* Hoidot KYS 2011 *

Lila, juuri noin minullakin kävi, että sen kerran kun jännittänyt toimenpidettä, se sattui ihan pirusti. Ja kyseessä oli munanjohtimien aukiolotutkimus. Punktio hirvittää suuresti, mutta pakkohan siitä on selvitä.

Minulla kävi nyt sitten siten, että kun ilmeisesti se munarakkula jäi irtoamatta positiivisesta LH-testistä huolimatta, niin nyt menkat ei sitten ala... Menossa jo kp 37 ja normaalitilanteessa vuodon olisi pitänyt alkaa jo 4-5 päivää sitten. Soittelin tänään polille ja jos ei perjantaihin mennessä ala vuoto, niin pitää aloittaa Terolut-kuuri. En olisi kyllä tällaista lisäharmia tähän nyt kaivannut... Koko ajan on menkkamaisia kipuja ja rinnat ja nännit on arat, mutta vuotoa vaan ei tule. Ja raskaana en ole.

Postissa tuli tänään resepti Gonal-F:lle ja Synarelalle. Hui! Pakkohan se on uskoa, että tässä ollaan oikeasti menossa hoitoihin.

Marjana kp 37/? "Dpo 18" yk 27
 
Marjana minua kauhistutti punktio etukäteen ihan hirveästi. Ahdisti ajatuskin. Ja vaikka ensimmäinen kokemukseni oli ikävä, pitkä ja kivulias, niin siitä ei siltikään jäänyt mitään traumoja. "Iloisin mielin" menin seuraavaan punktioon noin 5kk myöhemmin. Sama homma oli tuossa kolmannessa punktiossa 6kk edellisestä. Siinä on se oma ikävä osuutensa, mutta kipu on oikeasti vähäisempää, kuin mitä voisi kuvitella.
Vaikka minua joka punktiossa sattuikin, niin kipu oli hetkessä ohi.
Eli ei sitä kannata murehtia. Punktio ei ole mitään sellaista, mistä sinä et selviäisi.
:)

Sitäpaitsi, paras osuus on se rauhoittava juuri ennen punktiota. Siinä saa hyvän pilven ennen kuin aletaan tositoimiin :D

Tsemppiä tulevaan !
 
Anastacija: Voit kysyä niitä verikokeen tuloksia ihan siitä lapsettomuuspolin hoitajalta. Soittoaika on kesällä ma klo 7-30- jotain ja ti-pe klo 14-15. En tiedä miten herkästi ne laittaa noita postin välityksellä. Minusta ainakin tuntuu jopa järjettömältä postitella mitään labratuloksia, kun ne voi antaa myös puhelimessa.

Oma napa odottelee edelleen menkkoja. Tai itseasiassa otin vallan omiin käsiin ja aloitin Terolut-kuurin eilisaamuna. En vaan usko vuodon alkavan nyt muulla keinoin ja toivottavasti tuolla edes alkaa... Laskin, että IVF venyy niin pitkälle, jos tämä vuoto ei nyt ala, että joudun miettimään työkuviot uusiksi. Alkuperäisen suunnitelman mukaan hoidot osuisivat suurin piirtein minun lomani ajalle.

Marjana kp 39/? yk 27
 
Marjana: Kerkesin jo soittaa osastosihteerille ja sain siltä vastaukset.

Nyt se TSH oli pompsahtanut 4,04:ään! Kiva, kiva. Ja tämä tuloksien katsoja, kukalie onkaan ollut, oli sitä mieltä ettei mitään hätää, kun vielä arvojen sisällä on.
Niin, raja onkin 4,2, että ei nyt ihan älyttömästi tuota varaa ole.
Mulla on nyt niiiin kireellä hermot. Kuitenkin sen toisen, nähtävästi Honkasen mielestä niitten arvojen pitäisi olla 2,5...
 
Viimeksi muokattu:
Sehän se onkin aina mukavaa, kun asiantuntijatkaan ei oo samaa mieltä asioista... Siinä saa vaan miettiä, että kehen uskaltaa luottaa. Tässä lapsettomuudessa varsinkin kiva olla epävarma!

Meille ei mitään uutta. Paitsi kävin siellä tukikeskustelussa ekan kerran. Seuraava aika noin kuukauden päästä.
 
Kultaa: Niinpä!!

Nyt vissiin vielä Randell kattoo ne arvot, mutta mitä järkeä siinäkin taas on kun ihminen ei ole koskaan nähnyt minua livenä...???
Sanoin kyllä sille ivf-hoiajalle, jolle soitin arvoista, että minusta tuntuu varsin tyhmältä se, että meitä tuputetaan syksyllä rankempiin hoitoihin jos se vika onkin tässä. Toivottavasti kirjotti ylös ja Randell ottaa sen huomioon arvioidessaan minun sairauksia paperin kautta..
 
Kultaa: Millainen fiilis jäi tuosta tukikeskustelusta? Meillä ei kumpikaan ole sitä kokenut vielä ainakaan tarpeellisesti, mutta eihän sitä koskaan tiedä... Varsinkaan, jos ensimmäinen IVF ei tuota tulosta, niin sen jälkeen voi olla aika rikki.

Anastasija: Hakeekohan ne tuolla nyt sitä, että eivät mielellään lähde kilppariarvoja säätämään, jos ne on kuitenkin rajojen sisälle, koska ne voi heittää sitten helposti häränpyllyä ihan kokonaan. Eräällä tuttavallani niitä nimittäin saatiin säätää yli puoli vuotta sitten kohdalleen ja nyt on loppujen lopuksi ilman mitään kilpirauhaslääkkeitä...

ON: Tänään menossa Terolutia 3. tabletti. Pitkältä rupesi jo nyt tämä kuuri tuntumaan. Kiertopäivä 40 menossa, eikä varmaan sitten teinivuosien ole tällaista megakiertoa ollut. Todella tylsää, että se iski nyt tässä vaiheessa, kun ne menkat nyt tarvittaisiin, että saataisiin IVF-aikataulu sovittua.
 
Tuosta punktiosta ajattelin kommentoida vielä, että näinhän se on että jokainen on yksilö ja sitä ei oikeastaan voi verrata eikä sanoa että miten paljon se sattuu vai sattuuko. Se on vähän niinkuin verikokeissa käynti, kipu tuntuu sen hetken ja on ohi. Mulla vissiin tekee itellä se, että olen hoitoalalla enkä hirveästi panikoinut punktioon menoa, tiesin että selviäisin siitä kyllä. Enkä voi tietää, ties vaikka jos joutuu uudelleen siihen toimenpiteeseen niin saattaa olla ihan erilainen kokemus. Toivon että ei joudu.
Se rauhoittava lääke todellakin rauhoitti oloa, teki vähän uneliaaksi ja rennoksi olon, ja oloa toki helpotti myös se että mies oli vieressä kädessä pitämässä. Uskon että se voi tehdä jollekin todella kipeää, mutta ei siis voi yleistää, kipulääkettä vaan reilusti niin pärjää varmasti !

Kilpirauhasarvoista, Marjana kun mainitsit tuon että ystävälläsi on annosta muutettu useasti, niin itellä käy välillä mielessä ihan sama, että tekis mieli jättää ne pillerit pois kokonaan. Minulla on muutettu sitä annosta puolen vuoden aikana kolmesti, aina on jompikumpi arvoista jollain lailla heitellyt. Eivät paljon, mutta kuitenkin ilmeisesti riittävästi niin että thyroxin-annosta on jouduttu muuttamaan. Tiedätkö onko ne arvot ystävälläsi pysyneet millä tasolla ilman lääkettä?

Kultaa, niin minuakin vähän kiinnostais, miten tukikeskustelu sujui?

Omasta navasta sen verran, että tässä kierrossa tikutin selkeän oviksen, hoidot ei siis pistäneet kroppaa mitenkään sekaisin, menkat tuli ajallaan ja samoin ovis, sattui juhannuksen tienoille. Kroppa toimii mutta vauvaa ei vaan suostu tulemaan :mad:
Tässä kierrossa kokeilin ihan huvikseni ottaa käyttöön greippimehun, join sitä alkukierrosta ovikseen saakka, tiedä sitten onko mitään taikaa mutta samapa tuo, kokeiltu on. Onko muut kokeilleet?
Ja ihan huvikseni aloin mittaamaan eilen aamulämpöjä, tosin vähän hölmölle tuntuu sekin kun ei oo aavistustakaan omasta normaalilämmöstä, käsittääkseni ne lämmöt pitäs pysyä koholla jos on raskaana, mutta nyt on aika vaikea tietää onko koholla vai ei, kun en tajunnut aloittaa mittausta jo ennen ovista. Mut joo, eilen mittari näytti kuitenkin 35,9 ja tänään 36,7, et iso heitto vuorokaudessa, vai onko? Ja mittaan siis kainalosta, en tiedä onko miten luotettava tapa.

Tuntuu että töissä kaikki raskaanaolevat piinaa minua jotenkin, en voi välillä kun ihmetellä miten ne osaakin olla aina siellä missä minä. En muista kuka kommentoi tuossa aiemmin siitä ystävyyssuhteiden kärsimisestä tämän myötä ja mainitsi siitä että on vaikea kommentoida esim. facebookissa toisten vauvauutisia. Mä olen ratkaissut asian niin että olen laittanut pois näkyvistä ne ihmiset jotka hehkuttavat vauvaonneaan, eli siis en näe heidän tekstejään muuta kuin erikseen valitsemalla. Poissa silmistä, poissa mielestä vai miten se menikään. Tosi raukkamaista tiedän, mutta toisaalta ei kukaan niistä fb-kavereista jotka olen "piilottanut" ole niin läheisiä että loukkaantuisivat jos en kommentoi/onnittele.

Että tällästä syrämmellä tällä kertaa, en viikko kärvisteltävä ja sitten alkas 4 viikon autuus eli loma =)
 
April: Minä oon kokeillut jos jonkinlaista "poppa-konstia". Oon juonut greippimehua, syönyt e-vitamiinia (joskus yritin myös sitä vehnänalkio-öljyä), juonut vadelmanlehti-teetä sekä poimunlehti-teetä. Niin ja vielä gelee royalea.
:D Paljon olen siis kokeillut.
Meillehän tuli nyt 2-vuotta yritystä täyteen.
Ja niistä kilppareista vielä sen verran, että kun mitään syytä lapsettomuuten ei ole löytynyt (mulla kaikki ok ja miehen simpat riittävät), niin siksi olen ajatellut että se syy voisi olla siinä.
Ja FB:stä vielä sen verran, että just itekkin parina päivänä oon poistanut kavereiden päivityksiä, kun en jaksa lukea vauva hehkutuksia tai valituksia.
 
Meille tuli ohjeet PAS:ia varten. Sitä ei nyt näköjään tehdäkään lääkekiertoon, vaan luonnolliseen. Kierrot on mulla ollut vähän sekasin, joten toivotaan nyt mahd. pitkää kiertoa, että ehtii aloittaa työt ennen siirtoa...
 
Mekin on kokeiltu kaikenlaisia poppaskonsteja. Monenlaista vitamiinia on ollut/on sekä mulla että miehellä. Mm. e-vitamiinia ja foolihappoa on tällä hetkellä hyllyssä. Lisäksi kaikki mahdollinen haitallinen raskauden alkamisen kannalta on jätetty pois.
Tukikeskustelu oli hyvä! Tää ihminen, joka mulle sattui niin oli lukenut meidän taustoista KYSillä, joten tiesi jo jotain. Osasi kommentoida just oikeisiin asioihin, eikä vaan istunut hiljaa siinä vastapäätä. Sanoi minulle, että lapsettomuuspuolelta tulleet lähetteet eivät ole koskaan turhia, et aina kannattaa mennä, jos siltä tuntuu:).
 
April: En valitettavasti muista ollenkaan noita ystäväni kilpirauhasarvoja lukuina, mutta tilanne meni jossain vaiheessa joka tapauksessa siihen, että hän joutui olemaan 2-3 viikkoa sairaslomalla ihan sen takia, kun elimistö oli niin sekaisin. Välillä ei saanut unta ollenkaan ja välillä oli muuten elimistö sekaisin. Sitä lääkitystä puljattiin ja puljattiin, mutta olo ei vaan helpottanut. Sen jälkeen, kun tilanne normalisoitui, hän on ollut nyt tosiaan ilman lääkkeitä ja joskus ilmeisesti voi olla jotain oireita, mutta melko harvoin. Ei niitä kilppariarvoja käsittääkseni häneltä edes mittailla enää kovinkaan usein, kun olo on hyvä.

Minä olen kokeillut myös vaikka mitä poppakonstia jossain vaiheessa tätä yritystä. Olen lipittänyt greippimehua ja punaviinia, syönyt e-vitamiinia. Jossain vaiheessa vaan totesin, että ei näistä kyllä minulle ole mitään apua. Elän normaalia terveellistä elämää, joten perusasiat on kunnossa, eikä niitä näillä poppakonsteilla vaan voi parantaa. Tähän tulokseen olen tullut. Otan päivittäin monivitamiinitabletin ja omega-3:ia ihan vain täydentämään ruokavaliota varmuuden vuoksi.

Minulla on ollut aina tarkka kierto ja luteaalivaihe tasaisesti 14-15 päivää ja ovulaatio selvästi tunnistettavissa. Nyt on ensimmäinen kerta sitten teinivuosien, että kierto lähti venymään ilmeisesti sen ovulaation puuttumisen takia. Ihan uskomatonta oikeasti! Ensimmäinen kerta, kun kroppa petti minut. Ja tässä vaiheessa, kun se menkkojen alku pitäisi saada polille ilmoitettua...
 
Tänään tuli postista reseptit menopuriin, orgalutraniin ja primolut nor:iin ja oon hurjan iloinen kun taas vaihteeksi tuntuu, että asiat menee eteen päin :) Lyhyellä kaavalla mennään nytkin ja vielä pitää yhdet menkat kys:ille ilmoittaa...Mutta kohtahan se on syyskuu (todella järkevää oottaa, että kesä menis äkkiä ohi tuon takia :stick:). Tässähän voikin taas ruveta keräämään toivon rippeitä, että voi sitten syksyllä tipahtaa taas korkeelta, pessimistinä ei pety! Tuota primolut nor reseptiä vähän ihmettelin, en tiedä onko sillä nyt tarkotus kohdistaa kiertoa tai yrittää ohentaa limakalvoa vai käytetäänlö sitä vielä johonkin muuhunkin?

Poppakonstit on täälläkin ollu kovassa käytössä :D Oon syöny nyt viime talvesta lähtiin mamavitamiineja ja jos ei muuta niin olo on ainakin ollu fyysisesti paljon parempi :) Greippimehua ajattelin joskus kokeilla, mutta se kai perustuu siihen, että se paksuntaa limakalvoa ja jos se on jo ennestään liian paksu niin ei ollenkaan hyvä homma. Toisaalta toimiikohan tuo edes? Viimesimpänä oon syöny jotain ihme Pygnogenolia, kuulemma pitäis auttaa kuukautiskipuihin.

Tuohon facebook juttuun vielä sen verran, että itse oon siinä mielessä huonossa asemassa, että kaikki lähimmät ystäväni ovat joko pikkulasten äitejä tai raskaana... Mun on tosi hankala enää kohdata näitä ihmisiä livenä joten on kuitenkin helpompaa napsauttaa sitä tykkää painiketta. Jollakin tavalla koen, että se on joku ystävänvelvollisuus olla edes jotenkin läsnä elämän isoissa jutuissa. Nämä ihmiset on kuitenkin näytelly mun elämässä vuosien ajan isoa roolia eikä todellakaan ole vara menettää heitä. Mä niin toivosin, että tää painajainen jo loppuis :ashamed:

Kultaa mukava kuulla, että tukikeskustelu oli hyvä! Itsekin aina silloin tällöin miettii sitä vaihtoehtoa, eikä siitä varmaan haittaakaan olisi :)
 
Millä perusteellahan nuo lääkkeet kullekin valitaan? Mietin vain, kun Lilalla oli aivan erilainen lääkelista kuin esim. minulla. Minullehan tuli reseptit SYnarelaan ja Gonal-F:ään. Onhan meillä tosin pitkän kaavan hoitokin, mutta joka tapauksessa.

Menkat alkoivat viimeinkin eilen melkein 2 viikon odottelun jälkeen. Huh! Soitin tänään polille ja sain alustavan aikataulun hoidon suhteen. Postissa tulee kuulema tarkemmat ohjeet (toivottavasti jo tällä viikolla). Elokuun viimeisellä viikolla on sitten punktio ja siirto. Väkisin kyllä alkaa jännittää ja pelottaa jo valmiiksi kaikki lääkkeiden haittavaikutukset ym. On melko herkästi tullut ylipäätään lääkkeistä haittavaikutuksia/allergisia oireita, niin mitenhän käy moisten myrkkyjen kanssa. Vaikka turhapa niitä tietysti on etukäteen miettiä.

Marjana kp 2
 
Minuakin kiinnostais tuo, että millä perusteella noita lääkkeitä valitaan. Siis tietty vaikuttaa onko pitkä vai lyhyt hoito mut muuten. Ja mullakin on lääkeaineallergioita, mutta noista samaisista myrkyistä ei onneksi tullut mitään oireita!
Täällä kuukautiset taas myöhässä 2 pvää eikä vielä mitään merkkiä niiden alkamisesta. Voiko tuo hoitoyritys vielä vaikuttaa? Mulla on yleensä niin tarkka ja säännöllinen kierto.
Oon yrittänyt, etten kävis täällä vähään aikaan, mut näköjään en osaa olla poissakaan...
 
Täälläpäs on hiljaista. Eikö kenellekään ole mitään uutta juttua kerrottavana vai onko hoidettavatkin lomalla, kun polikin on pääasiassa suljettu?

Minä sain postissa hoitosuunnitelman. Synarelan sumuttelu alkaisi 1.8., Gonal-pistokset 15.8. ja sen jälkeen ultrat ja viikolla 35 punktio ja alkion siirto. Saapahan nähdä kuinka käy. Potilastiedoissa oli maininta, että hoito tehdään pitkän kaavan mukaan vaikka hyperstimulaation riski on olemassa. Voisi melkein lotota sen puolesta, että minullehan se tulee. Jotenkin vaan tuntuu, että on niin monta kohtaa missä tämä homma voi mennä pieleen, ettei uskalla edes uskoa onnistumiseen.

Onko teitä muuten ohjeistettu käyttämään ehkäisyä Synarelan aikana? Mietin vaan tuossa, kun minulle ei kukaan ole sitä sanonut, enkä ole koko lääkettä vielä hakenut, mutta ovulaatio alkaa olla käsillä... Että pitääkö tässä nyt ehkäisyä käyttää tässä kierrossa?

Marjana kp 15/30-33 yk 28
 
Moi vaan... Minä ja mieheni kai joudumme hoitoihin. Kaikki maailman testit käyty, ja simpat ei ole miehellä ihan ok:t. Joten hoidot kai meilläkin alkaa... Onko se millainen kokemus? Mitä siellä tapahtuu ja kauanko aikaa menee?
 
Tiedätkö Muikee mitä hoitoa ovat teille suunnitelleet? Mites muut? Täällä on ollu tosiaan aika hiljasta...

Itsellä (odotetusti) kesän clomittelut ei tuottaneet tulosta :( Jos kaikki menee hyvin niin punktio (ja toivottavasti alkioiden siirto) ois viikolla 37. Vaikka uutta hoitokierrosta on oottanu kuin kuuta nousevaa, niin nyt kun se sitten lähenee niin on hirveen ristiriitaiset tuntemukset :/ Ahistaa ja pelottaa ihan erilailla kun ekalla kerralla!!! Pää alkaa muutenkin olla ihan levimispisteessä tän asian tiimoilta, että taitaa pitää kysäistä pääsiskö joskus jonkinlaiseen tukikeskusteluun. Nyt tulis tarpeeseen!
 
Muikee: Meillä otettiin mieheltä simppakoe ja multa verikokeet, sitten minut tsekattiin alakerrasta ja höpöteltiin kierrosta ja yrityksestä. Tunnin aika tais olla se eka aika. Oisivat olleet tekemässä aukkaria, mutten uskaltanut kun en ollut alle syönyt särkylääkettä. Tekivät sen sitten seeuraavaan kiertoon.

Lila: Toivottavasti pääset keskustelemaan, jos yhtään siltä tuntuu.

).( En sitten ollut tänne muistanut päivittää. Eli Thyroxinit aloitin sitten 10.7, annostuksella 0,1mg:n 0,5tbl/pv. Muutama viikko vielä ja sitten kontrollissa käynti.
 

Yhteistyössä