* Hoidot KYS 2011 *

Täällä koitetaan toipua kesäkuun ICSIn tuottamasta pettymyksestä. Kohtahan työtkin alkaa niin tulee väkisin muuta ajateltavaa. Tämän kuukauden kuukautisten alkupäivä pitäsi soitella klinikalle, niin saisin ohjetta PASsia varten. Vähän huolestuttaa vaan sen ajoitus kun kierrot on mitä sattuu. Edellinen kierto oli vaan kolme viikkoa ja nyt tän päivän pms-fiiliksistä päätellen seuraavakin kierto jää samaan. Sillon edellisen hoidon aikaan puhuttiin et PAS tehtäis lääkkeellisesti, mut ohje tuli luomuhoitoon. Saas nähdä miten käy. Harmittaa ja ärsyttää tää lapsettomuus. Ihan on semmonen olo et miks muut vaan onnistuu mut me ei.
 
Ciram: Et ole kyllä yksin tuon tunteen kanssa. Minulla tulee myös välillä noita epätoivon tuntemuksia siitä, että miten kaikki muut tulevat raskaaksi, mutta meillä ei onnistu. Se on niin väärin, että ihmiset, jotka haluaisivat lapsen ja olisivat valmiit siitä huolehtimaan, joutuvat käymään näin kivisen tien.

Minäkin olen havainnut, että täällä on ollut hiljaista. Ei ole tullut itsekään sitten kirjoiteltua kuulumisia. Viikon ajan olen Synarelaa nyt sumutellut ja menkkoja odotan alkavaksi. Toivottavasti ne tulisi ajallaan... Ensi viikolla alkaa sitten Gonal-F:n pistokset. Viikolla 35 olisi punktio ja alkion siirto, jos sinne asti kaikki menee vaan hyvin. Huh, onpa se lähellä!
 
Eikö kenelläkään muulla tapahdu mitään lapsiasioiden suhteen?
Olen ihan tohkeissani, kun itsellä on hoidot parasta aikaa päällä ja pitäisi saada jakaa näitä ajatuksia ja tunteita ihmisten kanssa. Yritän kuitenkin hillitä itseni miehen kuullen, ettei kaikki yhteinen aika ole vain näitä hoitoja. :D

Gonalia pistelin 5 päivää annoksella 125 ja sen jälkeen ultrassa näkyi aktiivinen reagointi lääkkeeseen ja annosta pienennettiin 100 yksikköön. Vasemmalla puolella näkyi 10 rakkulaa, joiden halkaisija 10mm. Oikealla puolella muistaakseni 8 kpl noita 10mm kokoisia rakkuloita, 6 kpl 8 mm kokoisia ja lisäksi pienempiä vielä useita. Hyperin riski on kuulemma olemassa, mutta siksi tuota annosta pienennettiin...
Maanantaina todennäköisesti punktio, mutta perjantaina vielä nyt tsekataan tilanne. Jännää on!

Onko teillä miten liikuntaa käsketty rajoittamaan jo ennen punktiota ja sen jälkeen? En oikein itse saanut siihen tarkkaa vastausta.
 
Ite käyn kyllä joka päivä kattomassa palstan, mutta ei ole itsellä nyt mitään kirjoitettavaa :)
Täällä siis mennään edelleen Letrozolen voimalla. Nyt on just piinikset menossa ja tänään dpo11 testasin negan. Nyt jos ei kohta tärppää, niin pitää aika varata ja aletaan keskustelemaan inseminaatiosta. Sitä tai plussaa odotellessa.
 
Hwissan! No nyt päivityksiä... Eilen mulla oli punktio ja 4 munasolua saatiin! Nyt odottelen puhelua Kysistä, et montako hedelmöittyi. Huomen olis sit siirto, jos hyvin käy... Muistaakseen sillo tammikuussa saatiin vaan 2, joten huima saalis nyt! Ja nyt mentiin lyhyellä kaavalla. Nyt vaan peukkuja et edes joku hedelmöittyy...
 
Tammuska hienoa, että pääsette siirtoon :) onnea piinailuun!

Marjana tsemppiä hoitoon!

Ciram toivottavasti pas onnistuu!

Tsemppiä myös kaikille muille!

Nuppu ja lila miten menee??

on: Perjantaina lekuri-aika, jolloin selviää lähdetäänkö yrittämään 6.icsiä tähän kiertoon vai seuraavaan.
 
Kiva, että saatiin eloa taas tällekin palstalle :) Päivittäin tulee kyllä täällä piipahdettuun, mutta kun ei mitään ihmeempiä vielä kuulu, niin ei ole tullut kirjoiteltua. Ensi keskiviikkona ois ekaultra, PELOTTAA! Mulla on jotenkin nyt huono tunne tästä koko jutusta :( Vaikee selitää, mut kuitenkin sellanen hyvin omituinen epämiellyttävä olo. Pelkään, ettei päästä ekaa ultraa pitemmälle... Mulla oli tässä kierrossa jotain ihme välivuotoa ja aina kun niitä on ollu, niin kierto on venyny pitkäksi. Nyt pelottaa, että entäs jos ne primolutit ei toimikkaan ja menee aikataulut ihan sekasin... Lisäks mahassa on ollu ihan ihme kipuja, ihan niinkuin kohtu painais hirveesti. Pelottaa, että jos siellä joku polyyppi on ottanu kasvuspurtin ja kohta oon uudelleen jossain tähystyksessä... Turha kai näitä ois ennakkoon stressata mut minkäs omalle mielelleen teet :(

Tammuska tsemppiä piinailuun!!! Anastacija onko teillä ollu puhe, että siirrytte inseminaatioihin? Mulla tuli nimittäin sillon vähän yllärinä, ettei meille niitä tehdäkään vaan siirrytään suoraan IVF:n. Meillä kuulemma ois ollu yhtä huonot onnistumisprosentit kuin luomuna. Marjana mulle sanottiin viimeks kakkosultrassa, ettei sais enää lähteä esim juoksemaan etc. Elelin rauhallisesti puntion/siirron jälkeenkin. Enimmäkseen hipsuttelin koiran kanssa kevyitä kävelylenkkejä, kävely kuulemma on sitten taas hyvästä :)

Kultaa pitkää pinnaa odotteluun! Välillä odotellessa tuntu, ettei aika liiku minnekään :( HalleB tsemppiä perjantaille, toivottavasti pääsette jatkamamaan hoitoja pian!
 
Lila: No siis eka kerralla oli puhe, että jos en syksyyn mennessä ole raskaana niin aletaan suunnittelemaan inseminaatiota. Ei ole sen enempää ollut puhetta.
Mullahan siis kroppa on toiminut hyvin, on ollut oviksia joita nyt vaan varmisteltiin letrozolella. Kilppari arvot sahas miten sattu ja nyt oon 6vko syönyt thyroxinia. Mieheltä on vain kerran otettu simppakoe ja se oli ok. En tiedä meinasko ne sitä testata toistamiseen, ennen kuin aletaan enempää niitä hoitoja suunnittelemaan.
 
No johan täällä on vilkastunut kesän jälkeen, itsekin aina välillä käynyt kurkkaamassa mutta hiljasta on ollu, niin itellä kuin muillakin. Toivottavasti loopuvuodesta saatais tänne paljon iloisia uutisia =)

Tammuskalle kovat tsempitykset lähtee myös täältä, jospa tää olis se kerta!
Marjana itse muistan että taidettiin sanoa että koripalloa ei kannata pelailla sen toimenpiteet jälkeen, eikä kyllä kieltämättä ois tullu mieleenkään, sen verran turvonnut olo oli. Ihan normaali kävelyn kesti kyllä mutta en edes harkinnut juoksulenkille lähtöä.

Mut täällä omaan napaan johon ei kovin hyvää kuulu. Kesäkuun ivf:n epäonnistuminen otti koville, mutta joten kuten siitä sitten selvittiin ja odotettiin jo innolla uutta kertaa. No sit kun alkoi nyt elokuussa menkat, soittelin kysille ja sovittiin jatkot ja kävin maanantaina ultrassa. Tarkotus oli siis tehdä se pakastetun siirto luonnolliseen kiertoon, lääkityksenä oli vaan Ovirelle yhtenä annoksena ja Lugesteron. Tilanne vaikutti hyvältä, maanantaina pistin piikin ja eilen aloittelin luget. Tänä aamuna sit piti olla siirto, mutta valitettavasti kaikki ne kolme mitkä meillä oli pakastettu, eivät olleet kestäneet sulattamista :'( Eli meillä homma tyssäs nyt sitten heti. Mitään syytä siihen ei osannu hoitaja sanoa, miksi toiset kestää sulatusta mutta toiset ei. Nyt pitäs soitella hoitajille ja sopia jatkosta, nähtävästi sitten joudun taas pitkän kaavan hoitoon, koska pakkanen on tyhjä. Tuntuu taas että koko maailma romahtaa ympäriltä, kun odotti ja oli valmistautunut tähän uuteen siirtoon, mutta luontoäiti päätti taas toisin.
 
Anastasija: Miltäs näyttää? Oletko testannut uudestaan?

Tammuska: Miten kauan sinulla kesti tuo punktio? Paljonko siellä oli noita rakkuloita? Mietin lähinnä sitä, että paljonko noita munasoluja yleensä saadaan talteen verrattuna nähtävien rakkuloiden määrään?
Mahtavaa, että pääsitte siirtoon! Nyt sitä onkin sitten pari viikkoa pyörittävä rinkiä, kun ei malttaisi tuloksia odottaa. ;)

Halleb: Tulehan sitten kertomaan mitä lääkäri oli mieltä.

Lila13: Kiitos neuvoista! Minäkin olen koiran kanssa kävellyt aika rauhallisesti. Kävin kyllä vielä hevosenkin kanssa käyntilenkin, mutta muuta en uskaltanut, ettei sitten tule mitään komplikaatioita sen takia.
Toivottavasti jännität turhaan ja kaikki menee kuitenkin hyvin. Olin kyllä itsekin ihan hysteerinen siinä vaiheessa, kun aloitin Synarelan. Olin jotenkin varma, että vuodot ei tule tai muuten lääke ei toimi tms. Kai sitä ottaa sellainen pessimisti ei pety -asenteen, kun kuitenkin toivoo kaiken onnistuvan.


April:
Voi itku! En osaa edes kuvitella miten pahalta sinusta tuntuu! :( On niin epäreilua, että jos jossain kohdalla voisi päästä ns. helpommalla ja tehdä jo valmiiksi pakkasessa olevan alkion siirron, niin sitten se ei onnistukaan. Kovasti voimia! *halaus*

ON: Täällä jännäillään huomista ultraa. Huomenna selviää sitten punktion ajankohta. Maanantaita lääkäri veikkasi, kun munasarjat reagoi niin aktiivisesti tuohon Gonaliin. Hieman kyllä pelottaa, että jos siellä huomenna onkin jotain järisyttävää ja hoito joudutaan keskeyttämään. Tai vaihtoehtoisesti, että sitä ei keskeytetä, mutta hyperin riski olisi tosi iso. Turhahan näitä etukäteen on miettiä, mutta ensikertalaisena kyllä jännittää!

Vointi on ollut kyllä aika kohtuullisen hyvä. Vähän joutuu varovammin liikkumaan ja välttämään äkkinäisiä liikkeitä, mutta muuten ei suurempia ongelmia. Vessassa kyllä saa juosta tiuhaan tahtiin.
 
Marjana
Mulle sanottiin jo munisten haudontavaiheessa että ei saa riehua ja nostella/ urheilla. Rakkuloita oli todella paljon ja lääkäri pelkäsi hyperiä. Oli ihan kauhuissaan kun sanoin ajelevani sukuloimaan viikonloppuna ennen punktiota mutta lupasin ottaa rauhallisesti. Join paljon ja olo oli hyvä. En nostellut enkä liikkunut. Mies hoiti koirien ulkoilutukset. Olo oli aika turpea. :D


Tammuska
lle hirvittävästi tarrasukkia. Toivotaan että nyt tärppää. Lisää plussia KYSiläisille :heart:

HalleB
Toivotaan että homma etenee pian. Ihan sydämestäni tsempitän teitä ((HALI))
kävin lukemassa blogiasi pari päivää sitten


Lila13

Nuo tuntemukset on aina niin kurjia. Sitä kun kyttää itseään ja olojaan ihan erilailla aina kun hoito on päällä/tulossa. Lähetän tsemppiä sullekin. Toivottavasti kaikki menee peloista huolimatta nappiin ja pääsette hoitoon. Mennään aikalailla samoilla meiningeillä vissiin. Itse aloitin primolutit tässä maanantaina.

Anastacija
Hoitotakuu on sen kuusi(?) kuukautta. Siksi kai se jonokin on niin pitkä. Valitettavasti.

ON:
On jotenkin ihan EVVK olo. Meillä piti olla punktio suunniteltu viikolle 34 tai jotain mutta sitten postista tupsahtikin Primolut resepti. Soitin klinikalle että eikö tämä olisi pitänyt syödä jo :confused: niin lääkäri oli tehnyt muutoksia että syödään primoluttia ja hoito siirtyy kuukaudella eteenpäin...
Olin tosi onnellinen, kuten arvata saattaa. Rupesi niinkun vituittelemaan ihan suoraan sanottuna, vaikka eihän se kuukausi ihmiselämässä paljon ole. Ja siihenkö se maailma kaatuisi? No ei tietenkään mutta tuntui kun joku olisi tuupannut nyrkillä naamaan. Olin niin asennoitunut jo siihen ajankohtaan ja töiden kanssa on oma järkkääminen. Pienestä se ihminen itkee. Niinkuin ei suurempia murheita olisi. : /
Hoito on siis syyskuussa. Ei odotuksia. Ei minkäänlaisia.

Tsemppiä kaikille kuitenkin. Vielä me onnistutaan. Tavalla tai toisella. :hug:
 
Nyt olis kyytiläinen matkassa ja kax huurunenää pakkasessa!!! Jos irrotuspiikin olis iskeny myöhemmin, ni olis ollut 10 munista enemmän... Lääkärikin vähän tuskaili!!! Punktiossa ei menny varmaan ku jotain puol tuntii, ajantaju hukassa ku oli niin rentouttavat tropit... ;)
 
Lukemassa pitkästä aikaa!

Mä olin tosi kipeenä ennen punktiota koska oli hyperstimulaatio päällä. Yritin tehdä puutarhahommia, mut sit menin niin turvoksiin mahasta että ymmärsin lopettaa. Ja turvotus alkoi siis viikko ennen punktiota. Punktion jälkeen vasta turvoksissa olinkin.

Meillä Aprilin tavoin epäonnistui kesäkuun ICSI ja nyt suunnitteilla PAS luonnolliseen kiertoon. Tänään kävin ultrassa, mut kukaan ei enää tänään soittanut KYSiltä et milloin on siirto. Ei varmaan heti alkuviikosta kuitenkaan, sanoi oman sairaalan lääkäri. Pelkään että meillekin käy huonosti. Viime kertaisessa PASissa kaksi alkiota ei kestänyt sulatusta. Nyt on neljä pakkasessa, mutta yritän kovasti olla toivomatta liikoja. Ens viikolla tiedetään enemmän. Voi kun ees tehtäis se hoito! Kauheen pitkältä tuntuu et tammikuulle pitäis odottaa seuraavaa hoitoa...
 
Dpo 14 ja testi edelleen nega, että tässäpä oli taas tämä kierto.

Kellekkähän niistä koetuloksista vois soitella? Ja osaiskohan ne hoitajat sanoa, miten nyt edetään. Pitäis tietää varatakko nyt jo se aika sinne polille vai vieläkö yhden kierron menen entiseen malliin..
 
April, siis oikeasti sitäkö tippuu tuossakin tilanteessa suoraan ivf-hoitojonon hännille? Huhhuh. Nyt sitten vaan keksimään jotain mukavaa tekemistä tälle syksylle, että aika menee nopeammin.

Anastacija: Puoli vuotta mekin jonottiin tähän ivf:ään, mutta välissä tehtiin 3 inseminaatiota. En tiedä laittaako ne aina suoraan siihen ivf-jonoon, vaikka inssejäkin on tarkoitus tehdä. Mutta meidät ainakin laitettiin. Soita vaan sinne hoitajalle, niin ne osaa kertoa sitten miten edetään. Nehän näkee sieltä koneelta sen hoitosuunnitelman ja voivat sen perusteella varata ajan lääkärille.
Kallistahan tämä on... Jos et inssiin tarvitse lääkkeitä, niin se menee pelkällä polimaksulla. Joillakin menee vissiin pistoslääkkeitä jo inssinkin aikaan ja ne on melko kalliita.
Meillä IVF:n lääkkeet maksoi noin 670 euroa ja lisäksi pitää vielä ostaa nuo Lugesteronit, jotka on 18 euroa/pakkaus ja resepti näytti olevan 7 pakkaukselle, joten sievoisen summan saa niihinkin menemään. Ne onnettomat kun ei ole kelakorvattavia, eli joutuu maksamaan itse, vaikka on Kelan katto jo täynnä. Lisäksi ne polimaksut. Käyntejä näyttää meillä tulevan 5 kertaa.

Nuppu: Joo eihän se kuukausi pitkä aika ole, mutta nimenomaan töiden ja muiden asioiden järjestäminen uudestaan on kyllä aina hankalaa. Miten ne edes voi tuolleen muuttaa aikatauluja neuvottelematta potilaan kanssa... Kiitos tuosta liikuntainfosta. :)

Tammuska: Jee, nyt sitten jännäillään!

Ciram:
Pidän peukkuja, että teillä alkiot kestää sulatuksen! Ei lisää huonoja uutisia tähän pinoon! :)

ON: Ultrassa käyty taas ja punktio olisi sitten maanantaina. Hyvä, että on mahdollisimman pian vaan pois jaloista, kun jännittää sen verran kovasti. 18 millisiä rakkuloita näkyi vasemmalla ainakin 13 kappaletta ja oikealla 6 kappaletta. Lisäksi oikealla oli jotain 14 millisiä rakkuloita 4 kappaletta. Lääkäri ainakin uskoo, että munasoluja saadaan hyvin, kun rakkulat on kauniin näköisiä. Tiedäppä sitten, voiko niistä oikeasti ennustaa tuota solujen määrää vai halusiko vain kannustaa. Oli miten oli, se kuulosti mukavalta.

Lääkäri tuntui pelkäävän hyperstimulaatiota, mutta oli toiveikas kuitenkin, ettei sitä tulisi, koska en ole juurikaan edes kipeä vatsasta, ja nuo rakkulat on melkolailla tasakokoisia. Gonalin annos pieneni kuitenkin 50 yksikköön ja vaihtoivat vielä tässä vaiheessa Ovitrellen Pregnyliin, että saa annettua pienemmän annoksen, ettei hyperiä tulisi... Harmittaa kyllä hieman, kun olin ostanut jo tuon Ovitrellen ja sekin maksaa reilu 50 euroa. Nyt se notkuu jääkaapissa turhaan.

Ihmeellisen hyvä olo minulla on. Tottakai pitää ottaa rauhallisesti, ettei olo siitä sitten pahene, mutta kuulemma koiran kanssa saa käydä rauhallisia kävelyitä ja muutenkaan ei tarvitse miksikään petipotilaaksi ruveta tässä vaiheessa. Toivottavasti tämä olo säilyy tällaisena, eikä Pregnyl sitten aiheuta sitä hyperiä.

Btw, ihanaa että tämä pino aktivoitui. Mukavaa, että saa jakaa tuntemuksia ja fiiliksiään. Tällaisena ensikertalaisena tämä kaikki on niin uutta, ihmeellistä ja pelottavaa! =P
 
No nyt sain tulokset ja arvot oli tippunut TSH 2,35 ja T4V 23. Tuo T4V on kuulemma hieman koholla, muttei vissiin haittaa.
Lääkäri katsoo noita ensi viikolla ja miettii jatkon. Eli jos se vuoto alkaa, niin aloitan taas letrozolen syönnin.

Muoks. Ei siis jos, vaan kun. Ja nyt on se kun, eli ei muuta kuin taas uuteen yritykseen.
 
Viimeksi muokattu:
April:hug: me ollaan vaan kerran saatu alkioita pakkaseen ja ne ei lähteny jakautuu sulatuksen jälkeen..muistan miten maailma romahti sillo.. Aluks hoito siirty puolen vuoden päähän, mut sit ne anto meille peruutuspaikan huomattavasti aikasemmaks. Olispa mukava jos teillekkin tulis sellanen yllätys!

Marjana hyvältä vaikuttaa toi tilanne! Tsemppiä irrotuspiikin pistämiseen ja punktioon! :)

Nuppu kiitos, lämmitti mieltä kovasti:heart: Ihan pyllystä tommonen kuukaudella siirtäminen! Pitäis saada ihan korvauksia henkisistä kärsimyksistä:stick::kieh: Mä toivon sulle kovasti onnea tulevaan hoitoon! :)

Tammuska onnea kyytiläisestä :flower:

Ciram toivottavasti pääsette siirtoon :)

Anastacija Marjana vastaski sulle noihi kysymyksiin. Mä jonotin viiteen hoitoon (yksi icsi muuttui inssiksi) kysillä ja voin sanoa, että olen kurkkuani myöten täynnä sitä jonottamista:kieh: ihana tuolla yksityisellä, kun hoito voidaan aloittaa sillon, ku mulle sopii, mut hintaki on ihan eri luokkaa.
Kyllähän sitä Thyroxinia vois näköjään tarpeen tullen sulla vielä nostaa, ku ei haittais vaik ne tosta viel vähän tippus. Toivotaan, et tuloksia alkaa tulee :)

on: Tänään ultrattiin ja hoito tehdään tähän kiertoon, jos kaikki menee hyvin. Maanantaina ultrataan taas ja aletaan pistellä. Loppuviikosta punktio!
 
Tänään vihdoin lääkäri soitti KYSistä ja ensi tiistaina pitää vielä mennä ultraan. En olis kyllä yhtään halunnut olla enempää pois töistä, mut ei voi mitään! Tiistaina sit katotaan et onko ovulaatiota ja millon on. Mun huonolla tuurilla siirto on varmasti just joko keskiviikko tai perjantai, jolloin on tosi huonot hetket töitten kannalta olla poissa. Tosin saikkua tästä varmaan muutekin tulee, kun flunssa on päällä ja ääni häviää ihan kohta. Puhetyötä kun ei oikein voi tehdä äänettömänä. Meidän kaksivuotias vieläpä satutti eilen suunsa pöydän kulmaan ja nyt yksi etuhammas painui sisään ja siirtyi sivulle. Voi olla että sen joutuu leikkauksessa poistamaan. Miksi kaikki stressitekijät aina kasaantuu lyhyen ajanjakson sisään?!
 

Yhteistyössä