Helmivauvat 2010

Heipä hei kaikille! :)

pähkämö Meillä kanssa poika kantaa välillä leluja suussaan kun lähtee konttimaan. On aika hassun näköistä! :D

matami-mimmi Hui, teillä taidot kasvaa hurjaa vauhtia, jos jo seisotaan ilman tukea! :)

Ostettiin pojalle taaperokärry ja eilen sitten sitä testailtiin. Poika tykkäsi kovasti, kun tajusi mitä sillä tehdään. Hihkuen ja nauraen kulki sen kanssa pitkin asuntoa. :D Ei kyllä ihan vielä uskalla antaa pojan kärryn kanssa yksin kulkea, vaan täytyy itse mennä perässä. Sen verran horjuvaa meno vielä on.

Täällä taas heräiltiin aamulla klo.5.20..|O Yritin ottaa poikaa viereenkin ja hetken aikaa näyttikin siltä että nukahtais, mutta sitten yhtäkkiä nousi ja alkoi kiipeillä mun päälle. Ekoille unille mentiinki sitten ennen yhdeksää. En tiedä mitä taikatemppuja keksis, että poika nukkuis vähän pidempään. Just oli puhetta äiti-lapsikerhossa muiden äiten kanssa unista ja joidenkin vauvat nukkuu 12h unia+päikkärit. Vaikea kuvitella, et semmosia yöunia vois ees olla...meillä poika ei oo viime öinä nukkunut edes 9 tuntia. Sitten on ollut aamuisin vähän ajan päästä jo aika kärttyinen, että tuntuu kuin unet ois jääneet kesken.
 
Moi!

Täällä on nyt sitten palattu yömaitoihin... Onpa aika luovuttaja fiilis, mutta hyvin nukkunu sellanen. :) Menikös tässä kuukaus, vai kauemminkin, takutessa noitten öitten kanssa ja nyt päätettiin että nukkuminen on tärkeempää kuin siitä maidosta vierottaminen. Se tapahtuu sitten joskus... Nyt siis tyttö herää vaan kerran yössä ja aina joko 2.30 tai 5.00 ja saa maidon ja sit nukutaan 7-7.30 asti. Alku viikosta yhtenä yönä nukuin 8h putkee katkeematonta unta ja aamulla oli ihan mieletön olo!!!!! Viime kerrasta on aikaa ainakin vuosi ja mietin että ensimmäisen kerran vuoteen tunsin olevan oma itseni. :)

Tytössä on kans tapahtunu hurja muutos nyt kun tuo eroahdistus ja vierastaminen on menny ohi. On oikein kunnon flirtti. :D Samaa siis täälläkin kuin muutkin on kirjoitellu, että esimerkiks kassajonossa hymyilee ja keimailee kaikille ja yrittää kiinnittää ihmisten huomiota itteensä. Itellekin tulee hyvä mieli, kun huomaa ihmisten vastaavan tytön hymyyn tai alkaavat jutella tytölle, välillä jopa ne yrmyimmätkin. :LOL: Viikonloppunakin kun meillä oli tupa täynnä ystäviä, niin kiipeili vaan sylistä syliin ja sama juttu kerhossa.

Mut tyttö sieltä heräilee päikkäreiltää. Lisää myöhemmin jos ehdin...
 
Ja niinhän se vanha sanonta menee, että se kellä onni on, se onnen kätkeköön.
Eli kun ääneen sanoin, et meillä on nukuttu yöt, niin nytpä ei sit enää nukutakkaan koko yötä. Viime yönä ja toissayönä heräsi molempina öinä kaksi kertaa itkemään. Rauhoittui kyllä pian, kun laitoin käden sänkyyn ja toivotin hyvää yötä. Luulen, että johtuu hampaista kun ylös tulossa nyt kaksi hammasta. Toinen on jo tullut ikenestä läpi ja toinen on tulossa.

bebo Meillä kans viimeisten päiväunien jälkeen on aina kamalan kiukkuinen. Ihan kuin jäisi unet kesken.

Mulla täällä kamala hammassärky. Eilen kävin hammaslääkärissä kun viisaudenhammas kipeytyi. Eivät poistaneet, vaan antoivat leikkausajan tammikuun alkuun. Nyt huuhdotaan sellaisella suuhuuhteella. Kipeä on koko suu. Pikku-ukko ihan ihmeissään, kun äiti ei paljoa puhele vaikka tavallisesti höpötän sille koko ajan...No jospa tuo huuhde auttais :)
 
aani, me oltiin tässä viime viikolla(?) kaupoilla. Kassajonossa oli sellainen nätti nainen (näin naisena sanottuna). Poju oikein tuijotti ja sitten kun tämä nainen hymyili pojulle, poju muiskautti suullaan... :cool: :heart:

Meillä poju kävelee tukea vasten. Tueksi käy ihan suora seinä. Pääasia, että hiukan saa tukea. Välillä oikein harppoo eteenpäin. On tässä pari kertaa irrottanut käden tuesta ja on yrittänyt seistä ilman tukea. Ei ihan vielä pysy ilman tukea pystyssä!

matami-mimmi, :hug: Onnea tytön uudesta taidosta!

-mervi-elina ja poju 10 ½ kk
 
Mervi-elina, mainio tuo teiän poju. ;) Varmaan sen naisen poskia kuumotti koko loppu päivän. :D

Matami-mimmi, mulle tulee aina teiän tyttö mieleen yhdestä tutusta muksusta, joka siis näitten kaa saman ikänen, se tuntuu menevän kehityksessä ihan samaa tahtia teiän tytön kans! Sekin tällä viikolla kerhossa esitteli tuota seisomaan nousu taitoaan. =)

Onnitteluja täältäkin kaikille pikkumöyrijöille uusista taidoista! Aatelkaa, ei mene kauan kun ensimmäiset jo alkaa kävellä. :O Ei kun älkääs ajatelkokkaan... Ei aika saa mennä näin lujaa!

Täällä kans on jonkin aikaa leikitty tuotaa ottaa-antaa. Tyttö arjoilee ruokapöydässä omia syömisiään meille, leluja ojentaa kohti mutta vetäsee heti takasin itelleen jos yrittää ottaa sen oikeasti. Isoveljen kanssa tulee tavaroista kiistaa vähän väliä. Tyttö murisee ja kiljuu -tai sitten alkaa itkemään. Itkemällä saa äidin takuu varmasti paikalle puolustamaan. :whistle:

Mulla on kyllä se paha tapa että vähän turhan herkästi menen väliin puolustamaan tyttöä. Nyt olen yrittänykin tsempata ja pysyä poissa ja antanu tytön ite pitää puoliaan. Seurailen tilannetta ja puutun vasta sitten KUN poika alkaa käyttää turhan paljon voimaa. Ja tasapuolisuuden nimissä yritän myös puolustaa isompaa jos pienempi menee ottamaan lelut käsistä.

Uusi kiva leikki on, kun on pesty vessassa kädet, niin tyttö laittaa hanan kiinni ja pois lähtiessä vielä sammuttaa valot. Välillä kun teen nuo ite ajatuksissani, niin tyttö kyllä heti muistuttaa kenen homma se oli. :) Muutenkin on alkanu matkia monia juttuja mitä minä teen: osottaa kaukosäätimellä telkkaria, pitää "kännykkää" korvalla, välillä annan tyhjän kahvikuppini tytölle ja sit tomerasti hörppii siitä ja välillä hämmentää lusikalla. =)

Syöminen täällä vaan takkuaa edelleen. :( Kyse ei ole enää siitä ettei ruoka maistuis vaan siitä että tyttö ei kertakaikkiaan malta olla hetkeäkään paikallaan! Nousee seisomaan (siis tuolissa), yrittää kiivetä pöydälle, kääntyy ympäri, roikkuu laidan yli, kuristaa itteään ruokalapulla, paiskoo sormiruuat lattialle, samoin lelut joita olen yrittäny antaa tutkittavaks että ois hetken paikallaan, samoin käy lautaselle ja lusikalle jos onnistuu saamaan ne käsiinsä. Tätäkin on siis kestäny jo koko syksyn ja mikään ei auta! Joku uusi juttu saattaa toimia kerran tai pari ja sitten taas mielenkiinto loppuu. Sillon syö hyvin kun isä on paikalla pitämässä kiinni, ja selvästi jää nälkäseks niillä kerroilla kun yritän yksin syöttää. Ruokaa menee suuhun muutama lusikallinen. Olen pistäny vyöllä kiinni tuoliin ettei pääse käänytmään/nousemaan, mutta saa siitä ihan hillittömät raivarit. Onko kellään muulla tällasta????? Auttakkee!!!

Mul ois vielä tänään papa koe... :eek: Veinaan kyllä käyttää tilaisuuden hyväksi ja käydä samalla vähän (joulu)ostoksilla, kun kerrankin yksin pääsen, mies tulossa vähän aiemmin kotiin lastenvahdiks.

Viikonloppujaaaa :wave: Ihanaa kun on lunta ja pakkasta. =)
 
mervi-elina ihana tuo muiskautus. :LOL:

Meilläkin tyttö on yleensä kaupassa tosi flirtti ja ottaa kontaktia kaikkiin ihmisiin. Tänään vastapainona oli kaupasa sellainen sota että oksat pois ja ainoana syynä kauppalappu, jota en antanut tytölle. Tyttö karjui kurkku suorana, veti selkää kaareen, huitoi ja potki loppuajan. Noi raivonpurkaukset on niin suhteettoman suuria, että mua lähinnä huvitti tuo huuto. Varmaan muut asiakkaat katsoivat, että vauva huutaa kuin olis hengenhädässä ja äiti hymyilee... No, ajatelkoot mitä ajattelevat.

aani turha tuntea mitään luovuttajaoloa! Jos noin kauan taistelitte öistä ilman että saitte kukaan nukuttua niin parmepi varmaan vaan antaa se yksi maito yössä ja nukkua hyvin. :)

NuuNuu toivottavasti hammassärky helpottaa!

Dolly meilläkin tyttö hokee "äittä" ja joskus jopa "äiti". Monesti tuo hokema tuntuu tarkoittavan ihan mitä tahansa, mutta pari kertaa sanonut sen niin minulle kohdistetusti että ulkopuolisetkin ihmiset olleet sitä mieltä, että tyttö sanoo äiti. VIlkutus on ihanaa, meilläkin oikein aktiivinen vilkuttelija, käsi nousee jatkuvasti. :D

matami-mimmi vau! Onnea tosi paljon ilman tukea seisomisesta!

Meillä on nyt kahtena aamuna tapahtunut ihme. Tyttö kun ei ole kolmeen kuukauteen suostunut nukkumaan vieressä niin nyt kahtena aamuna olen saanut tytön rauhoittumaan ja nukahtamaan mun kainaloon! Siis aivan ihanaa pitkästä aikaa nukkua tytön vieressä. :heart:

Nyt ei ehdi enempää, tyttö nukkuu päiväunia ja herää varmaan ihan pian. Sen jälkeen lähdetään kaveriperheen luokse kyläilemään.
 
Moi!

aani, myös meillä palattu yöruokintaan, juurikin niin että annan 5-6 välillä tissiä ja sit jatketaan unia sinne kasiin. JOs aiemmin itkee niin en imetä. Tänään olin kaupassa kun oli pojan iltap. unien aika. Oli kuulema ryöminyt meidän sängyssä ees taas itkien ja ilmeisesti mua etsien (tai mun tissiä). Se paha tapa on että nukkumaanlaittaessa imetän. Ainoastaan ulos saa nukkumaan ilman imetystä.

Huomenna lähden aamulla jo klo 6:30 Tampereelle Kädentaito-messuille. Ja takas palaan illalla. Saavat "pojat" olla kaksin.

Syömälakko täälläkin ollut viikonverran. Ärsyttävää kun poika vaan pelleilee ja sitten kiukuttelee eikä syö. Pari lusikallista menee, sit tökkää. Itseasiassa tuo kenkkuilu alkoi samaan aikaan kun muutin päivärytmiä, ennen syötiin 4 tunnin välein, nyt kolmen. Olisko niin ettei koskaan ole oikein nälkä, vai miten.

Teillä on kyllä jo niin kehittyneitä taaperoita! Meillä vaan ryömitään ja kälätetään. Vastavuoroista pelleilyä ja ilmeilyä on mutta siinä se.

Hyvää viikonloppua!!
 
Voi p...kirjoitin pitkän litanian äsken, niin eiköhän tullut joku nettikatkos ja koko teksti katos taivaan tuuliin..

mervi-elina Teidän pojasta taitaa tulla oikein naistenhurmaaja! :LOL:

tehilla Meillä sama juttu, että poika on tottunut saamaan tissiä ennen unille menoa. Ihan hävettää myöntää, että nukahtelee edelleen tissille...:ashamed: Noin iso poika kun on jo. Mutta ei huoli maitoa kuin nukkumaan mennessä tai korkeintaan silloin kun herää ja on vielä uninen. Hirvittääkin jo, miten poika sitten nukahtaa, kun lopetan imetyksen. Taitaa olla aikamoinen taistelu edessä...ei siis aina nukahda tissille, ainakaan yöunille mentäessä, ja sitten nukahtaa nätisti itsekseen, jos on sopivan väsynyt.

Täällä aamut aikaistuneet edelleen..eilen herättiin 4.40 ja tänään klo.5. |O Eilen yritettiin tunnin verran poikaa nukahtamaan uudelleen, mutta poika nousi aina samantien uudestaan sängyssä seisomaan ja itku vaan yltyi. Imetin sitten, ja poika alkoikin olla uninen, mutta sama huuto alkoi, kun nostin pinnasänkyyn. Päikkäreillä sama juttu, poika nukkui 20min ja alkoi itkeä eikä rauhoittunut. Otin viereeni, jossa nukkuikin sitten reilut 1,5h! Tänä aamuna otin melkein heti viereen ja imetin, mutta poika ei suostunut enää nukahtamaan. On vähän epävarma olo, että onko poika kuitenkin nälkäinen. Toisaalta syötöstä ei paljoa ole apua, kun ei sitten nukahda välttämättä uudelleen. Ei kyllä saisi valittaa, kun poika kuitenkin monesti nukkuu 7-8h putkeen tai heräilee max.1-2krt, mutta silti oon ollut 2pv ihan silmät ristissä. Oon kyllä ite nukkunut aika katkonaisesti, että äitille unikoulua kiitos! :)

Meillä kanssa leikitään ota-anna-leikkiä. Tänään leikittiin pallolla niin, että heitin/vieritin lattiaa pitkin pallon pojalle ja poika heitti mulle (tai ainakin jonnekin muhun päin :D).

Mä oon kanssa kuulostellut, sanoisiko poika jotain äiti-sanalta kuulostavaa, mutta ei oo ainakaan vielä kuulunut :). Poika höpisee koko ajan, että "eiii". En tiedä tarkoittaako sillä jotain, kun aina sana ei oikein sovi asiayhteyteen. :D Mutta monet naurut ollaan saatu, kun joskus höpisee sitä niin sopivissa kohdissa..:D Ollaankohan kielletty poikaa liikaa, kun eka sana on ei...:LOL:
 
Maanantaita!

Upee pakkaspäivä ja me vaan sisällä kökitään. Esikoiselle iski eilen flunssa. :( En tiedä enteileekö tämä omakin olo flunssan tuloa. Aamulla oli niin voimaton olo että oikein käsivarsiin sattu kun pesin tuttipulloa, ja tuntu että sydän pumppaa ulos rinnasta kun nousin tyttö sylissä portaita. :O

Jaksuja täältäkin kaikille (aamu)yösyöpöttelijöille! Ootteko te puhunu tuosta neuvolassa ja millasia ohjeita olette saaneet? Missähän iässä tuon yösyönnin pitäs loppuu tai ois hyvä loppuu?? Meillähän esikoinen jätti yösyönnit pois 7kk iässä itestään ja sen jälkeen alko nukkuu kokonaisia öitä, joten ihan uutta tää on mullekin...

Ja tulipa hassu olo kun ajattelin että toiset tosiaankin vielä imettää! Siis hieno juttu! :flower: Olen vähän jopa kateellinen... Mut onpa vaikeeta kuvitella tuo oma tyttö enää rinnalle, on jo niin pitkä aika kun imetys loppu.

Bebo, kurjaa nuo teidän aikaset aamut. :hug: Ikävä kyllä vauvasta asti aamuvirkut lapset tuppaa olemaan vielä isompanakin aamuvirkkuja. Meiän aamuvirkku esikoinen herää kuuden aikoihin, ja nukkuu niin äärimmäisen harvoin sen pitempää, että viimesen vuoden ajaltakin mä muistan jokaisen kerran kun on nukkunu puoli yhdeksään, mikä on ihan maksimi!! Muuten on kyllä ollu aina hyvä nukkuja, et kun nukahtaa, niin sit nukkuu heräämättä, ihan jotain poikkeuksia lukuun ottamatta. Kurjaa tuo kyllä on vanhemmille, kun omat unet jää aina vajaaks. Ja sit toiseks, kun aamu alkaa noin aikasin, mekin oltiin monesti kesäsin leikkipuistossa jo ennen yhdeksää ja muut tuli vasta sitten, kun me jo lähdettiin kotiin syömään ja päiväunille. :(

Täällä ei kyllä vielä sanoja tai etes sanan tapasia ole kuulunu. Kaikenlaista omaa pälpätystä ja murinaa kylläkin. :)
 
Jaahas, se olis taasen maanantai |O

Viikonloppu meni taas kohahtaen ohi, ettei sitä melkein kerenny ees huomaamaan : / Töissä tuli oltua taasen molempina päivinä, tosin lyhyet päivät oli mulla, vain 4,5t per päivä :)

Öistä Nyt tuon seisomaan oppimisen myötä, ei meillä nukuta enään kokonaisia öitä :( Viime yönäkin heräsi klo. 02 itkemään ja seisomaan sängyssä, sain kuitenkin pojan nukahtamaan melko nopeasti uudelleen, kun pidin selästä hellästi kiinni ettei pääse nousemaan. Seuraava herätys klo. 05, jolloin en yksinkertasesti jaksanut alkaa tappelemaan vaan otin pojan suosiolla meidän sänkyyn ja nukahtikin hetken jumppatuokion jälkeen ja nukkui kahdeksaan! Koko viikonlopun tuo heräs molempina aamuina jo kello 06!! :O Lauantaina ei suostunut enää nukkumaan, vaan mies nousi pojan kanssa ylös, mutta sunnuntaina pitkällisen kamppailun jälkeen sain pojan nukahtamaan uudestaan ja nukkumaan kahdeksaan asti! Oi että mun on ikävä niitä katkottomia öitä :ashamed:
Joten bebo, voin vain kuvitella miltä susta tuntuu noi aikaiset aamut!! :hug:

Muutenkin tuntuu, että poju on ollut todella huonolla tuulella koko viime viikon tuon uuden taidon myötä :( Kitisee paljon enemmän kuin ennen ja saattaa saada raivarit jostain ihan mitättömästä asiasta.. Noh, toissa viikon käyttäytyikin, kun enkeli, joten välillä myös näinpäin ;)

Tänään syötiin ensimmäistä kertaa maustamatonta jogurttia, saa nähä mitä masu tuumaa! Hyvin maistui pelkiltäänkin pojalle!
 
terve pitkästä aikaa! en ole varma mitä nyt on ollut puheenaiheena mutta tuosta vähän katsoin että öistä ja syömisistä ainakin. meillä poika edellee herää useita kertoja yössä, useimmiten haluaa tissiä. ja annan 3-4 krt yössä.. joskus rauhoittuu tutilla mutta vaatii vähintään viereen ottamisen. en ole unikoulutellut, musta on vaan niin kauheeta saada toinen itkuraivoamiseen väsyttyään nyyhkyttäen nukahtamaan. kerran nimittäin tehtiin niin että siinä klo 23 kun yleensä heräilee ekan kerran syömään, ei nostettukaan sängystä ja jaksoi 1,5 h huutaa j a tapella. oltiin siis siinä sängynlaidalla ja pidettiin makuuasennossa ja vaihdettiin vuoroa kun omat voimat loppu. tuntu todella luonnottomalta ettei ottanut viereen rauhoittumaan ja läheisyyttä saamaan. en tiedä miten tässä asiassa nyt pitäisi edetä- :confused:
meillä poika on oppinut seisomaan nousemisen tukea vasten ja ottanut muutaman askeleenkin tukea pitkin, mutta sitä vähemmän vielä harjoitellut. mutta on koko ajan liikkeessä, kotona oleminen hankalaa, kun melkein koko ajan pyrkii tekemään kiellettyjä asioita, viihtyy paremmin jos ollaan jossain muualla. vaipanvaihto ei meinaa sujua lainkaan eikä pukeminen, on aivan raivoissaan kun joutuu olemaan hetken paikoillaan.
syömishommat kuulosti tutulta teillä monella, meilläkin menee muutama lusikallinen ja koko ajan pitäisi touhuta , saada jotain mielenkiintoista käsiin tai lähteä menemään. ilta ja aamupuurot maistuvat yleensä hyvin, muut ruoat hyvin vaihtelevasti. maito ei mene ollenkaan muutoin kuin rinnasta.: /
ja tämä kaveri on niin itsepäisin muksu mitä oon ikinä nähnyt. jos kiellän jotain niin yrittää ja yrittää vain saada tahtonsa läpi kunnes on poissa tolaltaan raivonsa takia. ja kaikki on niiiin dramaattista, :LOL:

celia ja poju 9kk
 
Pähkämö
Paljon oli taas tullut tekstiä, mitähän pitikään kommentoida...?

Ensinnä bebolle jaksamista aikaisiin aamuihin, varsinainen aamuvirkku teillä. Muillekin valvojille tsemppiä. Täällä yöt ovat viime aikoina sujuneet hyvin yöllisiä mölinöitä lukuun ottamatta - toinen vaan unissaan jutustelee. Seitsemännen hampaankin oli tekaissut ilman valituksia, eilen huomasin. Aikaisemmin hampaiden tulo on valvottanut joitakin öitä. Yöunille meno on tosin hankaloitunut, ei malttaisi millään alkaa unille.

Ota-anna leikki on saanut meillä muodon: "yritä ottaa ja kuuntele, kun huudan" :whistle:
Pojalle on ilmaantunut oma tahto ja ilmaisee kyllä varsin selvästi, jos homma ei etene kuten hän haluaisi. :D

Sanoista. Poika sanoo "äitä"; ei tosin varmaankaan osaa yhdistää sitä minuun, kun saattaa kaupan kassallekin sanoa saman. Ei-sanaan reagoi pyörittelemällä päätään. Ja mitä tahansa pojalle sanookin, on vastaus "hä?". :D

Eilen oli 10 kk neuvola. Omilla käyrillään kasvaa hienosti ja toinen influenssarokotekin saatiin. Normaalisti meidän neuvolakäynnit ovat pikaisia mittauskäyntejä, siellä ei turhia jutustella. Tällä kerralla täti tekikin hieman ylimääräisiä juttuja ja testasi näön, kuulon ja pinsettiotteen. Hapanmaitotuotteita kehotettiin maistelemaan, ja niitähän on jo syötykin hetken. Kysyin myös maidosta esim. makaronilaatikossa ja täti oli sitä mieltä, että antaa mennä vain, jos oireita ei ilmene. Eli yhä enemmän ja enemmän siirrytään samaan ruokaan koko perhe.

Ihanaa, kun on lunta. Pikkumies tykkää, kun pulkkaillaan. Saa toinen haukuistakin lisävastusta lenkeillä, kun laittaa pulkan eteen vetohommiin =)

Talvista viikon jatkoa kaikille :wave:
 
Celia kuulostaapa kirjoituksesi harvinaisen tutulta! Täältäkin löytyy sellainen drama queen ettei paremmasta väliä.

Dolly toivottavasti yöt ja kiukut tasaantuvat kun poika saa tuota taitoa hetken harjoittaa. Tuliko maustamattomasta jugurtista mitään oireita? Mä toisaalta odotan kovasti, että aletaan antaa jugurttia ja viiliä, mutta toisaalta pelottaa, mitä tytön maha sanoo. Se kun on ollut koko tän 9kk aikana yksi murhe, hirveitä pieruja tulee koko ajan ja kakkatahti sen kuin kiihtyy, enkä tiedä ollenkaan, mikä tuolle mahalle sopii tai ei sovi. Vaikkei mitään uusia ruokia nytkään olla aloitettu aikohin niin silti mahassa taas joku ongelma. :/

aani toivottavasti et itse sairastu flunssaan, ja esikoiselle pikaista paranemista. Meillä kanssa tyttö ollut nyt pari päivää kuumeessa. Pientä tukkoisuutta on mutta sen lisäksi ei ole muita oireita. Toivottavasti olisikin vaan joku pieni ja nopea tauti.

tehilla minkälainen reissu oli messuilla ja mites kotona oli pärjätty? :)

bebo jaksamista todella aikaisiin aamuihin! Meillä oli yhteen aikaan pitkään sitä, että herättiin viideltä, mutta nyt tyttö jostain syystä myöhentänyt rytmiään ja nukkuu aamullakin vähän pidempään. Toivottavasti teilläkin tuo olisi vaan joku vaihe.

Pähkämö ai teillä on 10kk neuvola! Meillä seuraava neuvolakäynti on vasta vuoden iässä, harmillista, olisi tosi mukavaa käydä neuvolassa jo aiemmin. Meillä myös tuo "hä" on yleinen "sana". :D

Meillä tosiaan oltu kuumeessa pari päivää ja jännityksellä odotan, millainen tauti tästä vielä kehittyy. Ruoka onneksi maistuu puuroja lukuunottamatta hyvin ja tyttö on melko hyvällätuulella.
 
Huomenta! Meillä on tänään 9 kk "synttärit" :) Ja niiden kunniaksi bongasin eilen pari uutta hammasta, nyt olis saldona alhaalla 4 ja ylhäällä 1. Yöt on olleet levottomia viime aikoina ja takapakkia mennään unikoulussa edelleen. Celia mäkin olen taas antanut tissiä ja ottanut poikaa viereen nukkumaan vaikka meillä jo välillä oltiin syömättä klo 5-6 asti. Mutta kun kun syömättä oleminen ei milloinkaan ole tarkoittanut heräämättä olemista, pääsen paljon helpommalla kun lykkään tissin suuhun ja jatketaan unia mahdollisimman pian. Mies ei viikolla heräämisiä jaksa hoitaa ja kun minä menen rauhoittelemaan, tissiä poika alkaa hamuta ja haluta heti.

Ruoka maistuu pojalle hyvin. Ihan ennätysmääriä on viime eikoina syönyt, jopa pari purkkia liharuokaa per päivä + puurot ja välipala. Syöminen on kyllä aikamoista, jotain tekemistä pitää olla koko ajan, oma lusikka tai purkin kansi tai jotain kädessä ja välllä kiljutaan ja huudetaan ja sitten taas auotaan suuta jne. Ja kulutuskin taitaa olla aikamoinen, jatkuvasti liikkeessä ja pystyssä ja touhuamassa. Ilman tukea seisominen on vissiin seuraava juttu, eilen jo seisoi mun vieressä leveästä lahkeesta kiinni pitäen käytännössä ilman tukea. Ja taaperokärryllä mennään kovaa, vielä kun sitä oppisi jotenkin ohjaamaan tai kääntämään :) Taputtamista tai vilkutusta ei ole havaittavissa, poika keskittynee isompiin kuvioihin ekaks, hienomotoriikka sitten myöhemmin. Eli ihan päin vastoin kuin siskonsa aikanaan.

Meillä on 10 kk neuvola joulun välipäivinä, sai itse valita meneekö vai ei. Lähinnä kasvun seuraamisen vuoksi otin tuon käynnin, mutta ei taida siinäkään enää olla huolta kun posket on pulleat ja vaatteet käy pieneksi, osa 74 cm vaatteista on jo sivussa.

Bebo teilläpä ollaan aamuvirkkuja. Meillä on nyt taas vakiintunut aamut ja illat aika hyvin eli klo 21 maissa nukkumaan ja klo 8 maissa herätys (yleensä kyllä sitten on jo tissillä roikkunut tunnin verran ainakin...). Päiväunirytmi on hyvin vaihteleva 2-3 unet on, kestoltaan 20 min.-2 h eli päivä voi olla millainen vaan.

Tissistä vieroitusta en jaksa vielä miettiä. Aika hoitaa varmasti sen, kun poika kasvaa ja kehittyy niin ei äiti olekaan enää ihan niin tärkeä. Korviketta meillä ei juoda, muuta kuin silloin kun itse olen poissa kotoa enkä sitä aio opettaakaan. Siirrytään sitten tavalliseen maitoon pikkuhiljaa 1 v. iässä. Esikoisen kanssa tein samoin. Hän ei kyllä oppinut maitoa juomaan ennen kuin n. 2- vuotiaana, mutta siihen asti sitten tungettiin muita maitotuotteita ruokavalioon mahdollisimman paljon.
 
JEEE JEEE JEEE! Pistin poikaa päikkäreille ja ajattelin kokeilla nukuttaa ilman tissiä (kun lähestyy tuo hoitoonlähtökin uhkaavasti) ja, TITTIDIDII, poika nukahti. Ja aika , siis tosi helposti. Ei edes kunnolla itkenyt, vähän kitisi. Oli siinä mahallaan niin selästä hivelemällä nukahti. =)

Ruoka alkanut upota vähän paremmin. Tosin jouduttiin palaamaan vanhaan rytmiin. Ja toinen yläetuhammaskin puhkesi, jospa sekin vaikeutti syömistä.

Viikonlopun messuretki meni loistavasti. Olin NIIN innoissani, enkä soittanut kotiinkaan kuin kerran, ja sekin alkumatkasta jo.. oli paljon näkemistä ja kaikkea inspiroivaa tavaraa. Rahaakin olis saanu menemään, muttei sitä ole. Onneksi bussikyyti oli ilmainen, joten maksettavaksi jäi lippu ja ruoka. Kotiväki oli pärjännyt hienosti, ja kotiintullessa poika oikein ääneen nauroi minut nähdessään. :heart:

Sunnuntaina täällä meidän pikku kunnassa oli MLLn ja Marttojen järjestämä tapahtuma vuonna 2010 syntyneille lapsille. Oli muskaritätiä, kahvittelua ja lahjat MLLltä (body) ja Martoilta lapaset. Naurettiin että tässä taisi sitten olla eka vanhempainilta!:D Meitä oli siellä noin 6 vauvaa ja pari vielä synnyttämätöntä äitiä. Meidän poitsu oli AINOA miessukupuolen edustaja! Kuulema nois 20 vauvaa syntynyt tähänmennessä joista vain 4 poikaa.. Sanoivat että on siinä sitten meidän pojalla tekemistä jossain vaiheessa ;)

KOhta poika mummolle hoitoon ja itse olkapää röntgeniin sekä ultraan.

:wave:
 
ikuisuus Tsemppiä ja paranemisia pienelle potilaalle =) Ei tullut mitään oireita jogurtista, joten uskallan antaa jatkossakin! Ajattelin myös pikkuhiljaa siirtyä tuohon tavalliseen maitoon, tosin se tehdään todella hitaalla siirtymällä!

tehilla Kiva kuulla, että reissu meni hyvin ja kotonakin oltiin pärjätty hienosti! Ja onnittelut "tissittömistä" päikkäreistä :D

mini Onnittelut hampaista ja uusista taidoista!! Ja tietenkin "synttäreistä" =)

Pähkämö Mäkin oon miettinyt pitäskö pistää tuo isompi koirista hommiin ja pulkan vetoon, mutta taitaa olla parempi että poju vähän kasvaa ennenkun uskallan sitä tuon "mastodontin" perään istuttaa :whistle: Mutta hyvää liikuntaahan se on koirille ja varmasti lapsetkin tykkää kyydistä!

Meillä kontattiin eilen ensimmäistä kertaa ja tänään on jo konttaillut useempaan otteeseen =) Mä jo kerkesin ajatella, että näinköhän tuo koko konttausvaihe jää välistä, mutta nyt se poika sen hoksas. Kiire jos on niin ryömitään ja jos malttaa, niin kontataan :D Tänään on taas poju noussut miljoona kertaa seisomaan erinäisiä tukia vasten ja kerran sitten mätkähtikin oikein kunnolla alas ja huutohan siitä tuli :'( Näiltä muksahduksilta ja itkuilta tuskin jatkossakaan vältytään, mutta tarkkana saa kyllä tuon vilpertin kanssa olla. Uudet taidot meillä taitaa edelleen vaivata öisin ja viime yönäkin "jouduin" pojan jo kahen aikaan ottaa meiän sänkyyn nukkumaan, kun ei meinannut nukkumisesta muuten tulla mitään |O Aamu viidestä-seitsemään asti tuo harjotteli jotain karate-potkuja ja ballerina-käännöksiä mun vieressä ja seitsemän jälkeen mun hermo ei enää kestänyt, vaan pistin pojan omaan sänkyynsä, jonne nukahtikin samantie ja nukuttiin melkein ysiin asti :p

Monilla tuntuu hampaita olevan jo paljon, kun meillä edelleen vaan nuo 2 alhaalla!! 6 kuisena ne puhkes ja sen jälkeen ei oo hampaita näkyny, liekkö jää nuihin kahteen :D
 
Meillä pojun sanavarastosta löytyy sana "äiti tai äittä". Jotenkin on jo sellainen tunne, että yhdistää äiti-sanan minuun. Isi on ihan pelkkää suhinaa ilman turhia i-kirjaimia. Poju oppi vasta viikko sitten s-kirjaimen ja nyt isi on yhtäkuin ssshhh. Olen tosiaan huomannut, että poju osaa nyt yhdistää muutamia sanoja: lamppu, lintu, lippu, kala, apina... ja nyt uutena nalle! :) Usein kyselen näitä tuttuja sanoja, että "missä on (esim) nalle?" ja poju hakee nallen kuvan kirjasta. Mutta eihän tässä voi olla ihan varma, että kuinka paljon noin pieni ymmärtää.

Pojulle on nyt tullut melkein tavaksi katsoa telkasta Mikki Hiiren kerhotaloa. Tämä on tapahtunut ihan viiden päivän sisällä, että jää katsomaan ohjelmaa. Tai sanotaanko, että MALTTAA katsoa! Ja esim tänään hihkui kaupassa, kun näki Mikki-pehmon! :D Meillä kaksoset näkivät ensimmäisiä lastenohjelmia vasta reilun vuoden ikäisenä ja nykyisinkin meillä on telkka hyvin vähässä käytössä. Mutta eipä jotenkin yllätä, että tämä pienin tekee kaiken ihan päinvastoin. Ja tietty näkee mallia isommista, kun he kuitenkin päivittäin katsovat jonkun ohjelman telkasta.

Dolly, meilläkin on edelleen kaksi hammasta. Syyskuun lopulla ilmestyi viimeisin hammas. Kaksosillakin oli vuoden iässä ihan muutama hammas.

-mervi-elina ja poju 10 ½ kk
 
Viimeksi muokattu:
huomenia. en tiedä onko ollut aiemmin puhetta, mutta onko kukaan onnistunut löytämään sitä hammastahnaa jota suositellaan näin pienille? siis fluoria pitäs olla korkeintaan 500 ppm ja neuvolatätikin sanoi että sitä valmistaa esim. elmex, mutta käytännössä sitä ei meinaa löytyä mistään. :headwall: muuten hampaidenpesu meillä on yleensä vaikeaa, alussa kun oli ihan uusi juttu poika vain nauroi ja oli niin kivaa kun niitä harjattiin mutta nykyään ei tykkää, haluaisi vain leikkiä harjalla. hampaita meillä 5, 2 alhaalla, 3 ylhäällä.
sanoista, olen myös kokeillut että ymmärtäisikö poika jo sanoja, mutta tuntuu kyllä vielä että ei. joskus katsoo ylöspäin kun sanoo lamppu, mutta saattaa tehdä saman myös kun sanoo isi..:whistle: muuten on tosi kiinnostunut kaikesta ja hyvin tarkkaavainen, huomaa kaikki pienetkin asiat ja muutokset. esim kun meikkasin pitkästä aikaa oli aivan ihmeissään. :heart:
meillä on ihanat unenlahjat omaava poika, tullut isäänsä ja äitiinsä :) hän menee yleensä 20-21 nukkuu ja herää 8-9. eli 12 h suunnilleen. mutta se vaatii yölliset syötöt ja viimeiset tunnit vieressä nukkumista. päiväunia hän nukkuu 2 kertaa päivässä, niiden kesto vaihtelee. mini77mäkin oon juuri siksi jatkanut ihan suosiolla yöimetyksiä, kun siinä vain pääsen huomattavasti helpoimmalla. en kerta kaikkiaan jaksa roikkua nukuttamassa ja tyynnyttämässä poikaa keskellä yötä. kun annan tisua, molemmat nukahtaa heti uudestaan ja nostan pojan takaisin omaan sänkyyn jossain vaiheessa. korviketta meillä ei myöskään ole käytetty, ongelmana on se ettei poika juo pullosta edes pumpattua maitoa. eli siinä on aika sidottu edelleen lapseen. nyt kun syö muita ruokia niin pärjää kyllä, mutta yöunille nukkumaanmeno vaatii äidin.
poika oli sunnuntaina hoidossa toista kertaa elämässään ja hienosti meni, vaikka äitiä kovin pelottikin. mutta nukuttaminen yöunille tai rauhoittelu jos sattuu heräämään ei onnistu edes isältä. kuuntelen aina toisessa huoneessa, mutta kun itku vain yltyy, menen paikalle. en tiedä mitä tekisin. oon tosi huono kestämään pojan itkua menemättä paikalle. olis niin kiva päästä itekkin joskus tuulettumaan. :|
muutwn eilen askarreltiin aivan ihania joulukortteja pojan ja samanikäisen tytön kanssa. teipattiin kartonkia kylppärin lattiaan ja siihen sormimaalia päälle ja päästettiin lapset sinne konttaamaan. ihania taideteoksia syntyi kertakaikkiaan :)
siivouspäivää vietellään kun sää on noin huono! moi!
 
Pähkämö
celia81 Meillä on käytössä Colgaten 0-? vuotiaille tarkoitettu hammastahna, ikuisuus vai tehillako siitä täällä mainitsi... Mutta tuoteselosteen mukaan natriumfluoridia on kyllä enemmän, 1000 ppm. Meillä pikkumies ainakin tykkää hampaiden harjaamisesta tahnan kanssa. Aikaisemmin homma meni leikiksi ja poika suuttui, kun ei itse saanut leikkiä harjan kanssa. Mutta kun tahna otettiin käyttöön, on antanut pestä hampaat tosi nätisti.
 
Hammastahnasta: meillä hammashoitaja suositteli lasten Salutemia, jota saa apteekista: Salutem Oy - Betaiini ja sillä on nyt harjoiteltu harjaamista.

Tuolla lukee että 1,5 vuotiaasta alkaen mutta ainakin täällä meidän kunnassa suositellaan jo heti kun eka hammas tulee. Vesijohtoveden fluorimäärä vissiin vaikuttaa suosituksiin?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä