Helmivauvat 2010

Moikka!

Kiitokset tsempityksistä, kyllä tää kovin temperamenttisen lapsen kanssa eläminen on ajoittain aika haastavaa. Tai sanotaanko, että varmasti kaikki tunteet käydään läpi tosi voimakkaasti sekä lapsen että vanhempien osalta, niin hyvät kuin huonotkin. :) Tässä on ollut nyt eilinen ja tää päivä niin hyviä päiviä, että kyllä on taas onnellinen olo. Tuo tyttö on niin sosiaalinen ja kiinnostunut kaikesta, että kyllä saa olla ylpeä! Eilenkin muskarissa tyttö oikein säteili, selvästi tyttö nauttii todella paljon siitä, että pääsee ihmisten ilmoille.

matami-mimmi tosi kiva juttu, että hoitopaikka selvisti ja tyttö saa vieläpä ikätoverinsa sinne kaveriksi!

Pähkämö annoitko sitä viiliä eilen vai tänään? Onko edelleenkään mitään oireita tullut? Tosi hyvä, jos ei mitään tule! :) Entä löytyikö kirpparilta mitään?

aani mukavaa kuulla tuosta teidän "ärripurri esikoisesta". :) Mä uskon vahvasti, että kaikki syli, läheisyys, action ja viihdyke mitä olen tytölle järjestänyt tuottaa varmasti hedelmää myöhemmin. Ja tuo edellä oleminen on kyllä tullut tutuksi, unista ja ruokailuista lähtien kaikki on osattava ennakoida, nimittäin väsymys ja liiallinen nälkä ja on kaiken pahan alku ja juuri ja kun tyttö on tarpeeksi väsy/nälkäinen, ei enää ruoka tai uni meinaakaan kelvata. Joten musta onkin tullut aikamoinen ennakoija ton tytön touhujen suhteen ja pääasiassa me pärjätään jo aika kivasti näin. Tyttöä oppii koko ajan lukemaan paremmin ja paremmin. Ja tuosta unikoulusta, mä oon kuullut moneltakin, että tässä vaiheessa on "joutunut" ottamaan lapsen perhepetiin. Eroahdistus ja vaikka mikä sotkee unia ja jos kaikki saavat nukuttua parhaiten perhepedissä niin sitten se on hyvä ratkaisu, kyllä lapsi oppii taas myöhemminkin omaan sänkyynsä. Uni on niin hemmetin tärkeä asia, että sen eteen kannattaa kyllä kokeilla vaikka mitä.

bebo hauskaa, että teilläkin sama leikki. :D Ja onnea super hienosti yöstä, tosi mahtavaa!

Mini paljon jaksamista väsymyksen keskelle. :hug: Onko sulla mahdollisuutta saada joskus päivällä muutama tunti apua että saisit nukuttua? Kuulostaa kyllä tosi rankalta. Mites kosmetiikkakutsut meni, oliko mukava ilta?

Dolly ihanaa, että teillä on noin hyvä tukiverkko! Ja tosi ihanaa, että käytte sun mummin luona viikoittain, varmasti kaikille tärkeä juttu. :)

Mä epäilen, ettei tytölle sovi kananmuna. Tein tytöll lihapullia ja seuraavat kaksi yötä oli ihan hirveitä ja tyttö piereskeli kuin iso mies. Täytyy pitää taukoa ja tehdä jonkin ajan kuluttua uusi kokeilu ja testata, tuleeko oireita. Voihan tuo johtua jostain muustakin, mutta toi kananmunan antaminen osui just sopivasti samaan aikaan.

Meillä on miehen kanssa tänään kahdenkeskistä menoa illalla, mennään katsomaan stand up -komiikkaa. mun äiti tulee tänne hoitamaan tyttöä ja siis käytännössä äidin hoidettavaksi jää tytön nukutus. Jännityksellä odotan, mikä kotona on tilanne, kun klo 22 aikaan palataan kotiin.
 
Pähkämö
Kylläpäs matami-mimmi sai tietää hoitopaikasta ihanan ajoissa! Meillä pikkumies menee pph:lle helmikuun alkupuolella ja päivähoidon johtaja lupasi soitella sitten joskus tammikuussa...

ikuisuus Viiliä maisteltiin toissapäivänä ja eilen eikä mitään oireita ole tullut - ihan hyvä juttu! Seuraavaksi ajattelin kokeilla maustamatonta jugurttia. Kiva saada uusia välipalamahdollisuuksia vanhojen lisäksi ja lisäksi maitotuotteet vähentävät tuota maidon "pakkojuottamista". Maito ei oikein meinaa maistua enää muutoin kuin unijuomana :)

Kirpparilta löysin vuorilliset sammarihousut, parit yökkärit ja talvikengät. Varsinaisia ensiaskelkenkiä en ole vielä hankkinut, enkä niitä kirpparilta ostakaan.

Kirpparilla oli eräs isoäiti lapsenlapsensa kanssa, joka oli suunnilleen samoja ikiä kuin meidän pikkuiset. Isoäiti haki hakemalla pojalle kaikkia ääniä pitäviä leluja. Kirppis kaikui lelun soittamaa lambadan piipitystä, kun isoäiti kulki pojan kanssa hyllyjen välissä - mitähän äiti tuumaa ostoksista ;)

Pikkumies on alkanut nyt heräillä öisin kovin huutaen. Nukahtaa helposti heti, kun menee morjestamaan. Taitaa huudella tarkastaakseen, että onko ketään muita kotona...

Tänään Ikeaan. Pikkumies jää pappansa hoteisiin, saas nähdä miten miehet pärjäävät keskenään. :D
 
Pikainen kysymys, minkä merkkisiä nokkamukeja teillä on käytössä? Tästä on täällä varmaan aiemminkin ollut puhetta, mutta en enää muista...meillä on Mam-merkkinen joku ensimuki, jossa luki, että siihen on helppo siirtyä tuttipullon jälkeen. Vielä ainakaan poika ei kyllä sieltä saa tulemaan tipan tippaa.
 
bebo, meillä käytössä Nuk-nokkamuki (disney). Pieniä määriä hörppäytän ihan tavallisesta muovimukista. Tuttipullot olen jo pakannut ihan täysin pois.

Meillä onkin tänään ollut todellinen mustasukkaisuusdraama. Meillä oli olohuoneessa tytön vanha nukke, joka oli eilen kirppiksellä myynnissä, mutta ei mennyt kaupaksi. Vajaa minuutti tutkittiin ja vähän syliteltiin nukkea, josta seurasi sitten 20 minuuttia itkua ja kiljumista. Lopulta pelkkä nuken näkeminen sai alahuulen lurpalleen ja kyyneleet silmiin. Oli pakko piilottaa nukke ja täytyy nyt päiväunien aikaan viedä nukke varastoon. Nämä hetket saa vaan miettimään, että entä jos minun sylissä olisikin oikea vauva? :attn: Meillä on ollut samanlainen episodi apina-vauvan kanssa, kun tyttö esitteli minulle "apinan uusia vaatteita".

Täytyy tässä nyt kertoa, että kaksosten kanssa ei ole ikinä ollut moisia mustasukkaisuusdraamoja tai tietynlaista malttamattomuutta. Vauvana syötin kaksosia aina yhden kerrallaan ja syötin hyvin pitkään sylissä. Kumpikin jaksoi odottaa vuoroaan. Myöhemminkin kaikki jonotustilanteet ovat sujuneet leikiten. Poju onkin tässä ihan erilainen ja kaikki täytyy saada heti. Vaan ehkä elämä sitten opettaa malttia ja kärsivällisyyttä.

-mervi-elina ja poju 10 kk
 
Täällä on sit taas vaihteeks kaks ihan kamalaa yötä takana. :| Maitoa annoin kumpanakin yönä ilman minkäänlaisia oman tunnon tuskia! Muutoin ei ois nukuttu ollenkaan. Eilen olin ihan zombie, mutta tänään on ollu iihmeen virkee olo. Tyttökin on ollu ihana touhukas ittensä yö huudoista huolimatta.

Tänään tulee meiän ystäviä viettämään viikonloppua meille, pidetään perinteiset pikkujoulut. Eilen väänsin suunnilleen itkua, kun siivoukset ja kaikki oli tekemättä, ja ajatuskin siitä että pitäs jaksaa sosialisoida ahdisti. :( Mies onneks teki eilen illalla ison työn ja siivos keittiön ja mie oon sitten tänään huiskinu loput siivoukset ja muut järjestelyt ja vieläpä yllättävän kivuttomasti, ehdittiin hyvin ulkoillakin lasten kanssa. :D Paaaaaljon parempi mieli!

No muttei ihan ruusuilla tanssimiseks menis koko päivä, esikoinen piirteli mustalla tussilla siskoonsa, itteensä ja lasten huoneen lattiaan ja mattoon! :headwall: Jotenkin olen tuota "odottanu" jo pitkään että millon se tapahtuu. Siis kun on nähny näitä kuvia joissa lapset ja koko koti on mustan tussin peitossa, ja mä jo oon aatellu että ei meillä noin käy, kun poika piirtelee päivittäin ja ikinä ennen ei ole vielä piirtäny muualle kun paperiin, mitä nyt joskus käsiinsä, niin pitihän sen sitten just tänään tapahtua! :LOL: Lattiasta ja tytön päästä (ilmeisesti sen verran rasvaa päänahassa) tussi irtos hyvin pelkällä vedellä, mutta vaatteet, matto ja pojan iho ei sit putsaantunukkaan ihan pelkällä vesipesulla...

Matami-mimmi teiän lasten hoitopaikka kuulostaa tosi hyvältä! Tosi hienoa että järjesty noin helposti ja lapsilla vielä oman ikästä seuraa. Pari kaveriani just tuskailee lasten hoitopaikkojen kanssa ja ei kyllä kateeks käy... Mukava kuulla että välillä noinkin päin. :)

Bebo, meilläkin tuo Nuk ja on hyvä!

Meillä on vielä tuttipullot käytössä, vois kyllä pikkuhiljaa niistä alkaa luopumaan... Tyttö hörppii tosi hienosti vettä tavallisesta mukista/lasista, mutta maidot olen vielä antanu pääasiassa tuttipullosta. Poikakin joi vielä 1,5v osan maidoista tuttipullosta, vaikka osas jo lasistakin juoda. Minä vaan niin tykkäsin pidellä sylissä ja juottaa... :ashamed: Kun kummankin lapsen kanssa imetys loppui aiemmin kuin olisin halunnu (tyttö 6kk ja poika 7kk), niin jotenkin se tuttipullosta juottaminen on mulle itelleni ollu sitä imetyksen korviketta. Oikeastaan se ainoa hetki kun kumpikaan lapsista malttaa/malttoi olla sylissä, kun kummatkin on tuollasia lattialla viihtyviä touhottajia.

Pähkämö, äänilelut :headwall: Olikohan se mummu sen lapsen äidin anoppi? :D Tai noh, meiän äiti on kyl kans sitä mieltä että joka lelusta pitää kuulua jotain piipitystä ja lallatusta, et ei välttämättä tarvii olla pahansuopa anoppi asialla. :LOL: Kummasti niistä leluista häviää patterit ja sit ne on "rikki", onneks menee vielä läpi tuolle alle 3-vuotiaalle. Teippi kaiuttimen edessä on myös tehokasta. :D Ihan vaan vinkkinä esikoisten vanhemmille kun tuo joulukin lähestyy...

Mut nyt herättelemään esikoista päiväunilta että saa sen vielä joskus yöunillekin... Mukavaa viikonloppua ja isien juhlistamista! :wave:
 
Meillä no neljä erilaista nokkamukia, on venttiilillä ja ilman. Tyttö tajuaa niitä vaihtelevasti. Yksi sellainen kovanokkainen kävi aikansa, mutta nykyisin tyttö vaan terottaa purukalustoaa siihen ja se nokka on ihan hirveän näköinen. Pehmeässäkin on sama ongelma, että tyttö vaan puree sitä. Imemisen muistaa vaihtelevasti. Ilman ventiiliä kaikki paikat on täynnä juomaa. Eli nokkamukitreenit on todellakin harjoittelun asteella vielä.

aani pahoittelut huonoista öistä. :hug: Viettäkäähän mukava viikonloppu ystävien kanssa!

mervi-elina kuulostaa tutulta, että kaikki täytyy saada heti ja äkkiä! Meidänkään tytöllä ei ole yhtään kärsivällisyyttä... Kauhea huuto jos asiat ei tapahdu sillä sekunnilla kun tyttö ne keksii.

Pähkämö :LOL: Meillä anoppi on innoissaan kaikista meteliä pitävistä leluista.

Me oltiin tänään taas vauvauinnissa ja voi että me koko perhe nautitaan tuosta harrastuksesta! Tänään tyttö sukelsi viisi kertaa ja vaan hihkui aina tullessaan veden pintaan. :D Tyttö rakastaa vettä ja polskimista ja sukeltamista. Olen niin onnellinen, että aloitettiin tuo harrastus.

Tyttö nousi eilen ekaa kertaa polviseisontaan mua vasten ja seisomaakin yritti, mutta jalka lipesi. Tänään ei ole ollut kiinnostusta tuon taidon harjoittamiseen, joten saapi nähdä, missä vaiheessa tyttö tuon taas muistaa.
 
Oltiin muuten tänään kaupassa ja kaupssahan olikin väkeä vaikka kuinka, kun huomenna on isänpäivä. Mies tokasi, että taitaa tyttö olla meistä ainoa, joka nauttii niistä jonoista. Tyttö istui tyytyväisenä ostoskärryistä ja jutteli takana olevien ihmisten kanssa. :D

Mukavaa huomista isänpäivän viettoa!
 
Isänpäivää!

Meillä isä vielä nukkuu, taisi olla rankat hirvipeijaiset.. Hieman harmittaa. Piti lähtee uudelle mökille syömään ja päiväsaunaan, mutta saas nähdä. :(

Kertokaas nyt, varsinkin loppukuussa syntyneiden äidit ruokailusta. Että mikä rytmi ja mitä määriä menee. Nyt yritetään muuttaa syöntikuvioita, jättää yksi ruoka pois. Mutta poika syö mielestäni kerralla niin vähän. (ja kun ei oikein kasvakaan). Kiinnostaisi siis mitä määriä menee kerralla. Meillä menee sellanen pikkupurkki kerralla (ehkä) ja isosta purkista syödään pari kertaa. Maitoa aterialla menee vähän, joskus MAX 50ml.

Jospa poikaa päikkäreille ja iskää herättämään.
 
tehilla, pojun laskettuaika olisi ollut 23.2. eli helmikuun loppua, mutta syntyi siis pari kuukautta aikaisemmin.

Nykyisiä ruokamääriä:

klo 8 2 dl puuroa + rkl hedelmää, marjoja, sosetta
klo 9 120 ml maitoa
klo 11 noin 1 purkki lihasosetta + joku hedelmä (½ banaani, appelsiini, kiivi...) tai noin ½ purkkia hedelmäsosetta
klo 12.30 120 ml maitoa
klo 15.30 1 dl viiliä, maustamatonta jugurttia, rahkaa, tms...
klo 17.30 noin 1 purkki lihasosetta + joku hedelmä tau noin ½ purkkia hedelmäsosetta
klo 18.30 50 ml maitoa
klo 19.30 2 dl puuroa + rkl hedelmää, marjoja, sosetta
klo 20.45 120 ml maitoa

Lisäksi poju "napostelee" päivän aikana tai oikeastaan ruuan jälkeen leipää, kurkkua, tms. Poju on melko tykästynyt esim raejuustoon, jota minä syön ja aika usein tahtoo oman lusikallisen minun annoksesta.

Muutenkin on hiukan hankala arvioida noita lounas- ja päivällisruokien määriä, kun tarjoan perunan ja kasvikset juuri keitettynä ja liharuuan otan sitten pakkasesta. Perunaa menee aterialla noin 1 pieni peruna tai ½ isosta perunasta + muita keitettyjä kasviksia ja sitä "lihahöystöö".

-mervi-elina ja poju 10 ½ kk
 
Tehilla: meillä kiinteiden syömisen kanssa ollaan myös takuttu. Nyt kun poitsun konttaus on alkanut sujumaan vauhdikkaammin, ruokakin on alkanut maistumaan vähän paremmin.
Aterioita on päivässä meillä kuusi:
Aamupalalla puuro yhteen desilitraan nestettä.
Välipalaksi rintamaitoa ennen ekoja päikkäreitä.
Lounaaksi max. 1 1/2 pikkupurkkia kasvis/lihasosetta.
Välipalaksi 1 pieni purkki hedelmäsosetta.
Päivälliseksi max. 1 1/2 pikkupurkkia kasvis/lihasosetta.
Iltapalaksi puuro yhteen desilitaan nestettä.
Lisäksi imetän joka aterian päälle. Eli maito määrää on aika hankala arvioida, mutta varmaan jotain 1dl vois mennä kerralla. Meidän poika on vielä varsinainen sihtikurkku. Pari kertaa on yrjö lentänyt kaaressa kun äitskä on koittanut tarjota ruokailun lopuksi vähän karkeampaa ruokaa. Yks ilta alkoi kakoa puurossa ollutta vadelman kiveä:)
 
Maanantaita kaikille!

Isänpäivät on vietetty ja pojan kanssa askarreltiin iskälle, ukille ja vaarille kortit, johon painettiin sormiväreillä pojun jalanjälki :) Aamupalaa ja kahvia ei keretty miehelle laittaa, kun lähti jo aamu viideltä lippujen nostoon. Josko ens vuonna sitten ;)

Meillä oli pojan kanssa koko viime viikko täynnä ohjelmaa ja kotona käytiin lähinnä vaan nukkumassa :rolleyes: Kyläiltyä tuli taas joka paikassa ja saan kyllä olla niiiiiin ylpeä tuosta pikku-miehestä, kun niin reippaasti ja hyväntuulisena jaksoi joka paikassa olla :heart: Päivät meni ilman itkuja ja kiukutteluja ja niin hienosti ja yhtään arastelematta leikki mm. isompien lasten kanssa. Oltiin viime viikolla miehen serkulla käymässä ja siellä oli myös 2v poika jonka kanssa poju mennä touhotti!! Päikkäreillekkin nukahti monena päivänä mun syliin, kun kahvipöydässä istuttiin. Siitä olikin helppo sitten siirtää sohvalle nukkumaan :)

Yöt on myös menneet tosi hienosti! Poika ei ole viimeiseen viikkoon tarvinnut enää yömaitoa !!! On jättänyt sen ihan itse pois !! Herää siis vasta aamulla, jolloin annan n. 100ml maitoa tai sitten noustaan suoraan aamupuurolle =)

Lauantaina kun itse olin töissä ja mies pojan kanssa, kertoi hän illalla, että poika oli noussut sohvaa vasten seisomaan :O Onhan tuo jo pitkään tehnyt sitä, että jos istun lattialla niin alkaa kiipeilemään minua vasten ja nousee seisomaan, mutta nyt näköjään myös huonekaluja vasten!! HUi, mihin hävisi mun vauva :confused: :heart:

Nokkamuki on meillä Mam-merkkinen. Ilman venttiiliä sitä käytän, koska poju ei ole vielä tajunnut, että sitä pitää imeä jos meinaa nestettä sieltä saada! Vettä siitä olen lähinnä antanut, mutta leikkimiseksi se aika usein meillä menee! Että harjotteluasteella vielä täällä :D

Hapanmaitotuotteita vois pikkuhiljaa alkaa maistelemaan! Tosin onhan tuo nyt jo syönyt monta kertaa ruokaa, mikä on sisältänyt ihan tavallista maitoa ja kermaa! Jogurttia haluisin kokeilla, koska tykkää ihan hirveesti noista vauvan jogurttisoseista.

Meidän pojasta taitaa tulla kunnon kulinaristi!! Eilen oltiin mun isällä syömässä ja menuuna oli tomaatti-vuohenjuustokeittoa, graavilohta ja mätiä. Noh, poju sai maistaa multa keittoa ja tykästy ihan hulluna siihen ja vetelikin sitten aikamoisen annoksen :O Sai sitten ukiltaan maistaa hieman mätiä ja graavilohta (yäks!!) ja toinen pisteli kaikki menemään mitä suuhun lapattiin :D Lisääkin olisi huolinut, suu oli auki kun linnunpojalla!!

Nyt pyykkihommiin :wave:
 
Ostin isänpäivälahjaksi kipsiä, josta tarkoitus isän ja tytön tehdä tytön jalanjäljistä taulu. Saas nähä tuleeko tehtyä ennen neidin 18 v synttäreitä...

Nokkamukina meillä sellainen venttiili versio. Menee kyllä puremiseksi niin kuin Ikuisuudenkin tytöllä. Nyt ole juottanut ruokajuomat eli vedet ihan vaan suoraan tavallisesta muovimukista jos ollaan kotona. Onhan se vähän sellaista märkää hommaa, mutta tyttö tykkää :)

Tehilla, meillä tyttö syntynyt 17.2. ja syödään seuraavasti. Heräillään seitsemän aikaan ja silloin aamupuuro hedelmäsoseella. Määrä ehkäpä n. 3 dl. 10 aikaan juo maitoa 220ml ja nukutaan n. 30min. 12 aikaan lihasosetta n. 2 dl. Siitä taas tunnin verran ja 220 ml maitoa, sekä puolen tunnin unet. Neljän aikaan yritän antaa jotain hedelmää, mutta ei yleensä pahemmin maistu. Kuuden aikaan syödään puuroa ja hedelmäsosetta taas iso annos. Sen jälkeen kahdeksalta 220 ml maitoa. Yöllä ei herätä juomaan.

Dollyn poikahan on oikein herkkusuu :D Ois kyllä mullekkin maistunut. Paitsi mäti. Graavilohi, aaahhhh....
 
Ruokamääristä Lueskelin noita teidän ruokamääriä ja niihin verrattuna meillä taitaa mennä vielä aika pieniä määriä. Poika kuun alkupuolella syntynyt. Teen aamulla vaan puoleen desiin puuron, ja sitäkin saattaa mennä välillä vaan puolet. Aamulla tosin imetän kun poika herää, mutta ei kauaa ime. Iltaisin teen puuron desiin korviketta ja se menee yleensä kaikki. Noita karkeampia soseita (kaupan) menee korkeintaan puoli purkkia, hedelmäsosetta iso purkki. Itse tehdytkään soseet ei kovin hyvin maistu, usein menee roskiin osa. Mutta edistystä meidän sihtikurkulta, että noita karkeampia menee edes se ½purkkia! (Kunhan antaa ihan pieniä lusikallisia ja hitaasti) :)

Isänpäivänä meillä heräiltiin klo.5.40, kun mies yski niin poika alkoi itkemään eikä enää nukahtanut..mietinki et jos tulis itelle kova flunssa, pitäisköhän mennä nukkumaan toiseen huoneeseen että poika saa nukuttua...:LOL: Isänpäivälahjaksi annettiin tyynynliina johon painettiin pojan käden ja jalan kuvia. Poika oli kovin väsynyt isänpäivänjuhlija. Lähdettiin pojan oltua päikkäreiden jälkeen tunnin hereillä autolla pappani luo. Poika simahti melkein heti, vaikka yleensä ei nukahda autoon jos on juuri herännyt unilta.

Dolly04 Aikamoinen herkkusuu teillä! :D Meilläkin poika taitaa tykätä kalasta (äitiinsä tullut :D). Yks päivä muuten annoin kananmunan valkuaista niin että sai siitä ite syödä, mutta ressuhan meinas tukehtua..:| Mä kun ajattelin että se on niin pehmoista, että sitä on helppo syödä. Ehkä pidetään vähän taukoa ennen kuin kokeillaan uudestaan...

Täällä yöt menneet melko hyvin. Välillä poika herää jo vajaan tunnin päästä ekan kerran, mutta rauhoittuu tassuttelemalla. Välillä nukutaan heräilemättä viiteen asti ja hetken takkuamisen jälkeen jatketaan unia max.6.30 asti. Muutamana yönä poika on nukkunut putkeen 6 astikin. Päikkärit taas vaihtelee edelleenki aika paljon, koskaan ei tiedä kauanko tänään nukkuu.
 
Tehilla, ruokamäärät vaihtelee kovasti ja nyt on ollut välillä rytmikin niin sekaisin että en oikein ole tiennyt milloin ruokaa pitäisi tarjota... Viime viikolla esim. nukuttiin monena aamuna ysiin ja kerran jopa klo 10.25 asti. Mutta pieniruokainen on meidänkin poika ja taitaa saada vielä ison osan energiastaan rintamaidosta. Aamulla syö puuroa tai pelkää hedelmäsosetta muutaman lusikallisen tai max. 1/2 desiä. Lounaalla (n. klo 13) puoli isoa purkkia liharuokaa. Välipalaksi hedelmää joko purkista tai sitten esim. banaania siivuina. Päivälliseksi (klo 17) taas puoli purkkia lihasosetta ja illalla puuroa klo 20 maissa, joskus pari lusikkaa, joskus pari desiä. Aterioilla annan vesihörppyjä juomalasista ja sitten aina imetys noin puoli tuntia aterian jälkeen ja aina ennen unia (yhteensä vielä n. 10 kertaa vuorokaudessa). Kaikki ruuat tuntuu maistuvan ja kokkareilla ei ole mitään väliä, alas menevät. Annan lounaan ja päivällisen jälkeen pojalle käsin syötäväksi herneitä, maissia, tomaatin tai leivän paloja tms. ja niitä napostelee hartaudella. Joitain ruokia olen tehnyt itse, esim. eilen jauhelihatomaattikastiketta + spaghettia tein suolattomana eri kattilassa kuin meille muille ja maistui oikein hyvin. Ja nyt olen välillä turhautunut tuohon puurohommaan, kun aina menee iso osa roskiin ja antanut Muksu Puolukkaista puuroa. Se maistuu lähes aina.

Ja loppukuusta eli 23. pvähän poika on syntynyt, vielä siis vajaa 9 kk...
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti ruokailusta

Aamulla noin klo 07 0,5-1dl puuroa ja marjoja vajaa desi.
Lounas noin klo 10.30 n. 1dl liharuokaa ja maitoa 50ml
Välipala noin klo 14 hedelmä/marjasose tms. n. 1dl maitoa noin 50ml
Päivällinen noin klo 17 1dl kasvisruokaa ja maitoa n50ml
Iltapala noin klo 19.00 puuroa 0,5-1dl ja maitoa noin 50ml

Ja usein nukkumaan mennessä huitaisee 150-200ml maitoa jonka annan tuttipullosta.

Maito määrät on noin arviolta, lasista kun juomme en sitä niin tarkkaan mittaile. Mutta katsonut kuitenkin niin että riittävästi sitä päivässä tulee juotua. :)
 
Hei vaan!

KIITOS ruokamäärä ja-aika vastauksista! Näyttäis että Minin ja Bebon kanssa mentäis samoilla ruokamäärillä. Me vaan on syötetty 3 ateriaa (siis ruokaruokaa) + puurot. Eli klo 11, 15 ja 19. Nyt yritetään siirtyä tohon klo 11 ja 17 ruokiin ja välipalat päälle. mut pojalle sattuu pahin nälkä just tohon kolmen aikoihin, niin tuntuu tyhmältä antaa silloin vain jotain hedelmä. Nyt on korvike tosiaan alkanut jotenkin maistua, saattaa mennä 100ml/päivä, rintaa saa kyllä noin 4-5 kertaa vuorokaudessa. Puuroa en nyt edes yritä antaa aamuisin, taitaa aamuimetys vaikuttaa niin että vain vähän hedelmää saa syötyä.

Isänpäivä menikin sitten ihan mukavasti. Lahjaksi annettiin selänpesuharja, kun isä sellaista oli toivonut.

Mies ollut pari päivää ihan KOKO päivän kotona, aika ihanaa. POika aivan haltioissaan!
 
Ruokamääristä nopeasti. Meillä menee suunnilleen näin:

8.00 aamupuuro johon vajaa 1dl hiutaleita + 1/2 purkkia hedelmäsosetta
11.00 lounaaksi melkein iso purkillinen lihasosetta
14.00 välipalaksi iso purkillinen hedelmäsosetta tai puolikas banaani
17.00 isopurkillinen kasvissosetta
19.00 iltapuuro noin 1dl hiutaleita + 1/2 purkkia hedelmäsosetta

Maitoa menee vaihtelevasti, yleensä noin 500-600ml vuorokaudessa.

Meillä menee ihan kivasti, tyttö on oppinut leikkimään ota-anna -leikkejä ja pitäisi jatkuvasti olla ottamassa ja antamassa palloa. :) TYttö on myös alkanut nousta polviseisontaan ja siitä koittaa seisomaan vaihtelevasti. Lähinnä kiipeilee mua ja miestä vasten, ei ole vielä huonekaluja vasten juuri noussut.
 
Viimeksi muokattu:
No niin... sitten taas tämän torpan kuulumisia.

Eli noista ruokamääristä. Meillä mennään näin:
Aamulla kun herätään(n.klo8) maitoa(imetys)
klo 8-9 aamupuuro eli 1dl hiutaleita ja 2dl vettä+ 1/3 pienestä marjasoseesta
10 aikaan imetys
11 aikaan iso purkki liha-kasvisruokaa
13 aikaan imetys
14 aikaan pieni purkki hedelmäsosetta
16 aikaan imetys
17 aikaan iso purkki liha-kasvisruokaa
19 aikaan imetys
19.45-20 puuroa eli sama annos kuin aamulla
20.30 150ml korvikemaitoa

Ja nyt kun listasin nämä ruuat tänne niin meillä vissiin syödään aika paljon :) Muutama viikko sitten siirryttiin noihin isoihin ruokapurkkeihin, kun ajattelin että jos sillä on nälkä. Teen siis ruuat itse ja pakastan noihin purkkeihin sitten. Pikkuhiljaa on alettu syömään ns. samaa ruokaa eli tein pikku-ukolle omaa jauhelihakastiketta pakkaseen, omaa kanakastiketta ja sitten on kuutioina lihaa ja erikseen erilaisia kasviksia pakastettuna.

nyt tietysti kun sanon, niin kaikki alkaa mennä päin honkia, mutta meillä on nyt nukuttu reilu viikko koko yöt. Menee illalla nukkumaan klo 20.45-21.15 ja herää aamulla klo 8 aikaan. Vien siis sänkyyn illalla klo 20.30 jälkeen ja siellä sitten aina touhuaa omiaan ennen kuin nukahtaa.
Päivällä nukutaan kahdet päikkärit toiset tunnin ja toiset puolesta tunnista tuntiin.

Turvaistuimista oli jossain vaiheessa puhetta. Me ostettiin viikonloppuna graco xtp istuimet. Kun meillä oltava kaksi istuinta, kun toinen vie hoitoon ja toinen hakee. Ostettiin nuo Prismasta kun siellä oli se -15% alennus. Soittelin pariin lastentarvikeliikkeeseen ja kyselin, että tekeekö noilla mitään, ennen kun uskalsin ostaa. Ja sain niistä ihan hyvää kommenttia.

Meillä liikutaan jo kovasti. Konttaus on kamalaa menoa, tukea vasten kävellään ja joitain tukevia esineitä työntää edellään ja kävelee.Ostettiin etukäteen joululahjaksi sitten sellainen muumi potkuauto mitä voi työntää. Ei ainakaan vielä sitä uskalla työntää, kun pelkää kait että se kaatuu kun on aika kevyt. Paikoillaan tuo pysyy ainoastaan silloin, kun nukkuu tai syö :D

Eilen saatiin muskarissa kehuja kun pikku-ukko on oppinut taputtamaan. Muskarin vetäjä sanoi, että yleensä lapset oppivat taputtamaan tuossa 10-11kk iässä. Olin kyllä aika otettu :)

Mutta nyt on lähdettävä taas päivän askareisiin. Jäi viikonlopultakin rästihommia, kun perjantaina olin viihteellä ja pikku-ukko oli mummolassa hoidossa ja lauantai meni palautuessa ja sunnuntai sitten juhliessa isänpäivää. Pyykkivuori kaatuu niskaan ja koiratkin pitäisi pestä :)
 
Pähkämö
Nyt täytyy kommentoida NuuNuulle, kun teksti on aika lailla kuin meidän perheestä :D

Ruokamäärät ja ruokailuajat ovat meillä muutoin samat paitsi, että itse en enää imetä ja meillä syödään lounaalla kasviksia ilman lihaa. Välipalaksi olen antanut tosiaan jo niitä hapanmaitotuotteita + hedelmiä tai marjoja.

Ja meillekin ostettiin viikonloppuna tuo Gracon xtp :D
Lastentarvikeliikkestä tosin. Kuulemma se vanhempi malli ei ole kovin hyvin pärjännyt testeissä, mutta tämä uusi on paranneltu ja kelpo istuin. Omaan autoon tilasin eilen Oran halvan istuimen, joka ei ole kauhean kehuttava laadultaan, mutta tosiaan minun autolla poikaa ajelutetaan pääasiassa vain hoidosta kotiin lyhyen matkan. Kauppareissut ja muut vapaa-ajan ajot hoituvat tuolla isännän autolla.

En tiedä onko pikkumies ottanut koirista mallia vai mikä, mutta nykyään hällä on tapana kantaa lelujansa suussaan. Helpompi kontata, kun kantaa lelut suussa ja kädet on vapaana konttaamista varten :LOL: Ja "ilman käsiä" seisomista harjoitellaan kovin.
 
Olipa kiva ulkoilla kun on pikku pakkanen. :) Lunta meillä ei juuri ole kuin nimeksi siellä täällä. Mutta haalarit pysyi kuivana ja tyttökin oikein nautti ulkoilusta :) Kummasti omakin mieli piristyy, johan näitä harmaita sadepäiviä on ollutkin!

Ikuisuus Olin myös kirjoittamassa, että meillä on tyttö alkanut leikkiä myös ottaa-antaa leikkiä. Kiitos tulee muodossa "kiiiith" ja ole hyvä on jotain tytön omaa kieltä :D

Myös oma puolen pitäminen on alkanut tulla esiin, aina vain vahvempana. Esikoinen jos kiusaa tyttöä, niin tyttö kyllä topakasti kertoo mielipiteensä asiasta :D

Meillä opittiin sunnuntaina, ikään kuin isänpäivälahjaksi, seisomaan tuetta. Nyt tyttö nousee jo keskeltä lattiaa ilman tukea ja taputtaa itselleen:xmas: Osaa onneksi laskeutua hyvin ja usein aivan hallitusti :D Mutta että lisää vauhtia ja vaarallisia tilanteita tiedossa.:LOL:
 
Yritetään nyt oikein olan takaa :D

Ruokamäärät on meillä moniin muihin verrattuna vielä aika pieniä vaikka poju onkin tammikuun puolella syntynyt : / Nyt on varsinkin muutaman päivän syönyt lihasoseita aika heikosti, syö muutaman lusikallisen ja sitten sylkee loput ulos :kieh: Tosin eilen ja tänään on syöty mun tekemää makaroonilaatikkoa, joka vuorostaan maistui pojalle todella hyvin! Liekkö sitten kyllästynyt noihin kaupan soseisiin..

Uusia taitoja Meillä on lähiaikoina opittu vilkuttamaan :wave: Nykyään vilkuttaa aina, kun hänelle vilkutetaan =) Myös "äiti"-sana tulee selvästi aina välillä! Varsinkin jos olen ollut vähän aikaa pois, esim. koirien kanssa lenkillä tms. ja tulen kotiin, niin poju suorastaan "juoksee" mun luo ja hokee "äthi, äthi, äthi,.." Ah, niin liikuttavaa :heart: Ensin ajattelin, että mä vaan kuvittelen tuon, mutta monet jotka on kuulleet, on sanoneet, että ihan selvästii sanoo ÄITI ;)

Eilen illalla poju myös oppi, kuinka omassa sängyssä seistään :whistle: Ja juu, unille käyminen venyi sitten sen 1½ tuntia, kun ei poika malttanut käydä nukkumaan, kun piti vaan jammailla sängyn reunoilla :headwall: Loppujenlopuks miehen oli pakko ottaa poju meidän sänkyyn nukahtamaan, kun oli itse menossa nukkumaan eikä siitä mitään tullut, kun toinen yliväsyneenä pomppi sängyssään (joka siis meidän sängyn vieressä)! Nopsasti tuo sitten meidän sänkyyn lopulta nukahti, josta nostettiin omaan sänkyynsä.. Huoh, ihana uusi taito!

Tänään on myös noussut jo sohvapöytää ja muutaman kerran sohvaa vasten! Joten seisominen on päivän sana! Hirvittää vaan jos nousee jotain vasten ja itte en oo vieressä, ni tuohan mätkähtää ihan suorilta lattialle, kun ei osaa vielä turvallisesti laskeutua :eek:
 

Yhteistyössä