Helmivauvat 2010

Äkkiä vaan tuosta hammastahnasta että voihan hemmetti! Meillä siis toi Colgate käytössä enkä ole yhtään tajunnut katsoa noita pitoisuuksia. Elmexiä saatiin hammashoitajalta, saakohan sitä sopivaa kaupasta vai apteekista? Kuinkahan paljon haittaa tuosta on, että ollaan jo pitkästi käytetty tota Colgatea?

Hei!
Saiskos teidän seuraan liittyä tänne kirjottelemaan?
Meillä on eilen 9kk täyttäny tyttö. Luin tossa pari sivua taaksepäin, ja "ihana" huomata että samojen asioiden kanssa painitaan.

Syöminen onnistuu meillä ihmeen hyvin, välillä oli sellasia parin päivän pätkiä että raivos ruoalle. Tyttösyö 2 puuroa, 2 liharuokaa ja yhen välipalan päivässä, ja jotain satunnaisia "herkkuja päälle (esim. maissinaksuja, rusinoita, hedelmiä).

Nukkumisesta oli paljon keskusteltu. Jonku pari kuukautta oon imettäny enää 2 kertaa vuorokaudessa, eli just ennen nukkumaan menoa 20-21 ja aamulla 5-6 maissa. Siitä sitten nukahtanu tyttö vielä uudestaan ja nukuttu 8-9 asti. Ihan mukavasti menny nykyään yöt, senpä takia kun nyt on hampaat tulossa ylös, niin viimeöinen herääminen oli hermoja raatsavaa!
Samoiten kun jollain toisellakin niin tyttö oppi eilen nousemaan pinniksessä seisomaan. Sitä sitten teki tuolla pitkin yötä ja hirveen huudon kanssa :(

Meillä ei oo tyttö lähteny vielä konttaamaan, eikä ryömikkään. Eteenpäin liikkuu nousemalla istumaan, siitä makuulle ja taas istumaan, tai sitten kierii :LOL: Konttausasennossa "keikuttaa" itseään, mutta ei oo tajunnu vielä että pääsee eteenpäin...
Taitaa meillä neiti keskittyä kaikkeen pikkujuttujen opetteluun, kuten vilkutteluun, taputtamiseen yms. Tanssii myös kovasti kun musiikkia kuulee :D

Luin noista hammastahnojen arvoista. Enpä tienny että lastentahnat ei välttämättä käy. En oo kyllä laittanu kun sen verran sitä tahnaa että sitä juuri ja juuri siinä harjassa on, mutta silt. Meillä on sensodynen lastentahnaa. Täytyypä huomenissa tarkastaa siitä tuubista toi arvo...

Pähkämö
Hammastahnajuttuja vielä. Googlasin tuossa hiukan... Jos vauva / lapsi saa liikaa fluoria silloin, kun hampaat kehittyvät, voi kehittyä fluoroosi joka näkyy hampaissa esim. vaaleampina läikkinä. Hammas voi kehittyä normaalia heikommaksi ja siten esim. lohjeta helpommin. Mutta siis ilmeisesti tämä ongelma voi tulla, jos käyttää liikaa fluoritabletteja eli määrät ovat varmaankin huikeasti suuremmat kuin nuo hammastahnojen sisältämät fluorimäärät?? Lisäksi nieltynä tietysti myrkytysvaara.
Itse ajattelin jatkaa tuon Colgaten käyttöä toistaiseksi, kunnes löydän sitä vähemmän fluoria sisältävää hammastahnaa. Kiinnitän vaan tarkemmin huomiota siihen annostukseen - en laita sitä ohjeen mukaista herneen kokoista tahnakönttiä vaan huomattavasti vähemmän.
Kerrohan celia81 mitä hammaslääkärissä tahnasta sanovat, kun siellä käytte :wave:

Pikkumiehellä oli eilen jokin ihme kiukuttelupäivä syömisen suhteen. Välipalan ja iltapuuron syönti meni ihan pelkäksi huudoksi; ennen on ruoka mennyt kuin vettä vain. Hammasta epäilin, mutta luulisi sen vaikuttavan kaikkiin aterioihin? Olisiko sitten ollut jonkinasteista yliväsymystä, kun meillä on nyt muutettu hiukan rytmejä ja päiväuniajat on vielä hiukan hakusessa. Harjoitellaan ensi viikon aikaisia herätyksiä varten - tämä mamma palaa työelämään... :(

Ihana lumimäärä saatiin eilisen aikana! Tänään on ihan pakko iskeä poika Manducaan ja suunnata koirien kanssa metsään tarpomaan. =)

Hammastahna-asiaan! Mulle taasen hammaslääkäri sanoi, kun kysyin pitäisikö ostaa apteekista lapsille tarkotettua hammastahnaa, että ei ei ole mitään syytä. Markettien lastenhammastahnat käy! Ainoastaan jos lapsella on allergia jotain hammastahnan sisältämään ainetta kohtaan, on syytä ostaa erikoishammastahnoja. Käyttömäärähän näillä pienillä on niin pieni, riisinjyvän verran.

Hassua että tässä asiassa annetaan näin erilaisia suosituksia! Jo siinäkin että missä iässä tahnaa kuulus alkaa käyttää. Että mitä suositusta sitten uskoa ja käyttää? Me pestään aamusin tahnan kansssa, illalla vedellä, vaikka suositus täällä on että sit vasta tahnaa kun ensimmäiset poskihampaat puhkee. Esikoisenkin kanssa alotettiin tahnan käyttö paljon aiemmin. Ehkä kumminkin tahnaa tärkeempää on säännöllinen ruokarytmi ja se mitä syödään. Sylkihän toimii hampaiden "hoitajana" kunhan syöntiväli on pitempi kuin kaksi tuntia.

Ja sit muita kuulumisia:)

Täällä ollaan nyt koko porukka flunssassa. Poika alkaa jo tervehtyy ja meno on aika villiä kun ei olla päästy ulos lauantain jälkeen!! Tuo mein jässikkä harrastaa aina tuollasia pikaflunssia; räkä valuu pari päivää ja se on siinä. Yskii kyllä vielä. Tyttö onkin nyt todella räkänen. :( Ensimmäinen yö oli ihan painajaista eikä kyllä nukuttu kukaan -paitsi esikoinen. Mut nyt pari yötä on menny niin että tyttö on nukkunu 20- 06 kertaakaan heräämättä! :O Sit olen nostanu syliin juomaan maidot ja on nukkunu vielä 1,5-2h. Ihan uskomatonta tuolla rään määrällä! Päiväuniakin on nukkunu 2+3h!! "Uni paras lääke on..." mites se laulu menikään. :) Tää kyl passaa mulle. Oma kunto ei nyt riittäs kahden muksun vaatimuksiin. Ihan mukavasti menny niin, että ovat 1-2h hereillä yhtäaikaa tässä aamulla, sit lounas aikaan ja iltapäivällä vielä ennen miehen kotiin tuloa.

Meillä on nyt näköjään kokonaan jääny ryömiminen pois ja kontaten mennään lujaa. =) Kuukauden verran sekaisin konttaili sekä ryömi.

Tehilla :LOL: anteeks innokkuuteni. Mä jo luulin että yritit silleen vaivihkaan sivulauseessa kertoa uudesta raskaudesta. :D Mut onnittelut sitten olkapään ultrauksesta. Miltäs siellä näytti?

Pizzalle tervetuloa ja celialle kiva kuulla harvemmin kirjoittavien kuulumisia. :)

Olikos se nappi, jonka poika kävi sillon leikkauksessa? Miten teillä on toivuttu ja onko poika nyt pysyny terveenä?

Nyt ei kyl jaksa enempää lukea ja kommetoidakkaan...

Toivottavasti muutkin on selvinny kunnialla eilisestä myrskystä! Me ei uutta lunta saatu yhtään, mutta tuuli oli hurja! Yöllä tuntu että talo ratkee liitoksistaan. Ja ihme kyllä aamulla oli sähköt!

aani Toivottavasti meidän poika ei loppuikäänsä ihan NÄIN aamuvirkku ole, että viideltä pitäis nousta joka aamu..|O Tänään poika heräs 5.25, mutta tunti ennen sitä jo itkeskeli ja liikuskeli levottomana sängyssään sillä seurauksella, että ite en oo enää puol viiden jälkeen nukkunut. Paranemisia teille aani, kiva että tyttö on nukkunut noin hyvin vaikka onkin kipeä.

Onnea kaikille uusista taidoista! :flower: Täällä mentäis jo taaperokärryllä kovaa vauhtia, mutta kun kärryä ei osaa vielä kääntää niin matka tyssää aika lyhyeen. :D

pizza Tervetuloa joukkoon!

Hammastahnoista Me ollaan edelleen pesty vaan vedellä, kun hammashoitolassa sanottiin ohjeeksi että sitten käyttää tahnaa kun tulee poskihampaat. Vois kyllä alkaa katella tahnaa, jos vaikka pesu sitten sujuis paremmin(?) Poika antaa jollain lailla pestä alahampaat, mutta ylähampaita ei kunnolla.

Meillä oli eilen äiti-lapsikerhossa värikylpy. Poika tykkäsi kovasti! :) Oli ihana seurata, kuinka toinen touhasi värien kanssa. Tuota olis kiva kokeilla uudestaankin.

Tänne ei ole tullut yhtään uutta lunta, mutta tuuli on hyytävän kylmä! Ei viitsi pojankaan kanssa lähteä ulkoilemaan. Tänään ollaan kyllä menossa muskariin, että muuta touhua riittää.

Onpas täällä niin hiljaista... Huomaa että meikäläisellä alkaa olla aika tylsää, kun moneen päivään ei ole pystyny ketään näkemään :D Vai onko kaikki jo niin joulutohinoissaan??

Meillä taas hyvä yö. :heart: Tyttö nukku 20-7.30! Miehen kans aamulla pohdittiin että alkokohan se nyt lopultakin nukkuu kokonaisia öitä vai onko tää vaan tuosta nuhasta johtuvaa ja ohimenevää. Onpa vaan aika pöljä olo, kun kuukaus yritettiin vierottaa yömaidosta, sitten kun luovutettiin, niin vähän ajan päästä tämä ite alkaa nukkua kokonaisia öitä. :headwall: Noh, ei parane vielä hehkuttaa....

Täällä poika alkaa olla jo terve, mullakin ihan hyvä olo, mitä nyt nenä vuotaa, tyttö vaan on edelleen tosi räkänen, mut onneks ei muuta. Ennen jo tätä sairastumista suunniteltiin tälle viikonlopulle Tampereelle jouluostoksille menoa. Vähän nyt mietityttää kannattaako lähtee, tää ois muuten vaan paras viikonloppu, eikä varmaan vielä ole kauheeta ryysistä(?), ja kun tuo tyttökin on niin touhukas eikä nuhasuus tunnu haittaavan.

Aika moni vissiin on jo vaihtanu turvakaukalon turvaistuimeen? Minkäslaisia istuimia teillä nyt on? Me nyt oltas niitä menossa kattomaan. En tiedä ostetaanko vielä vai ootetaanko, jos jossain vaiheessa (alkuvuodesta?) myydään halvemmalla jotain tän vuotisia malleja pois. Meillä on iso turvakaukalo Akta Graco Logico S, johon tyttö mahtuu ihan hyvin toppapuvullakin. Kengät kyllä ottaa auton selkänojaan kiinni, mut pitemmällä matkalla otan kengät pois. Jotenkin tuo kaukalo tuntuu niin turvalliselta, et millään ei haluais vaihtaa vielä istuimeen, kun ne on niin avoimia, että ainakin joulureissu vielä matkustetaan kaukalolla.

Bebo no toivottavasti teiän poika ei ihan noin aamuvirkuks jäis, eikä varmaan jääkään! :)

Mut nyt pojan kanssa ulos!

pizza tervetuloa joukkoon!

Meillä ollaan flunssassa. Sunnuntaina alkoi kuume ja sitten tuli flunssa. Kauhea yskä tytöllä on, Ventolinella lääkitään. Käytiin eilen lääkärissä ja toisen korvan tärykalvo liikkuu kuulemma huonosti, mikä voi aiheuttaa kipua, mutta varsinaista tulehdusta ei (vielä ainakaan) ole. Toivottavasti siltä myös säästytään!

aani meillä on Besafe-merkkinen izi combi isofix turvaistuin. Ei mitään valittamista! Jämäkkä, tukeva, tyttö viihtyy. Aika painava on, että jos täytyy autosta toiseen siirrellä paljon niin ei ehkä hyvä, mutta meilä on yksi auto jossa tuo tuoli on koko ajan kiinni. AIka kallis, mutta hyvä istuin. Ja onnea hienosti yöstä, tosi hienoa! Toivottavasti nyt sitten ois valmis luopumaan yömaidoista.

bebo kylläpä erilaisia ohjeita saa hammashoitoloista! Meilläkin toi hampaidenpesu on aika hankalaa, välillä tyttö antaa hyvin pestä mutta usein vaan kääntää pään pois ja työntää kädellään harjan pois ja hampaiden harjaus ei juuri onnistu.

Meillä oli ihan mahtava yö! Tyttö nukkui 12h heräämättä ja mä nukuin 9h kertaakaan havahtumatta. On muuten pirteä olo! :)

Eilen tuli yhtäkkiä myös tosi kovasti jouluolo. Tekis mieli jo kaivaa kyntteliköt ja joulutähdet ja laittaa joulu kotiin. Ihanaa kun tulee joulu ja ensimmäinen joulu oman lapsen kanssa. :heart:

Tervetuloa pizza! :)

Meilläkin herättiin tänään räkäisinä,esikoinen pahimpana ja tyttö hyvänä kakkosena. Itsellänikin on höntti olo. Nooh, jos positiivista täytyy etsiä, niin jospa jouluun mennessä on parannuttu :D

Hampaita meilläkin vain kaksi. Ei ole moneen kuukauteen tullut lisää :O

Tytöllä on kova kiipeämis vimma. Annoin hänelle tänään mahdollisuuden ja tyttö kiipesi portaat yläkertaan Olin tottakai itse koko ajan siinä takana varmistamassa. Ehkä tein itselleni karhun palveluksen tai sitten se into menee pois kun ei olla koko ajan kieltämässä. Aika näyttää. Esikoinen oppi aika pienenä kulkemaan portaat ylös ja alas peppu edellä.

Sohvalta ei tyttö osaa/ ymmärrä tulla peppu edellä vielä, harvoin on sohvalla ja se menee aina riehumiseksi :D

Niin , ja pari päivää sitten tyttö otti kaksi askelta , VAHINGOSSA. Nousi lattialla seisomaan, mutta käsi ei ylettänytkään tuoliin, haparoivin askelin pääsi kuitenkin tuolin luokse :) Mun vauva:heart: Toisaalta on kiva seurata kun toinen tosissaan kokeilee kaikkea uutta, ihmettelee ja tutkii. Toisaalta olisi niin kiva jos ei noin kiireellä oppisi uusia taitoja :)

Eilen näin tuttavien 5kk vauvan, siinä hän nätisti pötkötteli ja kääntyi vatsalleen viltillä. Mein tyttö oppi konttaamaan melkein tuossa iässä :D

Mulla on jokin omituinen olo, ehkä se on vauvakuume :whistle::whistle::whistle:

Matamimimmi, onneks olkoon tytön ensimmäisistä askelista! Wautsi! Teillä voikin olla kävelevä taapero jouluna. :) Oishan se ihanaa kun nämä kuopukset varsinkin kestäis mahollisimman pitkään vauvoina, mutta minkäs teet jos menohalut on noin kovat!

Täällä tyttö haluais että sitä koko ajan kävelytetään. Onneks olen ite tällanen pätkä, niin ei ota etes selän päälle. :D Tänään tyttö touhus pöydän alla kun syötiin pojan kanssa. Otti meidän jaloista tukea, ja käveli edes takasin. Luulin että kävi istumaan kun hävis jonnekin ja kun vilkasin pöydän alle, niin seisoskeli siellä ihan tyynenä ilman tukea! :O

Matami-mimmi ja ikuisuus
, pikaisia paranemisia teiän kummankin muksuille! Onneks tosiaan nyt, eikä sitten jouluna! :xmas: Ja hieno juttu että myös teillä ikuisuus, tyttö nukkuu noin hyvin flunssasta huolimatta.

Siis mulla on ollu tänään ihan super tylsää[/B]!!!!!!!! Mä en yleensä hypi seinille vaikka muutaman päivän olisin muita ihmisiä näkemättä, mut tänään on ollu ihan tuskaa! :LOL: Mä olen jo terrorisoinu kaikkia joitten olen kuvitellu voivan puhua kesken työpäivän puhelimessa. :p Mieskin äsken kysy, että mitä nyt taas, kun soitin toisen kerran ja pari viestiäkin olin jo laittanu. Ihan hirveetä kun iskee tällanen sosialisointipula! Nyt odotan auton lämpenemistä ja sit startataan Tiimariin joulukorttitarvike ostoksille. Ihanaa päästä puhumaan Tiimarin tädin kanssa. :D

aani, tosta Tiimari-tätistä tuli mieleen tämä oma tilanne. Olen siis hyvin paljon pojan kanssa kaksin kotona. Mies on töissä klo 9.30-18.30. Isommat on koulussa, jne. Minä olen kuitenkin sosiaalialalla töissä ja nyt tuntuu, että tämä kotona oleskelu on saanut aikaan sen, että hiukan hirvittää mennä ihmisten ilmoille ja välillä tuntuu, että puhunkin ihan mitä sattuu. Ja tässä olis tarkoitus olla kotona vielä melkein 2 vuotta... :eek: :LOL:

Minun äiti ja isä oli meillä keskiviikkona käymässä. Poju oppi uuden sanan, jonka tunnistaa, kun sen sanoo. Äitilläni oli kello ja sen ihastelemiseen meni useampi tovi. Nyt sitten löytää sellaisista kuvakorteista kellon, kun sanoo sen sanan.

Pojulla on pari uutta leikkiä. Uninallea on nyt alkanut halia ja taputella. Sitten pojulla on sellaisia pieniä, muovisia autoja. Autoilla ajelee ja samalla surruttaa suulla. Ota-anna-leikkiä on myös hiukan havaittavissa. Tuo ota-anna-leikki on vielä sillä asteella, että laittaa tavaran minun käteen, mutta pitää samalla tiukasti tavarasta kiinni. :LOL: :heart:

-mervi-elina ja poju 10 ½ kk

huomenia. käykä teistä kukaan vauvauinnissa? me on käyty syyskuusta alkaen, oikein kiva harrastus ja poika on varsinainen vesipeto. :) lauantaisin juurikin käydään.
muistelen että taannoin lupasin vinkkejä hoidon aloittaville, kun olen itse juuri pienten pk- ryhmässä työskennellyt. tässä muutama mieleen tuleva asia:
- kuten jo aiemmin sanoin, riittävän pitkä tutustumisaika tärkeä, ensin äidin/isän kanssa ja sitten ennen varsinaista hoitoa lyhytkestoista harjoittelua yksinään. lapsi siis saa tutustua paikkohin, hoitajiin ja muihin lapsiin ja hoitajille tulee lapsen yksilölliset tavat ja luonne tutuksi, vanhempien tulee kerrottua enemmän asioita lapsen arkeen ym. liittyen kuin pikatutustumisissa.
- hyvin tärkeä asia on totuttaa lapsi kotona ennen hoidon alkua päiväkotirytmiin. eli herätä samaan aikaan kun täytyy sitten kun mennään hoitoon, aamupalat, lounas ja päiväunet erityisesti. jos lapsi on tottunut aamupäiväuniin, niin pikkuhiljaa venyttää valveillaoloaikaa että jaksaisi päikkäreihin asti. nimittäin ongelmana monesti oli uusilla aloittavilla pienillä se, etteivät meinanneet jaksaa valvoa ruokailuun ja päikkäreihin asti, eikä meidän ryhmässä ollut mahdollisuutta nukuttaa ja syöttää lapsia eri aikoihin, en tiedä onko joissain päiväkodeissa.
- ennen hoitoa myöskin kannattaa harjoitella ulkona maassa olemista ja siellä liikkumista, koska päiväkodissa on 2 ulkoilua päivässä, ja vaikka osittain varmaan on mahdollisuus olla rattaissa, keinussa ym.. niin kylmähän siinä tulee jos on koko ajan paikallaan ja nukahtaa helposti juuri jo ennen päikkäreitä
- vaatteiden nimikointi on erittäin tärkeää, joka usein unohtuu vanhemmilta. hoitajat ei voi muistaa kaikkien vaatteita ja samanlaiset kengät ym. menee helposti sekaisin. varavaatetta tarpeeksi mukana ja paljon lämmintä vaatetta. sisäkengät / tossut ja kurahousut ainakin. talvikengistä, kuomat on todella hyvät, monesti lapsilla kylmät varpaat kengissä, mutta kuomissa aina pysynyt lämpiminä. ja kumisaappaista, vuorettomat kesäsaappaat vain kesäkäyttöön, kun itse olen pitänyt villasukilla kesäsaappaita vähänkin kylmemmälllä ilmalla niin varpaat jäätyy hetkessä.
- nimikoitu vaippapaketti mukaan, usein hoitajat toivoo teippivaippoja ettei tarvi aina riisua kaikkia housuja kun vaihtaa vaipan. myös omat pyllyrasvat ja muut rasvat.
- myös unileluihin ja tuttupulloihin, tutteihin nimet, ja kotiin pestäväksi.
- kun sitten jättää lapsen aamuisin hoitoon ja lähtee töihin, kannattaa lähteä reilusti moikaten ja hyvästellen. ( ei missään nimessä salaa lähtöä) eikä pitkittää hyvästejä ja jäädä olemaan päiväkodissa vaan vaihtaa hoitajan kanssa kuulumiset ja lähteä reippaalla asenteella ( eli vaikka omaa sydäntä raastaisi ja lapsi parkuisin, ei välttämättä näyttää lapselle että äidistäkin tämä on aivan kamalaa..) ehkä helpommin sanottu kuin tehty
- lasta voi helpottaa jos laittaa mukaan valokuvan äidistä ja isistä ja esim. jonkun äidin tuoksuisen vaatteen tai turvalelun, rätin ym..
- avoimuus puolin ja toisin henkilökunnan kanssa suotavaa eli myös vaikeiden aiheiden esiinnostaminen. ja kannattaa aina mainita jos jotain eritystä, esim. huono yö takana, toinen vanhempi matkoilla ym.. ja vaatia kunnollista " raportointia" päivistä, ei vain että kaikki on mennyt hyvin.
kysykää lisää jos haluutte, toivottavasti näistä on jotain apua!

Pikaisesti vaan kerron, että meillä opittiin viime yönä keskellä aamuyötä nousemaan seisomaan pinnasängynlaitoja vasten. :D Nyt aamulla tyttö nousee heti makuulta seisomaan, jos sänkyyn laittaa. Innolla odotan, mitä nukkumaan menemisille tapahtuu tämän jälkeen. Mutta niin hienoa kuitenkin!!

celia kiitos noista vinkeistä! Tyttö menee päiväkotiin vasta toukokuussa, mutta kuitenkin mielessä pyörii paljon nuo päiväkotiasiat ja on kiva tietää, mitä täytyy sitten ottaa huomioon. :)

aani muakin huvitti tuo tiimarin-täti. :D Kyllä tässä nopeasti mökkihöperöksi tulee jos ei muutamaankaan päivään juuri ole sosiaalisia kontakteja.

mervi-elina ihania leikkejä! Meillä tyttö leikkii ota-anna leikkiä molemmin tavoin, joko antaa lelun kokonaan tai pitää itse kiinni.

Tyttö oppi muute pari päivää sitten myös soittamaan rytmikapuloita! :)

Hei taas!! Ja tervetuloa Pizza!

Celia tuossa kirjoittelikin noita hoidonaloittamisneuvoja, ja kaikki oleellinen tais tullakin. Ja tuo minkä mainitsitkin jo että avoimuus ennenkaikkea, mielellään kaikenlaisissa asioissa ja alusta asti, ettei sitten myöhrmmin tule kynnystä sanoa jostain tai kysyä jotain kun sellainen tilanne tulee.

Täällä on ollut kuumetta, korvakäytäväntulehdusta, räkää, uusia taitoja ja parisuhdekriisiä. Ja näistä johtuen väsynyt ja saamaton äiti, että tälläinen syksy tällä kertaa. Mutta nyt jo pirteämoänä ja onnellisempana kohti uutta viikkoa.

Poika syö tosi säännöllisesti, n puolen tunnin heitoilla yleensä. 8.00 puuro, 11.00 liharuoka, 14.00 hedelmiä/välipalaa, 17.00 kasvisruoka, 19.30 puuro ja n.20-20.30 nukkumaan. Oon antanut liharuokaa vain päivällä, poika on edelleen niin herkkävatsanen että possun lihalla vasta mennään ja kyllä sitäkin sai hitaasti aloitella, luumu on edelleen käytössä harva se päivä. Mitään allergisia oireita ei ole tullut onneksi mutta hitaasti lämpeävä vatsa tuntuu olevan :) Imetän edelleen joka ruoan päälle, ensin vettä ruokapöydässä ja sitten rinnalle, myös yöllä imetän pari kertaa, n. yhden ja viiden aikaan. Kaikki viljat on jo käytössä.

Minä kans pesen vain vedellä hampaat, meille kans sanottiin että ei tarvi tahnaa ennenkuin poskihampaat puhkeavat, niitä odotellessa, vasta kaksi alahammasta puhjennut.

Täällä kans noustiin alkuviikosta sängynlaitaa vasten seisomaan tai olla 23.päivä kun poika täytti 9kk. Ja ryömitään vauhdilla ja huumorintajuakin löytyy, on nää ihanassa iassa nää meidän mussukat! Aivan itku meinaa tulla! :)

Käytiin myös pari viikkoa sitten lääkärineuvolassa, jolloin poika oli 8,5kk. Mitat oli 8150g ja 70,6cm. Kaikki oli tosi hyvin ja hoitaja näytti niitä pituuden ennustustaulukkoja(eihän ne nyt vielä paikkaa vältisti pidä, voi helposti muuttua vielä, mutta hauska niitä on seurata), niin vahvsti pysytään 165cm pitkän kohdalla. Eli iskää vähän pidempi, aitiä lyhyempi :) Näin meillä, mutta kokoeroa kompensoi minun "solakkuus"(mikä ei tarkoita etteikö makkaraa mahalta löytyis tai alleja käsivarsista) ja miehen harteikkuus, vähän niinkuin tom cruise ja sen vaimo, täysin verrattavissa :LOL::LOL::LOL:

Huomenna ois munuaispolille kontrolliaika, toivottavasti kaikki hyvin, ainakaan pissatulehduksia ei kesän jälkeen ole ollut..

Huomenta!

Pizza, tervetuloa joukkoon!

On ollut niin saamaton olo ettei ole täälläkään viittinyt käydä. Lukemassa kylläkin. Yks päivä jotain kirjoitin, mutta tottakai teksti katosi, se siitä sitten.

Poika ryömii aamusta iltaan talossa ees taas. Iso on talo ja täällä pääsee huoneiden välillä tekemään lenkkiä, ja aika monta lenkkiä päivässä kertyy. 9kk neuvolassa todettiin taas ettei kasvua juuri ole. Pituutta oli tullut 1 sentti (71cm) ja painoa 130g (7780g). Kyllä tuo omiinkin silmiin alkaa näyttää TIKULTA. Nyt kun vielä ryömii (koko ajan) ja ruokahalut vaan vähenee..

celia kiitos vinkeistä! Meillä tuo hoito alkaa jo 10.1. :'( Saattiin just postissa ne paperit jotka täytellään ja käydään läpi kun mennään tutustumaan, tai jotain. Mä olen nyt jollain tasolla asiaan alistunut. Välillä ahdistaa, esim nyt kun nuo paperit tulivat ja asia alkaa konkretisoitua. Mä JOTENKIN kestäisin muuten mutta tiedän että meidän alalla on PITKIÄ PÄIVIÄ, 9-10h jatkuvasti, eikä asiaan voi vaikuttaa. Tulen tekemään 4 pv viikkoa, ainakin aluksi. Mutta meillä tehdään töitä vkonloputkin ja vapaita voi olla epäsäännöllisesti, (esim 3 työtä, 2 vp, 7 työtä 4vp), tästä sanoi työtervlääkäri, ettei ole hyvä noin pienelle lapselle tuollainen epäsäännöllisyys. SEKIN VIELÄ.

Mitäs sitten. Onnittulut kaikille uusista (seisoma)taidoista!! Ainakin sanv (Ton Cruisen vaimo:) ) ja ikuisuus. Meillä päikkäritissistä vierottaminen jatkuu. Välillä itketään 10min , toisinaan 2min. (päivähoidossa kukaan tuskin imettää nääs..)

Jihaa! Ens ti pääsen "aikuisten leikkikalu" - kutsuille.. Sinne tulee paljon tuttuja naisia joita muutoin nään harvoin, luvassa myös hyvää ruokaa!!

Nyt poikaa syöttämään. Meillä on teemana "kadonneen rytmin etsiminen".

:wave:

jeee, nyt löysin hamputahnaa jossa tuo 500 ppm. kyseessä on oral-B stages ja löysin tämän sellon prismasta. aika hassua ettei suositukset ole koko suomen maassa samat, meillä suositus on että tätä tahnaa heti kun ekat hampaat puhkeaa.
meilläkin poika nousee välittömästi seisomaan jos havahtuu unestaan. eilen vauvauinnissa tehtiin kunnon sukelluksia, hienosti meni.
ekat joululahjat ostettu, pojalle tietenkin :) lelu josta pomppaa esiin juttuja kun painaa ja sitten pulkka, jonka taidan kyllä ottaa käyttöön jo ennen joulua.
meillä poika oli 8kk neuvolassa 73,7 cm ja 8940g ja nyt kun punnitsin niin 9,5 kg. ja ikää on n. 9,5 kk nyt. pojan paino menee myös käyrien alapuolella vaikka reisimakkarat kyllä löytyy, pituus menee käyrien yläpuolella ja pää yleensä keskellä. meilläkin kasvut olleet pieniä viimeaikoina sekä painon että pituuden suhteen.

Hyistä maanantaita taas kaikille!

matami-mimmi ja ikuisuus Onnittelut uusista hienoista taidoista =)

celia Kiitos hoitovinkeistä! Meillä poika alottaa hoidon vasta toukokuussa, mutta on kiva kuulla jo etukäteen vähän vinkkejä =)

tehilla Itse olin juuri muutama viikko sitten samaisilla "kutsuilla" ja todella hauskaa oli :p

sanv Kiva kuulla taas teistäkin, vaikkakin kaikennäköstä inhottavaa on teillä ollut :( Kiva kuitenkin jos kaikki nyt hyvin!

Pakko kysyä, mites muiden parisuhteet voi?
Onko suhteenne muuttunut paljon vauvan syntymän jälkee?

Meillä vaihtelee ihan hirveesti! Alun koliikki-itkujen aiheuttamasta "kriisistä" selvittiin ja monta kuukautta menikin todella hyvin, mutta nyt välillä tuntuu ettei mikään tunnu sujuvan :( Joka asiasta saadaan riita aikaseksi ja tuntuu ettei mistään tule mitään..

Kaikkein eniten hiertää, kun molemmat ollaan väsyneitä ja musta tuntuu, että pyöritän tätä huushollia ihan yksin! Mä hoidan lapsen (tai no, kyllähän tuo ihan kiitettävästi osallistuu, mutta ruokailut meillä AINA hoidan mä, jossen ole töissä tai muualla..), mä hoidan 90% myös kodin ja vielä koiratkin tähän päälle! Kyllä tuo koirat lenkittää, jos olen illan jossain, mutta kotona ollessani ne on täysin mun harteilla :( On tehnyt täysin selväksi, että jos tahdon ne pitää, niin saan ne myös keskenäni hoitaa! Eihän siinä, kyllä mä ne päivittäin lenkillä käytän, annan ruokaa ja ne pääsee 5-10 kertaa päivässä pihalle pissalle, mutta kun silti on kokoajan huono omatunto siitä, ettei se RIITÄ!! Tuntuu kokoaika, että mä en riitä mihinkään.. Olis niin paljon tehtävää, mutta kun vuorokaudesta loppuu tunnit kesken ja välillä pitäs nukkuakkin..

Viikonloput menee hujauksessa, kun mä olen vähintään klo. neljään asti töissä, sitten kotiin kiireellä hoitamaan lasta ( ja SIIVOOMAAN..) ja päivän päätteeksi vielä hurttien kanssa lenkille. Mies oli aluksi tosi innoissaan mun töihinmenosta (saadaan vähän extra-rahaa), mutta nyt on huomannut kuinka sidottu lapseen sitä on, kun toinen ei ole paikalla. Valittaa, kun ei saa mitään tehtyä silloin kun olen töissä ja TAAS mä tunnen olevani paska ihminen, kun käyn töissä. AArgh, kyllä välillä suututtaa..

Ens viikonloppuna meidän pitäs miehen kanssa lähteä kahdestaan Naantalin kylpylään (mulla ens ma:na synttärit), mutta johan me siitäkin saatiin jo riita, kun hän nyt ehkä haluiskin mennä Aulangon kylpylään (kun siellä on keilahalli!!!) :kieh: Siis just, että näinkin kiva juttu tiedossa ja mulla meni fiilikset kokonaan..

Voi pyhä jysäys, että välillä kaikki tuntuu niin vaikeelta ja yhteisen sävelen löytäminen ei oo aina todellakaan helppoa..

Nii että, tulipahan taas purettua :LOL: Kiitos jos jaksoit lukea!

Poju kävi tänään viimeisessä keskoskontrollissa sairaalassa. Jatkossa kasvua seurataan sitten pelkästään neuvolassa. Pojun 11 kk mitat: paino 11 505 g ja pituus 72,3 cm. Lääkäri oli tosi tyytyväinen pojun kasvuun. Motorinen kehitys on kuulemma edellä, kun pojun korjattuikä (eli la:sta) olisi sen 9 kk. Eli helmikuisilla ei ole vielä mikään kiire nousta pystyyn, tms! :attn: Itsellä oli melkoinen tunnemyrsky tuon käynnin jälkeen. Aika tuntuu menevän niin nopeasti!

Dolly04, meidän parisuhde ei ole kärsinyt tämän kuopuksen myötä. Kaksosten synnyttyä muistan, että välillä tuli riitoja ihan turhasta. Me tosin päätettiin jo ennen lasten syntymää, ettei lasten kuullen kinata tai huudeta, kun eihän ne riidat tavallaan ole lasten vika. Useasti olikin sitten sellaista mykkäkoulua, kunnes sitten lasten nukkuessa pääsi oikein kunnolla sanomaan ja kinaamaan. :mad: :LOL: Muutenkin tuo kaksosten syntymä oli moneksi vuodeksi niin iso muutos, että oltiinhan me yli vuosi erossa mieheni kanssa (kaksoset oli 3v), mutta rakkaus vei voiton. :kiss: :heart: Nyt tämän kuopuksen kanssa ei ole tullut isompia riitoja. Yhden ainoan yön muistan, kun poju oli noin 2 kk. Harmitti tosi paljon, kun mies vaan käänsi kylkeä ja minä jouduin nouseen ylös syöttämään poikaa. Silloin pihisin ja tiuskasin jotakin. Mutta muuten ollaan todella sopuisia! Poju ei ole vielä ollut ihan kunnolla toisten hoidettavana, paitsi heinäkuussa, kun käytiin miehen kanssa kesäteatterissa. Silloin oltiin kokonaiset 5 tuntia pois kotoa, kun minun vanhemmat oli katsomassa lasten perään. Tietty sitä kaipais yhteistä aikaa ja kyllä meillä on suunnittelmia tammi-helmikuulle, kun poju täyttää ensin sen vuoden. Minun äidillä tosin alkaa nyt joulukuussa sädehoidot, joten sen mukaan edetään, miten äitini jaksaa... Ja meillä tosiaan poju on jo pitkään nukkunut täysiä öitä, että meillä on miehen kanssa paljon aikaa toisillemme! Ollaan muuten oltu minun miehen kanssa yhdessä 17 vuotta, miinus se ero vuosi, mutta ollaan edelleen lähes ärsyttävän rakastuneita. Muutenkin tuntuu, että vuodet on tuoneet sellaista malttia, yms.

Keskoskontrollissa tuli lääkärin kanssa juteltua vauvan unesta. Hän vaan totesi, että osa vauvoista vaan nukkuu sen yön yli, ehkä herää lyhyeksi aikaa, mutta nukahtaa takaisin. Sitten taas osa vauvoista on sellaisia, että unirytmi on vaan sellainen, että herää useammin. Siihen unirytmiin ei voi mitenkään vaikuttaa, mutta menee iän myötä ohi! Eli tässä tieto, joka saattaa lohduttaa niitä, joilla uni on katkonaista. :attn:

-mervi-elina ja poju 11 kk

Meillä turvaistuimena Britax-merkkinen. Mies sen osti, kun oli netistä katellut arvosteluja ja sitä oli kehuttu. Ite en oikein tykkää käytössä, kun mun mielestä sinne on hankala poikaa laittaa. Ehkä sitten helpottaa kun saa kääntää pojan naama menosuuntaan. Turvallinen se varmaan on ja poika siinä kyllä tykkää nukkuakin, eli ei silti ihan huono ostos.

ikuisuus ja matami-mimmi Paranemisia teille! Ja onnea matami-mimmi teille ekoista askelista! :)

aani Täällaki sai hyvät naurut tuosta Tiimarin täti-jutusta! :LOL: Mulla alkaa olla vähä samanlainen olo, kun ollaan oltu useampi päivä nyt sisällä pakkasen takia. Tänään meinattiin lähteä pojan kanssa autolla ees kauppaan. Sain pojan puetettua ja tungettua turvaistuimeen niin sitten ei auto suostunut lähtemään käyntiin...:kieh:

tehilla Pidä hauskaa kutsuilla ja tsemppiä rytmin etsimiseen!

Dolly04 Meillä parisuhteessa välillä oikeinkin hyviä aikoja, välillä taas tuntuu, että riidellään koko ajan. Välillä jo ollaan oltu niin kriisissä, että ero on ollut lähellä. Mekin se päätetiin, että pojan aikana ei riidellä, mutta pari kertaa on niinkin kyllä käynyt...:| Molemmissa taitaa olla kyllä yhtä paljon vikaa. Itestäni huomaan, että sillon kun oon väsynyt ja pinna on kireällä, tulee helpommin nalkutettua ja sanottua kaikenlaista. Viimeksi kyllä tuli riitaa rahasta..mies on sitä mieltä, että koska hän maksaa nyt suurimman osan menoista hän myös päättää, mihin rahoja käytetään...:| tai ainakin melkein.

mervi-elina Ihanalta kuulostaa teidän parisuhde, on hienoa että noin monen vuoden jälkeen rakkaus vieläkin kukoistaa! Ja hienosti teillä poika kasvanut ja kehittynyt.

Täällä heräillään edelleen melko aikaisin, mutta nyt ei muutamana aamuna sentään ihan viideltä vaan noin klo.5.30-5.45. Poika vaan aloittaa jo 1-1,5h ennen varsinaista heräämistä pienen itkeskelun ja sänkyä pitkin liikkumisen, että en enää sen jälkeen nuku. Oon sitten parina päivänä ottanut pojan kanssa yhdessä päikkärit. Yhtenä aamuna sain pojan jopa nukahtamaan vielä mun viereen! :) Mies oli yövuorossa eli oltiin pojan kanssa kahdestaan. Silloin jos mieskin nukkuu meidän kanssa, poika ei kyllä suostu meidän väliin nukahtamaan. Sitten kun poika mun viereen nukahti, kierittelin itsensä unissaan ihan sängyn reunalle niin etten uskaltanut nukkua. Ei kyllä tulis mistään perhepedissä nukkumisesta yhtään mitään, en taitaisi ite nukkua ollenkaan!

Hei!

Ihan ekaksi KOIRISTA, tai pikkuisten suhtautumisesta koiriin. Meille tuli kesällä tuo 2 v keskiaasianpaimenkoira. (osoittautunut aika pedoksi vieraille, kuten rodulle kuuluu). Kesällä koira oli ulkona päivät joten pikkupojan kanssa eivät paljoa olleet, ohimennen haistelua vain. Nyt koiralla ollut juoksu 4 viikkoa ja sisällä ollessa pidetty pikkueteisessä. Kokeilin nyt ottaa koiran sisälle, mutta poika kuin takiainen koiraparan perässä, ja koira väisteli, minua anovasti katsellen . Koira palasi mielihyvin takaisin eteiseen turvaan. Siis kysymys kuuluu; onko teillä, joilla koiria on, lapsen kiinnostus koiraan laantunut ajanmyötä? Hieman pelottaa kun koira on meille uusi, että jos jotain sattuu jos ei ole koko ajan vahtimassa. Koira on kyllä ollut lapsiperheessä aiemmin, mutten ole varma miten tämä on leimannut pieneen kun eivät ole olleet kovin kosketuksissa.

Sellaista nyt .

Yhteistyössä