Helmivauvat 2010

mervi-elina Ihana kuva :heart: Meilläkin "syödään" nykyään leikkikaaren jalkoja :D

Mä päätän myös joka aamu, että tänään menen ajoissa nukkumaan! Monesti päätän meneväni nukkumaan samaan aikaan kun poika, mutten vielä kertaakaan ole päässyt :ashamed: Jotenki sitä illasta joko piristyy tai sitten ei vaan malta mennä nukkumaan, kun olis sitä omaa aikaa :/ Aamulla sitten aina väsyttää, ja paljon |O Että niitä aikoja odotellessa, kun voi vaan aamulla laittaa lastenohjelmat pyörimään ja jatkaa itse unia :D

Täällä tais myös eilen olla vähän mahanväänteitä :( Kuuntelin, kun poika nukkui niin mahasta kuului hirvee meteli ja samaan aikaan poika unissaan itkeskeli.. Toissapvänä sai maistaa isältään vähän vesimeloonia, joten tiedä olisko sitten se aiheuttanut mahanpuruja, kun muuten mitään normaalista poikkeavaa ei ole saanut.

Nyt on reilu viikko jo syöty liha-sosetta ja hyvin maistuu :heart: Alotettiin kinkku-kasvisherkulla ja tänään maistellaan sitten kasvis-broileri-sosetta!

Te jotka syötätte kaupan valmis-soseita, mitä merkkejä suositte?
Mä olen syöttänyt Pilttiä, Bonaa ja Muksua ja eilen sitten kaupassa silmään osui Semperin soseet. Oli pikkasen halvempia, kun nuo edellä mainitut ja esim. broileri-kasvis-soseessa oli enemmän energiaa ja proteiineja, kun vastaavassa Piltin. Päädyin kuitenkin Pilttiin, kun on "tutumpi".

Jos olis aikaa ja jaksamista tekisin kyllä nuo soseet itse, sen verran niihinkin palaa rahaa
:ashamed: Mä oon nyt käynyt kerran viikossa Cittarissa ostamassa pojalle viikon eväät ja aina menee se n. 30?!! Ostan siis Tuttelia sen 10 x 0,5l, hedelmä/marjasosetta x 7, lihasosetta x 7 ja vielä vellit x 7. Kivasti saa rahaa palamaan :/

Jahas, meillä heräiltiin ekoilta unilta, on siis mentävä :wave:
 
Dolly04 jos yhtään lohduttaa niin meillä juodaan pelkkää korviketta ja rahaa menee joka 3. päivä 60e!! Joudumme ostamaan Neocatea apteekista ilman Kela korvausta. Huomenna maitoaltistus, joten asia hieman eteenpäin, muttei sekään vielä vaikuta tuohon Neocaten Kelan korvattavuuteen...
 
onpas täällä kirjoteltu ahkerasti =) ollaan oltu mökillä nyt 4 päivää ja rupee tää helle jo vaikuttaa poitsuunkin kun alkaa olla yliväsyny tähän kuumuuteen :| hyvin on muuten menny ja itikoiden ja paarmojen pistoilta on lapsi välttyny tosi hyvin,äiti ei niinkään :eek: .On melkein koko tää aika vietetty pelkällä vaipalla kun tuntuu että ei paljon vaatteita tarvi.Mäkin kävin heittämässä talviturkin pois kun vesi näytti 24 astetta ni jopas tarkeni :LOL: Huomenna kotia kohti ja sitten taas parin viikon päästä uusiin reissuihin B)
 
Pikaisesti 6 kk neuvolakuulumisia.

Paino 9750 g
Pituus 66 cm

Eli hyvin on tullut painoa. Ehkä liikaakin, kun meille vihjailtiin maidon korvaamista vedellä. ;) Puurohiutaleet saa nyt vaihtaa ihan tavallisiin hiutaleisiin eli ei enää "muksupuuroa".

-mervi-elina ja poju 6 kk
 
Meillä hoksattiin selältä mahalleen kääntyminen eilen oikein kunnolla! Tyttö on siis molempiin suuntiin kääntynyt jo aiemmin, mutta viime yönä kääntyili mahalleen ja tänään on kääntynyt jo ties kuinka monta kertaa. Raukka ei vaan enää muista, miten käännytään takas selälleen, niin isä ja äiti joutuvat vähän auttamaan... :D

Ja riisipuuro maistui tänä aamuna ihan hyvin! Tein 1/2 dl veteen puuron ja rinnalle 1/3 purkki päärynäsosetta ja melkein koko annos meni.

mervi-elina hienot 6kk mitat pojulla!

Dolly koitan ostaa sellasia hedelmäsoseita, joihin ei ole lisätty sokeria. Pilttiin esim. valitettavasti on...

Mulla alkoi eilen kauhea hammassärky niin menen kohta kovasti kammoksumaani hammaslääkäriin. :|
 
Niille, jotka tekevät itse soseita! Sain neuvolasta vinkin hedelmäsoseiden tekoon. Eli keitetään ensin hedelmä-/marjaliemi. Liemi otetaan talteen. Liemeen sitten sekoitetaan perunajauhoja. Tehdään siis kiisseli. Sitten kiisselin joukkoon sekoitetaan hedelmiä, tms. Esimerkiksi raakaa persikkaa voi rahnuttaa kiisselin sekaan. Ja sitten! Soseen pinnalle voi ripotella vähän hedelmäsokeria. Siis vain pinnalle, mutta ei sekoiteta soseen joukkoon.
 
5kk neuvolassa käyty.

Painoa 7,775kg (synt. 2860g)
Pituutta 67cm ( synt. 48cm )
Pää 42,8 cm (synt. 34,5cm )

Neuvolantäti kehui tyytyväiseksi tytöksi, ja sitä tuo kyllä onkin. Tyttö "höpötti" ja päristeli tädille, ihan kuin näyttääkseen kaikki temppunsa. :D Jos ei touhottanut lattialla niin sitten imeskelee varpaitaan oikein maiskuttaen :LOL: Kiukkua ei tullut rokotteestakaan, onneksi.

Saatiin "lupa" viljoille ja lihoille, pähkäilin ja arvuuttelin, mutta taidan aloittaa viljoista. Näin saisin sitten aamu- ja iltapuuron käyttöön. Esikoiselle tein ihan tavan hiutaleista ja näin ajattelin tarjota tytöllekin.

Helle jatkuu, ihanaa ja kamalaa :heart: :saint: yöt on onneksi saatu nukuttua.

Onnea ikuisuuden tytölle uudesta taidosta! :flower:
 
Pähkämö
5 kk neuvolassa käyty. Pituus 67,3 cm ja paino 8820 g. Poika naureskeli neuvolantädille pitkät pätkät kunnes mokoma täti tuikkasi piikit kumpaisenkiin jalkaan.
:D

Eilen maisteltiin ekan kerran isojen poikien ruokaa - kasvisnaudanlihasosetta =). Hyvin tuntui maistuvan!
 
Hyvän kokoisia vauveleita teillä! :)

Meillä poika hokasi tänään kuinka käännytään toistakin kautta vatsalleen. Vähän on tuo taito alkanut haitata uniakin välillä, kun sängyssäkin pitää kääntyillä! :)
Meillä ei varmaan koskaan nukuta kunnon öitä, kun nyt alkaa uudet opitut taidot alkaa haitata unia. Viime yönä oli pisin unipätkä 1h 45min... :/ Lieneekö syynä ollut sosemaistelut, kun kolmena päivänä ollaan maisteltu peruna-kukkakaalisosetta ja eilen vielä vähän luumusosetta. Päikkäreitä poika (ja äiti) vetelikin sitten 2,5h! :D
 
bebo, ei nukuta meilläkään, mikäli se jotenkin lohduttaa... Heräillään hikeen, nälkään, janoon jne. moooonta kertaa yössä, en enää edes viitsi kelloa sillä silmällä seurata, vaan poika uneen keinolla millä hyvänsä mahdollisimman pian... Onneksi ei halua valvoa yöllä vaan nukahtaa kun "ongelma" on hoidettu.

Mä olen kanssa ajatellut ihan tavallisella Elovenalla aloittaa puurokokeilun ehkä ensi viikolla. Esikoiselle syötettiin noita jauhepuuroja ja en haluaisi lähteä siihen enää. Ne on kalliitakin ja jotenkin ihmeellistä mössöä mun mielestä.

Nyt on pojalla passi. Lähdetään Viroon ensi viikolla ja oli siis pakko hankkia. Hieno kuva tuli passiin, mutta eipä taida olla kovin näköinen enää parin vuoden päästä.

Nyt mansikoiden pakastukseen!
 
Tänäänhän on ollut oikea neuvolapäivä! Ja komeankokoisia vauveleita!!
Meiltä 4kk neuvola terveisiä. Kasvu oli nyt vähän tasaantunut, niin vähän arvelinkin. Aikaisemmin tuntui, että poika kasvoi ihan silmissä. Nyt mitat oli 8250g ja 69cm, eli pitkä poju on :)
Mä olen vähän seuraillut, että karsastaako pojan toinen silmä sisäänpäin, ja nyt lääkäri arvuutteli vähän samaa :| Mulla itselläni on karsastusta ja siksi oon aika tarkkaan pojun silmiä seuraillut. Lääkäri laittoi lähetteen silmäpolille, katsovat siellä sitten tarkemmin. Toivoisin niin, että ei pojalle tulisi karsastusta, mutta minkäs sille sitten voi :/

Meillä poitsu on ollut ihan pelkällä rintamaidolla vielä. Yöt on alkaneet olemaan nyt aika levottomia ja mietityttää, että eikö se maito nyt enää pidä kylläisenä?? Mitä mieltä olette voiko kiinteiden antamisen aloittaa puurosta sit kun poitsu on 5kk?
 
heippa...
Kaamee ukkosen ilma oli äsken, ja meinas jo ihan oikeesti pelottaa :eek: no onneks se vähän puhdisti ilmaa, niin voi taas hengittää...vaikka sisällä edelleen 30astetta lämmintä... |O

Tänään käytiin sitten 5kk neuvolassa, ja huomenna poika sit onkin jo 5kk ikäinen, kylläpä aika rientää :snotty: :'( mun pieni vauva... ;)
Poika päristeli ja jutteli niin hirmuisesti neuvolatätille että ei ees huomannu ku täti pisti sen rokotteen :LOL:
Ja tässä mitat
5kk
pituus: 67,5cm
paino: 7920g
nuppi: 41,5cm

Painoa olis saanu tulla kuulemma enemmän ku kuukaudessa on tullu vaan 700g... no pitää tissiä tarjota nyt vähä enemmän... Ja nyt sitte voi rueta lihasoseita ja puuroja aloittelee :D

mervi-elina millä puurolla ja millä lihasoseella aloititte? ja kuinka paljon annoit niitä ensimmäisen kerran?

Onko kukaan antanut vauvallensa mansikkaa?? uskaltaisikohan antaa, ku nyt näin kesä aikaan meilläkin niitä tulee??
Ja eikös vauvalle jo uskalla syöttää kiisseliä? siis omatekoista? kun siinähän on vaan vettä, perunajauhoja ja mustikat(kun sokerin jättää pois)...
 
Mansikassa taitaa olla ikäsuositus vasta +1v. Se voi olla rajusti allergisoiva?

Korjatkaa jos olen väärässä?! :attn:

Muoks. mutta siis kiisseliä voi kyllä tehdä ja antaa, minäkin tein tänään. Hyvin maistui vaikka mustikan kuoret jäi vähän isoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja matami-mimmi:
Mansikassa taitaa olla ikäsuositus vasta +1v. Se voi olla rajusti allergisoiva?

Korjatkaa jos olen väärässä?! :attn:

Muoks. mutta siis kiisseliä voi kyllä tehdä ja antaa, minäkin tein tänään. Hyvin maistui vaikka mustikan kuoret jäi vähän isoksi.
Mun mielestä taas nykyään suositellaan,että mitään ei vältellä vaan kaikkea vaan annetaan niin siedätetään samalla.. aikasemmin kyllä mansikassa tuo 1v oli ikäsuosituksena,mutta en ole varma,että voi olla vieläkin?!
Itse kyllä varmasti antaisin hiukan edes maistaa..kunhan nyt edes päästäs niitä soseita alottelee :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja krisu:
Alkuperäinen kirjoittaja matami-mimmi:
Mansikassa taitaa olla ikäsuositus vasta +1v. Se voi olla rajusti allergisoiva?

Korjatkaa jos olen väärässä?! :attn:

Muoks. mutta siis kiisseliä voi kyllä tehdä ja antaa, minäkin tein tänään. Hyvin maistui vaikka mustikan kuoret jäi vähän isoksi.
Mun mielestä taas nykyään suositellaan,että mitään ei vältellä vaan kaikkea vaan annetaan niin siedätetään samalla.. aikasemmin kyllä mansikassa tuo 1v oli ikäsuosituksena,mutta en ole varma,että voi olla vieläkin?!
Itse kyllä varmasti antaisin hiukan edes maistaa..kunhan nyt edes päästäs niitä soseita alottelee :kieh:

Voi tosiaan olla, että nykyään suositellaan. Ne muuttuu aina muutaman vuoden välein. Kolmisen vuotta sitten ei suositeltu.

Krisu :hug: Pian tekin pääsette herkuttelemaan :)
 
Hei!

Täällä vireystaso nollassa. Poika ollut kiukkuinen ja itse väsynyt. Eilenkin oli sellaiset itkusessiot että oksat pois. Tais olla joku paikka pipi (masu) oli vähän sentyyppistä meinikiä. Sit tulikin sellainen limaklönttikakka.. Ja se ei auta että molemmat ollaan ihan hikisiä. Eilinen ukkonen löikin meidän taloon.. :eek: Onneksi oli varauduttu, kun edelliskesänä sama juttu. Silloinkaan ei särkynyt kuin antenninvahvistin (töpselit oli pois seinistä, mut antenni ei. Onneksi oli se vahvistin välissä, ois voinu mennä telkku) ja ylijännitesuoja,ja jääkaappi kärsi rytmihäiriöistä muutaman päivän.. NIIN, että nyt meni ehkä vaan se ylijännitesuoja.

Ja meillä kaivon kaa ongelmia.. Ilmeisesti me on juotu paskavettä jossa myös yksi kuollut rotta kelluu... :eek: :eek: :x :x . IHME ettei mahat sekaisin! Vai onko totuttu... Viime syksynä pestiin ja huollettiin kaivo, mut tossa välillä on toinen kaivo josta EI PITÄNYT mennä vettä tohon puhtaaseen, mutta taisi mennäkin. Nyt liitokset purettu ja kaivo pestävä ja desinfioitava taas. Käyttövedet on nyt sitten keitetty. Toivottavasti riittää.

Tuosta pojan kiukkuisuudesta vielä. POika ei oo paljoa itkeskellyt eikä kiukutellut, niin nyt sitä on heti paniikissa että mikä hätänä.. Että kyllä tämän 4kk on niin helpolla päässyt tuon kanssa. Joku sanoikin että kaiklle annetaan sellainen lapsi jonka ne kestää ja kykenee hoitamaan... Pitänee meillä paikkansa :ashamed:

Ainakin tämä aamu näyttää armollisemmalta kelin suhteen, vaikka hellettä kai luvassa..
En tykkää, mutta nauttikaa te jotka tykkäätte! B)
 
Ja ahditus ahdistus!!! Pitäisi tehdä se hoitopaikkahakemus. Mä olen pihalla niiden termien kanssa. :ashamed: Eikä meille käy kuin yksi hoitopaikka, muutoin jouduttais ajamaan 160km/pv hoitokyytejä.. :eek: Eilen yritin soittaa sinne päiväkotiin, ei vastattu. Mä olen kyllä niin pihalla etten osaa edes kysyä mitään. Mä kun luulin että lapsi saa hoitopaikan ja viedään hoiton, simple as that. Mutta nyt pitäiskin tietää montako päivää/kk ja montako tuntia yms.
 
nappi87, aloitin riisipuurolla, ½ dl annoksella. Lihasoseissa aloitin kanalla. Olisiko ollut 1 ruokalusikallinen aluksi.

Minä olen antanut pojulle mansikkaa. En ole edes keittänyt. Olen ihan raakaa mansikkaa haarukalla mössönnyt. Jotenkin en ole edes osannut ajatella, ettei saisi antaa, kun noissa marjasoseissa (ikäsuositus 5-6 kk) on mansikkaa. Meillä ei ole pojun iho reakoinut mansikkaan.

Eilen poju söi ensimmäisen rakeisen kaurapuuron. Kaurapuuroa meni noin vaatimattomasti 1 dl kerralla. Ja muutenkin olen nyt keittänyt porkkanaa, jonka jätän hiukan rakeisemmaks. Rakeista porkkanaa olen antanut 1-2 tl päivässä. Kaikki menee kurkusta alas! Mutta pojun paino kertookin kaiken... :LOL: :ashamed: :heart:

-mervi-elina ja poju 6 kk
 
Meillä 5 kk neuvola takana:

pituus 65 cm
paino 8930 grammaa
päänympärys 45 cm

Naurattaa vaan, kun tuon meidän neljävuotiaan päänympärys on 48 cm. Kohta saa olla tarkkana, että mikä on kenenkin hattu.

Tällä viikolla alettu kääntymään selältä vatsalleen useita kertoja päivässä.Myös päristely on opittu ja ääneen nauraminen. Soseita ja velliä menee enimmäkseen, ei oikein välitä maidosta.
 
Mini77 Lohduttaa kyllä, kun kuulee ettei muillakaan oo niin helppoja öitä! Meillä poika välillä vaatii syötönki jälkeen nukuttelua...ei onneks usein. Ja välillä oon silitellyt jopa 40min poikaa takasi uneen..hohhoijaa..rasittavinta on kun saa pojan nukutettua ja kömpii ite peiton alle niin toinen herääkin 10 min päästä. Viime yö onneks oli parempi. Poika nukkui aamulla syötön jälkeen 8.15 asti! Joka päivä tuo kultapieni jaksaa yllättää! :heart: :heart:

tehilla Jaksamista teille! :hug: Meilläkään ei oikein helteistä välitetä..

Eilen poju nukkui ne poikkeukselliset 2,5h päikkärit. Iltapäivällä sitte ei millään unille vaikka väsy oli kova. Lopulta laitettiin poika rattaisiin ja käveltiin niin kauan, että poika lopulta nukahti. Iltapäiväpäikkäreistä on meillä tullut aikanmoista takkuamista. Tai jos nukahtaa, nukkuu vaan lyhyen pätkän ja herää kovaan itkuun. Illat meillä onki sitte hyvin itkuisia.
 
Sarina Ai kauhee, en mä ees osannu ajatella kuin paljon noi apteekista ostetut korvikkeet maksavat :hug: :ashamed: Joten ei auta meiän valittaa..

Mansikasta Olitte puhuneet. Meille ainakin neuvolassa sanottiin, että tässä iässä vauvalla kannattaa maistattaa mahdollisimman paljon erilaisia hedelmiä ja marjoja (kirpeitä, happamia, makeita jne.), eikä olla antamatta mahdollisen allergian pelossa!
Mä olen antanut poitsulle muutamia kertoja mm. kurkkua jota saa itse "lussuttaa". Ja tosiaan viime viikolla sai palan vesimeloonia maisteltavaksi, josta kuitenkin taisi tulla vähän vatsanväänteitä. Mulla olis viime vuoden itse keräämiäni mustikoita vielä pakkasessa, mitähän niistä keksis? Vai survooko vaan ja antaa vauvalle sellaisenaan?

Miten teidän vauvat viihtyy kylässä jossa ei ole lapsia?

Meillä kun tuntuu, että herra kyllästyy nykyään niin nopeesti jos ollaan jossain ei lapsellisessa-kyläpaikassa. Vähän aikaa jaksaa ihmetellä sylissä mukaanotettuja leluja, mutta sitten alkaa hirvee kitinä, ihan selvä kyllästymisen merkki :/ Eri asia jos ollaan mun äidillä tai miehen vanhemmilla jossa on kaikki pelit ja vehkeet valmiina (mm. leikkikaari ja paljon leluja..)! Valitettavasti kellään meidän kavereilla ei ole vielä lapsia, joten kyäilyt heillä on tällä hetkellä todella rasittavaa :kieh: Ehkä tilanne helpottaa, kunhan tuo pääsee edes vähän liikkumaan..

Ostin eilen meille uuden rintarepun Patapum-merkkisen. Saa nähdä miten poitsu viihtyy siinä, kun ei saa naamaa eteenpäin :p On vaan vähän liian kuuma ilma kokeilemiseen, katotaan jos kävis vaikka illalla ottaa "testiajot" :D

tehilla Kuulostaapa karmasevalta toi kaivo-homma :eek: Mutta mistäs tommosta ois voinu tietää :hug:
 
Minä olen kyllä syöttänyt pojulle kaikkea mahdollista heti, kun ikä on antanut periksi... On kokeiltu tomaattia, sitruunaa, mangoa... Mango esimerkiksi on hyvin allergisoiva! Useampia juttuja olen kokeillut ja samalla pelännyt pahinta. :attn: Itsellä on vaan jotenkin sellainen ajatus, että haluan tietää melko pian, jos poju sattuisi olemaan jollekin ruoka-aineelle allerginen.
 
Pikaisia neuvola kuulumisia...
Elias 5kk 8320g,69cm(allergiasairaalassa mitattiin 69,5 ;) ) ja pää 44cm
Komiat on mitat mutta niinhän ne miehellä kuuluu ollakin :D :heart:
Painoa nyt ei ollut kun 500g kuussa tullut,mutta ihan tarpeeksi kuiteskin.

Viikonloppuna aattelin et kokeiltas pikku hiljaa soseita ja bataatilla alotellaan.
Meidän maito testailut kun päättyi siihen tulokseen että maitoaallergiaa ei olisi,mutta mutta..itseä kyllä "hiukan" epäilyttää,kun tuo paukuttelee niin kaameesti ja kakka AINA vihreää..noh,nannilla nyt mennään ja katsotaan mitä tapahtuu!

Jaksamista taas kaikille yö valvojille :hug: meillä elias nukkuu yöt hyvin,mutta minä itse en..ja sitten kun elias syö aamusella noin klo.6 maidon niin itse en enää unta saa..tässä taas 4 yötä menty 3h unilla |O |O |O
Ja päivällähän tuo poika ei nuku..eilinen päikkäri saldo 2x20min ja 2x5min että jeah ;) :whistle:

Nyt syömään :p
 
Meillä on ollut tänään sellainen päivä ettei MIKÄÄN kelpaa. Tyttö ei ole suostunut syömään aamupuuroa, ei soseita mihinkään aikaan päivästä, missään ei ole hyvä olla... Ehkä on liian kuuma? Käytiin sen verran aiemmin päivällä rannalla, että pääsin pulahtamaan veteen, sen aikaa meni ihan kivasti, kun oli suht pilvistä. No, jospa tyttö kävisi jossain vaiheessa yöunille ja huominen päivä olisi parempi... Tyttö heräsi aamulla selvästi liian aikaisin yöunilta, nukkui yöllä 10,5h kun yleensä nukkuu 12h. Kai tuo oli liian vähän, ja tyttö nukkunut vaan parit parinkymmenen minuutin päikkärit tänään, niin ei ihme, että väsyttää!

Dolly meillä on vähän päinvastainen ongelma, nimittäin tyttö pelkää kauheasti pienten lasten kovia ääniä ja säikkyy ihan älyttömästi. On itkuinen eikä pysty nukkua tai melkein syödäkään, kun keskittyy niihin ääniin... Kyläpaikoissa, missä ei ole ihan pieniä lapsia, menee kyläilyt yleensä ihan ok, kun antaa tytölle leluja tai laittaa viltin lattialle ja laittaa tytön siihen touhuamaan. Mutta riippuu paljon päivästä, jos tyttö on väsynyt, ei mistään tule mitään.

krisu ikävää, ettei syytä tuohon kakan väriin löytynyt. Kuulostaa oudolta tuo vihreä kakka. Mutta toisaalta hyvä, jos maitoallergiaa ei ole! Helpottaahan se elämää kovasti. Jaksamista teille kuitenkin paljon. :hug: Ja meillä tuo päiväunitouhu ihan samanlaista... Tyttö nukkuu parit pienet pätkät eikä yhtään enempää vaikka mitä tekisi. Vaunuissa killiittää silmät auki ja sisälle ei meinaa nukahtaa millään.

tehilla hui! Onneksi nyt selvisi tuo asia, niin ei tarvitse kauempaa juoda likaista vettä... Teettää varmasti lisätyötä tuo vedenkeittäminen! Niin ja ole onnellinen siitä, että teillä vauva on itkeskellyt vähän. Mutta kyllähän jokainen vauva välillä itkee. :) Varmasti itkuun on erilainen suhtautuminen, jos vauva itkee paljon kuin että jos vauva ei itke juuri ollenkaan. Meillä on oltu niin itkuisia, että ei pienet itkut hetkauta... Tosin nykyään neiti on pääasiassa neiti aurinkoinen ja itkee vaan, jos joku perustarve on tyydyttämättä ja itku loppuu, kun asia korjataan.

Mä en ole mansikkaa antanut, kysynpä neuvolassa parin viikon päästä tuota asiaa. Mutta meillekin sanottiin, että kannattaa antaa mahdollisimman paljon erilaisia hedelmiä ja makuja, sitruunaakin, että vauva tottuu ja saa maistella!

Nyt kokeillaan, jos tyttö söisi edes iltapalan. Jos ei, niin velliä suuhun ja sänkyyn.
 
iltaa! ollaan kotiuduttu mökiltä, poika viihtyi hyvin kun paljon uutta katsottavaa ja saatiin olla luonnonhelmassa rauhassa, ennen kaikkea kaukana remonttimelusta..lapsiseuraa myös löytyi ja meillä myös poika nimenomaan viihtyy parhaiten muiden lasten seurassa. pitää vissiin se suurperhe sit hommata.. :LOL: sanoin 5-vuotiaalle joka esitteli pojulle elektroniikkapeliään, ettei poika ole sellaisista vielä kiinnostunut, mutta vielä mitä, väärässä olin, poika oli tosi kiinnostunut pelistä ja olisi halunnut sen pelaamista seurailla. :)
nukkumiset hoidettiin öisin vaunukopassa ja aamuntunteina isin ja äidin vieressä ylipienessä sängyssä kuumuudessa. reissussa maisteltiin kukkakaali-perunasosetta ja omppusosetta, se kukkakaali oli ällön hajusta. :x
sarina ja tehilla hoidon aloitus vuodenvaihteessa on haasteellista, koska tutustuminen hoitopaikkaan ennen joulunpyhiä ja sitten lapsi jo unohtaa ennen kuin pääsee hoitoon. helpompaa olisi jos saisi tammikuun ekan viikon vielä tutustua lapsen kanssa ennen tosi toimia. tai sitten ainakin joulukuussa mahdollisimman pitkä tutustumis ja harjoittelujakso vanhemman kanssa. ja muutenkin, pienen aloittaminen päiväkodissa vaatisi ton pitkän tutustumisajan. mähän siis olin ennen äit.lomaa pienten ryhmässä ( 0-2) töissä , jos haluutte kysyä käytännön kokemuksia, vastaan mielellään.
neuvolan ohjekirjasten mukaan mansikkaa saa antaa vauvalle ja nimenomaan tämä ettei mitään yleisesti allergisoivaa vältettäisi vaan siedätystä pienestä pitäen. sitä itse mietin että pitääkö hedelmät keittää vauvalle vai voiko soseuttaa raakana, esim. päärynä, persikka ym. pehmeät?
 

Yhteistyössä