Hoitoihin/tutkimuksiin ensikertalaisena alkuvuodesta 2011

"Omalla kohdalla täytyy sanoa että kotona nyhvääminen ja asioiden odottaminen olis saanu jo pään sekoamaan. Minut saa jaksamaan työt, tämä palsta ja ne normaalielämän rutiinit."

Babies: Tältä minustakin tuntuu. Tai siis välillä tuntuu siltä, että voi kun olisimme koko ajan miehen kanssa samassa kaupungissa (nyt siis emme ole sitäkään, kun kummankin täytyy reissata työn / opintojen vuoksi) ja voisi vain yrittää koko ajan raskautta ihan täysillä, oli luomutärpin mahdollisuus sitten kuinka pieni hyvänsä. Mutta toisaalta tiedän, että jos nyt tekisin sen ratkaisun että heittäytyisin vain kotiin raskautta yrittämään, niin siitä se hirmuinen stressiahdistus vasta tulisikin.

Nyppy ja Babies: Kiitos tsempistä!

Sen olemme päättäneet, että kunhan saamme nämä alkututkimukset käytyä läpi ja jos keinohedelmöitystä suositellaan, menemme suoraan yksityiselle odottelematta sen kummemmin. Ja tämän teemme, asuimmepa seuraavaksi missä päin maailmaa hyvänsä. Yksi mahdollinen asuinpaikka on Helsinki, käykö kukaan siellä nyt yksityisellä? Katselin, että siellä on ainakin Felicitas, Fertinova, Graviditas ja Väestöliiton klinikka mahtaisiko olla niistä kenelläkään kokemuksia? (Anteeksi, jos on kerrottu jo näistä tässä ketjussa!)

Tuntuu itsestä vähän hassulta, että olemme päättäneet heti mennä yksityiselle puolelle, sillä emme ole lainkaan rikkaita eli tuo on meille tosi iso investointi. Toisaalta elämme erittäin pienin menoin ja tarvittaessa voimme supistaa menoja vielä entisestään, joten kyllä meillä olisi silloin tuohon varaa. Ostamme esim. vaatteet, huonekalut, elektroniikan ym. melkein yksinomaan käytettynä, asumme vuokralla, emme omista autoa jne. Kun kerran elämme pienin menoin, emmekä halua ostaa mitään suurempaa muutenkaan, niin miksipäs sitä rahaa ei sitten käyttäisi tähän tarkoitukseen...? Vähän tulee kuitenkin itsekäs tunne tästä, kun ajattelen, että maailmassa on niin paljon köyhyyttä ja kurjuutta ja meillä on varaa maksaa monta tonnia siitä että menemme hedelmöityshoitoihin. Maailma on aika epäoikeudenmukainen paikka.

Huomenna saamme tulokset miehen toisesta spermatestistä ja verikokeista. Jännittää!
 
Viimeksi muokattu:
Kapybara, teillä kyllä riittääkin sitten noita liikkuvia osasia, joita pitäis yhteensovittaa, huhhuh! Kovasti voimia sinne :hug:! Mutta top tykkänään tuollaiset ajatukset, että pitäisi syyllisyyttä tuntea siitä, että harkitsette yksityiselle menemistä! Kyse on teidän elämästä ja hyvin tärkeästä asiasta, tottakai pitää edetä sen mukaan kuin itse tuntuu ja jos varoja riittää yksityiselle, niin toki kannattaa mennä! Meillä kun on pienempi paikkakunta, ei lapsettomuuspolillekaan ole samanlaisia jonoja kuin isommissa kaupungeissa (paitsi sitä ensikäyntiä piti odottaa muutama kk.), eikä meidän kaupungissa edes ole yksityistä, jossa tehtäisiin koeputkihoitoja. Tulis siis matkat vielä päälle. Täällä siis ei ole joutunut esim. insseissä polin puolelta mitään välikiertoja pitämään, nyt tuli siksi, kun miun tsydeemit sano sopimuksensa irti :p Se on totta, että maailma on epäoikeudenmukainen paikka. Mutta tässä asiassa kyllä meillä kaikilla on oikeus ajatella niin, että se on myös meille tosi epäoikeudenmukainen, kun meille ei ilman hoitoja ja rahallisia satsauksia lapsia suoda, kun toiset niitä saa ihan tuosta vaan. Eli ei mitään syytä tuntea huonoa omaatuntoa tms., tässä asiassa saa ja pitääkin ajatella hieman itsekkäästi! =) Sori tämmöinen paatos! :whistle:

Babies, Muistaakseni nuo Prisman liuskat oli vajaa 10 euroa/pkt. Paketissa on 10 kpl liuskoja ja lisäksi sellaisia kupintapaisia, joihin ne pissat voi lirauttaa :D. Ne on miusta olleet ihan käteviä ja oon käyttänyt niitä testatessani CB:llakin. Jees, eli clomeilla on sit sinuun ainakin tuollainen positiivinen vaikutus! No, eikun peitot heilumaan vaan, ei se ainakaan pahaa tee!

Nyppy, joo, meidän munasarjat on vissiin jotain sukulaissieluja sit! Tosin mulla ei oo todettu PCO:ta mutta muuten kyllä kuulostaa niin samanlaiselle! Mie luulen, että meidän polilla ei varsinaista jonoa ivf-puolelle ole, tai ei ainakaan sellaisesta ole ollut puhetta. Sanottiin vaan jo ensikäynnillä, että jos ei inseminaatiot tärppää, niin sitten syksyllä ivf-hoitoihin. Eli kaipa se niin sitten menee, että tässä odotellessa niitä inssejä tehdään. Luulen vaan, että jos olis todettu, ettei meille inssejä kannata tehdä, olis meidän polilla jo nyt keväällä päässyt suoraan ivf-hoitoihin ilman että tarvii syksyä odottaa, mutta ne haluu yrittää ensin mahdollisimman kevyitä hoitoja. Tosin ekan inssin jälkeen lääkäri totesi miehen näytteestä, ettei tämmöisellä ehkä jatkossa enää kannata inssiä yrittää, mutta yllättäen se näyte paranikin toiseen inssiin ja se siis tehtiin. Ihmeen nopeesti tuokin voi vaihdella, ei siinä välissä ollut siis kuin muutama viikko! :O

jaahas, pitänee painua pihalle lumitöihin, tuli eilen taas sen verran lisää. Sais riittää jo tää talvi!
 
kn071: 15 munasolua lienee hyvä saalis? Onnea!

Rowan79: Kiitoksia tsempistä sinnekin! Ja kiitoksia kannustavista sanoista tuon yksityiselle menon pohtimisen suhteen, mutta en mä vain silti pääse irti siitä ajatuksesta, että olisi paljon epäitsekkäämpiäkin toimintatapoja kuin lapsen yrittäminen. En halua syyllistää muita näin sanomalla, mutta itse pohdin paljon sitä, että kuitenkin jokainen länsimaihin syntyvä lapsi tulee kuormittamaan maapalloa aika runsaasti. Ja jos vielä lasta ei tule luonnollisin keinoin ja raskaaksi tuloa pitää yrittämällä yrittää ja siihen isolla rahalla investoida, niin olisinhan minä parempi ihminen kokonaisuuden kannalta jos vaikka laittaisin sen saman rahan kehitysyhteistyöhön tai hyväntekeväisyyteen tai luonnonsuojeluun tms. Luulen, että tykkäisin itsestäni ihmisenä aika paljon enemmän, jos kykenisin toimimaan tässä asiassa toisin. En kuitenkaan kykene.

Älkää kiltit pitäkö tätä saarnaamisena, kun kerran olen samassa veneessä kuitenkin, todennäköisesti hoitoihin lähdössä ja niihin kaipaavanakin... en vain pysty omalla kohdalla vapautumaan syyllisyyden tunnoista tässä asiassa, tai en ainakaan vielä ole pystynyt. Olen kyllä kaikesta aika herkästi syyllisyyttä kantava, joten lienee osaksi luonnekysymys tämä.

Mutta vielä tuosta sperman laadun äkillisestä muuttumisesta, Rowan79 (ja muut): meidän tämänpäiväiset spermatestin tulokset olivatkin aivan täydellinen ylläripylläri. Viimeksi oli niin huono näyte (sekä määrä että liikkuvuus), että lääkäri antoi aika suoraan ymmärtää, ettei näillä tulla luomusti raskaaksi ikinä. Uusintanäyte otettiin varmistamaan ensimmäinen testi (kuulemma niin tehdään täällä rutiinisti, jos ensimmäinen testitulos on tosi poikkeava).

Tänään sitten olikin tulos se että näyte oli ihan normaali tai jopa hyvä! Siinä missä viimeksi oli siittiöitä miljoona, oli nyt sata miljoonaa. :O Eli satakertainen parannus parissa kuukaudessa...! Eteenpäin liikkuvuus oli vähän normaalin alarajoilla, mutta kuulemma sen ei pitäisi haitata, jos kokonaismäärä on riittävän suuri kuitenkin.

Ei tästäkään voi oikein nyt vielä päätellä, mistä koko hommassa on kyse. Meillä on kuitenkin yk15 menossa ilman ainoatakaan alkanutta raskautta, joten jotain ongelmaa kaikella todennäköisydellä on. Mutta näköjään tuo sperman laatu voi siis vaihdella aivan huimasti, tosi huonosta tuloksesta aivan OK-tulokseen. Mikään ei ole sikäli muuttunut meidän tilanteessa, että edelleen ollaan jonossa lapsettomuusklinikalle ja kuulemma siellä joutuu varmasti tekemään kolmannen spermatestin heti aluksi, kun kahden edellisen tulokset poikkesivat niin suuresti toisistaan. Että tällaista täällä, kovasti ihmetyttää.
 
Heippa, ajattelin minäkin tähän keskusteluun liittyä.. Töissä ollut vähän tylsää ja olen ehtinyt jo lueskella aika paljon..

Eli siis olen 24-vuotias, kotona on 3 v. poika (ihan luomu) ja nyt haaveissa oli uusi raskaus..

Söin synnytyksen jälkeen Cerazette-pillereitä ja menkat jäi kokonaan pois 11/09 ja samaan aikaan alkoi mummutauti eli siis kuumat aallot yms. En silloin edes kiinnittänyt huomiota menkkojen puuttumiseen yms oireisiin, koska lääkäri oli sanonut minulle että noiden pillereiden myötä saattaa menkat loppua..

No kuitenkin, sitten aloitimme puolison kanssa puheet uudesta lapsesta (08/10) ja lopetin pillerit tuolloin. Kun menkkoja ei edelleenkään kuulunut, varasin itselleni lääkäriajan ja hän määräsi minulle Terolut-kuurin.. ei auttanut.. julkiselta lähete yksityislääkärille, joka määräsi labrat FSH ja E2.. näistä tuli ilmi että minulla on hyvin korkea FSH 22.1 ja hyvin matala E2 0.0025 eli ihan selvä mummutauti.. noiden vastausten jälkeen vasta sain lähetteen naistentautien poliklinikalle, jossa sitten taas otettiin lisää kokeita mm. munasarjojen vasta-aineet.. No siitä sain sitten tuloksen viime ke:na, selvisi että minulla on niitä vasta-aineita ja paljon..

Lääkäri kertoi että minulla on hyvin epätodennäköistä tulla raskaaksi luonnollisin keinoin tai saati omilla munasoluilla.. eli lahjamunasolu jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi. Mummutaudin hoitoon hän määräsi minulle Femoston-pillerit, eli estrogeenia ja jotain muuta.. :) Nyt en muista nimeä..

No tänään tämä lääkäri soitti ja kertoi että häntä oli jäänyt vaivaamaan minun asiani ja oli soittanut Turun väestöliittoon ja kertonut minun tilanteestani, sieltä oli sanottu että kannattaa vielä kokeilla ivf-hoitoa, mutta kuulemma sekään ei välttämättä minun kohdallani toimi.. Hoitosuunnittelu on vasta huhtikuun lopussa ja mahdollinen punktio olisi sitten toukokuun puolen välin jälkeen..

Nyt tahtoisinkin tietää millaista tulee olemaan? Lääkäri puhui pistoksista? Ja onko kellään muulla kokemusta näistä vasta-aineista, lääkärin mukaan hyvin harvinaisia..
 
kn071, Hienoa! Onnea siirtoon!

kapybara, en minä ainakaan pidä tuota saarnaamisena =) Itsekin olen käynyt samat ajatukset läpi, mutta tullut siihen tulokseen, että lapsenkaipuu on nyt kuitenkin niin suuri, etten voisi varmaan elää itseni kanssa, jos ei kaikkea kokeilla. Mulle on kuitenkin äidiksi tuleminen ollut aina se elämän isoin asia, oikeestaan elämäntarkoitus. Mutta kyllä vastuullinen ihminen miettii näitä asioita myös suuremmassa mittakaavassa. Itsellä on ollut niitäkin ajatuksia, että onko oikein, kun maailmassa on niin paljon orpoja lapsia uskomattoman kurjissa oloissa ja me täällä väkisin yritetään vääntää? Tai kun tämä maailman tilanne on tällainen, kaikenlaisia myrkkyjä ilmassa, sotia ja ekokatastrofeja varmasti tulevaisuudessa, pitääkö tänne vielä väkisin lisää porukkaa saada? Mutta kai se niin on, että se ihmisen sisäänrakennettu lisääntymisvietti tulee ja jyrää. Kai se on toisilla sitten voimakkaampi kuin toisilla. Kyllähän jotkut ihan vapaaehtoisesti valitsevat lapsettomuuden, koska eivät halua olla enää osana lisäämässä ihmisiä tälle pallolle. Mutta tämä on meidän valintamme ja sen mukaan edetään. =) Ja toivottavasti tulosta tulee meille kaikille!

Tosiaan kummallinen voi olla tuo spermatilannekin. Meillä oli miehen näyte syksyllä siis jo huono, mutta ei vielä mitenkään järkyttävän huono. Sit 2.2. ekassa inssissä se oli laskenut rankasti alaspäin, sekä liikkuvuus että tiheys. Sitten tokassa inssissä 28.2. liikkuvuus olikin ollut kolmanneksen parempi. Joo, kuten jo aiemminkin mainittu, tää on yhtä avaruustiedettä koko homma :confused:. Mie en tiedä noita miehen näytteen määriä, että paljonko on ollut milloin mikäkin arvo. Kaiken jännäämisen lisäksi siis pitää aina jännätä vielä sitä, että millainenhan se herran tuotos milläkin kerralla sattu olemaan : /.
 
Rowan79: Kiitos taas kauniista sanoista!

Tuosta sperman laadun vaihtelusta vielä sen verran, että meillä ensimmäinen näyte oli miehelle tosi kova pala ja hän on tässä parin kuukauden aikana yrittänyt kyllä kovasti skarpata joidenkin sellaista juttujen kanssa, jotka mahdollisesti saattavat sperman laatua huonontaa. Hän mm.

-vähensi alkoholin juontia huomattavasti (ei kyllä ollut suurkuluttaja ennenkään)
-alkoi ottaa sinkkiä joka päivä
-alkoi nukkua ilman alushousuja
-lopetti tietokoneen käytön sillä tavalla, että makaa sohvalla ja läppäri on sylissä

Epäröin vähän mainita näitä juttuja, koska tiedän, että tuo satakertainen paraneminen on aika huima ja tuskin se oikeasti voi noista elintapojen muutoksista ainakaan yksinomaan johtua. Voi olla, että laadun vaihtelu on jostain ihan toisesta tekijästä kiinni, johon ei voi itse vaikuttaa. Mutta täytyy sanoa, että ainakin tuo läppärin pitäminen sylissä on aina vaivannut minua, sillä kyllähän se tulee kuumaksi ja on ihan suoraan siinä kivesten päällä. Joten jos nyt jollekulle voisi olla tästä apua, niin kerrotaan nyt, että tällaiset elintapojen muutokset otettiin meillä käyttöön. Katsotaan nyt, onko seuraavakin näyte normaalin rajoissa vai mennäänkö taas alaspäin...
 
Olen miettinyt ihan samaa kuin mietitte tekin. Itse vielä opiskelujen vuoksi ympäristöasiat pyörii joka päivä mielessä. Kiva tehdä esseetä syntyvyyden vaikutuksesta ekokatastrofeihin ja itse väkisin vääntää sitä jälkikasvua. Biologia ja se selittämätön kaipuu vaan menee kaikkien järjellisten selitysten edelle.
 
olen ajatellut asiaa niin, että hedelmöityshoidoin alkunsa saanut lapsi on aina toivottu, ja uskon että pahempaa "vahinkoa" maapallolle on ne narkkareiden/alkoholistien/muuten "vastuuttomien" ihmisten lapset kuin hedelmöityshoidoilla alkunsa saavat(en tosiaan tarkoita että se olisi KOSKAAN lapsen vika millaisiin olosuhteisiin syntyy, mutta siis enemmän sählinkiähän se aiheuttaa yhteiskunnalle jne kun lapsesta ei huolehdita kotonaan, ja valitettavasti monet lapset toistavat sitten jollakin tasolla vanhempiensa virheitä, jos eivät saa turvallista kotia kasvaakseen. en kuitenkaan halua yleistää).
Ja jotenkin harmittaa, että hedelmöityshoidoin alkunsa saatuja lapsia pitää aina perustella, miksi on niin "itsekäs" että väkisin lapsen haluaa, eikä tyydy siihen että luonnollisesti niitä ei tule. Toisaalta taas ne jotka helposti tulevat raskaaksi luomuna, he harvoin joutuvat perustelemaan. Tämä ei ollut vastalause kapybaralle vaan enemmän sellaista yleistä pohdintaa. mitä mieltä olette?

Täällä vietetään "rokulipäivää" viime yö oli taas sellasta sirkusta uniongelmien kanssa, ettei opiskelusta olisi tullut mitään. mies ei oikein tajua sitä, mutta toisaalta, se nukkuu hyvin siitä kun sulkee silmänsä siihen kun avaa ne :) itse taisin herätä viime yönä sen 8 kertaa ja pisin uniaika oli ehkä tunnin. olisin optimaalinen yösyöttäjä vauvalle siis ! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tunturihilla: Mulla on sama juttu, teen väitöskirjaa ilmastontutkimuksen alalla (ja perustutkinnossani opiskelin mm. kehitysmaatutkimusta), joten ympäristöasiat ovat sitä kautta aina ammatillisestikin mielessä. Ei niitä oikein unohtaakaan voi, mutta todellakin lisääntymisen tarve on suuri. Ja sitten kun tässä kuviossa on vielä kaksi: itse voisin ehkä jotenkin vielä kuvitella, että sopeutuisin elämään ilman lasta, mutta auta armias kun miehelläkin on vauvakuume.

Ja joo, todellakin samaa mieltä siitä, että lasten saaminen voi olla aivan yhtä itsekästä luomuteitse kuin avustetustikin! En tarkoittanut, että nimenomaan luomusti lapsia saaminen olisi tässä mielessä parempaa. Hyvä että tuli tämä tarkennus!

Mullakin on nukkumisen kanssa hankalaa ja silloin eivät opinnot tahdo sujua. Tsemppiä uniongelmiin!
 
Heippa tytöt!

Itse olen miettiny kanssa samaa asiaa, tosin vähän eri kantilta. Mietityttää että miks haluaisin tehdä lapsen tähän maailmaan joka menee koko aika huonompaa suuntaan. Yritän kyllä omasta lapsestani kasvattaa sellasen ihmisen ketä kiinnostaa tämä pallo ja joka yrittää omalla panostuksellaan tehdä siitä paremman :)

Tulehan Kabybara sitten kiireenvilkkaa kertomaan tulokset :)

Rowan79 Suuntaan Prismaan ovistestiostoksille siis :) Jos ei tärppää heti ekasta kierrosta ;)

kn071 Kuulostaa paljolta :) Tsemppiä :heart:

Tervetuloa Mummutauti Ihan nicki sulla :D

tunturihilla se harjoittelee vauvaa varten :heart: Unettomuus on tosi inhottava asia, tiedän sen, koska itse nukun useimmiten ”koiranunta”. Herään ihan kaikkeen, ja auta armias kun tuo mies kuorsaa : / Meillä tämä ollaan ratkaistu sillä että nukutaan välillä eri huoneissa.

Meillä kävi tänään hauveli vähän tutustumassa paikkoihin, hän on aika ihana :) English cocker spaniel on ”merkki”. Mutta nyt iltapalalle ja nukkumaan. Kauniita unia kaikille :)
 
kapybara, minunkin miehen näyte parani sen jälkeen, kun aloitti sinkin syömisen, lisäksi seleeniä ja C-vitamiinia ja vähensi alkoholinkäyttöä. En tiedä sitten, että oliko vaikutusta vai ei, mutta ei kai se pahaakaan tee. :D

tunturihilla, jotenkin tuntuu, että aina kun on kyse ns. ei-normaalitapauksesta, täytyy selitellä. Jos lapsia tulee luomusti, asia on ok ja sillä hyvä. Jos tarvitsee apua, tarvii selittää monesti just sitä, että miksi väkisin pitää, jos ei kerran niin ole "tarkoitettu" (<- vihaan tuota sanontaa!). Moni vapaaehtoisesti lapsettomuuden valitseva taas kuulemma joutuu selittämään omaa valintaansa, että miksi ei halua lapsia. Ja heitä pidetään monesti itsekkäinä tyyppeinä, vaikka kyse ei välttämättä aina ole siitä. :confused:. Samoilla linjoilla olen myös tuossa, että ainakin meidän lapset ovat varmasti toivottuja ja elämän peruslähtökohdat varmasti paremmat kuin monessa muussa tapauksessa... On se kyllä niin surullista ja epäreilua, kun sellaiset lisääntyy, joista ei vanhemmiksi oikeasti ole ja sitten me, jotka todella haluamme vanhemmiksi, joudumme tämmöiseen rumbaan. Mutta milloinkas tämä maailma on mitenkään reilu ollut! Liitynpä sinun ja kapybaran kanssa unettomien joukkoon. Illalla kyllä uni tulee suht helposti, mutta aamuyöstä ja aamusta monesti valvottaa.

Mummutauti, tervetuloa! uhhuh, eipä vaikuta helpolta teidänkään tilanne. Mutta onneksi olette hakeneet apua ja varmasti teille osataan miettiä se oikeanlainen hoito. Tsemppiä matkaan!

Muoks: Babieskin oli ehtinyt väliin! Hoo, just tuollaista koiranunta miekin nukun! Herään jokaikiseen rapsahdukseen ja miehellä tapana joskus kuorsata. Sit jos se joutuu heräämään aiemmin kuin mie, niin miekin herään ja turha enää unta ootella. Tänä aamuna menikin hermot, ku mulla vapaapäivä ja mies oli laittanu kellonsa soimaan tuntia liian aikaisin! No, mie tietty siihen heräsin ja ihmettelin, että miten se jo nyt soi. Mies oli toki pahoillaan kun tajusi, että oli tuntia liian aikaisin laittanut, mutta eihän sille enää mitään voinut. Ite vaan käänsi kykeä ja jatkoi unia vielä tunnin ja mie valvoin... :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Mummutauti =)
En ole aiemmin kuullu vastaavasta tilanteesta, mut noista pistoksista tiedän vähän jotain, kun ne olis syksyllä itsellekkin tulossa. Eli pitkän kaavan ivfssä, mikä meilläkin tulee olemaan, vaihdevuodet aiheutetaan nenäsumutteella, joita käytetään kaks viikkoa. Siten saadaan hormonitoiminta nollattua ja aloitettua ns. puhtaalta pöydältä (kun monella hormonihäiriöitä enempi tai vähempi, niin eivät sit kummittele hoidoissa ja tulos parempi). Sen jälkeen aloitetaan hormonien piikitys vatsaan, jolla kierto taas käynnistetään. Kahdessa viikossa pitäis sit olla uus "puhdas" kierto jo vauhdissaan ja follit valmiita irrotukseen. Kuulostaa hurjalta..tai kuulosti silloin kun ivf-hoitaja asiaa selitti, nyt ollut aikaa totutella asiaan.
Ehkäpä se hormonien piikitys todellakin saisi myös sun munikset uudelleen hyrähtämää käyntiin? Tsemppiä d:)b
 
kn71 hienosti sä oletkin munia kasvatellu :D Tsemppiä siirtoon :wave:

Kamalan paljon tekstiä saitte päivällä tänne kirjotettua, kaikki kahlasin jo silloin läpi, mut eipä taas ehtinyt kommentoimaan itse. Mä olen samoilla linjoilla ku tunturihilla ja Babies.
Itseasiassa Babies vei ajatukset mun päästä äsken, kun en ehtiny kirjoittaa :LOL:
Mä olin 20-25v ja olin pohtinut asiaa, että haluanko edes yrittää tehdä lapsia tähän pahaan maailmaan, sitten kun sai vähän elämänkokemusta ja biologinen kello alkoi pitää meteliä, aloin miettimään, että voisin ainakin yrittää kasvattaa lapseni niin, että he sitten tekisivät tästä maailmasta omalta osaltaan paremman paikan elää omille lapselleen ja muille ihmisille. Minusta me kuulutaan siihen sukupolveen, jotka sysäävät muutoksen liikkeelle ja meidän jälkeläiset jatkavat sillä tiellä (toivottavasti)... milloin tällä pallolla mikään olisi hetkessä tapahtunut :O

Simppa-asiaan en oikeen osaa sanoa mitään. Miehellä oli hedelmöityskyky normaali (n.230milj/millilitra, muistaakseni), mut pistin sen kyllä vitamiini ja sinkkikuurille silti :D

Kauniita, pitkiä ja sikeitä unia kaikille. Yrittäkää nukkua levollisesti tänä yönä. Mä painan nää kaks viikkoa ylitöissä, niin ehkä unikin maistuu illalla..
 
kabybara Mun pitäs varmaan lukea tarkempaa noi jutut, onnea hyvistä tuloksista :)

Rowan79 Esimerkkiä viime yöstä, heräsin kun mies aivasti neljältä. Ainakun herään yöllä, niin mun pitää tavallaan alottaa alusta se oma nukutusrumba. Eilen meni tunti :D On ihan uskomattoman ihanaa herätä joskus aamulla huomaamaan etten oo heränny yöllä kertaakaan :)

Nyppy Mie kanssa parikymppisenä mietin noita. Sitte se vaan jäi kun tapas sen oikean miehen :) Sitä se mun vauvakuume odotti, oikeaa isää :heart: Aika paljon siittiöitä :D meillä oli 43milj/ml ja siittöiden kokonaismäärä 168milj :LOL:
 
Teillä on täällä taas mielenkiintoinen keskustelu menossa!

Moi Rowan sinäkin tulit tänne:wave:
Ja hei kapybaralle ja Mummutaudille!!

Nyppy Kirjoitit tuolla aiemmin että oviksen pitäisi tulla n. 7 pv pv viimeisestä clomista, onko lääkäri sanonu tuon? Jotenkin äkkiseltään tuntus että tulee myöhään, jos kp7 ottanut viimesen tabun ja siitä voi mennä kymmenenkin päivää ovikseen.. Eikös clomien yksi vaikutus ole aikaistaa ovista?

Tuo Tunturihillan ajatuksen juoksu tuosta että vahinkolapset "epäkelvoille" (anteeksi sanavalinta) vanhemmille tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi, on samalla lailla ajateltu niin kuin minäkin sen ajattelisin. Toisaalta jos miettii niin länsimaissa syntyvyyttä pystytään ja voidaan säädellä kun taas kehittyvissä maissa tätä mahdollisuutta ei naisilla välttämättä ole, niin eikös sekin ole maapallolle rasite, kun heikkoihin oloihin syntyy paljon lapsia ja ympäristö on jo tiukilla ennestään? Siis vesi, maaperä, yms.. Tuossa ei tainnut kyllä olla järjen hiventäkään mitä kirjoitin..
 
Melargia!! :wave: Joo mie tungin itteni tännekin, kun täällä näyttää olevan myös niin kiva porukka ja ihmisiä samanmoisissa tilanteissa ja vaiheissa. Nyt sitten tulee roikuttua näillä palstoilla luvattoman paljon... Mutta minkäs teet, kun on nin huippuja tyyppejä jakamassa ajatuksia :D.

Kyllä mie ainakin tajusin, mitä sie tuossa tarkoitit tuolla, että maapallolle on rasite, kun lapsia syntyy oloihin, jotka muutenkin on jo ihan ylikuormitettuja. Liikaa porukkaa, ja näkeehän sen jo väestön ikärakenteestakin noilla kriittisillä alueilla, että lapsia on paljon suhteessa aikuisiin. Minusta avainasemassa tässä ois just naisten aseman parantaminen ja koulutus. Syvään juurtuneita asenteita kun on vaan niin vaikea mennä muuttamaan ja muutokset tapahtuvat tosi hitaasti. Ja sit jos vielä joku paavi saarnaa ehkäisynkäyttöä vastaan, niin kouluttamattomat, monesti uskonnollisia auktoriteetteja kyselemättä noudattavat ihmiset, eivät ihan helpolla lähde tapojaan muuttamaan. Sitäkin oon miettinyt, että miten ne ihmiset ylipäänsä noissa oloissa lisääntyvät, kun se meille on kerran niin vaikeaa? On aliravitsemusta, tauteja ja varmasti joka päivä kamalaa stressiä pärjäämisestä ja silti niitä lapsia vaan syntyy...

Babies, ounou... Toivottavasti ensi yönä sit nukuttais paremmin! Mie nukuin itse asiassa viime yön niin, etten herännyt kertaakaan :O. Silti jotenkin aamulla väsytti ihan kauhean paljon. Kevätväsymystä? Nyt ei mee Lugejakaan, joita vois syyttää. Illalla on muuten ihan outoa, kun on niin pitkään valoisaa! Kun on kelloja siirretty. Ja se valoisuus vaan pitenee ja pitenee.

Nyppy allekirjoitan minäkin tuon ajatuksen, että ne mahdollisesti joskus tulevat lapset kasvatetaan sitten niin, että he toimisivat tämän planeetan parhaaksi.

Mulla on opiskelupäivä, mutta ei nyt vaan jaksa keskittyä, ei sit millään. Ei hirveesti auta varmaan täällä palstoilla roikkuminenkaan :D. Jotenkin vaan ei nyt malta. Pitääkin lähteä tuossa iltapäivästä salille, niin edes jotain saa tänään aikaiseksi.
 
Kiitos kaikille rohkaisuista! :heart:

heipparallaa!
Siirto tänään tehty Kyytiin lähti 1 top-alkio. Oli kuulemma huippuluokkaa ulkonäöllisesti. 15 munasolusta 12 jakaantui/hedelmöttyi?, mutta pakkaseen laitettiin 6 alkiota. Pakkasessa siis 2 top-alkiota erikseen ja sit oli 2* 2alkiota eli 4. Lääkäri selitti siten, että nuo kahdissa erissä on 4 alkiota mut ne on sillain et 2 kii toisissaa, eli joskus vois vaikka kaksoset saaha Ymmärtääköhän tästä mun sönkötyksestä mitään? Huomenna sitte lugesteroneja. Nyt varpaatki pystyyn, että kiinnittyis!
Kuin nopeasti teillä alkanu menkat jos alkio ei kiinnittynyt? Tänään tuli postissa testitkin valmiiksi..
 
Babies mua onki harmittanu kun viime polikäynnillä jätin simppa-analyysin tulokset sinne (teetetty yksityisellä).. olis pitäny kopsata itellekkin se. Mietin vielä tota nukkumaan mennessä ja konetta sammuttaessa, mut en enää jaksanu lisätä et saattoi oikeasti olla koko satsissa se 230, ko ehän mää muista :p Sen muistan et A-liikkuvia oli vain 11% ja B-liikkuvia 38%, olin siitä huolissani, mut tulos on kuulemma hyvä kun A ja B liikkuvia yhteensä n.50%.


Melargia http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/1896220-clomittaret-vuonna-2011-a/sivu12.html
Olen aiemminkin pyytänyt anteeksi huonoa ulosantiani, mulla on huono tapa kirjoittaa lausetta ja ajatella jo seuraavaa :D Ton linkittämäni sivun alaosassa tekstiä johon viittaan, mut lähinnä tarkoitukseni oli Babiesille sanoa, ettei kuuntele mitään muuta kuin omia tuntemuksiaan kroppansa suhteen... kukaan muu ei voi tietää mitä siellä tapahtuu. Eiks optimaalinen kiertokin ole 28pv ja mulla esim. on tuskin ikinä ollut sitä :) En mäkään kierrossani tota aikamäärettä uskonut vaan aloitin tikutuksen limojen alkaessa, silti missasin. Mulla normaalikierron ovis on jotai kp15-16, eikä sitä pidetä mitenkää myöhäisenä kun kierto n.30pv. Tohon oviksen aikaistamiseen en ota kantaa kun en siitä tiedä, mulle ne määrättiin siks, et vasen munis ylipäätään innostuis useammin ovuloimaan :)

...Olis jo kesä..
 
Nyppy Siis eikö teille automaattisesti annettu niitä tuloksia kotiin? :O Mie saan aina ihan hurjan nipun papereita mihin on dokumentoitu oikeestaan kaikki. Mikä on TOSI hyvä koska en muista kumminkaa niitä kaikkia myöhemmin :) Eli ilmeisesti A ja B yhteensä on se mikä merkitsee? Meiän papereissa ei edes lue mitä ne erikseen on, yhteensä 81%. Mutta mikä on Mar-IgG 0%?
Kyllä sie Nyppy oot ihana :) Mie aina stressaan täällä ja sie rauhotat minua :LOL:

Hopeainen Tottahan toki täällä saa vapaasti ilmasta oman mielipiteensä :)

Viime yö nukuttu hyvin :) Ihanaa kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta jo toista päivää putkeen. Ja toi lintujen laulu :heart: Pitää nyt levätä loppuviikon vapaat, lupasin jo ens viikolla tehä lisätöitä. Eikä sitä ens viikolle jääkkään kun yks vapaa : /

Aurinkoista päivää kaikille! :)
 
Babies, me ei oo ainakaan saatu kotiin mitään tuloksia. Oonkin miettinyt, että pitäiskö kysyä. Meillä ei siis oo hajuakaan noista määristä ja prosenteista, pelkästään se, mitä lääkäri sanoi. Toisaalta mietin, että onko se minun asia niitä edes kysellä (siis tuloksia itselleni), kun miehestähän siinä on kyse. Pitää keskustella, jos ens kerralla uskaltais sit kysyä niistä. :confused:

Ja onnittelut kn071:lle hienosti menneestä siirrosta! Nyt peukut pystyyn! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys kaikille uusilla naamoille ja tervetuloa! Enpä ole taas hetkeen ehtinyt kirjoittelemaan. Kirjoituksia on tullut aina välillä pikaisesti lueskeltua, mutta pinoa kasaantuu semmoisella vauhdilla että hyvä kun pysyy mukana vauhdissa ;)

Mulla on kans ollut sama juttu kun osalla teistä, aikaisemmin en ollut täysin varma että haluanko tuoda lapsen tähän maailmaan. Nyt kun rinnalla on elämäni mies, en mitään muuta niin paljon haluakaan. Hiemanhan se pelottaa että mihin tämä maailma on menossa, mutta on pakko luottaa että me voimme vaikuttaa omalta osaltamme teoillamme maailman menoon ja lapsemme jatkavat siitä mihin me jäämme.

Vielä noista ovistesteistä. Mä käytän Davidin testejä. Mielestäni olen saanut testeistä plussia, mutta nyt kun on otettu verikokeita ja oon lueskellut teidät kokemuksia, niin ehkä en ole enää ihan niin varma onko ne plussia ollut. Yhdessä kierrossa testasin aamupissasta mutta silloin en saanut ollenkaan plussaa. Sen jälkeen oon testannut vasta iltapäivästä, tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä.

Nyt juurikin kovasti tikuttelen, mutta tällä kertaa toivotaan että ei tulis plussaa. Lauantaina olis tarkoitus piikittää Pregnyliä :eek: Tämän viikkoinen yksityisellä käynti olis siis jollakin tavalla tuloksellinen, nyt pääsee vihdoin tekemään jotain konkreettista ja löytyi joku syy tärppäämättömyyteen, ehkä... Peukut siis pystyyn että saadaan munasolu liikkeelle ja mieskin tulee sopivasti työreissulta kotiin ja sit ei kun peitot heiluun!!

Ihanaista loppuviikkoa kaikille!
 
Heippa kaikki.

Täällä uusi tulokas innoissaan lueskelin tedän kokemuksia.

Olen 27v. Nainen, Kaarinasta, mies 28v. ja koira. Yhdessä ollaan oltu 6 vuotta josta 2 vuotta kihloissa.
Esikoista alettiin suunnittelemaan elokuussa 2009 ja vieläkin sitä ootellaan.

Takana on kaksi kohdun ulkoista raskautta, ensimmäinen oli n.4 vuotta sitten ja toinen oli viime vuonna marraskuussa.

Kummatkin raskaudet tulli yllättäen (kuukautiset tuli normaalisti) mutta viimeinen raskaus selvis puhjenneen kystan takia. Kivulias tuo puhjennu kysta.

Kaikki alustavat testit on tehty neuvolassa ja sitten meidän siirrettiin TYKSIN hoiviin. Ensitapaamiseen kesti melkeen 4kk ja tänään olikin sitten eka päivä.

Normaalit gynegologiset toimenpiteet tehtiin ja kehuttiin kaikkia kohtia kohdussa :saint:
sitten otettiin klamydia ja hepatiitti testit.

Nyt sit seuraavaksi ootellaan sitä TSSG testiä, mikä tietysti jännittää koska olen tosi herkkä kivuista :D

Tämäkin on näitä juttuja että Tyksissä on vain yksi päivä kun testiä tehdään, tiistaisin ja silloinkin on vain muutama aika. TOSI KIVA.
Mun menkat osuu kyllä sopivasti maanantaiksi (kierto tasan 28) ja loppuu sitten viikko sen jälkeen, mutta lähdemme ulkomaille sitten silloin seuraavalla viikolla. Eli Toukokuuhun menee ja taaaaaaas odottamaan, yksityisellekkin soitin ja ne sanoi samaa, pakko oottaa sinne toukokuuhun.

Tokasin vaan, että kai sitä ootetaan kun on näinkin kauan ootettu ja kunhan tää vaan lähtee rullaamaan. :)
 
Babies :heart: =)
Toi Mar-IgG 0% tarkoittaa niitä vasta-aineita ja on teillä paras mahdollinen. Näin mulle sanottiin kun asiaa kyselin huolissani, et ne A ja B on tärkeimmät, ehkä toi teidän prosentti just tarkoittaa sitä? On kyllä olemassa myös C ja D.. mut D on kuolleiden osuus. Sekin kuulemma vaikuttaa miten pitkä pidättäytymisaika on, mitä pidempi aika sen enempi vioittuneita ja kuolleita.
Te olette yksityisellä niin saatte tarkat selonteot myös mukaan, julkisella ei saa ennen ku pyytää ja se saattaa jopa maksaa? Toi analyysi mekin saatiin mukaan Gynekolta ja sit typerys jätin sen polille : /
Nauti oikein täysin rinnoin vapaista ja auringosta, eikös sulle tule se ulkoilukaverikin =) Huomaa kyllä itekkin saavansa lisäenergiaa valosta ja lämmöstä :cool:

H.o.p.ella jännät päivät menossa, tsemppiä :hug: Kerro tuntemuksia ja piikityksestä tännekkin. Se on ihan totta, että piristää mielialaa, kun asiat edes pikkusen liikahtaa johonkin suuntaan. Plussapuhallus sinne päin +++:whistle:

Tervetuloa Pinkku-84 :flower: Sullakin noita menetyksiä jo on, otan osaa :(
Hyvä kuitenkin että nyt tutkimukset lähteny etenemään, äkkiä se on toukokuu.. Tsemppiä :)

Mä olen ihan rättipoikkipuhki töistä, mut huomenna kai vähän helpompi päivä, niin palaan paremmalla ajalla päivittämään omaakin napaa... ja katsomaan Babiesin uutisia :popcorn:
Kauniita ja pitkiä unia kaikille :heart:
 

Yhteistyössä