Kaupan ala, kesälomarahat, äitiysloma ja hoitovapaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Jäin äitiyslomalle (tuona kesänä mulle maksettiin työssäoloaikana/äitiyslomalla kertyneet lomarahat), jonka jälkeen oli vuoden hoitovapaalla ja huomasin olevani raskaana, jäin taas äitiyslomalle. Äitiysloman aikana irtisanoin itseni, mutta mitään kesälomarahoja mulle ei maksettu tämän jälkeen, miksi ei?

olitko töissä välillä? hoitovapaalta ei kerry lomia, äitiyslomalta kyllä.
mutta, äitiysloma ei ole syy keskeyttää hoitovapaata, ainakaan meillä. kauanko olit äitiyslomalla kunnes irtisanoit itsesi?

[QUOTE="Calm in the storm";24665154]olitko töissä välillä? hoitovapaalta ei kerry lomia, äitiyslomalta kyllä.
mutta, äitiysloma ei ole syy keskeyttää hoitovapaata, ainakaan meillä. kauanko olit äitiyslomalla kunnes irtisanoit itsesi?[/QUOTE]

Olin ensin sen 10kk äitiyslomalla, sen jälkeen vuoden hoitovapaalla (en ollut välillä töissä) ja sitten alkoi uusi äitiysloma. Eli tuon uuden äitiysloman aikana olisi pitänyt kertyä kesälomaa? Ehdin olla äitiyslomalla 9kk ja sitten irtisanoin itseni.

[QUOTE="vieras";24665216]Toi mullekin tuli mieleen että hoitovapaaltahan ei lomia kerry..

Ja heräs uteliaisuus;miksi irtisanouduit äitiysloman aikana??[/QUOTE]

Irtisanouduin viikkoa ennen hoitovapaan alkamista ja ihan vaan siksi, kun multa vietiin isossa firmassa kaikki edut, vaikka ne kaikille muille on äitiyslomalla kuulunut :( Meni niin sanotusti hermot ja irtisanoin itseni =)

vaikka mä keskeytin aikanaan hoitovapaani äitiyslomantakia, niin mulle kertyi kyllä kesälomat ihan normaalisti uudenkin äitiyslomanaikana.
soita heti huomenna palkanlaskijalle ja kysy mikä on homman nimi, koska äitiyslomalta kuuluu kertyä lomat.
entiedä, voiko ne perustella asian sillä, että keskeytit hoitovapaan. kauanko merkkasit sen sillon kestävän kun sille jäit, muistatko?

[QUOTE="Calm in the storm";24665251]vaikka mä keskeytin aikanaan hoitovapaani äitiyslomantakia, niin mulle kertyi kyllä kesälomat ihan normaalisti uudenkin äitiyslomanaikana.
soita heti huomenna palkanlaskijalle ja kysy mikä on homman nimi, koska äitiyslomalta kuuluu kertyä lomat.
entiedä, voiko ne perustella asian sillä, että keskeytit hoitovapaan. kauanko merkkasit sen sillon kestävän kun sille jäit, muistatko?[/QUOTE]

Mun olis pitäny mennä marraskuussa takaisin töihin, jo lokakuussa alkoi seuraava äitiysloma.

okei.
eli heti huomenna soittoo sinne palkkoihin ja vaadit ne lomarahat maksuun. sulla on 9kk lomarahat saamatta ja se on aikalailla kuitenkin rahaa.
vielä senverran, että koska sä irtisanouduit? montako viikkoo sitten?

[QUOTE="Calm in the storm";24665290]okei.
eli heti huomenna soittoo sinne palkkoihin ja vaadit ne lomarahat maksuun. sulla on 9kk lomarahat saamatta ja se on aikalailla kuitenkin rahaa.
vielä senverran, että koska sä irtisanouduit? montako viikkoo sitten?[/QUOTE]

Siitä on nyt jo 1,5kk, eli olis kyllä pitänyt tulla jo aikoja sitten.

Muista, että jos ensimmäisen äitiysloman alussa sait palkallista äitiyslomaa on työnantajalla oikeus periä palkka takaisin. Tuli vaan mieleen,et jos työnantaja on hankalaksi alkanu niin saattaa se tehdä tuonkin.

Oot muuten oikeessa Glen, toi on ihan mahdollista. Tessissähän lukee, että ekan 3 kk palkan ehtona on se, että palaa takaisin työpaikalle. Eli periaatteessahan työnantajalla on oikeus periä tuo 3 kk palkka takaisin. Ei toki kokonaan mutta se oma osuutensa mitä kela ei oo maksanu eli n. 10-20 %, en tiedä tarkalleen.

Muista, että jos ensimmäisen äitiysloman alussa sait palkallista äitiyslomaa on työnantajalla oikeus periä palkka takaisin. Tuli vaan mieleen,et jos työnantaja on hankalaksi alkanu niin saattaa se tehdä tuonkin.

Kaikki mitä mulle maksettiin, tuli kelasta. Eli tuostakaan ei voi olla kyse, tänään koitin työnantajalta soittaa palkkakuittia, ei antanut mulle palkanlaskijan numeroa, mutta lupasi lähettää kuitin. Outoa touhua.

Yksi näkäkulma palkanlaskijan silmin;

Kun olit hoitovapaalla ja tulit uudelleen raskaaksi niin ilmoititko uudesta raskaudesta työnantajalle 2 kk aikaisemmin. Jos et tätä tehnyt EI työnantajan tarvitse hyväksyä uutta äitiyslomaasi lomakertymineen vaan työnantajan näkökulmasta olit edelleen hoitovapaalla eikä tuolloin kerry lomaa.

[QUOTE="vieras";24667711]Yksi näkäkulma palkanlaskijan silmin;

Kun olit hoitovapaalla ja tulit uudelleen raskaaksi niin ilmoititko uudesta raskaudesta työnantajalle 2 kk aikaisemmin. Jos et tätä tehnyt EI työnantajan tarvitse hyväksyä uutta äitiyslomaasi lomakertymineen vaan työnantajan näkökulmasta olit edelleen hoitovapaalla eikä tuolloin kerry lomaa.[/QUOTE]

Ilmoitin ajoissa

Yhteistyössä