~ Helmivauvat 2015 ~

Linndda
No itse ainakin sanoisin että
mulla on vaikka hammaslääkäri, tai hieroja äkillisten niskasärkyjen takia.
Tai kasvohoito tms
Joiduin itse miettimään tekosyitä valmiiksi mahdollisille poissaoloille kun en halunnut kertoa hoidoista. Onneksi iski flunssa juuri ultra ja inssipäiville ja olin saikella, ei tarvinnut syitä keksiä.

Mulla tosiaan pahoinvointia oli ekat 3 päivää ja sen jälkeen meni ohi.

Rv 4+4
 
Pippurihäntä: Minä mietiskelin kanssa sitä karua totuutta, että se 10-20% tästäkin porukasta joutuu km:n kohtaamaan. Miten sitä osaisi relata ja nauttia siitä että raskaus on alkanut? Mä olen tosi kova googlettelmaan kaikenmaailman diagnooseja ja nyt näitä keskenmenojuttuja. :headwall: Nyt aioin sen kyllä lopettaa. Ei se oloa ole tähänkään mennessä parantanut. Varmaan sitä on tulisilla hiilillä sinne ekaan ultraan asti. Meillä ensikertalaisilla varmaan pelottaa vielä enemmän, kun kaikki on niin uutta.

Tässäkin asiassa pitää paikkansa se sanonta, että tieto lisää tuskaa!

Ei nyt kumminkaan ole tarkoitus olla pahanilmanlintuna ja luoda negatiivista tunnelmaa tänne. Täällä vaan on hyvä jakaa näitä pelkojakin, kun ei toi mieskään kaikkea kestä kuunnella. :D
 
Viimeksi muokattu:
Oireena täällä on jatkuva väsymys! Ihan hirveesti väsyttää koko ajan. Lisäksi mulla on ollut yläpaineet aika matalalla, josta johtuvaa huimausta aina välillä, varsinkin noustessa ylös.

Kyllä se jännitys on mukana koko ajan, etenkin keskenmenon kokeneena. Olen yrittänyt olla lukematta mitään ylimääräisiä juttuja netistä. Sen opin kyllä silloin esikoistani odottaessa! Jotkut keskustelupalstat ovat täynnä ilkeilijöitä ja paniikinlietsojia. Nämä yhdessäodottajien palstat onneksi on eri asia :) Kyllähän kaikki faktat on hyvä toedostaa, mutta jos kysymyksiä ilmenee, niin itse aion vaivata niillä neuvolaa :) Meillä on onneksi aivan älyttömän ihana terkkari omassa neuvolassa. Ja meillä on väestövastuu, joten sama terveydenhoitaja on tuttu myös lapsellekin.

Me kerrottiin omille vanhemmille. Ja mun on melkein pakko kertoa yhdelle ystävälle, jonka polttareita ja häitä juhlitaan ennen 12 viikon täyttymistä. Milloin ajattelitte kertoa tuleville isosisaruksille, te joilla jo lapsia on sellaisia on?

Paljonko tuo varhaisultra maksaa yksityisellä? Ihan mielenkiinnosta kyselen :)
 
Sissinen: Mun mielestä on nimenomaan hyvä, että kaikista näistä puolista voidaan puhua ääneen, eikä se tuota pahaa ilmaa. Koska ne kuuluu tähän elämään ja kysymys onkin, miten näiden tosiasioiden kanssa elää. Itse olen tosi helposti ahdistuvaa tyyppiä ja kaikkein eniten apua mulle on ollu eri elämänvaiheissa siitä, että katson pelonaiheita silmiin ja hyväksyn sen, että kaikenmoista voi olla. Ilman mun osaa tai arpaa. Tieto lisää tuskaa, ja mitä tahansa voi koska tahansa tapahtua, kyllä. Mutta se, että jotain pelkää koko ajan tapahtuvan, ei saa sitä tapahtumaan tai olemaan tapahtumatta. Siksi mä en suostu enää elämään pelossa, koska se ei hyödytä mitään, tuhlaa vaan aikaa ja pilaa senkin hyvän mitä just nyt on :) Se, että pelkään 9kk ja saan terveen lapsen on mun mielestä paljon tyhmempää kuin että olen iloinen 3kk ja sitten kohtaan surun jos niikseen on.

Raskausaika on kyllä tosi herkistävää ja ajatuksia herättävää aikaa aina. Siinä ollaan niin jotenkin elämän ja kuoleman kysymysten äärellä, että pistää nöyräksi.
 
Kiva kuulla, et mä en oo ainut kun kasvattelee kauhukuvia keskenmenosta ja tuulimunista. Mä kans googletan koko ajan. Mies on ihan hermona ja käskee mun lakata maalaamasta piruja seinille.
Se olis flikat rv4+0. Kp32 eli menkkojen olis tänään pitänyt viimeistään alkaa. Lämmöt yhä ylhäällä ja ovistesti vaan vahvistuu. Hih. Ihan kun Se olis eriasia kun r-testin teko. :D

Mä en oo kertonu kun äidilleni jonka kans tehään töitä yhessä. Vähän niinkuin headsup. Niin ja mun serkulle joka on ollut tukena hoidoissakin. En varmaan muille kerro ennen kun 12vk on täys. Miehen vanhemmille kerrotaan kans vast sit jos pysyy salas. Anoppi saa Kyl sätkyn. :D Se on vauvaa kovasti odottanut, mut vaatii Kyl ainakin kihlausta. On sen verran vanhanaikanen. :)
 
olitko pippurihäntä 2013 elokuisten ryhmässä? :) fb ryhmään et varmaan tullut tai sitten olemme eri ryhmissä.. jotenkin nimimerkkisi olisi tutunkuuloinen esikoisen ajalta :) täytyy koittaa keksiä joku hyvä syy tai sitten vaan kertoa mammalle :)
pahoinvoinneista: mulla alko sviimeksi viikolla 8 ja loppu vasta 23viikolla ja kerran olin tiputuksessa nestehukan takia, toivottavasti ei tuu samanlaista :/
 
Heissan helmimammat!

Täällä on kanssa yksi helmikuun masua kasvattava mamma. Vielä en listoille uskalla vaan "listan takaa" hetken olen menossa mukana jos vaan sopii. Tähän arkailuun syynä on nyt maaliskuussa RV 17+ koettu keskenmeno. Kaikki oli alkuun siis niin hyvin kun voi vaan olla mutta sitten alkoi supistelemaan ja yhtäkkiä vedet meni ja lääkkeillä aloitettiin tyhjennys. Eli siis tosi tuoreessa muistissa kaikki ikävä mitä voi tapahtua.... Silläpä voinkin sanoa että nauttikaa nyt ihmeessä joka ainoasta hetkestä, eläkää hetki ja päivä kerrallaan vaikka se vaikeeta onkin.

Raskaus tuli yllätyksenä vaikka jo ennen testiä (joita piti useampi tehdä ennenkuin uskoin asiaan oikeasti) tiesin että nyt tulee plussa, niinhän se tuli ja vahvana. Ja tosiaan yhdet menkat kerkesi välissä olemaan, aika nopeaan tultiin siis uudelleen raskaaksi.

Kolmelle ihmiselle ollaan kerrottu ja muille ei vielä ennen VU:ssa pyörähdystä kerrota.
Mutta siis tosiaan taka alalta hetken mielelläni olisin mukana, sitten kunnolla remmiin mukaan kun VU ollaan käyty ja saatu varmuus että kaikki on varmana fine.

BlackPearl, 23v, 3. lapsi, TAYS
 
seawind voi ei! Jos se oli viallinen. Ootko digiä aatellu? Voima hali rutistukset täältä. :hug:

Kamalaa tähän perään manata omia testejä, jotka on vissiin pysyny samanvahvuisina vaikka apteekinoma meinas tänään säikäyttää. Se oli kyllä muutenkin outo kun se väri lähti liikkeelle vaan sieltä ylhäältä. Jättäen sen alaosan ensin ihan plankoks. Noh ja koska olen pölötaavetti tein tunnin pidätyksestä pc:n se taas on mun silmään eilisestä vahvistunut.
Digin aattelin tehdä tiistaina jospa vaikka näyttäis 2-3. :)
 
Yksityisellä ultran hinta oli ainakin n. 1,5v sitten jotain 150e luokkaa tuossa Helsingin keskustassa. Sille seinälle se varmaan tänäkin päivänä on, tuskin halventunut :)

seawind: Toivottavasti pystyt nyt rauhassa odottelemaan mitä tapahtuu. Pissan hormonipitoisuus voi vaihdella paljonkin, kun siihen vaikuttaa niin moni asia ja lisäksi aina se testien oma liikkumavara... Myöskään raskausoireet eivät ole mitenkään staattinen asia. Oikeasti voi hyvin tulla niitä oireettomia päiviä jopa, jolloin missään ei tunnu mitään ja sitten tuleekin oikea aalto vähän kaikkea. Saman päivän sisälläkin voi olla välillä ihan normaali olo ja sitten taas jotain. Mulla loppu ne menkkakivut muistaakseni toissapäivänä ja nyt on jäljellä vaan semmoinen kuumottava tunne alavatsalla ja iltaa myöten pönkötys. Mulla ei myöskään tunnu mitään tisseissä, varsinkaan aamuisin.

Llinndda: En ollut facebookissa mukana ollenkaan, kirjottelin vaan kerhossa ja julkipuolella elokuisissa.

Isosisaruksille kertomista ei olla vielä mietitty. Tuo vauvahan ei mitään tajua, mutt kohta 11v poika sitäkin enemmän. Viimeksi kerrottiin NP-ultran jälkeen pojulle (silloin 9v).

Jos tää meno jatkuu, niin joudun taas siirtymään lähestulkoon heti äitiyspökiin tai käyttämään semmoista venykettä housujen kanssa, koska alavatsaa turvottaa ihan peevelisti. Tai siis iltaa kohden alkaa aina pömpsöttää, mutta aamumaha näyttää vielä ihan normaalilta :) Hassu ilmiö, viimeks oli sama juttu heti alusta alkaen, voi liittyä siihen, että on jo aikasemmin kohtu ja vatsa venynyt niin sitten pömpsähtää nopeammin esiin. Käytän normaalisti tosi napakkavyötäröisiä farkkuja ja kyllä niistä saa varmaan vielä hetken napin kiinni, mutta en kestä yhtään semmoista painontunnetta tuossa alavatsalla tällä hetkellä. Niin paljon mukavampi olla sopivissa vaatteissa. Nykyään on niin hyvännäköisiä slim fit-farkkutyyppisiä housuja äitiysversioina (edullisiakin, etenkin HM:llä), että voi tuntea itsensä yhtäaikaa sekä nätiksi että mukavaksi.
 
No niin Seawind, kaikki on varmasti hyvin! :) ihana kuulla vahvasta viivasta. Mä ajattelin vielä huomenaamulla varmistaa digillä josko viikkoja näyttöön olis tullut lisää eli se 2-3. En tiedä yhtään miten ne näyttää mutta nyt rv4+5 menkoista laskettuna niin kai se vois jo tuota isompaa viikkolukua näyttää.

Mun hyvä ystävä arvasi joten hälle en viitsiny kierrellä. Muille kerrotaan vasta kun VU takana ja varmistus kirpun kyydissäololle on tullut. Tekis kyllä mieli kaikille kertoa :) mä kun oon tunnetusti maailman kärsimättömin ihminen :D

Toisaalta kyllä täälläkin on google laulanut ja tilastoja oon katsellut...pelottaa ja hirvittää enkä meinais malttaa ultraan asti ollenkaan. Mun mies totesi tuossa eilen (kuunneltuaan mun panikointia kyllästymiseen saakka), että ootko ajatellut niinpäin, että 80-90% raskauksista menee loppuun asti hyvin ja syntyy ihania vauvoja, yritän itsekin nyt kääntää ajatukset noin päin josko pelko helpottais :) Ihana kun voi tänne purkaa tuntojaan! Kovat vatsakivut on hellittänyt ja olo ihan hyvä väsymystä lukuunottamatta. Nyt vaan toivotaan että ultra tulee äkkiä!
 
No en todellakaan tunnu olevan yksin näiden neuroottisten pelkojeni kanssa! Löysin googlesta myös rypäleraskauden, jonka todennäköisyys on yksi tuhannesta. Pitäisiköhän sitä nyt alkaa toden teolla pelkäämään... :LOL: Tibt Tuo prosenttien kääntäminen toisin päin kuulostaa järkevältä! Täällä kans miehellä kohta hermo menee. :D

Milloin ajattelitte muuten sinne varhaisultraan mennä? Mä mietin, että jos odottais että olis 7 viikkoa täynnä, niin ei saa turhia slaageja sen takia että meni liian aikaisin. Vois huomenna soitella ja kysellä vähän hintoja. Reilu pari viikkoa siis pitäisi odotella, että sinne pääsee.
 
No mulle iski ainakin nyt se karu totuus nimittäin pyyhkiessä tuli kirkasta verta ja en jaksa uskoa "kuuluvan vain asiaan ja joillaki tulee ja jatkuu raskaus normaalisti" höpöhöpö jos mä vuodan niin se menee kesken :ashamed: eli tipahdan nyt pois, jatkamma jos jatkamme yrittämistä, tavotus oli ottaa toistaiseksi ehkäsy käyttöön.. Noh se siitä sitten. Onnea muille raskauteen ja hyviä jatkoja :)
 
Voi HooKoo voimia ja halaus!

Ajatus olis jo huomenna soittaa tonne meidän gynelle ja kysyä mihin kohtaan he suosittelisivat ultraa. Päätin luottaa ammattilaisen mielipiteeseen sopivasta ajasta ja toivoa että se ois mahd. pian.
 
HooKoo-82 Voi, olen pahoillani. :hug: Meinaatko testata vielä jos vuoto loppuu?

Mua hieman häiritsee nää jatkuvat vatsakipuilut. Sellaista viiltävää kipua pitkin alamahaa ja välillä menkkajomotusta. Ei mua nää menkkajomotukset, mut tää viiltely ei oo kivaa. En mä särkylääkettä joudu ottamaan ei ne niin pahoja oo, mut pelottaa, että onko nää viiltelyt normaalia.
viilteleekö teitä muita?
 
Varhaisultraan aion mennä minäkin vasta seiska viikon aikoihin. Mulla on neuvola 6+2 tienoilla ja yritän kinuta sen lähetteen. En sit tiedä kuinka pitkät jonot siellä on, että kuinka nopeasti ajan saa.

Mekin kerromme esikoiselle varmaan sitten NP-ultran jälkeen, jos sinne asti päästään.

Päätin, että en tee enempää testejä, kuin mahdollisesti ensi viikon lopulla digin, jos saisin 3+. Viivojen vahvuuksia en uskalla alkaa testailemaan, tulen hulluksi niiden kanssa :)

Närästys vaivaa täälläkin jo nyt, toivottavasti siitä ei tule koko raskausajan kestävää vaivaa!
 
Voi ei Hookoo, mä olen niin pahoillani!! <3 <3 Varmasti teillekkin onni vielä suodaan!! <3

Omaanapaa: tänään ollut vaihtelevia tuntemuksia. Aamupäivällä eikä päivällä muuta kuin paineen tunnetta alavatsalla. Nyt illalla taas KAMALAT vatsa/alaselkä kivut, ihan kunnon kramppeja. Sellaisia niinkuin oksennustaudissa mahakivut on. Pientä menkkamaista jomotusta yhtäjaksoisesti. Rinnat aavistuksen arat, nännejä poltteli hetken. Pelkään kuollakseni keskenmenoa, tuulimunaa, kohdunulkoista.. Googlettelua harrastan siis minäkin. Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, voikohan se voimistaa näitä kipuja? Huomen aamulla soitan päivystykseen ja kyselen mielenrauhani vuoksi..
 
Hookoo-82, Suuret pahoittelut. :( :hug: Voimia teille sinne!

~Seawind~, Hienoa että kuitenkin vahvistumaan päin. :) Josko se siitä sit vielä vahvistuis enemmän.

Heilanga, Joo viiltelee välillä melko kovaakin. :S Ja sitten jomottaa nivusia silloin tällöin.

BlackPearl Toivotaan, että tällä kertaa menisi odottelu hyvin loppuun asti. Pääsetkö tarkempaan seurantaan tuon takia kun noin myöhään meni kesken? Voimia odotukseen!

Sissinen, Täällä kans on ollut pelkoja ja googlettelua... Tänään oireettomampi päivä kuin eilen ja kovia vihlaisuja nyt illasta alavatsalla kun on tullut puolikuntoisena touhuiltua kaikenlaista mm. istutin kukkia penkkiin. Flunssa siis päällä ja kovat kurkkukivut. Mulla jännästi tuo pissaaminen tuntuu provosoivan noita vatsakipuja. Ja se sitten saa taas pelkäämään keskenmenoa tms. :headwall:

Varhaisultra on mulla 12.6 eli mulla olisi silloin kasassa 6+1. Saa nähdä onko silloin vielä mitään nähtävää. Hoitajan mukaan pitäisi jo näkyä syke. Varailen neuvolaa sitten sen jälkeen. Terveystalolle siis olen menossa ja n. 185e tulisi maksamaan miinus kelakorvaus eli tarkkaa hintaa en tiedä.

Kovasti tekisi mieli viedä tehdä se digitesti ja katsoa saisiko jo isommat viikot siihen näyttöön. Pitää vaan tehdä mieheltä salaa. Tuo kun tuossa totesi, että olen tän testaamisen kanssa ihan niin kun ne Amerikkalaiset tv-mammat. Jotta kiitos vaan hänelle vertauskuvasta. :kieh: :LOL: Sen verran oli tosiaan aamulla kummallista, että autossa alkoi oksettamaan. Meni ohi kun mies haki mulle pipareita natusteltavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen iltanapailu: en malttanut aamuun odottaa vaan illalla pissailin tikkuun ;) raskaana 2-3 eli ilmeisesti ainakin noi hcg:t on noussu ensimmäisestä testistä, eli tähän väliin pieni huh, ruokaa nassuun ja peiton alle köllimään :)
 
Tervehdys,

minäkin ilmottaudun tänne :)
Mulla oli selvät menkka oireet ja olin varma että pian ne alkaa, päätimpä kuitenkin testata kun niinä kovina hellepäivinä palelin ihan horkassa ja testi oli positiivinen. Ja senjälkeen vielä 4 muutakin testiä :)
Kierto on kovin epäsäännollinen joten varmasti menen varhaisultraan tarkistamaan asian, joskus parin viikon päästä.
Jos kaikki menee hyvin tämä olisi meidän kymppivauva <3
Mä palelen edelleen ihan kamalasti, tissit on todella kipeät ja itken kokoajan!
Silti, ei tätä ota uskoakseen :)
 
Viimeksi muokattu:
mun verivivu oli jotai todella outoa :O en vuoda, ei kipuja.. illalla tuli paperiin pieni vaaleanpunainen veriviiru pyyhkiessä, enempää en ole vuotanut.. kummallista.. Noh kahtellaan mihin tää menee, etten vielä heitä kirvestä kaivoon :D Minäpä ilmottelen tulenko kumminki jäädäkseni tänne ryhmään :)
 

Yhteistyössä