Helmivauvat 2010

Ällögallup: Toi tehillan muovailuvahakakka osui ja upposi. :D

tehilla onnea ryömimistaidosta! Mites teillä on nyt päivät ja yöt menneet kun kirjoitit viikonloppuna, että on rytmit sekaisin?

matami-mimmi hienot uudet mitat ja teidän tyttö on kyllä uskomattoman taitava! :)

aani onnea 9kk iästä!

bebo meillä oli yhdessä vaiheessa tuota, että jos tyttö heräsi nukuttuaan jotain 7-8h, niin ei meinannut enää millään käydä takaisin nukkumaan. Jutteli vaan kovasti ja vaikutti ihan siltä, että nyt täytyy herätä. Ja aika oli siis aikaisin aamuyöllä. En tiedä mistä tuo johtui, yhtäkkiä vaan loppui (ainakin väliaikaisesti, toivottavasti tyttö ei aloita tuota enää uudelleen) .

Dolly ihanalta kuulostaa teidän viikonloppu! Tosi hienoa, että pojulla meni noin hienosti mökillä ja sait itse rentouttavan illan!

Meillä menee ihan hyvin. Yöt vaihtelee, välillä tyttö nukkuu 10-11h putkeen ja toisina öinä heräilee 2-5kertaa. Useimmiten rauhoittuu helposti ja vaipuu takaisin uneen. Päiväunet on ikuinen murheenkryyni, ne eivät tunnu oikein osuvan oikeille ajoille ja tyttö nukkuu edelleen vaan 30min. kerrallaan. Välillä tyttö herää päiväunilta jo valmiiksi kiukkuisena ja väsyneenä, mutta minkäs teet, kun ei tyttöä saa enää mitenkään vaipumaan takaisin uneen, ei sängyssä eikä vaunuissa.
 
Ällögallup Vastaan samoin ku tehilla, kolmen sorttista kakkaa tulee...:D

Toinen yö ilman yösyöttöä. Poika heräs 4 jälkeen, mutta rauhoittui helposti. Heräs kumminkin puolen tunnin päästä uudestaan, hengitys rohisi kun oli ollut kauan makuulla. Sitten olikin vaikeampi saada poikaa nukahtamaan, mutta nukahti lopulta ja sitten herättiin kuuden jälkeen, jolloin imetin. Ei poika kovin kauaa malttanut kuitenkaan syödä, kun piti päästä tutkimaan paikkoja. :D Eli hyvin näköjään pärjäilee ilman yösyöttöä. Kunhan vielä päästäis noista aamuyön heräilyistä, ettei aamu alkais neljältä!
 
Marraskuun muutokset, poika ryömii ja nukkunut vain yhdet päikkärit.. Hyvin jaksoi eilen ja näyttäis että tänäänkin. Ja isojen poikien ruokaa alettiin syödä. Toissayönä erehdyin menemään poikaa rauhoittamaan ja hän meni taas vaan "hullummaksi", todettiin että iskän on suoritettava yötoimet.

Tänään oltiin kaupungilla ja avattiin poitsulle tili pankkiin. Eikun säästämään!
 
Ällögallupiin on pakko vastata... :x :LOL: Poju kakkaa 1-3 kertaa päivässä. Useimmiten kakka on sellaista kiinteää, mutta pehmeää. Sitten jos kakkaa enemmän kuin 2 kertaa, kakka on löysähkö läjä. Löysähkö läjä haisee eniten!!! Toi kiinteä, mutta pehmeät haisee normi kakalle...?

Tässä on nyt maisteltu tavallista maitoa. Sunnuntaihin asti poju piereskeli melkoisesti, mutta yöuniin ilmavaivat eivät vaikuttaneet. Sitten piereskely taukosi. Että kokeiluja jatketaan!

Sunnuntaina meillä oli lettuilta ja tein vähäsuolaisen lettutaikinan. Poju sai maistaa ihan pienen palan. Oli kyllä muikea hymy! :heart:

-mervi-elina ja poju 10 kk
 
Tehilla onnea uudesta taidosta pojalle! :)


Dolly Kuulostaa tosi hienolta tuo mökki viikonloppu. :) Meillä ei tyttö vierasta, mutta äiti on kova sana. Äiti kun katoaa niin viimeistään tunnin päästä sitä jo etsitään joka huoneesta kiivaasti. :) En usko että meidän tytöllä menisi yhtä hienosti :D

Meillä nukutaan edelleen aamu tirsat tässä kahdekasan maissa, ne kestää noin 30min. Sitten päiväunet tuossa noin klo11-14 ja iltatirsat ajoittuu noin klo 17-18. Yöunille mennään noin klo20-20.30 ja aamuisin herätään kuuden jälkeen.

Nyt muutamana viime yönä on tyttö herännyt itkemään kerran kaksi yöllä. Tänään soitankin neuvolaan ja käymme katsomassa korvat. Kun viime viikolla kävimme siellä lääkärineuvolassa, lääkäri sanoi että toinen korva aavistuksen punoitti, mutta ei vielä silloin ainakaan ollut tulehtunut. Nyt itse räkätauti ja yskä on mennyt menojaan, mutta jäin miettimään että oisko kuitenkin tullut sitten korvatulehdus jälkitautina ?! : /
 
Viimeksi muokattu:
Eroahdistukseksi kait lasketaan myös tuo äidin lahkeessa roikkuminen. Meillä ei neiti paljon itsekseen ole, vaan tulee aina sinne missä minä olen ja lahkeesta kiinni. Ja sitä pitkin sitten seisomaan. Eipä tarvi paljon kotitöitä tehdä =)

Ikuisuus, meilläkin nukuttiin päivällä vain noita 30 min. unia, mutta nykyään menee 2 h!!! Jätin ne aikaisimmat unet aamulla pois. Aamupalaksi puuroa ja ennen unia vielä maitoa. Maidon annan kun neiti jo rattaissa. Siihen sitten nukahtanut ja tosiaan kaksi tuntia putkeen nukuttu. Saattaa myös auttaa, ettei tällä hetkellä hampaita tulossa.

Kaura ei nyt vaikuttanut tuohon kakkaan. Oli siis keltaista ja todella löysää, joten ajattelin josko johtui siitä. Nyt kokeilen vielä sitä maidotonta margariinia, mutta saattoi tosiaan johtua vain hampaiden tulosta tuo ripuli. Toivottavasti!

Lettuja :p
 
sarina13, meillä ruoka on täysin paloina. Esim makaroni menee ihan kokonaisea, marjat kokonaisina, peruna ja kasvikset kuutioina... Poju ei suoraan nielaise ruokaa, vaan möyhentää ruuan ensin suussa. Pojulla on vasta kaksi hammasta, joten ilmeisesti imeskelee ruuat (?). Palapaistin tyylinen liha on ainoa, jonka soseutan pienemmäksi.

Meillä pojulla on eroahdistusta. Minun täytyy olla koko ajan näkyvissä tai jos menen toiseen huoneeseen, minun on koko ajan juteltava, muuten tulee itku. Eilen poju oli minun äitin sylissä ja siinä sitten heiluteltiin ihan näytiksi (kun halusin näyttää pojun uusia taitoja). Pojun suu meni ihan viivaksi ja toiselle tuli kiire äitin syliin.

-mervi-elina ja poju 10 kk
 
tehilla Onnea pojalle ryömimimään oppimisesta! Mä oon kanssa avannut pojalle tilin ja anoppi halusi avata omaan pankkiinsa myös pojalle tilin, johon laittaa sitten silloin tällöin rahaa. :)

sarina13 Meillä kanssa samanlaista lahkeessa roikkumista..:) Nyt on alkanut viime päivien aikana pitämään semmoista ininää, en tiedä onko se sitten jonkinlaista eroahdistusta..(?) Tuota lahkeessaroikkumista harrastaa kyllä myös miehen kanssa, ei vain mun.

Meillä ruuassa paloja aika vähän vielä, koska poika myös oksentaa jos antaa liian isoja paloja. 8kk ikäisestä kyllä ollaan harjoiteltu ja joka päivä harjoitellaan syömään isompia paloja, mutta oon ainakin toisen soseaterian antanut ihan sileänä, koska muuten vatsaan ei taida jäädä mitään..tosin poika meinaa usein aamupuuroakin yökkiä, vaikka iltapuuro menee hienosti. Banaani ja maissinnaksut taitaa olla ainoita, joista poika haukkaa kunnon palojakin, mutta niitä onkin helppo syödä. Eilen poika maistoi ekan kerran puolukkaa (soseutettuna), oli näkemisen arvoinen ilme! :D Mutta halusi silti lisää! Niin ja pojallahan on siis jo 6 hammasta, mutta silti on tuollainen sihtikurkku.

Poika kiipes yhtenä päivänä sohvalle, kun mies makoili pojan kanssa lattialla sohvan vieressä. Sohvalla oli kaukosäädin, johon poika on aivan hulluna, niin poika sitten kiipesi miehen päälle ja siitä sohvalle. :D Kyllä saa perään katsoa koko ajan!

Aamu alkoi taas 5 jälkeen. Tai reilun tunnin yritin poikaa vielä nukkumaan, muutaman kerran pinnasängyssä jo hiljenikin siihen malliin, että luulin pojan nukahtaneen mutta sieltä sitä taas noustiin pystyyn. Täytyy kai kokeilla myöhäistää nukkumaanmenoa, jos se auttaisi. Vaikka en usko auttavan, kun ennen laitettiin poika nukkumaan klo.21 (nyt klo.20.30) ja samaan tapaan poika heräili.

Meillä kanssa poika nukkui edellispäivänä yhdet päikkärit. Nukkui melkein 3h, mutta heräsi välillä itkemään. Just ja just pärjäis yksillä unilla, jos ne olis noin pitkät. Tuolloinkin meinasi sitten nukahtaa syöttötuoliin iltapuuron aikaan. Piti höpötellä ja kutitella koko ajan, ettei ois simahtanut kesken syömisen. :)
 
Pähkämö
sarina13 Meillä pikkumiehelle kelpaa kyllä vaikka millaiset palaset, jos vaan ovat tarpeeksi pehmeitä. Poika vissiinkin litistää / muussaa ruoan kielellään tai ikenillään ennen nielaisemista. Mutta, jos palaset ovat kovia niin alas eivät mene vaikka olisivat kuinka pieniä. Esim. keitettyä riisiä ei syö vaan alkaa sen päiväinen yökkiminen. :)

Kiitokset kaikille kakkavastauksista! :D
Meillä tuo pidempään jatkunut ripuli on hiljalleen loppumassa - olisivatko sitten hampaat vaivanneet. Aikaisemmin tosin hampaiden tulosta ei ole ripulia tullut, mutta taitaa näiden pienten kanssa kaikki olla mahdollista! : / Tai sitten se oli jokin ruoka-aine tai tai tai... Pääasia, että on ohi!
 
Huoh. Olipas lukemista :) Ihan neuvoksi, ei oo pakko totella :p tämän ikäiset tarvii yleensä vielä ne kahdet päikkärit. Toki jokainen tekee niinkuin tekee :) täällä poika nukkuu joskus kolmetkin.

Meille saapui korvakäytäväntulehdus! Oli kyllä niin välikorvantulehdusmaiset kivut etten ois tuota osannut epäillä. Saatiin jotain puhdistavaa ainetta korvaan ja sit pitää parasetamolia ottaa kolmesti päivässä. Näyttää olevan vähän paree jo poika, ainakin yöt menneet taas paremmin, minäkään en ole enää niin rikkipoikkiväsynyt. Jaksaa tehdä kotitöitä taas entisellä temmolla :) Mutta huomenna aattelin kuitenkin soittaa tk:hon että jos katsoisivat että onko korvat jo paremmat, että voiko lääkityksen lopettaa...

Juu tännekin on rantautunut eroahdistus, eli just sitä lahkeessa roikkumista. Välillä leikkii yksin mutta jos oon kulman takana keittiössä niin kohta alkaa kuulua ähinä ja poika ryömiskelee lahkeeseen kiinni. Syliinhän se pitää hetkeksi ottaa ja sitten taas leikkimään! :)

Jotenkin niin ihanaa ja toisaalta niin surullista kun toinen on alkanut niin hoksaamaan kaikkea, se ei ookkaan enää vauva!! Löytää lampun, heiluttaa päätä kun sanoo eieiei, kiljuu ja menee kovaa vauhtia miestä karkuun kun tietää että se saa sen kuitenkin kiinni. Ja kaikkea! Ihan uskomatonta... Minen halua että aika menee näin nopeaa..

Meillä syödään melko soseista ruokaa vielä, oon kyllä alkanut antamaan rakeisempaa. Jotenkin sekin meni niin nopeasti ohi tuo sosevaihe, tai siis en jotenkin huomannut että poika on jo tuon ikäinen, justiinhan se oli sen puolivuotta!

Nyt tiskien pariin! Poikakin kuului nukahtavan.
 
Päiväunista Mä olen tosiaan tyytyväinen, että tyttö nukkuu nuo kolmet unet päivässä, vaikkakin aamu ja ilta tirsat on lyhyet. Esikoinen täyttää keväällä 4v ja hänkin nukkuu vielä päiväunet, luojan kiitos :D :)

Mutta kuten sanottu, lapsia on erilaisia, toiset tuntuu pärjäävän vähemmällä kuin toiset. Ja toiset jopa vihaavat nukkumista. Meillä lapset ovat äitiinsä tulleet ja tykkäävät nukkumisesta :) Kovasti voimia heille joilla taistellaan päivittäin nukkumista vastaan.

Kurjaa, harmaata ja märkää. TYLSÄÄ!! valivalivalivalivalivali. Tänne ei tänä aamuna oikein muuta kuulukaan :D Toivottavasti teidän toisten päivä on paremmin alkanut!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Päiväunista vielä... eli meillä nukuttiin ennen kolmet päikkärit ja kerrallaan n. 30min. Joskus hyvinä päivinä joku unista saattoi olla tunnin mittainen. Nyt siis siirryttiin kaksiin päikkäreihin ja ainakin toiset ulkona. Nuo aiemmat kestääkin sitten sen kaksi tuntia ja myöhäsemmät puolisen tuntia.

Kiitos kaikille sose/pala vastauksista! Onnittelut niille joilla menee kaikki alas ja eiköhän me muut tulla perässä. Oli kiva kuulla ettei meidän neiti ainoa sihtikurkku.

Meillä herättiin ennen vain kerran yössä. Annoin silloin aina maitoa. Nyt viikon verran oltu ilman yömaitoja ja tyttö herää paljon useammin. Yleensä aika helpolla jatkaa unia, mutta välillä vähän vaikeampaa. Ei kyllä kauheasti itke, mutta touhuttaa sängyssä ja nousee seisomaan jne. Aamuyöllä ei sitten oikein muuten jatka unia, kuin ottamalla meidän väliin... Ei ole ikinä ennen nukkunut samassa sängyssä... Että ollaankohan menty ojasta allikkoon? Johtuuko tuosta maidosta vai onkohan nyt tällainen vaihe menossa? Eli jos antaisi maitoa niin sama touhotus olisi menossa. Kokemuksia?
 
Heippa kaikille
Mä en oo ehtiny ikuisuuksiin kirjoitella, vaikka oon käynyt usein lukemassa teidän juttuja.
Meillä käyty reilu viikko sitten 8kk neuvolassa. Mitat oli 71,5cm ja painoa 8310g. Hyvin siis kasvanut.
Ruokaa menee poikaan kuin pieneen veturiin ja toinen on koko ajan liikkellä. Seisoo ja kävelee tukea pitkin ja konttaa hurjaa kyytiä jos on hereillä. Paikoillaan ei malta olla paljoakaan.
Yöllä herätään kerran syömään aamuyöstä. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että voisi lopetella yömaidon annon, mutta kun toisella on selvästi nälkä, niin en viitsi vielä. Miehen kanssa sovittiin että joululomalla lopetellaan, kun hänkin on kotona.
Päiväunia meillä nukutaan kahdet. Toiset tällein kello 11 jälkeen ja toiset tuossa 15.30 eteenpäin. Molemmilla unilla nukkuu n. puolesta tunnista puoleentoista. Iltaunille mennään tuossa klo 20.30 jälkeen ja aamulla noustaan vaihtelevasti klo 7-8 välillä.

Piti kysyä teiltä jotka teette itse noita kasvissoseita niin kuinka te soseutatte perunan, nyt kun saa antaa jo paloja. Mä oon tähän asti jättäny paloiksi porkkanan kanssa ja lyöny pakkaseen, mutta se maku kyllä muuttuu pahan makuiseksi pakastaessa. Ja kumminkaan ei enää ihan hienoksi soseeksi viittisi vetää perunaa ja porkkanaa. Mietin että pitäisikö sitten keittää perunaruuilla perunat erikseen pikku-ukolle.

Minkäslaisia ruokia teillä syödään? Mä aina kaivan tuolta pakkasesta erilaisia sekoituksia. On peruna-porkkanaa, bataatti-kesäkurpitsaa, peruna-kukkakaalia, bataatti-kukkakaalia, tomaatti-kesäkupitsa-porkkanaa. Noiden lisäksi on pikkupusseissa herneitä, paprikaa, parsakaalia ja lihoista kanaa ja sikanautaa, joita sitten lisäilen aina ruuan sekaan. Välillä vain ajatukset lyö tyhjää kun yrittää miettiä mitä sitä laittaisi toiselle ruuaksi. Pakastemaissia meinasin kokeilla tässä jossain vaiheessa.

Mutta nyt on lähdettävä peseen pyykkiä ja vaihtaan pojan laatikkoon uusi vaatekerta ja laitettava 68 vaatteet pois :( Äkkiä se on kasvanut
 
Päiväunista: Poju nukkuu kahdet päiväunet. Aamulla ½-1 tunti ja päivällä 2-3 tuntia (yleensä 2). Kaksosten päiväunista muistan, nukkuivat vuoden ikään kahdet päiväunet ja sitten jäi nuo aamupäivän unet pois. Kaksoset nukkuivat tyttö 5v ja poika 6v asti päiväunet, noin 1½-2 tuntia. Ja sitten huom :attn: meillä poika lepäili vielä eskarissakin sen ½ tuntia, joskus nukkuikin. Meillä toi keskimmäinen poika omaa hyvät unen lahjat. Menee klo 21 nukkuun ja nukkuu mahdollisimman pitkään aamulla ja usein viikonloppuna nukkuu yli klo 10. Tyttö onkin sitten aamuvirkku, vaikka menee kanssa klo 21 nukkuun.

Ai niin vaatteista pari sanaa. Meillä nyt käytössä koko 80 ja ostin jo kokoa 86. Ja sitten lauantaina soviteltiin kuumeisesti pojulle tonttulakkeja, mutta esim name it-myymälän 2-5 vuotiaiden tonttulakki oli siinä ja siinä ja oman ikäisten (6 kk-2v) tonttulakki ei sopinut ollenkaan. Pojun pään kasvu menee keskikäyrillä, joten...?

-mervi-elina ja poju 10 kk
 
Viimeksi muokattu:
Tonttulakista Minäkin huomasin saman, pienipäiselle tehtyjä tuolla lindexillä :D Prismasta löysin viime vuonna passelin. Pehmeää puuvillaa (?) ja resori reunassa. En tiedä miksi, mutta mulla on jäänyt kammo niihin tonttulakkeihin joita oli silloin kun määääää olin pien. ;)

Joulu joulu joulu...:heart::heart: Esikoisen kanssa laitetaan kohta kortti tehdas pystyyn ja tehdään viimeiset kortit. Tulisipa jo joulukuu ja voisi pikku hiljaa laitella koristeita :p Ja lunta!!!

Huomaa, että olen tänään ollut sisällä koko päivän. Alkaa olla melkoisen yli hysteeristä touhua, niin äidillä kuin lapsilla :)
 
Mäkin oon miettiny että onko meiän esikoinen kovapäisyydensä lisäksi myös jotenkin suuripäinen :D koska KOSKAAN mitkään hatut ikä/koko-taulukon mukaan ei ole mahtunu sille päähän! Ihan normaalin kokonen pää sillä kyllä mun mielestä on, mut 1-2v ostin sille 2-4v kokoja jne... Ja tonttuhatut tuntuu olevan tavallisiakin hattuja pienemmällä mitoituksella!

Joulu joulu joulu.... Mä annoin itelleni jo luvan laittaa yhdet "jouluvalot". :xmas: On niin pimeetäkin ettei millään malttanu oottaa enää yhtään kauemmin. Tosin viikon päästä pidetään kavereiden kanssa pikkujoulutkin, joten sekin oli ihan hyvä syy ne valot ripustaa.

Täällä on kans letuilla herkuteltu muutaman kerran. Olen tehny taikinan Keijun kauramaitoon, suolattomana. Vichyllähän vois kans tehdä maidottoman lettutaikinan, mutta sitä en ole koskaan kokeillu. Kovasti tyttö tykkää letuista!

Sit mokasin oikein kunnolla... :ashamed: Jokin aika sitten ostin maustamattomia broilerisuikaleita, keitin ja soseutin ne ja pakastin jääpalamuoteissa. Olin niitä useammankin kerran heitelly tytön ruuan sekaan kunnes toissa päivänä ensimmäisen kerran maistoin sitä lihaa, se oli ihan järkyttävän SUOLAISTA!!!!!! Mulla ei ollu käyny mielessäkään että niihin ois lisätty suolaa, kun olivat maustamattomia, ja juu, pitäs aina kaikki maistaa ensin ite, mut yleensä vaan tökkään lusikalla, jossa ruokaa, kämmenselkääni ja testaan niin onko kuumaa... Nyt sitä tipahti isompi nokare kädelle ja nuolasin sen pois ja :O Tyttö on kyl ollu mun mielestä ihan kunnossa, että tuskin sit tuollanen satunnainen suolan saanti kauheen haitallista on...

Yöt menee 1-2 herätyksellä ja ilman maitoa ja vettä! Yleensä nukahtaa nopeesti uudestaan, joten pientä helpotusta ilmassa... Sarina just noin minäkin tuosta maidon pois jättämisestä ajattelin, kuin mitä kirjoitit. Paha tosiaan tietää, että oisko ollu ihan samanlaista hulinaa jos sitä maitoa ois vielä juotu, että onko nämä levottomat yöt vaan jotain kehitykseen liittyvää vai mitä, eikä mitenkään liity siihen ettei anna maitoa. Tuo eroahdistushan se varmaan ainakin yhtenä kummittelee. Tsemppiä sinnekin!

Ja meiänkin aamut alkaa YÖLLÄ 5.30, jollon otan tytön viereen ettei herättäis veljeään ja sitten painitaan 0,5-1h kunnes tyttö aina lopulta vie voiton ja pakko nousta sängystä. :mad:
 
Moikka!

Ollut vähän hulinaa. ensinnäkin tytölle tuli viikossa neljä uutta hammasta, nyt siis suussa kahdeksan hammasta. Melkoinen tahti ja se kyllä näkyi meidän öissä.

Yöt menee vaihtelevasti. Välillä tyttö nukkuu 11h putkeen ja esim. toissayönä huusi kurkku suorana kolme tuntia. Annoin lopulta vesi-maitosekoitusta mutta sekään ei oikein rauhoittanut. Viime yönä tyttö huusi 30min. ja heräsi sen lisäksi neljä kertaa nukahtaen helposti uudelleen. Että illalla ei koskaan tiedä, mitä yö tuo tullessaan. Outoa on se, että olipa yö millainen tahansa niin tyttö nukkuu silti joka päivä vain 2 x 30min. Eli vähillä päiväunilla mennään edelleen, tuskin nää unet tästä koskaan pidentyy, kun näillä menty jo 3kk ikäisestä lähtien. Hurjilta kuulostaa joidenkin teidän lasten päiväunet! Ihanko oikeasti tuollaisia 2-3h päiväunia on edes olemassa? :D

sarina mihin aikaan aamusta ne teidän ekat unet oli, jotka jätit pois? Meillä tyttö herää aamulla klo 6 ja ekat päiväunet alkaa yleensä 10-11 välillä. Toiset unet on 14.30 yleensä. Ei oikein voi venyttää noita ekoja unia että tyttö käy riittävän aikaisin noille toisille unille. ja vaikka joskus on venynyt noi valveillaoloaika niin päiväunet ei ole yhtään venyneet. Ja tyttö herää aina 30min. jälkeen ihan sekunnissa, silmät rävähtää auki ja tyttö on taas tarmoa täynnä. Yritä siinä sitten hyssytellä lasta takaisin uneen kun suu käy kuin papupata ja kaikki raajat heiluu... Mutta täytyy vaan hyväksyä, että lapsia on erilaisia ja toiset nukkuu vähemmän kuin toiset. Onneksi meilä yöt on pääosin hyviä ja tyttö käy iltaisin ajoissa nukkumaan niin saa omaa tai kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa iltaisin.

sanv paranemisia pojalle! Toivottavasti tulehdus on helpottanut ja poika on pian taas terve!

Ruoka menee suht kokkareisena. Monet kaupankin 8kk soseet menee sellaisenaan alas, mutta riisit takkuaa meilläkin ja liian isot spagettipalat. Puuro meillä on alusta asti mennyt ihan tavallisena kaurapuurona.

aani oho! :O Enpä minäkään useimmiten maista tytön ruokia kun niitä teen... kokeilen vaan ruuan lämpötilaa. Onneksi nyt huomasit asian!

Eroahdistus vaan kasvaa ja nukuttaminen iltaisin on yön ja tuskan takana. Tyttö ei antaisi mun mennä minnekään sängyn vierestä ja heti jos otan askeleenkin pois päin niin alkaa karjunta. Tosi hankalaa nukuttaa vaikka tyttö olisi kuolemanväsynyt. Aiemmin iltanukahtamiset menneet suht hyvin joten nyt otettu kyllä takapakkia, mutta olen kuitenkin aina yrittänyt, että tyttö nukahtaa lopulta itsekseen ilman, että olen sängyn vieressä.
Tyttö oppi joku aika sitten juomaan nokkamukista. Osaa kallistaa mukia ja imeä vettä mukista. Vesi alkoi maistua vasta tuon hoksaamisen jälkeen, tuttipullosta ei ole ikinä vettä juonut. Osaa toki juoda myös venttiilittömästä pullosta, mutta silloin tyttö monesti vaan odottaa, että vettä valuu suuhun ja sylkee tavaraa samaa tahtia ulos. :D
 
Moikka taas täältäkin!

Eroahdistusta havaittavissa myös täällä! Ilmenee niin, että huuto alkaa lähes samantien, jos menen toiseen huoneeseen tai vessaan, eikä näe mua : / Sama jos poju on miehen (tai jonkun muun kanssa) ilman mua, menee kaikki tosi hyvin, eikä mitään ongelmaa, mutta samantien kun mä tulen näköetäisyydelle alkaa järjetön kitinä/itku ja mun syliin on päästävä HETI!! :eek:

Unista Meillä yöt on menneet varmaan jo reilu kuukauden tosi hienosti. Poju herää yöllä kerran, 4-6 välillä juomaan 100ml maitoa, muuten nukkuu klo. 20-(7.30)8! Nukahtaa hienosti itse omaan sänkyynsä maidon jälkeen! Viime yö oli kuitenkin poikkeus ja poika heräili vähän väliä itkeskelemään :confused: Ensimmäisen kerran heräsi jo klo. 22 ja valvoikin melkein tunnin höpötellen sängyssään.. Siitä sitten muutaman tunnin välein aamuun asti : / Jokohan me saatais lisää hampaita, noiden kahden seuraksi..

Ruoista Poika syö pääosin tällä hetkellä noita kaupan 8kk soseita ja hyvin menee alas isommatkin palat. Ainoastaan välillä saattaa kaivella isommat makaronin palat suustaan! Nyt on muutamina päivinä saanut samaa ruokaa, kun mekin on syöty, tietenkin mahdollisimman maustamattomana, mutta voi pojat, että on pojalle maistunut nuo meidän ruoat :p Viikonloppuna oli mökillä syönyt jo kaalilaatikkoakin, vaikken edes tiedä saako sitä tämän ikäiselle antaa, mutta hyvin oli kuulemma maistunut, eikä mitään oireita tullut! Samoten sai mun mummilla riisiä, kanaa ja kermakastiketta, eikä mitään oireita!! Paljon on syönyt jo ruokia missä maitoa tai kermaa, eikä ole oireillut mitenkään =)

Päikkäreistä Meillä nukutaan edelleen kahdet unet. Aamupäikkärit 10-11 välillä tunninsta-puoleentoista ja toiset päikkärit 13-16 välillä tunnista-kahteen. Jos illalla ollaan autolla liikkeellä, saattaa torkahtaa, mutta muuten mennään noilla kahdilla.

Huomaa, että on marraskuu ja Joulu lähenee, kun rupee näitä hippaloita ja pippaloita olemaan taas joka viikonloppu :xmas: Huomenna olis mun työpaikan joka vuotiset bileet, jotka alkaa jo heti aamusta ja firma maksaa vielä hotelli yöpymisen kaikille! Mä menen vielä sitten sunnuntaina töihin, joten vauvatonta aikaa mulla taas huomis aamusta aina sunnuntai iltaan asti.. Poju jää isänsä kanssa pitämään taloa pystyssä :D
 
NuuNuu, noihin ruokiin saat mukavasti vaihtelua maustamalla! Sipulia, valkosipulia, valko- ja mustapippuria, persiljaa, tilliä, paprikajauhetta, tomaattia, palsternakkaa... Lisukkeena välillä riisiä, nuudeleita tai makaroonia tai perunaa, jos ei ole jo soseen seassa.

Meillä tyttö syö vaihtelevasti vähän kaikkea: omatekosia soseita, samaa ruokaa kuin itekin ja valmissoseita. Välillä sormiruokana,välillä lusikalla, välillä voi olla kokkareita, välillä pitää olla ihan silosta. Millä päällä neiti millonkin sattuu olemaan. ;)

Voikohan tuo eroahdistus vaan loppua kuin seinään?? Meillä on ollu sitä kuukauden päivät ja nyt eilen tyttö oli ihan "outo", isä kelpas, ei välittäny tuon taivaallista olenko paikalla vai en, leikki pitkiä aikoja yksinään, konttaili pitkin taloa ja tutki huoneita. Ei syliinsyliin-kitinää, ei lahkeessa roikkumista, ei raivareita joka asiasta, söi hyvin, nukku hyvin, nukahti hyvin. :O Yhden päivän perusteella ei tietysti mitään vielä voi päätellä, mutta kyllähän tuo vaihe vois pikkuhiljaa mennä ohi!

Dolly, kaali kuuluu nitraattipitoisten ruokien listalle (kaalit, lehtisalaatti, keräsalaatti, punajuuri, lanttu, nauris, pinaatti) joita ei sais antaa alle 1v, mutta ei varmasti tuosta yhestä kerrasta ollu mitään haittaa! Syöttihän täälläkin joku lapselleen sitä suolattua lihaa eikä siitä mitään tullu. :whistle:

Vedänpä heti sanani takasin... Tuossa tyttöä syöttäessä lueskelin sitä listaa ja siinä puhutaan ainoastaan kiinankaalista, ei siis mitään keräkaalista. Tietäiskö joku meneekö se oikeesti noin? No höh! Minähän oisin voinu antaa monet kerrat tytölle kaalilaatikkoa!
 
Viimeksi muokattu:
Mies ehdotti minulle perjantaina, että lähtisin vaikka vanhemmilleni lepäileen. Jättäisin lapset ja koko huushollin miehen hoidettavaksi ja lähtisin vuorokaudeksi pois kotoa. En ole kyllä kokenut oloani väsyneeksi, vaikka raskausaikana en nukkunut juuri ollenkaan (5 kk) ja nyt sitten on muuten vaan tullut valvottua. Pojuhan nukkuu klo 21-8, mutta en osaa mennä tarpeeks aikaisin nukkuun ja sitten aamulla olen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, herännyt isompien lasten kanssa ja laittanut heitä kouluun. Mutta joo, mieheni siis ehdotti tätä viikonloppua ja ensin olin ihan että pitäiskö ilahtua vai loukkaantua... : / Pitkän pohdinnan tuloksena päätin sitten, että lähden tänään vanhemmilleni ja olen vuorokauden pois kotoa. Meillä poju on niin kovasti minun perään, että on ihan hyvä nähdä, että miten pärjää isin kanssa. Isommat lapsetkin pitävät nykyään niin itsestään selvänä, että äiti on aina kotona, että tekee hyvää heillekin. Jännityksellä lähden nyt kotoa. Katsotaan nyt, että pärjäänkö minä 24 tuntia ilman lapsia ja omaa kotia!

-mervi-elina ja poju 10 kk
 
Mervi Tietysti ilahtua :) Tärkeää se on isälle ja lapsillekin saada "kahden keskistä aikaa" :) Saitko itse nukuttua, tai muuten vain levättyä, ilman että koko ajan pohdit miten kotona sujuu?

Meillä tyttö on tainnut jättää aamu tirsat pois. Toki autoillessa nukahtaa, mutta niin se tuppaa tekemään joka kerta autossa. :)
Nyt siis tyttö heräilee seitsemän maissa ja menee tuossa kymmenen jälkeen pitkille päiväunille ( noin 3 h ) ja sitten illasta ottaa tirsat. Tänäänkin nukahti sohvalle jo haalaria pukiessa :):heart: Sen kun sitten kantoi vain ulos vaunuihin.

Viikonloppu ollut pitkästä aikaa loistava, ollaan vietetty perheen kesken "laatuaikaa" ( että minä inhoan tuota sanontaa :D ) . Mieskin on touhunnut esikoisen kanssa kaikenlaista ja esikoisesta näkee kuinka se on nauttinut :heart:
 
Tonttulakeista Oon ostanut pojalle käytettynä H&M:n tonttupuvun, ja ainakin vielä lakki mahtuu ihan hyvin, puku taas on alkaa olla jo vähän tiukka, saa nähdä mahtuuko enää jouluna. No, ei ollut onneksi kallis. Ostin pojalle kurahousutkin kokoa 80cm, että ei heti kastu haalari kun konttailee ulkona. En vaan tajunnut, että ois pitänyt ostaa jo isommat, koska toppahaalarin päälle vedettynä nuo on jo ihan liian pienet!

aani Teilläkin tosi aikaisia aamuja! |O Meillä poika heräilee nyt melkeinpä joka aamu 5 jälkeen, mutta oon yrittänyt puoliväkisin nukuttaa vielä uudestaan. Yks aamu siihen meni 1h 15min (alkoi jo itestäki tuntua, että onkohan täs mitään järkeä...et noustaan sitte), mutta sitten poika yhtäkkiä nukahtikin ja nukkui 7.45 asti! On vaan tosi vaikea ite enää nukahtaa sen jälkeen kun on toista laskenut sänkyyn takaisin makuulleen suurinpiirtein sata kertaa..

En tiedä sit mistä nuo aikaiset heräämiset johtuu. Ollaan nyt oltu ilman yösyöttöjä ja oonki miettiny, onko se syynä, että poika jotenki niihin aikoihin kumminki kaipailis tissiä. Muutamana iltana oon laittanut pojan myöhemmin nukkumaan, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Toivottavasti tää on ohimenevä vaihe!

ikuisuus Teillähän on tytöllä jo aikamoinen purukalusto! :D

Dolly04 Ihanilta kuulostaa teidän yöt! Musta tuntuu, että meillä ei tulla koskaan nukkumaan mitään 11-12h yöunia, poika kun tuntuu meinaavan, että reilu 8 tuntiakin riittää...

mervi-elina Kuulostaa mukavalta, että saa ite vähän huilata. Pitääköhän kanssa ehdottaa miehelle samaa...:)
 
Pähkämö
Ihanaa, eilen saatiin maa valkoiseksi! :)

Pikkumies harjoittelee ilman tukea seisomista. Esim. sohvaa vasten seisoessaan nostaa kädet ilmaan ja hetken huojuu pystyssä kunnes pyllähtää pepulleen. =) Jatkuvasti on myös menossa keittiön kaapeille tonkimaan, osaa siis avata alakaappien ovet. Ja on oppinut kiipeämään portaissa tosi sujuvasti - salamana kipaisee yläkerran suuntaan, kun silmä välttää. Onneksi ei ole vielä tipahtanut, mutta tarkkana saa olla, sillä portaissa kiipeily kiinnostaa nyt kovin, kun kiipeilytaidon kerran oppi.

Perjantaina oli 9 kk synttärit... =)
 
Kuulumisia täältäkin! On tainnut vierähtääkin yli viikko kun viimeksi kirjoittelin... Eroahdistusta, lahkeessa roikkumista, hampaita, nuhaa ja huonoja öitä kuuluu meille :) Eli kitinää kuuluu, mutta sitten myös riemun kiljahduksia. Poika on tosi reipas ja vauhdikas eikä pysy hetkeäkään paikallaan; konttaa täysillä, kiipeää minne ylettyy ja kävelee tuella ja tutkii kaikkea. Ihana hymypakkaus :heart:

Mutta tosiaan nyt on taas reilu viikko ollut yöt aika hurjia enkä oikein tiedä miksi? Yksi uusi hammas tuli viime viikolla, mutta ei sekään nyt sentään taida noin paljoa vaivata. Ja kun heräilyä oli tunnin välein muutaman yönä, lipsuin tietty tissiä antamaan (VIRHE :) ) ja nyt sitten luulee saavansa tissiä aina kun herää... Iso takapakki unikoulussa siis, uudelleen on aloitettava, kunhan tervehtyy.

Imetän edelleen varmaan 10 kertaa vuorokaudessa, puolet kerroista taitaa olla juomista ja loput tuttina oloa. Kai se siitä sitten joskus alkaa vähentyä, vielä ei ole onneksi itsellekään alkanut tuntua rasitteelta. Olin muuten edellisperjantaina poissa kotona klo 15-01 ja olipa tissit vähän (=kivikovat pallot) täynnä, kun poika heräsi sitten vasta kolmen maissa yöllä syömään. Hyvin oli poika pärjännyt, mutta näillä imetysmäärillä en kyllä enää oo poissa muutamaa tuntia enempää...

Nyt hetkeksi kirjan pariin, kun takiainen nukkuu

Mini ja poika 8,5 kk
 

Yhteistyössä