***Huhti-Hiput 2008 Lokakuussa***

ihan pikaisesti omaa napaa:kävin äsken neuvolalääkärissä. paineet kovat, yllättäen, mutta kotona ne on normaalit. mulla on maanantaina sitten np-ultra ja lääkäri lupaili että laittavat varmaan KUITENKIN mulle sen rakenneultran kanssa. ja meinasi että jos paineet ei laske (epäilen etteivät laske), menen TAYSiin taas kontrolliin. kaikki oli kuitenkin ok, paino noussut vähän liikaa omasta mielestä, mutta terkkari ei mitään sanonut :ashamed:

pienen sydän se jumputti sykettä, 166 :heart:
 
Viime yönä ei paljon nukuttu minkä arvasin etukäteen, kun jännitin ultraa.

Kaikki oli loistavasti np-ultrassa! Ihana nähdä, kun kaveri pyöri ja hyöri ympäriinsä potkien ja huitoen. Sydämen syke oli 164, siis hyvä. Pää-perämitta oli 43mm eli edellä kasvussa viikoihin nähden. Koko vastasi rv 11+1 vaikka laskujen mukaan 10+5 eli en nyt tiedä kumman mukaan elän. Profiilissa erittäin huono kuva, kun otettu kamerakännyllä autossa ja kameralla otettua kuvaa ei anna laittaa profiiliin, en tiedä miksi?! Niskapoimu oli 0,4 eli olematon, joten ei otettu veren seerumia ollenkaan. Nyt olen päättänyt alkaa nauttimaan odotuksesta, koska se oli lääkärin määräys =)

malttamaton&hippu 10+5 (11+1)
 
Haikara - Kyllä 4D ultrassa katsotaan ensin kaksiulotteisena eli perinteisesti kaikki rakenteet ja siihen vielä lisäksi katsotaan kolmiulotteisena, eli se on kaikkein tarkin tutkimus mihin on mahdollisuus osallistua. Eli ei se pelkästään kasvojen katselua ole, se tulee siinä vaan hyvänä lisänä kaiken muun tutkimuksen päälle. Ei kai kukaan maksaisi siitä 200 euroa jos siitä ei olisi lääketieteellistä hyötyä.
Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Ja sit vielä onneksi olkoon malttamaton ja muutkin ketä saanut hyviä ultrauutisia. Meillä se on edessä maanantaina.... Jännittää. Ja olen unohtanut keksiä esikolle hoitopaikan siksi aikaa. Täytyykin heti kysellä.
 
Siis meillähän tehtiin tuo np 4D:llä (profiilissa kuva, mutta huono koska kamerakännyllä autossa otettu) niin ensin lääkäri tutki kyllä ihan normaalisti kaksiuloitteisesti ja sitten vaihtoi lopuksi 4D:n päälle, mutta oli hieno kun siinä liikkeet näkyi niin selkeästi ja kaikki mahdollinen. Sain jopa nyt miehen suostumaan, että myöhemmässä 4D:ssä katsotaan sukupuoli eli rv 19-21. Eikä maksanut kuin 122? vaikka käydään Felicitaksessa mikä on kalleimmasta päästä.
 
malttamaton, meilläpäin vaihdetaan la jos eroa on yli viikko. Näin sanottiin viime neuvolassa ku kysyin. Vielä esikoista odottaessa vaihtoivat jos eroa 5 päivää tai enemmän. Luulisin et sulla mennään sen vanhan ajan mukaan..

On muuten toi 4D Tampereella kalleimasta päästä, hintaa kuulemma noin 200 euroa ja siitä on jo otettu kelak. pois. Tosin en ole itse soittanut ja kysynyt hintaa vaan tää on ihan palstalta luettua. Mut muistaakseni Felicitaksessa maksoi 2 vuotta sitte 140 euroa.. Jos siihen laskee päälle matkakulut (bensa, ruokailu) niin silti kannattaa ennemmin maksaa se 200 ku ajaa Tampereelta Helsinkiin.

Ja vielä malttamaton tosta 4D:stä, oli eilenki jo puhetta mutta toistan nyt silti.. Se kannattaa tehdä vasta myöhemmin, tyyliin rv 24-27 jotta vauva on saanut vähän lihaa luiden ympärille ja näyttää jo enemmän siltä mitä on syntyessään.
 
Faerie tässä on vaan sellainen, mutta kun hedelmöittymisen ajankohta on meillä aika tarkka. Ollaan siis oltu lapsettomuushoidoissa Felicitaksessa ja hoitona ollut ovulaation induktio (clomifen, pregnyl, lugestron) eli olin ultrassa 2.8. jolloin näkyi 22mm munarakkula ja samalla käynnillä on pistetty pregnyl eli hedelmöittyminen on varmuudella tapahtunut 2.8./3.8. Nyt laskettu aika on siis laskettu tuon 3.8. mukaan. Ajattelin mennä henkisesti tuon 11+1 mukaan niin tulee nopeammin tuo 12 viikon raja täyteen ja rajuun kasvuunhan tuo km- riski perustuukin ja muuten tuon edellisen LA:n mukaan. Veljen tyttö on syntynyt 22.4. joten se kyllä oli kivempi laskettuaika ;) Meillä on seuraava ultra 17.10., joten katson mitä ne siellä sanoo. Laitteet on kyllä huonommat, kun on Jorvissa, mutta odottelen sinne ennen kuin vaihdan sitä!

anuu81 Me mennään tuohon myöhempään 4D:hen Felicitakseen vähän kun rakenne ultran sijasta eli jätetään silloin varmaan Jorvin tarjoama pois kokonaan ja lääkäri antoi tänään nuo rv:t milloin paras tehdä.
 
malttamaton.. ok, sit se onki asia erikseen jos jätätte rakenneultran kunnallisella puolella väliin. Me mennään kyllä kunnalliseen ku pojan odotukselta on siitä niin hyvät kokemukset.. Sillon oli kans 4D laite käytössä ja lääkärinä Tommi Vimpeli joka tekee yksityiselläkin puolella hommia. Jos nyt sattuu yhtä hyvä tuuri tällä kertaa kunnallisen kanssa niin ei me varmaan yksityiselle mennäkkää, mut varaan 4D:n varmuudeksi. Perun sit jos oli kunnallinen hyvä!
 
Heti omaan napaan, mutta täälläkin on nyt käyty siinä np-ultrassa ja kaikki oli hyvin! Tuli kyllä niin onnellinen ja helpottunut olo, kun kauheasti jännitin tuota ultraa. La muuttui 4 päivää aikaisemmaksi eli on nyt 11.4. Niskapoimun mitta oli 1,7mm, eli enemmän kuin monella muulla täällä, mutta onneksi kuitenkin sallittujen arvojen alapuolella, joka olisi ollut näillä viikoilla 2,5mm. Rv:t nyt 12+5 siis. :D
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Oikein huono omatunto iskee kun täällä tulee niin harvon käytyä.. itseasiassa koko tietokone on jäänyt vähän vähemmälle.

Täällä muuten kivasti menee, mutta tuossa sokerirasitustestissä todettiin raskausdiabetes. Nyt on sitten tiukempaa tiukempi ruokavalio ja sitä yritän himoineni noudatella.
Edellinen raskaus meni kesken ilm. tämän raskausdiabeteksen takia. Sillon siis saatiin tietää koko jutusta vasta keskenmenon jälkeen. Että nyt ihan mielellään jättää kaikki herkut pois mielummin kun kokee taas keskenmenon.

NP-ultra on 15.10. eli siihen vielä hetki aikaa. Kahesti olen jo ultrassa käynytkin. Eka rv 5+6 kävin tarkistaan ettei ole KU tai tuulimuna kun alkoi verensekainen vuoto jota kestikin sitten 3-4vko. Sitten lapsettomuuspolilla ultrattiin rv 7.

Ainiin.. tuohon listaan voi mulle laittaa että olen 23v, just sunnuntaina täytin ja synnytys sairaalaks tulee TAYS. Muuta tietoa meistä, mies on 24v, yhessä ollaan oltu tammikuussa 3 vuotta ja tosiaan toinen raskaus. Edellinen meni kesken rv 20+2 24.1.06. Meillä on glenni-neiti (koira siis) ja me molemmat opiskellaan.

Josko nyt tulevaisuudessa tulis tänne enemmän kirjoteltua! :)
Ja tosiaan jos muita joilla raskausdiabetes todella mielelläni otan kaiken infon vastaan.. aihe kuitenkin ihan tuorre mulle!
 
Lyy
Ehdin aina pikaisesti vilkaista kirjoitukset, mutta omat kommentit on jääneet ihan pariin kertaan... Tuntuu, että on koko ajan kiire. :/
Eilen kävin lääkärineuvolassa ja kaikki oli ok. Sydänäänetkin saatiin kuulumaan melkein heti =)
Montako ultraa teidän alueilla tarjotaan? Meillä on täällä Kuopiossa tasan yksi ja kävin siinä jo rv 10. Luulin, että olisi toinenkin, mutta väärässä olin. Minusta siellä ei edes mitattu niskapoimua vain pääperämitta ja siinä se oli :ashamed:
Nyt haluan menna siihen afp-kokeeseen, koska itselleni jäi tosi epävarma olo. Olenko itse jotenkin typerä vai olisiko lääkärin pitänyt katsoa np??
Onko kenelläkään tietoa paljonko rakenne ultrat maksaa täällä päin? (p-savo)

Tsemmpiä kaikille Lyy ja 11+0 otus

LA siis muuttui silloin ultrassa 23.4.08
 
Heikko-Peikko mulla on sokerirasitus vasta tän kuun lopussa, mutta tytärtä odottaessa olin raskausdiabetes. tosin terkkarin mielestä sitä ei ollut kun vain paastoarvo oli yhden pykälän koholla, mutta katsotaan nyt miten käy kun rajaa on laskettu entisestään :/
oliko sulla mitkä arvot koholla ja miten paljon, saitko vielä tietää? ittellä oli silloin viikon kotona mittari jolla mittasin sokereita päivittäin kolmesti, muuten ei tarvinnut mittailla. ja tietty ois pitänyt ruokavaliota noudattaa, mutta koska terkkari ei nähnyt siihen mitään syytä, söin mitä huvitti :ashamed:
 
Terve taas!

On ollut kiva lukea hyviä ultrakuulumisia =)

:hug: oksetusoloista kärsiville! Mulla on nyt sellainen tunne, että paha olo saattaisi tosiaan olla helpottamassa. :) Esikoisesta se kesti kyllä kauemmin, joten en vielä nuolaise muutaman päivän helpompien olojen takia, mutta näin koetan valaa toivoa vielä kärvisteleville. Kyllä se helpottaa ja keskiraskauden hehkeät päivät koittavat jossain vaiheessa :D

Kävin tänään siellä maksa- ja sappikokeessa eli jonotin poika seuranani arviolta 1 1/2 tuntia terveyskeskuksessa. Siinä tuli plärättyä t-keskuksen leluvalikoimaa ja kuunneltua pääasiassa vanhuksista koostuvan asiakaskunnan keskusteluja siitä, kuinka paljon meitä alkuperäisiä on vielä jäljellä taloyhtiössä ja kuka tuttu nyt on kuollut ja mihin. Näytti siltä, että siellä oli oikein omat seurapiirinsä, ja kävi sääliksi vanhoja ihmisiä, jotka joutuvat tunteja jonottamaan ehkä useinkin erilaisiin testeihin. Antto oli onneksi yhtä hyvällä tuulella kuin monet vanhuksetkin ja hauskuutti heitä touhuillaan.

Mun piti olla aamu syömättä, ja kun ei tullut lähdettyä ihan kukonlaulun aikaan (lue: 9.30 jälkeen päästiin liikenteeseen vastaisista pyrkimyksistä huolimatta), olinkin aika nälkäinen lopulta. Olojen helpottumisesta kertonee se, että yököttävä olo ei kauheaksi päässyt yltymään, vaikka aamupala jäi väliin. Sitten vedinkin lounasaikaan pitkästä aikaa itseni kipeäksi irtokarkkia! :LOL: Tasapainon vuoksi jostain hetkeksi sitä ällöä oloa. Vaan katsotaan nyt, kun ilta saapuu, mahtaako saapua varsinainen ällötys mukana. :| Toivottavasti ei kovin massiivisena hyökkäyksenä ainakaan.

Nyt pitää mennä santsaamaan ruokaa ja sitten siivoamaan, kun kavereita tulossa tänään. Vointeja! :wave:

T. Kalenteri ja Paapau 13 + 5
 
Heips,

Kiva meillä oli uusi pino =)

Pääkivusta minulla on muutamana päivänä se myös vaivannut oikein urakalla :(
kylällä yksi nainen kertoi saaneensa akupunktiota siihen niin ne oli kuulema het auttanut vaivaan.
ja on sallittu raskaana ollessa kun on koulutettu lääkäri niitä antamassa.

Itkuisuus täällä myös yksi itkupilli :wave:

tänään oli neuvola ja sydänäänetkin kuului mukavasti mutta veitikka liikkui taas koko ajan joten kauaa ne ei kuulunut samasta kohdasta..
mulla on vissiin oireeton korvatulehdus?? niin ainakin se terkkari epäili kun korvat on punaiset ja valuu kokoajan nestettä mutta eivät oo kipeet tai mulla ei oo kuumetta.
aika outoa tämä fiilis korvissa on ollut jo heinäkuun lopulta saakka :attn:

Olen kuullut että nykyään enemmin tehdään rakeneultria viikoilla 20-23 kun silloin on sydänkin kehittynyt paremmin kuin viikoilla 18-19 miten aikaisemmin tehtiin.
mie varasin 4d ultran jyväskylään 21.11. meille silloin viikot on 21+4.
maksu on kuulema joku 170 ja saa mukaan se dvd:n
oi kun mie odotan sitä!!

MUTTA joku sanoi että ennemmin vasta viikoilla 24 ja jälkeen..
en itse uskalla mennä niin myöhään jos sittenkin vauvassa on jotain pahasti vialla ja raskaus pitäisikin keskeyttää niin se on mahdollista vain erikoisluvalla viikolle 24 saakka!!


 
Voi mä täällä roikun koneella... Poika leikkii omiaan ja odotellaan miestä kotiin, pitäis lähteä ulos syömään ja samalla kauppaan. Odottavan aika on sit nii-in pitkä!

Huomasin muuten eilen et ku jäi ateria iltapäivällä välistä niin heti oli illalla tosi huono olo. Et kannattaa pitää ruoka-ajoista kiinni näköjänsä.
 
Moi taas, täällä mäkin roikun jälleen, siivottu on (auttavasti) ja pannukakku vielä odottais tekemistään, mutta kun piti ohje katsoa netistä niin eiku samalla tänne :ashamed:

Parkumisesta vielä, katsottiin eilen pojan kanssa illalla Lumiukko-elokuva, ja siinä sen upean leffan ensimmäisiä kuvia katsoessa jo pillitin ihan täysillä :ashamed: Minkäs mahtaa, kun se on niin hieno. :D Sitten vielä poika tanssi onnessaan siinä lumiukkojen kanssa, ja eikös äiti ollut ihan tukehtua tulvaan! :LOL:

Enpä ole oikein vielä perehtynyt tuohon maalismasutilanteeseen, mutta vaikuttaa siltä, että siellä lentää loka kuin Mitäs nytissä konsanaan :eek: Jospahan pidettäis ainakin tämä meidän pinkka asiallisena, vaikka toki mielipide-eroja saattaa välillä olla - yleensä kyllä on mahdollista ilmaista asiat jotensakin ystävällisesti tai ainakin olla provosoitumatta, jos joku heittäytyisikin välillä napakaksi... Ihmettelen aina, miten sitä onnistuukin riitoja kehkeytymään - tuntemattomien ihmisten kanssa ja netitse! :eek:

Nyt pannarin kimppuun! =)
 
Suppis mä just tänään sain neuvolalääkäriltä Panacod-reseptin pääkipuun, koska se on sellaista että mitään en voi tehdä ja koko päivän särkee ihan julmetusti. toivottavasti ei tartte hetkeen testata että toimiiko :/

mutta mun kotidoppleri tuli tänään, vielä kun jaksaisi purkaa laatikosta ja testata kunhan Minea menee nukkumaan :D
 
Täältä myös ultrakuulumisia: Eli samoilla linjoilla Amalian kanssa mennään. Niskapoimu oli 1,5 ja raja oli 2,6 eli ihan hyvä. Lasketun ajan voisi vaihtaa kun päivitellään listaa eli 11.4 Sikiö vastasi kokoa 13+1 mutta mennään la:n mukaan eli 12+5. Vauva liikkui hirmusti ja oli tosi energinen. Sitten se kääntyi ja saatiin kasvokuvia :D Varokaa, se on aika pelottavan näköinen!

Edestä:

http://www.aijaa.com/v.php?i=1053614.jpg

Sivusta:

http://www.aijaa.com/v.php?i=1053625.jpg


Nyt on kyllä hyvä mieli. Onnea kaikille muillekkin ultrassa käyneille hyvistä uutisista! Mulla on olo huomattavasti parantunut tuon huonon olon suhteen joten toivoa on teillä muillakin jotka siitä kärsitte!
 
Äitipeikko Aika jännä et toisilla lasketaan sokerien paastoarvoa,ku meillä se taas on noussu viimisestä,mulla oli esikkoa oottaessa se paastoarvo just sen 4.8,et mut luokiteltiin raskausdiabetikoksi,tosin saattoi olla hieman vaikutusta,kun elin edellisen viikon pelkillä karkeilla :whistle: Mut nyt siis sanoi terkka,et täl hetkel paastoarvo on nostettu 5.1,et pääsisin noil lukemilla pälkähästä.

Onnea taas kaikille ultrasta hyviä uutisia saaneille :heart:

ON:Kaks yötä jo takana ja kaks vielä eessä,hyvin tuli tänää nukuttuu,ku olin kaheksalt kotoon ja painuin pehkuihin saman tien ja ku heräsin ajettelin olevan puolpäivä,mut yllätys olikin suuri ku katoin kelloa ja näytti jo puol viittä :whistle: Nyt oon sit yrittäny vaan heräillä ja parin tunnin päästä takas töihin.Flunssan kourissa täälläkin kituutellaan,neiti ja ukko on sairaslomalla,ku niillä nostaa sentää kuumeen,mut ku mul ei,ni pakko kai se on vaa jaksaa.
Mullakin toi kotidoppleri on,mut en oo vielä kyllä saanu ääniä kuuluviin,ehkä se on käyttäjästä kiinni :/ mulla kuitenkin noita viikkoja jo 14+4.
 
Suppis sanoi siitä myöhään 4d:ssä käymisestä, niin ehkä tarkoitit minua. Meille kun suositeltiin sitä rv 25-27 väliä, että ois paras aika käydä 4d:ssä.. Niin meillä kyllä on sitä ennenkin se äitipolin rakenneultra rv 20+ ja sitten vielä äitipolilla ultria rv 30- parin viikon välein... Mutta sit sekin pointti asioissa on, että vaikka jotain häikkää löytyykin, ollaan päätetty elää tämä raskaus loppuun saakka ja synnyttää vauva. Niin siis epäilystähän mistään sellaisesta ei tosiaankaan ole. Ja sit toisaalta jos on jotain sellaista, että voidaan raskausaikana tehdä asian hyväksi jotain tai heti vauvan synnyttyä, niin hyvä semmosetkin on sit tietää ennakkoon.. (Kun joku tietty miettii heti, että miksi ihmeessä ees meette mihinkään ultraan, jos ei keskeytys ole mahdollinen..). Niin ja elämänkatsomuksellisista syistä meidän perheessä tuo raskauden keskeyttäminen tilanteessa kuin tilanteessa ei ole sallittua. (Huom. meidän perheessä, ei siis toisten asioihin haluta puuttua eikä sanoa mielipidettä..). :D

Pahoinvoinnit jatkuu edelleen, nyt oksennellaan kahdesti päivässä.. Kiva kiva. Neuvolassa sanoivat, että katsellaan jossain vaiheessa elektrolyyttitasapainoa, josko alkaa nestehukka tulemaan..Mut emmie usko, että ihan vielä siinä tilanteessa ollaan. Saan kuitenkin tosi paljon ja hyvin juoduksi. B)

Heili
 

Yhteistyössä