Homoviha tuli kirkolle kalliiksi: yli 20 miljoonaa €

  • Viestiketjun aloittaja Eroinfo
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Faktoja Päivistä;22233564:
Maksajaksi tuli kyllä joku ihan muu kuin Päivi Räsäseen liittyvät instituutiot. Päivi Räsänen ei liity suomen ev.lut. kirkkoon muuten kuin rivijäsenenä. Hän ei ole missään päättävässä elimessä kirkossa. Hänen näkemyksensä ovat hänen omiaan, eivätkä kata kuin hyvin pienen murto-osan kirkon jäsenten mielipiteistä. Päivi Räsänen on lääkäri, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu.

Erotkaa vain, mutta kyllä tyhmä saa olla jos eroaa sen perusteella mitä Räsänen sanoo. Erotkaa vaikka sillä perusteella, että ette halua kirkon diakoniatyön jakavan rahaa niille, joilla menee kaikkein huonoiten. Erotkaa, koska ette perusta yhteisvastuukeräyksistä. Erotkaa, koska ette halua kirkkohäitä, -hautajaisia, -ristiäisiä, rippikoulua, tai vaikka kirkon kerhoja. Nämä olisivat jo oikeita syitä erota kirkosta. Uskon että osalla eroajista oikeita syitä onkin. Uskon myös, että suuri osa eroajista ei tiedä asioista hölkäsen pöläystä.
Tiesitkö että Päivin mies on pappi?
 
Mua raivostuttaa tää koko keskustelu, koska sitä ei pitäisi ollenkaan käydä! Minkään uskonnollisen ryhmän tai kirkon tai järjestön kannalla tai mielipiteillä ei saisi olla mitään tekemistä lainsäädännön kanssa. Kirkolla on oma määritelmänsä avioliitosta, ja valtiolla pitäisi olla omansa. Kaikille sama siviiliavioliitto, johon on oikeutettu jokainen ihonväristä, rodusta tai sukupuolesta riippumatta. Valtio ei saa määrätä kirkkoa palkkaamaan naispappeja eikä pakottaa siunaamaan homopareja EIKÄ KIRKOLLA SAA OLLA VAIKUTUSTA LAINSÄÄDÄNTÖÖN. Se on aivan se ja sama, mitä mieltä kirkko on homoista, tehkööt mitä haluavat, mutta valtion asioihin sillä ei saa olla vaikutusta.

Itse erosin myös tämän keskustelun seurauksena, ja otan myös poikani pois kirkosta. En ole allekirjoittanut heidän oppejaan enää vuosikausiin, mutta maksoin kirkollisverot, koska halusin tukea sitä hyvää työtä, jota seurakunnissa tehdään. Nyt kuitenkin riitti. En halua enää tukea instituutiota, joka kohtelee ihmisiä eriarvoisesti ja samalla julistaa lähimmäisen rakkausen tärkeyttä. Oksettavaa.
 
Peesailen luomuvaimoa. Mun mielestä on tekopyhää kirkolta ylipäänsä vedota raamatun sanaan syrjinnässä, sillä kirkko on mukautunut niin monessa muussakin yhteiskuntaan. Esim. eronneita vihkitään yms.
Kaikenlisäksi mun mielestä se homoilta oli vaan yhtä saman jauhamista josta puuttui kunnon argumentointi, mitä odotin.
 
"vieras"
Peesailen luomuvaimoa. Mun mielestä on tekopyhää kirkolta ylipäänsä vedota raamatun sanaan syrjinnässä, sillä kirkko on mukautunut niin monessa muussakin yhteiskuntaan. Esim. eronneita vihkitään yms.
Kaikenlisäksi mun mielestä se homoilta oli vaan yhtä saman jauhamista josta puuttui kunnon argumentointi, mitä odotin.
Niinpä: naisten ei tarvi olla hiljaa seurakunnassa, orjia ei pidetä, eroaminenkin on sallittua jne. Silti edelleen homot ovat sairaita ja syntisiä..

Vai vieläkö joku muistaa, että nainen on saastainen kuukautisten aikaan? :)
 
"vieras"
Minä tulen myös eroamaan nyt, olen miettinyt asiaa ja pitkään mutta tämä antoi lopullisen sysäyksen.

Tämä oli aika hyvä: http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=62041

Kirkko on monissa, monissa asioissa tullut 2000-luvulle mutta homoseksuaalisuuden suhteen ei raamatun tulkintaa ole haluttu muuttaa, se vaan on ja pysyy. Hetero voi erota ja vihitään vaikka 10 kertaa kirkollisesti uudelleen, mutta homot eivät hyväksyntää saa.
 
Turkilmas
Pahoittelen jo ennakkoon tyhmyyttäni, mutta osaako joku kertoa paljonko olen vuosittain maksanut kirkollisveroa? Siis se on kait joku tietty prosentti vuosituloista, vai? Mietin vaan, että voinhan edelleen tukea tuolla samaisella summalla vähempiosaisia esim. jonkun järjestön kautta.
 
Minusta keskustelussa sekoitetaan paljon asioita keskenään: käsite avioliitto, kirkollinen vihkiminen, siunaus tai siunaaminen, syntinen jne.

Siunaaminen on mielestäni Jumalan läsnä olon, huolenpidon ja Jumalan tahdon toteutumisen pyytämistä. Ihmistä voi siunata tai hänelle pyytää siunausta riippumatta ihmisen suuntautumisesta, teoista tsm. mutta minusta ei voi velvoittaa pyytämään siunausta teolle/asialle joka oman vakaumuksen mukaan on Jumalan tahdon vastaista.
 
Keskituloinen nainen
Pahoittelen jo ennakkoon tyhmyyttäni, mutta osaako joku kertoa paljonko olen vuosittain maksanut kirkollisveroa? Siis se on kait joku tietty prosentti vuosituloista, vai? Mietin vaan, että voinhan edelleen tukea tuolla samaisella summalla vähempiosaisia esim. jonkun järjestön kautta.
Oman verosi määrän saat suoraan Eroa kirkosta sivulal olevalla laskurilla. Kirkollisveron prosentit on 1 ja 2 välillä eri seurakunnissa. 2500 eruon tuloissa osapuilleen 350-400 euroa vuodessa. Sanotaan että 375€ per lärvi. Aviopari näillä tuloilla maksaa joka kuukausi kirkon palveluista yhteensä noin 62 euroa. Joka kuukausi läpi työvuosien. Eläkkeellä sitten hieman vähemmän.

Itse ratkaisin asian niin muutama vuosi sitten, että erosin kirkosta ja saman tien laitoin kuukausittain automaattisen tilisiirron samasta euromäärisestä summasta kuin kirkollisvero oli ollut, kahdelle lastensuojelujärjestölle.

Tunnen niiden toimintaa, olen toiminut itse toisessa vapaaehtoistyössä. Lapsissa on tulevaisuus, haluan edistää heidän hyvinvointiaan. Suomessa ja köyhissä maissa. Tulee hyvä mieli kun saan joka vuosi postia ja saan kuulla mitä rahoillani on saatu aikaan.

Ev.lut. kirkko kerää vuosittain yli 850 milj. euroa kirkollisveroja mutta laittaa vain alle 10% rahoista vähäosaisten auttamiseen.

Kirkon organisaatio on iso ja tehoton. Itse en koskaan saannut tietää, kun vielä maksoin kirkolle, että mitä rahoillani on voitu tehdä. Kun näin katukuvassa miljoonia maksaneiden kirkon mainoskampanjoiden julisteita voit arvata että rupesi jurppimaan. Kun tietää että olisi todellistakin tarvetta ja nämä kirkon älyttömät jakelee verorahoja mainostoimistoille tarpeettomiin mainoskampanjoihin.
 
?
Minusta keskustelussa sekoitetaan paljon asioita keskenään: käsite avioliitto, kirkollinen vihkiminen, siunaus tai siunaaminen, syntinen jne.

Siunaaminen on mielestäni Jumalan läsnä olon, huolenpidon ja Jumalan tahdon toteutumisen pyytämistä. Ihmistä voi siunata tai hänelle pyytää siunausta riippumatta ihmisen suuntautumisesta, teoista tsm. mutta minusta ei voi velvoittaa pyytämään siunausta teolle/asialle joka oman vakaumuksen mukaan on Jumalan tahdon vastaista.
Ja mitä ajatella sellaisesta, että jotkut jotka viis veisaavat mistään Jumalan läsnäolosta, tai tahdon toteutumisista, yhtäkkiä tekevät nyt niin suuren numeron jostain "siunaamisesta" sun muista, joilla ei kaiken JÄRJEN mukaan pitäisi olla mitään tekemistä heidän todellisuutensa kanssa aidosti ja rehellisesti ajateltuna.
 
"Keski-ikäinen"
täytyy sanoa että itselläkin tää eroaminen käynyt mielessä useampaan kertaan. Ainoa asia mikä laittaa vastaan, on ne hautapaikat, toisaalta olen ajatellut omalle kohdalleni toivoa polttohautausta... en usko Jumalaan, mutta usein täällä pienellä paikkakunnalla (missä on oikein lämminhenkinen ja toimiva seurakunta), huomaa kirkon yhteisöllisyyden merkityksen ja se on tänä päivänä vaan plussaa, melkein ainoa paikka missä sitä saa kokea. Tavallaan tietää että jos elämässä käy huonosti, on joku taho jonka puoleen kääntyä. Harmi kun ei voi laittaa ruksia ruutuun ilman sitä uskonnollisuutta.

Mutta Ei tuo sosiaalipuolikaan enää moista turvallisuutta herätä.
Hei Dina, jos sull aon kivaa siellä paikallisessa seurakunnassa, miksi eroaisit?

Minä erosin kirkosta koska
- en usko niihin uskomuksiin joihin kristinuskossa uskotaan
- kun yritin saada apua hengellisessä kriisissäni aikoinani kirkkon papilta, hän ei osanut hoitaa asiaani lainkaan eli puuttui alkeellisinkin ammattitaito
- kirkko on eritätin syrjivä ja alistava organisaatio joka syrjii erityisesti naisia ja homoja; seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuolen perusteell syrjiminen on Suomess alailla kielletty (tiedän ettei se koske uskonnollisia yhdyskuntia mutt amielestäni kristillisen kirkon tulisi olla kärjessä huolehtimassa kaikkien yhdenvertaisista oikeuksista).

En itse tarvitse kristinuskon mukaisia rituaaleja elämässäni. Hautajaiseni saavat omaiseni järjestää haluamallaan tavalla. Lapsemme eivät ole kirkon jäseniä ja heidän lapsiaan tullaan tuskin koskaan lititämään kirkon jäseniksi.

Monella muulla on varmaan myönteisempia ajatuksia kirkosta eikä silloin kannata varmaan erota.
 
Ja mitä ajatella sellaisesta, että jotkut jotka viis veisaavat mistään Jumalan läsnäolosta, tai tahdon toteutumisista, yhtäkkiä tekevät nyt niin suuren numeron jostain "siunaamisesta" sun muista, joilla ei kaiken JÄRJEN mukaan pitäisi olla mitään tekemistä heidän todellisuutensa kanssa aidosti ja rehellisesti ajateltuna.
Jokainen minun puolestani voi pitää vakaumuksensa. Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi käsite avioliitto omitaan jollekin uskonnolliselle ryhmälle, jos se halutaan jostakin erottaa miksi ei puhuta esim. kirkollisesta vihkimisestä tai -siunaamisesta.

Minun mielipiteitäni tästä asiasta löytyy nyt varmasti ihan riittävästi haulla, joten en palaa enää niihin.
 
Vastuullisuus
Ja mitä ajatella sellaisesta, että jotkut jotka viis veisaavat mistään Jumalan läsnäolosta, tai tahdon toteutumisista, yhtäkkiä tekevät nyt niin suuren numeron jostain "siunaamisesta" sun muista, joilla ei kaiken JÄRJEN mukaan pitäisi olla mitään tekemistä heidän todellisuutensa kanssa aidosti ja rehellisesti ajateltuna.
Ei sinulle tule mieleen, että on olemassa sellaisiakin ihmisiä, joilla on periaatteita. Esimerkiksi sellainen periaate, että kaveria ei saa syrjiä. Emme hyväksy ihmisten syrjintää jonka myös Suomen perustuslaki kieltää.

Sillä on toinekin nimi: lähimmäisenrakkaus. yritetään huolehtia kaikista niin että kaikilla olisi sama yhdenvertainen asema Suomessa ja Suomen kirkossa.
 
"saga"
[QUOTE="vieras";22233624]Pitäisi minunkin erota. Syyt aivan muut kuin tuo homovastaisuus. Olen työskennellyt seurakunnalla ja nähnyt mihin sitä rahaa menee-valitettavasti. Osaa se seurakuntakin naamioida rahankulutustaan muuhun tarkoitukseen mihin se menee. Rahankulutuksella ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.[/QUOTE]

Musta koko kirkko on niin byrokraattinen rakennelma, ihmisten kehittämä, että ei vois kauemmas enää mennä Jeesuksen opetuksista. Jos tärkeintä on pitää ihmisen kirkossa verorahojen takia, niin onkin syytä erota. ja niin teinkin, jo pari vuotta sitten. Löysin hengellisen kotini muualta. Kirkko tekee hienoa työtä, mutta sillä on aivan liikaa virkamiehiä
 
"saga"
Ei sinulle tule mieleen, että on olemassa sellaisiakin ihmisiä, joilla on periaatteita. Esimerkiksi sellainen periaate, että kaveria ei saa syrjiä. Emme hyväksy ihmisten syrjintää jonka myös Suomen perustuslaki kieltää.

Sillä on toinekin nimi: lähimmäisenrakkaus. yritetään huolehtia kaikista niin että kaikilla olisi sama yhdenvertainen asema Suomessa ja Suomen kirkossa.
Ei homoja syrjitä, mutta homous sinällään on syntiä Raamatun mukaan. Vai pitäisikö uskovien sun mielestä luopua Raamatusta??? Samoin syntiä on juoppous, valehtelu, noituus jne.
 
"Inger"
Kirkkomme toiminta on muuttunut paljossa Jeesuksn opetusten irvikuvaksi.

Luterilaiset papit siunaavat nykyisin hetero-avioliittojen lisäksi myös koteja (esim. omakotitaloja) ja kesämökkejä, lemmikkieläimiä ja kauppakeskuksia.
Jos homopari pyytää talonsa tai koiransa siunausta, niin ne voi luterilainen pappi siunata, mutta ei siellä asuvia ihmisiä. :-(
 
Ihmisoikeusjuristi
[QUOTE="saga";22240148]Ei homoja syrjitä.[/QUOTE]
On selvää syrjintää, että avioliiton puolesta rukoileminen ja sille Jumalan siunauksen pyytäminen on mahdollista kirkossa sallia vain heteroliitolle. Ihmisten yhdenvertaisuus ei toteudu.
 
Ihmisoikeusjuristi
Minusta keskustelussa sekoitetaan paljon asioita keskenään: käsite avioliitto, kirkollinen vihkiminen, siunaus tai siunaaminen, syntinen jne.
Neljän puolueen ohjelmaan sisältyy avioliittolain muuttaminen seuraavan hallituksen aikana niin että se koskee samalla tavoin juridisesti sekä erisukupolisia että samansukupuolisia liittoja.

Nykyinen tilanne on Suomen perustuslain vastainen, koska toinen ryhmä eli samansukupuoliset parit joutuu eri tavalla kohdelluksi lain edessä, ja Suomen perustuslaki edellyttää yhdenvertaista kohtelua.
 
Neljän puolueen ohjelmaan sisältyy avioliittolain muuttaminen seuraavan hallituksen aikana niin että se koskee samalla tavoin juridisesti sekä erisukupolisia että samansukupuolisia liittoja.

Nykyinen tilanne on Suomen perustuslain vastainen, koska toinen ryhmä eli samansukupuoliset parit joutuu eri tavalla kohdelluksi lain edessä, ja Suomen perustuslaki edellyttää yhdenvertaista kohtelua.
Eli laki ja kristillinen vakaumus pitää erottaa toisistaan. Laki voi mielestäni olla hyvin moniarvoisempi kuin kristillinen tai joku muu vakaumus. Kirkon pitää toki noudattaa lakia, mutta sillä voi myös olla omia sääntöjä ja vakaumus joka eroaa yhteiskunnan arvoista. Poliittisilla päätäjillä voi toki olla uskonnollinen vakaumus, mutta miksi ihmisellä joka ei kuulu kirkkoon tai halua tunnustaa sen vakaumusta pitäisi olla oikeus puuttua kirkon sisäisiin asioihin.

Se mitä kirkon sisällä on ja esiintyykö siellä syrjintää tai salitaanko hieman toisistaa eriävä vakaumus on kokonaan toinen asia, mutta minusta ennen kaikkea kristillisen yhteisön asia ei yhteiskunnan.
 
Viimeksi muokattu:
Homoillan jälkeen
Nyt tää homoviha tuli kyllä maksamaan aika paljon, arviolta yli 20 miljoona on sanottu...
Ennätys kirkosta eroamisessa: ihmisoikeuksien loukkaaminen maksoi kirkolle yli 24 milj.€
Lukekaa tämänpäivän 15.10. Hesarista näyttelijä-juontaja Jani Toivolan mielipidekirjoitus: "Koin kirkkoni kannanotot hyvin loukkaavina".

"Olen vakaumuksellinen kristitty ja olen olut ev.-lut. kirkon jäsen lähes 33 vuotta. TV2:n Homoilta tiistaina oli kuitenkin jonkinlainen tienristeys ja päätepiste omassa historiassani kirkon parissa. -- Homoillan jälkeen kirkon jäsenenä jatkaminen tuli mahdottomaksi. Surukseni erosin kirkosta ja jatkan matkaa eri suuntaan. - - Tarvitseeko minun vielä vuonna 2010 lukea lehdistä lausunotja, jotka törkeällä tavalla loukkaavat ihmisoikeuttani jakyseenalaistavat elämäni oikeutuksen?"
(HS 15.10.2010 C11.)
 
N&N
Eilen erosi ennätysmäärä ihmisiä kirkosta, yli 2600 jäsentä jätti kirkon.
Eilen ja tiistai-iltana eroajien määrä on yli 3000. Hintoihinsa tuli Päivi Räsäsen puheet.
Menetettyinä kirkollisveroina.
Nyt eroajissa on entistä enemmän myös naisia.
Ennätys kirkosta eroamisessa: ihmisoikeuksien loukkaaminen maksoi kirkolle yli 24 milj.€
Minusta on kunnioitettavaa että kirkko pysyi kannassaan. Täydet kymmenen pistettä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Homoillan jälkeen;22240777:
Lukekaa tämänpäivän 15.10. Hesarista näyttelijä-juontaja Jani Toivolan mielipidekirjoitus: "Koin kirkkoni kannanotot hyvin loukkaavina".

"Olen vakaumuksellinen kristitty ja olen olut ev.-lut. kirkon jäsen lähes 33 vuotta. TV2:n Homoilta tiistaina oli kuitenkin jonkinlainen tienristeys ja päätepiste omassa historiassani kirkon parissa. -- Homoillan jälkeen kirkon jäsenenä jatkaminen tuli mahdottomaksi. Surukseni erosin kirkosta ja jatkan matkaa eri suuntaan. - - Tarvitseeko minun vielä vuonna 2010 lukea lehdistä lausunotja, jotka törkeällä tavalla loukkaavat ihmisoikeuttani jakyseenalaistavat elämäni oikeutuksen?"
(HS 15.10.2010 C11.)
Ketä kiinnostaa janitoivoloiden ratkaisut ja mielipiteet?
 

Yhteistyössä