Helmivauvat 2010

Sitäkin piti kysyä, että ootteko tehneet itse noita hedelmä- ja marjasoseita? Valmistusohjeita kaipailisin. Noita vihannes- ja perunasoseita ajattelin tehdä itse, lisätä sekaan ehkä vähän rintamaitoa ja laittaa pakastimeen annospusseihin. Tekisi mieli tehdä nuo hedelmä- ja marjasoseetkin itse.
 
tehilla:
Nyt vaan pitäis harrastaa seksiä, muttei kyllä edelleenkään kiinnosta :/ , raskaaksitulo helpotuis huomattavasti jos harrastais...
:LOL: niinpä! Kyllä me on pari kertaa mutta kun jotenki kiinnostus kadoksissa, mutta kai se on ihan normaalia..

ikuisuus :hug: tuon imettämisen suhteen, eiköhän se siitä. muista ettei vaikuta mitenkään siihen ootko hyvä äiti vai et jos näyttää ettei maitoa piisaa.. minä edelleenkin taistelen suihkareitten kans..

Tervetuloa white :wave:

neuvolakuulumisia

paino 5720g(2kk, 5045g)
pituus 60,6(57,8)
pää41,6(40,7)

Kovasti kehu miten poika ottaa kontaktia ja jaksaa jutella. Supot on odottamassa.. Ootteko muuten pyllystä mitanneet kuumeen? ku kätilökaveri sanoi että voi mitata myös kainalosta mutta kun kysyin neuvolassa kysyin niin sanoi että pyllystä on parempi mitata kun tulee tarkempi.. onhan se varmaan niin mutta ootteko te kysyneet ja mitä on sanottu?

soseista sanottiin että jos kiinnostaa niin voin aloittaa kuukauden päästä mutta voi vielä odottaa jos tuntuu siltä. ja joo, nyt ainakin tuntuu etten vielä välttämättä kuukauden päästä aloita..
 
Mä oon pyllystä mittaillut kuumetta.

Kunpa meidänkin pojulle kelpais tuttipullo, mut ei..laitoksella sai pullosta lisämaitoa, kun verensokeri oli alhaalla ja sen jälkeen kotonakin vielä kelpasi pari kertaa, mutta sitten täysi lakko! Tänään mies oli saanut kyllä puoliväkisin menemään 35ml, että auttaiskohan jos vaan ahkerasti tyrkyttäis..hankala lähteä minnekään, jos ei toinen huoli pulloa. :/

Ajattelin aloitella kanssa soseita 4kk:n iässä. Neuvolassa sanottiin, että vois olla puolen vuoden ikään asti maidolla, kun on poika hyvin kasvanut, mutta tekisi mieli jo kokeilla pikkuhiljaa..

Meillä muuten kuuluu pojalla jatkuvasti mahasta kaikenlaisia ääniä, aivan kuin vatsa ois jatkuvassa käymistilassa...oon miettinyt, johtuisko huonot unet siitä. Ja mikähän siihen auttais. Pikkuherra kyllä edelleenkin herää yöllä jokaiseen pieruun, eikä itse osaa sen jälkeen nukahtaa. Eilen tuntui olevan jatkuvasti vaipassa vähän jotain ja sitten vielä yölläkin päästeli pitkin hoitopöytää..
 
Olen mitannut kuumetta sekä kainalosta että pyllystä. Keskolassa ollessaan mitattiin kainalosta.


Meillä on satanut koko päivän, ja kai tuo ilma väsyttää. Neiti on nukkunut taas piiiiitkät päiväunet, nukkuu vaunuissa eteisessä. Kohta täytyy kolistella astetta kovempaa jotta heräilisi ( tosin esikoinen leikkii melekoisen kova äänisesti miltei vieressä ja toinen vain nukkuu :D ) , tai muuten ei pian nuku yöllä :LOL: :kieh:

Hienoja mittoja kaikilla neuvolassa käyneillä :flower: Meidän "riuku" varmaan jo kans himpun yli 6kg :) Kahden viikon päästä olisi sitten taas neuvola.

Kannattaa varmaan bebo tarjota sitä pulloa vaan josko toinen sitten siihen tottuisi. Mutta luulen, että sinun ei itse kannata olla vieressä "maidon tuoksuisena". :D Anna isille pullo ja mene itse vaikka toiseen huoneeseen? :)


Ja white tervetuloa joukkoon minunkin puolestani :wave:
 
Kokeiltiin matami-mimmi tänään pulloa, tai siis mies kokeili syöttää just niin että olin sillä aikaa kaupassa. Meillä on kolme erilaista pulloa, ihan tuollaisia perusmarketeista ostettuja. En tiedä pitäiskö jotain muunlaista vielä kokeilla.

Meillä ei oikein sadesäälläkään päikkärit maistuneet. Poika nukkui 30min, huuto, 10min, huuto, 10min ja huuto...sit ei enää nukahtanu. Ja mahasta kuuluu edelleen kamalaa ääntä...
 
Kiitos tervetulotoivotuksista!

ikuisuus: me saatiin neuvolasta vauvan ruuan valmistusohjeita, kannattaa kysäistä sieltä!

Onko kenelläkään teidän vauvoilla tullut verta ulosteen mukana? Huomasimme juuri vaippaa vaihtaessa pojan ulosteessa pieniä, punaisia veriviiruja. Säntäsin heti tietysti koneelle katsomaan, mistä voisi johtua. No, ei ilmeisesti ole vakavaa: alle puolivuotiaan kakan mukana voi tulla limakalvoilta hiukan verta, jos ei ihan säännöllisesti tule. Pojalla on ollut tänään vatsa TOSI löysällä( tunnin sisällä 5 kakkavaippaa!), ja sekin kuulemma voi saada aikaan veren ulosteessa. Tuliskohan toi löysä uloste rotarokotteesta? Vai kananmunasta? Söi niitä nimittäin tänään kaksin kappalein :)
 
bebo me kokeiltiin vaikka minkälaista pulloa ennen kuin kelpasi, mutta meillä tyttö syö sellaisesta Tommee Tippee -merkkisestä pullosta. Niitä saa ainakin Prismasta. Tuon pullon tuttiosa mukailee hyvin rinnanmuotoa, joskin jouduin siihenkin opettamaan vähän viekkauden ja vääryyden kautta, että lennosta vaihdoin tissin pulloon... Mutta nyt siis kelpaa, ei tosin muiden kuin minun tai miehen juottamana. Tuo meidän tyttö on kyllä niin ovela ja omaa tahtoa löytyy sellainen määrä, että välillä ollaan vähän ihmeissään. :D

Lämpöä tähän asti mitattu takapuolesta, meille annettiin sellainen ohjeistus. Vähän isompana voi kuulemma siirtyä kainaloon. En tosin tiedä, mikä nyt estäisi kainalosta mittaamista, mutta meillä ainakin tytön kädet viuhtoo niin, että on hankala saada mittaria pysymään. Takapuoleen kun laittaa mittariin, ei tyttö edes huomaa, että jotain tapahtuu.

Ostin sitten kaupasta vellitutteja, mutta saa nähdä, kelpaako ne, kun muoto on taas se perinteinen... Jospa maissivelli vaikka olisi niin hyvää, että tytölle kelpaisi tavanomaisempikin pullo. Jännittävää kokeilla uusia makuja tytölle. :heart:

matami-mimmi kerho on Devellyn aloittama, minäkin sinne viikko sitten lisäsin kuvan, joka odottaa hyväksyntää yhä.

mervi-elina kiitos Nutricia vinkistä, täytyykin käydä lueskelemassa. Ja sarina kiitos myös vinkistä, en ollut tullut ajatelleeksikaan, että näiltäkin sivustoilta voisi löytyä ohjeita... Kova halu on itse tehdä soseet.

white kuulostaa hurjalta, että tulee verta kakan mukana, mutta eiköhän se tosiaan voi olla ihan tavallistakin. Toivottavasti menee pian ohi ja tulee vaan jostain limakalvoilta!
 
Olen tähän asti pitänyt sitterin "turvavöitä" auki, jos olen vieressä, mutta enpä taida enää pitää. Aamulla olin suihkussa ja tyttö sitterissä siinä vieressä, niin yhtäkkiä oli onnistunut valuttamaan itseään niin, että pää oli enää sitterissä ja muu vartalo roikkui lattialla. Onneksi olin vieressä, mutta ei enää kyllä uskalla jättää tyttöä minnekään muualle kuin lattialle ilman valjaita, sen verran kova tohotus päällä nykyään. :)
 
Me saatiin TAYS:n keskolasta ohjeet, että lämpö pitää AINA mitata kainalosta. Nykyään ei kuulemma suositella pyllystä mittaamista! Joten olen mitannut lämmön kainalosta.

:LOL: Kerhon puolella olenkin saanut jo pitkään ihailla omien murujen kuvaa. Mutta aika aikansa kutakin! :LOL:
 
ikuisuus :eek: :LOL:

Päikkärit täälläkin kadonneet lähes olemattomiin.. JOs ei tää ollutkaan ilmoista kiinni, vaan rytmi muuttuu ?? Talvella poitsu nukahti heti kun vaunuihin laitettiin ja nukkui sen 4-5h. Nyt ei viihdy vaunuissa ja sisälläkin pikkutirsoja vaan.
 
tehilla meilläkin päikkärit kadonneet lähes kokonaan. Tänään nukkunut ehkä 20min. päiväunia, alkaa kuulostaa jo väsyneeltä tuo tytön itku. Mikään ei oikein ole huonosti, mutta ei kuitenkaan hyvinkään. Ehkä tää on vaan joku vaihe? Toivon ainakin, että kohta taas vetäis niitä 3h päikkäreitä, että ehtis itsekin tehdä jotain.
 
Kun pojun yöunet pitenivät tuonne aamu klo 8, aamupäivän klo 10 päiväunet ovat useimmiten jääneet pois. Poju nukahtaa päiväunille noin klo 12.30-13-30. Nukkuu sitten 2-4 tuntia. =) Meillä isommat lapset heräävät aamulla klo 6.45, kun menevät kahdeksaan kouluun. Herään siis paljon aikaisemmin kuin tuo vauveli. Kun poju nukkuu aamuisin tuonne klo 8, on minulla hyvin aikaa tehdä kotitöitä. :attn:
 
Hengissä ollaan vielä :wave: En vaan ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään - olen käynyt kyllä lukemassa kuulumisianne pari kertaa viikossa. Netin käyttö on muutenkin vähentynyt aika paljon.

Täällä voidaan ja kasvetaan hyvin :heart: Perjantaina oli 3kk neuvola (tyttö tosin oli tuolloin jo 3kk ja 2vko) - painoa tytöllä on nyt 5830g ja pituutta 60,5cm. Toinen rotarokote saatiin ja lisäksi ne normirokotus, josta neidille tuli todella paha känkkäränkkä koko lauantaiksi :whistle:

Esineisiin tartutaan jo ja vatsaltaan selälleen käännytään. Neiti on myös ihan älytön hymyilemään ja nauramaan :D :D :D :D

Päiväunista on teillä ollut puhetta ja täälläkin ns. päiväunet on aika niin ja näin. Tyttö menee nukkumaan illalla jo klo 18 maissa ja nukkuu tästä noin 12-14 tuntia riippuen yöstä. Sitten neiti keikkuu tässä hereillä noin yhdeksään, ottaa maidon ja menee ulos nukkumaan. Näiden unien (1-2 tuntia) jälkeen nukkuminen on vaan sellaista 15 minuutin (maks. puoli tuntia) pätkiä pari kolme kertaa.
Tämä on toisaalta mulle hyvä vaihtoehto, koska yöt menee nukkuessa (tyttö syö kerran yössä), mutta toisaalta päivällä vauvan jatkuva hereillä olo rajoittaa tekemisiä aika paljon ja siksi en esim. netissä paljon enää ehdi ollakaan :kieh: No, ehkä tämä tästä vähän tasoittuu vähitellen ja tuo nukkkumaanmenoaika myöhäistyy vähitellen......

Vaipoissa käytössä Pampersin Active Fit joka on tällä hetkellä ainut joka pitää systeemit siellä missä pitääkin. Neiti on niin liikkuvaista sorttia, että normivaipat ei enää riittäneet. Yölläkin vauva on yleensä möyrinyt itsensä sängyn jalkopäätyyn ihan mutkalle, joten ei ihme, että vaippakin on koetuksella ;)

Nyt syömään, kun tyttö vielä nukkuu... Yritän kirjoitella minäkin nyt useammin...
 
Mukava kuulla develly teistäkin =)

Ja nuo teidän yöunet, wow,luksusta. :D Mutta kuten sanoit, päivät saattaa välillä tuntua pitkiltä kun toinen ei nuku juurikaan, eikä saa omia hommia tehtyä rauhassa välttämättä.

Meillä jännitetään tullaanko vatsatautiin :x :x :x Olimme kyläilemässä paikassa jossa seuraavana päivänä alkoivat oksentamaan. Minulla on vatsa sekaisin ja neidillä myös. Ja tänään puklasi (oksensi? ) kaksi kertaa. Ei nimittäin oikein koskaan puklaa niin melkein laitan vatsataudin piikkiin. Mutta täytyy seurailla tilannetta. :/
 
ikuisuus, poju söi velliä ensin 100 ml, mutta vain pari ensimmäistä iltaa. Nyt syö aamulla 100 ml ja illalla 200 ml. Mutta tuo meidän poju on sellainen rohmu, että aina muka ruoka loppuu kesken, joten ehkä tuo matami-mimmin neuvo on parempi! :attn: Nykyään poju syö maissi- ja porkkana-perunavelliä. Porkkana-perunavelli on suositumpi kuin maissivelli. Porkkana-peruna ainakin hupenee nopeammin pullosta. =)

-mervi-elina ja poju 4 ½ kk
 

Yhteistyössä