Syyskuiset 2024

vierailija
Meilläkin oli tänään (20+4) rakenneultra. Kaikki vaikutti olevan kunnossa ja painoarvio oli 380 g. 🥰 Minua vain nolotti sen koko ultrauksen ajan, koska en siedä ollenkaan napaani koskemista ja tietysti hoitaja pyöritteli anturia juuri sillä seudulla. Säpsähtelin jatkuvasti ja jännitin vatsalihaksiani sen koko tunnin ajan, jonka tutkimus kesti. Oli tosi epämukavaa, vaikka yritin keskittyä katsomaan kuvaa ruudulta. 😅 Emme kysyneet sukupuolta (riittävän ajoissa), koska olin vain helpottunut ja nousin ylös heti, kun homma oli ohi, joten se jäi yllätykseksi. 😊 Tosin minulla on ikäni takia (40 v) vielä ylimääräinen ultra loppuraskaudesta, joten saattaa se sukupuoli kuitenkin paljastua ennen syntymää.
Täällä myös yksi 40-vuotias odottaja, mutta meidän alueella ei mitään ylimääräistä ikäperusteista ultraa järjestetä. Eilen olin raskaustodistus ym. neuvolassa viikoilla 24 ja tulikin sitten lähetettä sairaalatutkimuksiin monenlaisen epäselvyyden takia. Eli varmaan tässä nyt sitten ylimääräistä seurantaa on luvassa, mutta ahdistavista syistä. Tähän asti kaikki ollut hyvin ja rakenneultrassa myös kaikki näytti olevan hienosti. Ei auta kuin odotella, päivystyslähetettä en tarvinnut kuitenkaan onneksi, joten nyt ei mitään tietoa kauanko joutuu lisätutkimuksia odottamaan.
 
vierailija
Täällä myös yksi 40-vuotias odottaja, mutta meidän alueella ei mitään ylimääräistä ikäperusteista ultraa järjestetä. Eilen olin raskaustodistus ym. neuvolassa viikoilla 24 ja tulikin sitten lähetettä sairaalatutkimuksiin monenlaisen epäselvyyden takia. Eli varmaan tässä nyt sitten ylimääräistä seurantaa on luvassa, mutta ahdistavista syistä. Tähän asti kaikki ollut hyvin ja rakenneultrassa myös kaikki näytti olevan hienosti. Ei auta kuin odotella, päivystyslähetettä en tarvinnut kuitenkaan onneksi, joten nyt ei mitään tietoa kauanko joutuu lisätutkimuksia odottamaan.
Onpa ikävä yllätys, mutta hyvä että asiat otetaan vakavasti ja saa sitä tarvittavaa lisäseurantaa, mielestäni se on kuitenkin aina positiivista. Liittyykö mahdollisesti sinun terveystilanteeseesi, joku verenpaine tai muu? Kuitenkin hienoa että vauva kehittynyt normaalisti tähän mennessä, sehän on kuitenkin jo tosi iso virstanpylväs että kaikki isoimmat rakenteet kehittyneet ja ne todettu normaaleiksi tässä kohden.

Itsekin olen joutunut sinällään raskauteen liittymättömästä syystä nyt raskausaikana yhden vaivan vuoksi arviointiin/tutkimuksiin. Raskauden seurantaan ei tokikaan vaikuta kun ei tosiaan siihen nyt sinällään liity. Lisähuoli tuntuu aina tosi kurjalta, kun ei murehdi vain itsensä puolesta vaan myös sen vauvan takia ja miten oma stressi/vointi siihen vaikuttaa. Sen takia nyt yrittänyt ottaa itsekin lungisti. Kun ei voi itse vaikuttaa niin täytyy vaan yrittää olla rauhassa ja luottaa, että asiat etenee omalla painollaan.

Onneksi Suomessa saa ensiluokkaista hoitoa, tsemppiä kovasti!
 
Rakenneultrassa täälläkin kaikki hyvin, mutta ultraajalääkäri oli hirmu tympeä ja mielestäni otti kaikki mitat "sinne päin". Onneksi kävin yksityisellä kaksi viikkoa sitten, jossa katsottiin jo kaiken olevan ok ja kunnossa... Koko tutkimus kesti 15 min, tuntui kyllä kovin, kovin vähäiseltä.
No jopas!! Täällä kesti vähän yli 45 min ja halusi oikein varmistaa, että kaikki varmasti ok ja napsi niitä kuvia ties mistä!
 
No jopas!! Täällä kesti vähän yli 45 min ja halusi oikein varmistaa, että kaikki varmasti ok ja napsi niitä kuvia ties mistä!
Yhtään kuvaa ei olisi ottanut, jos en erikseen olisi pyytänyt yhtä kuvaa muistoksi... Nyt kun kulut pari päivää, niin mieli vain pahentunut 😔 Ensimmäinen raskaus ja olen asian kanssa kovin herkkä, ja sitten kun kohtelu vielä huonoa ja välinpitämätöntä. Neuvolan kätilö onneksi ihana, mutta alan pohtia sairaalan vaihtoa, ei yhtään hyvä tai luottavainen olo tällä hetkellä käynteihin.
 
Yhtään kuvaa ei olisi ottanut, jos en erikseen olisi pyytänyt yhtä kuvaa muistoksi... Nyt kun kulut pari päivää, niin mieli vain pahentunut 😔 Ensimmäinen raskaus ja olen asian kanssa kovin herkkä, ja sitten kun kohtelu vielä huonoa ja välinpitämätöntä. Neuvolan kätilö onneksi ihana, mutta alan pohtia sairaalan vaihtoa, ei yhtään hyvä tai luottavainen olo tällä hetkellä käynteihin.
No on kyllä erikoista miten erilaista voi palvelu olla.. Ikävää että tuommoinen osui kohdallesi! 😓
 
vierailija
Yhtään kuvaa ei olisi ottanut, jos en erikseen olisi pyytänyt yhtä kuvaa muistoksi... Nyt kun kulut pari päivää, niin mieli vain pahentunut Ensimmäinen raskaus ja olen asian kanssa kovin herkkä, ja sitten kun kohtelu vielä huonoa ja välinpitämätöntä. Neuvolan kätilö onneksi ihana, mutta alan pohtia sairaalan vaihtoa, ei yhtään hyvä tai luottavainen olo tällä hetkellä käynteihin.
Tosi kurja kokemus, eikä kuulosta kovinkaan normaalilta käytökseltä. ☹ Erityisesti eka raskaus on juurikin niin herkkä asia, kun kaiken kokee ensimmäistä kertaa eikä tiedä mitä odottaa. Taisi olla ultraajalla nyt kyllä joku oma henk.kohtainen ongelma jota purkasi sinuun. Näitäkin valitettavasti sote-alalla tulee vastaan. Kai tuollaisesta voisi valittaa, vaikka toki vaatii itseltä vaivaa? Mutta kyllä nyt ainakin itselle on kaikista ultrista saanut pyytämättä mukaan monenmoista kuvaa vauvan jalkapohjasta karmivaan pääkallolta näyttävään kuvaan.
 
vierailija
Miten tää maha voi tästä vielä mahtua kasvamaan, vaikka ei edes viimeinen kolmannes ole vielä alkanut? 😂 Vaikka vauvat on hirmu pieniä noin niin kuin suhteellisesti syntyessään, onhan ne kuitenkin tosi isoja teknisesti pusertaa ulos ja kantaa mahassa. 😳 tällaisia ensiodottajan tyhmiä realisaatioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Sitruunapiirakka
Miten tää maha voi tästä vielä mahtua kasvamaan, vaikka ei edes viimeinen kolmannes ole vielä alkanut? Vaikka vauvat on hirmu pieniä noin niin kuin suhteellisesti syntyessään, onhan ne kuitenkin tosi isoja teknisesti pusertaa ulos ja kantaa mahassa. tällaisia ensiodottajan tyhmiä realisaatioita.
Ei tarvitse olla edes ensiodottaja 🙈 just tänään katselin sivuprofiiliani, että täähän menis täydestä jos sanoisin olevani viimeisilläni 😀 Ja siis pelkkää vauvaa tulee vielä joku 3kg lisää, muusta puhumattakaan.
 
vierailija
Ei tarvitse olla edes ensiodottaja just tänään katselin sivuprofiiliani, että täähän menis täydestä jos sanoisin olevani viimeisilläni Ja siis pelkkää vauvaa tulee vielä joku 3kg lisää, muusta puhumattakaan.
Jep 😅 itse asiassa minulta jo kysytään että onko laskettu aika ja äitiysloma tässä parin viikon päästä🙈 luoja…
 
  • Tykkää
Reactions: Lara83
vierailija
Onpa ikävä yllätys, mutta hyvä että asiat otetaan vakavasti ja saa sitä tarvittavaa lisäseurantaa, mielestäni se on kuitenkin aina positiivista. Liittyykö mahdollisesti sinun terveystilanteeseesi, joku verenpaine tai muu? Kuitenkin hienoa että vauva kehittynyt normaalisti tähän mennessä, sehän on kuitenkin jo tosi iso virstanpylväs että kaikki isoimmat rakenteet kehittyneet ja ne todettu normaaleiksi tässä kohden.

Itsekin olen joutunut sinällään raskauteen liittymättömästä syystä nyt raskausaikana yhden vaivan vuoksi arviointiin/tutkimuksiin. Raskauden seurantaan ei tokikaan vaikuta kun ei tosiaan siihen nyt sinällään liity. Lisähuoli tuntuu aina tosi kurjalta, kun ei murehdi vain itsensä puolesta vaan myös sen vauvan takia ja miten oma stressi/vointi siihen vaikuttaa. Sen takia nyt yrittänyt ottaa itsekin lungisti. Kun ei voi itse vaikuttaa niin täytyy vaan yrittää olla rauhassa ja luottaa, että asiat etenee omalla painollaan.

Onneksi Suomessa saa ensiluokkaista hoitoa, tsemppiä kovasti!
Nämä on olleet vauvaan kohdistuvia huolia, mutta nyt kun tutkimuksia on tehty, niin mitään huolettavaa ei kuitenkaan löytynyt ja enempää ei enää tutkitakaan ❤ Jotain pientä ns vaivaa ollut itselläkin kyllä mutta ei mitään sellaista joka vaatisi nyt jotain hoitoa tms. tai muutenkaan huolettaisi. Olo on huojentunut ja kiitollinen nyt. Onneksi kaikki tutkimukset tehtiin varsin nopeasti ja tuli vähän lisää taas luottamusta siihen, että jos jotain aihetta huoleen on niin asiaa kyllä selvitetään ja hoidetaan
 
vierailija
Onko muille tullut raskaus (?) ihottumaa? Mulla navan yläpuolella vähän atooppiselta ihottumalta näyttäviä ”näppyjä” ilman kuivaa ihoa. En tiedä miten saada pois, vai saako edes? Seuraava neuvola vasta 3vkon päästä.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta mietiskelin voisiko olla tosiaan ihan hormonaalista eikä siten välttämättä mitään poistokeinoa ole? Voi olla että hetken aikaa vaivaa, mutta sitten jossain vaiheessa lähtee itsekseen pois. Tai ainakin toivotaan näin että korjaantuisi itsestään! Keholla on hommaa sopeutua muuttuviin hormonipitoisuuksiin. Voisiko johtua myös kesäsäästä ja lämmöstä ja kosteudesta? Jos vaatteet ei hengitä ja erityisesti jos vatsan kohdalta iho paljon kiinni vaatteissa?

Omalla kohdalla tuntuu että vauva vie kaikki nesteet ja rasvat kehosta. Ei tietoakaan rasvoittuvasta ihosta tai näpyistä, vaan päin vastoin naama uhkaa muuttua ihan rusinaksi eikä tämä porottava helle mitenkään helpota asiaa. Ei ole mikään vitsi että raskaus ja lapsen saanti vanhentaa, kun tätä ryppyyntymistä seuraa. 😂
 

Yhteistyössä