Helmivauvat 2010

:attn: meillä ensimmäinen räkätauti..vielä ainakin räkä onneksi hyvin kulkevaa saa letkulla imettyä aika hyvin eikä kuumetta ole mutta kylläpä tuntuu että yöt on pitkiä!!!viime yön suostu neiti nukkumaan ekan elämänsä yön pinnasängyssä kun ajattelin että siinä saa helpommin sen pään ylös..keittosuolaa ja panadolia olen antanut...menis vain äkkiä ohi nyt!!
 
Jospa sitä vähän päivittäisi kuulumisia taas... :whistle: Lukemassa olen kyllä käynyt päivittäin, mutta kirjoittelu meinaa vaan vähän jäädä aina... :ashamed:

Täällä ei vielä käännytä (tässä kohtaa tyttö heräsi ;)) selältä vatsalleen, mutta yritys on kova. Leluja kyllä katsellaan kovasti ja niihin tartutaan sekä niitä työnnetään suuhun.

Velliä olen antanut kohta viikon ajan, koska yöunet meni niin levottomiksi ja sitä painoa ei tosiaan ollut tullut ihan tarpeeks. Nyt annan vellipullon kun itse menen nukkumaan ja ollaan saatu nukuttua nyt noin kuuteen asti aamulla, kun neidin nälkä pysyy poissa. Myös soseita ollaan maisteltu, mutta ei varsinaisesti syöty. Kiire ei ole noiden soseiden kanssa, joten määrät tulee olemaan paria lusikallista/päivä vielä ainakin viikon-pari (tyttö on neljä kuukautta ensvko pe).

Lääkärineuvola on maanantaina 14.päivä. 3kk neuvolassa painoa oli tullut vähän liian vähän, joten senkin takia tuota velliä terkkari suositteli, kun pojan kanssa käytiin neuvolan lääkärissa viime viikon maanantaina. Toivotaan, että tuota painoa nyt olis tullut enemmän suhteessa pituuteen, ettei käyrät enempää enää romahtais alaspäin ;)

 
Maama88, onpas teillä potra poika! :) Meilläkin poju oli 3kk neuvolassa 7490g. Kohta ois 4kk neuvola, saa nähdä onko paino noussut samaa tahtia, kun välillä tuntuu ettei maitoa tule samalla tavalla kuin ennen.

Raskauskiloja mulle kertyi noin 14kg ja kaikki on lähtenyt. Laihdutin noin 5kg ennen kuin tulin raskaaksi, ja nyt olen suurinpiirtein niissä lukemissa. Yllättävän helposti lähti kilot. Tosin synnytyksen jälkeen mulla oli muutamia viikkoja vähän rukahalu hukassa. Nyt maistuu sitäkin paremmin! =)

Jee, mies oli saanut pojan nukahtamaan yhtenä päivänä päikkäreille ilman kapaloa. Nukkui vaan 40 min tosin ja heräsi kovaan itkuun, mutta ehkä me vielä päästään tosta kapalosta eroon..öisin oon kuitenkin siihen käärinyt, kun se tuntuu poikaa rauhoittavan ja nukahtaa helpommin siinä.

Hoitoon jättämisestä..ei olla vielä uskallettu oikein edes ajatella pojan hoitoon jättämistä pitemmäksi aikaa, kun ei tuo tuttipullosta juominen oikein onnistu muuta kuin satunnaisesti. Ei olla kyllä pojan syntymän jälkeen miehen kanssa ehditty yhteistä aikaa viettää oikeastaan ollenkaan, että tekis ihan hyvää mennä vaikka yhdessä ulos syömään tai jotain! :)
 
Neiti on ollut hoidossa anopillani sen aikaa kun olen pyörähtänyt asioilla ( max tunti ) ja toisen kerran on ollut useamman tunnin mieheni siskolla. Mieheni on toki hoitanut neitiä kotona kun minä olen ollut kaupoilla tms. mutta sitä en laske :D
Yökylässä ei ole ollut, mutta lähi viikkoina toivon, että mieheni sisko ottaisi molemmat lapset yökylään, saisi vähän omaa aikaa ukkokullan kanssa. Kapakkaan tms. ei olla menossa, ihan vain kotona kaksistaan saataisiin möllötellä :p ;)

Huomenna olisi sitten 4kk neuvola..eikun siis maanantaina. Päivistä sekaisin :LOL: :LOL:
 
sarina Turvallisin ja suurimmalle osalle maitoallergikoista sopiva korvike on Neocate. Sitä saa apteekista ilman reseptiä, mutta on todella kallista. Itse hankin sitä muutaman purkin varalle histamiini.comin ostetaan ja myydään -palstalta. Vähän edullisempaa on maitopohjainen korvike, jossa maidon proteiinit on hydrolysoitu (esim. Almiron Pepti), mutta se ei käy läheskään kaikille maitoallergikoille. Meillekin allergologi sanoi, että koska poika reagoi noin voimakkaasti maitoon, niin sopiva korvike on todennäköisesti Neocate. Sitä syötetään myös pari viikkoa ennen maitoaltistusta, että lapsi saadaan mahdollisimman oireettomaksi.

Meilläkin pojun pitäisi aloittaa hoito ensi vuoden alussa. Suunnitelmissa on tällä hetkellä, että minä jatkan koulua elokuun lopulla ja mies jää vanhempainvapaalle. Jos siis löydetään sopiva korvike, että voin lopettaa imetyksen. Haikealta tuntuu ajatus, että olen päivät poissa pojun luota, mutta toisaalta mies odottaa todella innokkaana mahdollisuutta viettää enemmän aikaa pojan kanssa. Mielelläni yhteisen ajan heille kahdelle suon.

Hoitoon en uskaltaisi poikaa omille vanhemmilleni jättää. Ovat jo varsin iäkkäitä, ja tämä allergia-asia ei oikein tunnu menevän tajuntaan. Viikko sitten heillä kyläillessämme äitini mm. oli salaa lisännyt ruokaan voita, vaikka kuinka etukäteen käytiin mun dieettaamat aineet yksitellen läpi. Pojulla lehahti naama ja tuli täyteen näppylöitä, mutta ei äitini siitä huolimatta ymmärtänyt, että äidin syömä pieni määrä laktoositonta (!) voita oikeasti voi olla haitallista pahasti maitoallergiselle lapselle. Anoppi onneksi ymmärtää paremmin, kun on entinen keittiöalan ammattilainen. Appivanhemmille uskaltaisin pojun jättääkin hoitoon, mutta asuvat vähän turhan kaukana.
 
Mulle tuli raskauskiloja 20 joista 6 ois vielä jälellä ja tiukassa onkin :kieh: tällä viikolla en oo kyllä paljon jaksanu mitään kiloja miettiä ku on tuon pojan kanssa ollu niin paljon menoa..Ihme kyllä eilen kävin vaa`assa ja näytti ihan samaa mitä on tähän asti jopitkään näyttänytkin, vaikka syön ihan mielettömiä määriä kaikkia herkkuja ja karkkeja..Oiskohan tuosta imetyksestä sittenkin jotain hyötyä... :whistle:

Niin..eilen käytiin sitten pojan kanssa siellä lasten polilla ja ne otti rakkopunktion ja tulokset saadaan maanantaina.. Poju hurmas kaikki naishoitajat ja se lastenlääkäri sanokin että näin terhakkaa "asiakasta" hällä ei oo aiemmin käynytkään..nimittäin poika ei huutanu koko sairaalassa olon aikana yhtään :saint: :D ja lääkäri oli sitä mieltä että poika lähtee aikasi liikkeelle..vauhtia riitti sielläkin ja pitihän sitä lääkärille näyttää kuinka nopeasti se kääntyminen sujuu.. :LOL:
Ja siellä otettiin sitte paino ja pituus siltä varalta jos tarvii laittaa lääkitystä, ni uudet mitat tulee tässä: 7160g, 65,3cm ja pää 40,6...joten melko hyvin kasvanu..ens keskiviikkona olis sit poika tasan 4kk ja samana päivä sattuukin olemaan neuvola..

Poika näköjään heräs ylös..Aika hassua, nykyään ei edes huuda kun herää vaan on sängyssä hiljakseesn ja kattelee mobilea... Ihanaa =)
 
Raskauskiloista olette jutelleet. Minulle tuli raskauden aikana kokonaiset 2 kiloa. Nyt on sitten lähtenyt -18 kg. Mutta minulla oli ennestään ylimääräisiä kiloja, joten on ihan tervetullutta, että paino laskee. Kulutan näemmä kotona enemmän kuin töissä! :attn: Vaikka paino on laskenut, on joitakin vaatteita, jotka kiristävät ja puristavat! :ashamed:

Oltiin tänään kaksosten kevätjuhlassa. Poju jaksoi melko maltillisesti koko tunnin. :whistle:

-mervi-elina ja poju 5 kk
 
Tarkistankin ensi viikolla, että korvaako vakuutus nuo erikoismaidot. Toivottavasti, mutta tuskin... Kenelläkään kokemusta? Meillä ihan normaali hoitokuluvakuutus.

Meilläkin nukutaan normaalia pidempiä päikkäreitä. Nykyään ei yleensä kestä kuin 30 min - tunti. Nyt jo 3 tuntia!!! Ja vielä nukutaan...
 
sarina Ei käsittääkseni nykyisin enää mikään vakuutus korvaa. Mutta jos altistuksella todetaan maitoallergia, niin Kela korvaa niin suuren osan hinnasta, että ei juurikaan eroa tavallisen korvikkeen hinnasta. Maitoaltistus vaaditaan Almironin Kela-korvaukseen, ja Neocaten korvaukseen lisäksi vielä Almiron-altistus. Jos vauva on yli puolivuotias, vaatii Kela Neocateen lisäksi soija-altistuksen. Me saatiin eilen vasta eka B-lausunto Almironia varten, joten koska Almiron ei pojulle todennäköisesti sovi, ostin Neocatea histamiinista. Meildän vakuutus on Pohjolassa.
 
sarina Voithan sä vielä varmistaa Pohjolasta. Mä en ole toistaiseksi edes kysynyt, koska muistelen että eivät korvaa. Muutenkin laitan kuitteja sinne vasta sitten, kun on kertynyt tarpeeksi (meillä on 10% tai vähintään 100 euron omavastuu/hakukerta).
 
heippa =) viime yönä valvotiin pojan kans ekaa kertaa. söin illalla tuoretta ruisleipää. poika heräs 1 aikaan yhtäkkiä ja itkeskeli 4 asti..mutta nyt nukkuu sikeästi yöuniaan.. :D niin siis semmosta että ku täysimetän ja en oo maitoa juonu ollenkaa ku alussa oli siitä mahavaivoja niin kannattaisko kokeilla sitä maidon juontia jo vai ootella?
 
:eek: Nopeasti käyn kertomassa, ettei meidän poju suostu syömään keneltäkään muulta kun minulta tai mieheltäni. Meillä oli tänään pojun kummitäti käymässä. Hän halusi syöttää pikkuiselle maitoa, mutta ei sitten onnistunut. Pojulla meni suupielet alaspäin, eikä suostunut avaamaan suuta. Poju nukkui siinä välissä päiväunet. Eikä edes päiväunien jälkeen suostunut kummitädin syötettäväksi. :eek: Minun mielestä ei pahemmin vierastanut, mutta on näemmä tottunut, että äiti syöttää.
 
mervi-elina meillä tuttipullo ei ole tähän mennessä kelvannut kuin multa tai mieheltä. Maanantaina tyttö menee hoitoon niin moneksi tunniksi isovanhemmille, että ehtii varmasti tulla nälkä. Katsotaan, kelpaako pullo silloinkaan isovanhemmilta...
 
Mikähän lie "täysikuu" meidän neitiä valvotti viime yönä? Muutaman tunnin välein havahduin, että pinnasängystä kuului höpöttelyä ja päristelyä. Ei siinä muuten mitään, mutta kun korkealta ja kovaa juttelee niin aina meinaa herätä koko talo :LOL: Onneksi sitten aina nukahti uudestaan, mutta ei meillä ennen öisin ole höpinää kuulunut. Tänään sitten varmaan pakko itsekin nukkua päiväunet :saint:
 
taas katkonaisia öitä, voi pojat. mutta eipä auta valittaa, toinen on niin tyytyväinen että. :) oho, nukahti näköjään itsekseen sitteriin(tätä harvemmin täällä tapahtuu..)

Eilen käytiin juhlissa, ja oli tosi paljon väkeä, ehdittiin 10min olemaan niin meni pojan suupielet alaspäin ja mentiin yhteen makkariin missä juotiin kahvit ja lähdettiin sitten kotiin, vierastaminen on siis tännekin tullut kylään :)

Poika nauro eilen unissaa, oikeen sellasta ihanaa hekotusta :) :) :heart: eipä oo ennen sitäkään tehnyt.

Minä en oo es yrittänyt syöttää pullosta, aina oon antanut miehen tai kummitädin tai äitini syöttää, ettei liittäis sitä minuun. Ei se oo kertaaakaan kunnon annosta syönyt mutta kyllä yleensä yli 50ml menee, ja on sillä pärjännyt, vaikka oon ite ollut yli neljäkin tuntia pois(niin no, miksei pärjäis, nukkuihan se yölläkin joskus seitsemää tuntia). Pitäis vaan koittaa pitkästä aikaaa, ei oo taidettu pullosta syöttää ku viimeks vappuna kun oltiin häissä ja poika äidillä hoidossa.

matami-mimmi se on vauvan mielestä varmaan se oma ääni niin ihana :) :) :) toivottavasti ensi yönä parempi yö.

Meillöä oli häissä laitettu hääkarkkirasioihin niitä lasten kommentteja rakkaudesta, ne on aivan ihania. =)

toivottavasti ikuisuus tyttö suostuu syömään huomenna

yökylään en ole ajattellut vielä poikaa "päästää" :) kyllä omille menoille olen päässyt, juuri noille tunnin mittailisille useamminkin, ja on onneks hoitajia lähettyvillä jos tarvetta miehen kanssa pitempään paussiin, ehkä sitten kun vauva on vähän isompi. :p
 
ikuisuus, en ole tuota syöttämistä osannut ajatellakaan, kun kaksosten kanssa ei ollut tätä ongelmaa. Kaksosten kanssa olin yksin päivät ja olin silloin ainoa, joka antoi ruokaa. Kaksosia vieläpä imetin sen 6 kk. Mutta silloin harvoin, kun meillä joku kävi ja halusi syöttää kaksosia, he kyllä suostuivat syömään pullosta ja muiltakin kun minulta. Mutta poju tekee tässäkin poikkeuksen!

Minulla on nyt kesäkuussa siskon polttarit, jolloin mies on pojun kanssa. Silloin syöttäminen ei ole ongelma, kun poju kuitenkin syö mieheltänikin ja tuskin edes herää, kun minä olen riennoissa. Heinäkuussa meillä on sitten mieheni työpaikalta teatteriretki, joka kestää useamman tunnin. Silloin on pakko pyytää mummia ja pappaa auttamaan. Hiukan jo pelottaa, että miten poju sitten syö... :/

Yökylää olen ajatellut sitten kun poju on yli vuoden ikäinen tai peräti isompikin. Jotenkin en vaan koe tarvetta yökylälle. Muutenkin jo harmittaa tuo heinäkuinen teatteri, kun joutuu jättämään pojun mummin ja papan kanssa. :( :'( En varmaan pysty keskittymään koko teatteriin, kun ikävöin pojua! TIEDÄN kuulostaa tyhmältä! ;) Olen koko sinä aikana, kun poju pääsi sairaalasta kotiin, ollut kokonaista 3 tuntia erossa hänestä. Silloinkin poju on ollut miehen kanssa. Jotenkin vaan arvelluttaa jättää vieraiden hoiviin, kun esimerkiksi minun vanhemmat eivät ymmärrä tuon taivaallista vauvan päivärytmistä, tms. Aina minun äiti on nukuttamassa pojua, vaikka toinen olisi juuri herännyt päiväunilta... :xmas: Ai, mutta minä kyllä zumpaan joka ilta sen tunnin verran, kotona tosin, joten olen minä joka päivä tunnin erossa pojusta.

-mervi-elina ja poju 5 kk
 
Ai niin, mä olen menossa elokuussa kaverin polttareihin, silloin tyttö jää yöksi miehen kanssa kahdestaan. Eiköhän ne hyvin pärjää. :) Yhtenä iltana kokeiltiin huvikseen, saisiko tytön nukahtamaan pullon ääreen. Oli aivan väsynyt, ja syötyään piti vielä silmiä auki, mutta mies laski tytön sänkyynsä ja tyttöpä nukahti ensimmäistä ja toistaiseksi viimeistä kertaa itsekseen omaan sänkyyn!

Tyttö pyörähti toissapäivänä kahdesti mahalta selälleen, mutta sen jälkeen asia ei olekaan kiinnostanut häntä ollenkaan. :D

sanv meillä on ensi viikonloppuna valmistujaisjuhlat, joihin tulee monta kymmentä vierasta. Saa nähdä, käykö meilläkin niin, että tyttö vierastaa ja pitää lähteä ajoissa pois. Muutenkin tyttö monesti selvästi stressaantunut, jos on paljon ihmisiä ja hälinää. Tuo nauru kuulostaa varmaan niin ihanalta! Meillä ei olla vielä naurettu.

Täälläkin oli vähän levoton viime yö. Tyttö heräili usein ja touhuili niin, etten saanut oikein nukuttua. Aamu vietettiin parvekkeella, tyttö varjossa sitterissä ja äiti otti aurinkoa toisaalla. B)
 
Meillä tyttö on oppinut uuden "leikin". Haluaa aina pöngätä itsensä istumaan sylissä ollessaan ja eihän näin pienet vielä saisi istua?? Tätä on nyt jatkunut jo melkein viikon. Mummo ja pappa kävi äskettäin kylässä ja mummo totesi syliteltyään tyttöä että eihän tätä enää pysty pitämään sylissä kun niin kovasti haluaa vaan istua pystyssä... Onko muilla samaa "ongelmaa"?

Mielenkiinnon kohteet ovat myös muuttuneet lähiaikoina. Ennen niin ihana lattianleikkikaari on jo ihan vanha ja tylsä juttu, piti kaivaa kasa pehmoleluja kaapista joita halitella ja pusutella (lue maistella). Kovasti tekee mieli muutenkin tutkiskella paikkoja äitin sylistä, vaan ei jaksa kävellä ympäri taloa päivää pitkää :headwall:

Kääntymisien suhteen ei ole edistystä. Raajat sätkii joka suuntaan ja pylly nousee korkealle selällään ollessa. Hymy ja nauru on kuitenkin entistä herkemmässä, on se vaan niiiiin ihana :heart:
 
Tulimme juuri ystävän lapsen synttäreiltä. Voi sanoa, että vilskettä riitti kun parisen kymmentä lasta juoksee ees taas. :D Neiti ei onneksi vierasta vaan viihtyi kuin kotonaan. Oli ihan vieraankin ihmisen sylissä , mutta hymyili vain.

maamo Tämä on tosiaan "inhottavaa" aikaa kun ei vielä saisi istua. Ja vatsallaan ei pääse eteenpäin. Neiti pyörii kyllä napansa ympäri jo sekä mahallaan ollessaan että selällään.
Me olemme vähän istuskelleet sylissä niin että tuetaan hyvin. Ja se on kiva leikki, että neiti makaa selällään ja käsistä vedetään istumaan. (se miten sitä pään kannattelu pienenä kokeillaan ) Neiti istuisi kovin napakastikin jo, mutta selällehän tuo taitaa olla liian rasittavaa vielä. Muutama tovi, ja sitten helpottaa.

Ja peiliin on kiva tuijotella itseään :D Täälläkin tykätään seurata jo ympärillä tapahtuvaa.
 
Meillä poika kääntyi tänään ekaa kertaa lattialla selältä mahalleen. =) Sängyssä on jo muutamana päivänä tehnyt saman, mutta nyt onnistui kovallakin alustalla.

matami-mimmi Meilläkin poika tykkää kamalasti tuosta leikistä, että käsistä vedetään istumaan. =) Sanon aina, että "än-yy-tee-nyt", ja poika alkaa jo "teen" kohdalla nostaa päätä. Sitten tulee kovasti hymyä kun nousee. :D

Täällä muutama VÄHÄN helpompi yö takana, viime yönä nukkui reilut 3h putkeen. Mutta jostain syystä noin kolmesta eteenpäin poika ei enää nuku kunnolla, vaan heräilee tosi usein. Itsellä sitten ihan silmät ristissä aamulla, kun en itse noina lyhyinä pätkinä enää kunnolla saa unta.

Mahtaakohan meillä olla hampaita tulossa, kun alaikenissä näkyy valkoiset pisteet molemmin puolin...vai onkohan ne olleet siellä aina.. :D Jatkuvasti kun on kädet suussa ja kuola valuu...
 
Meilläkin istumaan nouseminen käsistä vetämällä on ihan huippukivaa. Tosin ei tahdo aina riittää pelkkä istuminen, vaan välillä poju kesken kaiken jännittääkin keskikropan ja rupeaa hinaamaan itseään seisomaan. Ja naama on leveässä virneessä koko ajan.

Nyt on menossa jokin tiheän imun kausi täälläkin. Päivällä syö jopa 1,5 tunnin välein molemmat rinnat (aiemmin n. 3 tunnin välein vain toisen) ja viime yönäkin herättiin huomattavasti totuttua useammin. Veikkaan, että osittain johtuu siitä, että nyt on viikon ollut maito kokonaan poissa ärsyttämästä, joten ottaa nyt takaisin pitkän ripulin aikaisia menetyksiä. Kakkaa puolestaan ei ole kuulunut sitten tiistain (aiemmin iso ripulikakka kerran pari päivässä). Ei kuitenkaan tunnu suolessa mitään ummetusmöykkyä, joten odotellaan ja katsellaan rauhassa. Täytyy varmaan luumua kokeilla varovasti, jos poju rupeaa olemaan tuskainen.
 
Pähkämö
Meilläkin pungetaan istumaan sylissä, sitterissä, turvakaukalossa jne. ja kauhea kiukku tulee pikkumiehelle, kun sitterissä ja kaukalossa on valjaat nousemista rajoittamassa. Sylissä kaikista mieluiten olisi seisoma-asennossa. :LOL:

Poika oppi kääntymään selältä mahalleen reilu viikko sitten ja nyt, kun selälleen johonkin laittaa, menee 2 sekuntia ja on kääntynyt mahalleen. "Helppo" vaihtaa vaippaa ja pukea vaatteita toiselle... :D Ja ennen ei mahallaan viihtynyt hetkeä kauemmin - niin ne mieltymykset vaan muuttuu. Mahallaan ollessaan nostaa yläkroppansa suorille käsille ja sitten irrottaa kädet ja jalat lattiasta selkä kaarella, napa maassa.
 

Yhteistyössä