Helmivauvat 2010

iltaa. noista kaupan ruuista, mä oon kans ollu siitä ihmeissäään et hedelmäsoseissa on ollut lisättyä sokeria, huomasin vasta kotona kun olin ostanut purkin mustikkaa ja aprikoosia.mustikassa oli lisäksi riisitärkkelystä, onkohan miten verrattavissa itse riisiin? kun en oo viel aatellu riisiä antaa..ja sit ostin muksu peruna-porkkanavellin ja siinä oli kermaa, maitojauhetta ja mitä kaikkee. kermaa? no kai se sit kuitenki sopii ton ikäselle. en haluis tosiaan näitä sokerilisäruokia syöttää, hedelmän oma sokeri saapi riittää. ostaan tästä lähtien hedelmät hedelminä ja vedän ite soseeks.
meillä tosiaan syödään perunaa, porkkanaa ja nyt uutuutena tuo aprikoosi. jääpalakuution verran menee yleensä tota ruokaa täälläkin. syöminen on hyvin hidasta, kakoo heti jos laittaa liikaa ruokaa suuhun. mutta en haluaiskaan vielä isoja annoksia syöttää kun periaattees maidollakin pärjäisi. ruokaan liittyen mietityttää myös mikron käyttö ruokien kuumennuksessa. itse oon kuumentanut oma tekemät soseet vesihauteessa koska sisältävät rintamaitoa. sitten nyt uutena huolena melamiiniastioiden käyttö. ostin nimittäin pojalle uuden, hienon petteri kaniini-astiaston. lämmitin sosetta tossa lautasessa kiehuvassa vedessä siis ja sitten ajattelin että kestääköhän lautanen moista ja katsoin pohjaa ja huomasin että lautanen on melamiinia. kun sitten kaivelin netistä tietoa aiheesta, huomasin että melamiini-astioita ei saa laittaa mikroon, niistä voi liueta jotain haitallista? ja ei näin ollen kai myöskään keittäen kuumentaa..mutta onkohan haittaa siitä että kuumentamatta tarjoaa tällaisesta astiasta? :eek:
nukkumisesta: olen kuullut että jos lapsi itse osaa kääntyä vatsalleen nukkumaan, ei tästä asennosta enää ole hänelle vaaraa. meillä poika ei ole pysynyt kyljellään itkään aikaan vaan kuorsaa selällään. yks ilta tosiaan kuorsas suureen ääneen kuin isi konsanaan. :LOL:
muuten päiväuninukkumiset on edelleen retuperällä.. :| ja jos poju joskus itse nukkuiskin hieman pidempään niin remonttimelu hänet usein herättää.nyt saatiin tietää että emme pääsekään pois täältä remontin keskeltä elokuun alussa kuten piti vaan lokakuussa..ei tiedä miten kestää, nytkin on tuntunu niin raskaalta tää 2 kk. :'(
meillä poika on peruutellut 4kk ikäisestä pienen pieniä matkoja ja kerran mennyt eteenkin päin. kääntynyt hän on kahdesti, siis selältä mahalle. ja nyt on ruvennyt sitterissä yrittämään istuma-asentoon, hyvin on jo vatsalihakset kehittyneet. meillä ei kans oo poika halunnut ikuisuuksiin vauva-asentoon, vaikka äiskä haluais.. :LOL: vain istumassa ja seisomassa on hyvä. neuvolasta sanottiin että voi istuttaa jos selän takana on tuki. ja oon pieneiä hetkiä istuttanut vaikkei olis tukeakaan, esim. körö-körö-kirkkoon on hänen lempileikkinsä.siitä irtoaa aina hyvät naurut. :D
öitä kaikille, toivottavasti jaksatte lukea mun pitkän tarinan. =)
 
sarina13 Olipas ihana kuva! =)

mervi-elina Meillä on kanssa poika alkanut availemaan välillä ite vaipan teippejä..Samaten välillä vaikea laittaa vaippaa, kun käsi eksyy koko ajan pippeliin... :LOL:

Olipas tullut nyt niin paljon tekstiä eilisen jälkeen, että en enää puoliakaan muista mitä luin!
Meillä on tuo unikouluttelu tauolla. Eilen vaan kääräisin päikkäreillekin kapaloon. Päikkärit vielä meneeki siinä hyvin, mut öisin herää monta kertaa siihen kun on äheltänyt kädet sieltä pois. Monta päivää mennyt niin, että vajaan parin tunnin päästä on jo ihan väsynyt, mutta eilen valvoi iltapäivästä yöunille asti melkein 6h! Ja oli ihan pirteä vielä kun aloin tehdä iltatouhuja. :)

Vähän jännittää meidän mökkireissu elokuussa...jos ei noi unet parane siihen mennessä, ei siitä tule kovin rentouttava reissu kenellekään. Ollaan lähdössä sinne mun siskon perheen kanssa, heillä myös lapsi, kohta 2. Ihan hirvittää opetella tavallista nukkumista, kun tuntuu, että poika ei OSAA nukkua pidempään, jos kädet on vapaana!

celia81 Kuulostaa ikävältä tommonen remonttimelu. Meillä poika on välillä niin herkkäuninen, ettei varmaan nukkuisi ollenkaan semmosessa metelissä.

Ostin tosiaan sen Manduca-rintarepun. Eilen kokeiltiin ekaa kertaa ulkona ja poika oli siinä ihan tyytyväisenä koko matkan! :)
 
minä viimeinkin takaisin saiteilla! oon kyllä lueskellut juttuja mutta en oo saanu aikaseks kirjotella..

niin siitä vauvan istumisesta lastenlääkäri sanoi että saa istua jos omilla lihaksillaan itseään kannattelee, kun esim pitää käsistä kiinni, mutta ei saa jättää istumaan yksin, sillä selkä ei välttämättä kestä sitä vaikka olisi miten jäntevä lapsi. Meilläkään poika ei muuta kuin istuisi tai seisoisi ja tosi jäntevä pikkujätkä on, täällä ollaan kohta ihan pulassa :)

täällä edelleen päiväunet menee miten sattuun, mutta onhan poika toki vasta 4½kk, eli ei varmaan tarvii siitä vielä stressata.. unikoulustakin on ollut kai jotain puhetta.. eikös se ollut että vasta yli 6kk iässä voi aloittaa..? vai oonko mä ihan väärässä. Kun jossain luki että 4-6kk ikäisillä on vasta se kehitysvaihe menossa että jos ennen ei oo ollut rytmistä tietoa niin tässä se alkaa kehittymään ja sit 6kk iässä saa alkaa "auttamaan". Meillä kyllä poika ollut tosi hyvärytminen laitokselta asti, ja nukkunut itse omaan sänkyyn(toki voi tankkailla 19-20.30 useampaankin otteeseen, mutta sitten nukkuukin pitkään, jännä että syö tosi "kunnolla" joka kerta ja voi syödä vielä pari kertaa ennen kymmentä, mut ehkä se vaan valmistautuu unille.. niin ainakin neuvolassa meinas). Mut pieniähän nuo vielä on... Eikä kaikilla oo kunnon rytmiä vielä vuodenkaan iässä, toivottavasti meillä säilyy nän. Tai niin onhan täälläkin heräiltu välillä millon sattuun ja joskus päivä yhtäkkiä saakin luvan alkaa jo viideltä, mutta noin yleensä näyttäs unet olevan sijoittuneet 20-02 välille :)

huh, tulipa litania..

minä oon vielä vaan imettänyt. Kun sitä maitoa tulee niin hyvin ja nyt on miehellä kesälomakin niin on ollut niin helppo vaan mennä eikä meinata kun eväät on tuoreena mukana. Meinattiin lähteä suviseuroihinkin ku miehen perhe on lestadiolaisia ja ollaan siellä yleensä käyty ku näkee niin paljon kaikkia miehen sukulaisia, kun muuten ei niissä ympyröissä pyöritä, mutta se ois käytännössä tarkottanut sitä että nukutaan miehen vanhempien pienessä asuntovaunussa, matkustetaan yöllä ja ollaan periaatteessa vaan yks päivä miehen jalkkispelien takia niin jätettiin nyt se reissu tekemättä, sinänsä harmi kun niin monet olis kai halunneet pojan nähdä.. mut ehkä me poikaa ehditään myöhemminkin näyttämään.. niin ja ajamiseen ois mennyt sellanen 4,5tuntia yhteen suuntaan :)

ihana kuva sarina!

äiti kysäs yks päivä että miten hyvin poika viihtyy ammeessa, ja sanoin että ihan mielettömän hyvin, suuttuu nykyään aina kun otetaan pois; niin äiti kerto että mun isoveli oli 6kk kun se suuttu niin että huus oikeasti niin kauan että taju lähti, että tätäkin kai voi tapahtua!!! :eek:

ihanalta kuullostaa mervi-elina nuo teidän ruokailut :LOL:
 
meillä myös poika rakastaa kylpyä, ja pois kylvystä ja vielä kuivaaminen siihen päälle aiheuttaa raivostuksen. itsekin haluisin tonne vauvauintiin pojan kanssa, mikähän sinne mahtaa olla yläikäraja? nyt poika 4,5 kk.
meillä myös tosi jäntevä pikkumies ja pysyy hyvin istumassa kun vähän pitää käsistä. kun vedetään istumaan selältään, ei siinä enää tarvi paljon vanhempien auttaa. ja kun vetää seisomaan asti niin se on vasta hauskaa. seisomassa myös tosi tukevasti, kun vähän tukee. itse oon alkanu ryömiä 5kk iässä, katsotaan millon meillä lähetään ympäriinsä. sit pitää kyl siivota useemmin :LOL:
poika on myös todella utelias tapaus, joka paikka pitää tutkia ja tarkastaa. viihtyy mainiosti muualla kuin kotosalla, jos vain ei laitate vaunuu selalleen. eilen oltiin pitkän aikaa ikeassa ja tosi hienosti jaksoi poika olla rintarepussa, kun oli kaikkea nähtävää. vaikka oli taas nukkunut tosi vähän. ja jos meen esim. jonnekin lastenhoitohuoneesee imettää, eihän malta nälkäisenäkään ruveta syömään ennen kuin on saanut hämmästellä ja katsella sitä paikkaa. oltiin kerran inva-vessassa syömässä ja siel ei mun mielestä ollut kertakaikkiaan mitään mielenkiintoista, kun valkoista väriä ja ankeeta. mut 3 kertaa yritin ennenkun poika alko syömään kun esim. valkoinen vessapaperin pidike oli niin mielenkiintoinen. :LOL:
mäkään en varsinaisesti unikouluttele, mut uskon et tässä iässä on paras totuttaa haluamiinsa tapoihin. mutta tietenkin tilanteen mukaan, jos toinen on yliväsynyt, hysteerinen niin toki otan viereen nukkumaan tai syliin rauhotttumaan. yleensä sillon ei vaan vieressä olo oo sen kivempaa kuin omassa sängyssäkään. yksi ilta en sitten nostanut kiukkuavaa poikaa enää sängystä, istuin toki vieressä ja rauhoittelin kunnes nukahti. seuraavana iltana kiljaisi kaksi kertaa ja kolmantena ei enää ollenkaan. kyllähän tämänkin ikäinen jo muistaa että jos eilen pääsin pois sängystä niin varmaan tänäänkin?
 
celia81 samantyyppisiä invavessakokemuksia meilläkin! Autossa imetän monesti ennen kauppaanmenoa ja auton ikkunoista näkyy myös kaikenlaista....

sanv tuo tajuttomuuteen huutamiminen kuulostaa nyt hauskalta :LOL: , muttei varmaan siinä hetkessä ole naurattanut...

Tuli mieleeni kun nuo yöunet meillä parantuneet huimasti, tai siis yhdellä syötöllä mennään. Niin, että yksi syy voikin olla parantunut imuote !?? Välillä se oli hukassa ja imettäminenkin sattui. Yritin korjata otetta, mutta kun pojan 750kW imu päällä, ei sitä irti saanut. Nyt vaan ote taas kunnollinen, ehkä maitoa tulee sen johdosta paremmin...

Käytiin pitkällä kävelylenkillä tossa helteessä äsken. Pudotin kännykkäni heti alkumetreillä. Tai poika potkaisi sen jorpakkoon. Pidän sitä hyttysverkon päällä siinä pojan jaloissa ja aina mietin milloin potku tulee. Nyt oli pakko vetää vaunuja perässä kun aurinko olis paistanut pahasti vaunuihin, niin enpä huomannut kun puhelin läx. ONNEKSI täällä maaseutuhiekkateillä ei kukaan ajanut yli, eikä kukaan pöllinyt.

Nyt keittämään kasvissosekeittoa!!
 
Meillä Celia poju myös tykkää ihan hirveästi siitä kun vetää käsistä ensin istumaan ja sitten vielä seisomaan. Nyt viime päivinä on alkanut myös ihan hirveä hyppiminen, heti kun ottaa kainaloitten alta kiinni ja nostaa pystyyn, niin alkaa ihan mahdoton pomppiminen. Tollasta yli kasi kiloista pomppivaa jäpikkää ei vaan jaksa hirveen kauan kannatella, vaikka poitsu hyppisi vaikka kuinka kauan...Empä ihmetettele miksi hyppykeinu on keksitty :LOL:
 
Pähkämö
Meillä on käytössä yhdistelmät, joista on otettu koppa pois - rattaat siis, joista on selkänoja ja jalkatuki vaaterissa unien aikaan. Eilen poika päästi pienen hihkaisun päikkäreiden aikaan ja isäntä meni vilkaisemaan, josko tuo oli herännyt. Ja hui kauhistus! Pikkumies oli ähertänyt kaikessa hiljaisuudessa itsensä rattaiden jalkopäähän, jalkatukiritilän päälle mahalleen poikittain! :eek:
Onneksi ei ehtinyt tipahtaa! Arvatkaa vaan, onko meillä jatkossa turvavyöt kiinni, aina! :ashamed:
 
Heissan pitkästä aikaa! Meillä on yöt edelleen aika huonoja, pienissä pätkissä nukutaan ja oikeastaan vaan tissille rauhoittuu ja nukahtaa uudelleen. Omaan sänkyyn nukahtaminen ei onneksi ole edelleenkään ongelma, mutta olen kyllä taas joutunut ottamaan pojan aamuyöstä viereen, kun en vaan jaksa 6-7 kertaa yön aikana istua nojatuolissa poika sylissä tai taputella pinniksen vieressä.

Ja soseet maistuu. Aloiteltiin kohta pari viikkoa sitten ja alusta asti ei ollut ongelmaa nielemisessä tms. mutta ei tainnut ihan olla syömisen tarkoitus vielä selvillä. 1-2 jääpalaa maissia, bataattia, porkkanaa sai kuitenkin aina menemään. Mutta nyt 3 päivää sitten hoksasi homman ja nyt, kunhan ajoitus on oikea eli ei liian nälkä eikä väsy, syö melkein miten paljon vaan ja suu odottaa jo auki uutta lusikallista. Olen antanut alusta asti sosetta kaksi kertaa päivässä. Ja nyt muutamana päivän aina vihannesta ensin ja jos vielä maistuu, sitten hedelmää jälkkäriksi. Noiden jääpalakuutioiden kanssa on hankalaa kun ei tiedä oikein mitä määriä sulattaisi... eilenkin söi kaksi kuutiota porkkanaa ja päälle melkein purkin päärynää eli olis varmaan ollut fiksumpaa täyttää masu porkkanalla? Paitsi että onhan päärynässä enemmän energiaa. Hedelmistä ollaan maisteltu myös mangoa ja banaania. Banaani oli superhyvää, mutta taisi aiheuttaa vähän vatsanväänteitä.

Kun noissa hedelmäsoseissa näyttää monessa olevan riisijauhoa niin voisikohan jo kokeilla riisipuuroa? Onko sellaistakin valmiina vai tekisikö hiutaleista? Haluaisin vaan pojan mahaan illalla jotain tuhtia tavaraa, että edes joskus nukkuisi pidempää kuin 2,5 h :) Parin viikon päästä voisi tietty laittaa vähän kaurapuuroa hedelmäsoseen sekaan.

Millaisissa purkeissa pakastatte isompia soseannoksia? Vai onko kuutiot helpointa, ottaa sitten vaan monta sulamaan? Esikoiselle ei kelvannut omatekoiset pöperöt, joten purkkiruokia silloin syötiin. Valikoima oli aikalailla toinen 5 v. sitten eli bataatti-kesäkurpitsaa taidan minäkin etsiä kaupasta seuraavaksi.

Ai niin, poika oppi kääntymään selältä mahalle viime viikonloppuna. Treenasi kovasti ja onnistui lopulta monta kertaa, mutta oli vissiin tyhmä taito, kun ei ole nyt moneen päivään halunnut kääntyä :)
 
mini77, ootko ottanut miten uusia makuja kokeiluun kun sulla on jo noin iso valikoima? kun mä luulin et sais ottaa vaan 1-2 ruokaa viikossa? mun mielestä jääpalat on kätsä, tosin meillä menee yleensä just se yks kuutio. jos isompia määriä pakastaa, oon aatellu minigrip-pussia, mis olis helppo sulattaa tai sitten noita pilttipurkkeja.
meilläkin poika oppi 3,5kk kääntymään, muttei oo tehnyt sen kuin pari kertaa. osaakohan enää..
mä oon ottanut pojan mielelläni yöllä viereen nukkuu, vaik ei itse sitä edes vaadi. on niin kätevää imetyksen kannalta. mutta nyt viime yö oli niin kuuma et pieni lämpöpatteri vieressä oli liikaa :LOL: oli pakko vaan nostella omaan sänkyyn.
herääkö teil koskaan vauvat hillittömään itkuun pian nukahtamisen jälkeen tai illan aikana? meillä sillon tällöin, mut rauhottuu pian kun menee hänen luokseen tai viimestään syliin nostettaessa. luulenpa et on kyse painajaisista. :|
 
Nappi87, vai teillä jo ryömitty! :eek: Hauskaa mökkireissua!

Mervi-elina, teidän pojalla ilmiselvästi hyvä huumorintaju =) ja ihanan pullukka, juuri niin kuin vauvan kuuluukin :D

Celia81, onpa ikävää tuollainen remontti ja vielä koko kesän :( :hug:

Sanv, nyt kuulosti todella hauskalta tuo sinun veljesi juttu :LOL: , muttei ehkä äidistäsi sillä hetkellä...

Milloin muuten sellaista hyppykeinua saa alkaa käyttämään?
 
Mini77 Muksu riisipuurossa on ikäsuositus 5-6 kk. Samoin riisivellissä on 5 kk.

Parin kuukauden sisällä pitäsi alkaa lisään tohon puuroon ihan tavallisia puurohiutaleita. Mutta nyt toistaiseksi teen puuron noista vauvan hiutaleista. Pari päivää sitten maisteltiin vispipuuroa, jossa oli kauraa, ohraa ja ruista. Oli ehdottomasti pojun suosikki puuro! Ja vatsa on kestänyt melko hyvin erilaisia viljoja. Pojulla on edelleen ilmavaivoja, mutta nykyisin vaan piereskelee, mutta ei itke pieruille. Eli ilmavaivat eivät ole lisääntyneet ruokakokeiluista! :attn:

sarina13, tuntuu niin hassulta, kun tämä viimeisin on pullukka. Just katsoin kaksosten neuvolakortteja ja ovat 6 kuukauden iässä olleet 2 kiloa kevyempiä. :xmas:

-mervi-elina ja poju 6 kk
 
Oon miettinyt kanssa vauvauintiin menoa, mutta uudet ryhmät alkaa luultavasti vasta syksyllä. Onko meidän poika sillon sitte jo "yli-ikäinen" vai voiko niin ison vauvan kanssa vielä aloittaa..?

Tänään köllöteltiin pojan kanssa nurmikolla viltin päällä. Aika kauan tuo jaksoi olla, kun oli paljon katseltavaa ja leluja mukana. Tosin hellehatun narut oli paljon mielenkiintoisempia kuin mikään muu! :D Ei vaan nää helteet kovin mukavia oo, kun sisälläkin on niin kuuma. Meillä tuulettimet pyörii melkein koko ajan. Pojukin oli äsken kun imetyksen jälkeen ihan hikimärkä, kun mun vieressä sängyssä syödä mussutti.

Meillä ollaan nyt jo viikko maisteltu porkkanasosetta, vois kai pikkuhiljaa maistella muutakin. On päässyt vaan vähän "unohtumaan". Ja eihän näillä maisteluilla tokikaan mikään kiire ole, ihan rauhassa aiotaan ottaa. Meillä tuo velli taitaa kyllä tehdä ummetusta edelleen pojalle, kun ei kakkaa kuulu...muuten on kyllä ainakin öiset ilmavaivat vähentyneet, ei niitä enää herää itkemään (mut muuten kyllä heräilee :) ).

Meilläki ois siskon tytön vanha hyppykeinu, mutta ei olla otettu vielä käyttöön, kun ollaan vähän epävarmoja siitä koska sitä voi alkaa käyttää.
 
Moikka! Ollut kiireinen viikonloppu, kaikenlaisia kyläilyjä ja sukulointeja ym. Mukavaa kuitenkin ollut ja ihanan aurikoiset kelit!

Mulle sanottiin neuvolassa, ettei hyppykiikkua enää juuri suositella. Syynä oli se, että jos vauva varvistaa, pitäisi asentoa jostain syystä korjata, ja se on hankalaa, jos "jää päälle". Jotenkin näin terveydenhoitaja selitti asian.

celia81 meillä tyttö välillä itkee suoraa huutoa hetken nukahtamisen jälkeen. Joskus voi tosin nukahtamisesta olla jo montakin tuntia, mutta painajaisia olen minäkin ajatellut tytön näkevän. Kuulostaa inhottavalta, mutta hetken päästä nukkuu taas todella levollisen näköisenä.

Vauvauinnin aloituksen suositusikä on muistaakseni 3-6kk, mutta jossain sanottiin, että vielä vuoden iässäkin voi aloitella. Täällä alkaa vauvauinnit myös vasta syksyllä, ja kysyin asiaa neuvolasta. Terveydenhoitaja sanoi, että hyvin voi aloittaa syksyllä, mutta että kannattaisi välillä laittaa vauvaa veden alle, että sukelluskyky säilyy. Sehän alkaa jossain vaiheessa heikentyä, mutta reilun 6kk iässä on vielä vahva. Me kyllä mennään vauvauintiin syyskuussa, jos suinkin vaan mahdutaan ryhmään.

Tyttö ei ole nukkunut tänään päiväunia ollenkaan, on ihan yliväsynyt ja huusi muutaman tunnin kurkku suorana. Mikään ei kelpaa ja silmät tuijottaa tyhjyyteen, mutta siitä huolimatta ei vaan käy nukkumaan... Taistelee viimeisillä voimillaan unta vastaan. No, jospa uni kohta voittaisi.
 
Ihanan aurinkoinen viikonloppu takana :heart:

Eilen aamupäivällä käytettiin koiria uimassa, poika rintarepussa mukana ja sai hänkin kastaa pienen pieniä varpaitaan järviveteen :heart: Loppupäivä menikin sitten ensin päikkäreillä kotona ja siitä lähdettiin ensin kavereilla käymään ja sitten mun isälle grillaamaan. Nyt ei poika ollut niin tyytymätön, kuin viime kerralla vaikka nukkumaan meno siirtyi yli tunnilla :/ Jostain syystä eilen ei ukin syli kelvannut ollenkaan, vaan heti alkoi kitinä :( Äitin ja isin syli vaan kelpas =)

Tänään ollaankin oltu vaan kotosalla ja mä olen nukkunut aina kun poikakin |O Tuntuu, että univelkaa olis vaikka muille jakaa, vaikka yöt meillä menee ihan hienosti ja tottahan tää kuumuuskin väsyttää :/ Mutta en valita ilmoista :) Meillä on nyt ihan selkeesti vakiintunu "juttu" päikkäreillä. Eli poika nukahtaa päikyille omaan sänkyynsä maidon juotuaan, nukkuu 30-40min ja herää jolloin mun pitää ottaa hänet viereeni ja silitellä ja näin nukahtaa uudestaan ja nukkuu vielä n. 1½ tuntia :D Ennenhän ei nukahtanut uudestaan ilman tissiä, joten siitä ollaan onneksi päästy eroon, muttei siltikään osaa muutamaa poikkeuskertaa lukuunottamatta nukahtaa itse uudelleen. No, en valita, tuleepahan itsekkin otettua torkut :p

ikuisuus teillä on kyllä sisukas tyttö, kun jaksaa koko päivän ilman unia :eek: Meillä huudettais varmaan pää punasena jos ei nukkuis päikkäreitä. Meillä kun vikojen päikkäreiden ja yöunien väliin jää 3-4 tuntia valveaikaa, eikä tuo suostu enää ottamaan torkkuja niin se on jo semmosta kitinää, jotta huh huh :kieh:

hyppykiikku on meillä jo viritettynä ja tyypit on jo otettu :LOL: Vielä ei poju osaa siinä suorassa itseään pitää, mutta muutaman kerran oon kokeillu sitä ja antanut pojalle vähän vauhtia ja voi että toisella on hauskaa :heart: Olen myös kuullut, ettei sitä enää suositella, mutta meinataan kumminkin käyttää.

unikoulusta vielä. Sitähän tosiaan suositellaan vasta 6kk ikäsille vauvoille, mutta ohjeita on myös 4-5kk vanhoille. Meillä tosiaan muuten on nukuttu hyvin, mutta poika vaati aina tissin suuhun nukahtaakseen uudestaan (päivisin) ja tästä on "unikouluttamalla" päästy eroon =) Tyytyväinen siis olen, eikä ole poikaa tarvinnut huudattaa tms..

Minkäslaisia päivärytmejä teillä on?

Meidän päivät (jos ollaan vaan kotona) menee yleensä näin:

klo. 7-8 herätys
klo. 8.30-9 aamutoimet ja aamupuuro+hedelmäsosetta
klo. 9-10 leikkiä lattialla tai sitterissä seurailee, kun äippä siivoilee
klo. 10-10.40 aamupäiväunet + maito
klo. 11-12 lenkillä koirien kanssa
klo. 12 1 prk liha-kasvisosetta
klo. 12-12.30 jotain puuhailua (muutaman kerran käyty puistossa jne.)
klo. 12.30-14.30 päikkäreillä+maito
klo. 14.30-17 leikkiä, touhuilua (hyvällä tuurilla pienet tirsat)
klo. 17 1 prk hedelmä-/marjasosetta
klo. 17-19 leikkiä, touhuilua (saatetaan kävästä vaikka kaupassa tjtn.)
klo. 19 iltatoimet ja 200ml velliä
klo. 19.30 viimeistään jo unessa
Jossain välissä yötä syö vielä kerran 200ml maitoa.

Tuossa siis meidän noin päivärytmi. Mikään ei kuitenkaan mee ihan minuutilleen, paitsi ruoka-ajoista yritän olla tarkka. Ja tosiaan jos ollaan liikenteessä niin unet on aina vähän mitä on :p

Tulipas taas tekstiä, toivottavasti jaksatte lukea :p
 
Reippaseen tahtiin on aloiteltu soseita ja nyt siis kokeiltu maissia, porkkanaa, bataattia, päärynää, mangoa ja banaania. Ja purkkiporkkanassa ja -maississa on ollut myös vähän perunaa mukana. Lääkärin ohjeen mukaan aloiteltiin, pari päivää pelkkää maissia ja kun oireita ei tullut, sitten bataattia jne. Ja hedelmiä aloin antaa melkein heti "jälkkäriksi" ja ummetuksen estämiseksi. Tämä tuntui meidän pojalle hyvältä systeemiltä, koska imetystä on tarkoitus jatkaa mahdollisimman pitkään ja yritetään vaan saada iltatankkaus mahdollisimman hyväksi. Nyt siis syödään sosetta kaks kertaa päivässä, esim. tänään klo 12 maissa ja äsken kahdeksan maissa. Hyvä ruokahalu näkyy olevan, n. 1/2 purkkia menee kasvista ja toinen puolikas hedelmää. Tai enemmänkin varmaan söisi, mutta maidolle pitää jättää tilaa.

Ollaan oltu mökillä sekä eilen että tänään huoltojoukkoina, kun muut on maalanneet mökkiä. Poika viihtyi rintarepussa ja huiskittiin paarmoja ja muita ötököitä. Yöksi en viitsinyt jäädä, jotta muut saivat nukkua...

Meillä on vauvauintiryhmässä yksi 9 kk aloittelija ja hyvin sujui ekat sukellukset häneltäkin. Enemmän kyllä näytti jännittävän kuin meidän poju ja etenkin suihkuhuone oli hänelle pelottava paikka.
 
Meidän päivärytmi

klo 6 maitoa
Itse teen aika usein tässä välissä kotitöitä
klo 7-8 herätys
klo 8 puuroa
klo 8.30 leikkejä, lauluja, sylittelyä
klo 9.30 maitoa
rauta, devitol...
piiputukset
klo 10 EHKÄ lyhyet (½ tuntia) unet sylissä.
klo 11 ½ dl kasvissosetta + ½ dl hedelmäsosetta
klo 12 maitoa
klo 12 eteenpäin 2-4 tuntia päiväunet, useimmiten ulkona
klo 15-16 velliä
klo 16 eteenpäin leikkejä, lauluja, syliä
klo 17.20 ½ dl lihasosetta + ½ dl hedelmäsosetta
klo 18.30 maitoa
klo 18.30 jälkeen leikkejä, ehkä käydään ulkona ihan vaan kävelemässä...
klo 19.30 iltapesut
klo 20 puuroa
rauta
piiputukset
klo 20.45 velliä
klo 21 (+/-) poika on omassa sängyssä unessa... :heart:

Päivärytmi on hyvin usein sama. Aamupäiväunet ovat taas tulleet mukaan, tosin ovat hyvin lyhyet ja hyvin usein poika aamupäivällä nukkuu minun sylissä. Aamupäivällä on jotenkin vaikea ennustaa, että poika nukahtaisi, kun ei vaikuta väsyneeltä (ei hiero silmiä tai itke). Unikoulun takia olen sitten pitänyt sylissä, että on sitten samassa paikassa herätessä.

Unikoulusta olen aina vaan lukenut, että suositus on 6 kk. Neuvolassakin on aina vaan puhuttu 6 kuukaudesta. Mutta nämä ovat vain minun kokemuksia ja voi olla, että on muutakin tietoa. :attn:

-mervi-elina ja poju 6 kk
 
klo 7 herätään ja maitoa
klo 7.30 leikkiä, leikkimattoa jne.
klo 8.30 nukkumaan
klo 9.30 herätään, maitoa, aamupesu ja rasvaus
klo 10.30 leikkiä, leikkimattoa jne.
klo 11-14 päiväunet
klo 14 herätään, maitoa
klo 14.30 leikkiä, leikkimattoa jne.
klo 15.30 nukkumaan
klo 16.30 herätään, maitoa
klo 17-18.30 leikkiä, leikkimattoa jne.
klo 18.30 iltapesu ja rasvaus
klo 19 maito
klo 19.30 nukkumaan

Mennään kaupoille yms. mihin aikaan äiteelle sopii. Neiti nukkuu silti hyvin rytmin mukaan.

Käytiin eilen rannalla. Ensin arvelutti että onko liian kuuma, mutta siellä oli oikein kivaa ja mukavaa. Menimme vasta neljän jälkeen iltapäivällä ja varjopaikkojakin oli jäljellä, joten ei todellakaan edes ollut kuuma. Isi ja äiti söivät filtillä eväitä ja neiti katseli kaikkia niin mielenkiintoisia lapsia.
 
Pähkämö
Dolly04 Hienosti istuu! Ja voi että näyttää tutulta tuo nyrkki suussa ja paidan etumus märkänä - mistä sitä kuolaa riittääkin niin paljon... :D

Toinen hammas bongattu tänään! Bebokohan se oli, kun kyselit aiemmin, kauanko hampaan puhkeamiseen meni? Nyt huomasin perjantaina, että hammas kuultaa ikenen läpi - näkyi siis hampaan pää ikenessä valkeana viivana. Ja tänään tai yön aikana on puhkaissut ikenen.

Hyppykiikku on meidänkin hankintalistalla ihan lähipäivinä kaikista suosituksista huolimatta :)

Helletoivotukset kaikille!

- Pähkämö ja pikkumies tänään 5kk -
 
Hellehuomenta!

Eilen käytiin torikirppiksellä. Löysin 5 kpl käsinukkeja, sadun punahilkka -hahmot. Aika makeet, nyt esitykset pystyyn :D . Mummolassa oltiin päivä ja päikkärit jäivat alle puoleen tuntiin. Poika kävi ihan kierroksilla koko illan. Ei itkenyt tms. vaan huitoi ja viuhtoi kuin heikkopää ja juttua tuki tauotta. Sängyssäänkin temusi ja syömisestä ei meinannut tulla mitään, varsinainen ADHD! Yö meni sitten kovaan itkuun heräillessä.

Päivärytmissä on varmaa noin klo 7 herätys, ysiltä tunnin unet, 11:00 ruokaa ja sit ulos. Iltap. viidenmaissa unet, seiskalta hedelmäsosetta ja ysiltä nukkumaan. Tissiä sit tarpeen mukaan joka väliin. Soseita otetaan vasta pari tl kerrallaan, kait noita totuttuja makuja vois antaa jo niinpaljon kuin kelpaa.

Nyt siis syömään!
 
Teidän päivärytmit kuulostaa hienoilta! :) Meillä vähän vielä hakusessa. Tai kun oikein alkaa miettiä, jotain sentään on...
Aamulla heräillään 5-7 välillä. Sitten touhaillaan, syödään ehkä, jne.
klo 9-11 välillä syöttö ja unille (jos yö mennyt oikein huonosti, unille jo 8 aikoihin). Nukkuu 1-2h.
11-13 välillä maistellaan soseita
Sitten ulkoillaan, leikitään, lauletaan, syödään vaihtelevasti.
Toiset (kolmet, jos aamu alkanut oikein aikaisin) unet jossain välissä iltapäivää/alkuiltaa.
klo. 19 velli
klo. 20 jälkeen iltatouhut, syöttö
klo.21 (-22) unille

Meillä rytmin syntymistä vaikeuttaa kyllä se, että poika ei syö välttämättä kuin silloin kun nukuttaa itsensä unille. Tuskastuttavaa...en tiä mitä tekis. Sosetta ja velliä oon saanut kyllä menemään muutenkin, mutta rintamaitoa vaan nukuttamiseen.. :/

Huh, olipas yö...mulla kovat allergiaoireet päällä heinänpölystä ja nenä vuotaa koko ajan. Laitoin sitten paperista tupot nenään, että sain nukuttua... :LOL: imettäminenki ku oli vähä hankalaa muuten, ku koko ajan piti niistää niin poikahan siitä sitten häiriintyi. Aloin jo yöllä epäileen, onko flunssaa, kun mies on flunssassa. Oli sen verran tukala olo.
Heräsin yöllä ku oli ihan pimeetä, yövalo oli sammunut (semmonen pistokkeeseen laitettava). Piti käydä kiikuttamassa olohuoneesta pieni lamppu, että näin ees pojan ottaa sängystä. Meillä kun on semmonen pimentävä rullaverho ja vielä pimentävät sivuverhot, niin ei oikein mistään pilkottanu muuten valoa.

tehilla Olipas hieno löytö tommoset käsinuket. Esitettiin kerran päiväkodissa töissä ollessani lapsille just Punahilkkaa käsinukeilla. Mulla on semmonen kettu-käsinukke. Laiton sen käteen ja jutustelin pojalle, niin poika katseli vähän ihmeissään, että mistä se ääni tulee, ketusta vai äidin suusta... :D

Poika ollut eilen illalla ja tänä aamuna tosi itkuinen. Nyt sitten sai aamulla kovalla ähinällä kakattua! Tais vähä helpottaa kun sitten sai syötyä ja nukahti. Auttaako semmonen kaupan luumusose ummetukseen, jos sitä kokeilis...? Huomas kyllä että porkkanaa ollaan syöty.. :D
 

Yhteistyössä