Helmivauvat 2010

No heräsi viimein 45 min sitten. Mutta vaikuttaa siltä että taas nukuttais.. Oli tuossa välillä kuitenkin ihan reipas, puuhaili puuhamatolla. Voi hyvänen aika, NUKAHTI TAAS, kesken huutelun! Jotenkin outoa.
 
Meillä on ollut pari ehkä aavistuksen verran parempaa yötä eli on nukuttu sentään 1-2 lähemmäs kolmen tunnin pätkää. Aamuyöstä sitten haluaa tissiä aika tiuhaan, jotta uni jatkuu. Ja melkein kasiin asti yleensä nukutaan. Hampaita tuo poika myös tekee, valkoiset pisteet jo näkyy, eli siksikin saattaa olla levoton. Ei kuitenkaan taida kovin kipeää tehdä, kun ei huuda.

Oltiin eilen ekaa kertaa vauvauinnissa. Poika tykkäsi kovasti, ei jännittänyt oikeastaan yhtään ja polskuteltiin melkein koko puolituntia ennen kuin alkoi väsyä. Kivaa oli koko perheellä!

mervi-elina kylläpä on teidän poju kasvanut reippaasti :) Meillä laiheliinipoika oli 3 kk iässä 63 cm ja 6,5 kg, eli vähän toista mallia oleva vauva taitaa olla.

Päikkäreitä miellä muuten nukutaan ihan hyvin, vaunuissa ja sisälläkin, mutta ihan max. on 2 tuntia. Huutoa nukkumaan menosta tulee, jos ehtii liian väsyneeksi. Tänäänkin meidän ulos lähtö aamulla kesti liian kauan ja sitten piti huutaa kunnes päästiin pihalle. Ja sama homma äsken, kun en ehtinyt kesken leipomisen nukuttaa, tuli huutoa. Ja noin väsyneenä kiukkuaa myös tissillä, kun ei tiedä kumpi on pahempi väsy vai nälkä.

En taas muista mitä piti kommentoida, taidan ottaa kahvia ja uunituoreen muffinssin.
 
sarina Kovasti kuulostaa, että voisi olla allergia taustalla teidän iho-ongelmissa. Helpoin tapa selvittää on välttää maitoa pari viikkoa ja katsoa, helpottavatko oireet. Meillä poju oireilee lähes ainoastaan suolellaan, eli kakka on ollut viimeisen 1,5 kk vaihdellen ihan ripulia tai limaista kiisseliä. Kun jätin itseltäni maidon pois (sitä ennen myös kotimaiset viljat, naudanlihan, kananmunan, soijan, omenan, perunan, paprikan ja tomaatin), niin kakka muuttui normaalimmaksi ihan muutamassa päivässä.

Altistuksesta saatiin nyt sitten vahvistus, että tosiaan on maitoallergia ja varsin raju sellainen. Poju ehti saada ensimmäisen annoksen (2 ml), kun joka puolelle tuli punaisia läiskiä ja urtikariapaukamia, pylly näytti ihan palaneelta ja alahuuli turposi kaksinkertaiseksi. Ataraxilla onneksi helpotti. 2 viikon päästä edessä on Almiron-altistus, koska näin voimakkaan reaktion saanut tuskin pystyy hydrolysoitua maitoproteiiniakaan käyttämään.
 
kanella tuo tuntuu olevan aika yleistä,että kun suoli/iho on saanut hetken rauhoittua niin altistuksessa tulee erittäinkin rajut oireet :/ . Hienoa kuitenkin,että teillä rupee selkiimään asiat ja onneksi maitoallergia usein häviää näillä pienillä. Meidänkin 2,5v tyttö on nyt jo ainakin puol vuotta sietänyt vähälaktoosisia tuotteita ja jonkin verran ihan kunnon maitoakin.
Meidän poitsun asiat ei vaan selkiinny,kun tuntuu,että kaikista korvikkeista tulee oiretta,HUOKAUS!!!! :headwall:

Mikähän sitä tehillan poitsua väsyttää?? :(
 
tehilla Miten teillä meni viime yö? Olet varmaan mitannutkin kuumeen? Toivottavasti vain tankkaa univelkojaan eikä mikään ole vialla :hug:

Meilläkin on joskus ollut päiviä että neiti on ollut normaalia unisempi, mutta on kuitenkin hyvän tuulisena aina sen puoli tuntia - tunti seurustellut unien välillä.
 
tehilla :eek: :hug: Meillä on välillä ollut sellaisia päiviä, että tyttö on nukkunut liki vuorokauden putkeen (ei kyllä nyt ehkä kuukauteen, mutta aiemmin), jos oli ollut vaikka rankempi päivä (paljon kyläilyä/ihmisiä). Mutta jos tuo noin jatkuu eikä poju ole aiemmin noin käyttäytynyt niin veisin ehkä lääkäriin huomenna... Toivottavasti on vaan väsynyt!!

kanella olipa hurja reaktio altistuksessa! Hyvä kuitenkin, että selvisi nyt tuo allergia.

krisu toivottavasti löytäisitte pian korvikkeen, joka pojalle kelpaa!

mini77 vauvauinti kuulostaa niin mukavalle, kiva, että vauvakin tykkäsi! Ja hurjaa, että hampaita jo tulee, mutta hyvä, ettei vauva siitä pahemmin oireile.

mervi-elinalla tosiaan hyvän kokoinen poju! :)

Täällä tyttö kääntyi tänään ensimmäistä kertaa mahalta selälleen! :heart: :heart: Voi tätä äidin riemua, kun tyttö oppii uusia taitoja.
 
Kanella, meillä mennään korvikkeilla, joten en voi omalla ruokavaliolla vaikuttaa. Kiitos kuitenkin vastauksesta! Aika hurja oli reagointi teidän pojulla :eek: Mutta nyt kun tietää syyn oireiluun, niin elämä varmasti helpottuu. Molemmilla.

Kiva kuulla Krisu, että teillä jo päästy maistelemaan vähälaktoosisia tuotteita. Jos meidän tytöltä nyt tuo maitoallergia löytyy niin toivoa on, että joskus helpottaa. Ja onhan minulla itsellänikin ollut monta eri allergiaa lapsena. Aika pahojakin, mutta eipä tuo ole elämää pahemmin vaikeuttanut. Ja nykyään vain muutamasta "aineesta" tulee oireita.
 
Poju heräsi kuuden jälkeen. Katsotaan nyt miten pysyy hereillä. Viimeyö oli ihan normaali, taisi olla yksi 4 tunnin pätkäkin. Kuumetta ei ole. Hereilläöllessa tuossa aiemmin oli nauravainen, nyt ehkä vähän vaisu. (tai sit vaan ihmeissään kun isänsä käyttää häntä kauhakuormaajana. Auttoivat mm mua raparperisopan teossa niin että poika isänsä sylissä tarttui raparperin palaan ja iskä ohjas käden kattilaan jonne poika palan pudotti. Meillä aloitetaan kotitöihin osallistuminen nuorena.. :LOL: )
No nyt tuolta olkkarista kuuluu pojan kovaääninen selostus, ei tuo kauheen kipee varmaan ole ;)

kait jo kirjoitinkin että on ollut päiviä jolloin päikkäreitä on tullu yhteensä 1,5h , enkä oo silloin ollu huolissani. Nyt näinpäin.
Hyvää viikonloppua kaikille!! :wave:
 
Mini77 ja ikuisuus, niin pojun kalenteri-ikä eli oikea ikä on sen 5 kk, mutta korjattuikä eli lasketusta-ajasta laskettuna on 3 kk. Sain jo TAYS:ssa keskoskontrollissa kuulla, että on pulska poika. :LOL: :heart: Ihan ok, että poika syö hyvin ja kasvaa. Mutta sisarukset ovat olleet pojuun verrattuna riukuja, joten...?! :whistle: :xmas: Olen tähän mennessä antanut pojulle vain iltapuuron. Nyt neuvolassa suositeltiin myös aamupuuroa.

Poju on pari päivää maistellut kalasosetta. Ei varmaan tarvitse mainita, että hyvin maistuu. Mitään allergiaan viittaavaa ei ole näkynyt.
 
Tänään käytiin pojan kanssa 3kk-neuvolassa (oikeastaan 3kk 1vk) ja JÄRKYTYIN positiivisesti kun kuulin vaa´an lukeman:7950g ja pituutta oli 65,5 cm. Ja tämä kaikki pelkällä rintamaidolla...hmmm...alkaa epäilyttään että onkohan mun maito jotenki YLIrasvaista :LOL: painoa oli tullut kuukaudessa 1,4kg!!meillä tosiaan on sairastettu jo ekat korvatulehdukset, ensimmäinen kuuri saatiin tasan 2kk ikäsenä ja seuraava siitä 2,5vk eteenpäin kun ei ollut eka kuuri purrut tulehdukseen ollenkaan. Nyt pitäis olla korvat kunnossa...*koputtaa puuta*. Tosin eipä näyttänyt tulehdukset juurikaan vaikuttavan poikaan, ei edes itkenyt niitä. Vähän vaan oli levoton eikä pystynyt nukkumaan vaakatasossa(meillä on ollut pojan pinniksen pääty syntymästä saakka n.15cm korotettuna kaiken varalta) =)

Monien mainitsemat raivarit on tuttuja täälläkin...meillä ne ei ole mitään erityisiä ILTAraivareita, vaan pikemminkin rintaraivareita. Poika saattaa hermostua rinnalla muutaman imun imaistuaan ja huutaa pää punaisena :/ yhtenä päivänä en jaksanut taistella päiväunille mennessä sen kanssa ja sulatin pakkasesta niinä ihanina ensimmäisinä hormooninhuuruisina päivinä pumppaamaani maitoa ja annoin 80ml pullosta ja kas, kelpas!nukkuikin toooosi hyvät unet sen jälkeen!näytti kyllä niin kermaiselta se maito...

Saapa nähdä tuleeko tämän päivän rokoteannoksesta(rota-, yhdistelmä- ja tutkimusrokote)pojalle jotain jälkivaikutuksia!toivottavasti ei, huomenna nimittäin pitäisi juhlia koko päivä veljen yo-juhlia.

Mitenkäs teidän raskauskilojen on käynyt?täällä taistellaan vielä kovasti niiden kanssa, kertyihän niitä huimat 23kg, vielä on 8 jäljellä :ashamed:

Hyvää viikonloppua mammoille ja helmiäisille :heart:
 
maama88 älä nyt säikähdä, minäkään en ole sitä kuullut kuin vasta viime viikolla, mutta silloin aluksi tullutta maitoa ei kai edes "saisi" kerätä tulevaisuutta varten, kun on kai niin tuhtia, ja joku sanoi että pakkasessa maito ei säily hyvänä kuin yhden kuukauden. minulle on kyllä sanottu että kaksi kuukautta, kun juuri jostakin luin että kolme kuukautta. Mutta älä nyt turhaan murehdi, saipahan poika nukuttua :) Juuri tuon tyyppisiä raivareita täälläkin saatu :)

Raskauskilot mulla jäi laitokselle, mutta imetyskiloja olen kaksi kappaletta saanut :LOL:
 
krisu Kiva että teidän tyttö jo sietää vähän maitoa. Toivottavasti pojallekin löytyy pian sopiva korvike. Mä toivon, että meillä Neocate sopisi, ettei menisi ihan hirveäksi säätämiseksi. Kolmivuotiaaksi mennessä lääkäri arveli rupeavan helpottamaan. Eikös noissa altistuksissa juuri pelata sillä, että kun pidetään tauko ruoka-aineella, jolle on herkistytty, niin voi tulla tosi voimakas reaktio. Sitä kai Almiron-altistuksessakin yritetään, koska sain ohjeeksi altistaa itse pienillä annoksilla ensi viikolla, ja sitten 2 viikon päästä on altistus lääkärissä. En kyllä arvannut, että pojulle noin voimakas raktio maidosta tulee, kun oireena on ollut vain ripuli.

sarina Teillähän olisi tosi helppo kokeilla eliminoida maito antamalla vauvalle erikoiskorviketta viikon parin ajan ja katsomalla, paraneeko iho. Melkein ehdottaisin sitä, jos on pienikin epäilys allergiasta, koska sitten kun kiinteät ovat kuvioissa, niin menee hankalammaksi. Meillä ainakin ideana oli nimenomaan, että etsitään korviketta ja tehdään altistukset, ennen kuin on isommin aloitettu kiinteitä.

maama Raskauskilot lähti kuukaudessa, kun raskausdiabeteksen takia olin tosi tiukalla ruokavaliolla, eikä liikoja kiloja päässyt kertymään. Nyt imetysdieetin takia on pudonnut n. kilo viikossa, ja olen tällä hetkellä 6 kg alle lähtöpainon. Oikein hyvä kylläkin, koska en ihan ihannepainossani ole ollut - en lähelläkään sitä. Pari kuukautta jos vielä imetys onnistuisi, niin voisin olla jo ihan kivassa painossa.
 
maama onpa teijän pienokainen kasvanu kovasti, hyvä vaan..meilläki täysimetyksellä, oisko nyt korkeintaan 7.5 kiloa ja pituutta 62. 4kk tuli eilen :D
raskauskiloja mulle tuli n.10 jotka lähti samantien, mutta nyt on sitte enempi tullu herkuteltua joten on vähän tullu takas, mutta ei se onneks niin vaarallista oo :p
poika nukasti nyt vasta yö unille, ei oo ikää menny näin myöhään mutta ollaan kyllä kylässä niin varmaan ollu erilainen päivä :D ja ihtiäki väsyttäis kovasti....hyvää yötä.. :wave:
 
Kanella, kiitos taas vastauksesta ja neuvoista. Meikä on ihan pihalla näköjään :/ Mistä ja mitä korviketta kokeilitte?

Sanv :LOL:

Meikäläisellä paino suht samoissa, kun ennen raskautta, mutta se ikäväkyllä tarkoittaa silti paljon ylipainoa :ashamed: Nyt olen yrittänyt olla dietillä. Saanut 3 vkossa -5kg, mutta matkaa on vielä...
 
Sanv Lasten suusta totuus tulee...vaimitensemeni? :LOL: :LOL: :LOL:

Tehilla Jaksoiko poju nukkua yönkin vai jouduitteko valvomaan? Kuinka siellä voidaan?


Raskauden aikana tuli vain muutama kilo ja ne jäivät jo sairaalaan, mutta muutenhan minä olen reilusti ylipainoinen. Hitaasti ja varmasti olen alkanut painoa pudottaa. Välillä sujuu hyvin välillä mätän herkkuja kaksin käsin. :headwall: :ashamed: Mutta elokuussa olisi ystävän häät ja siihen mennessä mun on pakko saada jokunen kilo pois :xmas:

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille, meillä ei onneksi ole yhtään valmistujaisjuhlia, huh. :whistle:
 
Pähkämö
Raskauskiloista olitte jutelleet. Minulle kertyi raskauden aikana sellaiset parikymmentä kiloa ylimääristä. :headwall: Synnärille ei jäänyt yhtään ainoatakaan kiloa, kun maidon noustessa iski päällensä ihan JÄRKYTTÄVÄ turvotus - jalat olivat tasapaksut pölkyt, piti vaan pyydellä suurempaa kokoa sairaalan läpsyttimiä, kun edelliset jäi pieneksi. Kotiin laitokselta lähteminenkin oli hankalaa, kun ei meinannut kenkiä ja mammahousuja saada jalkaansa... :whistle:

Kymmenisen kiloa sitten kotosalla tipahtikin nopeasti, parhaimmillaan kilo per pvä. Loput kymmenen istuvatkin sitten näköjään tiukemmassa, melkein puolet onneksi olen niistä jo saanut hävitettyä. Eli viitisen kiloa vielä jäljellä ja miksei vaikkapa vähän enemmänkin, kun ei se lähtöpainokaan ihan bikinimitoissa ollut... :LOL:
 
Mulle tuli raskauskiloja noin 27 kiloa ja niistä jäljellä vielä noin 6 kiloa,mutta ei siltikään mee kaikki vanhat kesävaatteet päälle ni meinas olla vähän ongelma ku tuli helteet että mihin sitä pukeutus mut onneks apu löyty tuolta kirpparilta =) tosta töihin paluusta sen verran että mäkin joudun ikävä kyllä viemään pojan jo heti tammikuun alusta hoitoon kun toi raha ei kasva puissa ja mua suunnattomasti ärsyttää varsinkin lapsettomat ihmiset ketä munkin tuttavapiirissä on jotka on heti kauhistelemassa että miten sä raaskit ja plaa plaa ja diipa daapa :kieh: kait sitä kaikki äidit ois mieluusti lapsen kanssa kotona jos se ois rahallisesti mahdollista!rupee ihan verenpainetta nostaa ihmiset jotka ei ymmärrä :headwall: no mutta kuitenkin onneks täällä on ihmisiä jotka ymmärtää B) Meillä on poika tällä hetkellä mummilassa ollu yötä että on saatu isin kanssa vähän kahdenkeskistä aikaa ja käytiin vähän kaupungissa pyörähtämässä ja tulin siihen tulokseen että ei noi baarit ole kyllä enää mun juttu joten tultiin aikasin kotia ja nyt kohta pirteenä hakemaan kullanmurua kotiin ja hyvin sielä on kuulemma pärjätty :heart: onko muilla ollut vielä yöhoidossa?
 
sanv :LOL: Ootteko muuten lukeneet niitä kirjoja, joissa on valittuja lasten kommentteja? Mulla on itselläni sellainen kuin Lasten ajatuksia rakkaudesta, siellä on aika hienoja ajatuksia.

Raskauskiloja tuli 14,5 ja vikat pari kiloa on tiukassa. Tosin herkuttelen niin paljon, ettei auta valittaa. :D Eikä nuo kilot muuten haittaisi, mutta kun entiset housut ei mene jalkaan. Onneksi on kesä ja voi käyttää hameita. B) Sairaalaan jäi alunperin 7kg ja sen jälkeen kilot karisi parin viikon aikana tähän pisteeseen, mihin ne nyt on jämähtäneet.

Meillä tyttö on ensi viikonloppuna menossa mahdollisesti yöhoitoon mummolaan. Riippuu siitä, miten maanantaina päivällä menee pidempi hoito, tai siis syökö tyttö pullosta. Tyttö kun ei viimeksi hoidossa suostunut syödä mitään isovanhemmilta, niin täytyy vähän katsella, miten onnistuu. Meillä no kuitenkin yhdet juhlat tiedossa viikon kuluttua, joten jos ei tyttö yöhoitoon mene niin on ainakin pitkälle iltaan hoidossa. Toivotaan, että yöhoito onnistuu, vaikka välillä tulee sellainen olo, että raaskinko mä antaa mun pientä tyttöä vielä niin pitkäksi ajaksi hoitoon.

Näyttää vakiintuneen tytön rytmi niin, että herää aamukuudelta syömään ja sen jälkeen nukkuu yhdeksään. Sopii mulle mainiosti. :)
 
Moi!
Eilisilta ja yö meni ihan normaalisti. Laitoin pojan ysiltä sänkyynsä ja sinne kohta nukahti..

Mulle tuli raskauskiloja 7 kappaletta, nyt on menty alle lähtöpainon. Outoa on että on silti lihavamman näköinen. Ilmeisesti olen laihtunut muualta mut tohon mahaan on jäänyt entisten jatkoksi enemmän tavaraa (ainakaan mitkään housut ei enää mahdu kiinni MILLÄÄN). Herkkuja söisin kokoajan ja ruokahalukin kova. Eilenkin taisin syödä 3 kertaa ruokaa..

Mulla taitaa olla kans tuo Ikuisuuden mainitsema kirja lasten ajatuksista. Siellä on hienoja oivalluksia. :)
Hoitoon jättämisestä olen ollut kotoa pois pari kertaa parin tunnin ajan, niin että poika on isällään. Ja aina HIRVEÄ kiire kotiin. Lähinnä kova ikävä poikaa. Viikko sitten hautajaisissa meni pitempään, silloin toiset fiilikset ja pojalla maitoa eväänä, ei ollut niin kiire. No anyway, voisin kuvitella jättäväni pojan hoitoon äidilleni vaikka yöksi, anopille en ehkä ollenkaan. Anopilla näitä vanhankansan ajatuksia tyyliin "pojalle pittää antaa läskisoosia ja potaattia" vaikka poika on 3kk.. Äitini taas samoilla linjoilla minun kanssani. Vahinko vaan että äitini asuu 200 km päässä meistä. Meillä ei ole täällä ketään kelle antaa hoitoon.. :( Varmasti tullaan olemaan pulassa!! Naapurit tosi kivat ja ovat auttaneet aiemmin hätätilanteissa, ehkä heihin turvautuisin ääritilanteessa.

Jaa, juhliin sitten. Ihan kivaa!
 

Yhteistyössä