee parin päivän välein..
Jospa neiti nyt pääsis tuosta taudista eroon.


Faerie ja toukka 13+3
 
Tervehdys täältäkin kaikille!
Kävin tuossa aamusella toistamiseen np-ultrassa kun kaksi viikkoa sitten oli pieni vielä niin pieni ettei meidän tk:n laitteilla saanut mitattua turvotusta!Silloin oli viikot menkkojen mukaan 10+3 ja ultran mukaan tasan 10.Nyt oli viikot palautunut alkuperäiseen eli oli 12+3.
Nyt saatiin mitattua ja turvotusta oli vain 1.6 eli normaalisti ja mittaa pienellä 6cm. :heart:
Sydän pompotteli kovasti ja pieni heräsi liikkumaan taas kun oltiin vähän aikaa tutkittu.Ja liikkuikin ihan mukavasti! :heart:
Vielä en itse ole tuntenut liikkeitä vaikka jo neljättä odotan.Viimeksi tunsin joskus rv. 14 ekan kerran liikkeet.Malttamattomana niitä täällä odottelen.
Olo on ollu jo jonkin aikaa kohtuullisen hyvä. Voisin jopa kuvitella että väsymyskin alkaisi pikku hiljaa hellittämään. Viime viikolla alkoi kohtu tuntua selvästi selällään ollessa ja nyt tällä viikolla tuntunut pieniä vihlaisuja alavatsalla. Mutta luulen niitten johtuvan kun alkaa toi kohtu kasvaan eteen ja ylöspäin.
Viimeinen päivä olisi seuraava nla ja lääkäri samalla.Sitä odotellessa mukavia vointeja kaikille ja oksuista kärsiville toivotaan että alkais jo hellittämään moiset.

aippa3 rv 12+3
 

Yhteistyössä