HS / Vanhoillislestadiolaiset teinit poseeraavat elämänkumppaninsa kanssa

vierailija
En kyllä ymmärrä, miksi muka ei voisi.
Et oikeasti ymmärrä, miksi on hankala tietää satavarmasti onko tämä nyt se mystinen Se Oikea?
Kaikilla on huonot puolensa.
Onhan se suuri houkutus ajatella huonoina hetkinä että jospa tuolla vielä olisi joku parempi, joka ei olisi niin sairaan ärsyttävä kuin nykyinen joissakin asioissa.
Vähän sama kuin uhkapelejä harrastaessa, kivasti meni ja mukavaa oli, voittoakin tuli vähän mutta entäpä jos ensi kerralla tulisi enemmän?
Ihminen on luonnostaan ahne.
 
Et oikeasti ymmärrä, miksi on hankala tietää satavarmasti onko tämä nyt se mystinen Se Oikea?
Kaikilla on huonot puolensa.
Onhan se suuri houkutus ajatella huonoina hetkinä että jospa tuolla vielä olisi joku parempi, joka ei olisi niin sairaan ärsyttävä kuin nykyinen joissakin asioissa.
Vähän sama kuin uhkapelejä harrastaessa, kivasti meni ja mukavaa oli, voittoakin tuli vähän mutta entäpä jos ensi kerralla tulisi enemmän?
Ihminen on luonnostaan ahne.
No itse en usko mystisen Sen Oikean olemassaoloon, mutta uskon siihen, että jos kaksi ihmistä oikeasti sopii toisilleen ja jos suhde on hyvä ja onnellinen, niin sellaisessa suhteessa ei jatkuvasti mietitä, olisiko jossain joku vielä parempi. Mikäli huomaa pohtivansa tällaisia koko ajan tai usein, voi olla paikallaan miettiä, saattaisiko suhteessa olla jotain perustavanlaatuisia ongelmia. Nimittäin kun oikeasti rakastaa toista ihmistä ja kun oikeasti on sen rakkaan ihmisen kanssa hyvä suhde ja hieno kahden ihmisen välinen yhteys, silloin ne jotkut ärsyttävät piirteet eivät nouse kaiken muun yläpuolelle.
 
Miksi se elinikäinen suhde on se kaikkein tärkein juttu?
Tai siis onhan se hienoa, kun jotkut viihtyy yhdessä 60 vuotta ja ovat onnellisiakin vielä. Mutta mitä pahaa siinä on, jos itse kokee muuttuneensa ihmisenä ja oman kumppaninsa muuttuneen ihmisenä niin paljon, ettei yhteiselämä ole kummallekkaan enää tyydyttävää, niin miksi sitä pitäisi jatkaa?
No ainaki yksi syy on lapset, joille vanhempien ero voi olla traumaattista.

Ja tämä on vaan hypoteettinen ajatus mutta jos itse etsisin pitkäaikaista puolisoa, niin mukava etsiä sitä porukasta jossa lähes kaikki on ajatuksella "viikko hauskanpitoa ja sit vaihto."

Ja mua ainakin hirvittää lukea vaikka tarinoita missä miehiä mollataan täysillä ihan pienistä asioista. Väärä repliikki baarissa, pieni kömpelyys seksissä, jne.
Kun yritetään olla hienoa ja tasokasta niin menee usein lapsi pesuveden mukana, ja hyvä puoliso jää huomaamatta.

On hyvä että puoliso otettaisiin valmiina. Mutta täysin valmis kukaan ei voi olla, mutta voi niitä valmiuksia opetella pitkässä parisuhteessa: Ainut vaan että sitä opettelua kukaan ei nykyään kestä.
 
Tossa on oman kaltaisensa yhteisön painostus. Vaikka ei olekaan uskonnollinen yhteisö.
Jos olet Manhattanin pintaliitokingejä niin et ole kauaa kun alat keskustella vaipanvaihdosta ja haaveilla pienestä punaisesta tuvasta ja perunamaasta. Kun semmoista alkaa tahtomaan, niin uraohjusten yhteisöstä tulee lähtöpassit.
Jep. Tai ehkä ne pintaliitojengit ei ainakaan vielä pakota olemaan sitoutumatta, mutta antavat vahvan mallin, jossa ihminen alkaa kysyä "mitä väliä?"

Ei pakottamista, mutta omaksumista: jos suurin osa ympärillä antaa tietyn mallin ja mielipiteitä, niin suurin osa alkaa omaksua niitä ajan kanssa. "Miksipä ei, mitä väliä?"

Ja siis Mörköäidille: Ajattelet että lestanuoret ovat ohjailtuja. Ehkä, mutta ei aina. Mutta ihan yhtälailla ei-lestat eivät ole vapaita, säkin saatat olla aivopesun tuotos? Sua ei varmasti kukaan pakota ajattelemaan irtosuhteita puolustavasti, mutta kummasti sun ajatukset kuulostaa tv-sarjoista, baarielämästä (vaikket itse kävisi mutta jokainen tietää miten siellä ollaan) ja mediasta omaksutuilta.

Mä olen aina sitä mieltä että ihminen on laumahenkinen, oli se lesta tai moderni liitäjä.
 
No ainaki yksi syy on lapset, joille vanhempien ero voi olla traumaattista.

Ja tämä on vaan hypoteettinen ajatus mutta jos itse etsisin pitkäaikaista puolisoa, niin mukava etsiä sitä porukasta jossa lähes kaikki on ajatuksella "viikko hauskanpitoa ja sit vaihto."

Ja mua ainakin hirvittää lukea vaikka tarinoita missä miehiä mollataan täysillä ihan pienistä asioista. Väärä repliikki baarissa, pieni kömpelyys seksissä, jne.
Kun yritetään olla hienoa ja tasokasta niin menee usein lapsi pesuveden mukana, ja hyvä puoliso jää huomaamatta.

On hyvä että puoliso otettaisiin valmiina. Mutta täysin valmis kukaan ei voi olla, mutta voi niitä valmiuksia opetella pitkässä parisuhteessa: Ainut vaan että sitä opettelua kukaan ei nykyään kestä.
No joo, mä olen samaa mieltä, että siinä vaiheessa kun on lapsia, niin suhteesta ei lähdetä kävelemään ihan hepposin perustein.

Itse olen vaan sitä mieltä, että kun koskaan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan ja mitä kaikkea tapahtuu, niin en mä voi luvata kenellekkään olevani sen kanssa lopun ikääni. Voin luvata olla niin kauan, kun haluan olla enemmän sen ihmisen kanssa, kuin olla ilman sitä. Siksi on mun mielestä väärin olettaa, että suhteessa pitäisi pysyä hamaan tappiin asti, oli elämä sen toisen kanssa sitten miten tuskallista tahansa. Toiseen ihmiseen ja sen ratkaisuihin ei loppujen lopuksi voi vaikuttaa, joten omilla päätöksillä rakennetaan oma elämä.

Yleensä, kun jotakuta mollataan "pienistä ja mitättömistä" asioista, kertoo se enemmänkin siitä, että kyseinen henkilö ei vaan ole itselle sopiva eikä oikein osata laittaa sormea siihen, miksi se on epäsopiva. Silloin vedotaan johonkin hullunhauskaan juttuun ja kuitataan se sillä dissatuksi. Mun kohdalla tilanne on kuitenkin se, että mä en halua olla kenenkään kanssa siksi, että se on ihan hyvä... ainoastaan siksi, että mä en voi olla ilman sitä.
Se on ihan ok, jos jollekulle riittää hyvä puoliso. Itselleni se ei riitä. Olisin ollut mielummin ilman.

Kukaan ei ole koskaan valmis. Me ollaan hamaan tappiin asti täysin keskeneräisiä ja meillä on paljon oppiläksyjä edessä. Kullakin on oikeus valita kenen seurassa oppiläksynsä tekee ja miten pitkään.
 
No ainaki yksi syy on lapset, joille vanhempien ero voi olla traumaattista.
Ymmärrettävää, että lasten takia sinnitellään yhdessä - ei sekään aina hyvä ratkaisu ole, mutta sen ymmärtää, miksi ihmiset tekevät niin. Mutta voisihan sitä sitten erota lasten kasvettua aikuisiksi, eikö? Ja kuten ehkä olet huomannut, aika moni ei-lestadiolainen kokee myös eron ongelmallisena lasten vuoksi, eli ei se sitä tarkoita, että jos yhteisö ei kiellä eroa, kaikki sitten vaan eroavat koko ajan. Pikemminkin näyttää siltä, että moni jää huonoonkin liittoon juuri lasten vuoksi. Mutta aina se ei suinkaan ole edes lasten takia hyvä päätös.

Ja tämä on vaan hypoteettinen ajatus mutta jos itse etsisin pitkäaikaista puolisoa, niin mukava etsiä sitä porukasta jossa lähes kaikki on ajatuksella "viikko hauskanpitoa ja sit vaihto."
Joo ei varmasti kannata tuollaisesta porukasta etsiä kumppania, mutta missä tuollaisia ihmisiä on? En ole koskaan tavannut. Ei taida kauhean yleinen ajattelu olla? Ehkä joillain teineillä voi olla sellaista. Mutta aika harva aikuinen ajattelee, että haluaa vain lyhyitä suhteita. Tai no, toki on ihmisiä, jotka eivät juuri sillä hetkellä halua suhdetta ja siksi harrastavat vain lyhyitä juttuja, mutta se ei liene ongelma, kun sitä kumppania voi etsiä niistä, jotka haluavat oikean suhteen, eikö?

Ja mua ainakin hirvittää lukea vaikka tarinoita missä miehiä mollataan täysillä ihan pienistä asioista. Väärä repliikki baarissa, pieni kömpelyys seksissä, jne.
Kun yritetään olla hienoa ja tasokasta niin menee usein lapsi pesuveden mukana, ja hyvä puoliso jää huomaamatta.

On hyvä että puoliso otettaisiin valmiina. Mutta täysin valmis kukaan ei voi olla, mutta voi niitä valmiuksia opetella pitkässä parisuhteessa: Ainut vaan että sitä opettelua kukaan ei nykyään kestä.
No kai se vähän riippuu, mikä se väärä repliikki on tai mitä se kömpelyys seksissä tarkoittaa. Mutta tähän liittyen olen AivanSaman kanssa samaa mieltä, että usein tuo tyytymättömyys pikkuasioihin heijastelee isompia ongelmia.
 
Ymmärrettävää, että lasten takia sinnitellään yhdessä - ei sekään aina hyvä ratkaisu ole, mutta sen ymmärtää, miksi ihmiset tekevät niin. Mutta voisihan sitä sitten erota lasten kasvettua aikuisiksi, eikö? Ja kuten ehkä olet huomannut, aika moni ei-lestadiolainen kokee myös eron ongelmallisena lasten vuoksi, eli ei se sitä tarkoita, että jos yhteisö ei kiellä eroa, kaikki sitten vaan eroavat koko ajan. Pikemminkin näyttää siltä, että moni jää huonoonkin liittoon juuri lasten vuoksi. Mutta aina se ei suinkaan ole edes lasten takia hyvä päätös.



Joo ei varmasti kannata tuollaisesta porukasta etsiä kumppania, mutta missä tuollaisia ihmisiä on? En ole koskaan tavannut. Ei taida kauhean yleinen ajattelu olla? Ehkä joillain teineillä voi olla sellaista. Mutta aika harva aikuinen ajattelee, että haluaa vain lyhyitä suhteita. Tai no, toki on ihmisiä, jotka eivät juuri sillä hetkellä halua suhdetta ja siksi harrastavat vain lyhyitä juttuja, mutta se ei liene ongelma, kun sitä kumppania voi etsiä niistä, jotka haluavat oikean suhteen, eikö?



No kai se vähän riippuu, mikä se väärä repliikki on tai mitä se kömpelyys seksissä tarkoittaa. Mutta tähän liittyen olen AivanSaman kanssa samaa mieltä, että usein tuo tyytymättömyys pikkuasioihin heijastelee isompia ongelmia.
Olen näissä sun kanssa samoilla linjoilla.
 
vierailija
No heippa. Olipa hauska vertaus, että vertasit nimenomaan lestadilaisuutta ja islamia, et luterilaista valtauskoa ja islamia. Islamissa ja lestadiolaisuudessa on runsaasti samanlaisia piirteitä, jotka ovat ainakin virallisesti vieraita luterilaiselle valtavirralle. Näistä ensimmäinen on käsitys siitä, että jokainen ihminen syntyy muslimiksi/lestadiolaiseksi, ja jos hän ei nyt kumpaakaan uskoa tunnusta, se johtuu siitä että maailma on hänet harhauttanut. Ihminen ei näissä uskonnoissa tule uskoon, vaan palaa uskoon. Toisekseen lestadiolaisuus näyttää täyttävän useita samoja lakiuskonnon tunnusmerkkejä kuin islam. Raamattua ei lueta turhan kriittisesti, vaan se mikä siinä lukee on niin kuin se lukee. Tai pikemminkin, kuten joku toinen on lukenut ja sitten muille kertonut. Sellaista kriittisyyttä ja soveltamista, mitä mm. koko muu kristitty maailma harrastaa, ei siinä hyväksytä.

Kolmas piirre on miehen korostettu ylivalta naiseen nähden monissa asioissa. Nainen ei kelpaa lestadiolaisuudessa puhujaksi, aivan kuten islamissakin tehdään selkeä ero sukupuolten välillä. Neljänneksi molemmissa uskonnoissa korostuu naisen seksuaalisuuden kontrollointi muiden ihmisten tarpeisiin. Ehkäisykielto, eli siis se, että nainen on 20 vuotta elämästään raskaana tai imettää, ja siis fyysisesti usein hyvin väsynyt ja kivulias ja aina muita varten, ei juuri eroa siitä että naisen on peitettävä päänsä. Paitsi että huivia pitämällä sentään pääsee vähän helpommalla.

Ihmiset ymmärtävät islamia paremmin kuin moni arvaakaan, ja siksihän sitä vastustetaan, koska ymmärretään se valta, mikä uskonnolla on toisiin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Se, joka on saanut maistaa sitä valtaa uskonnollisessa liikkeessä, ei vähättele sitä muissakaan uskonnoissa. Islam on nimenomaan uskonnollisen vallan ilmentymä, sellaisessa mittakaavassa mitä ihminen, joka kieltäytyy näkemästä uskonnon voimaa, ei ymmärrä. Sen kuitenkin ymmärtää ihminen, joka on vaikuttamassa voimakkaasti muiden elämään uskonnon kautta.
Kiitos, erinomaista pohdintaa.
Kun tässä keskustelussa on ihailtu lestadiolaisten onnellisuutta ja pitkiä avioliittoja, niin eipä unohdeta toiselta puolen sitä miltä lapsesta voi jättikokoisessa perheessä lapsuudessaan tuntua.

Anna: Vanhempamme purkivat uupumuksensa lapsiin
https://freepathways.wordpress.com/2014/10/02/anna-videohaastattelu/
 
vierailija
Hesarin toimittajat ovat niitä harvoja toimittajia, joiden elämä ei vaikeudu vaikka he nostaisivatkin esiin myös kritiikkiä lestadiolaista liikettä kohtaan. Esimerkiksi Kalevan tai Lapin kansan toimittajien on turha haaveillakaan kritisoivansa paikallista keskustalais-lestadiolaista systeemiä, ilman että maksun aika tulee pikaisesti.
Joskus kauempaa vaan näkee asiat kirkkaammin.
Erinomaisen hyvä huomio!
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen johtajat ja saarnaajat ovat takavuosina syyllistyneet usein toimittajien painostamiseen ja uhkaileet paikallisia mediayrityksiä että ne menettävät kaikki vanhoillislestadiolaiset ilmoittajat ja tilaajat jos jutut eivät muutu myönteisiksi.

Toimittajat ja lehdistönvapaus painostuksen kohteena

https://freepathways.wordpress.com/2010/05/25/lehdistonvapaus/
 
vierailija
Olen kyllä hyvin samoilla linjoilla kanssasi muuten, mutta voiko ihminen oikeasti aina tietää satavarmasti että tämä on Se Oikea tai että tämän kohdalla valitsin väärin?
Huonot ajat pistävät useasti kyseenalaistamaan kumppanin ja suhteen ja varmasti monet katuvat eron jälkeen ja miettivät loppuelämänsä että entä jos...

Enhän minä voi koskaan tietää, olisiko tuolla jossain sopivampi kumppani.
Pääasia mielestäni että päättää, tähän haluan jäädä ja sitoutua.
Tämä tekee minut onnelliseksi ainakin pääosan ajasta ja riittää minulle, vaikkei täydellistä olekaan.

Jos aina huonojen aikojen koittaessa rupeaa haikailemaan sitä parempaa suhdetta, ei lopputulos välttämättä ole kovin tyydyttävä.
Voi olla että sen löytää tai sitten ei.
Pitää lähinnä päättää, onko tämä suhde sen arvoinen että sen eteen kannattaa yrittää ja tehdä töitä.
Tottakai ihmisellä pitää olla myös oikeus erota niin halutessaan.
Mut jos sydämemt tutnee toisensa niin se ei tunnu työltä se homma. Väärän kanssa se on sellasta väkinäistä vänkäämistä ja kuluttavaa. Toki jotkut vaikka sydä tietää tuo on se oikea mut jos on tosi herkkä persoona niin se sydän lähtee lentoon ja ei osaa vältsii heti hahmottaa kuka on kuka ja helkatti kaikki tuntuu avautuvan, jos väärän kanssa niin silloin valehtelee sydämmeelleen ja olo on koko ajan sellanen turta . sillon on mielestäni kyl parempi olla yksin niin pysyy se kevyt olo.
Ei sitä eroo varmaan mieti sen oikean kanssa kun se vaan varmasti sujuu. tietty on traagisia rakakus tarinoita sydämme nvalituilla johtuen päihteistä tai muusta ja sen takia eronneet. Tai kun rakkauden kohteena ollu kiertueet tai muut ei aina en tiiä.
Mut pääkoppa ei vältsii siis tiedä vaik sydän sen tietää. tunne luo elämän se on kyl itellä ainakin ikuinen energian lähde. siihen järkee ni ok
 
vierailija
Lestadiolaisalueella asuvana tunnen näitä heikäläisiä miehiä, kaikenikäisiä. Niiden käytös on tosi karua ja kulmikasta. Eivät oikein tunnu osaavan normaaleja sosiaalisia käytöstapoja miten ihmisten kanssa ollaan. Osa sasellaisia tuppisuita että eivät osaa yhtään rupatella ihmisien tavatessaan. Kai ne osaa sanoa vain Jumalan terve, ja sitäkään ei saa "epäuskoiselle" sanoa. Lapsille ovat tiukkoja ja kotikasvatus on ankaranpuoleista.
 
vierailija
Lestadiolaisalueella asuvana tunnen näitä heikäläisiä miehiä, kaikenikäisiä. Niiden käytös on tosi karua ja kulmikasta. Eivät oikein tunnu osaavan normaaleja sosiaalisia käytöstapoja miten ihmisten kanssa ollaan. Osa sasellaisia tuppisuita että eivät osaa yhtään rupatella ihmisien tavatessaan. Kai ne osaa sanoa vain Jumalan terve, ja sitäkään ei saa "epäuskoiselle" sanoa. Lapsille ovat tiukkoja ja kotikasvatus on ankaranpuoleista.
Missähän peräkylässä sinä oikein liikut?!!!
Minulla on useita lestadiolaisia miehiä työkavereina Reilumpia ja fiksumpia miehiä saa hakea.
Törkeetä leimaamista.
 
No mut jos artikkelin sävyn oli tarkoitus olla positiivinen niin miksi valita kuvat jossa noi kaikki on sen näköisiä että viiltää ihan just ranteet auki tai hyppää junan alle? Jos mä olisin tota juttua ollut tekemässä niin olisin pyrkinyt positiiviseen otteeseen, kivoja värikkäitä kuvia rakastuneista, onnellisista ja hymyilevistä nuorista.
Joo, vaikuttaa siltä, että tarkoituksellisesti kuvattu ja valittu otokset, joissa nuorilla on jotenkin "tyydyn kohtalooni" -ilme.
Jos jutun aiheena on nuoret rakastuneet, niin luulisi, että olisi onnistuttu saamaan myös vähän iloisempia ja onnellisempia ilmeitä.
 
Itse olen alkanut seurustella 14 vuotiaana 4vuotta vanhemman pojan kanssa. tänä päivänä tämä silloinen poikaystävä on nykyinen aviomies, meillä on 4 lasta ja 25v olemme kohta yhdessä olleet, eikä ero ole koskaan ollut mielessä. Onko tällainen jollekin ongelma? tietty huonojakin päiviä on, mutta kenellä ei olisi pitkässä parisuhteessa. Arki tulee vastaan, olit sitten 14, 24 tai 34 kun alat seurustella.
ensimmäinen lapsi syntyi kun olin 18v, tosin vahingossa, mutta ihana vahinko ja 23 vuotiaana olin jo 3 lapsen äiti. Hetkeäkään en ole katunut, olen saanut just sen mitä eniten olen elämältäni halunnut.
Ihan taviksia ollaan, mihinkään lahkoon tms.ei kuuluta.
Tuskin tuo kellekään ongelma on, mutta poikkeuksellista tuo on. Kivahan se on, jos on lapsesta saakka rinnalla joku, jonka kanssa kasvaa aikuiseksi ja elää vanhaksi. Mutta aika monella valinta menee lapsena/teininä pieleen, ja tuntuu kohtuuttomalta, että silti on sidottu loppuelämänsä viettämään sen väärän valinnan kanssa.
 
Alla olevaa kuvaa katsoessa, ei voi olla miettimättä, olisiko lestadiolaisten hyvä alkaa sallimaan avioliitot uskonnon ulkopuolelta...


"Katsokaa vaikka Juha Sipilää ja hänen vaimoaan, he voisi ulkonäön puolesta olla veli ja sisko mutta he ovatkin mies ja vaimo, tämä hyvin kertoo siitä kuinka lestadiolaiset on muodostumassa omaksi homogeeniseksi etniseksi ryhmäksi."




https://vaestotiede.wordpress.com/2015/05/31/etniset-lestadiolaiset/
 
vierailija
Niin, kyllähän avioliitot ei-lestadiolaisillakin ennen kestivät, kun eroaminen ei ollut hyväksyttävää/mahdollista o_O
Avioerokielto ja uudelleen avioitumisen kielto kuormittaa sekä miehiä että naisia. Puoliso saattaa jättää ja erota liikkeestä, ja siinä sitten on yksinhuoltajana 15 lapsen kanssa eikä saa avioitua enää uudelleen. Huolehdi sitten yksin lapsikatraasta.

Uskonnon ihanteet kun eivät läheskään aina toteudu oikeassa elämässä.
 
vierailija
Tähän ketjuun on linkitetty monia mielenkiintoisia linkkejä, kiitos niistä.
Ihmettelen kuitenkin, miksi juuri lestadiolaisten kohdalla kirjoitustyyliksi on valittu kirjoittaa passiivissa, kun kyse on lastenteosta. Sanotaan, että lapsia vaan syntyy. Joka vuosi niitä vaan syntyy. Uupuneelle, tyhjin silmin maailmaa katsovalle ja masentuneelle äidille syntyy joka vuosi kummasti lapsia ilman että hän mitään on asian eteen tehnyt. Se luo hyvin vastenmielisen mielikuvan sekä näistä vanhemmista että heidän välisestään valtasuhteesta ja seksuaalisuudesta. Eiköhän se äärimmäisen väsynyt äiti ole tuijotellut seinään ja kattoon äärimmäisen väsyneenä siinä hekuman hetkelläkin, jolloin tulee mieleen onko kyseessä terve seksuaalinen kohtaaminen vai voiko siihen käyttää myös toista nimikettä. Kuvaamaan sitä mitä siinä oikeasti tapahtuu.

Miksi ei vaan reilusti kirjoiteta, että lapsia on näin paljon, koska niitä on tehty näin paljon? Lapsethan tehdään, seksin kautta, ei heitä taivaasta putkahda. Kirjoituksissa olisi kummasti jotenkin älyllisesti rehellisempi sävy, jos vanhemmista puhuttaisiin kuten valtaväestön vanhemmista, ei kuten lievästi vähä-älyisistä aivopestyistä ihmisistä. Jokaisella, uskovaisellakin, on oikeus jättää panohommat vähemmälle jos ei jaksa huolehtia seurauksista.
 
vierailija
Tähän ketjuun on linkitetty monia mielenkiintoisia linkkejä, kiitos niistä.
Ihmettelen kuitenkin, miksi juuri lestadiolaisten kohdalla kirjoitustyyliksi on valittu kirjoittaa passiivissa, kun kyse on lastenteosta. Sanotaan, että lapsia vaan syntyy. Joka vuosi niitä vaan syntyy. Uupuneelle, tyhjin silmin maailmaa katsovalle ja masentuneelle äidille syntyy joka vuosi kummasti lapsia ilman että hän mitään on asian eteen tehnyt. Se luo hyvin vastenmielisen mielikuvan sekä näistä vanhemmista että heidän välisestään valtasuhteesta ja seksuaalisuudesta. Eiköhän se äärimmäisen väsynyt äiti ole tuijotellut seinään ja kattoon äärimmäisen väsyneenä siinä hekuman hetkelläkin, jolloin tulee mieleen onko kyseessä terve seksuaalinen kohtaaminen vai voiko siihen käyttää myös toista nimikettä. Kuvaamaan sitä mitä siinä oikeasti tapahtuu.

Miksi ei vaan reilusti kirjoiteta, että lapsia on näin paljon, koska niitä on tehty näin paljon? Lapsethan tehdään, seksin kautta, ei heitä taivaasta putkahda. Kirjoituksissa olisi kummasti jotenkin älyllisesti rehellisempi sävy, jos vanhemmista puhuttaisiin kuten valtaväestön vanhemmista, ei kuten lievästi vähä-älyisistä aivopestyistä ihmisistä. Jokaisella, uskovaisellakin, on oikeus jättää panohommat vähemmälle jos ei jaksa huolehtia seurauksista.
Hyvää pohdintaa! passiivimuodossa puhuen saadaan luotua vaikutelma että "jumalahan ne lapset tähän maailmaan luo"...
 

Yhteistyössä