hoitovapaa & uusi äitiysloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiedoton

Vieras
Työpaikkani maksaa minulle 3 ensimmäistä äitiyslomakuukautta palkkaa. Olen nyt hoitovapaalla, mutta uusi vauva tulisi hoitovapaan aikana, sillä olen ilmoittanut olevani poissa vielä pitkään. Jos ilmotan työhön, että olenkin jäämässä taas äitiyslomalle (eihän heitä edes periaatteessa kiinnosta), niin maksavatko he silti minulle sitä palkkaa uuden äitiysloman aikana?

Suuret kiitokset niille joille on tästä tietoa ja jotka jaksavat vastailla! :)

Minä jään hetken kuluttua hoitovapaalta äitiyslomalle ja työnantaja maksaa 72 päivää palkkaa ihan normaaliin tapaan. Tosin pelkkää peruspalkkaa tietenkin ja päiväraha mulla on huomattavasti isompi, joten saan vielä Kelalta lisäksi päivärahaa.

Työnantajalla ei oo velvollisuutta maksaa tota, meidän tes sanoo näin (lue vika kohta):

20 §
Äitiys- ja isyysvapaan ajan palkka ja työhönpaluu perhevapaalta
1. Toimihenkilölle maksetaan työsopimuslain 4 luvun 1 §:n 1 momentin tarkoittaman erityisäitiys- ja äitiysvapaan ajalta säännöllisen työajan palkka luontoisetuineen yhteensä 3 kuukaudelta. Isyysvapaan ajalta toimihenkilöille maksetaan 1.10.2010 alkaen palkka luontoisetuineen enintään kuudelta arkipäivältä.
78
Työehtosopimus
2. Palkanmaksun edellytyksenä on, että toimihenkilön työsuhde on jatkunut yhdenjaksoisesti vähintään 6 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa.
3. Milloin naispuolinen toimihenkilö adoptoi alle kouluikäisen lapsen, hänelle maksetaan edellä mainituin edellytyksin adoptioon välittömästi liittyvänä 3 kuukauden pituinen äitiysvapaaseen rinnastettava palkallinen vapaa.
4. Ajalta, jolta työnantaja on maksanut äitiysvapaa-ajan tai isyysvapaa-ajan palkkaa, työnantajalla on oikeus saada toimihenkilölle lain tai sopimuksen perusteella tuleva päiväraha tai siihen verrattava korvaus, ei kuitenkaan enempää kuin maksamansa määrä.
Soveltamisohje:
Jos uusi äitiysvapaa alkaa edellisen perhevapaan aikana siten, että toimihenkilö ei palaa välillä työhön, työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uuden äitiysvapaan osalta.

Riippuu työpaikastasi ja työehtosopimuksestasi. Omakaan työpaikka ei maksa, mikäli ei ole välissä sitä puolta vuotta töissä (mutta jos on, niin sitten maksaakin koko äitiyslomalta eli 105pv täyden palkan).
Ja töihin pitää joka tapauksessa ilmoittaa uudesta äitiyslomasta! Rupeavat ainakin lomat taas kertymään ja onhan työnantajalla oikeus tietää.

Minä en ollut kerennyt olla edes 6 kuukautta vakituisena kyseisessä työpaikassa ja edellisestä sain silti tuon 3 kuukauden palkan. Ehkä tämä työpaikka siis olisi valmis maksamaan sen huolimatta siitä, etten tässä välissä käy siellä töissä...

Kiitos teille, kun jaksoitte vastailla! :)

Niin ja siis minä olen ilmoittanut, että edellisestä aion olla hoitovapaalla sen 3 vuotta, joten sillä vain tarkoitin, ettei heitä periaatteessa niin kiinnosta mitä teen loman aikana (esim. hankin uuden vauvan), kun en ole sinne töihin muutenkaan menossa. ;) & tottakai aion ilmoittaa heille tilanteen, mutta siis periaatteessa, ei se heitä nyt niin sydämestä kosketa. ;) Paperitöitähän ja kuluja vaan heille vähän lisään...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä en ollut kerennyt olla edes 6 kuukautta vakituisena kyseisessä työpaikassa ja edellisestä sain silti tuon 3 kuukauden palkan. Ehkä tämä työpaikka siis olisi valmis maksamaan sen huolimatta siitä, etten tässä välissä käy siellä töissä...

Kiitos teille, kun jaksoitte vastailla! :)

Ihannetyöntekijä :D

Yhteistyössä